Mopokortti mahdollista 13-vuotiaana?

Ihmettelijä.

Eli oon jo haaveillu tässä kauan pinkistä skootterista. Ja mietin, että onko mahdollista saada sitä 13-vuotiaana. Menisin, ehkä vaan kotipihassa, enkä pitempiä matkoja enkä varsinkaan moottoritiellä.. Täälläpäin on rauhallista onneksi.
Ja olen sitten tyttö ettei ihmetellä, että pojallekko pinkki skootteri :'D Ideana itsellä olisi sellainen ei kunnon skootteri vaan se joka menee hiljempaa.. Ja kyllä osaan kaikki liikenne asiat.. Niitä on jauhettu yli 6 vuotta koulussa. Ja olen tänä vuonna täyttänyt 13-vuotta.

Eli kysyn onko mahdollista saada tässä iässä sen?

111

9270

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • GGSDGDG

      Tietenkin vaikka sun isäs voi ostaa sulle mopon jo 1 vuotiaana mutta et sää saa ajaa sillä maantiellä ennen ku saat mopokortin. Osta vaa nyt jo mopo jos rahaa löytyy

      • Ihmettelijä.

        Ostan kyllä :D


    • fdgdfgsdf

      Suomen laissahan lukee, ett mopokortin saa suorittaa vasta 15-vuotiaana. Muutenki voi olla harmin paikka, koska mopokortti tulee maksaa jotai 500€. Eli ei ainakaan kannata hakee mopoa ja korttia yhtä aikaan.

      • gsdgsd

        Miksei mopoa ja mopokorttia kannata muka hakee yhtä aikaa?


      • Ihmettelijä,
        gsdgsd kirjoitti:

        Miksei mopoa ja mopokorttia kannata muka hakee yhtä aikaa?

        Ja täällä maksaa jotain 17e mopokortti.


      • kortillinen666
        Ihmettelijä, kirjoitti:

        Ja täällä maksaa jotain 17e mopokortti.

        40e se suostumusmaksu ja 15-20e passikuvat jos ei ole.


      • tulossa..
        kortillinen666 kirjoitti:

        40e se suostumusmaksu ja 15-20e passikuvat jos ei ole.

        muutoksia. Mopokortin suorittaminen ja saaminen muuttuu.


      • Ihmettelijä.
        tulossa.. kirjoitti:

        muutoksia. Mopokortin suorittaminen ja saaminen muuttuu.

        Millaiseksi muuttuu? Muuttuuko ikä? Kumpa muuttuisi 13-vuotiaaksi :)


      • vaikka tuolta
        Ihmettelijä. kirjoitti:

        Millaiseksi muuttuu? Muuttuuko ikä? Kumpa muuttuisi 13-vuotiaaksi :)

        http://www.skootterini.com/joomla/

        Tai googlaa "mopokortti uudistus"

        Jos hankkii mopokortin opetusluvalla niin hinta saattaa olla 150 euroa mutta autokoulun kautta 500 euron luokkaa saatavilla olevien tietojen mukaan. Ja uudistus tulossa voimaan ensi syksynä.


      • ikäraja
        Ihmettelijä. kirjoitti:

        Millaiseksi muuttuu? Muuttuuko ikä? Kumpa muuttuisi 13-vuotiaaksi :)

        Ikäraja pysyy 15 vuodessa (onneks) sillä suunniteltiin että se ikä raja nousis 16 vuoteen mutta tätä uudistusta ei onneksi tule. Mutta syksyllä tulee mopokortin hankkimiseen myös käytännön koe ja pakollisia ajotunteja. Tämän takia myös kortin hinta nousee ja se tulee olemaan syksyllä 500e


      • VITUNAASIT
        Ihmettelijä, kirjoitti:

        Ja täällä maksaa jotain 17e mopokortti.

        SE TULI VAST 2011 PÖNÖT


      • VITUNAASI
        VITUNAASIT kirjoitti:

        SE TULI VAST 2011 PÖNÖT

        NOI KOMMENTIT ON KIRJOTETTU 2 VUOTTA SITTEN, EI SILLOIN TIEDETTY TARKKAA AIKAA KOSKA MOPOKORTTI UUDISTUS TULEE, vitun AASI!!!!


      • dank_memes
        Ihmettelijä, kirjoitti:

        Ja täällä maksaa jotain 17e mopokortti.

        missäs päin se on


      • Anonyymi
        Ihmettelijä, kirjoitti:

        Ja täällä maksaa jotain 17e mopokortti.

        17€....älä naurata


      • Anonyymi kirjoitti:

        17€....älä naurata

        Ysärillä tuli se vapaaehtoinen kevyesti hankittava mopo kortti, se ei paljoa maksanut noiden isompien prätkien kortteihin verrattuna.


    • sä oot vitun tyhmä

      vitun tyhmä mopokortin saa 15 vuotiaan saatana

      • Ihmettelijä.

        Nyt minulle sanoi 1 jolla on mopo, että saa ajaa pihassa mopolla 13 vuotiaana kuhan ei lähen pihasta pois..


      • hyyppäilijä
        Ihmettelijä. kirjoitti:

        Nyt minulle sanoi 1 jolla on mopo, että saa ajaa pihassa mopolla 13 vuotiaana kuhan ei lähen pihasta pois..

        Omalla tontilla saat tehdä mitä tahdot, ajaa vaikka ympyrää vaaleanpunaisella skootterilla.


      • alaikäset
        hyyppäilijä kirjoitti:

        Omalla tontilla saat tehdä mitä tahdot, ajaa vaikka ympyrää vaaleanpunaisella skootterilla.

        oot tavallaan oikeassa että omalla pihalla saa ajella. mut alue pitää olla "suljettu" eli alue jossa ajat pitää olla vedettynä "lippusiima". jos menet yli tuonrajan ja poliisi "sattuu" kohdalle niin saat varmasti sakon ja tai ajokorttis siirtyy vuodella.


      • jorma25

        älä ny oo tollane oot tyylii joku 9v vitun pikku jonne


      • Tykkäänmopoist
        Ihmettelijä. kirjoitti:

        Nyt minulle sanoi 1 jolla on mopo, että saa ajaa pihassa mopolla 13 vuotiaana kuhan ei lähen pihasta pois..

        Niiin saa mäki teen niin mun mumilla kesälomal


      • Anonyymi
        Ihmettelijä. kirjoitti:

        Nyt minulle sanoi 1 jolla on mopo, että saa ajaa pihassa mopolla 13 vuotiaana kuhan ei lähen pihasta pois..

        Kyllä pihassa saa ajaa nuorenpaan, mutta yleisillä teillä ei saa ilman lupaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä pihassa saa ajaa nuorenpaan, mutta yleisillä teillä ei saa ilman lupaa

        Yleisillä teillä ilman korttia retut.


    • tyhmiä ihmisiä

      "Menisin, ehkä vaan kotipihassa, enkä pitempiä matkoja enkä varsinkaan moottoritiellä.. " -Ihan hyvin sä vedät, emmä sitä sano :D Vaikka kuinka mopokortti olisi nii et sää ny vittu voi moottoritielle mennä ajelemaan millään mopolla. "Ja kyllä osaan kaikki liikenne asiat" -Aivan varmasti, kun et edes tiennyt saako mopolla ajaa moottoritiellä. Joten yhteenvetona voisi sanoo sen verran, että mee kouluun oppiin ja kasvaan, mopokortti tulee vasta 15 ja sinulla koulutus kestää siihen 2kk (uudistuksen mukaan 40h teoriaa ja ajokokeita). Juuri tuollaisten kilinvittu_puupäiden takia nämä uudistukset on laadittu, onneks on jo ittellä kortti. Ja toiseksi älä osta mitään lehtipuhallinskootteria, variaattoripaskaa, vaan osta kunnon mopo.

      • Alkup.

        Se oli ns. vertauskuva jos oot sellasesta ikinä kuullu. -.- Ja sitä paitsi suomessahan on se raja et 45km/h.. Kyl sen nyt kaikki tietää. JA OON KOULUS!! turha siin olla sellanen... Eikä mun tarvi oppia mtn ku keskiarvo on jtn 9.8. Ja skootteri on hyvä. Jos ostaa jonkun derbi, peugeot yms. ''Juuri tuollaisten kilinvittu_puupäiden takia nämä uudistukset on laadittu, onneks on jo ittellä kortti. '' Niin sen takii ettei sua haukuta puupääks. :D Ja kasva ite. Tuu tänne sit 80-vuotiaana valittaa. -.- Kerta ei oo muuta tekemistä. JA TIEDOKS JOS ET OO NÄHNY MUN AIEMMIA KOMMENTEJA NII KANNATTAIS LUKEE. ON TULLU JO SELVÄKS!!!!! JA SITÄ PAITSI MUN KAVEREIL ON SKOOTTEREIT JA AJAA NIIL!!!! JA NE ON MUN IKÄSII!! ET EN TARVII ENÄÄ MITÄÄN SUN ÄRSYTTÄVIÄ VALITUKSIAS. JA TIEDOKS OPI LUKEEN!! KANNATTAS SUN MENNÄ IHA KOULUUN TAKAS. -.-


      • kerronpa vaan
        Alkup. kirjoitti:

        Se oli ns. vertauskuva jos oot sellasesta ikinä kuullu. -.- Ja sitä paitsi suomessahan on se raja et 45km/h.. Kyl sen nyt kaikki tietää. JA OON KOULUS!! turha siin olla sellanen... Eikä mun tarvi oppia mtn ku keskiarvo on jtn 9.8. Ja skootteri on hyvä. Jos ostaa jonkun derbi, peugeot yms. ''Juuri tuollaisten kilinvittu_puupäiden takia nämä uudistukset on laadittu, onneks on jo ittellä kortti. '' Niin sen takii ettei sua haukuta puupääks. :D Ja kasva ite. Tuu tänne sit 80-vuotiaana valittaa. -.- Kerta ei oo muuta tekemistä. JA TIEDOKS JOS ET OO NÄHNY MUN AIEMMIA KOMMENTEJA NII KANNATTAIS LUKEE. ON TULLU JO SELVÄKS!!!!! JA SITÄ PAITSI MUN KAVEREIL ON SKOOTTEREIT JA AJAA NIIL!!!! JA NE ON MUN IKÄSII!! ET EN TARVII ENÄÄ MITÄÄN SUN ÄRSYTTÄVIÄ VALITUKSIAS. JA TIEDOKS OPI LUKEEN!! KANNATTAS SUN MENNÄ IHA KOULUUN TAKAS. -.-

        että sillä koulun keskiarvolla et tee paskan vertaa liikenteessä. ei mopoa ajeta "koulutiedolla", pitää osata ihan oikeasti käyttää sitä päätään..


      • xps_sm
        kerronpa vaan kirjoitti:

        että sillä koulun keskiarvolla et tee paskan vertaa liikenteessä. ei mopoa ajeta "koulutiedolla", pitää osata ihan oikeasti käyttää sitä päätään..

        Eihän niillä koulutiedoilla liikenteessä mitään tee, siksi ainaki mun mielestä kannattaa ostaa se pinkki skootteri jo nyt että esim hallinta on kunnossa kun Ihmettelijä täyttää 15wee. ite oon ny melkeen 10 vuotta mopolla ajanu ja eipä oo kertaakaan poliiseja ollu laittamassa pillejä pussiin eli ei oo valittamaan tullu.


      • emthahahahhah
        xps_sm kirjoitti:

        Eihän niillä koulutiedoilla liikenteessä mitään tee, siksi ainaki mun mielestä kannattaa ostaa se pinkki skootteri jo nyt että esim hallinta on kunnossa kun Ihmettelijä täyttää 15wee. ite oon ny melkeen 10 vuotta mopolla ajanu ja eipä oo kertaakaan poliiseja ollu laittamassa pillejä pussiin eli ei oo valittamaan tullu.

        Ainahan sä sitä saat haaveilla. Fakta on kuitenkin se, ettei sun isi sulle mitää skoottereita osta. Niillä koulun tiedoilla et tee mitään liikenteessä. Kerros esim kolmion tarkoitus? Siihen mennessä, kun olet 15v mopokortin hinta on noussut 500e ja se on ihan hyvä tuollaisille...


      • Hen-du
        Alkup. kirjoitti:

        Se oli ns. vertauskuva jos oot sellasesta ikinä kuullu. -.- Ja sitä paitsi suomessahan on se raja et 45km/h.. Kyl sen nyt kaikki tietää. JA OON KOULUS!! turha siin olla sellanen... Eikä mun tarvi oppia mtn ku keskiarvo on jtn 9.8. Ja skootteri on hyvä. Jos ostaa jonkun derbi, peugeot yms. ''Juuri tuollaisten kilinvittu_puupäiden takia nämä uudistukset on laadittu, onneks on jo ittellä kortti. '' Niin sen takii ettei sua haukuta puupääks. :D Ja kasva ite. Tuu tänne sit 80-vuotiaana valittaa. -.- Kerta ei oo muuta tekemistä. JA TIEDOKS JOS ET OO NÄHNY MUN AIEMMIA KOMMENTEJA NII KANNATTAIS LUKEE. ON TULLU JO SELVÄKS!!!!! JA SITÄ PAITSI MUN KAVEREIL ON SKOOTTEREIT JA AJAA NIIL!!!! JA NE ON MUN IKÄSII!! ET EN TARVII ENÄÄ MITÄÄN SUN ÄRSYTTÄVIÄ VALITUKSIAS. JA TIEDOKS OPI LUKEEN!! KANNATTAS SUN MENNÄ IHA KOULUUN TAKAS. -.-

        ei sil koulun keskiarvol oo mitää tekemist sen kaa et osaaks liikennesäännöt. ja helppo tul sanoo jälkepäi tän et se oli 'vertauskuva'..


      • fhdhdssfg
        Alkup. kirjoitti:

        Se oli ns. vertauskuva jos oot sellasesta ikinä kuullu. -.- Ja sitä paitsi suomessahan on se raja et 45km/h.. Kyl sen nyt kaikki tietää. JA OON KOULUS!! turha siin olla sellanen... Eikä mun tarvi oppia mtn ku keskiarvo on jtn 9.8. Ja skootteri on hyvä. Jos ostaa jonkun derbi, peugeot yms. ''Juuri tuollaisten kilinvittu_puupäiden takia nämä uudistukset on laadittu, onneks on jo ittellä kortti. '' Niin sen takii ettei sua haukuta puupääks. :D Ja kasva ite. Tuu tänne sit 80-vuotiaana valittaa. -.- Kerta ei oo muuta tekemistä. JA TIEDOKS JOS ET OO NÄHNY MUN AIEMMIA KOMMENTEJA NII KANNATTAIS LUKEE. ON TULLU JO SELVÄKS!!!!! JA SITÄ PAITSI MUN KAVEREIL ON SKOOTTEREIT JA AJAA NIIL!!!! JA NE ON MUN IKÄSII!! ET EN TARVII ENÄÄ MITÄÄN SUN ÄRSYTTÄVIÄ VALITUKSIAS. JA TIEDOKS OPI LUKEEN!! KANNATTAS SUN MENNÄ IHA KOULUUN TAKAS. -.-

        Ei vittu mikä pikkulikka...'JA SITÄ PAITSI MUN KAVEREIL ON SKOOTTEREIT JA AJAA NIIL!!!! JA NE ON MUN IKÄSII!! ' ja missähän hitossa ne niillä ajaa? jossai koti pihassa menee 10 kmh edes takas ja jotai paskarinkiä ja kumia polttaa?? ei vittu oikeesti. mitä ne sun kakru kamut muka skoottereilla tekee kun ne on 13v? ihmettelee ja näyttelee tarhaikäisille wautsi me ollaa pissaliisa jengi ihQ! pinkki skoba jeeh!! 2 vuotta sitä tuijotatte ku se lojuu siel tallissa ja sitten joskus kun on tarpeeksi ikää ja kortti nii kyllästytte ja itkette isille että osta uus ku toi eioo enää ihQ. SANOHAN ETTÄ TÄÄ ON JOKU VITSI? SIIS EI KUKAAN VOI SIIS OIKEESTI VOI OLLA NOIN NOLO. JA KESKIARVO 9,8? MITÄ SITTEN? EI SE KERRO SUN MAALAISJÄRJESTÄ JA YLEISTIEDOSTA VITTUAKAAN.


      • VITUNPÄSSI
        Alkup. kirjoitti:

        Se oli ns. vertauskuva jos oot sellasesta ikinä kuullu. -.- Ja sitä paitsi suomessahan on se raja et 45km/h.. Kyl sen nyt kaikki tietää. JA OON KOULUS!! turha siin olla sellanen... Eikä mun tarvi oppia mtn ku keskiarvo on jtn 9.8. Ja skootteri on hyvä. Jos ostaa jonkun derbi, peugeot yms. ''Juuri tuollaisten kilinvittu_puupäiden takia nämä uudistukset on laadittu, onneks on jo ittellä kortti. '' Niin sen takii ettei sua haukuta puupääks. :D Ja kasva ite. Tuu tänne sit 80-vuotiaana valittaa. -.- Kerta ei oo muuta tekemistä. JA TIEDOKS JOS ET OO NÄHNY MUN AIEMMIA KOMMENTEJA NII KANNATTAIS LUKEE. ON TULLU JO SELVÄKS!!!!! JA SITÄ PAITSI MUN KAVEREIL ON SKOOTTEREIT JA AJAA NIIL!!!! JA NE ON MUN IKÄSII!! ET EN TARVII ENÄÄ MITÄÄN SUN ÄRSYTTÄVIÄ VALITUKSIAS. JA TIEDOKS OPI LUKEEN!! KANNATTAS SUN MENNÄ IHA KOULUUN TAKAS. -.-

        HILJAA


      • Alkup. kirjoitti:

        Se oli ns. vertauskuva jos oot sellasesta ikinä kuullu. -.- Ja sitä paitsi suomessahan on se raja et 45km/h.. Kyl sen nyt kaikki tietää. JA OON KOULUS!! turha siin olla sellanen... Eikä mun tarvi oppia mtn ku keskiarvo on jtn 9.8. Ja skootteri on hyvä. Jos ostaa jonkun derbi, peugeot yms. ''Juuri tuollaisten kilinvittu_puupäiden takia nämä uudistukset on laadittu, onneks on jo ittellä kortti. '' Niin sen takii ettei sua haukuta puupääks. :D Ja kasva ite. Tuu tänne sit 80-vuotiaana valittaa. -.- Kerta ei oo muuta tekemistä. JA TIEDOKS JOS ET OO NÄHNY MUN AIEMMIA KOMMENTEJA NII KANNATTAIS LUKEE. ON TULLU JO SELVÄKS!!!!! JA SITÄ PAITSI MUN KAVEREIL ON SKOOTTEREIT JA AJAA NIIL!!!! JA NE ON MUN IKÄSII!! ET EN TARVII ENÄÄ MITÄÄN SUN ÄRSYTTÄVIÄ VALITUKSIAS. JA TIEDOKS OPI LUKEEN!! KANNATTAS SUN MENNÄ IHA KOULUUN TAKAS. -.-

        vitun idiootti sillon sun kaveris rikkoo lakia. tollasten saatanan kermaperse huorien takii on ihan hyvä et tuli ne uudistukset vaikka kalliiks tuliki


      • ETKÖ TIIÄ
        emthahahahhah kirjoitti:

        Ainahan sä sitä saat haaveilla. Fakta on kuitenkin se, ettei sun isi sulle mitää skoottereita osta. Niillä koulun tiedoilla et tee mitään liikenteessä. Kerros esim kolmion tarkoitus? Siihen mennessä, kun olet 15v mopokortin hinta on noussut 500e ja se on ihan hyvä tuollaisille...

        se on jo 500e


      • Anonyymi
        fhdhdssfg kirjoitti:

        Ei vittu mikä pikkulikka...'JA SITÄ PAITSI MUN KAVEREIL ON SKOOTTEREIT JA AJAA NIIL!!!! JA NE ON MUN IKÄSII!! ' ja missähän hitossa ne niillä ajaa? jossai koti pihassa menee 10 kmh edes takas ja jotai paskarinkiä ja kumia polttaa?? ei vittu oikeesti. mitä ne sun kakru kamut muka skoottereilla tekee kun ne on 13v? ihmettelee ja näyttelee tarhaikäisille wautsi me ollaa pissaliisa jengi ihQ! pinkki skoba jeeh!! 2 vuotta sitä tuijotatte ku se lojuu siel tallissa ja sitten joskus kun on tarpeeksi ikää ja kortti nii kyllästytte ja itkette isille että osta uus ku toi eioo enää ihQ. SANOHAN ETTÄ TÄÄ ON JOKU VITSI? SIIS EI KUKAAN VOI SIIS OIKEESTI VOI OLLA NOIN NOLO. JA KESKIARVO 9,8? MITÄ SITTEN? EI SE KERRO SUN MAALAISJÄRJESTÄ JA YLEISTIEDOSTA VITTUAKAAN.

        Olen myöhässä mutta älä osta ammetta


    • Hen-du

      saatha sä mopon hankkii mut et voi kauheesti missää yleisel paikal ajaa jos kytät tulee vastaa ja kysyy korttii ja muit... tietäkkseni jos jäät kii ni sul voi siirtyy korttii.Ja tuskinpa silti kaikkii liikennesääntöi osaat varmasti

    • Hen-du

      eikä muutenkaa mopoilla ajaa moottoriteillä joten tuli ainaki selvaks et syyt odottaa sitä kun et osaa niit sääntöi misä saa ajaa ja misä ei.. ja onko järkeä maksaa 2 vuotta turhaan niitä vakuutusmaksuja??

      • wiilipsi

        joo ihan oikees oot , vakuutus maksut on 160€ vuodessa, kannattaako ottaa mopedia talliin istumaan vaan sen takii että se on ihkua ja siitä hyvästä maksaa 320 €ei saataana


      • hottisbejbe98
        wiilipsi kirjoitti:

        joo ihan oikees oot , vakuutus maksut on 160€ vuodessa, kannattaako ottaa mopedia talliin istumaan vaan sen takii että se on ihkua ja siitä hyvästä maksaa 320 €ei saataana

        Tossa oot oikeessa, veikkaan kyl et pappa ja mamma tossa iässä sen maksaa joten mikäettei rupeis harjottelee jo sillä ajoa, kuhan ei vaan itte joudu vakuutusmaksuja maksaan :D


    • jojoooopajoo

      Miten sä vaikutat semmoselta pikkulissulta, joka ei jaksa oottaa pari vuotta, että sais mopokortin xD Heti pitää saada pinkki scootteri ku kavereillakin on. Ihq. Mäkin olin 14 vuotiaana semmonen, että kuhan mä saan mokokortin niin mä ostan pinkin scooterin(olen myös tyttö), mutta mä annan neuvon. Älä osta scootteria, osta mopo, niinku mäkin ostin. Onneks mä en ostanu mitää scootteria....

    • "viisas"
      • hottisbejbe98

        Jäbät vaa dissaa tyttöä, antakaa ees haaveilla vaikkei haaveet kovin mahdollisia ookkaan =D Nii joo niit liikennesääntöjä vaa harjottelees ja odotat sen vajaa 2 vuotta ja osta ihmeessä nyt se pinkki skootteri jos vaan kykenet, ainaki itte tekisin niin vaikken tiedä miks mut ainapaha on sitte se moped. Nojoo onnea saavutuksee, rupee poliitikoks ja anna seuraaville sukupolville mahdollisuus hankkia mopokortti 13v 8D


      • jopas.
        hottisbejbe98 kirjoitti:

        Jäbät vaa dissaa tyttöä, antakaa ees haaveilla vaikkei haaveet kovin mahdollisia ookkaan =D Nii joo niit liikennesääntöjä vaa harjottelees ja odotat sen vajaa 2 vuotta ja osta ihmeessä nyt se pinkki skootteri jos vaan kykenet, ainaki itte tekisin niin vaikken tiedä miks mut ainapaha on sitte se moped. Nojoo onnea saavutuksee, rupee poliitikoks ja anna seuraaville sukupolville mahdollisuus hankkia mopokortti 13v 8D

        Sori nyt tulee ihan OT:
        Miten joku 12-vuotias lapsi kehtaa kutsua itseään "hottisbejbeksi"?!


    • danzuka

      mitäs sitte ku jäät kiinni siitä kortitta ajosta? etpä sitte mopokorttia vuoteen ainakaan näe, ni onko se sitte mukavempaa että ei ole sitte edes korttiakaa 15 vuotiaana ku oot sen handlannu jo tyhmyyksillä nuoruusiässä hyllylle? ;)

    • gfdhfgshgsf

      Ei mopolla saa ajaa moottoritiellä! XD

      • simonG

        Kannattaa huomioida se, että os kuljetat moottoriajoneuvoa, jollaiseksi mopokin lasketaan, ilman ajo-oikeutta=korttia, ajokortin saaminen lykkääntyy VUODELLA LAINVOIMAISESTA PÄÄTÖSPV:stä! Eli kartsaile niin paljon kuin tahdot siihen saakka kun täytät 14, mutta sen jälkeen varo jäämästä kiinni.....


      • noin yksinkertaisest
        simonG kirjoitti:

        Kannattaa huomioida se, että os kuljetat moottoriajoneuvoa, jollaiseksi mopokin lasketaan, ilman ajo-oikeutta=korttia, ajokortin saaminen lykkääntyy VUODELLA LAINVOIMAISESTA PÄÄTÖSPV:stä! Eli kartsaile niin paljon kuin tahdot siihen saakka kun täytät 14, mutta sen jälkeen varo jäämästä kiinni.....

        Vaikka onkin alaikäinen rikosoikeudellisesti, korvausvastuu on silti ja se unohtuu helposti. Vanhemmat ovat lisäksi syytteessä alaikäiselle antamastaan moottoriajoneuvosta. He tuskin pystyvät kiistämään osuuttaan, koska vakuutusten ottamiseen tarvitaan holhoojan suostumus...

        JOS TODELLA joku tarvitsee mopokortin nuorempana, kuin mitä laki edellyttää, siihen täytyy olla todella painavat perusteet. Joitakin ajokortteja myönnetään vuosittain (lähinnä T-kortteja) alaikäisille, kun perheen toimeentulo on esim. kuolemantapauksen johdosta muuttunut ja ajokorttia tarvitaan perheen toimeentulon vuoksi. Myös koulumatkojen kulkemiseen on tietääkseni myönnetty rajoitettuja ajokortteja, mutta vain tuolle matkalle. Kaverini sai B-kortin 17v. kun hänen isänsä kuoli ja heillä oli taksi, eikä muuta toimeentuloa perheellä ollut. Mitään itsestään selvää tämä ei ole, että ajokortin saa alaikäisenä, kukin tapaus tutkitaan erikseen ja syyt pitää olla todelliset. Esim. tuo skootterityttö voisi mahdollisesti saada jo 13v. mopokortin, jos hänen työpanostaan tarvittaisiin kotona ja koulumatka olisi muuten kohtuuton, lisäksi perheen taloudellinen tilanne olisi ajokortin myöntämistä puoltava. Ei siis kovin heppoisin perustein alaikäinen saa ajokorttia.


      • USA! USA! USA!
        noin yksinkertaisest kirjoitti:

        Vaikka onkin alaikäinen rikosoikeudellisesti, korvausvastuu on silti ja se unohtuu helposti. Vanhemmat ovat lisäksi syytteessä alaikäiselle antamastaan moottoriajoneuvosta. He tuskin pystyvät kiistämään osuuttaan, koska vakuutusten ottamiseen tarvitaan holhoojan suostumus...

        JOS TODELLA joku tarvitsee mopokortin nuorempana, kuin mitä laki edellyttää, siihen täytyy olla todella painavat perusteet. Joitakin ajokortteja myönnetään vuosittain (lähinnä T-kortteja) alaikäisille, kun perheen toimeentulo on esim. kuolemantapauksen johdosta muuttunut ja ajokorttia tarvitaan perheen toimeentulon vuoksi. Myös koulumatkojen kulkemiseen on tietääkseni myönnetty rajoitettuja ajokortteja, mutta vain tuolle matkalle. Kaverini sai B-kortin 17v. kun hänen isänsä kuoli ja heillä oli taksi, eikä muuta toimeentuloa perheellä ollut. Mitään itsestään selvää tämä ei ole, että ajokortin saa alaikäisenä, kukin tapaus tutkitaan erikseen ja syyt pitää olla todelliset. Esim. tuo skootterityttö voisi mahdollisesti saada jo 13v. mopokortin, jos hänen työpanostaan tarvittaisiin kotona ja koulumatka olisi muuten kohtuuton, lisäksi perheen taloudellinen tilanne olisi ajokortin myöntämistä puoltava. Ei siis kovin heppoisin perustein alaikäinen saa ajokorttia.

        Mee USA:han suorittamaan mopokortti! siellä voi tehä mopokortin 13v ja autokortin 16v
        USA on niiiiin paljon parempi :D


      • 4uj4uy367y346y35
        USA! USA! USA! kirjoitti:

        Mee USA:han suorittamaan mopokortti! siellä voi tehä mopokortin 13v ja autokortin 16v
        USA on niiiiin paljon parempi :D

        No muuta ite usaan saatanan isänmaaton paska!!!!!!!!!!!!!


    • vajaa

      Siis minäkin ajattelin hankkia ajokortin jo 12-veen, mu ku en jaksanu sitte autoa ostaa.

    • kl,,

      ei voi koska se on paha voi kuolla jps kuolee mami ja isi juhluuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

      • 5674564

        mopokortin hinta ei tietääkseni ole nousemassa minnekkään, ennekuin vasta vuoden 2011 keväällä. Ainakin näiden uusien tietojen mukaan. Tuskin ne kesken vuotta alkaa mitään muuttamaan.


    • ohgoegsg

      Siit mopokortin hinnan nousemisest ollaa selitetty jo monta vuotta... Ei se siit mihikää muutu.

    • YOU ARE STUPID!!

      KUULKAAS!! TE ETTE YMMÄRRÄ MITÄÄN. MOPON JA KORTIN SAA OSTAA VAIKKA SAMALLA SEKUNNILLA, SILLÄ EI OO MITÄÄN VÄLII. KORTIS SAA SUORITTAAA VASTA 15. VUOTTA TÄYTTÄNYT. OON ITEKKIIN 13.V JA HAAVEILEN SKOOTTERISTA, TIEDÄN SIITÄ KAIKEN. EIKÄ SILLÄ SAA AJELLA MISSÄÄN ILMAN KORTTII. JA TYRHAAN SANOTTE ETTÄ MAKSAA VAAN JOTAIN 17 EUROOO!!!! TE ETTE NYT IHAN YMMÄRRÄ. KOKO PAKETTI: KORTTI, MOPO, LIIKENNETURVAVAKUUTUS,AJOLUPA,REKISTERÖIMINEN. KOKONAIS SUMMA ON SEMMONEN PARI TONNIII. MITÄÄ OLLA VAKUUTUS, JA REKISTERINUMERO, TIEODOT REKISTERISSÄM JA VIKKA MITÄ. LUULETTTE PÄÄSEVÄNNE IHAN LIIAN HELPOLLA. ETTE IHA YMMÄRRÄ.

      • YOU ARE STUPID

        SITÄ PAITSI MOPOLLA EI SAA EES LAIN MUKAAN AJAA MOOTTORITIELLÄ!!!! KAKKALAATIKKO!!! KUN EI SIT YMMÄRRÄ MITÄÄN. . .


      • gszgrvsrd

        VOISIKO 13V LAKATA HUUTAMASTA JA ALKAA OPETTELEMAAN SITÄ ÄIDINKIELTÄ JA SITTEN TULLA TAKASIN KIRJOTTAMAAN. ON VÄHÄN VAIKEAA LUKEA KUN KAIKKI ON ISOLLA

        Sillä mopolla voi ajaa alle 15 vuotiaana tiellä. Siitä ei tule mitään rangaistuksia, eikä kylläkään ajelussa ole mitään vakuutuksia, eli riski peliä.

        Mopokortti maksoi itselleni suunnilleen vähän vajaa 50 euroa. Mopon sain perintönä, mopo oli jo rekisterissä ja mopo on museokilvissä, joten kyllä minun tapauksessani tuo kokomopo paketin hinta on jääänyt aika paljon alle paria tonnia.

        Kaimma tuon koko mopopaketin hinnan saa vaikka 10 tonniin jos siihen joku idiootti tykkää niin paljoa laittaa rahaa, ja jokanen varmaan tajuaa nuo itsestään selvyydet että mopokortilla ajamiseen tarvitaan myös mopo.

        No, testataampa sinunkin skootteritietouttasi, ja kysytään että sano kaikki tavat miten kaasaria voi säätää, ja mitä parannustoimenpiteitä voi tehdä sylinteriin ja kanteen että mopo kulkee kovempaa. Sano sitten tarkkaan äläkä mitään että VIILAA VITUSTI. Jotenkin sinun "skootteritietoutesi" ei oikein oleuskottavaa kun et osaaedes kirjottaa pienillä kirjaimilla...


      • joonaspoonas1994
        gszgrvsrd kirjoitti:

        VOISIKO 13V LAKATA HUUTAMASTA JA ALKAA OPETTELEMAAN SITÄ ÄIDINKIELTÄ JA SITTEN TULLA TAKASIN KIRJOTTAMAAN. ON VÄHÄN VAIKEAA LUKEA KUN KAIKKI ON ISOLLA

        Sillä mopolla voi ajaa alle 15 vuotiaana tiellä. Siitä ei tule mitään rangaistuksia, eikä kylläkään ajelussa ole mitään vakuutuksia, eli riski peliä.

        Mopokortti maksoi itselleni suunnilleen vähän vajaa 50 euroa. Mopon sain perintönä, mopo oli jo rekisterissä ja mopo on museokilvissä, joten kyllä minun tapauksessani tuo kokomopo paketin hinta on jääänyt aika paljon alle paria tonnia.

        Kaimma tuon koko mopopaketin hinnan saa vaikka 10 tonniin jos siihen joku idiootti tykkää niin paljoa laittaa rahaa, ja jokanen varmaan tajuaa nuo itsestään selvyydet että mopokortilla ajamiseen tarvitaan myös mopo.

        No, testataampa sinunkin skootteritietouttasi, ja kysytään että sano kaikki tavat miten kaasaria voi säätää, ja mitä parannustoimenpiteitä voi tehdä sylinteriin ja kanteen että mopo kulkee kovempaa. Sano sitten tarkkaan äläkä mitään että VIILAA VITUSTI. Jotenkin sinun "skootteritietoutesi" ei oikein oleuskottavaa kun et osaaedes kirjottaa pienillä kirjaimilla...

        ei sillä saa lain mukaan ajaa ees missään rauhallisella alueella vitun tyhmä.ja ei se ikä ja kortti pelkästään ratkaise saatana.se sun pinkki skootteri pitää olla vittu rekisterissäkin,jos et sitä sattunut tietämään.laki sanoo,että "jokainen tieliikenteessä käyttävä mopo on rekisteröitävä.ja jos et saatana tiedä,missä se tehdään,niin se tehdään lähimmällä katsastuskonttorilla.ja jos oot tänä vuonna 14,kun viime vuonna olit 13,niin oota viellä vuosi.voithan sä saatanan idiootti ajella sillä skootterillasi missä vaan ja voit tietää vaikka kuinka paljon liikennesääntöjä,mutta jos poliisi tulee ajaessasi vastaan,niin vittu sun kortti siirtyy vuodella ja jos viellä menet sillä liikenteeseen,niin voi olla,että et saa sitä ikinä ja jos viellä ajat,niin voi olla,että et saa mitään korttia koskaan.se olis sulle vitun ääliölle oikein.odota nyt vaan rauhassa siihen.mitä vitun järkeä ajaa alaikäisenä muutama metri ja sitten kortti siirtyy vuodella.ei mitään vitun järkeä!itse oon jo 16 ja mulla oli jo 10 vuotiaana kauhea mopokuume.vittu ootin rauhassa ne 5 vuotta ja sitten viimein sain sen kortin.kauheeta oli.


      • joonaspoonas1994
        joonaspoonas1994 kirjoitti:

        ei sillä saa lain mukaan ajaa ees missään rauhallisella alueella vitun tyhmä.ja ei se ikä ja kortti pelkästään ratkaise saatana.se sun pinkki skootteri pitää olla vittu rekisterissäkin,jos et sitä sattunut tietämään.laki sanoo,että "jokainen tieliikenteessä käyttävä mopo on rekisteröitävä.ja jos et saatana tiedä,missä se tehdään,niin se tehdään lähimmällä katsastuskonttorilla.ja jos oot tänä vuonna 14,kun viime vuonna olit 13,niin oota viellä vuosi.voithan sä saatanan idiootti ajella sillä skootterillasi missä vaan ja voit tietää vaikka kuinka paljon liikennesääntöjä,mutta jos poliisi tulee ajaessasi vastaan,niin vittu sun kortti siirtyy vuodella ja jos viellä menet sillä liikenteeseen,niin voi olla,että et saa sitä ikinä ja jos viellä ajat,niin voi olla,että et saa mitään korttia koskaan.se olis sulle vitun ääliölle oikein.odota nyt vaan rauhassa siihen.mitä vitun järkeä ajaa alaikäisenä muutama metri ja sitten kortti siirtyy vuodella.ei mitään vitun järkeä!itse oon jo 16 ja mulla oli jo 10 vuotiaana kauhea mopokuume.vittu ootin rauhassa ne 5 vuotta ja sitten viimein sain sen kortin.kauheeta oli.

        no vittu kokeillaan sun ajotaitoja ihmettelijä.mitäs sun pitää tehdä,kun tulet risteykseen ja sulle on osoitettu liikennemerkki,jossa on keltainen kolmio ja sen reunat on punasia ja se on väärinpäin?itekkin pähkäilin tota silloin,kun olin mopokokeessa.en pitäis liikennesääntöjä mitenkään niin vitun helppoina.


      • hdfdmnm rs
        joonaspoonas1994 kirjoitti:

        no vittu kokeillaan sun ajotaitoja ihmettelijä.mitäs sun pitää tehdä,kun tulet risteykseen ja sulle on osoitettu liikennemerkki,jossa on keltainen kolmio ja sen reunat on punasia ja se on väärinpäin?itekkin pähkäilin tota silloin,kun olin mopokokeessa.en pitäis liikennesääntöjä mitenkään niin vitun helppoina.

        joo siis kyllä oon sitä mieltä tosiaan kans että sun kannattaa ragee vuoden vanhalle topicille ja esittää jotain tietäjää siinä. ja mitä se sua liikuttaa jos joku kysyy jotain näinkin tyhmää, jos et osaa kuitenkaan muuta ku vittuilla takas.


      • afgagagagsg

        Vai olet sinä minua vanhempi? Jos olet syntynyt vuonna 1994, olet minua kolme vuotta nuorempi.


    • fgafdsf

      ...trollilta vaikuttaa......

      • joonaspoonas1994

        no vittu mun älykkyys osamäärä on vähän suurempi,kuin sun.vittu huomaan teksteistäsi,että olet joku 10 vuotias kakara.


      • . ..
        joonaspoonas1994 kirjoitti:

        no vittu mun älykkyys osamäärä on vähän suurempi,kuin sun.vittu huomaan teksteistäsi,että olet joku 10 vuotias kakara.

        Lue omat viestisi ensin ja katso sitten kuinka vanhan kuvan itse annat itsestäsi. Osaat kyllä keksiä muista jotain sanottavaa muttet näe mitä itse kirjoitat.


    • dgashwrjwej

      Mopokortin voi saada 13 vuotiaana.

      • zerfzerf

        Mäkin sain autokortin 8v. ku mun setä liikkuvasta poliisista lähetti postikortin jossa oli autonkuva:D


      • avgbgaeh

        Niin voi saada 13 v


      • 13v. ekan
        avgbgaeh kirjoitti:

        Niin voi saada 13 v

        kerran..


      • v.1839 syntynyt imme
        13v. ekan kirjoitti:

        kerran..

        mäkin sain sain lentolupakirjan -3 vuotiaana ja 5 vee oman hävittäjän


      • afty632
        v.1839 syntynyt imme kirjoitti:

        mäkin sain sain lentolupakirjan -3 vuotiaana ja 5 vee oman hävittäjän

        Onnekt moottoliveneeteen ei taltte kolttia, sillä tykkään kauheetti kluisailla sillä.


      • MoPo PoIkA
        afty632 kirjoitti:

        Onnekt moottoliveneeteen ei taltte kolttia, sillä tykkään kauheetti kluisailla sillä.

        Oon 15 ja oon ajanu mopolla jo kohta 2vuotta liikenteessä :DD


      • a a a
        MoPo PoIkA kirjoitti:

        Oon 15 ja oon ajanu mopolla jo kohta 2vuotta liikenteessä :DD

        Entä sitten? Kyllä nyt kiinnosti!


      • KIINNI JÄIT!!
        MoPo PoIkA kirjoitti:

        Oon 15 ja oon ajanu mopolla jo kohta 2vuotta liikenteessä :DD

        Jaahas jaahas kerroppas nimi ja henkilötunnus nii käväsen tuolla poliisilaitoksella kuulemassa niitten mielipiteet.


    • fghttttt

      moottoritiellä mopolla :DDD jos sinne eksyt niin varmasti kiilaan ojaan jeepillä, pentu!

      • . . . . . . .

        Ei sulla viä ikää autoon voi olla, puheistasi päätellen.



        Pentuja olette kaikki.


    • vähän tyhmä

      Ei helvetti miten tyhmä, jos laissa lukee että 15-vuotiaana saa mopokortin, niin mopokorttia ei voi sitten saada ennen kuin täyttää 15.

    • Penikka opettele....

      Joo tota TAPA ITTES ENNEN KUN SAAT KORTIN ETTET TAPA KETÄÄN SILLOIN KUN AJELET SKOOTTERILLASI MOOTTORI TIELLÄ HUOH. NÄITÄ 98

      • gdsgajghjkghghjgjhgj

        Ehkä tommosten kakaroitten kannattas opetella lukemaan.. Tää on 2 vuotta vanha keskustelu.. Eli tyhmäki osaa päätellä että se on -96, eli saman ikänen pentu niinkuin sinäkin.

        Kannattaa oikeesti käydä se koulu eka, ennenku tuutte tänne itkemää. Ja täällä on todettu varmaan jo 10 kertaa aiemmin että sen mopokortin saa 15-vuotiaana, joten eiköhän se ole tullut jo selväksi.

        Mutta eihän sille maha mitään että tälläset -97 haluaa tulla leikkimään nettiin kovaa poikaa, koska muuten ei uskalleta.


    • vittupää kyrpäkorrva

      itken paskaa kun luen ton "ihmettelijän" kirjoituksia eivittu oikeesti miten vitun tyhmiä ihmisiä on "Menisin, ehkä vaan kotipihassa, enkä pitempiä matkoja enkä varsinkaan moottoritiellä" saaatana just joku semmoinen lissu homo joka luulee saavansa jonkun vitun erikois luvan saada ajaa mopolla anteeksi paskalla skootterilla jossaiin vitun perse reijässä saatanan vittupää pinkki skootteri ei saatana perkele vittu oon sullakin haaveet vitun äitiä imevä huora -.-

      • saatana vittu perkel

        saatana vittu perkele jumalauta helvetti vittu saatana jumalauta perkele helvetti saatana saatana saatana vittu perkele jumalauta helvetti vittu saatana jumalauta perkele helvetti saatana saatana saatana vittu perkele jumalauta helvetti vittu saatana jumalauta perkele helvetti saatana saatana saatana vittu perkele jumalauta helvetti vittu saatana jumalauta perkele helvetti saatana saatana saatana vittu perkele jumalauta helvetti vittu saatana jumalauta perkele helvetti saatana saatana saatana vittu perkele jumalauta helvetti vittu saatana jumalauta perkele helvetti saatana saatana saatana vittu perkele jumalauta helvetti vittu saatana jumalauta perkele helvetti saatana saatana saatana vittu perkele jumalauta helvetti vittu saatana jumalauta perkele helvetti saatana saatana vaa sullekki..


    • kovamiäs<3

      voi ***** tunge se pinkki skootteri anaaliis ja meee takasi kouluu

      • V*ttu sä oot kova!!!

        V*ttu sä oot kova jätkä!


    • .................

      perkele!

      • Vilitetty delpi

        Jumalauta


    • yhgyugvj

      Saatana jotkut 13-vuotiaat liikenteessä mopolla? Vittu mitäs helvettiä sä ajattelet?

    • mökki poliisi

      Et ajaisi moottoritiellä? :DDD ensinäkin MOPOLLA ei voi ajaa moottoritiellä ja jos haluat, että skootterisi menisi hiljempaa osta vtu leikkisähköskootteripolkumopo sillä et pääse lujaa ja luuletko, että menet ajelemaan autojen sekaan 15km/h?

    • Urpåt

      Vittuako enää inisette kun 3 vuotta vanha aihe?

    • olenURPO2

      minulla on mopo

    • Wanha keskustelu mut pakko kysyy: OLIKO KYSYJÄ BLONDI !?

      • hetero3

        OOKS HOMO VAI LESBO NO


    • Ei ongelma

      Oikeastaan mopolla voi huoletta ajaa 13,99 vuotiaaksi ihan julkisella tielläkin, koska jokainen kiinni jääminen estää ajokortin saamisen vuodeksi, eli vaikka jäisit kiinni 13,99 vuotiaana, voit saada kortin taas 14,99 vuotiaana, eli käytännössä sinulle ei tule seuraamuksia kortitta ajosta, kunhan malttaa sen viimeisen vuoden olla ajelematta

      • On ongelma ja paha

        Ajoneuvon luovuttaminen ajo-oikeudettomalle on rikos ja siitä tulee omat sanktiot. Onnettomuuden sattuessa ollaankin sitten varsin hurjassa tilanteessa, vakuutusyhtiön kanta tulee olemaan korvauksien suhteen kielteinen, jos on syyllistytty rikokseen.
        Mopollakin voi aiheutua varsin huomattaviakin vahinkoja, jos niitä mitataan korvaussummilla, eli tätä puolta ei kannata lainkaan väheksyä. Pitäisi pelkän ajokortin lykkääntymistä pienimpänä ongelmana tässä tapauksessa.


      • ;)hjgh
        On ongelma ja paha kirjoitti:

        Ajoneuvon luovuttaminen ajo-oikeudettomalle on rikos ja siitä tulee omat sanktiot. Onnettomuuden sattuessa ollaankin sitten varsin hurjassa tilanteessa, vakuutusyhtiön kanta tulee olemaan korvauksien suhteen kielteinen, jos on syyllistytty rikokseen.
        Mopollakin voi aiheutua varsin huomattaviakin vahinkoja, jos niitä mitataan korvaussummilla, eli tätä puolta ei kannata lainkaan väheksyä. Pitäisi pelkän ajokortin lykkääntymistä pienimpänä ongelmana tässä tapauksessa.

        Hauskoja nämä Suomi24:n legendat, joista yksi on tämä "vakuutsuhtyiö ei korvaa vatsapuolelle mitään jos kuski X" ja "vakuutusyhtiö perii kuskilta takaisin makset korvaukset, jos kuski on X" tuo X vaihtelee aina tarinan kertojan mukaan, unohtamatta koko elämän kestäviä korvauksia...

        Olisi oikein hauska kerätä luettelo näistä S24:n nettilegendoista, milloin mitäkin kieltoja ja omia lakeja :)


    • vitun idiootti

      vitun tyhmä se tarkottaa et jos saat vuoden lykkyy ku oot 13,99 vuotias ni jos hankit kortin ni saat sen vast 16 vuotiaan vitttu et joku on idiootti oot viissii joku vitun läski homo jonne 11wee joka vaa runkkaa kottoon ja selittää äitille et muna ei kasva ku runkkaan 15 kertaa päiväs ja karvatkaa ei kasva ku juon liian paljo eeäs

    • heitterit vittuun

      Te jotka tääl haukutte kaikkii 11-13v homoks tms. Ni miettikääpäs mikkä kuvan annatte ittestänne... Ja mopolla saa ajaa alle 15v suljetulla alueella eikä siit tule oikei mitään maksuja jos ei pidä rekkareita kahta vuotta kiinni jossa ei ole järkeä jos ei aja tiellä myönnän kyllä että olen 13v ja ajanut mopoa suljetulla tiellä yli viis vuotta ja muutamaan kertaan ajellut isolla tiellä jokin aikaa ilman rekkareita tai pmpakollista kuten peilit

    • yoloswag13

      Mullakin on mopo ja oon 13

    • kakka 3

      Ja jos luulet että tiedät kaikki liikenn säännöt niin aika hyvä mutta kyllä siellä mopokoulusa tulee meilkein aina jokaiselle jotain uutta :)

    • meigäläine

      on. ota mopo ja ota kiksi ulos kato että on vapaa päällä ja bensahana auki. sitten polokaset kiskiä ja mopo käynnistyy, kytkin pohjaan (vasen vipu kahvassa) vaihde päälle (POLKASET VASEMALLA ALHAALLA OLEVAA VIPUA JALALLA YHDEN ALAS) JA SITTEN VÄHÄN KAASUA JA hhittaasti brgl SE KYTKIN POIS JA SAMAAN AIKAAN KOKOAJAN KAASUA

    • Noloa?

      Onko nolo tunne nyt? vastaatte vanhoihin viesteihin.

    • gfrhndujaiebhngbvifr

      mitä tapahtuu jos olet ala ikäinen ja ajat mopolla ilman korttia liikenteessä ja jäät kiinni?

    • Katsastusinssi

      Ota kakkoseen ja suikkiin, saat mopokortin ilmaseks. Tämä on lupaus.

      • Jutustelija1

    • erno109999

      Saa ostaa vaikka ja mitä ilman korttia mutta saat ajaa vain pihassa tai jossain radalla

      • nippelitietoa

        Vain omalla(vanhempien) pellolla tai perheesi metsässä. saa ajaa ilman korttia. rekisterissä pitää olla vaikka ei sitä Tieliikenteeseen tai vakuutuksia ota.
        kotivakuutus ei korvaa vahinkoja ym..

        [ Ei saa ] -> [omapiha] -> [vakuuttukset] -> [ kortti pakollinen }
        [ kyllä saa ] ->pelto -> ei mitään vakuutuksia -> maanomistajan lupa

        ei saa -> järven jäällä -> rekisterissä -> oltava yli 15v ->korttia ei tarvitse
        moottori ajoneuvossa pitää olla talvella talvirenkaat, jos aikoo sillä ajaa. vaikka sillä ajaisi jäällä tai toisen pihassa/mailla..


    • vanhaukko

      sinähän olet jo 22vuotta kun tuosta on mennyt jo 9vuotta lol

    • Anonyymi

      Vanha ketju, itel ei korttia ja mopo seisonnassa mutta päristelen silti 70/kmh lähialueella, en mene 'kunnon' autotielle vaan naapurustossa ajan jossa on todella mukavia ihmisiä.

      • Anonyymi

        Ei taida olla kovin kauaa "mukavia ihhmisiä" jos päristelet ahkerasti laittomalla mopolla ala-ikäisenä. Sitten kun jollakin palaa pinna ja hälyyttää poliisit paikalle, niin sakon lisäksi kortin saantikin lykkääntyy vähän vanhemmalle iälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida olla kovin kauaa "mukavia ihhmisiä" jos päristelet ahkerasti laittomalla mopolla ala-ikäisenä. Sitten kun jollakin palaa pinna ja hälyyttää poliisit paikalle, niin sakon lisäksi kortin saantikin lykkääntyy vähän vanhemmalle iälle.

        Kortti ei lykkäänny enää, tulee ajokieltoa jokunen kuukausimäärä jonka aikana ei voi korttia suorittaa.


    • Anonyymi

      Totta kai sinä mopokortin saat 13 vuotiaana jos kerran oikein sitä haluat, minäkin sain jo mopokortin 9 vuotiaana kun iskä kävi poliisilta sitä kysymässä.

    • Anonyymi

      Olen 12v poika joka osaa aja mopoa niin olisiko mahdollista että saan kortin jo ei muuta

      • Anonyymi

        Ei ole mahdollista.


    • Anonyymi

      olen ajatelut melkein samaa vaikka olen vasta 11v mutta toivoisin olen toivonut sitä jo 2vuatta ainakkin eniten haluaisin suzuki pv tai honda mankeytä mutta äiti ja iskä sanoo että saan vasta 15v ehkä ajokortin

    • Anonyymi

      Siis 15 vuotiaana saat ajaa keskustassa tai esim tiellä luvan kanssa mutta mopoa saa ajaa suljetulla alueella tai omassa pihassa

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      156
      2722
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1550
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe