AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  /  /  / Tuulilasinpyyhkimen moottorin vaihto

Tuulilasinpyyhkimen moottorin vaihto

3 Vastausta 1 350 Lukukertaa
Morjesta!

Onko kellään kokemusta vm.2000 golf auton tuulilasinpyyhkijän moottorin vaihtamisesta?

Toimivat aluksi erittäin hitaasti ja sitten jumittautuvat kokoaan. Yritin suihkutella suihkepullosta rasvaa, mutta ei auttanut.
Joten moottori taisi hajota, minkä verran pitää purkaa, että saa vaihdettua? Toisin sanottua, onnistuuko "harrastelijalta", hylsysarja ja perustyökalut löytyy vai vienkö suoraan pajalle?

Pyykimet

Terve

Pyyhkijät irti, tiiviste pois, raitisilmakotelon suojalevy irti. Sen jälkeen koko muovinen suojus pois( voi olla aika lujaa kiinni tuulilasissa) sen jäkeen muutama mutteri irti ja koko vivusto irtoaa, noin 30-60min juttu. Onnistuu ihan perus työkaluilla. Itselläni oli vivusto ruostunut joten se jumitti. Vaihdoin mootorin ja vivuston samalla kertaa. Motonetistä löytyy sopu hintaan jos vertaa laakkosta moottori tais olla motonetissa jotain 39€ laakkosella 150€ ja vivusto oli muistaakseni 59€ ja laakkosella 100€. Itselläni ainakin pelittänyt aivan mainiosti.

.....

sul on vivusto jumissa
Juuri samaisen pyyhkimien jumitusvian korjasin Borasta ja hinnaksi tuli 0€. Pyyhkimien ruuvit irti, pyyhkimet ylös ja vähän nitkuttelua ja ne irtosivat. Raitisilmasuodattimen suojus irti ja muovinen suojus pois. Joutui käyttämään hieman voimaa, koska muovisuojus on kiinni koko tuulilasin alareunan pituudelta kiinnitysurassa. Kun saa yhdestä kohtaa irti, niin sitten se lähteekin suht kivuttomasti.

Pyyhkijämekanismin kolme ruuvia irti ja johto irti. Kannattaa merkata, missä kohtaa pyyhkimen moottorin alkuasento on, ettei tarvii pyyhkimiä niin kovasti säätää.
Toinen pyyhkijän akselitappi oli pahasti ruostunut holkkiinsa kiinni. Ei muutakuin moottorilta tulevat työntötangot irti akselitappien pallonivelistä. Akselitappi on kiinni sokalla joten se irti, prikka pois ja tiiviste rengas kaivetaan urastaan pois. Sitten CRC:tä ja ruvetaan veivaamaan akselitappia edestakaisin (jos ei käsin käänny, käytä vasaraa). Ruuvaa mutteri kierteiden suojaksi ja vasaroi varovasti tappi pois holkistaan. Jos ei meinaa lähteä, jatka veivaamista.

Itse katkaisin vahingossa toisesta tapista kierteet vasaroimalla liian lujasti, joten jouduin kikkailemaan 6mm pultin siihen tilalle (ylimääräistä työtä).
Kun lopulta saat tapit irti, hio ruosteet hiekkapaperilla pois. Hio myös holkin sisusta tekemällä esim 6mm puutikkuun viilto päähän johon kiinnität hiekkapaperia rullalle ja sitten porakoneella pyörittelet holkin siistiksi. Holkkiin kuparitahnaa, tapit paikoilleen, tiivisteet ja sokat kiinni. Johan liikkuu akselit taas kivuttomasti. Laita vielä moottorin työntötangot kiinni palloniveliinsä ja paketti on kasassa.

Ennen kuin kiinnität muovisuojuksen takaisin, putsaa varovasti ohuella tikulla kiinnitys urasta paskat pois. Muovisuoja ei aluksi tunnu kiinnittyvän uraansa, mutta nyrkillä kun pamautat keskelle muovisuojaa niin se lopulta naksahtaa uraansa.
 /   /  /  /  /  / Tuulilasinpyyhkimen moottorin vaihto

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta