Kummin ikä

makela

Minkä ikäisiä lastenne kummit ovat olleet silloin, kun olette heidät pyytäneet kummiksi?

16

2516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 18-vuotiaana

      ja toiset ovat kai yli 30-kymppisille kummit.Olen ilmeisti ainoa nuorin kummeista.Olen toisen taas kummiksi ja toinen on yli 60-vuotias mutta voi ollakin kuulostaa liian vanha.Luulisin kummiksi sopisi yli 25-vuotiaille,mutta katsotaan mitä muiden ihmisten sanovat palstassa tähän mielipidettä.

    • Kaajsa

      Ensimmäisen kerran tulin kummiksi 16-vuotiaana, ja lapsen kaksi muuta kummia olivat noin 35 - 40 -vuotiaita. Toisen kerran tulin kummiksi 17-vuotiaana, ja tällä lapsella muut kummit olivat 15-vuotias sekä kaksi noin 25 - 30 -vuotiasta. Omat kummini olivat syntyessäni hieman alle 40-vuotiaita.

      Lähipiiriä kun mietin, niin pääsääntöisesti kummit ovat olleet suunnilleen lapsen vanhempien ikäisiä, kun ovat usein vanhempien sisaruksia tai ystäviä.

    • lasteni

      kummien iät ovat olleet laajalla skaalalla. Kummankin lapsen nuorin kummi on ollut juuri rippikoulun käynyt 14 vuotias ja vanhin kuusissakymmenissä. Ikä ei ole ratkaissut vaan henkilö, kenet olemme kummiksi lapsellemme halunneet.

    • oli:

      18 21 22 27 28 45 ja 47

    • väärä kummi

      Vieläkin paha mieli feikki-kummeudestani. Pyyntö esitettiin kaukaisilta sukulaisilta, jotka toivoivat perheidemme lähentymistä. Helv... hyvä syy -ei voi muuta todeta!

      Olin juuri ripiltä päässyt ja sekaisin esitetystä pyynnöstä. Jos perhe olisi yhtään tuntenut jo sen hetkistä elämänfilosofiaani, eivät olisi minua ikänään kummiksi pyytäneetkään. Mutta tässä painokkaana tekijänä oli omat vanhempani, jotka silloin yhteen huutoon vakuuttivat ettei tuollaisesta kunniatehtävästä voi kieltäytyä. Eli välttääkseni liikaa mesoamista jouduin kahden perheen liimaajaksi. Ja kuten huomasimme vuosien saatossa, liima ei toiminutkaan. Koska olimme toisillemme jo lähtötilanteessa ventovieraita.

      En edes silloin uskonut tehtävääni, nyt 3-kymppisenä vielä vähemmän. En ole siis nähnyt poikaa kuin kerran ristiäisten jälkeen, enkä näe mitään syytä enää puhutella itseäni kummina. Kaiken lisäksi erosin heti 18-vuotiaana kirkosta, kun oma vakaamus vahvistui entisestään. Silti roikun joissakin kirkon kirjoissa vieläkin kai tämän painostuksen ja tyhmän valinnan vuoksi.

      Itse harkitsisin tulevina vanhempina, jos kummit on kerran valittava ja lapsi ristittävä, sitä minkäikäisen tehtävään valitsee ja kuinka hyvin tämän ihmisen tuntee.

      • ehdokkaita ei enään saa...

        ...aikuisista ihmisistä. Kummin kun kuuluu ostaa lahjoja 18 vuotta ja olla käytettävissä jos vanhemmat haluavat hurvitella baareissa.

        Kummiksi itsekkin vähän niin kuin pakolla joutuneena ei ole lapset koskaan kiinnostaneet ja vielä vähemmän uskonnolliset sadut, samoin ei kiinnosta kenenkään syntymäpäivät kun en juhli omianikaan. On todellakin väärin jos just ripiltä päässeitä murkkuikäisiä nuoria jallitetaan kummeiksi tai ainakin voisi edes sanoa että se on vaan nimi paperissa ettei sen kummallisempia vaatimuksia ole jos ei kypsempiä halukkaita löydy tehtävään.

        Äläkä mitään pahaa mieltä itsellesi siitä teetätä sillä sehän vika oli aikuisissa ihmisissä ei sinussa!!!

        Unohda koko kummitus asia niin kuin minäkin olen tehnyt, samoin itselläni ei ole koskaan tullut tarvetta vaatia keneltäkään päätä vadille omien valintojeni takia. Jos joskus lapsen haluaisin mikä on epätonnäköistä niin nimeäisin hänet vaan ja lapsi saisi aikuisena päättää haluaako kirkkoon liittyä vai ei.


      • .............
        ehdokkaita ei enään saa... kirjoitti:

        ...aikuisista ihmisistä. Kummin kun kuuluu ostaa lahjoja 18 vuotta ja olla käytettävissä jos vanhemmat haluavat hurvitella baareissa.

        Kummiksi itsekkin vähän niin kuin pakolla joutuneena ei ole lapset koskaan kiinnostaneet ja vielä vähemmän uskonnolliset sadut, samoin ei kiinnosta kenenkään syntymäpäivät kun en juhli omianikaan. On todellakin väärin jos just ripiltä päässeitä murkkuikäisiä nuoria jallitetaan kummeiksi tai ainakin voisi edes sanoa että se on vaan nimi paperissa ettei sen kummallisempia vaatimuksia ole jos ei kypsempiä halukkaita löydy tehtävään.

        Äläkä mitään pahaa mieltä itsellesi siitä teetätä sillä sehän vika oli aikuisissa ihmisissä ei sinussa!!!

        Unohda koko kummitus asia niin kuin minäkin olen tehnyt, samoin itselläni ei ole koskaan tullut tarvetta vaatia keneltäkään päätä vadille omien valintojeni takia. Jos joskus lapsen haluaisin mikä on epätonnäköistä niin nimeäisin hänet vaan ja lapsi saisi aikuisena päättää haluaako kirkkoon liittyä vai ei.

        Kiitos myötäelämisestäsi :)
        Tänne ei lapsia tule, niin ei tarvitse kiusata muita kummihöpinöillä.

        Oma siskoni ja miehensä kuuluvat kirkkoon, mutta eivät kastaneet lastaan samaan yhteisöön. Olen todella ylpeä heistä ja siitä, että olivat kyllin vahvoja ajatellakseen itse. Se on vaan joskus vaikeaa, kun painostetaan tarpeeksi.

        Ilmankos olen saanut todella epäinhimillisen kuvan kristinuskosta ja näistä tekouskovaisista, jotka ajattelevat uskoon kuulumisen olevan vain omia tarpeitaan varten.


      • mummu kans
        ............. kirjoitti:

        Kiitos myötäelämisestäsi :)
        Tänne ei lapsia tule, niin ei tarvitse kiusata muita kummihöpinöillä.

        Oma siskoni ja miehensä kuuluvat kirkkoon, mutta eivät kastaneet lastaan samaan yhteisöön. Olen todella ylpeä heistä ja siitä, että olivat kyllin vahvoja ajatellakseen itse. Se on vaan joskus vaikeaa, kun painostetaan tarpeeksi.

        Ilmankos olen saanut todella epäinhimillisen kuvan kristinuskosta ja näistä tekouskovaisista, jotka ajattelevat uskoon kuulumisen olevan vain omia tarpeitaan varten.

        höpinöitä. Meillä tytär on juuri ripillepäässyt ja nyt pyydettiin kummiksi, on aivan innoissaan. Mielestäni sylikummin on oltava rippikoulun käynyt ja kuulua kirkkoon, mutta toiset kummit voivat olla vaikka kirkosta eronneita. Lapsellahan voi olla paljon kummeja.


      • ......
        mummu kans kirjoitti:

        höpinöitä. Meillä tytär on juuri ripillepäässyt ja nyt pyydettiin kummiksi, on aivan innoissaan. Mielestäni sylikummin on oltava rippikoulun käynyt ja kuulua kirkkoon, mutta toiset kummit voivat olla vaikka kirkosta eronneita. Lapsellahan voi olla paljon kummeja.

        Taisit mummu-kulta nyt itse höpistä outoja. Olemme siis edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Olen tämän "osa"-ketjun aloittaja, vanhempiensa kummiksi pakottama.

        Mukavaa, että tyttäresi on tehtävästään innoissaan. Tosin omasta mielestäni 15-vuotias on yleisesti ottaen vielä oman elämänsäkin rakentamisessa niin alussa, ettei kykene ottamaan rastikseen uuden elämän tukemista.

        Mutta tottakai oma halu ratkaisee, ja kaikki 15-vuotiaat on erilaisia. Punninta kummin kelpoisuudesta jää siten vanhemmille :)


      • mummu kans
        ...... kirjoitti:

        Taisit mummu-kulta nyt itse höpistä outoja. Olemme siis edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Olen tämän "osa"-ketjun aloittaja, vanhempiensa kummiksi pakottama.

        Mukavaa, että tyttäresi on tehtävästään innoissaan. Tosin omasta mielestäni 15-vuotias on yleisesti ottaen vielä oman elämänsäkin rakentamisessa niin alussa, ettei kykene ottamaan rastikseen uuden elämän tukemista.

        Mutta tottakai oma halu ratkaisee, ja kaikki 15-vuotiaat on erilaisia. Punninta kummin kelpoisuudesta jää siten vanhemmille :)

        kypsä kummiksi ja vastuuntuntoinen, hän tietää kuin ka kummina toimitaan ja on varsin älykäs ja luotettava.Tyttäreni osaa itse ilmaista jos ei kummiksi halua, jotkut eivät näköjään osaa. Riippuu vähän ihmisestä kenestä on kummiksi kenestä ei, sinusta ei ilmeisesti ole.


      • et lukenut
        mummu kans kirjoitti:

        kypsä kummiksi ja vastuuntuntoinen, hän tietää kuin ka kummina toimitaan ja on varsin älykäs ja luotettava.Tyttäreni osaa itse ilmaista jos ei kummiksi halua, jotkut eivät näköjään osaa. Riippuu vähän ihmisestä kenestä on kummiksi kenestä ei, sinusta ei ilmeisesti ole.

        Enkö juuri kirjoittanut että jokainen päättää itse. Tarkoitin omalla kannanotollani sitä, että 15-vuotias elää usein vielä murrosvaihetta, joten hänellä saattaa olla pian kummeudesta toinen mieli. Mutta EI KAIKKI. Osa ei saa elää tätä tärkeää vaihetta elämässään, kun heistä pakotetaan jo varhain pieniä aikuisia. Kummeus on hyvä lisä tähän.

        Itse en enää missään nimessä lähde kummiksi, enkä halua olla edes sopiva ehdokas, ettei kukaan vaan keksi enää pyytää tähän "kunniatehtävään" mistä ei voi loukkaamatta kieltäytyä.


      • noteeraus
        mummu kans kirjoitti:

        höpinöitä. Meillä tytär on juuri ripillepäässyt ja nyt pyydettiin kummiksi, on aivan innoissaan. Mielestäni sylikummin on oltava rippikoulun käynyt ja kuulua kirkkoon, mutta toiset kummit voivat olla vaikka kirkosta eronneita. Lapsellahan voi olla paljon kummeja.

        Kuulehan mummi, kirkosta eronnut ei voi olla kummi !


    • Nonna-84

      Esikoisen kummit olivat silloin 20- ja 18-vuotiaita. Kaksosten kummit 32 ja 23v. sekä 21 ja 20v.

    • mie vaan..

      meillä on nuorin kummi ollut vasta 20 ja miespuolinen ja vanhin 55.. siihen väliin mahtuu montaa ikää. Kaikilla on puolensa ja kummassakin päässä on ne parhaat ja sitoutuneimmat. Ehkä ne joilla on omat lapset saman ikäisiä menee se energia omiin lapsiin ja kummius on enemmän velvoite kuin ilo ja nautinto. Mummouttaan odottavat tai vaariuttaan ovat todella innokkaita ja aktiivisesti lapsen elämässä läsnä. Samoin nuoriso kantaa kortensa kekoon kunnialla ja kasvaa lapsen mukana luotettavaksi aikuiseksi.

    • onnellinenkummi

      Olen muutama kuukausi sitten 16 vuotta täyttänyt tyttö. Pääsin viime kesänä ripille ja nyt minulla on jo kaksi kummilasta, ja ensi kuussa kolmas. Olen aina toivonut että joku joskus pyytäisi minut kummiksi, ja nyt se kävi toteen,monen kertaisesti. En ole mielestäni liian nuori kummiksi. Sillä nyt kun olen nuori jaksan hoitaa ja viedä lapsia erilasiiin kivoihin tapahtumiin ja paikkoihin. Pyrin näkemään kummilapsiani mahdollisimman usein :) En lahjo ja rahasta kummilapsiani piloille vaan tykkään viettää heidän kanssaan aikaa ja antaa rakkautta ja läheisyyttä,näyttää että minä välitän heistä. Kummilapsini toki ovat vielä hyvin pieniä ikähaarukka on näillä on 1kk-5kk, muttä olen jo useaan otteeseen hoitanut ja auttanut.

    • Tässä haarukassa

      Nuorin lapsemme kummi on ollut 16-vuotias ja vanhin 42-vuotias.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1675
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      19
      1545
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      69
      1444
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      46
      1411
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      50
      1333
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1278
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      10
      1153
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1114
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1105
    Aihe