AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / Sähköperämoottori

Sähköperämoottori

18 Vastausta 16 466 Lukukertaa
Vanha soutuveneen perämoottori alkaa olla loppu ja olisi aika vaihtaa uuteen. Vaihtoehtona on käynyt mielessä myös sähköperämoottori, kun rannassa on latausmahdollisuus. Onko kellään aiheeseen liittyen tietoa, kokemusperäistä tai kuultua?
Siis lähinnä veneen kulkuun liittyviä eri keleillä ja painomäärillä, mikä on vauhti ja
kauanko latauksella pyörii. Vene on savolaismallinen Suomi 520 lasikuitusoutuvene, paino n.100 kg.

ihan ok ajatus

Seuraavat kokemukset:
- Sähköperämoottori Yamahan pienin, mallia 12 jotain
- Autonakku mallia Biltema 60Ah
- Vanha lasikuitu soutuvene, aika kevyt

Moottori on viisivaihteinen ja 3 henkilön kuormalla 2 vaihteella mennään uisteluvauhtia. Huippuvauhti 5 vaihteella ja 3 henkilön kuormalla on suunnilleen kovaa hölkkävauhtia, soutamalla samaan vauhtiin ei pysty edes lyhyttä matkaa. Syntyy jopa pienet peräaallot.
Akku on kestänyt mainiosti parin-kolmen tunnin uistelun ja varmaan riittäisi pidempäänkin mutta rajoja ei ole etsitty.
Teho riittää yllä kuvatusti, mutta huom; perämoottoreita saa myös tehokkaampina versioina, Yamahallakin on monta mallia. Yamaha näyttäisi olevan sama vehje kuin Minnkota.
Asennusvinkki: Perämoottori kannattaa kiinnittää soutuveneessä sivulaitaan kuljettajan viereen, on ergonomisempaa kuin perälautaasennus.
Suosittelen sähköperämoottoria, jos ei aja erityisen pitkiä matkoja. On meinaan niin paljon etuja polttomoottoriin:
Hiljainen, huoltovapaa, halvempi, ei kärytä ja saastuta mainittavasti. Ainoa missä häviää on huippuvauhti.

Kokemuksia

Minulla on MinnKota Endura 36. Siis työntövoima 36 lbs (16 kp) kun noissa perusmalleissa (Yamaha 12, Endura 30) 30 lbs. Kuskaa H-venettä täydellä teholla 3.1 kn pläkässä (GPS mittaus). Terhi 440 kulkee n. 4 kn ja luulisin että savolaismallinen vielä kovempaa, pitempi vesilinja, kevyempi ja kapeampi.

Purjeveneessä 3*75 Ah akut rinnan, ainakaan 3 h huipputehon ajo ei vielä vaikuttanut vauhtiin. Arvioisin tuolla satsilla kulkevan n. 5-6 h. Nyrkkisääntönä voi sanoa virran kulutuksen amppeereina olevan sama numero kuin työntövoima paunoina (lbs).

Uistelussa 2 tai 3 asento tehosäädöstä, riippuen tuulen suunnasta jolloin vauhti noin 2 kn (Terhi440). En ole ikinä vielä jaksanut uistella niin kauan että yksi 75 Ah akku olisi alkanut hiipumaan.

Kalliimmissa malleissa portaaton tehonsäätö pulssimodulaattorilla, halvemmissa 5 eteen/3 taakse etuvastusten avulla. Pulssimodulaattorin etuna on se, ettei se hukkaa tehoa. Etuvastus pienentää virrankulutusta, mutta samalla lämpeää itse ja kuluttaa tehoa: sähköopin kaavat R= R1+R2 P=UI ja U=RI.

Jos akkuna 75 Ah (sitä jaksaa vielä kannella) niin arvioisin savolaismallisen toimintasäteeksi tuolla meikäläisen vispilällä täysteholla 2*4,5 kn = 9 nM (n. 17,5 km). Toinen rinnalle, niin toimintasäde vähän yli kaksinkertaistuu (pienempi virranotto lisää laskenallista akkukapasiteettia)

Voisinhan minä tuon Enduran myydäkin, on nimittäin suunnitelmissa tilata uusi 54 lbs moottori portaattomalla tehosäädöllä. Pikkuisen hintsu tuo 36lbs satamamanöövereissä H-veneellä, mikäli tuulta on lähellekään 10 m/s. Se on viime keväänä USAsta tilattu, tehdaskunnostettu MinnKota Endura36, pitkä riki (ei sitä savolaismalliseen tarvitse, muttei siitä ole haittaakaan, koska rikipituus on portaattomasti säädettävissä 10" - 42"), takuu päättyy ensi toukokuussa. Käytetty viime kesänä n. 20 - 30 h, naarmuton ja täysin kunnossa. Olisiko 200 lähelle oikeaa hintaa?

voisi kiinnostaa

Soittele 040-5673635, niin kyselen lisää.

OK.

Soittelen kunhan varmistuu uuden tilaus. Eihän tässä kait mitään hoppukiireitä ole, jäät senkun vahvistuu.

Teho ja nopeus

Speksien mukaan tuo malli työntää paikallaan 13,6 kg ja ottaa virtaa 12 V jännitteellä 30 A. Tästä saadaan, että teho on enintään 360 W. Todellisuudessa yhden 60 Ah akun jännite laskee jo selvästi 30 A kuormalla ja tehoa on vähemmän. Potkurin, moottorin ja tehonsäädön jälkeen hyötytehoa saadaan enintään 200 W, johon kyllä normaalikuntoinen soutaja pystyy helposti hetkellisesti ja kovakuntoinen pidemmäksikin aikaa.

200 W hyötyteho kuljettaa hyvin muotoiltua suotuvenettä ~4,5 S.

Tuolla täydellä teholla 60 AH akusta saa irti enintään 50 AH, joten akku kestää ~1,5 tuntia. Akun varaaminen aivan täyteen kestää ainakin vuorokauden ja akku ei kestä kuin muutamia kymmeniä täysiä lataus-purku syklejä. Käytännössä akkua voi siis käyttää vain 30-80% varaustilavälillä eli käyttöaika täydellä teholla alle tunti.

älä osta!

sähkömoottori on aivan lelu, jossain jollassa voi toimia mutta ei isommassa. ja uisteluun siitä ei ole, tyynellä mökin rannassa voit yrittää.

Miksi?

Onko kokemusta, ja millaisella yhdistelmällä ja
kelillä?
riippuen moottorista sherlock

Sähkö

Hyvä valinta tuo sähkökone.Hiljainen,ei kärytä,ja
ei tartte nyppiä.Käännät vain kahvasta liikkeelle.
Itsellä on minnkota,työntövoimamäärää en nyt
muista.Itsellä päijän vene.Kyllä se sitä vie
kummasti.Käytän 60a akkua ja sillä saa uistella
monta tuntia.Ainakin 6 tuntia menee,eikä harvoin
kerralla kukaan niin pitkään olekaan.Täysillä
ajattaessa,kulutus tietysti lisääntyy.Itse
suunnittelin aurinkokennoa veneeseen.Se latais
uistelussa hyvin,mitä kuluttaiskin.Ja maksaa
itsensä takaisin.

tuuli

Sähkömoottori toimii muuten loistavasti mutta äärettömän kovassa tuulessa ei kulje, eipäse kulje kyllä soutamallakaan, mutta kannattaa ostaa sähkömoottori. Ja suunta ei ole vakaa koska moottorin alaosa on niin pieni, eli vene ei pysy niin hyvin kurssissa kuin bensa moottorilla!
lisä kysymys!

Kestääkö moottori sadetta?

jäi moottori nimittäin veneeseen kiinni
hei! onko kellään tietoa sähköperämoottorista itse olen ajatellut sitä mutta olen kokematon niistä ja olisi mukavaa tietää mitä on ostamassa. jaksaisiko se liikuttaa semmoista venettä kun se on 4metriä pitkä ja paino on noin 100 kiloa ja jos jaksaa niin kuinka lujaa se kulkisi!!!!!!!!!!!!
Mun Varimax 40 työntää 520 pitkää soudaria 7,2 km/h kahden hengen kuormalla. Menee siis reipasta soutuvauhtia.
minulla on 500kg purjeveneessä 130e sähkökone,työntää 50lbs.vie sellaista soutuvauhtia
Suomi 420 + Patriot PSA-34 + 100Ah akku 2 hengen kuormalla tyynellä kelillä 7,0 km/h GPS:llä mitattuna (kunnes noin 10 km:n täydellä kaasulla ajon jälkeen nopeudensäätökytkin kuumeni liikaa ja lakkasi toimimasta...)
Hei! Eipä ole kovin innostunutta keskustelua. Voisikohan joku ystävällisesti neuvoa
kuinka Sunelexe 48lbs potkurin saa irti?
Kyselisin tuosta perämoottorin akusta, että kärsiikö akku siitä, jos sitä ei "käytä tyhjäksi" vaan laittaa sen heti ajelun jälkeen takaisin lataukseen? (eli pitääkö akku käyttää niin tyhjäksi, ettei siitä irtoa enää tehoja)
 /   /  /  / Sähköperämoottori

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta