Sarkoidoosi

miten tutkitaan?

Miten sarkoidoosi saadaan tutkittua? Mitä kokeita pitää ottaa? Riittääkö pelkästään keuhkokuva? Mulle tehty gastroskopia ja löydöksenä jotain granuloomia. Sarkoidoosissa tai Chrohnin taudissa voi olla sen tyyppisiä.

21

17542

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tytteli :)

      Mulla todettiin reilu vuosi sitten keuhkosarkoidoosi. Mulla oireili nivelet. Tutkimiseen riittää ilmeisesti keuhkokuva ja verikokeet, mulla nimittäin ei ole muuta tehty. Minkälaisia oireita sulla on ollut ja koska on alkanut?

      • ap.

        oireita ollut ja gastrospiassa sitten löytyi noita granuloomia.

        Mm. palan tunnetta kurkussa, limaisuutta, mahavaivoja...

        Muutin tässä ja sen takia menny vähä pitkään tutkimisien suhteen. Alun perin olis määrätty eri verikokeisiin ym, mutta kun muutin niin täällä ei sitten kaikkia kokeita aiotakaan ottaa, vaan kolonoskopiaan hypätään ohittaen jotkut tutkimukset. Keuhkokuva on kyllä otettu, muttei siinä ollu mitään. Refluksia kans epäilty ja siihen lääke.


    • vaan.

      Heipparallaa teille molemmille. Tiesitkö että sarkoidoosi on pahimmillaan tappava tauti, eivätkä oireet ole mitään herkkua muutenkaan. Taidan tietää nämä asiat jopa paremmin kuin sarkoidoosia sairastavat :)

      Sarkoidoosiin on parantava hoito, jota kokeiltiin jo vuonna 2002. Sitä hoitoa ei saa Suomesta (koska täällä halutaan tappaa ihmiset mieluummin), ja kortisoni ei ole parantava hoito. Remissio on mahdollinen, mutta tauti uusii korkealla todennäköisyydellä.

      • sairastuin..

        tietämättäni keuhkosarkoidoosiin v 79. Tuolloin olin nuori hoitajatar ja tehtiin pakollisia pienoisrtg-kuvauksia, jonka ansiosta sarkoidoosi löytyi sattumalta.Oli se jonkin moinen shokki, kun tuli kutsu lääkäriin ja lääkäriin totesi, että keuhkojen hilusseudussa on sarkoidoosiin viittavia muutoksia.

        Sitten passitettiin sairaalaan jossa otettiin kaikenlaisia kokeita. Mistään muualta ei löytynyt muutoksia, kuin keuhkoista. Syy jäi mysteeriksi, niin kuin nykyäänkin jää, koska taudin syntymekanismia ei vieläkään tunneta. Sitä esiintyy kyllä joissain maissa enemmän kuin toisissa ja jotain tekemistä saattaa olla kasvillisuuden kanssa. Muistelen lukeneeni, että mäntymetsäisella seudulla olisi enemmän...??

        Hoitona oli kortisoni, josta en tykännyt ja muistaakseni sitä piti syödä toista vuotta.Onneksi niin vähän aikaa vain. Jo silloin eräs lääkäri sanoi, että kortisoni ei paranna, mutta lievittää tulehdusta, koska eräänlainen tulehdus on kyseessä. Tuli kuukasvot kortisonista ym. Moni tuttu lääkäri otti kantaa sairauteeni ja kertoi mulle taudista ja eräs kirjoitti nesteenpoistolääkettä, jotta en olisi niin "turpea" mutta eihän se kuukasvoja parantanut ja en ollut ylipainoinen tippaakaan.

        Tauti on yleensä hyvälaatuinen ja moni sairastaa sen tietämättään, eli tauti menee ohi parissa kolmessa vuodessa jopa ilman hoitoa. Varmaan minunkin kohdalla olisi noin käynyt, jos ei olisi ollut pienois-rtg tutkimusta. Mitään oireita ei ollut. Keuhkokuvissa ei ole ollut sittemmin mitään, ei niitä ole juuri tarvinnut ottaakaan.

        Olen kyllä kohdannut työssäni aika usein sarkoidoosipotilaita ja myös siltä puolen taudista jäänyt mieleen, että useimmiten se on hyvälaatuinen ja paranee. Itse asiassa en ole kohdannut ainuttakaan, jolla se olisi johtanut kuolemaan.
        Eikä ole uusinut minullakaan ( ainakaan vielä) ja aikaa kulunut jo yli 30v...Joten heipparallaa vaan t. eräs esh


      • mene.
        sairastuin.. kirjoitti:

        tietämättäni keuhkosarkoidoosiin v 79. Tuolloin olin nuori hoitajatar ja tehtiin pakollisia pienoisrtg-kuvauksia, jonka ansiosta sarkoidoosi löytyi sattumalta.Oli se jonkin moinen shokki, kun tuli kutsu lääkäriin ja lääkäriin totesi, että keuhkojen hilusseudussa on sarkoidoosiin viittavia muutoksia.

        Sitten passitettiin sairaalaan jossa otettiin kaikenlaisia kokeita. Mistään muualta ei löytynyt muutoksia, kuin keuhkoista. Syy jäi mysteeriksi, niin kuin nykyäänkin jää, koska taudin syntymekanismia ei vieläkään tunneta. Sitä esiintyy kyllä joissain maissa enemmän kuin toisissa ja jotain tekemistä saattaa olla kasvillisuuden kanssa. Muistelen lukeneeni, että mäntymetsäisella seudulla olisi enemmän...??

        Hoitona oli kortisoni, josta en tykännyt ja muistaakseni sitä piti syödä toista vuotta.Onneksi niin vähän aikaa vain. Jo silloin eräs lääkäri sanoi, että kortisoni ei paranna, mutta lievittää tulehdusta, koska eräänlainen tulehdus on kyseessä. Tuli kuukasvot kortisonista ym. Moni tuttu lääkäri otti kantaa sairauteeni ja kertoi mulle taudista ja eräs kirjoitti nesteenpoistolääkettä, jotta en olisi niin "turpea" mutta eihän se kuukasvoja parantanut ja en ollut ylipainoinen tippaakaan.

        Tauti on yleensä hyvälaatuinen ja moni sairastaa sen tietämättään, eli tauti menee ohi parissa kolmessa vuodessa jopa ilman hoitoa. Varmaan minunkin kohdalla olisi noin käynyt, jos ei olisi ollut pienois-rtg tutkimusta. Mitään oireita ei ollut. Keuhkokuvissa ei ole ollut sittemmin mitään, ei niitä ole juuri tarvinnut ottaakaan.

        Olen kyllä kohdannut työssäni aika usein sarkoidoosipotilaita ja myös siltä puolen taudista jäänyt mieleen, että useimmiten se on hyvälaatuinen ja paranee. Itse asiassa en ole kohdannut ainuttakaan, jolla se olisi johtanut kuolemaan.
        Eikä ole uusinut minullakaan ( ainakaan vielä) ja aikaa kulunut jo yli 30v...Joten heipparallaa vaan t. eräs esh

        Ei se tauti mene ohi koskaan, vaan akuutti vaihe voi pysyä piilossa kauankin; siis tauti ei ainakaan tämän tutkimuksen mukaan häviä:

        http://autoimmunityresearch.org/access-2yr.htm

        Sinulla on tauti ollut tosi lievä, jos ei edes oireita ole ollut, näin hyvin ei käy läheskään kaikilla.


      • Ruotsissa asuva 63 vuotias ...
        mene. kirjoitti:

        Ei se tauti mene ohi koskaan, vaan akuutti vaihe voi pysyä piilossa kauankin; siis tauti ei ainakaan tämän tutkimuksen mukaan häviä:

        http://autoimmunityresearch.org/access-2yr.htm

        Sinulla on tauti ollut tosi lievä, jos ei edes oireita ole ollut, näin hyvin ei käy läheskään kaikilla.

        Noin kymmenisen vuotta sitten sain pahan kohtauksen. Rintaani pisti rajusti ja ensaanut kunnolla hengitettyä. Menetin kokonaan tajuntani. Vaimomi soitti ambulansin joka kiidätti minut Enköpingin sairaalaan. Heräsin siellä joidenkien tuntien jälkeen siirrettynä teholle. Luulivat minun saanneen sydäninfartin mutta pian kokeet osoittivat että sydämessäni eiole mitään vikaa. Kuitenkin pitivät minua teholla kolmisen vuorokautta jonka jälkeen siirsivät osastolle lisä tutkimuksia varten. Verikokeet osoittivat että jossakin olisi paha tulehdus mutta missä jäi kysymykseksi. Viikonsisällä toivuin senverran että lääkäri kirjoitti minut ulos sairaalasta. Mutta ennen lähtöäni käytti minua rönkkenissä. Rönkenlääkäri einähnyt kuvissa mitään erikoista. Lähdin kotiin. Seuraavana päivänä minun osastolla ollut lääkärini soitti kotiani ja sanoi että tule kiireesti takaisin sillä kävin itse katsomassa ne röngenkuvat ja huomasin niissä pahoja varjostumia. Senjälkeen hän lähetti minut Upsalan Agademiseen sairaalaan lisätutkimuksiin jossa sitten todettiin että minulla on pahanlaatuinen krooninen Sarkoidos keuhkoissani joka aiheutaa sienimäistä tulehdusta. Tulehdus kulkee myös veressä aiheuttaen kovaa särkyä ja voimattomuutta koko kehossani. Melkein jokavuosi olen saanut korkean keuhkokuumeen ja olen joutunut viettämään aikaani sairaalassa. Alussa jouduin syömään kahdenvuoden aikana kortisonia niinpaljon että muistini meni melkein täydellisesti. Entahdo muisaa ihmisten nimiä puhumattakaan heidän puhelinnumeroistaan. Viimeksi ollessani Upsalan sairaalaassa keuhkoosastolla tapasin siellä kaksi potilasta joilla oli Sarkoidos muuttunut Keuhkosyöväksi ja monia sellaisia jotka kuljettivat happipulloa mukanaan. Minustakin on tuntunut monasti että tarvisin tuollaisen pullon matkaani.


      • Norjassa
        Ruotsissa asuva 63 vuotias ... kirjoitti:

        Noin kymmenisen vuotta sitten sain pahan kohtauksen. Rintaani pisti rajusti ja ensaanut kunnolla hengitettyä. Menetin kokonaan tajuntani. Vaimomi soitti ambulansin joka kiidätti minut Enköpingin sairaalaan. Heräsin siellä joidenkien tuntien jälkeen siirrettynä teholle. Luulivat minun saanneen sydäninfartin mutta pian kokeet osoittivat että sydämessäni eiole mitään vikaa. Kuitenkin pitivät minua teholla kolmisen vuorokautta jonka jälkeen siirsivät osastolle lisä tutkimuksia varten. Verikokeet osoittivat että jossakin olisi paha tulehdus mutta missä jäi kysymykseksi. Viikonsisällä toivuin senverran että lääkäri kirjoitti minut ulos sairaalasta. Mutta ennen lähtöäni käytti minua rönkkenissä. Rönkenlääkäri einähnyt kuvissa mitään erikoista. Lähdin kotiin. Seuraavana päivänä minun osastolla ollut lääkärini soitti kotiani ja sanoi että tule kiireesti takaisin sillä kävin itse katsomassa ne röngenkuvat ja huomasin niissä pahoja varjostumia. Senjälkeen hän lähetti minut Upsalan Agademiseen sairaalaan lisätutkimuksiin jossa sitten todettiin että minulla on pahanlaatuinen krooninen Sarkoidos keuhkoissani joka aiheutaa sienimäistä tulehdusta. Tulehdus kulkee myös veressä aiheuttaen kovaa särkyä ja voimattomuutta koko kehossani. Melkein jokavuosi olen saanut korkean keuhkokuumeen ja olen joutunut viettämään aikaani sairaalassa. Alussa jouduin syömään kahdenvuoden aikana kortisonia niinpaljon että muistini meni melkein täydellisesti. Entahdo muisaa ihmisten nimiä puhumattakaan heidän puhelinnumeroistaan. Viimeksi ollessani Upsalan sairaalaassa keuhkoosastolla tapasin siellä kaksi potilasta joilla oli Sarkoidos muuttunut Keuhkosyöväksi ja monia sellaisia jotka kuljettivat happipulloa mukanaan. Minustakin on tuntunut monasti että tarvisin tuollaisen pullon matkaani.

        Antaa MP-hoitoa sarkoidoosiin. Se on ainoa parantava hoito, jonka kesto on 4 - 6 vuotta.


      • MP-hoito?
        Norjassa kirjoitti:

        Antaa MP-hoitoa sarkoidoosiin. Se on ainoa parantava hoito, jonka kesto on 4 - 6 vuotta.

        Mitä on MP-hoito?


      • Anonyymi
        sairastuin.. kirjoitti:

        tietämättäni keuhkosarkoidoosiin v 79. Tuolloin olin nuori hoitajatar ja tehtiin pakollisia pienoisrtg-kuvauksia, jonka ansiosta sarkoidoosi löytyi sattumalta.Oli se jonkin moinen shokki, kun tuli kutsu lääkäriin ja lääkäriin totesi, että keuhkojen hilusseudussa on sarkoidoosiin viittavia muutoksia.

        Sitten passitettiin sairaalaan jossa otettiin kaikenlaisia kokeita. Mistään muualta ei löytynyt muutoksia, kuin keuhkoista. Syy jäi mysteeriksi, niin kuin nykyäänkin jää, koska taudin syntymekanismia ei vieläkään tunneta. Sitä esiintyy kyllä joissain maissa enemmän kuin toisissa ja jotain tekemistä saattaa olla kasvillisuuden kanssa. Muistelen lukeneeni, että mäntymetsäisella seudulla olisi enemmän...??

        Hoitona oli kortisoni, josta en tykännyt ja muistaakseni sitä piti syödä toista vuotta.Onneksi niin vähän aikaa vain. Jo silloin eräs lääkäri sanoi, että kortisoni ei paranna, mutta lievittää tulehdusta, koska eräänlainen tulehdus on kyseessä. Tuli kuukasvot kortisonista ym. Moni tuttu lääkäri otti kantaa sairauteeni ja kertoi mulle taudista ja eräs kirjoitti nesteenpoistolääkettä, jotta en olisi niin "turpea" mutta eihän se kuukasvoja parantanut ja en ollut ylipainoinen tippaakaan.

        Tauti on yleensä hyvälaatuinen ja moni sairastaa sen tietämättään, eli tauti menee ohi parissa kolmessa vuodessa jopa ilman hoitoa. Varmaan minunkin kohdalla olisi noin käynyt, jos ei olisi ollut pienois-rtg tutkimusta. Mitään oireita ei ollut. Keuhkokuvissa ei ole ollut sittemmin mitään, ei niitä ole juuri tarvinnut ottaakaan.

        Olen kyllä kohdannut työssäni aika usein sarkoidoosipotilaita ja myös siltä puolen taudista jäänyt mieleen, että useimmiten se on hyvälaatuinen ja paranee. Itse asiassa en ole kohdannut ainuttakaan, jolla se olisi johtanut kuolemaan.
        Eikä ole uusinut minullakaan ( ainakaan vielä) ja aikaa kulunut jo yli 30v...Joten heipparallaa vaan t. eräs esh

        Helpolla olet päässyt. On muistettava sarkoidoosin krooninen muoto, suvuittain kulkevat muodot, joissa oirekuva voi olla perin vaikea ja kun lääkärit eivät tästä mitään ymmärrä. Eivät tunne taudin kaikkia oireita.


    • löytyy paljon
      • salat.

        On jo selvitetty aikoja sitten, tarkemmin sanottuna vuosina 2002-2004, ja parantava hoito on olemassa:
        http://www.sarcinfo.com/

        Samasta paikasta löytyy myös tutkimuspaperit asiaan liittyen;

        Itse hoitoprotokolla löytyy tulostettavana täällä:

        Vaihe 1:
        http://AutoimmunityResearch.org/Phase1.pdf

        Vaihe 2, ja 3:
        http://AutoimmunityResearch.org/Phase2.pdf

        Vain lääkärisi, ja oma ymmärryksesi on enää este paranemiselle. Tämä ensimmäinen este onkin sitten todella hankala, mutta siis teoriassa on kuitenkin mahdollista parantua nykyään sarkoidoosista täysin. Tuo sivu mihin viittasit sisältää jo täysin vanhentunutta tietoa, joka kai ei ole muuttunut oleellisesti vuosikymmeniin.


      • Liisa83
        salat. kirjoitti:

        On jo selvitetty aikoja sitten, tarkemmin sanottuna vuosina 2002-2004, ja parantava hoito on olemassa:
        http://www.sarcinfo.com/

        Samasta paikasta löytyy myös tutkimuspaperit asiaan liittyen;

        Itse hoitoprotokolla löytyy tulostettavana täällä:

        Vaihe 1:
        http://AutoimmunityResearch.org/Phase1.pdf

        Vaihe 2, ja 3:
        http://AutoimmunityResearch.org/Phase2.pdf

        Vain lääkärisi, ja oma ymmärryksesi on enää este paranemiselle. Tämä ensimmäinen este onkin sitten todella hankala, mutta siis teoriassa on kuitenkin mahdollista parantua nykyään sarkoidoosista täysin. Tuo sivu mihin viittasit sisältää jo täysin vanhentunutta tietoa, joka kai ei ole muuttunut oleellisesti vuosikymmeniin.

        Moi!

        onko teillä ollu jotain muita tauteja lääkärin mukaan epäilylistalla, kun teil on todettu sarkoidoosi?

        Kiitos!


      • Anonyymi
        Liisa83 kirjoitti:

        Moi!

        onko teillä ollu jotain muita tauteja lääkärin mukaan epäilylistalla, kun teil on todettu sarkoidoosi?

        Kiitos!

        Reuman sidekudostautia hoitivat, osin sama lääkitys tehoaa myös sarkoidoosiin, sitä ei osattu epäillä missään kohdin.


    • Tanttta

      Myyräkuume, mutta tulehdusarvot ei riittävän korkealla, joten lähetti viisammalle lääkärille keskussairaalaan.
      Sydänoireiksi luulin ensin, koska nilkat turposivat ja niin hoitohenkilökuntakin. Ottivat pikapikaa EKGtä ja verenpainetta ja sykettä seurattiin, mutta no hätä. Sydän lyö kun pajavasara.

    • sarkoidoosi14

      Toivon että täältä saisin jotain tukea ja tietoa.
      Minulla monen mutkan jälkeen todettiin keuhko sarkoidoosis.
      Alkoi nilkat turvota ja sitten tuli kamala kipu.
      Viikkoon en pystynyt kunnolla kävelemään. Sain lääkettä joka ei sopinut ja soitin ambulanssin itselleni. Päivystyksen lääkäri otti keuhko kuvat ja siellä oli muutos. Sitten määrättiin 4vk kortisonia 40mg pv ja 20mg 4vk. Kerkesin 2vk syödä kun tiputettiin jo 30mg sitä söin viikon neljä pv 20mg ja sitten viikon 10mg nyt syön enää 5mg. Turvotus on lähtenyt ja kipu pysyy särkylääkkellä pois.
      Kävin varjoaine kuvissa ja kaulan imusolmukkeet ovat edelleen turvonnut ja muutos näkyy keuhkoissa.
      . Seuraavaksi lähete Kuopioon jossa ottavat koe palat

      • tämmöistä

        Eipä tuossa sen kummempia. Itsellä alkoi sylkirauhasista, jotka tulivat täyteen nappuloita. Sitten imusolmukkeet turposivat, ja lopulta niitä granuloomia alkoi ilmestyä ihoon, lihaksiin kiihtyvällä tahdilla, tuli päänsärkyä, iltakuumetta ja yöhikoilua... menin sitten viimein lääkäriin joka kauhistui niin että lähetti suoraan päivystykseen kokovartalon varjoaine tietokonetomografiaan. Siinä muutoksia näkyi myös keuhkoissa sekä rintalastan takana imusolmukkeissa. Epäilivät imusolmukkeista alkanutta levinnyttä keuhkosyöpää. Muut sisäelimet olivat puhtaat. Keuhkoputken tähystys tehtiin ja koepaloista sekä keuhkon huuhtelunäytteestä löytyi granulomatoottisia muutoksia. Silmissä, sydämessä tai hermoissa (selkäydinnesteessä) ei löydöksiä onneksi. Ehkä paras diagnoosi mitä olisin voinut saada näillä oireilla: systeeminen sarkoidoosi.

        Siitä alkoi kortisonin syönti, 30mg per päivä. Nappulat ja pallurat lähti ihosta ja sylkirauhasista 24h sisällä... eli aivan uskomattoman nopeasti. Toisaalta niin ne nopeasti tulivatkin, ennen diagnoosia ja lääkettä löysin joka päivä vähintään yhden uuden kyhmy jostain. Lihaksista lähtivät hitaammin, ikäänkuin sulivat pois. Annostus pudotettiin hitaasti alas 5mg:aan ja sitten kokonaan pois.

        Kortisonin pudottaminen aiheutti lievän aknen selkään, muutoin ei mitään haittavaikutuksia tullut, Luuntiheys normaali eikä nestettä kertynyt kehoon. Akne laantui ja lähti muutamassa kuukaudessa.

        Tauti ei ole uusiutunut, nyt olen ollut 5 vuotta oireettomana, keuhkoistakin muutokset hävisivät ja ovat pysyneet poissa. Kipuja ei minulla ollut missään vaiheessa, ei väsymystä eikä muutenkaan toimintakyky laskenut. Ikää on 30v.


    • matti11

      Itselläni näin jälkikäteen ajatellen oireet alkoivat 2013 kesällä. Voimattomuutta, rytmihäiriöitä sydämessä, jalat "palelivat", vaikka käsin kosketellen normaalilämpöiset. Syyskesällä tunnoton paikka vas. päkiä, menin omalääkärille. Otatti röntgenin lannerangasta, lähettei edelleen keskussairaalaan, fiksusti tehty. Otettiinm ensin MRI paikallisesti, sitten sama Kys:ssä. Voimakkaamman MRI:n ansiosta havaittiin tulehduksellinen reaktio aivoissa ja selkäytimessä. Siirryin osastojaksolle, kokeita otettiin: selkäydinpunktiox 3, luuydinäyte, borreliooosi likvorista x 3, tuberguloosinäyte, verestä näytteitä n. 150 putkiloa. Oli jotain muutakin, kaikkea ei nyt muista. Oireiden syy ei selvinnyt. Koska tilanne oli kuitenkin suht´vakava, mm alaraajat tunnottomat navasta alaspäin, tasapaino-ongelmia, käsissä kihelmöintiä/vapinaa., päättivä tohtorit päätyä sarkoidoosi-diagnoosiin ja määrättiin tiputuksena kortisoni 3 vrk, joka jatkuu edelleen pillerillä nyt laskettua 20 mg/vrk.Seuraukset: Jalat edelleen tunnottomat, 300 päivää sairauslomalla muuttunee nyt sairauseläkkeeksi vuoden 2015 alussa . Nyt olen köllötellyt MRI - kuvissa n. 12h, TT/PET-kuvissa muutama tunti, on tehty ENMG:t jne. Lopputulos on se, että työelämä on kohdaltani taaksejäänyttä, kunto kohenee jos kohenee, apuvälineitä olen joutunut lainaamaan/hankkimaan, autolla ajo on mennyttä hupia, kävelen ilman tukea n. 50m, marklettikärry yms.tukena n.200m. 5Vuotta sitten vaelsin 500 km rinkka selässä 5:ssä viikossa, nyt 320 m ilman rinkkaa tuella.Että tämmöistä koemusta tällä kertaa.

    • epäilyksenal

      Voimia sinulle Matti

    • Sarkoidoosi

      Minulla on sarkoidoosi sydämessa.joka on luultavasti sädesienen aiheuttama sairaus.Asuin nimittäin pitkään vuokralla vanhassa rivitalossa,jossa oli tehty epäonnistunut kattoremontti,ja mustat,märät villat jäi välikatolle remontin yhteydessä.Vuosien saatossa oireilin mitä erliaisn oirein,kakistelua,silmien ja nenänielun kuivumista,nenäverenvuotoja,sitten väsymystä,rytmihäiriökohtaus,sydämen vasemman kammion seinämä oli laajasti vaurioitunut,keuhkoistakin löytyi noduuleja,jotka olivat niin hankalissa paikoissa ettei koepalojen otto tullut kysymykseen.Asennettiin tahdistin,Jouduin jäämään eläkkeelle kesken työuran.Kuntoni on tällä hetkellä ihan kohtalainen,jaksan kävellä puolisen tuntia,puuskutan toki välillä,ja hengästyn,beetasalpaajalääkitys ja kova kortisonikuuri toivat lisäkiloja,vatsaa turvotuttaa kovasti.Jospa tulevaisuudessa tutkimukset etenisivät,ja löytyisi sarkoidoosin aiheuttaja,eikä vain epäilyjä,ja arveluita.Jotain hajua lääkäreillä asista jo oli vuosia sitten kun kyselivät että olenko asunut kosteusvaurioisessa talossa,en osannut silloin sanoa,syy-yhteys selvisi vasta aikojen saatossa.Sädesienihän on bakteeri,mykotoksiini,joka aiheuttaa vakavia sairauksia.

    • Saitun 48 v

      Moi! Olen sairastanut Sarkkoidoosin noin kakstoistavuotta sitten.Oireet alkoivat päänsärkynä ja voimattomuutena ja oli pakko mennä lääkäriin. Ensin tutkittiin kaikki muut ja viimeksi otettiin keuhkokuva ja sieltähän se vika löytyi.Sairautta ei voitu millään muuten saada selviille ennenkuin leikkasivat keuhkot ja sieltä otetusta koepalasta selvisi mikä minua oikein vaivasi.Suunkautta tutkittaessa lääkärit ihmettelivät mikä voi saada keuhkot noin tulehtuneeseen tilaan.Vaikutta myös sydämen toimintaan vaikka ei itse huomaisi mitään.Rasituskoe piti itselläni lopettaa kesken kesken lääkäri määräyksestä. Olin puolivuotta sairaslomalla jonka jälkeen palasin työelämään,mutta kunnosa en ollut muutakuin kahdenvuoden kuluttua.Sen jälkeen en ole syönyt lääkkeitä eikä ole ollut siihen sairauteen liittyviä oireitakaan.

    • Mies712

      Voiko sarkoidoosiin liittyä eturauhas vaivoja? Sarkoidoosi ollu mulla 4v, ei mitään kovin pahoja oireita, nivelkipuja vaihtelevasti.
      Kuitenki etyrauhas vaivoja ollu useamman kerran, voiko nämä liittyä sarkoidoosiin ? Onko kokemusta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1525
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1164
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1097
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      996
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      917
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      842
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      640
    Aihe