Eino Kailaan runo Helvetti

Laritsa M

Helvetti

Minä tässä heräsin silkkityynyjen päältä
Salit hohteli kullasta, loisteli jäältä
Ja naisia paljaana sieltä ja täältä
minun vuoteeni tanssien ympäröi
ja nurkassa piru pianoa löi

Luo pirun mä hiivin ja kysyin tältä
mikä paikka tää, ei tunnu elämältä?
ei myöskään ikävältä
onko naisia nää?
On naisia, on piru rähinöi
ja mielettömästi pianoa löi

Minun mainen haluni heräsi silloin
sitä tuntenut olin jo monin illoin
Ja piru-herralta kysyin
näitä lempiä saako?
Saa, lempiä saa, piru rähinöi
ja aivan hurjasti pianoa löi

Vei naisista kauniimman vuoteellein
kädet kauniit kiertyvät kaulallein
ja nurkassa piru pianoa löi

Minä kääntelin ja vääntelin naista sitä
mutta arvatkaas veljet mitä?
sillä ei ollutkaan sitä

Minun ruumiini himosta kihelmöi
luo pirun mä hiivin ja kysyin tältä
Kuinka olla näin voikaan?
Ei helvetti tää muuten oiskaan piru rähinöi
ja kuin mieletön hyppi ja pianoa löi.

Uuno Kailas kuoli 31-vuotiaana.

Kirjoitin tämän pari vuotta sitten ikäryhmä 60 palstalle testatakseni deletoiko sen aikainen sheriffi BilMan runon.

Shefu tuntui olevan allerginen seksiin viittaaviin kirjoituksiin. Mutta tämän hän tuntui tuntevan aidoksi runoudeksi ja salli keskustelun palstallaan. Kunniaksi hänelle. Runosta käytettiin jonkin verran puheenvuoroja.

Mitä olette mieltä runosta tällä kertaa?

22

6691

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajanmittaaja

      Hulvaton tarina joka ottaa mukaansa ja kuljettaa,
      se miksi hän kirjoitti helvetin ja kokemukset tuollaisiksi on arvoitus.
      Hauskuuttahan se olisi tuommoinen helvetti, ehkä meille miehille, mutta naisille varmasti ei. Hehän tuosta tilanteesta eniten kärsisivät, miehille riittäisi rakoa ja vakoa tai tumppua.

    • verditti

      Uunolta mukavasti. Tulenkantajiin kuulunut "unen ja kuoleman" runoilija osoittaa tällä runollaan pirullisuuttaan ja leikillisyyttään, synkkyytensä vastapainoksi. Tosiasiahan on, ettei hänen varsinaisessa tuotannossaan ole sijaa huumorille tai edes optimismille. Kailas ei varmastikkaan edes yrittänyt julkaista tätä, sen osoittaa runon viimeistelemättömyys ja kyllä Kailas sai tuntea nahoissaan ajan henkisen ahtauden.
      Runo lienee kirjoitettu 20-luvulla ja se "löytyi" Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran varastosta 1990. Sen jälkeen se on ollut esillä erinäisissä lehdissä ja "jopa" Helsingin Sanomien kulttuuripalstalla.

    • ekivookki

      manio teksti josta saa tulkinnallisesti paljon irti lukiessa ja lausuessa.

    • vasennänni

      Kailas on äidin puolelta mulle jotain sukua. Hauskahan on runo. Sitten synkempiä tulkintoja elämästään löytyy. Mielisairaalassa oli. -20 luvulla. Miksihän? Selitystä myöskin, että salattu homous aiheutti tuskaa. Mites niin? Keuhkotautiin kuoli, Nizzaan asti pääsi, nuori mies. Mutta tiedättehän tämän, turha toistaa historiaa. Jotain sukua se on. Pitäiskö mun oikeasti selvittää?

      • oikeakorva

        Selvitä ihmeessä, ei sitä jokaisella ole tunnettua runoilijaa edes kaukaisena sukulaisena.

        Hieno ja taitava sanankäyttäjä Kailas oli, olkoon sitten vaikka ollutkin niitä "miestenmiehiä". Ei Uuno ilmeisesti ihan umpihomo ollut, jostain kirjallisuusartikkelista aikoinaan luin että muuan nainen odotti hänelle lasta, mutta päätyi tekemään abortin (vieläpä laiton teko niihin aikoihin), ja tämä aiheutti jo valmiiksi herkkämieliselle runoilijalle loppuelämän pituisen järkytyksen.


      • vasennänni
        oikeakorva kirjoitti:

        Selvitä ihmeessä, ei sitä jokaisella ole tunnettua runoilijaa edes kaukaisena sukulaisena.

        Hieno ja taitava sanankäyttäjä Kailas oli, olkoon sitten vaikka ollutkin niitä "miestenmiehiä". Ei Uuno ilmeisesti ihan umpihomo ollut, jostain kirjallisuusartikkelista aikoinaan luin että muuan nainen odotti hänelle lasta, mutta päätyi tekemään abortin (vieläpä laiton teko niihin aikoihin), ja tämä aiheutti jo valmiiksi herkkämieliselle runoilijalle loppuelämän pituisen järkytyksen.

        Iloinen viesti, en uskonut että kukaan tähän takertuisi. Olen muuten mies, ettei nimimerkki harhaan johda. Naisista pidän. Veli kyllä homo. Sukuperintöä? Mitähän mä viisastun, jos alan selvittää?


      • oikeanänni

        Oikeakorva? Oikeanänni, kun ei vasen enää kelpaa, käytettynä, nimimerkkiin.


      • oikeakives

        Tästä voisi runoutta vielä syntyä, kehon osien luetteloinnista. Olet nainen.


      • oikeasilmäsokeutui

        Tämä foorumi on vuosia sitten suljettu hautausmaa. Kailas tuhkattiin kai Ranskassa, jämät varmaan Helsingissä, Hietaniemessä. Kylttejä ja patsaita sit Heinolassa, Hartolassa. Vasensilmä näkee. 040 8168914, jos huvittaa, jotain elonmerkkiä.


      • Eetu1951

        Runo myössävelletty lauluksi ja hyvin onkin. Löytyy youtubesta.


    • Vasenpikkuvarvas

      Oikeakorva. Sinäkin jo väsyit tähän.

    • vasenpeukku

      Vasenpikkuvarvas. Enhän väsynyt. Muut jo väsyi tähän kaksi vuotta sitten. Mites ne nännit on niin loppuunkäytetty?

    • oikeapeukku

      Vasenpikkuvarvas. Minähän kai toisen nännin loppuunkäytin. Ethän ole katkera?

      • silmäripsi

        Vasenpikkuvarvas, Olen hiukan katkera jos oikean silmäni loppuunkäytit.


      • Räkäklimppi

        Yksin. Runo josta pidän enemmän. Mutta vasen pikkuvarvas väsyikin jo aiemmin.


      • Anonyymi
        Räkäklimppi kirjoitti:

        Yksin. Runo josta pidän enemmän. Mutta vasen pikkuvarvas väsyikin jo aiemmin.

        Ruso aurinkon, puun oksilla on,
        Peittänyt kaste on Sammaliston,
        Ja vilvakkaat, ovat metsäiset maat


    • Kuuromykkäsokea

      Pallokentällä. Runo josta pidän eniten. Mutta pikkuvarvas, sinä, väsyit,jos tuon ketjun oikein katsoin. Miksei edes rimppakinttu kelpaa? Nimimerkiksi?

      • Vasenkainalokarva

        Räkäklimppi. Iloisempi runo. Turhaan pyydän armahdusta, järkkymättä korppi musta istuu päässä veistokuvan, hievahda ei paikaltaan. Unelmissaan vain se mailla Hornan liikkuu irvokkailla, kun sen varjo aaveen lailla illoin kasvaa lattiaan... Helppo tunnistaa. Mitä intiimialueita nytsitte nimimerkiksi, ja laskeakin pitää...


      • uunokailassukulainen

        Räkäklimppi. Onko paksu klimppi? Aurinko nauraa... Mutta nyt kyllä väsyin Uuno Kailaan nimen alla viestimään. Sukulainen on. Viestiketju kuollut on. Sitten jos ikävystyen nimellä nettiä läträä, löytyy vastenmielitavaraa. Psykaproffa Actee nettiin 2002 laittoi 10 euron hintaan kirja-analyysin sielunelämästä. Viisaat miehet netissä sit miettii, mitä mietti 85 vuotta sitten kuollut sukumies. Voisi vaihtaa yksityisempään yhteyteen, jos ei vielä/enää väsytä.


      • uunokailassukulainen

        Väsytti kai sitte runous Oikeakorvankin-


    • Unescos

      Mikään ei vanhene yhtä nopeasti kuin kieli, varsinkin jos se on ruskea.

    • unicefcos

      Eetu51. Mitä tarkoitat runoa? Kaikista Kailaan runoista en ollenkaan pidä, mutta sukusuhde fakta on. Unescos tuossa viisautta sitte päättänyt jakaa. Sukupuolisuuntautumisesta sun muusta. Pitäiskö mun hälle todistaa,että olen kahden lapsen isä, miehet pitänyt loitolla ja naisten persereikääkin sit kutitellut jos on siitä pidetty. Kieli alkuperäkuosissa. Ei vaihdu väri.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4042
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2348
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1327
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe