Pianon virittäminen digipianon avulla?

vireeseen?

Hei, minulla on 80-vuotta vanha akustinen piano. Se on viritetty viimeksi ehkä 10-vuotta sitten. Sen jälkeen olen itse parannellut muutaman alaspäin pudonneen kielen viritystä viritysraudalla. Piano viritettiin aikoinaan jostain syystä 1/2 sävelaskelta normaalia alemmaksi.

Piano on meillä lähinnä kaunis huonekalu, pääasiassa soitan digipianoa. Nyt olen alkanut pohtia, jos yrittäisin nostaa akustisen pianon viritystä tuon puoli sävelaskelta ja virittää sen digipianon mukaan. Luulisi, ettei 1/2 sävelaskelta vielä lisäisi jännitystä niin paljoa, että kielet katkeisivat tai valurautarunko vääntyisi.

Teoriassa viritys digipianon avulla tuntuisi helpolta. Kieli kerrallaan vain väännetään kammesta, kunnes huojunta loppuu. Mutta onko asia näin myös käytännössä? Olisiko jollain kokemusta aiheesta?

24

5772

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuota...

      varmaan se digipianon avulla saatu vire on parempi kuin 10 vuotta vanha vire, saisi niitä vähän useammin virittää. Toisekseen, saathan sinä sen viritettyä digipianon avulla edelleenkin sen puoli sävelaskelta alemmas, otat vaan digipianosta aina puoli sävelaskelta alemman sävelen. Mutta kyllä sen pianon pitäisi kestää se korkeampikin "oikea" vire. Muistelen että yleensä pianot viritetään jostain syystä vähän alavireeseen mutta en kyllä keksi miksi se olisi viritetty puolisävelaskel liian alas, ei siitä harmia ole jos yksin soittaa mutta kimppasoitto voi kuulostaa mielenkiintoiselta.

    • se täytyypi

      virittää, muuten menee pipariksi.
      Piano kun ei ole tasavireinen, pianonvirittäjät voisi tarkentaa...
      Kai se on soundikysymys..

      • vireeseen?

        Eikös se digipianokin ole viritetty pianomaisesti, ei siis tasavireisesti? Jos sen mukaan laitan, luulisi onnistuvan.


    • amatööri

      Itse sain pianon viritettyä melko hyvin siten, että painoin pedaalin pohjaan pianosta ja viritin jokaisen kielen erikseen sähköpianon avulla samaan tyyliin kuin kitarassa.
      Jokainen äähihän keskialueelta ylöspäin koostuu kolmesta kielestä. Eli sähköpianosta ääni soimaan ja vastaava akustisen pianon kieli vaikka kynnellä soimaan. Sitten hyvin pienin askelin vääntää tapista. Jos osaa kitaran virittää, niin pitäisi onnistua. Ainakin oma piano soi nyt taas varsin mallikkaasti. Uskon että ammattilainen osaa virittää pianon soimaan täyteläisemmin, mutta ainakin itse olin yllättynyt ja tyytyväinen lopputulokseen. Kaikkea pitää aina testata. Tulipahan testattua pianon virityskin ;-) Basic viritysavain maksoi 45 euroa f-musiikissa.

    • Virittäjäopiskelija

      Näin alaa opiskelevana totta kai suosittelen aina kääntymään ammattilaisen puoleen. Itsenäiset kokeilevat viritykset herättävät lähinnä kauhistusta. :) Varsinkin, jos et omista oikeaa virityskampea, älä ala vääntelemään millään muulla. Se voi vaurioittaa viritystappeja ja viritystukkia (eli siis missä tapit ovat kiinni). Äläkä mene lähmimään kieliä paljain sormin.

      Mitä noita sähköpianoita on tullut kuunneltua opintojen aloittamisen jälkeen, eli kun asiasta on jotain alkanut ymmärtämään, niin olen todennut että monen sähköpianon viritys on päin sanonko mitä. Kuulostaa aivan ookoolta, mutta kun linjoja ja temperointia alkaa kuuntelemaan tarkemmin, niin hmmh. Eli ikinä en virittäisi sähköpianon mukaan. Lisäksi jokaisen soittimen vireeseen saaminen on aina soitinkohtainen. Ei ole olemassa kahta samanlaista soitinta. Siksi pianonvirittäjän korvat ovat korvaamattomat. :)

      En tiedä missä päin asut, mutta jos etelämmässä, niin soittelepa Keskuspuiston ammattiopiston pianonvirityslinjalle ja pyydä opiskelijaa virittämään soittimesi. Pääset halvemmalla. ;)

      • Anonyymi

        Opiskelijaa nyt en ainakaan ottaisi pianollani opiskelemaan. Ja kun piano viritetään, voidaan se toki virittää tiettyä sävellajia varten erityisesti, mutta piano kotona tulee virittää ihan just oikein, siis äänet kohdalleen.
        Ammattivirittäjät vaan yrittävät "mystifioida" pianon virittystä joksikin salatieteeksi.
        Mulla kävi muuan oikein tunnettukin virittäjä. Ei viitsinyt ylimpiä kieliä eikä alimpiakaan vääntää kohdalleen. No tosin ei parilla, kolmella alimmalla ja ylimmällä niin paljon väliä olekaan.


    • yrittäjä

      Olen tehnyt päätoimisesti pianonvirittäjän ammattiin liittyviä
      työtehtäviä yli 20 vuotta koulutuksen jälkeen ja kuulun myös Suomen Pianonvirittäjät
      ry:hyn ..

      Jos piano on puolikkaan alhaalla, niin älä missään nimessä
      lähde nostamaan sitä kerralla normaalitasoon, varsinkaan vanhaa soitinta.


      Soita jollekkin yhdistyksen jäsenelle, niin saat ammattilaisen paikalle
      ja tulee huomattavasti halvemmaksi loppupelissä jos vertaa siihen että
      itse alat yrittämäänkään kyseistä toimenpidettä !

    • ei itse!!

      Älä herran jumala itse mene vääntelemään sitä :D oikeasti! se vaatii korvaa ja kokemusta!!!!! Eikä sitä edes viritetä mihinkään absoluuttiseen vireeseen. Digisoittimissa on yleensäkin viritykset aivan eri juttu koska mitään inharmoniaa ei sampleissä ole. Tietty "epävire" ja huojunta ja muut kuuluu akustiseen soittimeen.

      • Anonyymi

        Epävire tulee laiskuudesta ja osaamattomuudesta.


    • amatööri...

      Varmasti ammattilainen virittää paremmin kuin ensikertalainen. Mutta tarpeeksi hyväkin välillä riittää... varsinkin kun kyse on arvottomasta vanhasta Fazerista.

      Mutta provosointi nimimerkillä on hauskaa ja oikeasti tuo itse viritetty piano soi ihan hienosti. Enkä vielä toistaiseksi ole keksinyt mikä tässä tuli nyt niin kalliiksi. Avaimeen jouduin panostamaan 45 euron verran. Mutta puhunkin vain omasta puolestani, Takana reilut 30 vuotta päivittäistä pianon soittoa, joten kait sinä aikana märkäkorvankin korva on kehittynyt.....

      Ärsyttää kun pianon virityksestä tehdään jotain salatiedettä. Käsityöammatti siinä missä muutkin. Ei kait pianon virittäjäksi synnytä?

      • jestassentäänmmm

        Jokainen joka osaa ajaa autoa ei tarkoita sitä että osaa korjata auton. Sama lainalaisuus pätee pianoihin ja niiden virityksiin. Vaikka olisi 30 vuoden soittotaito ei tarkoita sitä että osaa virittää pianonsa juuri niin kuin pianonvirittäjä sen virittäisi, ei edes lähelle sitä.


    • Nähty ja kuultu

      En ole pianonvirittäjä mutta soittanut 36 vuotta, myös akustisia pianoja ja flyygeleitä. Sen tiedän, että puolikkaan nostaminen tuottaa yhteensä koneistoon ja rakenteisiin jännitystä ihan tolkuttomasti. Joku virittäjä voi kertoa kuinka monta kymmentä/sataa kiloa tms. suuruusluokan.

      Esim. flyygelikin kerää kesäaikaan jo painoa tolkuttomasti lisää pelkästään ilmankosteuden muuttuessa. Jos katsot akustista pianoasi niin mieti onko siinä ihan näön vuoksi sitä ratakiskoa käytetty rakenteissa ja minkä vuoksi akustiset pianot/flyygelit ylipäänsä painavat niin paljon... :-)

      Voisin kuvitella, että vajaat 100 vuotta vanhan pianon (jolla on jo arvoa iän puolesta) saa oikein helposti tuusannuuskaksi vääntelemällä omatoimisesti kielet puolikkaan ylös. Hyvässä lykyssä kuuluu vain kilaus ja lentää kielen pää silmään, huonossa tapauksessa aika iso ronks kun koko rakenne murtuu/palkit menevät poikki. Kitaran virittäminen ei ole mitään verrattuna pianon saati flyygelin rakenteisiin.

      Lisäksi virittäminen on ihan oma juttunsa. Kaikki virittäjätkään eivät ole yhtä hyviä, parhaat ovat taikureita jotka pystyvät rakentamaan akustiseen soittimeen aivan halutunlaisen klangin. Olen nähnyt livenä kun eräs legenda väänsi 6 vierekkäin olevaa, tehtaalta juuri tullutta Yamahan U3 -pystypianoa vireeseen ja tarkoituksella aivan erilaisiksi soundiltaan ja soittotatsiltaan. Se on lähinnä noituutta.

    • amatööri

      Useimmat keyboardit saa laitettua soimaan halutessa hieman alempaankin, joten sen ei pitäisi olla ongelma. En lähtisi laatupianoa virittämään itse, mutta vanhalla rotiskolla on mukava reenata. Ja ihan hyvinhän tuo soi. Löytyisiköhän jostain noita temperointiohjeita vai pitääkö kuulua johonkin salaseuraan?

    • professional.....

      Auton korjaus ja pianon viritys kannattaa aina jättää ammattilaiselle.

      • Anonyymi

        Ehkä kannattaa varmuuden vuoksi vaihdattaa fillarin renkaatkin pyöräliikkeessä, ettei tule mitään mokia. Ja missään tapauksessa ei kannata tehdä hiusten värjäystä kotona. Vaatteet kannattaa ostaa kaupasta, kukapa niitä itse tehtyjä kehtaisi näyttää, eivät ole oikeanlaisia. Eikä taloa voi rakentaa itse, se pitää ostaa valmiina (home)talona.

        Kaikki on suhteellista. Jos asuu jossain p-lävessä, jossa lähin virittäjä on jopa satojen kilometrien päässä, ja jos piano on käytännössä parisataa kiloa ongelmajätettä, niin ei siinä mitään menetä, jos sitä rassaa itse. Pääkaupunkiseudun kierrätyspisteissä on kuulemma omia lavoja pianoille. Sen verran niistä syntyy ongelmajätettä. Varmaan jäänyt paljon nurkkiin pyörimään pakolla pianotunneille laitettujen lasten lennettyä maailmalle. Eli jokainen tekee päätöksensä itse. Jos tulos tyydyttää omaa korvaa, niin mikäpä siinä. Tuskin pianon viritys on sen vaarallisempaa, kuin kesärenkailla ajo jääkelillä tai päivittäinen savukeaskin tupakointi. Kaikki on suhteellista.


    • valinta!2

      netistä saa myös ohjelmia, jotka on suunniteltu pianonvirittämisen avuksi. kyseiset ohjelmat siis osaavat laskea itse intervallien kompromissit oikein, siten että siitä tulee log2-pohjanen (tasavireinen). Uskoisin, että katsomalla youtubesta miten käsittelet avainta ilman että tuhoat laitteen ja käyttämällä tällaista ohjelmaa, viritys onnistuu melkein täydellisesti, siinä tapauksessa ettei piano ole alunperin ihan väärässä vireessä. Jos piano on ollut vuosia kokonaisuudessaan alavireessä, niin en tiedä mitä tapahtuu jos sen nostaa yhtäkkiä kerralla. Luultavasti se menee aika nopeasti uudelleen epävireeseen.

      Pianon virittäminen itse on kuitenkin aika työlästä. Ensin jokainen nuotti on soitettava ohjelmalle erikseen, niin että se osaa analysoida ne. Sitten pitää tehdä analyysi, ja korjata ohjelman antamien vinkkien mukaan. Tämän jälkeen saman joutuu tekemään uudestaan, ja lopulta tarkistamaan että toisintavat kielet ovat keskenään samassa nuotissa. Tässä vaiheessa alkaa jo miettimään, eikö olisi helpompaa tienata itse palkaa omassa työssään ja maksaa ammattivirittäjälle, ettei mene kaikki vapaa-aika. Tämä on tietenkin jokaisen oma valinta.

    • sepiseitkytviis

      Rohkeesti vaan! Otat vaan ison jakarin ja pitkän putken jatkopätkäks ja väännät nii että paska lentää! Varmasti saat pianos vireeseen. Sitte voit vaikka ostaa pillin ja viheltää sillä ku tekee mieli saada ääntä aikaan.

    • viiskytkaks

      Isolla lekalla huitaset sen pianos kylkeen ni varmasti saundi muuttuu. Jos menee liikaa väärään suuntaan ni huitaset toiselle puolelle.

    • amatööri

      Kiitos _valinta!2_ tämän palstan ainoasta asiallisesta vastauksesta. Aikaa ja tupakkia (jos polttaisi) tuohon viritykseen todellakin meni, mutta nyt onnistuu jo helpommin. Hyvin tuo Fazerin rotisko on vireensä pitänyt. Yksittäisiä koskettimia on aina vähän viilaillut eri suuntaan. Mutta joo, aikaa ja kärisivällisyyttä tuo vaatii, mutta ei todellakaan ole mitään salatiedettä niinkuin Ammattilaiset antavat ymmärtää. Pianon viritys on vaan aika kallista ymmärrettävistä syistä. Mutta toisaalta rahareikiä on paljon muitakin ja pianolla on vain käyttöarvo jäljellä.....

    • eikannatako

      Näin erään pianon. Oli siiretty isosta aulasta. Matalaan tilaan takan eteen. Miten käy pianon?

    • JyrkiHärkönen

      Mielenkiintoinen keskustelu ;) Kannanpa korteni kekoon minäkin. Olen viime vuosina innostunut akustisista pianoista ja niiden virittämisestä ja huoltamisesta. Minulla on tällä hetkellä 4 pystypianoa ja 1 flyygeli. Vanhin pystypiano on 130-vuotias Steinway & Sons jonka hankin muutama vuosi sitten. Ennen meille tuloaan se oli ollut viimeksi vireessä joskus 70 luvulla ja myös koneistoa oli silloin korjailtu. Olihan siinä hommaa mutta nyt on auttavassa soittokunnossa. Soittelen sillä aina silloin tällöin ja siinä on ihan oma viehätyksensä. Se saa minun puolestani näyttää, tuntua, kuulostaa ja tuoksuakin oman ikäiseltään. Flyygeli on nyt 109-vuotias Grotrian Steinweg ja se oli pitkään kokonaan virittämättä ja sitä ennen viritetty puolikkaan alle. Nyt on 440 vireessä ja soi komeasti. Soittotuntuma on herkkä ja soitan sillä päivittäin. Muut pianot ovatkin sitten jo "uusia". Sauter vuodelta 1961, PikkuKawai vuodelta 1972 ja uusimpana meille uutena tehtaalta tuotu Hellas vuodelta 1975-76. Virittämisen opettelun aloitin tuolla Hellaksella ja nyt alkaa sekin homma sujua. Jos 2000 luvun alussa kyselin mahdollisuutta koulutukseen mutta Arlasta sanottiin suoraan ettei kannata edes hakea, paikkoja on niin vähän. No en viitsi enää tässä iässä mennä koulutukseen vaikka nykyisin kai mahdollisuuksia on taas enemmän. Olkoon vain hauska harrastus ;)

    • amatööri_virittäjä

      En ole ikinä ymmärtänyt miksi pianonon virittäminen on yhä sellaista rakettitiedettä, kun nykyään on puhelimiinkin saatavissa kaikkia viritysmittareita?

      Taajuus jolla kieli soi on mielestäni asia jonka pystyy mittaamaan. Ja kieltä kiristämällä taajuus nousee ja löysäämällä laskee.

      Jos on käytössä mittari niin miksi niitä kieliä ei vain voi ruuvata haluttuun taajuuteen mittarin perusteella?

      Kitaran olen virittänyt monesti mutta pianoa en ikinä, eikö siihen samat periaatteet päde?
      Kieliä vain on valtavan paljon enemmän pianossa.

      • Anonyymi

        Kai siinä on vain jokin juttu, ettei ole niin yksinkertaista kuin miltä kuulostaa. Siis jos ajatelleen, että piano on viritetty ja on sitten vireessä ja asia sillä selvä. Mutta miksi piano pitää taas ajan päästä (ja varsinkin uusi ja vasta käyttöön otetty piano) varsin piankin taas virittää? Olen käsittänyt - ja voin olla väärässä - että viritys vaatii myös jonkinlaista ennakointia. Eli jotain niille kielille tapahtuu vielä virityksen jälkeenkin. Ei vaan riitä, että sen on kiertänyt oikealle taajuudelle ja siinä on.

        Jos itselläni olisi "romupiano", niin toki alkaisin sorkkia sitä itse, pelkästä uteliaisuudesta. Mutta kun en saa vireeseen edes ukulelea. En vaan saa... Pitäisi olla korvaa, kättä ja tietoa.

        Oletteko muuten miettineet, miksi pääkaupunkiseudun ongelmajätepisteissä on varattu omia kierrätyspisteitä käytöstä poistetuille pianoille? Olisikohan, että niitä ei ole huollettu ja pidetty oikein, ja eivät siksi saavuta arvostetun antiikkipianon asemaa, vaan päätyvät arvottomaksi romuksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai siinä on vain jokin juttu, ettei ole niin yksinkertaista kuin miltä kuulostaa. Siis jos ajatelleen, että piano on viritetty ja on sitten vireessä ja asia sillä selvä. Mutta miksi piano pitää taas ajan päästä (ja varsinkin uusi ja vasta käyttöön otetty piano) varsin piankin taas virittää? Olen käsittänyt - ja voin olla väärässä - että viritys vaatii myös jonkinlaista ennakointia. Eli jotain niille kielille tapahtuu vielä virityksen jälkeenkin. Ei vaan riitä, että sen on kiertänyt oikealle taajuudelle ja siinä on.

        Jos itselläni olisi "romupiano", niin toki alkaisin sorkkia sitä itse, pelkästä uteliaisuudesta. Mutta kun en saa vireeseen edes ukulelea. En vaan saa... Pitäisi olla korvaa, kättä ja tietoa.

        Oletteko muuten miettineet, miksi pääkaupunkiseudun ongelmajätepisteissä on varattu omia kierrätyspisteitä käytöstä poistetuille pianoille? Olisikohan, että niitä ei ole huollettu ja pidetty oikein, ja eivät siksi saavuta arvostetun antiikkipianon asemaa, vaan päätyvät arvottomaksi romuksi?

        Pianonkin kielet ovat venyvää materiaalia. Ukulele vaatii melkoisen monet virityskerrat ennenkuin alkaa vire pysymään, eli kielten venyminen loppua.

        Siksi niissä alkaa olla viritysmittari vakiona itsessään.

        Kitaran virittämin teetättää samanlaista mutta teräskielisen kielten venymistä voi kompensoidan venyttämällä kieliä virityksen yhteydessä aivan raakasti käsin.

        Kuiva huoneilma nostaa virettä puisessa soittimessa ja kesäinen ilmankosteus taas laskee virettä, eli "ikuiseen oikeaan" vireeseen ei pääse millään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1459
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1358
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1340
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      41
      1283
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1228
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1126
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe