Korkea kolesteroli

helena 53

Hei,
Tarvitsisin apua ja neuvoja, miten madaltaa korkeaa kolesterolia!? Olen 55v nainen ja sairastan kakkostyypin diabetesta. Olen liikuntarajoitteinen, joten en pysty harrastamaan liikuntaa lainkaan. Olen ylipainoinen, mutta yritän syödä terveellisesti, ilman liikuntaa laihduttaminen on todella hankalaa. Ongelmana on korkea kolesteroli, johon en voi lääkitystä käyttää. Erilaisia lääkkeitä on kokeiltu sisätautilääkärin toimesta, mutta ne eivät sovi minulle. Kolesteroli kuitenkin nousee. Mitä uskallan enää syödä? Mitkä ovat pahimpia piilorasvaisia ruokia? Viisaammat neuvokaa, kiitos.

27

5810

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muutin ruokav

      Ensiksi ostin Omega 3, pillereitä ja myös kolesterolia alentavaa levitettä leivän päällä, oli kyllä kallista mutta jotain täytyy tehdä, olen käyttänyt myös muita tälläisiä tuotteita, piimää, maitoa jogurttia, sekä olen syönyt vihanneksia, kalaa, kanaa, ruisleipää, kevytjuustoa, marjoja hedelmiä jne. Rypsiöljyä myös otan joskus 1 tl, siinä on hyviä rasvahappoja, vihreää, käytän tonnikalaa, herne-riis-paprika pussi ja tonnikalaprk. on hyvä yhdistelmä, tai sekavihannes ja tonnikala,
      Kaikkia juureksia, ja kasviksia, niistä kun tekee sen pääruuan ja siihen vähän jotain lisuketta broileria ym. ei pitäisi kolesterolin nousta, otan myös monivit.tabl. ja d-3 vit. pillerin.
      Minulta putosi k. 5,5 - 4,3 muutamassa kuukaudessa. Mutta yhtäkaikki, rasvaiset ruuat vain pois, makkarat, juustot, pullat, katso levitteen rasva, piirakat, jne. valmisruuat tarkkaile niitä mitä ne sisältää.
      kun pataa heittää perunaa, porkkanaa, ym.juureksia, niistä ei rasvoja tule, ja salaatit ilman liikoja öljyjä ja majoneesia on poikaa.
      Toivon sydämestäni että saat asiasi kuntoon.

      • jaanuskas,,

        HeI!Minä olen myös karsinyt kolestrolista muutaman vuoden välillä se no 6 ja nyt vimeksi 6,9.käytän rasvattomia tuotteita ja syön kalaöljyjä ja vitamiineja .olen tykännyt irtokarkkeja napsia pari kolme kertaa viikossa ,että oisikohan noissa karkeissa syy kun ei kolestroli laske?kasviksia olen yrittänyt lisätä ruokavaliooni.


      • oma oikea kolesteroli
        jaanuskas,, kirjoitti:

        HeI!Minä olen myös karsinyt kolestrolista muutaman vuoden välillä se no 6 ja nyt vimeksi 6,9.käytän rasvattomia tuotteita ja syön kalaöljyjä ja vitamiineja .olen tykännyt irtokarkkeja napsia pari kolme kertaa viikossa ,että oisikohan noissa karkeissa syy kun ei kolestroli laske?kasviksia olen yrittänyt lisätä ruokavaliooni.

        tasonsa. Se vaihtelee yleisesti 2 - 10 välillä. Mitään haittaa ei noista korkeistakaan luvuista ihmiselle ole.

        Älä kuitenkaan missään tapauksessa käytä runsaasti tai ollenkaan noita teollisesti runsaasti manipuloituja rasvoja tai muitakaan ns. elintarvikkeita. Syö kohtuudella oikeaa ruokaa. Oikeaa ruokaa ovat esimerkiksi vihannekset, hedelmät, liha, eläinrasvat, ruisleipä, oikea maito, voi, rasvaiset kalat erityisesti ja italialainen jäätelö.

        Jätä pois kaikki kevyttuotteet nyt aluksi. Niissä voi olla joitakin terveellisiä, mutta varmuuden vuoksi kannattaa luopua kaikista, joissa sana "kevyt" on näyttävästi esillä. Luovu myös äitien tehtaissa tekemistä eineksistä. Pakasteet ovat kuitenkin parempi vaihtoehto kuin pitkään säilyvät huoneenlämpöiset.


    • öljyt!

      Eli neitsytoliiviöljy kehiin. Käytät päivittäin suoraan pullosta sellaisenaan salaatinkastikkeeksi. Jos leivot sämpylöitä, käytä sinnekin rypsiöljyn sijasta oliiviöljyä. Ja sitten D3-vitamiini päivittäiseen käyttöön, ehkä jonkun aikaa jopa vähän suuremmalla annostuksella. Tuosta se lähtee. Ja muista jättää samantien kaikki kevytlevitteet pois. Hiilihydraatit on varmaankin tuon diabeteksen vuoksi jo oikealla uralla.

    • papuja!!

      Syö vihreitä papuja joka päivä, niin kolesteroli tippuu takuuvarmasti! Eikä tämä ole mikään vitsi, vaan kokeiltu ja hyväksi todettu keino.

    • jonkin verran tällä voi pud...

      Itse pudotin Omega 3 -rasvahapoilla 7.1-6.0 aika hyvin sikäli oli apua.Vaihda eläinrasvat kasvirasvoihin, syö kasviksia, hedelmiä. Pienennä ruoka-annoksia.

      • eläinrasvojen

        erityinen haitallisuus? Toki niistä on haittaa, jos ne jäävät ainoaksi ravinnoksi ja paino nousee. Eli syöt liikaa. Eläinrasvat, joita saa liha-, maito- ja kalatuotteista ovat erinomaista ravintoa ihmiselle. Tärkeitä ovat myös vihannekset, hedelmät ja marjat. Niistä ei missään tapauksessa ole mitään ihmisen fysiologialle vierasta. Vierasta ovat sen sijaan lähes kaikki teollisesti prosessoidut elintarvikkeet. E-kirjaimet ja lisätyt vitamiinit ovat erityisen vaarallisia.


      • 10.33

        Sanoppas miten kasvis öljystä em rypsiöljy/auringonkukköljy saadaan levitettä (margariiniä) siihen tarvitaan erilaisia kemikalioita,???? mitäne tekee kun imeytyvät veren kiertoosi ? en ole laittanut leivälle 20v mitään rasvaa ja leipä maistuu leivälle
        ruoka öljyä voi käytää paistam/ym sellaisenaan kalaöljy kapselin pari jokapäivä riipuen siitä miten iho/hiukset rasvoituu 1 riitää riipuu merkistä,useammin syödä 3/pv välipalat pienemmät annokset ei vatsakaan kasva.Kun kasvis öljyn tekeminen leviteeksi onnistuu vain kemiallisesti. jota ei ymmärrä insinööritkää mitä tapahtuu prosessissa se vain tapahtuu.(radio ohjelma kasvisöljyt)


    • kolesterolista

      Olen lukenut, että kolesterolia alentamaan sopii ruoka, jossa on paljon ja monipuolisesti kasviksia, kuten salaattia, kurkkua, tomaattia, porkkanaa, sipuleita, parsakaalia, keräkaalia, kukkakaalia, omenoita, marjoja (mustikat, herukat, vadelmat, mansikat, kaikki hyvin terveellisiä). Näitä voi syödä raakana tai kypsennettynä, esimerkiksi salaattina tai kasviskeittona. Kasviksia olisi ihanteellista saada vähintään puoli kiloa päivässä, mielellään enemmänkin.

      Viljatuotteista on hyvä valita täysjyvää, kuten ruisleipää, kaurapuuroa, täysjyväriisiä, keítettyjä ohrasuurimoita jne.

      Proteiiniksi sopii kevyet lihat kuten kala, broileri ja vähärasvainen sian tai naudanliha. Liharuuista keitetyt tai uunissa haudutetut ovat yleensä suositeltavampia kuin käristetyt. Eli keitot, padat, laatikot, joissa on paljon kasviksia ja mahdollisesti täysjyväpastaa tai -riisiä, ovat hyviä. Hyvä vaihtoehto lihalle on keitetyt pavut, ja papuja voi käyttää ruuan lisäkkeenä muutenkin tai korvata lihan niillä. Papuja löytyy monia lajikkeita, kuten kidney- ja valkopavut sekä kick-herneet.

      Hyvät öljyt ovat tärkeitä, esimerkiksi neitsyt-oliiviöljyä kannattaa päivittäin käyttää salaatin kanssa kypsentämättä muutama ruokalusikallinen. Pähkinöistä tai manteleista saa myös hyviä öljyjä.

      Kevyitä maitotuotteita voi käyttää kohtuudella. Valmisruoat kannattaa jättää pois, kuten myös teolliset keksit yms. Herkutteluun pari kertaa viikossa tai maksimissaan kerran päivässä sopii esimerkiksi 1 pieni tavallinen pulla. Sitä suositellaan usein laihduttajille sen kohtuu alhaisen rasvamäärän johdosta. Muuten valkoinen sokeri ja valkoinen jauho kannatta pitää minimissään. Herkutteluun sopivat myös makeat hedelmät, kuten viinirypäleet, ananas, mandariinit yms. Näitäkin kuitenkin vain kohtuumäärin ettei verensokeri heilahtele liikaa.

      Liikunta on terveellistä pienissäkin määrin ja se alentaa kolesterolia. Jos pystyt tekemään esimerkiksi jonkinlaista käsijumppaa päivittäin esimerkiksi tv:tä katsellessa, se voisi olla hyödyllistä. Myös siivoaminen tai omien täysjyväsämpylöiden ja pullien tekeminen voi olla hyvää jumppaa. Ruokia kannattaa pakastaa, ettei kerralla tule syötyä liikaa.

      Itse koitan noudattaa näitä neuvoja, joskus repsahtamisia epäterveeseen ruokaan sattuu, mutta sitten pitää taas vaan muistaa tuo kasviksiin painottuminen. Jos jollain on jotain lisäystä tai kommenttia näihin neuvoihin, olisi kiva kuulla.

      Internetistä löydät paljon lisää tietoa ruokavaliosta joka alentaa kolesterolia, myös lääkärisi kanssa kannattaa keskustella ruokavaliosta.

    • on auttanut juuri tähän

      eli juuri ne turhat tärkkelykset pois kuten pullat ja makaroonit. Luonnollisia rasvoja tilalle.

      • Vielä yksi juttu

        Hyviä ruokaneuvoja jo saitkin. Sen lisäksi itse olen käyttänyt jotain rasvaa syödessäni orlistaattia, joka tulee nyt reseptivapaaksi lääkkeeksi keväällä. Ei mitään haittavaikutuksia, eikä tarvitse syödä kuin silloin kun tulee napanneeksi jotain jota ei olisi pitänyt.Nyt reseptilääke vielä ja vähän kalliskin, mutta tehonnut minulle paremmin kuin kolesterolilääke.


      • tiedä...
        Vielä yksi juttu kirjoitti:

        Hyviä ruokaneuvoja jo saitkin. Sen lisäksi itse olen käyttänyt jotain rasvaa syödessäni orlistaattia, joka tulee nyt reseptivapaaksi lääkkeeksi keväällä. Ei mitään haittavaikutuksia, eikä tarvitse syödä kuin silloin kun tulee napanneeksi jotain jota ei olisi pitänyt.Nyt reseptilääke vielä ja vähän kalliskin, mutta tehonnut minulle paremmin kuin kolesterolilääke.

        Mulla on kanssa korkea kolestroli ja ostin omega 3:sta. Mutta lääkärini kirjoitti mulle simvastinia ja kielsi syömästä omegaa.En älynnyt kysyä onko siitä jotain haittaa jos syö niitä yhtäaikaa. Hänellä oli jo valmiiksi kielteinen asenne näihin omega tuotteisiin.Onko jonkun muun lääkäri kieltänyt omegat.Täytynee kai apteekista kysäistä niiden yteiskäytöstä, siellähän ne jos jossain niin tietävät.Lääkärini väitti että omega saattaa jopa nostaa kolestrolia.Yksi puhuu yhtä ja toinen toista.


      • elliivo
        tiedä... kirjoitti:

        Mulla on kanssa korkea kolestroli ja ostin omega 3:sta. Mutta lääkärini kirjoitti mulle simvastinia ja kielsi syömästä omegaa.En älynnyt kysyä onko siitä jotain haittaa jos syö niitä yhtäaikaa. Hänellä oli jo valmiiksi kielteinen asenne näihin omega tuotteisiin.Onko jonkun muun lääkäri kieltänyt omegat.Täytynee kai apteekista kysäistä niiden yteiskäytöstä, siellähän ne jos jossain niin tietävät.Lääkärini väitti että omega saattaa jopa nostaa kolestrolia.Yksi puhuu yhtä ja toinen toista.

        Olen käyttänyt kolesterolilääkettä (Lescol) kolme vuotta.
        Kaksi vuotta söin kalaöljykapseleita siinä rinnalla.
        Lääkäri jopa suositteli niitä kun kerroin että olen aloittanut niiden käytön.
        Kolesteroli laski ilmeisesti lääkkeen vaikutuksesta
        6:sta 4,5:teen.
        Lopetin kalaöljykapseleiden käytön vuosi sitten. Kolesteroliarvo on edelleen 4,5.

        Olen tullut omalla kohdallani siihen tulokseen että niistä ei ollut minulle mitään hyötyä.


    • Ettei ole

      kilpirauhasessa vikaa, vajaatoiminta lihottaa, sellainenkin pieni vajaatoiminta, jolloin lääkäri sanoo arvoista, että hyvät on, vaikka on selvästi alkava vajaatoiminta.Sokeri ja kolestroli vajaatoiminnassa kohoaa. Tässä yksi näkemys lihavuuteen.

      • jaanuskas..

        Mulla on ihan normaalipaino pit 169CM PAINO 64. ja silti kol 6,9 hoitajalle mulla aika puhutaan syömisistä.en tiedä mistä rasvoista enään vähentää ehkä ne herkut.


      • lihottaa
        jaanuskas.. kirjoitti:

        Mulla on ihan normaalipaino pit 169CM PAINO 64. ja silti kol 6,9 hoitajalle mulla aika puhutaan syömisistä.en tiedä mistä rasvoista enään vähentää ehkä ne herkut.

        Sokeri on se joka lihottaa, liika sokeri muuttuu elimistössä rasvaksi. Kilpirauhasen vajaatoiminta pienikin lihottaa, kun elimistö toimii vajaalla.
        Olen lukenut että rasvan syömisellä ja kolestrolilla ei ole mitään yhteyttä Pitää välttää trasrasvoja, joita valmisruat sisältää.


      • kaarinamaaria
        lihottaa kirjoitti:

        Sokeri on se joka lihottaa, liika sokeri muuttuu elimistössä rasvaksi. Kilpirauhasen vajaatoiminta pienikin lihottaa, kun elimistö toimii vajaalla.
        Olen lukenut että rasvan syömisellä ja kolestrolilla ei ole mitään yhteyttä Pitää välttää trasrasvoja, joita valmisruat sisältää.

        Hän on normaalipainoinen.
        Kolesteroli vain on koholla.
        Ylipaino ja kolesteroli eivät kulje käsi kädessä vaan myös laihoilla voi olla korkea kolesteroli.

        Osittain korkea kolesteroli selittyy perinnöllisyydellä ja sitä ei saa pudotettua millään syömisillä.
        Lasteni isä on aina ollut aika tuhti mies.
        Hän söi vuosikymmenet kuin vain suomalainen mies voi syödä. Läskiä, perunaa ja lenkkimakkaraa. Keskikaljaa, kananmunia ja rasvaista maitoa. Pullaa, jäätelöä ja sulkaata ym.
        Kolesterolit aina alle neljän.


      • haittaa
        kaarinamaaria kirjoitti:

        Hän on normaalipainoinen.
        Kolesteroli vain on koholla.
        Ylipaino ja kolesteroli eivät kulje käsi kädessä vaan myös laihoilla voi olla korkea kolesteroli.

        Osittain korkea kolesteroli selittyy perinnöllisyydellä ja sitä ei saa pudotettua millään syömisillä.
        Lasteni isä on aina ollut aika tuhti mies.
        Hän söi vuosikymmenet kuin vain suomalainen mies voi syödä. Läskiä, perunaa ja lenkkimakkaraa. Keskikaljaa, kananmunia ja rasvaista maitoa. Pullaa, jäätelöä ja sulkaata ym.
        Kolesterolit aina alle neljän.

        kolestrolista, miksi vähän kohonnutta kolestrolia pitää laskea? Ihminen valmistaa itse kolestrolia minkä tarvitsee, eikä kolestrolista ole haittaa, kuin silloin, kun se pääsee härskiintymään. Voiko joku sanoa, miksi terveen ihmisen pitää laskea vähän koholla olevaa kolestrolia? Itse olen sitä mieltä, että kolestrolijupakka on aikansa elänyt, ne joilla on alhainen kolestroli eivät ole yhtään terveenpiä.
        Alkuperäinen kysyjä oli huolissaan painosta, olen sitä mieltä, että siihen on syynä joku muu, kuin rasva. Ei kukaan ihminen pysty syömään rasvaa yli tarpeiden.


    • on haittaa

      jos on korkeat triglyserit ja alhainen HDL. Seerumin triglyseridipitoisuuden kohoaminen on suora seuraus liiallisesta insuliinin erityksestä, joka johtuu hiilihydraattien suuresta määrästä ravinnossa.
      Insuliini ei pysty siirtämään kovin paljon glukoosia solujen energian lähteeksi, joten glukoosi jää vereen.Osa ylimääräisestä glukoosista muuttuu insuliinin vaikutuksesta rasvaksi. Paino kohoaa.

    • kolestrolilla

      on elimistössä tehtävä, se kuljettaa karoteeneja elimistöön, näin elimistö pyrkii tasapainoon-beetakaroteeni kohottaa näet veren HDL-kolestrolipitoisuutta.

      Lisämunuaiset valmistavat DHEA hormoonia kolestrolista. Jos veren kolestrolitaso laskee liian alas välttämätöntä rakennusainetta ei ole. Koska DHEA hormooni on 40 muun tärkeän lisämunuaishormoonin esiaste, sen vähyys häiritsee pahasti hormoonituotantoa.
      Veren alhainen DHEA pitoisuus ennustaa sydäninfarktia paljon tarkemmin kuin korkea kolestroli.

      • hormooni

        Jos DHEA hormooni on korkea, diabetesriski on alua alkaen melko pieni, sillä DHEA vähentää jopa jo diabetekseen sairastuneiden insuliiniresistenssiä.
        Mikään ei häiritse elimistön luonnollista DHEA-tuotantoa yhtäpaljon kuin insuliini.
        Insuliiniresistenssi heikentää terveyttä antamalla ikääntymiseen liittyville rappeuttaville sairauksille mahdollisuuden.
        Ateroskleroosi, verenpainetauti,diabetes,lihavuus,syöpä,immuunivasteenhuononeminen jne.


    • kaupasta

      Red Riz tai Redasin punariisituotteita.Näillä minä pidän kolestrolin hallinnassa.Kokonais kolestrolini oli 8.3 näillä saan pysymään 5.3.

      • Vastarannan kiiski

      • punariisi

        auttaa alentamaan kolesterolia. Tutuistani todella monet syövät näitä valmisteita ja tietojeni mukaan valmiste pudottaa eniten juuri korkeasta kolesterolista kärsivien lukuja. Jos kolesteroli on alle kuusi, pudotus on vähäisempää ilmeisesti. Itselläni laski kolmen kuukauden kuurilla 5,7:stä vain 5,5:een, mutta joillakin pudotusta on tullut monta yksikköä.


      • Itselläni 8,7,
        punariisi kirjoitti:

        auttaa alentamaan kolesterolia. Tutuistani todella monet syövät näitä valmisteita ja tietojeni mukaan valmiste pudottaa eniten juuri korkeasta kolesterolista kärsivien lukuja. Jos kolesteroli on alle kuusi, pudotus on vähäisempää ilmeisesti. Itselläni laski kolmen kuukauden kuurilla 5,7:stä vain 5,5:een, mutta joillakin pudotusta on tullut monta yksikköä.

        enkä kärsi lainkaan? Mistä lukemista se kärsimys alkaa? Tarkoitatko todella, että korkea kolesteroli aiheuttaisi oikein kipuja? Meidän suvussa se ei ainakaan ole aiheuttanut sen syyksi laitettuja sydän ja verisuonitauteja. Muuhun ovat kuolleet kaikki, jotka ovat kuolleet toistaiseksi. Nuorena on kuollut vain enoni, joka hirtti itsensä naishuolista johtuen.


    • pitkää ikää
    • viisautta

      "Sokeritauti, Virtsatauti, Diabetes mellitus. Tämä tauti tunnetaan ruumiin enenevästä uupumuksesta ja laihtumisesta, jota seuraa kova jano, tiheät kusemiset ja virtsan erittyminen suuressa määrin, usien 7 - 10 litraa vuorokaudessa. Virtsa on laadulleenkin muuttunut: se on vaalakan oljenkeltaista, sillä on heikko hunajan haju sekä imelä maku, sisältäen rypälesokeria, useinkin aina 10 á 12 prosenttiin. Voimat vähentyvät taudin jatkuessa yhä enemmän, ulkoaistit tylsistyvät ja ääni käypi heikoksi. Ruokahalu on toisinaan ylenmäärin ahvattu, mutta vähitellen se herkiää, ja samassa määrässä kiihtyy jano, tullen sammumattomaksi. Vähitellen kehittyy kitukuume ja sairas kuolee näivetykseen. Joll´ei kuume yllätä, voipi tauti kestää kauvan, useita vuosiakin, mutta muuten päättyy se jotensakin pian, joskus ainoastaan muutaman kuukauden kuluttuakin"

      "Sokeritaudin katsotaan saavan alkunsa ylensyömisestä, kovasta oluen juonnista, irstailussa rakkausvehkeissä, itsesaastutuksesta, leinistä, masentavista mielenliikutuksista, perimyksestä, loukkauksista, y.m. Se on sangen vaikeaparanteinen ja useinkin parantumaton tauti, jota ainoastaan lääkäri voipi käsitellä. Kaikkia syitä, jotka ovat voineet edistää sen syntymistä, täytyy välttää ja poistaa; sairaan ravinnon tulee yleisesti sisältää helposti sulavia ja ravitsevia ruoka-aineita, pääasiallisesti lihaa, munia, maitoa ja vihanneksia. Sitävastoin kartetaan kaikkia sokeria synnyttäviä aineita, kuten leipää, jauhoruokia, perunia, riisiä, hedelmäkeitoksia, viinejä ja olutta. Kahvin, teen ja punaisen viinin kohtuullinen käyttäminen voidaan hänelle myöntää; mutta kaikkia ihon kylmettymisiä on hänen kartettava ja on aina käytettävä villavaatteita iholla. Karlsbadiveden käyttäminen on useissa tapauksissa näyttänyt olevan tehokasta tätä tautia vastaan."

      http://www.gastrolab.net/ghf05.htm

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2824
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      526
      2671
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1855
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1787
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1733
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1679
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1282
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      87
      1116
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      58
      1099
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1092
    Aihe