Sosiaalitoimessa asioiville

ehdottaja

Palstalla on käyty keskustelua siitä, että käsittelyajat sosiaalitoimessa on pitkät ja että paperit katoavat sosiaalitoimessa.
Ehdottaisin, että henkilöt, jotka hakevat toimeentulotukea veisivät paperinsa sosiaalitoimen vastaanottotiskille ja pyytävät sieltä virkailijaa kopioimaan liitteeksi jäävät asiapaperit. Hakijalla tulee olla mukanaan paperi, jossa on merkittynä liitteet, virkailija sitten laittaa paperiin leiman, allekirjoituksensa ja rastii ne liitteet, jotka asiakas jättää.
Näin on varmistettu, että liitteet on jätetty ja hallinto-oikeudessa on sitten näyttöä asiasta.
Olen kuullut usealta suunnalta Hyvinkään sosiaalitoimen hitaista käsittelyajoista, paperien kadottamisesta ja huonosta asiakaspalvelusta.
Koettakaa ihmiset jaksaa. Kyllä aurinko vielä risukasaankin paistaa, vaikka välillä ankealta näyttäisikin.

20

2997

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olin asiakkaana aikoinaan

      Ei mitään uutta..Niin kauan kuin toimeentulotuki tulee ottaa nöyrästi ja kera torvisoiton armeijan paskakutsuntojen tapaan..umpappaa..umpappaa..

      Ihan kuin se olisi näiden työntekijöiden pussista pois jos joku sen tarvitsee elääkseen mentaliteetin huomaa.

    • Skanneri rules

      Paperisirkuksen jne takia näitä hommia yritetään siirtää kelaan, jossa suuri osa liitteistä olisi tarpeettomia erilaisten rekisterien ja muiden hakemusten mukana tuotujen liitteiden takia.
      Kelassa sentään paperit käsitellään kuvina. Paperi voi 'hävitä' vain skannatessa, jos laite vetää sisään 3 lappua kerralla ja vain päällimmäisen kuva
      tallentuu. Tosin nämäkin 'katoamiset' selviää
      skannerilaatikkoa penkomalla.

      Toivottavasti ei silti siirretä kelaan, koska
      sossu on muuten kiva paikka ja asiointi lähes mukavaa.

      • jo nyt

        Sosiaalitoimi saa jo nyt tietoja suorasiirtona Kelasta, eikä asiakkaan olisi välttämätöntä kaikkea kiikuttaa sosiaalitoimistoon.
        Hyväksyykö Hyvinkään sosiaalitoimisto asiakkaan itse netistä tulostaman verkkotiliotteen?


      • Hyvinkään sossu
        jo nyt kirjoitti:

        Sosiaalitoimi saa jo nyt tietoja suorasiirtona Kelasta, eikä asiakkaan olisi välttämätöntä kaikkea kiikuttaa sosiaalitoimistoon.
        Hyväksyykö Hyvinkään sosiaalitoimisto asiakkaan itse netistä tulostaman verkkotiliotteen?

        Kerron kuitenkin, vaikka kysymyksestä on jo vuosia. Ei varmasti hyväksy itse tulostettua verkkotiliotetta. Tekevät kaikki mahdolliset asiat vaikeimman kautta. Pakottavat tekemään sellaisia sopimuksia, jotka tulevat mahdollisimman kalliiksi t-t-tukea hakevalle. Esim sähkösopimus pakotetaan muuttamaan ja ne ei ilmeisesti voi ymmärtää, että myös työtön omistaa tietokoneen ja hoitaa asiat verkossa ja ei monellakaan tule mitään tili-otetta ja turhaa lippua ja lappua luukusta. Silti niitä vaativat :-) . Oikeesti niiden toiminta on ihan syvältä. Tekevät tahallaan asiat mahdollisimman monimutkaiseksi, ettei omat hommat loppuisi. Siellä Hyvinkään soskussa oli aikoinaan sellainen täti, jonka nimi oli Kaisu Vilkka (R.I.P) . Hän oli asiallinen ja hänen jälkeensä Hyvinkään "sosiaalitantoista" ei ole juurikaan hyvää sanottavaa. En asioi kyseisessä paikassa, mutta olen hyvin informoitu, tuon sossun ilmapiiristä ja henkilöistä. :-) P.S. Joku ehdotti sossua Paavolaan- Eikös Martti olisi osuvampi sijainti ja Paavolassahan oli aikoinaan oma yksikkönsä siinä Kapulantiellä, vai oliko käyntiosoite Jussilankadulla, mutta kuitenkin :-)


      • aasiakas1
        Hyvinkään sossu kirjoitti:

        Kerron kuitenkin, vaikka kysymyksestä on jo vuosia. Ei varmasti hyväksy itse tulostettua verkkotiliotetta. Tekevät kaikki mahdolliset asiat vaikeimman kautta. Pakottavat tekemään sellaisia sopimuksia, jotka tulevat mahdollisimman kalliiksi t-t-tukea hakevalle. Esim sähkösopimus pakotetaan muuttamaan ja ne ei ilmeisesti voi ymmärtää, että myös työtön omistaa tietokoneen ja hoitaa asiat verkossa ja ei monellakaan tule mitään tili-otetta ja turhaa lippua ja lappua luukusta. Silti niitä vaativat :-) . Oikeesti niiden toiminta on ihan syvältä. Tekevät tahallaan asiat mahdollisimman monimutkaiseksi, ettei omat hommat loppuisi. Siellä Hyvinkään soskussa oli aikoinaan sellainen täti, jonka nimi oli Kaisu Vilkka (R.I.P) . Hän oli asiallinen ja hänen jälkeensä Hyvinkään "sosiaalitantoista" ei ole juurikaan hyvää sanottavaa. En asioi kyseisessä paikassa, mutta olen hyvin informoitu, tuon sossun ilmapiiristä ja henkilöistä. :-) P.S. Joku ehdotti sossua Paavolaan- Eikös Martti olisi osuvampi sijainti ja Paavolassahan oli aikoinaan oma yksikkönsä siinä Kapulantiellä, vai oliko käyntiosoite Jussilankadulla, mutta kuitenkin :-)

        Lämmöllä muistan myös Ulla Torkkelia ja Pekka Mähöstä :D.


      • asioitu joskus
        aasiakas1 kirjoitti:

        Lämmöllä muistan myös Ulla Torkkelia ja Pekka Mähöstä :D.

        No mistä se tiliote sitten pitää ottaa, jos sitä ei itse saa tulostaa? Ei kai nyt monellekaan enää tule postissa turhaa paperia?

        Vaatiiko ne muka asiakkaan verkkopankkitunnukset vai mitä?

        Sossun tietojärjestelmätunnukset ei ole ainakaan aiemmin ollut sitä kirkkainta kärkeä. Siellä oli aikanaan Liisa-täti joka puhui niiden siitä järjestelmästä jossa toimeentulotuki oli ihan muulla nimellä kuin mikä sen järjestelmän oikea nimi oli. Nimi oli vuosikymmenten saatossa muuttunut (niillä oli todella vanha järjestelmä) eikä täti sitä huomannut, vaikka asiakaskin sen nimen istumapaikaltaan kuvaruudulta näki.


      • PariVuottaSitten
        asioitu joskus kirjoitti:

        No mistä se tiliote sitten pitää ottaa, jos sitä ei itse saa tulostaa? Ei kai nyt monellekaan enää tule postissa turhaa paperia?

        Vaatiiko ne muka asiakkaan verkkopankkitunnukset vai mitä?

        Sossun tietojärjestelmätunnukset ei ole ainakaan aiemmin ollut sitä kirkkainta kärkeä. Siellä oli aikanaan Liisa-täti joka puhui niiden siitä järjestelmästä jossa toimeentulotuki oli ihan muulla nimellä kuin mikä sen järjestelmän oikea nimi oli. Nimi oli vuosikymmenten saatossa muuttunut (niillä oli todella vanha järjestelmä) eikä täti sitä huomannut, vaikka asiakaskin sen nimen istumapaikaltaan kuvaruudulta näki.

        Ainaki pari vuotta sitte kelpas kun verkkopankista tulosti 2kk tiliotteet ja loput sit tilitapahtumina hakupäivään asti. (Siellä kone tulostin, mitä saa käyttää ilmatteeks)


      • ossuun
        Hyvinkään sossu kirjoitti:

        Kerron kuitenkin, vaikka kysymyksestä on jo vuosia. Ei varmasti hyväksy itse tulostettua verkkotiliotetta. Tekevät kaikki mahdolliset asiat vaikeimman kautta. Pakottavat tekemään sellaisia sopimuksia, jotka tulevat mahdollisimman kalliiksi t-t-tukea hakevalle. Esim sähkösopimus pakotetaan muuttamaan ja ne ei ilmeisesti voi ymmärtää, että myös työtön omistaa tietokoneen ja hoitaa asiat verkossa ja ei monellakaan tule mitään tili-otetta ja turhaa lippua ja lappua luukusta. Silti niitä vaativat :-) . Oikeesti niiden toiminta on ihan syvältä. Tekevät tahallaan asiat mahdollisimman monimutkaiseksi, ettei omat hommat loppuisi. Siellä Hyvinkään soskussa oli aikoinaan sellainen täti, jonka nimi oli Kaisu Vilkka (R.I.P) . Hän oli asiallinen ja hänen jälkeensä Hyvinkään "sosiaalitantoista" ei ole juurikaan hyvää sanottavaa. En asioi kyseisessä paikassa, mutta olen hyvin informoitu, tuon sossun ilmapiiristä ja henkilöistä. :-) P.S. Joku ehdotti sossua Paavolaan- Eikös Martti olisi osuvampi sijainti ja Paavolassahan oli aikoinaan oma yksikkönsä siinä Kapulantiellä, vai oliko käyntiosoite Jussilankadulla, mutta kuitenkin :-)

        Hyvinkään sossu tosi hyvin infottu sua verkkotiliotteen osalta!


    • oma sossu

      näin keskustassa hiljenisi paljon.

    • opastusta

      toivoisin, että olisi sellainen henkilö sossussa, joka neuvoisi kädestä piteän, kuinka toimeentulotukihakemus tehdään. Itse tarvitsisin vain maksusitoumusta terveydenhoitoon ja ainakin Vantaalla takavuosina sellainen piti hakea toimeentulotuesta. Varmaan on myös paljon sellaisia, jotka tarvitsevat sossua vain harvoin. Ei sellainen tiedä äkkiistään, mitä kaikkea tarvitaan. Eri asia on nämä ammattimaiset toimeentulotuen hakijat.

    • 70h vko töitä

      Mitäs jos menisitte töihin?
      Tällaiset looserit jaksaa valittaa Kelan ja sossun asioista!
      Mun mielestä kaikki tuet pois niin katotaan kuka syö ja kuka ei. Ne ketkä ei syö voi siirtyä muualle!
      Paskaporukkaa olette ja minä maksan teidänkin sohville tuet veroja maksamalla.
      Onko se oikein?

      • eläkeikä 80?

        hei, minä olen eläkeläinen. Olen työssä ollessani taatusti maksanut eläkkeeni, vaikka työeläkeyhtiöt muuta väittää. A ntavat vain kaikki eläkerahat esim. Kreikalle. Maksan myös eläkkeestä veroa. Päättäjien takia eläkkeeni on pieni. Jos olisi lähempänä sitä summaa, jonka sain palkkana, ei olisi mitään valittamista. Olet varmaan nuori, ja olenkin häijy ja toivon, että saat vielä pienemmän eläkkeen kuin minä. Lisäksi olet työelämässä kauemmin kuin minä. Kiitä siitä Kataista/Urpilaista


      • yka ja toinen

        Mistä tiedät, ettei ketjun kirjoittajat ole töissä? Kyllähän asiaa voi kommentoida muutoinkin, jos tietoa sattuu olemaan. Sossun asioista tietävät muutkin kuin sossun asiakkaat, esimerkiksi ne jotka ovat tyssö siellä. Ei kukaan sitä voi ketjussa sanoa.


      • Hyvinkää-Hml-Tre
        eläkeikä 80? kirjoitti:

        hei, minä olen eläkeläinen. Olen työssä ollessani taatusti maksanut eläkkeeni, vaikka työeläkeyhtiöt muuta väittää. A ntavat vain kaikki eläkerahat esim. Kreikalle. Maksan myös eläkkeestä veroa. Päättäjien takia eläkkeeni on pieni. Jos olisi lähempänä sitä summaa, jonka sain palkkana, ei olisi mitään valittamista. Olet varmaan nuori, ja olenkin häijy ja toivon, että saat vielä pienemmän eläkkeen kuin minä. Lisäksi olet työelämässä kauemmin kuin minä. Kiitä siitä Kataista/Urpilaista

        Moi. Hyvin kirjoitettu ja vastattu, tuolle ahneelle kirjoittajalle, joka ei huomaa syövänsä työpaikkaa joltain toiselta, tekemällä 70-tuntista työviikkoa. Oikeastaan haluaisin opastaa ja tsempata ihmisiä (on kokemusta väärinkohtelusta meinaan). Olen sairauden takia työkyvyttömyyseläkkeellä ja vuorokausirytmini on ihan sekaisin. Valvoskelen öisin ja mietin, että olisi todella tärkeää olla jokin verkosto, jossa voisi purkaa mieltänsä ja saada tukea ihmisiltä, joita elämä on kolhinnut (tavalla, jos toisella). Itsekkin olen mielestäni ihan täysipäinen, vaikken työntekoon kykenekkään ja todellakin ymmärrän ihmisiä, joita elämä on potkinut. Sossun tukia en tarvitse, mutta osaan neuvoa, jos joku apua tarvitsee? Juuri ilkeät ihmiset saavat arjen tuntumaan ikävältä ja en ollenkaan ihmettele, jos jotkut päätyvät Lidlin takana olevaan metsikköön ryypiskelemään (vain esimerkkinä). Itse en juo, enkä voisikaan, mutta ihmisinä pidän ja olen aina pitänyt, myös alkoholisteja (isäni oli myös). Jotenkin toivoisin keskustelua ja kannanottoa ihmisiltä, jotka ovat vaikeuksissa ja sen heikomman osan saaneita. Ei saa hävetä ja vähätellä itseään, sillä on olemassa ihmisiä, jotka välittävät ja kuuntelevat/kannustavat. En ole niin rikas, että voisin rahallisesti juurikaan avustaa, vaikka asiani ovatkin kunnossa, mutta jotain pientä apua voisin antaa ja henkistä tukea. Pian talvikin on tuloillaan ja ei ole hyvä, jos ihminen yksinään murehtii asioitaan. Jos jotain kiinnostaa, niin mielelläni kuulisin kommentteja. Asun Hyvinkäällä ja autoilen usein Riihimäki- Hml-Tre väliä. Olen siis tällainen 50- vuotias mies ja en ole etsimässä itselleni seuralaista, joten aivan sama oletko mies tai nainen, jos apua tai juttukaveria tarvitset. Vanhemmat ihmiset sitä apua yleensä enempi tarvitsevat, mutta valitettavasti ovat joko niin arkoja, tai osaansa tottuneita, etteivät uskalla apua pyytää (nuorilla omat verkostonsa). Palaan myöhemmin katsomaan, että onko kiinnostusta? Olipa kiinnostusta tai ei, niin toivotan kaikille oikein hyvää alkanutta syksyä ja pitäkää mieli korkealla, vaikka ei niin hyvin menisikään! P.S. Sille joka kirjoitti ilkeästi--- Niin katsoppa peiliin (mitä jos huomenna ei olekkaan työpaikkaa ja katkaiset esim. jalkasi---niin miten pärjäät? Ymmärrän kyllä sinuakin, mutta kaikki ei ole niin onnekkaita työpaikan ja esimerkiksi terveyden puolesta. -Y.M.


      • Willa-Hyvinkää
        yka ja toinen kirjoitti:

        Mistä tiedät, ettei ketjun kirjoittajat ole töissä? Kyllähän asiaa voi kommentoida muutoinkin, jos tietoa sattuu olemaan. Sossun asioista tietävät muutkin kuin sossun asiakkaat, esimerkiksi ne jotka ovat tyssö siellä. Ei kukaan sitä voi ketjussa sanoa.

        Samaa mieltä kanssasi ja aika itsekästä ja tyhmää kirjoitella, kuinka tekee 70 tuntista työviikkoa elättääkseen kaikenmaailman sosiaalipummeja. Ei ne asiat ole niin yksiselitteisiä. Kyseinen kirjoittaja varmaan karsisi kaikki ns. "turhat" ihmiset pois hieman "natsien" tyyliin? Varmaan luulee, että olisi onnellisempaa elämää, kun verorahoilla rakennettaisiin ilmaisia "Disneylandejä", tai vastaavia? En voi muuta sanoa, kun harvinaisen tyhmä ja omaan napaan tuijottava kommentointi oli. Muuten lämmöllä muistelen myös Kaisu Vilkkaa ja Ristoa... :-) . Hienoja ihmisiä kerrassaan... Voimia kaikille imisille, jotka elätte sosiaaliturvan varassa ja älkää antako tuollaisten typerien kommenttien masentaa. Terveydenhuoltoon tulisi Hyvinkäällä puuttua ja varsinkin PÄÄTERVEYSASEMAN ALA-ARVOISEEN TOIMINTAAN! Siinä on aihe, johon itse toivoisin kannanottoa? T: "Luigi, The valelääkäri" . :-))


      • joukkovoimaa
        Hyvinkää-Hml-Tre kirjoitti:

        Moi. Hyvin kirjoitettu ja vastattu, tuolle ahneelle kirjoittajalle, joka ei huomaa syövänsä työpaikkaa joltain toiselta, tekemällä 70-tuntista työviikkoa. Oikeastaan haluaisin opastaa ja tsempata ihmisiä (on kokemusta väärinkohtelusta meinaan). Olen sairauden takia työkyvyttömyyseläkkeellä ja vuorokausirytmini on ihan sekaisin. Valvoskelen öisin ja mietin, että olisi todella tärkeää olla jokin verkosto, jossa voisi purkaa mieltänsä ja saada tukea ihmisiltä, joita elämä on kolhinnut (tavalla, jos toisella). Itsekkin olen mielestäni ihan täysipäinen, vaikken työntekoon kykenekkään ja todellakin ymmärrän ihmisiä, joita elämä on potkinut. Sossun tukia en tarvitse, mutta osaan neuvoa, jos joku apua tarvitsee? Juuri ilkeät ihmiset saavat arjen tuntumaan ikävältä ja en ollenkaan ihmettele, jos jotkut päätyvät Lidlin takana olevaan metsikköön ryypiskelemään (vain esimerkkinä). Itse en juo, enkä voisikaan, mutta ihmisinä pidän ja olen aina pitänyt, myös alkoholisteja (isäni oli myös). Jotenkin toivoisin keskustelua ja kannanottoa ihmisiltä, jotka ovat vaikeuksissa ja sen heikomman osan saaneita. Ei saa hävetä ja vähätellä itseään, sillä on olemassa ihmisiä, jotka välittävät ja kuuntelevat/kannustavat. En ole niin rikas, että voisin rahallisesti juurikaan avustaa, vaikka asiani ovatkin kunnossa, mutta jotain pientä apua voisin antaa ja henkistä tukea. Pian talvikin on tuloillaan ja ei ole hyvä, jos ihminen yksinään murehtii asioitaan. Jos jotain kiinnostaa, niin mielelläni kuulisin kommentteja. Asun Hyvinkäällä ja autoilen usein Riihimäki- Hml-Tre väliä. Olen siis tällainen 50- vuotias mies ja en ole etsimässä itselleni seuralaista, joten aivan sama oletko mies tai nainen, jos apua tai juttukaveria tarvitset. Vanhemmat ihmiset sitä apua yleensä enempi tarvitsevat, mutta valitettavasti ovat joko niin arkoja, tai osaansa tottuneita, etteivät uskalla apua pyytää (nuorilla omat verkostonsa). Palaan myöhemmin katsomaan, että onko kiinnostusta? Olipa kiinnostusta tai ei, niin toivotan kaikille oikein hyvää alkanutta syksyä ja pitäkää mieli korkealla, vaikka ei niin hyvin menisikään! P.S. Sille joka kirjoitti ilkeästi--- Niin katsoppa peiliin (mitä jos huomenna ei olekkaan työpaikkaa ja katkaiset esim. jalkasi---niin miten pärjäät? Ymmärrän kyllä sinuakin, mutta kaikki ei ole niin onnekkaita työpaikan ja esimerkiksi terveyden puolesta. -Y.M.

        Hieno juttu, Y.M. ! Toivottavasti joku rohkaistuu kirjoittamaan. Arvostan ihmisiä, jotka auttavat toisia. Itse olen hiukan erakkoluonne, joten olen tottunut pärjäämään yksin. Ja käyn kyllä myös keskustelemassa ammattiauttajan kanssa.

        Nyt vaan tuntuu, että ajat kovenevat ja jotain "yhteisrintamaa" tarvittaisiin, ettei heikoimpia potkita kumoon. Poliitikkoihin en enää luota; lähes jokainen kääntää takkinsa kun pääsee herraksi ja päättämään asioista.


      • köyhä,

        Ei kannata tehdä 70h/vk, kun alkaa pinnaa kiristää tollatavalla, kun sinulla nyt. Olet kiukkuinen häijy, ilkeä, kohta kilahtaa sun nuppis, olet suljetulla, kuinkas sitten leuhkit.? Sairaudet ne iskee v#########nkin ihmisiin,


      • reijo kaajakari

        olet harvinaisen tyhmä ihminen , en ole työtön vaan varsin hyvin toimeentuleva, mutta kaikilla ei asiat ole yhtä hyvin


    • tarkastus

      ystävättäreni sai hyvinkään sossusta kielteisen päätöksen koska oli sossun päätöksellä oikeutettu työttömyys tai työmarkkinatukeen joka kuitenkin oli kumottu kelassa koska oli toiminut 2,5 vuotta aikaisemmin hieroja yrittäjänä kannattamattomasti verotietojen mukaan tulot edellisenä vuonna 0,68e .Tämän päätöksen jälkeen suosittelin ryhtymään pillua myymään jotta saa riittävän toimeen tulon ,vaikka on tli 60v

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6579
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4243
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2647
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2040
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1558
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1407
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1111
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1066
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe