Vainajan näkeminen

miksi ei

Missä menee raja jolloin junan alle jäänyttä ei enää näytetä omaisille?

34

6953

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastata

      mutta...miksi moisia pohdit... Älä tee itsellesi mitään, pyydän!

    • harkita

      mitä haluaa nähdä. Onko junan alle jäänyt ja silpoutunut ihminen enää se ihminen jonka läheiset tunsivat?

      Minun läheiseni kuoli rauhallisesti muutama päivä sitten. Olen tyytyväinen että sain olla hänen kanssaan viimeiset vuorokaudet ja olin kuoleman hetkelläkin, mutta en olisi mennyt häntä enää kylmiöstä katsomaan.En tajua mitä erityistä katsomista kuolleessa on.

      Entistä enemmän tajuan nyt, että minun pitää muistaa lähimmäisiäni ja olla heille iloksi ja avuksi kun he elävät.

      Jos minä jään junan alle niin toivottavasti kukaan ei pyrikään katsomaan.

      Kirjoitukseni on varmaan trolli mutta vastaan asiallisesti jotta ajatukset eivät jäisi ketään vaivaamaan.

      • meni

        läheinen meni junan alle ja häntä ei suostuttu näyttämään, siksi kysyn.
        Itselleni asia ei tule todeksi koska ei ole mitään konkreettista asiasta. Ei olisi tarvinnut kasvoja näyttää, jotain vain.


      • mikä sinusta
        meni kirjoitti:

        läheinen meni junan alle ja häntä ei suostuttu näyttämään, siksi kysyn.
        Itselleni asia ei tule todeksi koska ei ole mitään konkreettista asiasta. Ei olisi tarvinnut kasvoja näyttää, jotain vain.

        olisi sitten ollut se "jotain vain"? Ihminen menee tuollaisessa onnettomuudessa sellaiseen kuntoon että ei oikein jää mitään ns. näytettävää.


      • ruhjoutuu
        meni kirjoitti:

        läheinen meni junan alle ja häntä ei suostuttu näyttämään, siksi kysyn.
        Itselleni asia ei tule todeksi koska ei ole mitään konkreettista asiasta. Ei olisi tarvinnut kasvoja näyttää, jotain vain.

        pahoin jäädessään junan alle. Ei sellaista näytetä.


      • Ei paljon nähtävää..
        ruhjoutuu kirjoitti:

        pahoin jäädessään junan alle. Ei sellaista näytetä.

        Itse olen joutunut töiden puolesta moisen todistamaan ja voivaan sanoa ettei kaunis näky. Pahaa se tekee ihan ventovieraanakin nähdä moista, saati sitten jos kyseinen uhri olisi läheinen. En missään nimessä suosittelisi katsomaan, pidä ne muistot jotka sinulla hänestä on. Voisin melkein vannoa että muuten tuo erittäin ikävä näky olisi se päälimmäinen, joka tulevaisuudessa hänestä mielessä..


      • nähdä voi....
        Ei paljon nähtävää.. kirjoitti:

        Itse olen joutunut töiden puolesta moisen todistamaan ja voivaan sanoa ettei kaunis näky. Pahaa se tekee ihan ventovieraanakin nähdä moista, saati sitten jos kyseinen uhri olisi läheinen. En missään nimessä suosittelisi katsomaan, pidä ne muistot jotka sinulla hänestä on. Voisin melkein vannoa että muuten tuo erittäin ikävä näky olisi se päälimmäinen, joka tulevaisuudessa hänestä mielessä..

        ...mutta olen kuullut, että tälläisissä tapauksissa olisi hyvä saada koskea ...
        vaikka kättä tai jalkaa...omaisille tuntuu "todellisemmalta" hyvästely...


      • suorasukaisuuteni,
        nähdä voi.... kirjoitti:

        ...mutta olen kuullut, että tälläisissä tapauksissa olisi hyvä saada koskea ...
        vaikka kättä tai jalkaa...omaisille tuntuu "todellisemmalta" hyvästely...

        kun olen työssäni joutunut näidenkin raskaiden asioiden eteen niin voin kertoa että niitä käsiä ja jalkoja joita antaisi kosketettavaksi ei yleensä yksinkertaisesyti jää. Siis kun ajatellaan esim. pikajunan vauhti, sen törmäys ihmiseen. En halua olla epäkohtelias tms. mutta valitettavasti joskus ei jää kuin pieniä paloja korjattavaksi. Ihmisen keho kun jää aina sille junalle toiseksi


      • kerrottiin
        nähdä voi.... kirjoitti:

        ...mutta olen kuullut, että tälläisissä tapauksissa olisi hyvä saada koskea ...
        vaikka kättä tai jalkaa...omaisille tuntuu "todellisemmalta" hyvästely...

        samaa sanottiin minulle ja samaa olisin toivonutkin


      • aihe.
        kerrottiin kirjoitti:

        samaa sanottiin minulle ja samaa olisin toivonutkin

        Mitä arkkuun sitten laitetaan?


      • Minä se vaan
        aihe. kirjoitti:

        Mitä arkkuun sitten laitetaan?

        entinen työkaverini on junan jälkiä ollut siivoilemassa ja niitä palasia keräilivät radalta ja lähistöltä.

        Kuvittelisin, että ne laitetaan arkkuun?


      • "katsella"
        meni kirjoitti:

        läheinen meni junan alle ja häntä ei suostuttu näyttämään, siksi kysyn.
        Itselleni asia ei tule todeksi koska ei ole mitään konkreettista asiasta. Ei olisi tarvinnut kasvoja näyttää, jotain vain.

        no olisiko jauhenlihan näköinen kasvoinen kivaa katella? ja onhan siinä raja mitä näytetään ihan katottavissa kyllä vielä mutta ei ruhjoutunutta tai jotain kieli ulos roikkuvaa nyt kuitenkaan jossain menee raja sentään....sen aika varmasti alan ammattilaiset aina päättää näytetäänkö tai avataanko enää kenellekkään ja hyvä niin koska muutenhan saattais omaiset takuulla järkyttyä ja pahasti!niitäkin pitää ajatella!


      • kuollutta äitiän eilen

        Äitini näkeminen helpotti surutyötäni, ymmärsin että näen vain äitini kuolleen ruumiin, joka voidaan nyt hyvin haudata. Sielu jos sitä onkaan olemassa oli rodellakin poissa. Rakkaasta äidistäni on nyt vain muistoni, jotka elävät elämäni loppuun asti.


      • Anonyymi
        Ei paljon nähtävää.. kirjoitti:

        Itse olen joutunut töiden puolesta moisen todistamaan ja voivaan sanoa ettei kaunis näky. Pahaa se tekee ihan ventovieraanakin nähdä moista, saati sitten jos kyseinen uhri olisi läheinen. En missään nimessä suosittelisi katsomaan, pidä ne muistot jotka sinulla hänestä on. Voisin melkein vannoa että muuten tuo erittäin ikävä näky olisi se päälimmäinen, joka tulevaisuudessa hänestä mielessä..

        Miltä se ruumis näyttää, kerro.


      • Anonyymi
        Ei paljon nähtävää.. kirjoitti:

        Itse olen joutunut töiden puolesta moisen todistamaan ja voivaan sanoa ettei kaunis näky. Pahaa se tekee ihan ventovieraanakin nähdä moista, saati sitten jos kyseinen uhri olisi läheinen. En missään nimessä suosittelisi katsomaan, pidä ne muistot jotka sinulla hänestä on. Voisin melkein vannoa että muuten tuo erittäin ikävä näky olisi se päälimmäinen, joka tulevaisuudessa hänestä mielessä..

        Näytä kuvaa.


      • Anonyymi
        suorasukaisuuteni, kirjoitti:

        kun olen työssäni joutunut näidenkin raskaiden asioiden eteen niin voin kertoa että niitä käsiä ja jalkoja joita antaisi kosketettavaksi ei yleensä yksinkertaisesyti jää. Siis kun ajatellaan esim. pikajunan vauhti, sen törmäys ihmiseen. En halua olla epäkohtelias tms. mutta valitettavasti joskus ei jää kuin pieniä paloja korjattavaksi. Ihmisen keho kun jää aina sille junalle toiseksi

        Kuulostaa kivalta.

        Näytä kuvia niistä kappaleista.


    • tärkeää

      nähdä kuollut läheiseni ja jos mahdollista että saisin myös koskettaa vainajaa..

      Oma, rakas läheiseni kateissa (kuollut), olen miettinyt,,, jos hänet joskus löydetään, jos saisin nähdä edes vaatemytyn tai ihan mitä vaan.. vaikka luurangon.. niin suuri on ikäväni ja kaipaukseni.

      Osanottoni ja jaksamista sinulle ja muille läheisensä menettäneille.

      • empä usko

        Taidat kirjoitella omias mitä ihmeen luurankoja sulle alettais esittelemään ja arvaappa mikä haju olis jossain vaatteissa jotka ruumiin ympärillä on??? -nyt voi siltä tuntua mutta ääni voisi muuttua kellossa tosi paikan tullen siis tää on vaan mun mielipide tai kosketella mädännyttä vainajaa jos kauankin on ollut kadoksissa ...onhan sulla elävä muisto? eikö se ole paras mahdollinen kun ajatellaan mitä vois muuten mielenpäälle jäädä(monethan ei edes mene katsomaan vainajaa vaikka saisi koska elävä muisto on parempi)


      • TyttöAinaVain
        empä usko kirjoitti:

        Taidat kirjoitella omias mitä ihmeen luurankoja sulle alettais esittelemään ja arvaappa mikä haju olis jossain vaatteissa jotka ruumiin ympärillä on??? -nyt voi siltä tuntua mutta ääni voisi muuttua kellossa tosi paikan tullen siis tää on vaan mun mielipide tai kosketella mädännyttä vainajaa jos kauankin on ollut kadoksissa ...onhan sulla elävä muisto? eikö se ole paras mahdollinen kun ajatellaan mitä vois muuten mielenpäälle jäädä(monethan ei edes mene katsomaan vainajaa vaikka saisi koska elävä muisto on parempi)

        Jokainen on sitä mieltä ken tahtoo ja hän itse tietää mistä puhuu. Hän on sattumoisin jo nyt tosipaikan edessä. Ja et voi tietää toisen ikävän määrää. Minusta kommenttisi oli törkeä.


      • niinpä sinä se nyt.
        TyttöAinaVain kirjoitti:

        Jokainen on sitä mieltä ken tahtoo ja hän itse tietää mistä puhuu. Hän on sattumoisin jo nyt tosipaikan edessä. Ja et voi tietää toisen ikävän määrää. Minusta kommenttisi oli törkeä.

        ha ha ei ne luurankoja ole ikinä kenellekkään esitelly eikä pahoin mädänneitä ruumiita esitellä älähän runoile siellä- en todellakaan ikävän määrää arvioikkaan...siitähän ei ole kyse vaan siitä mitä näytetään ja mitä kosketellaan yms...ei ollut tarkoitus olla törkeä kuitenkaan...eli jos sen kuvan sait niin olen sitä mieltä että en kuitenkaan ketään halua loukata tai muuten olla törkeä...asiat pitää vaan ottaa asioina.


    • pohdin minäkin

      puolitoista vuotta sitten. Poikani kuoli kolarissa. Arkun päällä oli lappu ettei arkkua saanut avata. Tyydyin tuolloin tuohon vastaukseen. Mutta hautajaisten jälkeen asia alkoi vaivaamaan mieltäni. Olisin halunnut konkreettisen todisteen siitä, että poikani oli todella kuollut.Miksen pyytänyt että olisin vaikka jalan nähnyt. Olisin päässyt sillä tavalla hyvästelemään rakkaan poikani. Kaksi vuotta ennen kuolemaansa, poikani oli menettänyt ystävänsä, joka jäi junan alle. Hänen oli silloin todella vaikeaa hyväksyä se tosiasia ettei vainajalle päässyt sanomaan hyvästejä "kasvotusten". Tuo halu nähdä ystävänsä, rakkaansa on minusta kuitenkin ihan ymmärrettävää. Tässä maailmassa on niin paljon holhousta joka paikassa ja sitten keksitään tällaisia hienoja fraaseja kuten tämäkin " elävä muisto vainajasta". Toisaalta meidän on kuitenkin joissain tilanteissa parempi olla näkemättä kaikkea!

      • jybis

        arkkuahan ei enää saa aukaista sen jälkeen kuin vainaja/hänen jäänteensä ovat sinne asetettu.siksi tuo "ei saa avata" lappu oli arkun päällä. oma äitini kuoli syöpään 2 viikkoa sitten,olin vierellä 2 viimeistä päivää j apidin kädestä kun hän kuoli. Häntä saisi käydä vielä katsomassa mutta juteltuani hoitajien ja lääkärin kanssa päädyin siihen etten enää katso.Syöpä tekee ruumiille hyvin nopeasti kuoleman jälkeen muodonmuutoksen. lääkäri sanoi ettei suosittele kenellekään katsomista jos kyseessä on syöpää sairastanut henkilö. Luulisin että tapauksessa jossa ruumis on pahoin ruhjoutunut,siitä puuttuu osia tai on "palasina",sitä ei näytetä omaisille.


      • katsominen voisi kaduttaa

        kaikkia vainajia ei kertakaikkiaan voi näyttää!!!se voisi tuoda katsojalle niin järkytyksen että...eikö sitä nyt voi kertakaikkiaan ymmärtää että esm.pahoin ruhjoutuneet (suolet aivot ym...) päättömät tms...ei näytetä se on oikeestaan suojelua lähinomaiselle siitähän se on kysymys,mutta jos on siinä kunnossa että kasvot on siinä kunnossa niin nehän antaa luvan että näytetään..siis monikin haluaa pitää muistoissaan elävän kuvan eikös se ole loppujen lopuksi jokaisen oma ratkaisu.(menin itse kerran katsomaan nuorta tyttöä ja menetin yö uneni pitkäksi ajaksi ...niin kuollut kun ei muistuttanut enää itseään..ei olisi kannattanut mennä.


      • näin meillä
        jybis kirjoitti:

        arkkuahan ei enää saa aukaista sen jälkeen kuin vainaja/hänen jäänteensä ovat sinne asetettu.siksi tuo "ei saa avata" lappu oli arkun päällä. oma äitini kuoli syöpään 2 viikkoa sitten,olin vierellä 2 viimeistä päivää j apidin kädestä kun hän kuoli. Häntä saisi käydä vielä katsomassa mutta juteltuani hoitajien ja lääkärin kanssa päädyin siihen etten enää katso.Syöpä tekee ruumiille hyvin nopeasti kuoleman jälkeen muodonmuutoksen. lääkäri sanoi ettei suosittele kenellekään katsomista jos kyseessä on syöpää sairastanut henkilö. Luulisin että tapauksessa jossa ruumis on pahoin ruhjoutunut,siitä puuttuu osia tai on "palasina",sitä ei näytetä omaisille.

        Kyllä arkku saatetaan omaisten pyynnöstä vielä avata, vaikka vainaja olisi siihen jo asetettu. Mummini kuoli neljä kuukautta sitten ja hautajaisia jouduttiin odottelemaan noin kolme viikkoa. Kuitenkin ennen hautaamista omaisilla oli mahdollisuus nähdä vainaja. Ise en ollut läsnä mummini kuollessa, ja vaikka aluksi olin päättänyt etten ruumista tahdo nähdä muutin kuitenkin mieleni hautajaisaamuna. Etukäteen minua oli kauhistuttanut haudata rakas ystävä, mutta mielestäni ruumiin näkeminen arkussa helpotti itse hautaamista: havainto siitä, että eloisa ja naurava ihminen on jossain muualla, ja että arkussa on enää vain kuori siitä mitä on jäljellä, rauhoitti huomattavasti mieltä. Tilanteeni on siinä erilainen, että mummini koki rauhallisen kuoleman ja täten itse ruumis oli hyvässä kunnossa. Se mitä varsinaisesti yritän sanoa on se, että jotkut ihmiset kaipaavat sen viimeisen todisteen siitä, että rakas ihminen, joka oli läsnä vielä eilen, on nyt poissa. Välttämättä kyseessä ei siis ole viimeisten jäähyväisten jättäminen vaan kuoleman tekeminen konkreettiseksi. Samalla ruumiin näkeminen saattaa helpottaa itse hautaamista ja auttaa myös surutyössä.


    • kuoli..

      viime kesänä mun isäni löytyi kuolleena (minä löysin) oli 2 viikkoa jo ollut kotonaan helteessä. jotenkin mua jäi vaivaamaan kun vaikka isäni näinkin, niin kasvot oli lattiaa vasten ja niitä en nähnyt. myöhemmin soitin oikeuslääketieteelliseen ja pyysin päästä näkemään vielä ne kasvot. mulle kerrottiin puhelimessa että on niin pahan näköinen ettei todellakaan kannata tulla. ruumis oli jo pitkälle edenneessä mätänemistilassa. täytyy vaan sanoa, että ONNEKSI en ruumiin löytö hetkellä mennyt isääni käntämään kun makasi vatsallaan lattialla. muistan vieläkin selvästi miten jalat oli jo muuttunut vihreän mustiksi. ei siis todellakaan kannata mennä katsomaan. eriasia on jos joku kuolee ns.rauhallisesti esim.sairaalaan, mutta onnettomuuden ja rikoksen uhrit kannattaa jättää katsomatta ja katsella vain vanhoja valokuvia.

    • että näin

      Voin olla kysymyykseesi oikea ihminen vastaamaan, tyttäremme tässä hiljan meni junan eteen tarkoituksella ja eikä ollut mitään mahdollisuuta nähdä koska kasvot olivat aivan ruhjoutuneet jäseniä repeytynyt ei tätä muuten tiedetä tyttäremme äiti pyysi vastauksia tutkivalta poliisilta.

      • Outoa

        Mikä kumman hinku ihmisellä on nähdä kauheuksia!
        Minä en missään nimessä haluaisi nähdä lapseni ruhjottua ruumista. Siinä ei ole mitään ideaa.
        Tuohan vaikuttaa lähinnä sairaalta.


      • Anonyymi

        Pyydä kuvia meille katsottavaksi.


    • pikkusisko

      Veljeni meni junan alle omasta tahdostaan. Ei minulla ollut mitään ongelmia saada nähdä häntä ruumishuoneen kappelissa. Henkilö, joka minut saattoi paikalle, sanoi ettei suosittele katsomaan. Todellisuudessa kukaan ei voi kieltää näkemästä vainajaa. Se on omalla vastuulla. Voin myös itse sanoa etten suosittele, mutta minun oli pakko, ja olen kaikesta huolimatta tyytyväinen, että katsoin. Enempää en aio asiasta avautua, mutta minulle se oli kaikessa karmeudessaan tärkeää. Tunnistin hänet vain paidan riekaleesta. Minun piti saada varmuus, että siellä todella oli veljeni.

    • Anonyymi

      Älä edes mieti moista. Jälki on niin rumaa kun olla voi se mitä on jäljellä.

      • Anonyymi

        Mummille tehtiin ruumiinavaus, arkussa lappu ettei saa avata. Hirveät tuskat siitä on vieläkin vaikka 40 v mennyt pääsiäisenä.

        Siskoa en pystynyt edes mennä katsomaan, valokuvan näin myöhemmin.

        Isän kuoleman jälkeen olimme sängyn vierellä molemmin puolin äidin kanssa. Kuinka rauhallista siinä huoneessa olikaan. Tunsin isän suojelusenkelin olemassa olon, enkelinsä turvaan isä jäikin.

        Nämä muistot ei koskaan jätä, ei nytkään. Suru pysyy sisällä ja on läsnä koko ajan.

        Kaikille sureville oman suojelusenkelin lohtua.


    • Anonyymi

      Psykiatrista hoitoa tarvitsevia on jo nyt liikaa.

    • Anonyymi

      Säilytyshuoneen vahtimestari tai muu viranomainen ei omista vainajaa, joten näkemistä ei voi varsinaisesti kieltää, mutta "vahvan suosituksen" voi antaa.
      Olen useita kertoja joutunut sanomaan omaisille, että "teille jäisi paljon kauniimpi muisto, jos ette menisi katsomaan" mutta "jos kuitenkin katsotte, niin minä voin toki tulla tueksenne pieneksi hetkeksi" . Monet ovat jättäneet katsomatta, mutta monet ovat myös katsoneet ja parahtaneet hirveää näkyä.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3789
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2284
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe