Passat 3C (2005->) kaukovalopolttimon vaihto (H7)

Ike-M

Tarkoituksena olisi vaihtaa kaukovalojen polttimot hieman tehokkaimmiksi (Osram silverstar). Otin valojen kumisuojan irti ja katsoin, millainen systeemi polttimon kiinnityksessä on. Täysin outo. Itse johto liitin lähti helposti irti, mutta itse poltin on kiinni metallilevyneliössä, joka taasen on neljän muovisen tapsin varassa.

Osaisiko joku neuvoa, miten saan polttimon irti hajoittamatta mitään ?

7

6632

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gulf

      Varmimmin et hajota mitään kun annat merkkihuollon sen tehdä, mutta jos itse haluat tehdä niin katso hieman tarkemmin vaikka peilillä sitä rakennetta niin eiköhän se aukea.

      Tarkat ohjeet kun riippuvat siitä minkä valmistajan umpio autossasi on, mutta yleisenä ohjeena antavat jossain palstoilla, että älä irroita johtoa, paina polttimoa sisäänpäin kannasta kunnes se tuntuu irtoavan tai löysentyvän. Sitten polttimon voi vetää ulos ja johdon irroittaa.

      Toisissa malleissa itse olen ainakin huomannut, että polttimon voi vain vetää ulos kunhan siitä saa kiinni. Nämä tosin olivat xenoneissa käytetyt kiinteät 'kurvivalot' joihin polttimoa vaihdoin.

      • Ike-M

        Tuosta johdon irroittamisesta olen 100 % varma, että se täytyy ottaa ensin irti. Koskapa siinä on sellainen "ohjain" ja itse johto ei tule ulospäin, kuin juuri sen verran, että sen saa pois polttimon kannasta. Ei toivoakaan, että sen pituus riittäisi siihen, että se tulisi polttimon pituuden verran ulos.

        Kiitos kuitenkin vinkeistä... Polttimoita olen vuosien varrella vaihdellut useisiin merkkeihin sekä vuosimalleihin, mutta tälläistä kiinnitystä ei ole tullut vielä vastaan.


      • Gulf
        Ike-M kirjoitti:

        Tuosta johdon irroittamisesta olen 100 % varma, että se täytyy ottaa ensin irti. Koskapa siinä on sellainen "ohjain" ja itse johto ei tule ulospäin, kuin juuri sen verran, että sen saa pois polttimon kannasta. Ei toivoakaan, että sen pituus riittäisi siihen, että se tulisi polttimon pituuden verran ulos.

        Kiitos kuitenkin vinkeistä... Polttimoita olen vuosien varrella vaihdellut useisiin merkkeihin sekä vuosimalleihin, mutta tälläistä kiinnitystä ei ole tullut vielä vastaan.

        Katsoin korjaamo-ohjeesta ja siellä sanottiin samaa kuin tuossa foorumilta lainatussa viestissä, eli ensin paina polttimoa sisäänpäin ja sitten vedä sitä ulospäin kun se tuntuu 'vapautuvan'. Sitten vasta johto irti. Tarkoittanevat tuolla ohjeella, ettei sitä polttimoa tarvitse sieltä umpiosta ulos ottaa ennen piuhan irroitusta, vaan pelkästään ottaa polttimo irti rungosta ennen johdon irroitusta. Mutta en äkkiä kuvan perusteella keksi miksi se johto pitäisi olla kiinni ennen polttimon 'vapauttamista', muutoin kuin, että siitä lienee parempi pitää kiinni siitä johtosta/liittimestä.


      • Ike-M
        Gulf kirjoitti:

        Katsoin korjaamo-ohjeesta ja siellä sanottiin samaa kuin tuossa foorumilta lainatussa viestissä, eli ensin paina polttimoa sisäänpäin ja sitten vedä sitä ulospäin kun se tuntuu 'vapautuvan'. Sitten vasta johto irti. Tarkoittanevat tuolla ohjeella, ettei sitä polttimoa tarvitse sieltä umpiosta ulos ottaa ennen piuhan irroitusta, vaan pelkästään ottaa polttimo irti rungosta ennen johdon irroitusta. Mutta en äkkiä kuvan perusteella keksi miksi se johto pitäisi olla kiinni ennen polttimon 'vapauttamista', muutoin kuin, että siitä lienee parempi pitää kiinni siitä johtosta/liittimestä.

        Sain polttimot vaihdettua. Kiitos neuvoista.

        Olit oikeassa. Johto kannatti jättää paikalleen ja pikkaisen kääntää/tai vääntää kannasta ja poltin oli irti kiinnikkeestä. Jonka jälkeen liitin irti ja poltin pois ja uusi tilalle. Se metallilärpäke kuuluukin jäädä paikoilleen. Nyt kun sen osaa niin koko hommassa menee n. 5 min per puoli.

        Alkuperäisinä näyttivät olevan Philipsin Long Life polttimot. Olisivat tod.näk. kestäneet hamaan tulevaisuuten asti.

        Saas nähdä ovatko nuo laittamani Osramin Silver Star polttimot oikeasti tehokkaammat,kuten paketissa luvataan.


      • kirkkaammat,
        Ike-M kirjoitti:

        Sain polttimot vaihdettua. Kiitos neuvoista.

        Olit oikeassa. Johto kannatti jättää paikalleen ja pikkaisen kääntää/tai vääntää kannasta ja poltin oli irti kiinnikkeestä. Jonka jälkeen liitin irti ja poltin pois ja uusi tilalle. Se metallilärpäke kuuluukin jäädä paikoilleen. Nyt kun sen osaa niin koko hommassa menee n. 5 min per puoli.

        Alkuperäisinä näyttivät olevan Philipsin Long Life polttimot. Olisivat tod.näk. kestäneet hamaan tulevaisuuten asti.

        Saas nähdä ovatko nuo laittamani Osramin Silver Star polttimot oikeasti tehokkaammat,kuten paketissa luvataan.

        mutta myöskin selvästi lyhytikäisemmät.

        4v ja 110 000 ajoin omalla kansanautollani alkuperäisillä polttimoilla.


    • Jokke

      Vaihdoin eilen molemmat lähivalot. Passat C3 2006 malli ja H7 polttimot ja muistaakseni Valero umpiossa. Mietin sitä kiinnitystekniikkaa peilin ja lampun avulla. Kun ei oikein sujunut katsoin kaukovalo kiinnityksentäkin apua. Apukuskin puoli on ahtaampi vaihtaa ainakin isokätiselle, eikä sinne näe. Ensin kumisuoja pois. Ei muiden osien irroitusta. Umpiossa nelikulmaisessa osassa on metalliset klipsit lampulle sivuilla. Suora veto tai nitkuttelemalla poltin johtoineen pois. Poltimen vaihto, kantaosan ohjaintappi yläpuolelle. Polttin sisään tarkasti (todella) pystysuoraan työntämällä paikoilleen. Hiukan voi liikuttaa pyörittämällä, jolloin korjautuu suoraan pystyasentoon. Kokeile irroittaa, jos tiukassa, niin on kohdallaan. Kun irtoaa helposti, ei ole tarkasti pystyasennossa. Jos virtaliitin irtoaa, on paikoillaan. Tarkista valokuvio vielä seinää vasten. Toinen ei ollut minulla aivan kohdallaan, joten korjasin pystysuoraan. Kun osaa sujuu alle minuutissa, minulta meni 2,5 tuntia harjoitteluineen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe