AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / LandRover Freelander, vattu mikä pommi!

LandRover Freelander, vattu mikä pommi!

10 Vastausta 5 471 Lukukertaa
Voi kyrvännuppi mitä insinööritaidon kukkasia noi Freelanderit on! Siis ne ykköskoriset.
Systerillä 1999 mallin 1.8 bensa-freelander.
Ajeli sillä puolisen vuotta, kun lähti sylinteriputket omille teilleen ja lohko + kansi aivan pärskeinä, vedet ja ölhyt puurona yms eli kone kilahti ihan täysin.
Kuulemma enemmän ominaisuus kuin vika, että noihin perhanan köttösiin saa koneen vaihtaa 50tkm - 100tkm välein.
Systerin laitteella ajetti 130tkm.
Kyllä nyt jumankauta koneen pitää 300 - 400 kestää kasassa!
paskan möivät. Älkää kajotko noihin jos suinkin voitte välttää.

Uus takuukunnostettu kone 2700e ja töiden kanssa neljän tonnin paukku.
Paaliin päätyy tuo mutterikasa tai varaosiks.

Näihinpä

tekniikan ongelmiin se kaatui muukin Englannin autoteollisuus. Tehdään niin kuin aina ennenkin, mitään ei voi tehdä yhtään paremmin...

Väärä palsta

Harmi homma, mutta kirjoita oikealle palstalle.
Freelanderit, CRV:t ja RAV:it EI OLE MAASTUREITA!

Ja sinä

PELLE!

Samaa sarjaa

Yksi kone vaihdettiin alle 140tkm ja nyt meni vedet ja öljyt sekaisin uudesta koneesta 90tkm kohdalla. Juu ei nuo oo tarkoitettukaan kestävän. Mutta kuka hullu nyt noihin tehdaskorjattuja laittaa. Rover 75 koneita saa alle kahteeentonniin ja jonkun mekaanikko-opiskelijan saa sen asentaan muutamalla satasella. Ei ole vaikeaa vaihtaa.

Ja joka kerran saa taas yli 50tkm ajoaikaa taas. Muutenhan nuo ovat ihan hienoja autoja. Ja voithan samalla vaihtaa sen 75 turbon koneen paikalleen. Saat 30 heppaa lisää..

1.8 motit

Juu, ja noiden 1.8 bensakoneiden kannentiivisteongelman on aiheuttanut vain yksi: Noi 1.8 bensamottien ongelmat tulivat kun bajerilaiset olivat isäntänä talossa. Päätettiin kuluja leikata, ja siellä joku insinööri määräsi kannen teräksiset ohjaritapit muutettavaksi muovisiksi. Ne sitten ajan kanssa kuluvat ja aiheuttavat juuri tuollaisen tapahtuman, jos ongelmaa ei korjaa ajoissa. Ensimmäinen merkki tuosta kansiongelmasta on, että paisarisäiliössä vesi laskee maksimista reilusti alle minimiin muutamassa viikossa. Vielä tässä vaiheessa pystyy koneen hajoamisen estämään kun vaihtaa uuden kannentiivisteen ja ne ohjaritapit teräksisiksi (jotka tulevat uuden tiivisteen mukana).

Bajerilaiset kun möivät Roverin, muutettiin noiden mottien muoviset tapit samantien takaisin teräksisiksi, mutta tämä tapahtui liian myöhään, vahinko oli jo tapahtunut...

Jos tuon kannentiivisteen ja ohjaritapit vaihtaa ajoissa, tuo 1.8 motti on aivan hyvä, mutta mielestäni vähän liian pieni Freelanderin keulalle.

Mistä vuosimallista

nuo tapit on vaihdettu, kiinnostai tietää kun olen tässä miettinyt kyseistä autoa, toki dieselinä taitaisi olla turvallisempi ostos.

Terästapit

Diesel -versioista tiedän sanoa sen verran, että Freelander 1:set joissa on bmw:n moottori, niissä on ollut polttoaineen siirtopumppuvikoja, ja turbon letkuissa on ollut jotain ongelmaa. Ensimmäiset Freelander 1:set dieselillä olivat Roverin omalla moottorilla, ja siitä olen kuullut että se olisi ollut jopa luotettavampi kuin bmw:n moottori, mutta Roverin dieselin huonopuoli oli se, että se on jakohihnalla. Freelander diesel 1990 -luvun lopusta ovat melko suurella todennäköisyydellä Roverin dieselillä, kun bmw:n dieseli tuli mukaan joskus 2000 - 2003, en muista aivan tarkasti.

Tuo tappien muuttuminen teräksisiksi on ollut vähän hidasta, kun aikoinaan Powertrain (tehdas joka teki Rovereihin ja osaan Land Rovereista moottorit) teki näitä kannen ohjaritappi"vikaisia" koneita aikamoisen määrän ja niitä ylijääneitä sitten istutettiin omistajanvaihdoksen jälkeenkin. Powertrain teki Roverin 1.8 bensat, koneet joita löytyy sekä Freelander 1:stä että Rover 75:sta ja Rover 45:sta, sekä 1.4 ja 1.6 bensakoneet joita taas on Rover 200/25:ssa ja Rover 400/45:ssa. Ja noissa kaikissa on tuo tappiongelma.

Jotkut kappaleet Rover 25:sta ja 45:sta voivat olla ainoita Suomen markkinoilla joihin tuo tappikorjaus ehti ennenkuin Roverin maahantuonti Suomeen loppui.

Suomen markkinoilla oleviin Rovereihin noita ohjaritappeja on vaihdettu osittain tehtaan takuulla, osittain jatketulla tehtaan takuulla ja osittain auton omistajan omalla kustannuksella, ja lopuissa ko. vika ei ole tullut edes ilmi.

Oikeastaan ainut varmistus sille, onko kannentiiviste uusittu ja tapit vaihdettu, on kysyä auton edelliseltä omistajalta onko ko. remppa tehty. Jos kannentiiviste on vaihdettu, sillon on myös tapitkin teräksiset, koska uuden kannentiivisteen mukana tulee teräksiset tapit. Jos taas koko moottori on vaihdettu, sitten on 50 / 50 mahdollisuus, onko tapit teräksiset vai ei.

Jos remppaa ei ole tehty, sen teetättäminen ei ole aivan järkyttävän hintavaa (aikoinaan omistin 200:sen Roverin johon tuo remppa piti tehdä, se maksoi muistaakseni jotain 480e) eli hyvien kesä- tai talvirenkaiden hinnan. Ja tuosta selviää aika helposti sillä, kun vain malttaa seurata jäähdytinnesteen tasoa. Jos nestettä häviää maksimista reilusti alle minimin kolmessa viikossa, on se ensimmäinen oire siitä että kannentiiviste pitää vaihtaa mahdollisimman pian. Itellä kävi tuossa 200:ssa Roverissa noin, eikä asian suhteen ollut mitään ongelmaa, kun vain vaihdatin sen tiivisteen pian sen jälkeen kun nesteen kulumisen huomasin.

Diesel

Moin.
Olen ajellut freelander vm. 03 TD4 A S,llä kolmen vuoden ajan. Ainoat korjaukset jotka olen tehnyt, polttoainesuodattimen vaihto, turbon paineletku halkesi, vaihdettu. Öljyt olen vaihdellut itse, nyt vain ilmeni automaattivaihteistoöljyn kanssa hiukan ongelmia, mutta sitäkin löytyi merkkiliikkeen varaosista. Tosin kallista oli 100e 5L, vielä pitäisi löytää automaattilaatikosta täyttötulppa. Sen pitäisi olla jossain laatikon yläosassa. Muuten olen ollut tyytyväinen tuohon ajokkiin, sillä pääsen kelillä kuin kelillä jyrkkämäkisen mökkitienkin hyvin.
Mulla on tuollainen ongelmatapaus 1.8i alle 70tkm ajettu. Pitäiskö suosiolla vaihtaa kannentapit vaan vain seurata jäähdytyssäiliön tasoa huolella?

Olen sen verran automiehiä, että osaan kyllä lisätä nestessä, en paljon muuta. Öljyt osaan kyllä vaihtaa ;)
Isä osti uutena Land Rover Defenderin 88
vuonna 1973. Diesel oli, mutta moottorille ei tehty koskaan mitään remonttia. 20-vuotta se meillä oli. Täysin sotavehje.
 /   /  /  / LandRover Freelander, vattu mikä pommi!

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta