Simppeli testi

Rödfinne

Uteliaisuudesta vain tiedustelen. Moni tietää jo, mitä ajan takaa, joten sellaiset kuten Itzli/Agwe jättäkööt vastaamatta. Tai vastatkaa vain, mutta rehellisesti.

1) Piirrä iso ympyrä.
2) Sijoita ympyrälle vuodenajat.
3) Kerro miten ne sijoittuvat. Vaikka ilmansuuntina.

61

6488

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Haamu

      Fiilispohjalta piirsin:

      Joulu-, tammi-, helmi-,maaliskuu= Pohjoinen Koillinen

      Huhtikuu= Itä

      Touko-, kesä-, heinä-, elokuu= Etelä

      Syyskuu= Länsi

      Loka- ja marraskuu= Luode

      Pohjoinen= kylmä, etelä= lämmin :-) Inhoan kylmää... Rakastan pimeää ja lämmintä

    • Babulos

      Talvi kello kahdessa, syksy kello viidessä, kesä kello seitsemän, kevät kello kymmenen.

      • Rödfinne

        Kellosi kulki myötäpäivään ja ilmoitit vuodenajat tässä järjestyksessä?! Kumpi siis oli primääri? Vuodenaikoja kysyttiin.

        Kellotaulua ei tässä testissä kannata käyttää juuri tästä syystä, siksi pyysin ilmoittamaan ilmansuuntina.

        Kumpi silmäinen muuten olet?


      • Babulos
        Rödfinne kirjoitti:

        Kellosi kulki myötäpäivään ja ilmoitit vuodenajat tässä järjestyksessä?! Kumpi siis oli primääri? Vuodenaikoja kysyttiin.

        Kellotaulua ei tässä testissä kannata käyttää juuri tästä syystä, siksi pyysin ilmoittamaan ilmansuuntina.

        Kumpi silmäinen muuten olet?

        Miksi tällaisesta valehtelisin? Noitä väli-ilmansuuntia pitää aina vähän muistella, ja lentäjäkielen kellotaulu tuli ekana mieleen. Eli talvi - koillinen, syksy - kaakko, kesä - lounas, kevät - luode.

        Siis olettaen että kysyttiin karttailmansuuntia (pohjoinen on paperin yläreuna); jos taas kysyttiin varsinaisia ilmansuuntia piirtämishetkellä niin: talvi - luode, syksy - koillinen, kesä - kaakko, kevät - lounas).

        Enempi oikeasilmäinen, molempikätinen.

        Ja jutun jekku on?


      • Rödfinne
        Babulos kirjoitti:

        Miksi tällaisesta valehtelisin? Noitä väli-ilmansuuntia pitää aina vähän muistella, ja lentäjäkielen kellotaulu tuli ekana mieleen. Eli talvi - koillinen, syksy - kaakko, kesä - lounas, kevät - luode.

        Siis olettaen että kysyttiin karttailmansuuntia (pohjoinen on paperin yläreuna); jos taas kysyttiin varsinaisia ilmansuuntia piirtämishetkellä niin: talvi - luode, syksy - koillinen, kesä - kaakko, kevät - lounas).

        Enempi oikeasilmäinen, molempikätinen.

        Ja jutun jekku on?

        Mielenkiintoinen tapaus. Sori, jos aloin epäillä kun olet yksi näistä jotka ovat kyllä kolunneet kaikki netin magia sivut (oletus, tyhmää...anteeksi)

        Yritän hakea tätä vuodenkierron hahmotusjuttua. Jutussa ei ole mitään ihmeempää kompaa... Kumpa nyt saatas vielä jokunen testaaja mukaan, että syntyis hajontaa.

        Siis molempikätinen? Pelaatko tennistä?


      • Babulos
        Rödfinne kirjoitti:

        Mielenkiintoinen tapaus. Sori, jos aloin epäillä kun olet yksi näistä jotka ovat kyllä kolunneet kaikki netin magia sivut (oletus, tyhmää...anteeksi)

        Yritän hakea tätä vuodenkierron hahmotusjuttua. Jutussa ei ole mitään ihmeempää kompaa... Kumpa nyt saatas vielä jokunen testaaja mukaan, että syntyis hajontaa.

        Siis molempikätinen? Pelaatko tennistä?

        Sulismaila oikeassa, kirjottaessa kynä vasemmassa. Piirtäessä ja maalatessa kynät ja pensselit voi sattua kumpaan tahansa käteen.


      • Rödfinne
        Babulos kirjoitti:

        Sulismaila oikeassa, kirjottaessa kynä vasemmassa. Piirtäessä ja maalatessa kynät ja pensselit voi sattua kumpaan tahansa käteen.

        Joskus aikoinaan vasenkätisiä sorrettiin koulumaailmassa jne.jne. Ystäväni pelaa tennistä,alkoi treenata sitten vasenta kämmentään, jonka seurauksena - näin hän oletti - hän alkoi unohdella pikkuasioita, sanoja lauseista ja sen semmoista. Lauserakenteet alkoivat mennä aivan puuroksi.

        Siis kysymys kuuluu (toiveikkaana): ootsä huono missään? Vittu ja vielä molempikätinen!


      • Babylos
        Rödfinne kirjoitti:

        Joskus aikoinaan vasenkätisiä sorrettiin koulumaailmassa jne.jne. Ystäväni pelaa tennistä,alkoi treenata sitten vasenta kämmentään, jonka seurauksena - näin hän oletti - hän alkoi unohdella pikkuasioita, sanoja lauseista ja sen semmoista. Lauserakenteet alkoivat mennä aivan puuroksi.

        Siis kysymys kuuluu (toiveikkaana): ootsä huono missään? Vittu ja vielä molempikätinen!

        Synnynnäisesti molempikätinen, muistelen lukeneeni jostain, että useat ellei useimmat "vasurit" on molempikätisiä, eli tekee eri juttuja eri käsillä.

        Sen verran oon aikoinani treenannu olosuhteitten takia, että koulussa kolmannella luokalla kirjoitin yhden lukukauden oikealla, kun vasen oli kipsissä. Peilikirjoitusta (a là Leonarda Da Vinci) harjottelin joskus paljonkin, en oo muutamaan aikaan kokeillu miten vielä luonnistuu. Muistelen että peilinä käsiala oli hieman parempi kuin normaalisti, eli jo melkein lukukelpoinen.

        Huono oon ainakin soittamaan säkkipilliä, ekkönä muista?


      • Rödfinne
        Babylos kirjoitti:

        Synnynnäisesti molempikätinen, muistelen lukeneeni jostain, että useat ellei useimmat "vasurit" on molempikätisiä, eli tekee eri juttuja eri käsillä.

        Sen verran oon aikoinani treenannu olosuhteitten takia, että koulussa kolmannella luokalla kirjoitin yhden lukukauden oikealla, kun vasen oli kipsissä. Peilikirjoitusta (a là Leonarda Da Vinci) harjottelin joskus paljonkin, en oo muutamaan aikaan kokeillu miten vielä luonnistuu. Muistelen että peilinä käsiala oli hieman parempi kuin normaalisti, eli jo melkein lukukelpoinen.

        Huono oon ainakin soittamaan säkkipilliä, ekkönä muista?

        Tää mua kiinnostaa; mihin tää perustuu.

        http://www.choronzon.com/tocmirror/tzimon/Magidict/magdic24.html

        >>WIDDERSHINS/WITHERSHINS
        To the left, contrary to the sun, "counterclockwise." (See DEOSIL.) This is the direction of negativity, evil and witchcraft. Operations conducted in this direction enlist the power of Satan.


      • Babulos
        Rödfinne kirjoitti:

        Tää mua kiinnostaa; mihin tää perustuu.

        http://www.choronzon.com/tocmirror/tzimon/Magidict/magdic24.html

        >>WIDDERSHINS/WITHERSHINS
        To the left, contrary to the sun, "counterclockwise." (See DEOSIL.) This is the direction of negativity, evil and witchcraft. Operations conducted in this direction enlist the power of Satan.

        Eli mitä tästä voidaan päätellä, siitä että sekotin kellotaulua myötäpäivään ja vuodenaikoja vastapäivään(?)?

        Enemmistö saa pitää harhaluulonsa, mutta Babs tietää että talven jälkeen tulee syksy. Enhän mä nyt sentään sekasin ole vaikka kaikki muut oliskin.


      • Haamu
        Rödfinne kirjoitti:

        Tää mua kiinnostaa; mihin tää perustuu.

        http://www.choronzon.com/tocmirror/tzimon/Magidict/magdic24.html

        >>WIDDERSHINS/WITHERSHINS
        To the left, contrary to the sun, "counterclockwise." (See DEOSIL.) This is the direction of negativity, evil and witchcraft. Operations conducted in this direction enlist the power of Satan.

        Ihan oikeasti?

        Minun eräs nyt jo edesmennyt sukulaiseni osasi seisauttaa veren ja jähmettää kyyn. Jos kylässä joku teloi itsensä pahasti, lääkäriä ei kutsuttu vaan isoisäni veli joka pysäytti verenvuodon. Myöskin jos metsässä kävellessä kyy sattui polulle, sukulaiseni sanoi jotakin, kyy jähmettyi tikuksi ja tämänjälkeen hän otti sitä häntäpäästä kiinni ja heitti metsään kuin kepin.

        Myöskään hän ei ollut kovin pidetty tietyillä tahoilla. Tätä on siis tapahtunut vielä 60- 70- luvuillakin jolloin onneksi välttyi palamasta roviolla.


      • Rödfinne
        Haamu kirjoitti:

        Ihan oikeasti?

        Minun eräs nyt jo edesmennyt sukulaiseni osasi seisauttaa veren ja jähmettää kyyn. Jos kylässä joku teloi itsensä pahasti, lääkäriä ei kutsuttu vaan isoisäni veli joka pysäytti verenvuodon. Myöskin jos metsässä kävellessä kyy sattui polulle, sukulaiseni sanoi jotakin, kyy jähmettyi tikuksi ja tämänjälkeen hän otti sitä häntäpäästä kiinni ja heitti metsään kuin kepin.

        Myöskään hän ei ollut kovin pidetty tietyillä tahoilla. Tätä on siis tapahtunut vielä 60- 70- luvuillakin jolloin onneksi välttyi palamasta roviolla.

        Näin se kuuluu pohjalaisittain ja lyhyessä muodossa (perimätietoa ajalta ennen Kalevalaa):

        "Mato musta maanalaanen, kiekura kivenalaanen, pirätä piru hevooses, jotta mä saan suittet suuhus ja päittet päähäs".

        Samoin meillä. Kyläläisten puolelta arvostus on ollut korkealla, mutta varsinkin kristitty ruotsinkielinen lehdistö näyttää hyökkäilleen tasaiseen tahtiin väritettyine uutisointeineen.


      • Haamu
        Rödfinne kirjoitti:

        Näin se kuuluu pohjalaisittain ja lyhyessä muodossa (perimätietoa ajalta ennen Kalevalaa):

        "Mato musta maanalaanen, kiekura kivenalaanen, pirätä piru hevooses, jotta mä saan suittet suuhus ja päittet päähäs".

        Samoin meillä. Kyläläisten puolelta arvostus on ollut korkealla, mutta varsinkin kristitty ruotsinkielinen lehdistö näyttää hyökkäilleen tasaiseen tahtiin väritettyine uutisointeineen.

        Olet ensimmäinen ihminen joka tietää tästä asiasta jotakin. Eipä silti, en ole kovin laajalti asiasta huudellut.

        Olen tässä mietiskellyt, joskus vakavammin, joskus kevyemmin että jospa sitä alkaisi tutkiskella itseään että löytyisikö sitä jotain voimavaroja joista ei ole tietoinen. Sillointällöin tulee välähdyksiä "jostakin" mutta en ole asiaan sen enempää kiinnittänyt huomiota.


      • Haamu
        Rödfinne kirjoitti:

        Näin se kuuluu pohjalaisittain ja lyhyessä muodossa (perimätietoa ajalta ennen Kalevalaa):

        "Mato musta maanalaanen, kiekura kivenalaanen, pirätä piru hevooses, jotta mä saan suittet suuhus ja päittet päähäs".

        Samoin meillä. Kyläläisten puolelta arvostus on ollut korkealla, mutta varsinkin kristitty ruotsinkielinen lehdistö näyttää hyökkäilleen tasaiseen tahtiin väritettyine uutisointeineen.

        Onko sulla tietoa tästä veren seisauttamisesta?


      • Rödfinne
        Haamu kirjoitti:

        Onko sulla tietoa tästä veren seisauttamisesta?

        Isoäidin isoisän isä teki kuulemma näin kun mies oli lyönyt kirveellä jalkaansa.
        Aluksi alkumanaus:

        "Kyllä pirättää PERKELES!
        Seiso veri!
        Seiso niinku seittemän lautamiestä
        seisoo tuomion ERES!"

        Viimeinen sana piti huutaa. Sitten noita hyökkäsi kirveen kimppuun ja PURI kirvestä. Siis terää. Tätä seurasi manaus:

        "Rauta puri mua, minä purin rautaa.
        Eppäs silloonkaa suuri ollu,
        ku suosta sotkettihin
        ja vetelästä vellottihin."

        Sitten kirveen terällä pyyhittiin haavaa että saatiin pois "raudan vihat". Että näin.


      • Haamu
        Rödfinne kirjoitti:

        Isoäidin isoisän isä teki kuulemma näin kun mies oli lyönyt kirveellä jalkaansa.
        Aluksi alkumanaus:

        "Kyllä pirättää PERKELES!
        Seiso veri!
        Seiso niinku seittemän lautamiestä
        seisoo tuomion ERES!"

        Viimeinen sana piti huutaa. Sitten noita hyökkäsi kirveen kimppuun ja PURI kirvestä. Siis terää. Tätä seurasi manaus:

        "Rauta puri mua, minä purin rautaa.
        Eppäs silloonkaa suuri ollu,
        ku suosta sotkettihin
        ja vetelästä vellottihin."

        Sitten kirveen terällä pyyhittiin haavaa että saatiin pois "raudan vihat". Että näin.

        Kiitos, todella mielenkiintoista luettavaa.


      • Rödfinne
        Babylos kirjoitti:

        Synnynnäisesti molempikätinen, muistelen lukeneeni jostain, että useat ellei useimmat "vasurit" on molempikätisiä, eli tekee eri juttuja eri käsillä.

        Sen verran oon aikoinani treenannu olosuhteitten takia, että koulussa kolmannella luokalla kirjoitin yhden lukukauden oikealla, kun vasen oli kipsissä. Peilikirjoitusta (a là Leonarda Da Vinci) harjottelin joskus paljonkin, en oo muutamaan aikaan kokeillu miten vielä luonnistuu. Muistelen että peilinä käsiala oli hieman parempi kuin normaalisti, eli jo melkein lukukelpoinen.

        Huono oon ainakin soittamaan säkkipilliä, ekkönä muista?

        Mä tiedän että sä oot hyvä kaikessa, mutta kumpi on sit sun huonompi puoli?

        Tee testi ja ala pyöriä. Kumpaan suuntaan on luontevampaa pyöriä: myötä- vai vastapäivään?


      • Polgara
        Rödfinne kirjoitti:

        Tää mua kiinnostaa; mihin tää perustuu.

        http://www.choronzon.com/tocmirror/tzimon/Magidict/magdic24.html

        >>WIDDERSHINS/WITHERSHINS
        To the left, contrary to the sun, "counterclockwise." (See DEOSIL.) This is the direction of negativity, evil and witchcraft. Operations conducted in this direction enlist the power of Satan.

        Itken kohta... Minä voisin istua loppu elämäni sun luona kuuntelemassa noita sun juttuja... Yhyy... mä oon melkein matkakokoa niin ota minut taskuun ja kertoile juttuja milloin missäkin. :D

        Minä hahmotin pienenä ajan (jopa kellon) vastapäivään, vieläkin sattuu erehdyksiä, mutta tuo kitkettiin minusta pois heti kun se havaittiin joten luontevaksi muuttui myötäpäivään hahmottaminen. Kun opettelin kirjoittamaan niin lähes kaikki kirjaimet meni väärään suuntaan siis kirjoitin oikealta vasemmalle.. numero 6 ja 9 tuottavat vieläkin ongelmia ja kirjain S, vaikka se onkin nimeni ensimmäinen kirjain.

        Pol


      • Rödfinne
        Polgara kirjoitti:

        Itken kohta... Minä voisin istua loppu elämäni sun luona kuuntelemassa noita sun juttuja... Yhyy... mä oon melkein matkakokoa niin ota minut taskuun ja kertoile juttuja milloin missäkin. :D

        Minä hahmotin pienenä ajan (jopa kellon) vastapäivään, vieläkin sattuu erehdyksiä, mutta tuo kitkettiin minusta pois heti kun se havaittiin joten luontevaksi muuttui myötäpäivään hahmottaminen. Kun opettelin kirjoittamaan niin lähes kaikki kirjaimet meni väärään suuntaan siis kirjoitin oikealta vasemmalle.. numero 6 ja 9 tuottavat vieläkin ongelmia ja kirjain S, vaikka se onkin nimeni ensimmäinen kirjain.

        Pol

        >>Minä hahmotin pienenä ajan (jopa kellon) vastapäivään, vieläkin sattuu erehdyksiä, mutta tuo kitkettiin minusta pois heti kun se havaittiin joten luontevaksi muuttui myötäpäivään hahmottaminen.>>

        Kiitos samoin. Tuo ilmiö alkoi kiinnostaa nimenomaan, kun olin 7-8 -vuotias nappula ja opettaja antoi kotitehtäväksi piirtää tällainen vuosiympyrä.
        Piirsin niinkuin taisin, mutta opettaja arvosteli sen ihan paskaksi, koska en muka osannut vuodenaikojen järjestystä. En uskaltanut siinä vastaankaan väittää ja tarkistin asian kotona: äiti ihmetteli aidosti että mitä se opettaja oli siellä oikein höpissyt, kun taas muu perhe äimisteli miten minä nyt tuollaista menin piirtelemään.

        Kun sitten selitin myöhemmin asian opettajalleni, hän kertoi että kaikki muut oppilaat (23 kpl.) olivat piirtäneet vuodenkierron myötäpäivään. Tämän jälkeen olen kysynyt asiaa eri ihmisiltä tämän tästä ja tuo suhdeluku senkun kasvaa - siis tätä palstaa lukuunottamatta. Täällä on kyllä kaikkein oudoimmat hahmotukset!

        Babu luuli että yritän höynäyttää (oma projektio), kun pyysin pyörimään. Silleen niinkuin dervissit. Jos pyörit paikallasi, niin mihin suuntaan on "luonnollisempaa" pyöriä: myötä- vai vastapäivään?

        Puhuin tuossa aikaisemmin emootiotransferenssista, josta päästäänkin helposti magia-palstan muotigurun eksperimentteihin. Siis jotain tämän tyyppistä yritystä kokeilin "energiansiirrossani". Kehitellään lisää! Mutta sitä ennen lukemaan, että puhutaan samasta asiasta:

        http://www.sheldrake.org/experiments/seven_experiments.html


      • Haamu
        Rödfinne kirjoitti:

        >>Minä hahmotin pienenä ajan (jopa kellon) vastapäivään, vieläkin sattuu erehdyksiä, mutta tuo kitkettiin minusta pois heti kun se havaittiin joten luontevaksi muuttui myötäpäivään hahmottaminen.>>

        Kiitos samoin. Tuo ilmiö alkoi kiinnostaa nimenomaan, kun olin 7-8 -vuotias nappula ja opettaja antoi kotitehtäväksi piirtää tällainen vuosiympyrä.
        Piirsin niinkuin taisin, mutta opettaja arvosteli sen ihan paskaksi, koska en muka osannut vuodenaikojen järjestystä. En uskaltanut siinä vastaankaan väittää ja tarkistin asian kotona: äiti ihmetteli aidosti että mitä se opettaja oli siellä oikein höpissyt, kun taas muu perhe äimisteli miten minä nyt tuollaista menin piirtelemään.

        Kun sitten selitin myöhemmin asian opettajalleni, hän kertoi että kaikki muut oppilaat (23 kpl.) olivat piirtäneet vuodenkierron myötäpäivään. Tämän jälkeen olen kysynyt asiaa eri ihmisiltä tämän tästä ja tuo suhdeluku senkun kasvaa - siis tätä palstaa lukuunottamatta. Täällä on kyllä kaikkein oudoimmat hahmotukset!

        Babu luuli että yritän höynäyttää (oma projektio), kun pyysin pyörimään. Silleen niinkuin dervissit. Jos pyörit paikallasi, niin mihin suuntaan on "luonnollisempaa" pyöriä: myötä- vai vastapäivään?

        Puhuin tuossa aikaisemmin emootiotransferenssista, josta päästäänkin helposti magia-palstan muotigurun eksperimentteihin. Siis jotain tämän tyyppistä yritystä kokeilin "energiansiirrossani". Kehitellään lisää! Mutta sitä ennen lukemaan, että puhutaan samasta asiasta:

        http://www.sheldrake.org/experiments/seven_experiments.html

        Tein viikonloppuna pientä kenttätukimusta oikea- ja vasenkätisten keskuudessa. Näyttäisi siltä että valtaosa vasenkätisistä tuntisi luontevammaksi pyörähtää vasemmalle ja vastaavasti oikeakätiset näyttävät pyörähtävän oikealle.

        Ollessani pieni, myös minä hyvin mielelläni kirjoitin kirjaimia peilikuvana. Tämä kylläkin kitkettiin hyvin nopeasti pois.


      • Rödfinne
        Haamu kirjoitti:

        Tein viikonloppuna pientä kenttätukimusta oikea- ja vasenkätisten keskuudessa. Näyttäisi siltä että valtaosa vasenkätisistä tuntisi luontevammaksi pyörähtää vasemmalle ja vastaavasti oikeakätiset näyttävät pyörähtävän oikealle.

        Ollessani pieni, myös minä hyvin mielelläni kirjoitin kirjaimia peilikuvana. Tämä kylläkin kitkettiin hyvin nopeasti pois.

        Niin. En tiedä sitten onko näissä jutuissa mitään sen maagisempaa, mutta sangen mielenkiintoisia ilmiöitä ovat.

        Itselleni luontevampaa on pyöriä vasemmalle, siis vastapäivään, vaikka olen oikeakätinen. Tosin olen vasensilmäinen. Ja jos joku ei nyt tiedä, miten tämä silmäisyys tsekataan, niin tehköön kokeen:

        Pidä molemmat silmät auki ja etsi huoneesi seinältä piste, jota katsot (vaikka ovenripa, tai taulu). Ojenna kätesi suoraksi, tee peukalolla ja etusormella ympyrä, sellainen "OK" -merkki ja katso molemmin silmin ympyrän läpi tuota valitsemaasi pistettä. Sulje vuoronperään toinen silmäsi, mutta älä liikuta kättäsi. Se silmäsi on dominoiva, jonka mukaan kohde pysyy "tähtäimessä".

        Magiassa puhutaan "heikosta" ja "haavoittuvasta" puolesta ihmisessä. Sanotaan että jos musta kissa tai harakka ylittää edessäsi tien heikolta puolelta, sydämen puolelta eli vasemmalta niin se on onnettomuudeksi. Musta kissa juoksee silloin ikäänkuin sisimpääsi. Vasenkätiset ovat tässäkin suhteessa arvoitus.

        Ihmisessä on ulkoisestikin kaksi eri persoonaa. Mehän harvoin näemme itsemme sellaisena kuin ulkopuoliset (kuten valokuvissa), koska peili kääntää koko olemuksemme. Vain video tai valokuva näyttää meidät todellisuudessa ulkopuolisen silmin.

        Tämä on selvää pässinlihaa, mutta nykyisillä kuvankäsittelytekniikoilla saa aika mielenkiintoisia tuloksia lisäksi. Jos otat oman muotokuvasi tietokoneelle, jaat kasvot keskeltä kahteen puoliskoon ja teet molemmista omat kuvansa, jotka täydennät siten että monistat molempiin puoliskoihin niiden omat "peilikuvat" eli "flipit", saat tulokseksi kaksi täysin eri näköistä ihmistä - hyvän ja pahan itsesi. Se on aika karmivaa.


      • Haamu
        Rödfinne kirjoitti:

        Niin. En tiedä sitten onko näissä jutuissa mitään sen maagisempaa, mutta sangen mielenkiintoisia ilmiöitä ovat.

        Itselleni luontevampaa on pyöriä vasemmalle, siis vastapäivään, vaikka olen oikeakätinen. Tosin olen vasensilmäinen. Ja jos joku ei nyt tiedä, miten tämä silmäisyys tsekataan, niin tehköön kokeen:

        Pidä molemmat silmät auki ja etsi huoneesi seinältä piste, jota katsot (vaikka ovenripa, tai taulu). Ojenna kätesi suoraksi, tee peukalolla ja etusormella ympyrä, sellainen "OK" -merkki ja katso molemmin silmin ympyrän läpi tuota valitsemaasi pistettä. Sulje vuoronperään toinen silmäsi, mutta älä liikuta kättäsi. Se silmäsi on dominoiva, jonka mukaan kohde pysyy "tähtäimessä".

        Magiassa puhutaan "heikosta" ja "haavoittuvasta" puolesta ihmisessä. Sanotaan että jos musta kissa tai harakka ylittää edessäsi tien heikolta puolelta, sydämen puolelta eli vasemmalta niin se on onnettomuudeksi. Musta kissa juoksee silloin ikäänkuin sisimpääsi. Vasenkätiset ovat tässäkin suhteessa arvoitus.

        Ihmisessä on ulkoisestikin kaksi eri persoonaa. Mehän harvoin näemme itsemme sellaisena kuin ulkopuoliset (kuten valokuvissa), koska peili kääntää koko olemuksemme. Vain video tai valokuva näyttää meidät todellisuudessa ulkopuolisen silmin.

        Tämä on selvää pässinlihaa, mutta nykyisillä kuvankäsittelytekniikoilla saa aika mielenkiintoisia tuloksia lisäksi. Jos otat oman muotokuvasi tietokoneelle, jaat kasvot keskeltä kahteen puoliskoon ja teet molemmista omat kuvansa, jotka täydennät siten että monistat molempiin puoliskoihin niiden omat "peilikuvat" eli "flipit", saat tulokseksi kaksi täysin eri näköistä ihmistä - hyvän ja pahan itsesi. Se on aika karmivaa.

        Mielenkiintoinen testi, kokeilin tuossa ja totesin olevani vasensilmäinen ja oikeakätinen. Peilikirjoitus kuitenkin luonnistuu vieläkin jossainmäärin vaikken sitä olekaan harrastanut yli 10 vuoteen.

        Pitääpä kokeilla sitä kasvojen puolittamista, kuulostaa hyvin mielenkiintoiselta.


      • Rödfinne
        Haamu kirjoitti:

        Mielenkiintoinen testi, kokeilin tuossa ja totesin olevani vasensilmäinen ja oikeakätinen. Peilikirjoitus kuitenkin luonnistuu vieläkin jossainmäärin vaikken sitä olekaan harrastanut yli 10 vuoteen.

        Pitääpä kokeilla sitä kasvojen puolittamista, kuulostaa hyvin mielenkiintoiselta.

        Kirjoitatko peilikirjoitusta vasemmalla vai oikealla kädellä? Kun katsot peilin kautta kirjoitusta, näyttääkö käsiala tutulta...? Vai pyrkiikö kenties se pimeämpi persoona esiin?

        Siitä syntyy hyvin mielenkiintoiset skitsofreeniset kaksi persoonallisuutta, kun isket em. "hyvän" persoonasi valokuvan ja liität sen normaaliin käsialaasi, ja tämän jälkeen sitten liität "pahan" tyypin peilikirjoitukseesi, jonka olet esim. kuvankäsittelyohjelmassa kääntänyt luettavaan muotoon...

        Adobe Photoshop on ollut näissä kokeiluissa kullanarvoinen väline.


      • Haamu
        Rödfinne kirjoitti:

        Kirjoitatko peilikirjoitusta vasemmalla vai oikealla kädellä? Kun katsot peilin kautta kirjoitusta, näyttääkö käsiala tutulta...? Vai pyrkiikö kenties se pimeämpi persoona esiin?

        Siitä syntyy hyvin mielenkiintoiset skitsofreeniset kaksi persoonallisuutta, kun isket em. "hyvän" persoonasi valokuvan ja liität sen normaaliin käsialaasi, ja tämän jälkeen sitten liität "pahan" tyypin peilikirjoitukseesi, jonka olet esim. kuvankäsittelyohjelmassa kääntänyt luettavaan muotoon...

        Adobe Photoshop on ollut näissä kokeiluissa kullanarvoinen väline.

        Siis kirjoitan samaan aikaan oikealla oikealle ja vasemmalla vasemmalle. Käsiala ei näytä samalta, se on hiomattomampaa kuin oikean käden, näyttää samalta kuin miltä käsialani näytti 10- vuotiaana! :-)

        Kotikoneelta löytyy Photoshoppi. Täytyy testata heti kun tulee sopiva sauma.


      • Rödfinne
        Haamu kirjoitti:

        Siis kirjoitan samaan aikaan oikealla oikealle ja vasemmalla vasemmalle. Käsiala ei näytä samalta, se on hiomattomampaa kuin oikean käden, näyttää samalta kuin miltä käsialani näytti 10- vuotiaana! :-)

        Kotikoneelta löytyy Photoshoppi. Täytyy testata heti kun tulee sopiva sauma.

        Tein tuon kuvamuokkauksen taas pitkästä aikaa ja huomasin mielenkiintoisen ilmiön: oikeasta naamapuoliskosta duunattu tyyppi muistutti äitiäni, vasemmasta väsätty enemmän isääni. Mutta aina kuvista toinen on jotenkin sairaan näköinen. Tämän huomasin, myös duunaillessani muitten kuvia. Hmm....


      • Haamu
        Rödfinne kirjoitti:

        Tein tuon kuvamuokkauksen taas pitkästä aikaa ja huomasin mielenkiintoisen ilmiön: oikeasta naamapuoliskosta duunattu tyyppi muistutti äitiäni, vasemmasta väsätty enemmän isääni. Mutta aina kuvista toinen on jotenkin sairaan näköinen. Tämän huomasin, myös duunaillessani muitten kuvia. Hmm....

        Kumpiko puolisko tälläkertaa näytti sairaammalta? Mietin vaan, että liittyykö toisen puolikkaan persoona myös jotenkin jomman kumman vanhempasi persoonaan?


      • Rödfinne
        Haamu kirjoitti:

        Kumpiko puolisko tälläkertaa näytti sairaammalta? Mietin vaan, että liittyykö toisen puolikkaan persoona myös jotenkin jomman kumman vanhempasi persoonaan?

        ... oli muuten tuo toiminto.

        Joo-o. Äitihahmo eli oikea puolisko oli tällä kertaa se sairaampi. Tämä "sairaalloisuus" saattaa johtua myös siitä että itse olen mies.

        Tuo sairaalloisuus omassa kuvassa on kyllä jännä: siinä on jotain samanlaisia piirteitä kuin vaikeilla skitsofreenikoilla.

        Persoonallisuuseroista... Hmm, aika mielenkiintoinen ajatus. Äiti oli aina se joustavampi ja isä taas sellainen päällepäsmäri.

        Duunailin tuossa huvikseni joitain tuttujen kuvia. Täytynee kysäistä huomaavatko he tämäntyyppisiä eroja.


      • Polgara
        Rödfinne kirjoitti:

        >>Minä hahmotin pienenä ajan (jopa kellon) vastapäivään, vieläkin sattuu erehdyksiä, mutta tuo kitkettiin minusta pois heti kun se havaittiin joten luontevaksi muuttui myötäpäivään hahmottaminen.>>

        Kiitos samoin. Tuo ilmiö alkoi kiinnostaa nimenomaan, kun olin 7-8 -vuotias nappula ja opettaja antoi kotitehtäväksi piirtää tällainen vuosiympyrä.
        Piirsin niinkuin taisin, mutta opettaja arvosteli sen ihan paskaksi, koska en muka osannut vuodenaikojen järjestystä. En uskaltanut siinä vastaankaan väittää ja tarkistin asian kotona: äiti ihmetteli aidosti että mitä se opettaja oli siellä oikein höpissyt, kun taas muu perhe äimisteli miten minä nyt tuollaista menin piirtelemään.

        Kun sitten selitin myöhemmin asian opettajalleni, hän kertoi että kaikki muut oppilaat (23 kpl.) olivat piirtäneet vuodenkierron myötäpäivään. Tämän jälkeen olen kysynyt asiaa eri ihmisiltä tämän tästä ja tuo suhdeluku senkun kasvaa - siis tätä palstaa lukuunottamatta. Täällä on kyllä kaikkein oudoimmat hahmotukset!

        Babu luuli että yritän höynäyttää (oma projektio), kun pyysin pyörimään. Silleen niinkuin dervissit. Jos pyörit paikallasi, niin mihin suuntaan on "luonnollisempaa" pyöriä: myötä- vai vastapäivään?

        Puhuin tuossa aikaisemmin emootiotransferenssista, josta päästäänkin helposti magia-palstan muotigurun eksperimentteihin. Siis jotain tämän tyyppistä yritystä kokeilin "energiansiirrossani". Kehitellään lisää! Mutta sitä ennen lukemaan, että puhutaan samasta asiasta:

        http://www.sheldrake.org/experiments/seven_experiments.html

        Siis kyllä pyörin mieluummin vastapäivään. Ja vastapäivään ratsastaminen ja luistelu (jäkis stailin ympyrä)sujuu paremmin kuin myötäpäivään...

        Pol


      • Rödfinne
        Polgara kirjoitti:

        Siis kyllä pyörin mieluummin vastapäivään. Ja vastapäivään ratsastaminen ja luistelu (jäkis stailin ympyrä)sujuu paremmin kuin myötäpäivään...

        Pol

        Testasitko muuten tuon silmäisyytesi? Ohjeet kirjoitin nim. Haamulle.

        Toissayönä tässä naputellessani tunsin yhtäkkiä mieletöntä kihelmöintiä niskassani. Joku tuijotti minua! Käännyin mutta en nähnyt ketään. Jatkoin naputtelua, mutta sitten tunsin selvästi miten joku sipaisi sormella niskaani!

        En tee aiheesta mitään tulkintoja. Ehkä olin vain liian väsynyt... Ehkä...

        Parina iltana aikaisemmin kuulin askelia tyhjästä keittiöstä. Tarkistin asian, mutta en keksinyt muuta fysikaalista selitystä kuin puutalon elämisen tai napsuvan jääkaapin.

        Sheldrakehan tutki tätä selkään tuijottamisen tunnistamista ja toisaalta, miten sama ilmiö voidaan saada aikaan pelkästään katsomalla valokuvaa kohdehenkilöstä.

        Well... Aihe muuttuu mielenkiintoiseksi, jos valokuvan henkilö onkin kuollut jo ajat sitten ja kuten eilisestä 4D-dokkarista kävi ilmi, ihmisen tietoisuus säilyy kuoleman jälkeenkin...

        Jos siis suora selkään tuijottaminen saa reaktioita aikaan tietoisuudessa, se ei eroa mitenkään reaktiosta kuolleen tietoisuudessa mikäli oletuksena on ettei tietoisuus katoa. Kysymys on enää siitä, miten kuolleen tietoisuus voisi ilmaista itseään...

        Oletuksia...?


      • Haamu
        Rödfinne kirjoitti:

        Testasitko muuten tuon silmäisyytesi? Ohjeet kirjoitin nim. Haamulle.

        Toissayönä tässä naputellessani tunsin yhtäkkiä mieletöntä kihelmöintiä niskassani. Joku tuijotti minua! Käännyin mutta en nähnyt ketään. Jatkoin naputtelua, mutta sitten tunsin selvästi miten joku sipaisi sormella niskaani!

        En tee aiheesta mitään tulkintoja. Ehkä olin vain liian väsynyt... Ehkä...

        Parina iltana aikaisemmin kuulin askelia tyhjästä keittiöstä. Tarkistin asian, mutta en keksinyt muuta fysikaalista selitystä kuin puutalon elämisen tai napsuvan jääkaapin.

        Sheldrakehan tutki tätä selkään tuijottamisen tunnistamista ja toisaalta, miten sama ilmiö voidaan saada aikaan pelkästään katsomalla valokuvaa kohdehenkilöstä.

        Well... Aihe muuttuu mielenkiintoiseksi, jos valokuvan henkilö onkin kuollut jo ajat sitten ja kuten eilisestä 4D-dokkarista kävi ilmi, ihmisen tietoisuus säilyy kuoleman jälkeenkin...

        Jos siis suora selkään tuijottaminen saa reaktioita aikaan tietoisuudessa, se ei eroa mitenkään reaktiosta kuolleen tietoisuudessa mikäli oletuksena on ettei tietoisuus katoa. Kysymys on enää siitä, miten kuolleen tietoisuus voisi ilmaista itseään...

        Oletuksia...?

        Minä olen muutaman kerran kokenut tämän että huoneessa olisi lisäkseni joku, vaikka olen yksin asunnossani.

        Olen myös kolme kertaa tullut kosketetuksi. Kerran hiuksiin, kerran olkapäähän ja kerran nilkkaan. Ne olivat ysävällisiä kosketuksia, eivät vaativia eivätkä aggressiivisia.

        Enkö ole siis tämänkään asian kanssa yksin? :-)


      • Rödfinne
        Haamu kirjoitti:

        Minä olen muutaman kerran kokenut tämän että huoneessa olisi lisäkseni joku, vaikka olen yksin asunnossani.

        Olen myös kolme kertaa tullut kosketetuksi. Kerran hiuksiin, kerran olkapäähän ja kerran nilkkaan. Ne olivat ysävällisiä kosketuksia, eivät vaativia eivätkä aggressiivisia.

        Enkö ole siis tämänkään asian kanssa yksin? :-)

        Näin minäkin sen koin. Eikä ollut ensimmäinen kerta.

        Kosketukset todellakaan eivät ole pelottavia vaan pikemminkin pieniä muistutuksia siitä "etten ole yksin".

        Tietysti tähänkin löytyy jokin neurologisperäinen selitelmä, mutta kukapa ei nauttisi salaperäisestä ilmiöstä... ;-D

        Ihan kuin joku olisi puhaltanut otsaani juuri kun kirjoitin tuon edellisen lauseen! Jessus sentään...


      • Polgara
        Rödfinne kirjoitti:

        Näin minäkin sen koin. Eikä ollut ensimmäinen kerta.

        Kosketukset todellakaan eivät ole pelottavia vaan pikemminkin pieniä muistutuksia siitä "etten ole yksin".

        Tietysti tähänkin löytyy jokin neurologisperäinen selitelmä, mutta kukapa ei nauttisi salaperäisestä ilmiöstä... ;-D

        Ihan kuin joku olisi puhaltanut otsaani juuri kun kirjoitin tuon edellisen lauseen! Jessus sentään...

        Siis en jaksa etsiä tuolta missä olet ohjeet esittänyt muttei minulla ole hajuakaan miten tuo silmäisyys katsotaan...

        Tuli aamulla mieleen että mistä suunnasta luet sanomalehdet? Aloitatko taka vai etukannesta? Minulle etukannesta aloittaminen on ihan hullua eihän se lehti pysy edes käsissä.. :D Eli takakannesta alkaa minun lukemiseni...

        Itse koin joskus pienenä kosketuksia mutta en ole nyt kiinnittänyt mitään huomioa siihen että tapahtuuko sitä enää.. Noille olioille olen tehnyt selväksi että ne nukkuvat olohuoneessa ja minä makuuhuoneessa. En voi nukkua makuuhuoneen ovi auki koska tunnen aina häiritsevää tuijotusta jonka seurauksena uni jää vähiin.

        Pol


      • Haamu
        Polgara kirjoitti:

        Siis en jaksa etsiä tuolta missä olet ohjeet esittänyt muttei minulla ole hajuakaan miten tuo silmäisyys katsotaan...

        Tuli aamulla mieleen että mistä suunnasta luet sanomalehdet? Aloitatko taka vai etukannesta? Minulle etukannesta aloittaminen on ihan hullua eihän se lehti pysy edes käsissä.. :D Eli takakannesta alkaa minun lukemiseni...

        Itse koin joskus pienenä kosketuksia mutta en ole nyt kiinnittänyt mitään huomioa siihen että tapahtuuko sitä enää.. Noille olioille olen tehnyt selväksi että ne nukkuvat olohuoneessa ja minä makuuhuoneessa. En voi nukkua makuuhuoneen ovi auki koska tunnen aina häiritsevää tuijotusta jonka seurauksena uni jää vähiin.

        Pol

        Minä olen ajatellut että jos joku haluaa minua tuijotella ja kosketella niin siitä vaan, tuskin ne mitään pahaa tarkoittavat. Sen asian voi kääntää niinkin että onpahan ainakin seuraa ja joku pitää vahtia.

        Hauskaa että olet käskenyt niiden nukkua olohuoneessa! :-)

        Eilenillalla jostain syystä pelotti kauheasti, oli tosi levoton olo eikä tehnyt mieli sammuttaa valoja, mitä lie ollut. Seläntakana tuntui jotain tosi monta kertaa.


      • Rödfinne
        Polgara kirjoitti:

        Siis en jaksa etsiä tuolta missä olet ohjeet esittänyt muttei minulla ole hajuakaan miten tuo silmäisyys katsotaan...

        Tuli aamulla mieleen että mistä suunnasta luet sanomalehdet? Aloitatko taka vai etukannesta? Minulle etukannesta aloittaminen on ihan hullua eihän se lehti pysy edes käsissä.. :D Eli takakannesta alkaa minun lukemiseni...

        Itse koin joskus pienenä kosketuksia mutta en ole nyt kiinnittänyt mitään huomioa siihen että tapahtuuko sitä enää.. Noille olioille olen tehnyt selväksi että ne nukkuvat olohuoneessa ja minä makuuhuoneessa. En voi nukkua makuuhuoneen ovi auki koska tunnen aina häiritsevää tuijotusta jonka seurauksena uni jää vähiin.

        Pol

        Hyvä kun mainitsit. Aloitan kaikki lehdet ja kuvakirjat aina takakannesta. Yksi kaverini sanoikin, että olen varmaan ennen elänyt Japanissa ;-)

        Tuntemuksista ja mörköistä.

        "Olennot" ovat siitä mielenkiintoisia että ne alkavat tulla näkösälle jos valvot liikaa. Ilmeisesti aivot tajuavat ympärillä energioita, joille väsymyksen tuottamat harhat luovat näkyvän hahmon.

        Tuohon liittyen luin nuorena sarjan vanhoja kauhukertomuksia, joissa puhuttiin ihmissusista. Siinä tyyppi haahuili autiomaassa ja alkoi nähdä näkökenttänsä laitamilla harmaita olentoja. Tarinassa kerrottiin, miten hahmot lähestyvät saalistaan, mutta jos niitä yrittää katsoa suoraan, ne katoavat... Siis kuvaus on aika lähelle sama, mitä Castaneda puhuu "unennäkemisen" tekniikassa. Eli unet tunkeutuvat valvemaailmaan.

        Tässä vielä silmäisyydestä copypastena toisesta jutusta:

        >>Itselleni luontevampaa on pyöriä vasemmalle, siis vastapäivään, vaikka olen oikeakätinen. Tosin olen vasensilmäinen. Ja jos joku ei nyt tiedä, miten tämä silmäisyys tsekataan, niin tehköön kokeen:

        Pidä molemmat silmät auki ja etsi huoneesi seinältä piste, jota katsot (vaikka ovenripa, tai taulu). Ojenna kätesi suoraksi, tee peukalolla ja etusormella ympyrä, sellainen "OK" -merkki ja katso molemmin silmin ympyrän läpi tuota valitsemaasi pistettä. Sulje vuoronperään toinen silmäsi, mutta älä liikuta kättäsi. Se silmäsi on dominoiva, jonka mukaan kohde pysyy "tähtäimessä".


      • Babulos
        Rödfinne kirjoitti:

        Hyvä kun mainitsit. Aloitan kaikki lehdet ja kuvakirjat aina takakannesta. Yksi kaverini sanoikin, että olen varmaan ennen elänyt Japanissa ;-)

        Tuntemuksista ja mörköistä.

        "Olennot" ovat siitä mielenkiintoisia että ne alkavat tulla näkösälle jos valvot liikaa. Ilmeisesti aivot tajuavat ympärillä energioita, joille väsymyksen tuottamat harhat luovat näkyvän hahmon.

        Tuohon liittyen luin nuorena sarjan vanhoja kauhukertomuksia, joissa puhuttiin ihmissusista. Siinä tyyppi haahuili autiomaassa ja alkoi nähdä näkökenttänsä laitamilla harmaita olentoja. Tarinassa kerrottiin, miten hahmot lähestyvät saalistaan, mutta jos niitä yrittää katsoa suoraan, ne katoavat... Siis kuvaus on aika lähelle sama, mitä Castaneda puhuu "unennäkemisen" tekniikassa. Eli unet tunkeutuvat valvemaailmaan.

        Tässä vielä silmäisyydestä copypastena toisesta jutusta:

        >>Itselleni luontevampaa on pyöriä vasemmalle, siis vastapäivään, vaikka olen oikeakätinen. Tosin olen vasensilmäinen. Ja jos joku ei nyt tiedä, miten tämä silmäisyys tsekataan, niin tehköön kokeen:

        Pidä molemmat silmät auki ja etsi huoneesi seinältä piste, jota katsot (vaikka ovenripa, tai taulu). Ojenna kätesi suoraksi, tee peukalolla ja etusormella ympyrä, sellainen "OK" -merkki ja katso molemmin silmin ympyrän läpi tuota valitsemaasi pistettä. Sulje vuoronperään toinen silmäsi, mutta älä liikuta kättäsi. Se silmäsi on dominoiva, jonka mukaan kohde pysyy "tähtäimessä".

        Mä oon laiskana tehny tuon testin nenänpäätä kattomalla. Nenä taipuu oikealle, jolloin olen oikeasilmäinen. Vai? Onko kyseessä saman asian testaaminen?

        Ai niin toi tähtäimessä. Joo, kun ilkulla joskus kloppina ammuskelin, niin oikeella tähtäsin ja pystyin pitää molemmat silmät auki niin että joskus myös osasin. Tai oli vähän pakko kun on vaikee pitää vasen silmä kiinni ja oikee auki nii et näkis kunnolla...

        Pyörimistä mietin, valssi kyllä lähtee luonnostaan pyörimään myötäpäivään, vaan saattaa sekin olla opittua. Ei tuu mieleen mitään neutraalia testiä, joka kertoisi kumpaan suuntaan pyörii, varsinkin kun asiaan kiinnittää huomiota.


      • Polgara
        Haamu kirjoitti:

        Minä olen ajatellut että jos joku haluaa minua tuijotella ja kosketella niin siitä vaan, tuskin ne mitään pahaa tarkoittavat. Sen asian voi kääntää niinkin että onpahan ainakin seuraa ja joku pitää vahtia.

        Hauskaa että olet käskenyt niiden nukkua olohuoneessa! :-)

        Eilenillalla jostain syystä pelotti kauheasti, oli tosi levoton olo eikä tehnyt mieli sammuttaa valoja, mitä lie ollut. Seläntakana tuntui jotain tosi monta kertaa.

        Siis olen vain tottunut että laitan makuuhuoneen oven kiinni aina nukkumaan mennessäni... Silloin makuuhuoneesta tulee kuin suljettu tila jonne mikään muu kuin se energia jonka sinne päästän ei pääse. Olen aina tehnyt niin... Ja se toimii... Makuuhuone ei näin ollen oikein sovi ennustamiseen tai muuhunkaan sillä siellä ei mielestäni ole mitään sen suuntaista voimaa.. Se on kuin kännykän laturi... Olohuone sen sijaan soveltuu näihin ennustus-sydeemeihin...

        Pol


      • Polgara
        Rödfinne kirjoitti:

        Hyvä kun mainitsit. Aloitan kaikki lehdet ja kuvakirjat aina takakannesta. Yksi kaverini sanoikin, että olen varmaan ennen elänyt Japanissa ;-)

        Tuntemuksista ja mörköistä.

        "Olennot" ovat siitä mielenkiintoisia että ne alkavat tulla näkösälle jos valvot liikaa. Ilmeisesti aivot tajuavat ympärillä energioita, joille väsymyksen tuottamat harhat luovat näkyvän hahmon.

        Tuohon liittyen luin nuorena sarjan vanhoja kauhukertomuksia, joissa puhuttiin ihmissusista. Siinä tyyppi haahuili autiomaassa ja alkoi nähdä näkökenttänsä laitamilla harmaita olentoja. Tarinassa kerrottiin, miten hahmot lähestyvät saalistaan, mutta jos niitä yrittää katsoa suoraan, ne katoavat... Siis kuvaus on aika lähelle sama, mitä Castaneda puhuu "unennäkemisen" tekniikassa. Eli unet tunkeutuvat valvemaailmaan.

        Tässä vielä silmäisyydestä copypastena toisesta jutusta:

        >>Itselleni luontevampaa on pyöriä vasemmalle, siis vastapäivään, vaikka olen oikeakätinen. Tosin olen vasensilmäinen. Ja jos joku ei nyt tiedä, miten tämä silmäisyys tsekataan, niin tehköön kokeen:

        Pidä molemmat silmät auki ja etsi huoneesi seinältä piste, jota katsot (vaikka ovenripa, tai taulu). Ojenna kätesi suoraksi, tee peukalolla ja etusormella ympyrä, sellainen "OK" -merkki ja katso molemmin silmin ympyrän läpi tuota valitsemaasi pistettä. Sulje vuoronperään toinen silmäsi, mutta älä liikuta kättäsi. Se silmäsi on dominoiva, jonka mukaan kohde pysyy "tähtäimessä".

        Olen oikeasilmäinen... mutta eikös tuollainen johdu taittoviasta? Ei sattunu nyt lasit päähän kun tuon testasin... Mulla on lievä taittovika joten en tiiä vaikuttaisko lasit... Ei kai tuosta silmäisyydestä voi sanoa onko joku noita vai ei? :D

        Pol


      • Polgara
        Babulos kirjoitti:

        Mä oon laiskana tehny tuon testin nenänpäätä kattomalla. Nenä taipuu oikealle, jolloin olen oikeasilmäinen. Vai? Onko kyseessä saman asian testaaminen?

        Ai niin toi tähtäimessä. Joo, kun ilkulla joskus kloppina ammuskelin, niin oikeella tähtäsin ja pystyin pitää molemmat silmät auki niin että joskus myös osasin. Tai oli vähän pakko kun on vaikee pitää vasen silmä kiinni ja oikee auki nii et näkis kunnolla...

        Pyörimistä mietin, valssi kyllä lähtee luonnostaan pyörimään myötäpäivään, vaan saattaa sekin olla opittua. Ei tuu mieleen mitään neutraalia testiä, joka kertoisi kumpaan suuntaan pyörii, varsinkin kun asiaan kiinnittää huomiota.

        Siis itellä valssi menee niin kuin on opetettu ei sen kummempaa... Mutta jos leikitään vaikka sitä peliä missä otsa laitetaan pesäpallomailan toiseen päähän ja maila kiinni maahan ja aletsaan pyöriä niin en minä osaa edes ajatella miten jalat liikkuisi jos pitäisi pyöriä myötäpäivään... ja tuon olen huomannut jo ennen kúin noituudesta olin lukenut. Tosin pidin pienenä itseäni paholaisen pentuna juuri siksi kun pyörin väärään suuntaan ja mummo sanoi ettei niin saa tehdä...

        Tein tuon nenätestin ja mun nenä tököttää ihan suorassa eika taivu minnekään.

        Pol


      • ämpeekee
        Rödfinne kirjoitti:

        Testasitko muuten tuon silmäisyytesi? Ohjeet kirjoitin nim. Haamulle.

        Toissayönä tässä naputellessani tunsin yhtäkkiä mieletöntä kihelmöintiä niskassani. Joku tuijotti minua! Käännyin mutta en nähnyt ketään. Jatkoin naputtelua, mutta sitten tunsin selvästi miten joku sipaisi sormella niskaani!

        En tee aiheesta mitään tulkintoja. Ehkä olin vain liian väsynyt... Ehkä...

        Parina iltana aikaisemmin kuulin askelia tyhjästä keittiöstä. Tarkistin asian, mutta en keksinyt muuta fysikaalista selitystä kuin puutalon elämisen tai napsuvan jääkaapin.

        Sheldrakehan tutki tätä selkään tuijottamisen tunnistamista ja toisaalta, miten sama ilmiö voidaan saada aikaan pelkästään katsomalla valokuvaa kohdehenkilöstä.

        Well... Aihe muuttuu mielenkiintoiseksi, jos valokuvan henkilö onkin kuollut jo ajat sitten ja kuten eilisestä 4D-dokkarista kävi ilmi, ihmisen tietoisuus säilyy kuoleman jälkeenkin...

        Jos siis suora selkään tuijottaminen saa reaktioita aikaan tietoisuudessa, se ei eroa mitenkään reaktiosta kuolleen tietoisuudessa mikäli oletuksena on ettei tietoisuus katoa. Kysymys on enää siitä, miten kuolleen tietoisuus voisi ilmaista itseään...

        Oletuksia...?

        Ikuna en uskaltais näitä ääneen kellekkään kertoo..
        Skitsona pidettäisiin.

        Mutta kun nuorin tyttäreni alkoi kerto minulle uniaan, asioita joita oli jo tapahtunut, joista tytär ei voi tietää. Niin aloin pelätä enemmän. Nykyään kyselen häneltä unistaan , tai jos hän näkee yöllä painajaisia. Jotka käyvät yleensä toteen.

        Itselläni oli samaa lapsena. se loppui oikeastaan kun sain vanhimman lapseni.
        Teini vuodet olivat kamalia.. en tuntenut olevani yksin, minua riuhdottiin sängyssä..

        Kuulostan skitsolle, tiedän. Mutta siksipä en näistä kellekkään kerro.


      • 3+4
        ämpeekee kirjoitti:

        Ikuna en uskaltais näitä ääneen kellekkään kertoo..
        Skitsona pidettäisiin.

        Mutta kun nuorin tyttäreni alkoi kerto minulle uniaan, asioita joita oli jo tapahtunut, joista tytär ei voi tietää. Niin aloin pelätä enemmän. Nykyään kyselen häneltä unistaan , tai jos hän näkee yöllä painajaisia. Jotka käyvät yleensä toteen.

        Itselläni oli samaa lapsena. se loppui oikeastaan kun sain vanhimman lapseni.
        Teini vuodet olivat kamalia.. en tuntenut olevani yksin, minua riuhdottiin sängyssä..

        Kuulostan skitsolle, tiedän. Mutta siksipä en näistä kellekkään kerro.

        Miten ihmeessä osaat kaivaa näitä IKIvanhoja ketjuja ylös ja esiin pelättäväksesi? Eihän otsikko viitannut mitenkään mihinkään uniin. Rödfinne-nimenkö perusteella kuokit ketjun ilmoille?


    • shadrach

      talvi pohjoiseen, kesä etelään, kevät itään, syksy länteen. siinäpä sitä analysoitavaa onkin:)

    • Mirja

      Eli itse pistäisin vuodenajat seuraavasti ympyrään.
      Kevät ylös (kello 1), Kesä sivulle itään (klo. 4),
      syksy alas (klo 7) ja talvi (klo. 10).

      Siinä neet on...

      • mirja

        muutos äskeiseen, kaverini vastasi puolestani ja kun kävin juuri katsomassa sen niin huomasin muutoksen tarvetta, eli tässä se täysin rehellinen vastaus omana itsenäni kirjoitettuna:


        Syksy - Pohjoinen
        Talvi - Itä
        Kevät - Etelä
        Kesä - Länsi

        siinä


    • Ute

      Kevät-länsi.
      Kesä-etelä.
      Syksy-itä.
      Talvi-pohjoinen.
      Tai spiraalina, keväästä syöksyen keskustan pohjoiseen.

    • Polgara

      En lue mitä siinä alla oli ennen kuin vastaan joten... Pohjoiseen Talvi, Itään Kevät, Etelään Kesä ja Länteen Syksy.

      Nyt meen lukemaan mitä tuonne on kirjoitettu... :D

    • Vaeltaja

      Pohjoinen - Koilinen
      Syksy - Kaakko
      Kesä - Lounas
      Kevät - Luode

      Mistä tässä on kysymys...? *erittäin utelias*

      (hassua, vuodenajat menivät väärään (loogiseen) järjestykseen..)

      ~Nukkuva Tiikeri~

      • Rödfinne

        Millä tavalla "väärään"?


      • Vaeltaja
        Rödfinne kirjoitti:

        Millä tavalla "väärään"?

        Ei ns. mitään väärään, mutta vaan epäloogisessa järjestyksessä..
        Yleensä ajatellaan ja kirjotetaan talvi-kevät-kesä-syksy, mutta kirjoitin ajatuksissani ns. väärin(päin)...

        ~Nukkuva Tiikeri~


      • Rödfinne
        Vaeltaja kirjoitti:

        Ei ns. mitään väärään, mutta vaan epäloogisessa järjestyksessä..
        Yleensä ajatellaan ja kirjotetaan talvi-kevät-kesä-syksy, mutta kirjoitin ajatuksissani ns. väärin(päin)...

        ~Nukkuva Tiikeri~

        Ajanhahmotus seuraa yleensä kellotaulua, mutta vuodenaikojen kanssa tuleekin sitten näitä hahmotuseroja. Eikö olisikin loogista että tammikuu on kello 1, helmikuu 2 jne.jne.?

        Osa ihmisistä hahmottaa vuodenajat peilikuvana. Onkohan kellään ideaa, mihin tämä perustuu?


    • Ladwin Eines

      En viitsinyt.

      Mutta niille jotka päätyivät viitsimään ja päätyvät ihmettelemään mandalan muotoon asettunutta kuviota ja sen ihmeellisyyksiä annan vinkin. Lukekaa C.G. Jungin essee "Concerning Mandala Symbolism" (löytyy hänen koottujen teostensa englanninkielisen laitoksen yhdeksännen osan ensimmäisestä niteestä). Se luultavasti selvittää jotakin.

      Ladwin Eines

      • Ladwin Eines

        Unohdin tykkänään.

        Toinen kiinnostava aihetta sivuava essee on Mircea Eliaden "The World, the City, the House". Se löytyy pienestä niteestä nimeltä "Occultism, Witchcraft, and Cultural Fashions". Mainittu essee lisää eräitä sellaisia seikkoja, mitä Jung jättää mainitsematta.

        Ladwin Eines


      • Rödfinne
        Ladwin Eines kirjoitti:

        Unohdin tykkänään.

        Toinen kiinnostava aihetta sivuava essee on Mircea Eliaden "The World, the City, the House". Se löytyy pienestä niteestä nimeltä "Occultism, Witchcraft, and Cultural Fashions". Mainittu essee lisää eräitä sellaisia seikkoja, mitä Jung jättää mainitsematta.

        Ladwin Eines

        Mikset muuten viitsinyt?

        Koska uskoisin että ainoastaan harva meistä viettää täällä työkseen aikaansa ja vielä harvempi vaivautuu lukemaan kaikkia mielenkiintoisia näillä palstoilla suositeltuja opuksia, olisiko liikaa vaadittu pieni referaatti aiheesta?

        Peruskysymykseni kuitenkin on suhteellisen yksinkertainen: miksi ihmisten tavoissa hahmottaa ajankulku on eroavaisuuksia ja mihin tämä perustuu?


      • Ladwin Eines
        Rödfinne kirjoitti:

        Mikset muuten viitsinyt?

        Koska uskoisin että ainoastaan harva meistä viettää täällä työkseen aikaansa ja vielä harvempi vaivautuu lukemaan kaikkia mielenkiintoisia näillä palstoilla suositeltuja opuksia, olisiko liikaa vaadittu pieni referaatti aiheesta?

        Peruskysymykseni kuitenkin on suhteellisen yksinkertainen: miksi ihmisten tavoissa hahmottaa ajankulku on eroavaisuuksia ja mihin tämä perustuu?

        Hm.

        Olet osittain oikeassa. Referaattien tarjoileminen olisi usein kohteliasta. Aiheellisuudesta sen sijaan voi olla montaa mieltä. Tällä hetkellä en tarjoile noita referaatteja, kahdesta syystä.

        Ensinnäkin siksi, että en ole halukas nojautumaan hataraan muistiini. Mainittu kirjallisuus ei ole minulla käden ulottuvissa, eikä se tule olemaan ennen kuin aikaisintaan huomenna illalla, joten yksityiskohtien tarkastaminen on minulle tällä hetkellä mahdotonta. Mutta ainakin siitä Jungin esseestä löytyy tiivistelmä osoitteesta www.cgjungpage.org/abvol91.html (mutta tiivistelmä on niin tiivis, ettei se voi mitenkään korvata 29-sivuisen esseen lukemista). Eliadesta ei vastaavia tiivistelmiä minun tietojeni mukaan ole saatavilla.

        Toinen syy on se, että referaattien tekeminen muille ei ole minun tehtäväni. Referaatit ovat aina sitä, mitä joku näkee jossakin tekstissä. Ja koska eri ihmiset näkevät samoissa asioissa usein eri asioita, ovat referaatit yksilöllisiä. Molempien esseiden sisältö on niin monitasoinen, moniselitteinen ja monivivahteinen, että niiden tiivistelmäksi kirjoittaminen hävittää välttämättä aina jotakin olennaista sisällöstä. Mitä siitä voisi hävittää, ja mitä pitäisi ehdottomasti säästää? Koska en ole sinä, en voi tietää. Kun en tiedä minkälaiset intressit mielessäni minun pitäisi referaatti kirjoittaa, jätän sen tekemättä. Ja osittain jätän referaatin tekemisen väliin myöskin siksi, että olen juuri nyt siihen aivan liian laiskalla tuulella. On kyllä totta että ne esseet, joita suosittelin, eivät ole kovin helposti saatavissa käsiin. Mutta olen sitä mieltä, että kun minä olen selvinnyt niiden etsimisen vaivasta, muutkin kykenevät siitä suoriutumaan.

        Ja sitten: miksi en viitsinyt? Siksi, että tuonkaltaisen kysymyksenasettelun tuloksena on ns. normaaleilla ihmisillä välttämättä tasaisesti jakautunut mandala, ympyrä ja risti. Miksi? Siksi, että mandalan hahmo, ympyrä ja nelinäisyys on ihmisen psyykelle ominainen, synnynnäinen tapa järjestää asioita tiettyyn muotoon. Kun tiesin asian etukäteen, en viitsinyt tehdä testiä turhaan.

        Oletin testisi pyrkivän osoittamaan mandala-hahmon syntymisen. Koska kyseessä olikin jotakin muuta, eli kysymys "miksi ihmisten tavoissa hahmottaa ajankulku on eroavaisuuksia ja mihin tämä perustuu?", joudun nyt harmittelemaan sitä että arvailin oma-alotteisesti liikaa.

        Kun luin threadin kommentteja, törmäsin kysymykseen myötä- ja vastapäivään suuntautuvasta liikkeestä. No, psykologeista ainakin Jung on käsitellyt mandaloiden lisäksi tuota kysymystä (ja epäilen että Eliade olisi saattanut myös sanoa asiasta jotakin). Mutta sikäli kun muistan, aihetta on käsitelty jossakin muualla kuin mainitsemassani "Concerning Mandala Symbolism" -esseessä. Enkä tietenkään varmaksi muista missä.

        Äh, paljon porua, vähän villoja - olkoot. Lukekaa esseet tai olkaa lukematta. Se ei loppujen lopuksi ole minun asiani.

        Ladwin Eines


      • Ute
        Rödfinne kirjoitti:

        Mikset muuten viitsinyt?

        Koska uskoisin että ainoastaan harva meistä viettää täällä työkseen aikaansa ja vielä harvempi vaivautuu lukemaan kaikkia mielenkiintoisia näillä palstoilla suositeltuja opuksia, olisiko liikaa vaadittu pieni referaatti aiheesta?

        Peruskysymykseni kuitenkin on suhteellisen yksinkertainen: miksi ihmisten tavoissa hahmottaa ajankulku on eroavaisuuksia ja mihin tämä perustuu?

        Olisimmeko kenties erilailla "varautuneita", toiset ovat enemmän kiinni tässä maaallisessa, kuin toiset. Joillakin taas on "alttiutta" kurkistaa myös sinne kiven alapuolelle, kun pintapuolisuus ei riitä.
        No, tämä oli taas tätä, musta tuntuu höpinää.


      • Rödfinne
        Ute kirjoitti:

        Olisimmeko kenties erilailla "varautuneita", toiset ovat enemmän kiinni tässä maaallisessa, kuin toiset. Joillakin taas on "alttiutta" kurkistaa myös sinne kiven alapuolelle, kun pintapuolisuus ei riitä.
        No, tämä oli taas tätä, musta tuntuu höpinää.

        Joo-o. Mielenkiintoista miten näillä palstoilla kierretään aihetta kuin kissa kuumaa puuroa, mutta kukaan ei puutu keskeiseen kysymykseen: mitä konkreettista olet saanut magialla aikaan?

        Magiassa on jo perustaltaan tätä vasemman käden vääntöä eli lähtökohtaisesti tarve kyseenalaistaa opitut kaavat. Jollain se on uskonnollinen perusasetelma, toisella käyttäytyminen, kolmannella ajan hahmottaminen... Itselleni uskonnolla ei ole ollut elämässäni hevonhumpan merkitystä, joten kristillisyyden kyseenalaistaminen käänteisesti mutta silti nojaamalla dualismiin ei ole se juttu.

        Katsoin juuri omia duunejani joissa olen hyödyntänyt maagisia metodejani ja olen suhteellisen tyytyväinen tulokseen. Ainakin kyseenalaistamalla ulkoa annetun on mahdollista saavuttaa jotain uutta ja erilaista - oli se sitten järkevää tai ei.

        Käänteisyys ja disharmonia ovat loputtomia luovuuden lähteitä, joten "taitava toiminta" ei ole aina kuitenkaan fiksuinta. Joskus fiksuinta on suunnata katse Blåkullaan ja osallistua bileisiin...


    • Nefilim

      Kesä: Pohjoinen, syksy: Itä, talvi´: Etelä, Kevät: länsi

    • xxxxxx

      Pohjoinen:talvi
      Länsi:kevät
      Etelä.kesä
      Itä: syksy

    • Sumukivi

      Pohjoinen - Talvi
      Itä - kevät
      Etelä - Kesä
      Länsi - Syksy

      Että näin... mitäs tämä sitten merkitsee...?

      • Qadesha.

        Itse vastaisin samoin. Tietenkin talvi assosioituu pohjoiseen, koska pohjoisesta hönkivät kylmimmät tuulet. Etelä ja kesä - lämmintä. Syksyn sijoitan länteen koska aurinko laskee länteen eli kyseessä on ilta, mikä vuodenkierrossa minulle näyttäytyy syksynä. Kevät sitten tietenkin on idässä.

        Mutta kun otetaan kellotaulu eteen ja verrataan kelloa vuodenaikoihin, niin silloin pitäisi tietää onko aamu- vai iltapäivä. Kellohan on enemmän tai vähemmän sen mukaan onko se 3 vai 15, 9 vai 21. Meinaa mennä pää sekaisin kun mietin asiaa...

        Eihän kevättä voi mitenkään liittää myöhäisyyteen/vanhuuteen, eikä syksyä aikaisuuteen/nuoruuteen. Monet muinaiskulttuurit taisivat aloittaa vuodenkierron laskemisen kevätpäiväntasauspisteestä? Toisaalta joidenkin kalenteri päättyi myöhäissyksyyn. Että on ihmiset näitä ennenkin kai pähkäilleet.

        (Vuoden 2003 lopulla olin ilman nettiyhteyttä, joten jäi sitten tämäkin ketju läpi lässyttämättä.)


    • Kisukisu1

      Pakko munki vastata vaikka alotus on ollu jo 2003 vuonna :)
      Talvi - Koillinen
      Kevät - Kaakko
      Syksy - Lounas
      Kesä - Luode

    • Hoh oh hoh

      Kuhan vilkuilen mitä testejä oikee löyän. Eipä oo mikään ihmeellinen juttu tämä täällä. Kuitenkin piirsin karummat ajat vasemmalle ja kukoistavammat oikeelle. Jipii!

      Syksy - luode
      Kevät - itä
      Talvi - länsi
      Kesä - kaakko

      Joopa joo. Että semmosta. Mulla on myös teille kaikille testi. Opetelkaa unennäköä ja tulkaa morjestamaan. Kerron tuloksista kun tavataan. Haudihou!

      (Vinkki jos et oo tämmöseen ennen perehtyny; aloita kämmenistäs, sitten ympäristöön ja yksityiskohtiin perehy. Tämän jälkeen matkailuun ryhdy muistellen mennyt mukava paikka ja ajankohta. Jos oikeen guru oot niin kropastas viis veisaa oikeelle välillä. Nää kauas katsomattas ja luokse meikäläisen puutarhan käyp (ei se kyllä omani ole mutta siellä viihyn). Kyltti ovelta ovelle Oio-Peiliherran kautta läpästäkses kuvajaises, ja eikun harmoniaan nautitsemaa tänne vaa!
      Tovi sun toinen varmasti menee, mutta älä lannistu vaan aina uudelleen kämmeniis kato. :Leksis)

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      59
      3017
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      544
      2866
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2038
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1942
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1788
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      303
      1755
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1472
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      96
      1223
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1188
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1152
    Aihe