dementiaa

tytär suruinen

Eilinen sairaalakäynti meni jotenkin ohi"korvien".Lääkäri kertoi minulle melko nopeasti tutkimustulokset ja lupasi kertoa ne äidillekin.Oletin saavani tulokset myös kirjallisena.Olin aiemmalla käynnilläni kertonut lääkärille,että minulla on kuullunmuistamisvaikeuksia.Olin joutunut,taas yksin äidin kanssa lääkäriin.Oli ollut puhetta,että joku tulisi mukaani kuuntelemaan tulokset,mutta kaikilla oli kiireensä.Oikeastaan pärjäsin hyvin,muistin muut,paitsi kaulavaltimoiden ahtaumaprosentit.Aivoni varmaan "kieltäytyi kuulemasta"totuutta.Se kerrottin ensin minulle,mutta en muista ollenkaan kertoiko lääkäri äidillekin.Siis,aivan"pimeä"kohta muistissani.Pyysin siskoani varmistamaan lääkäriltä oliko valtimoahtaumat 60 vaiko 80 % ? Asia oli niinkuin hämärästi pelkäsin kuulleeni,65-70 ja toinen valtimoahtauma tukkeutunut 80 %:sti.Onko dementia alzheimeria vaiko verenkiertohäiriöstä johtuvaa?Mutkistui...Ihme kun äiti on vielä tolpillaan.Verenpaine huiteli 200-100.Sanoi ettei tunnu missään.Huonosti tämä päättyy.joskus.

117

7066

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sellaisesta

      sanelulaitteesta apua, sillä voisi nauhoittaa lääkärin kanssa käydyt keskustelut? Monella kännykälläkin voi nykyään nauhoittaa keskusteluja.

      • tytär suruinen

        ...mutta en kehtaa nauhoittaa keskusteluja.On niin noloa,kun auttajakin on näin huonossa muistissa.Äitikin jo siitä huomautti:kumpaa tässä oikein tutkitaan?Seuraavalla käynnillä varaan kirjoitusvälineet mukaan.Lääkäri on mukava ja kertoo kaikki mitä tarvitaan ja vastaa hyvin kysymyksiin.Tiedontulva on kuitenkin liikaa yhden ihmisen muistettavaksi.Viimekertainen kaulavaltimoahtaumatulos sekoitti pienen pääni kertalaakista.Ensi viikolla äidin kanssa ulkomaille.Hih,onneksi sain hänen passinsa ja tärkeän osanottajatodistuksen haltuuni.Kyselkööt,en anna.Hermoni ei kestä niiden papereiden etsimistä.Saatan itse kadottaa ne.Luoja siitä varjelkoon.Äiti on pakannut moneenkertaan laukkunsa.Tarkistan sen ennen lähtöä.Kengät ja kävelykeppi on kanssa tärkeät.Ostin hänelle varalta sporttisandaalit.Hyvää viikonloppua kaikille omaishoitajille ja sairastuneille!


      • tytär suruinen
        tytär suruinen kirjoitti:

        ...mutta en kehtaa nauhoittaa keskusteluja.On niin noloa,kun auttajakin on näin huonossa muistissa.Äitikin jo siitä huomautti:kumpaa tässä oikein tutkitaan?Seuraavalla käynnillä varaan kirjoitusvälineet mukaan.Lääkäri on mukava ja kertoo kaikki mitä tarvitaan ja vastaa hyvin kysymyksiin.Tiedontulva on kuitenkin liikaa yhden ihmisen muistettavaksi.Viimekertainen kaulavaltimoahtaumatulos sekoitti pienen pääni kertalaakista.Ensi viikolla äidin kanssa ulkomaille.Hih,onneksi sain hänen passinsa ja tärkeän osanottajatodistuksen haltuuni.Kyselkööt,en anna.Hermoni ei kestä niiden papereiden etsimistä.Saatan itse kadottaa ne.Luoja siitä varjelkoon.Äiti on pakannut moneenkertaan laukkunsa.Tarkistan sen ennen lähtöä.Kengät ja kävelykeppi on kanssa tärkeät.Ostin hänelle varalta sporttisandaalit.Hyvää viikonloppua kaikille omaishoitajille ja sairastuneille!

        Kohta naiset lähtee siiville.Hiukan pelottavaa lähteä äidin kanssa.Yritän pysyä jämäkkänä,enkä anna hänen järkyttää mielenrauhaani.Se onkin helpompi sanottu kuin tehty...Saan varmaan muilta ryhmäläisiltä tukea,jos en,sitten olen omillani.Ajattelin kirjoittaa matkakertomusta ja otan paljon digikuvia.Matkalta palattuamme äitiä odottaa kodinhoitajien lauma(äidin sanoja lainatakseni).Heidät äitini ehti nauraa ekakerralla ulos.Lupasivat palata asiaan.Mielenkiinnolla odotan miten apu otetaan vastaan.Taitaa tulla kepistä ;) Hei hei kaikille!


      • Vaimo,,,,
        tytär suruinen kirjoitti:

        Kohta naiset lähtee siiville.Hiukan pelottavaa lähteä äidin kanssa.Yritän pysyä jämäkkänä,enkä anna hänen järkyttää mielenrauhaani.Se onkin helpompi sanottu kuin tehty...Saan varmaan muilta ryhmäläisiltä tukea,jos en,sitten olen omillani.Ajattelin kirjoittaa matkakertomusta ja otan paljon digikuvia.Matkalta palattuamme äitiä odottaa kodinhoitajien lauma(äidin sanoja lainatakseni).Heidät äitini ehti nauraa ekakerralla ulos.Lupasivat palata asiaan.Mielenkiinnolla odotan miten apu otetaan vastaan.Taitaa tulla kepistä ;) Hei hei kaikille!

        teille. Mekin käytiin ihan Ameriikassa asti. Mies kulki mukana, mutta ei huolehtinut mistään. Kompassi sillä oli kyllä mukana ja seisoi kadunkulmissa sitä tiirailemassa, pohjoista etsi. Mukava reissu, eikä käynyt, kun yksi kommellus, jolloin vähän eksyi ja rantavahti löysi hänet jostakin sieltä hotellin nurkilta etsimässä minua joka puolestani odotin häntä takaisin rantapyyhkeen päällä mihin olin jäänytkin hänen lähtiessä juoksulenkille.


      • tytär suruinen
        Vaimo,,,, kirjoitti:

        teille. Mekin käytiin ihan Ameriikassa asti. Mies kulki mukana, mutta ei huolehtinut mistään. Kompassi sillä oli kyllä mukana ja seisoi kadunkulmissa sitä tiirailemassa, pohjoista etsi. Mukava reissu, eikä käynyt, kun yksi kommellus, jolloin vähän eksyi ja rantavahti löysi hänet jostakin sieltä hotellin nurkilta etsimässä minua joka puolestani odotin häntä takaisin rantapyyhkeen päällä mihin olin jäänytkin hänen lähtiessä juoksulenkille.

        Illalla ryhmä palasi Israelista.Äitini oli vahdittavana.Ensimmäisenä päivänä hän tiuski minulle todella pahasti,olisin itkenyt,mutta ilmasto oli niin kuiva ettei herunut kyyneltäkään.Kerroin matkanjohtajalle ja oppaalle äidin sairaudesta.Oppaalta ei herunut minkäänlaista myötätuntoa vaan hän kohteli ryhmäläisiä kuin armeijan kenraali.Retkillä vauhti oli liian nopea,loppupää jäi jälkeen ja eksyi useasti.Kävelykeppiläiset ja yksijalkainen olivat hätää kärsimässä.Kuolleessa meressä äitini rupesi uimaan.Olisi pitänyt istua veteen.Silmät ja suu täynnä kirvelevää suolavettä.Silmät kiinni haparoi rantaan.Joku kaatoi huuhteluvettä hänen silmiinsä...ja meni uudelleen veteen.Mutaa ei suostunut levittämään iholleen.Ihmiset tuli aivan mustiksi:)Yksi ikävä tapaus jäi mieleen.Muut lähti kahvilaan,sillä aikaa kipusin äidin kanssa vuorelle katsomaan luolan uhripaikkaa.Sitä ennen sattui kommellus.Jätin äidin hetkeksi vahtimatta.Takaisin tullessani näin äidin kurkottelevan lampeen ja hänellä oli vesikasvia kädessään.Vartija käski häntä tulemaan pois.Minä huusin äidille:Tule pois,vartija käskee!Äiti ei reagoinut mitenkään.Jouduin toistamaan lausetta.Välissä oli kapeita ojia ja ylityksiä.Ilmeenkään värähtämättä hän köpötti luokseni.Väitti ettei ollut kiskonut vesikasvia.Vuorelta tultuamme menimme samaan paikkaan mihin bussi oli meidät jättänyt.Muiden turistibusseja oli,vaan meidän ei,eikä ryhmäläisiä.Istua jökötimme kivellä ja ihmettelimme miksei opas koskaan voinut kertoa milloin tavataan bussilla.Säikähdimme oppaan ilmestyttyä puistosta huutaen:Täälläkö te olette!Minähän sanoin että pysykää siinä mihin minä teidät käskin jäämään!Kysyimme:Missä bussi on?Opas olikin siirrättänyt bussin eri alueelle.Sinne pääsi menemällä portista ulos.Protestoin muille ryhmäläisille:Me odotimme bussiasemalla,mihin meidät tuotiin.Emme enää lähteneet muiden päivien retkille.Se opas oli ihan perzeestä.Sotahullu.Kertoi,että tällä viiikolla Israelissa pidetään koka kansan väestöharjoitus.Israel aikoo pian hyökätä Iraniin pommittamaan maantasalle ydinlaitokset.Siinä suomalaisille päivän politiikkaa.Täytyy varautua polttoaineen hinnannousuun ja muihin haittoihin.


      • tytär suruinen
        tytär suruinen kirjoitti:

        Illalla ryhmä palasi Israelista.Äitini oli vahdittavana.Ensimmäisenä päivänä hän tiuski minulle todella pahasti,olisin itkenyt,mutta ilmasto oli niin kuiva ettei herunut kyyneltäkään.Kerroin matkanjohtajalle ja oppaalle äidin sairaudesta.Oppaalta ei herunut minkäänlaista myötätuntoa vaan hän kohteli ryhmäläisiä kuin armeijan kenraali.Retkillä vauhti oli liian nopea,loppupää jäi jälkeen ja eksyi useasti.Kävelykeppiläiset ja yksijalkainen olivat hätää kärsimässä.Kuolleessa meressä äitini rupesi uimaan.Olisi pitänyt istua veteen.Silmät ja suu täynnä kirvelevää suolavettä.Silmät kiinni haparoi rantaan.Joku kaatoi huuhteluvettä hänen silmiinsä...ja meni uudelleen veteen.Mutaa ei suostunut levittämään iholleen.Ihmiset tuli aivan mustiksi:)Yksi ikävä tapaus jäi mieleen.Muut lähti kahvilaan,sillä aikaa kipusin äidin kanssa vuorelle katsomaan luolan uhripaikkaa.Sitä ennen sattui kommellus.Jätin äidin hetkeksi vahtimatta.Takaisin tullessani näin äidin kurkottelevan lampeen ja hänellä oli vesikasvia kädessään.Vartija käski häntä tulemaan pois.Minä huusin äidille:Tule pois,vartija käskee!Äiti ei reagoinut mitenkään.Jouduin toistamaan lausetta.Välissä oli kapeita ojia ja ylityksiä.Ilmeenkään värähtämättä hän köpötti luokseni.Väitti ettei ollut kiskonut vesikasvia.Vuorelta tultuamme menimme samaan paikkaan mihin bussi oli meidät jättänyt.Muiden turistibusseja oli,vaan meidän ei,eikä ryhmäläisiä.Istua jökötimme kivellä ja ihmettelimme miksei opas koskaan voinut kertoa milloin tavataan bussilla.Säikähdimme oppaan ilmestyttyä puistosta huutaen:Täälläkö te olette!Minähän sanoin että pysykää siinä mihin minä teidät käskin jäämään!Kysyimme:Missä bussi on?Opas olikin siirrättänyt bussin eri alueelle.Sinne pääsi menemällä portista ulos.Protestoin muille ryhmäläisille:Me odotimme bussiasemalla,mihin meidät tuotiin.Emme enää lähteneet muiden päivien retkille.Se opas oli ihan perzeestä.Sotahullu.Kertoi,että tällä viiikolla Israelissa pidetään koka kansan väestöharjoitus.Israel aikoo pian hyökätä Iraniin pommittamaan maantasalle ydinlaitokset.Siinä suomalaisille päivän politiikkaa.Täytyy varautua polttoaineen hinnannousuun ja muihin haittoihin.

        Jäiköhän matkakertomuksestani liian synkkä vaikutelma.Matka oli kokonaisuudessaan upea kokemus.Äidin kanssa aika ei tullut pitkäksi.Tapahtui yllättäviä käänteitä.Kuolleessa meressä ollessaan muiden ympäröimänä,näen digikuvissa iloisen hymyn hänen kasvoillaan.Se on siinä,matka kannatti!Soitti äsken,nilkkansa oli turvonnut ja kipeä.Meni lääkäriin.Aamulla ylösnoustuaan jalasta oli kirpaissut ja hetken kuluttua se oli turvonnut ja nyt oli kivikova.Veritulpan vaara.Näin elämä menee.Aurinko meni pilveen.Yritän soittaa hänelle,parempi jos jäisi sairaalaan tarkkailtavaksi.


      • tytär suruinen
        tytär suruinen kirjoitti:

        Jäiköhän matkakertomuksestani liian synkkä vaikutelma.Matka oli kokonaisuudessaan upea kokemus.Äidin kanssa aika ei tullut pitkäksi.Tapahtui yllättäviä käänteitä.Kuolleessa meressä ollessaan muiden ympäröimänä,näen digikuvissa iloisen hymyn hänen kasvoillaan.Se on siinä,matka kannatti!Soitti äsken,nilkkansa oli turvonnut ja kipeä.Meni lääkäriin.Aamulla ylösnoustuaan jalasta oli kirpaissut ja hetken kuluttua se oli turvonnut ja nyt oli kivikova.Veritulpan vaara.Näin elämä menee.Aurinko meni pilveen.Yritän soittaa hänelle,parempi jos jäisi sairaalaan tarkkailtavaksi.

        Huh,kun pelästyin äidin sairaalaan menoa.Onneksi oli "vain"kehräsluun turvotus.Verenpurkauma nilkassa.Kertoi kolhineensa itsensä tuolin jalkaan.Joten kaikki hyvin,jos totuus on tämä...


      • tytär suruinen
        tytär suruinen kirjoitti:

        Huh,kun pelästyin äidin sairaalaan menoa.Onneksi oli "vain"kehräsluun turvotus.Verenpurkauma nilkassa.Kertoi kolhineensa itsensä tuolin jalkaan.Joten kaikki hyvin,jos totuus on tämä...

        Äidin jalasta imettiin pois 2 pullollista sisäänkertynyttä verta.Verisuoni oli katkennut ja vuotanut.Iso,aristava patti.Todettiin miten vaarallinen paikka on koti.Ei voi olla nauramatta,kun muistelee kaikkia jyrkkiä mäkiä, portaita ja puronylityksiä mitä äiti kepsutteli voimistelutossuisssaan ja yhden päivän sukkasillaan Israelissa.Sitten kotiintultuaan sattuu kohtaaminen tuolinjalan kanssa.Höh,on tämäkin...


      • tytär suruinen
        tytär suruinen kirjoitti:

        Äidin jalasta imettiin pois 2 pullollista sisäänkertynyttä verta.Verisuoni oli katkennut ja vuotanut.Iso,aristava patti.Todettiin miten vaarallinen paikka on koti.Ei voi olla nauramatta,kun muistelee kaikkia jyrkkiä mäkiä, portaita ja puronylityksiä mitä äiti kepsutteli voimistelutossuisssaan ja yhden päivän sukkasillaan Israelissa.Sitten kotiintultuaan sattuu kohtaaminen tuolinjalan kanssa.Höh,on tämäkin...

        Jatkan jutustelua dementiasta blogissani. http://dementisti.blogspot.com Seuratkaa minua .... :)


      • tytär suruinen
        tytär suruinen kirjoitti:

        Jatkan jutustelua dementiasta blogissani. http://dementisti.blogspot.com Seuratkaa minua .... :)

        Viime kirjoituksesta on jo aikaa.Jatkan eteempäin.Äidin kanssa on sujunut hyvin.Jokainen tietää mitä se tarkoittaa dementikosta puhuttaessa.Toinen päivä on parempi kuin toinen.Äiti säikäytti omaisia toistamalla"kuolemistaan".Minä olen kuullut sitä niin monta kertaa,etten korvaani hievauta.Jos hän haluaa puhua,puhukoon.Sitä ei saa mennä mukaan hänen juttuihinsa eikä lisätä"vettä myllyyn".Ruoka-asioissa minulla on hänen suhteensa melko väljä kanta.Kierrän hänen kanssaan ruokakaupassa ja esittelen joitakin ruokia,ottaako hän vai ei.Joskus kelpaa.Pyydän häntä kirjoittamaan ostoslistan itselleen.Montaa asiaa siinä ei ole,mutta listan tekeminen ja tuotteiden etsiminen pitää hänet"ajantasalla".Usein joudun viemään hänet hyllyn luo ja jos vieläkään ei löydy,esittelen hänelle valikoiman.Silloin viimeistään on hänen vuoronsa toimia.Hän on vaativa-tutkii tuoteselosteet.Pankkiasiat on siirretty nettiin hoidettavaksi ja minulla on tileihin käyttöoikeus.Se otetaan käyttöön,kun tilanne vaatii tai jos hän loukkaantuu yllättäen.Pientä ongelmaa tuottaa se kun äitini nostaa liikaa käteistä.Sukanvarsisäästöä on kertynyt.Hänen rahankäyttönsä on niukkaa.Seuraavaksi täytyy tilata aika keskussairaalaan muistin vuositarkastukseen.Jännä nähdä miten käy.Pakko tunnustaa pelkääväni äidin menevän ulos ja paleltuvan sinne.Turvaranneke on kädessä,mutta ymmärtääkö painaa nappia.Seinänaapurit olisi lähellä.Arvoitus:miten hän menettelee oven taakse jäätyään-sepä se...Moi!


      • tytär suruinen
        tytär suruinen kirjoitti:

        Viime kirjoituksesta on jo aikaa.Jatkan eteempäin.Äidin kanssa on sujunut hyvin.Jokainen tietää mitä se tarkoittaa dementikosta puhuttaessa.Toinen päivä on parempi kuin toinen.Äiti säikäytti omaisia toistamalla"kuolemistaan".Minä olen kuullut sitä niin monta kertaa,etten korvaani hievauta.Jos hän haluaa puhua,puhukoon.Sitä ei saa mennä mukaan hänen juttuihinsa eikä lisätä"vettä myllyyn".Ruoka-asioissa minulla on hänen suhteensa melko väljä kanta.Kierrän hänen kanssaan ruokakaupassa ja esittelen joitakin ruokia,ottaako hän vai ei.Joskus kelpaa.Pyydän häntä kirjoittamaan ostoslistan itselleen.Montaa asiaa siinä ei ole,mutta listan tekeminen ja tuotteiden etsiminen pitää hänet"ajantasalla".Usein joudun viemään hänet hyllyn luo ja jos vieläkään ei löydy,esittelen hänelle valikoiman.Silloin viimeistään on hänen vuoronsa toimia.Hän on vaativa-tutkii tuoteselosteet.Pankkiasiat on siirretty nettiin hoidettavaksi ja minulla on tileihin käyttöoikeus.Se otetaan käyttöön,kun tilanne vaatii tai jos hän loukkaantuu yllättäen.Pientä ongelmaa tuottaa se kun äitini nostaa liikaa käteistä.Sukanvarsisäästöä on kertynyt.Hänen rahankäyttönsä on niukkaa.Seuraavaksi täytyy tilata aika keskussairaalaan muistin vuositarkastukseen.Jännä nähdä miten käy.Pakko tunnustaa pelkääväni äidin menevän ulos ja paleltuvan sinne.Turvaranneke on kädessä,mutta ymmärtääkö painaa nappia.Seinänaapurit olisi lähellä.Arvoitus:miten hän menettelee oven taakse jäätyään-sepä se...Moi!

        Äitini täytti 78 v.Koska hän on aina ollut synttärinpitoa vastaan,järjestimme hänelle tälläkertaa sellaiset.Selitin sisaruksilleni,että mentäis porukalla äitiä katsomaan niinkauan kuin muistaa meidät.Yllätysvierailu.2 tuntia ennen H-hetkeä minulle iski pakottava tunne soittaa äidille ja vihjaista vieraista.Hän tiuskaisi:Mitä te tänne tulette?!Tyynen rauhallisesti kerroin että kaikilla on nyt aikaa vierailla hänen luonaan.Leppyi ja lupasi siivota lattialle levittämänsä lehtipussit.Ilta meni mukavasti siihen asti,kunnes äidille annettiin lahjakortti"jalkojen hemmotteluhoitoon".Siitä hän ei tykänny alkuunsakaan.Kysyin häneltä olisiko halunnut mielummin"intialaisen päänhieronnan"?EN!!Siskoni on todella huonolla tuulella,koska hänen lahjakortti-ideansa sai noin tylyn vastaanoton.Se on yhteisesti meiltä lapsilta.Vien äidin hoitolaan,se on vissi ja varma.Jos ei huoli lahjaa,menen itse,kun omat jalkani on kuin riivinraudat.Äidin lapsenpeppuihoon verrattuna ;)


      • tytär suruinen
        tytär suruinen kirjoitti:

        Viime kirjoituksesta on jo aikaa.Jatkan eteempäin.Äidin kanssa on sujunut hyvin.Jokainen tietää mitä se tarkoittaa dementikosta puhuttaessa.Toinen päivä on parempi kuin toinen.Äiti säikäytti omaisia toistamalla"kuolemistaan".Minä olen kuullut sitä niin monta kertaa,etten korvaani hievauta.Jos hän haluaa puhua,puhukoon.Sitä ei saa mennä mukaan hänen juttuihinsa eikä lisätä"vettä myllyyn".Ruoka-asioissa minulla on hänen suhteensa melko väljä kanta.Kierrän hänen kanssaan ruokakaupassa ja esittelen joitakin ruokia,ottaako hän vai ei.Joskus kelpaa.Pyydän häntä kirjoittamaan ostoslistan itselleen.Montaa asiaa siinä ei ole,mutta listan tekeminen ja tuotteiden etsiminen pitää hänet"ajantasalla".Usein joudun viemään hänet hyllyn luo ja jos vieläkään ei löydy,esittelen hänelle valikoiman.Silloin viimeistään on hänen vuoronsa toimia.Hän on vaativa-tutkii tuoteselosteet.Pankkiasiat on siirretty nettiin hoidettavaksi ja minulla on tileihin käyttöoikeus.Se otetaan käyttöön,kun tilanne vaatii tai jos hän loukkaantuu yllättäen.Pientä ongelmaa tuottaa se kun äitini nostaa liikaa käteistä.Sukanvarsisäästöä on kertynyt.Hänen rahankäyttönsä on niukkaa.Seuraavaksi täytyy tilata aika keskussairaalaan muistin vuositarkastukseen.Jännä nähdä miten käy.Pakko tunnustaa pelkääväni äidin menevän ulos ja paleltuvan sinne.Turvaranneke on kädessä,mutta ymmärtääkö painaa nappia.Seinänaapurit olisi lähellä.Arvoitus:miten hän menettelee oven taakse jäätyään-sepä se...Moi!

        Äiti kaatoi kattilasta tulikuumaa vettä termospulloon.Hänellä on tapana suodattaa kahvia pitämällä sihtiä toisella kädellä,samalla kun kaataa kuumaa vettä kattilasta.Olen sanonut toimituksen olevan turvallisuusriski.Ohjeistin häntä toimimaan toisin.Ettei tarvitsisi pidellä suodatinta kädessään.Nyt sattui se mitä uumoilinkin.Kuumaa vettä roiskahti sihtiä pitävälle kädelle.Osa roiskeista oli mennyt kasvoille.Laittoi heti käden kylmän vesikraanan alle.Silti siihen tuli 3:nen asteen palovamma.Viikon kuluttua hän leikkasi puukolla pahvilaatikkoa.Puukko lipsahti kädenselkämykseen.Verta tuli paljon.Sai köytettyä käden ja meni sänkyyn,pitäen kättä ylhäällä.Sitten soitti minulle ja kertoi aivan muita asioita.Lopuksi sanoi:Kyllä säikähdin äsken,kun verta tuli niin paljon".Olisin lähtenyt katsomaan häntä,mutta hän esteli:Kyllä minä pärjään".Soitin siskolleni,kun pelkäsin äidille käyvän samoin kuin veljelleni,joka kuoli yön aikana verenhukkaan päähän tulleesta reiästä.Sisko soitti kotisairaanhoitajalle.Joka kävi paikalla määräten äidin heti lääkäriin.Puukon tekemä haava oli syvä.Se puhdistettiin ja liimattiin.Äiti onkin etsinyt syyllistä:Kuka soitti apua paikalle?!Siskon kanssa nauretaan ja osoitetaan toisiamme :)


      • tytär suruinen
        tytär suruinen kirjoitti:

        Äiti kaatoi kattilasta tulikuumaa vettä termospulloon.Hänellä on tapana suodattaa kahvia pitämällä sihtiä toisella kädellä,samalla kun kaataa kuumaa vettä kattilasta.Olen sanonut toimituksen olevan turvallisuusriski.Ohjeistin häntä toimimaan toisin.Ettei tarvitsisi pidellä suodatinta kädessään.Nyt sattui se mitä uumoilinkin.Kuumaa vettä roiskahti sihtiä pitävälle kädelle.Osa roiskeista oli mennyt kasvoille.Laittoi heti käden kylmän vesikraanan alle.Silti siihen tuli 3:nen asteen palovamma.Viikon kuluttua hän leikkasi puukolla pahvilaatikkoa.Puukko lipsahti kädenselkämykseen.Verta tuli paljon.Sai köytettyä käden ja meni sänkyyn,pitäen kättä ylhäällä.Sitten soitti minulle ja kertoi aivan muita asioita.Lopuksi sanoi:Kyllä säikähdin äsken,kun verta tuli niin paljon".Olisin lähtenyt katsomaan häntä,mutta hän esteli:Kyllä minä pärjään".Soitin siskolleni,kun pelkäsin äidille käyvän samoin kuin veljelleni,joka kuoli yön aikana verenhukkaan päähän tulleesta reiästä.Sisko soitti kotisairaanhoitajalle.Joka kävi paikalla määräten äidin heti lääkäriin.Puukon tekemä haava oli syvä.Se puhdistettiin ja liimattiin.Äiti onkin etsinyt syyllistä:Kuka soitti apua paikalle?!Siskon kanssa nauretaan ja osoitetaan toisiamme :)

        Vein äidin jalkahemmotteluun.Suostui lopulta,ihme kumma.Olin itse ensin hoidoissa.otin myös käsihoidon.Kuinka ollakaan,tullessani hakemaan äitiä hoitolasta,hän istui ylettömän tyytyväisenä tuolissa,lämpöhansikkaat kädessään.Ohoh!Oli ottanut myös käsihoidon.Niin sitä pitää.Kävimme kahvilassa.Siellä alkoi tutttu marina:Ihan turha reissu,minulla ei ollut mitään hoidettavaa jaloissa.Ja minulla on kaikki välineetkin mitä siellä oli.Hohhoijaa!"Muori pistää kampoihin,ihan periaatteesta :)


      • mietinpä,,,
        tytär suruinen kirjoitti:

        Vein äidin jalkahemmotteluun.Suostui lopulta,ihme kumma.Olin itse ensin hoidoissa.otin myös käsihoidon.Kuinka ollakaan,tullessani hakemaan äitiä hoitolasta,hän istui ylettömän tyytyväisenä tuolissa,lämpöhansikkaat kädessään.Ohoh!Oli ottanut myös käsihoidon.Niin sitä pitää.Kävimme kahvilassa.Siellä alkoi tutttu marina:Ihan turha reissu,minulla ei ollut mitään hoidettavaa jaloissa.Ja minulla on kaikki välineetkin mitä siellä oli.Hohhoijaa!"Muori pistää kampoihin,ihan periaatteesta :)

        äiti ei suostu ottamaan rauhoittavaa mielialalääkettä harhakuvitelmiinsa, vaikka tässä on isäni kanssa melkein kaikki keinot kokeiltu, onneksi äitini vielä ainakin laittaa lääkelaastarin itse alz-sairauteen. Äidilläni 76vee tuntuu olevan virtaa, ettei tahdo yöksi mennä nukkumaan edes. Siivoaa ja pesee vaatteita keskellä yötä. Isäni vaan ei enää pysy mukana, valvominen uuvuttaa häntä.
        Onko muilla kokemuksia samasta? Miten toimitte, että läheisenne ottaa lääkärin määräämät lääkkeet?


      • tytär suruinen
        mietinpä,,, kirjoitti:

        äiti ei suostu ottamaan rauhoittavaa mielialalääkettä harhakuvitelmiinsa, vaikka tässä on isäni kanssa melkein kaikki keinot kokeiltu, onneksi äitini vielä ainakin laittaa lääkelaastarin itse alz-sairauteen. Äidilläni 76vee tuntuu olevan virtaa, ettei tahdo yöksi mennä nukkumaan edes. Siivoaa ja pesee vaatteita keskellä yötä. Isäni vaan ei enää pysy mukana, valvominen uuvuttaa häntä.
        Onko muilla kokemuksia samasta? Miten toimitte, että läheisenne ottaa lääkärin määräämät lääkkeet?

        Äidin terveys on kaikenkaikkiaan melkeimpä hyvä.Vuoden aikana muisti on hiukan pahentunut.Sen näkee mitenpaljon muistipisteet laskenu,kun keskiviikkona menemme keskussairaalaan.Hankalimmat pullonkaulat on:siivous,pyykinpesu ja uutena reseptien säilytys.Äiti ei päästä meitä sukulaisia siivoamaan.Keittiöstä näkee että on puhdistusta vailla.Saisi edes kerran putsata paikat puhtaaksi.Kaikenlaisia suunnitelmia on kehitelty,milläkonstin pääsisimme siivoamaan,mutta...yhdessä vaiheessa mietin ulkopuolista siivoojaa ja veisin äidin siksiajaksi pois asunnosta,mutta...Pakko kai tehä niin,jos muu ei auta!Ostin hänelle pyykinpesukoneen.Torjui tylyn tyrmeästi:Minä en sitten tuota konetta käytä!!Sanoin:MINÄ KÄYTÄN.Aion pestå kaikki hänen vaatteensa ja petivaatteensa.Niitä ei ole pesty vuosiin!Äiti intti ja jankutti vastaan ettei tarvitse konetta,aivankuin olisi aikonut lyödä minua kävelykepillään.Mulle sama,pyykit pestään!Reseptit on toistakertaa nyt kaikki hukassa.Ennen ne löytyi lääkekaapista.Jatkan myöhemmin...


      • tytär suruinen
        tytär suruinen kirjoitti:

        Äidin terveys on kaikenkaikkiaan melkeimpä hyvä.Vuoden aikana muisti on hiukan pahentunut.Sen näkee mitenpaljon muistipisteet laskenu,kun keskiviikkona menemme keskussairaalaan.Hankalimmat pullonkaulat on:siivous,pyykinpesu ja uutena reseptien säilytys.Äiti ei päästä meitä sukulaisia siivoamaan.Keittiöstä näkee että on puhdistusta vailla.Saisi edes kerran putsata paikat puhtaaksi.Kaikenlaisia suunnitelmia on kehitelty,milläkonstin pääsisimme siivoamaan,mutta...yhdessä vaiheessa mietin ulkopuolista siivoojaa ja veisin äidin siksiajaksi pois asunnosta,mutta...Pakko kai tehä niin,jos muu ei auta!Ostin hänelle pyykinpesukoneen.Torjui tylyn tyrmeästi:Minä en sitten tuota konetta käytä!!Sanoin:MINÄ KÄYTÄN.Aion pestå kaikki hänen vaatteensa ja petivaatteensa.Niitä ei ole pesty vuosiin!Äiti intti ja jankutti vastaan ettei tarvitse konetta,aivankuin olisi aikonut lyödä minua kävelykepillään.Mulle sama,pyykit pestään!Reseptit on toistakertaa nyt kaikki hukassa.Ennen ne löytyi lääkekaapista.Jatkan myöhemmin...

        Olipa yllätys-äidin muistipiste oli 18,parantunut hiukan vuodentakaisesta.Lähimuistissa eniten vaikeuksia.Lääkitys Donaration pysyy samana,kaikilta osin.Tälläkertaa pikkusiskoni tuli mukaamme.Hänellä olikin kysyttävää.Muutoin on mennyt mukavasti.Eilen mentiin porukalla siivoustalkoisiin äidille.Hän yritti jokakäänteessä pistää hanttiin ettemme olisi saaneet siivotuksi.Jutut meni usein:Tuon ole juuri siivonnut,pyykit pessyt yms.Mikään ei pidä paikkaansa.Pesuhuoneen remonttion valmis.Toivottavasti peseytyy...aivan kauhea työ ollut saada hänet kerran viikossa suihkuun milloin minnekin paikkaan.Osaako edes laittaa hanaa auki?Otan selvän kun käyn.Sanoi käyneensä jo suihkussa,mutta en huomannut pyyhkeitä,saippuoita...Siskoni kanssa suunnittelimme laittaa petivaatteet juuriostamaani pesukoneeseen-koepesulle.Siskopa ei saanut äidiltä lupaa.Hoin:Missä pyykit viipyy,että saan laittaa koneeseen?Sitten kunäidin silmä vältti hain kaikki petivaatteet ulkoa koneeseen.Kauhea vääntö kaikesta.Äiti syytteli meitä suorinsanoin.Olen nähnyt ja kuullut jo kaikenlaista-menee toisesta korvasta sisään,toisesta ulos.Muut sisarukset ottaa kaiken tosissaan.Vein äidin tunniksi asioille.Hän itse halusi hetkeksi pois.OLEN VIELÄKIN SITÄMIELTÄ ETTÄ ÄIDILLE OLISI PARASTA OLLA MUUALLA SIIVOUKSEN AJAN.Siivous sujuisi nopsammin ja kaikilla olisi parempi mieli.Tuskin äiti edes huomaa että paikat on siivottu,jos tavarat pysyy suurinpiirtein paikallaan.Ensiviikolla olisi vajaan viikon autoretkeily.Saattaa tulla suuria vaikeuksia äidin kanssa.Jos vähänkään siltä näyttää jätän reissun väliin.Helle on vaaratekijä-äiti ei juo vettä tai nesteitä.Laimeaa kahvia vain...johan siinä terveeltäkin nuppi sekoaa.Olen äidin kanssa autossa yötä.Täytyy olla varovainen ja tarkistaa saisiko oven lapsilukituksi.Viimeajelulla äiti valitteli kuumuutta kesken ajon ja syrjäsilmällä näin hänen kätensä siirtyvän ovenkahvaan!En sanonut mitään,koska se olisi säikäyttänyt hänet.Käsi epäröi ja siirtyi ikkunaripaan.Autoonmenossa oli kanssa vaikeuksia.Tultiin kaupasta,ihmettelin miksi äiti jäi seisomaan auton perään.Aivan hukassa!Odottelin ja pyysin tulemaan autoon.Lopulta tuli paikalleen.Oli kuvitellut autoani kaksioviseksi,kun hänen naapurillaan on sellainen ja joutuu aina takapenkille.Selitys kelpasi :)


      • tytär suruinen
        tytär suruinen kirjoitti:

        Olipa yllätys-äidin muistipiste oli 18,parantunut hiukan vuodentakaisesta.Lähimuistissa eniten vaikeuksia.Lääkitys Donaration pysyy samana,kaikilta osin.Tälläkertaa pikkusiskoni tuli mukaamme.Hänellä olikin kysyttävää.Muutoin on mennyt mukavasti.Eilen mentiin porukalla siivoustalkoisiin äidille.Hän yritti jokakäänteessä pistää hanttiin ettemme olisi saaneet siivotuksi.Jutut meni usein:Tuon ole juuri siivonnut,pyykit pessyt yms.Mikään ei pidä paikkaansa.Pesuhuoneen remonttion valmis.Toivottavasti peseytyy...aivan kauhea työ ollut saada hänet kerran viikossa suihkuun milloin minnekin paikkaan.Osaako edes laittaa hanaa auki?Otan selvän kun käyn.Sanoi käyneensä jo suihkussa,mutta en huomannut pyyhkeitä,saippuoita...Siskoni kanssa suunnittelimme laittaa petivaatteet juuriostamaani pesukoneeseen-koepesulle.Siskopa ei saanut äidiltä lupaa.Hoin:Missä pyykit viipyy,että saan laittaa koneeseen?Sitten kunäidin silmä vältti hain kaikki petivaatteet ulkoa koneeseen.Kauhea vääntö kaikesta.Äiti syytteli meitä suorinsanoin.Olen nähnyt ja kuullut jo kaikenlaista-menee toisesta korvasta sisään,toisesta ulos.Muut sisarukset ottaa kaiken tosissaan.Vein äidin tunniksi asioille.Hän itse halusi hetkeksi pois.OLEN VIELÄKIN SITÄMIELTÄ ETTÄ ÄIDILLE OLISI PARASTA OLLA MUUALLA SIIVOUKSEN AJAN.Siivous sujuisi nopsammin ja kaikilla olisi parempi mieli.Tuskin äiti edes huomaa että paikat on siivottu,jos tavarat pysyy suurinpiirtein paikallaan.Ensiviikolla olisi vajaan viikon autoretkeily.Saattaa tulla suuria vaikeuksia äidin kanssa.Jos vähänkään siltä näyttää jätän reissun väliin.Helle on vaaratekijä-äiti ei juo vettä tai nesteitä.Laimeaa kahvia vain...johan siinä terveeltäkin nuppi sekoaa.Olen äidin kanssa autossa yötä.Täytyy olla varovainen ja tarkistaa saisiko oven lapsilukituksi.Viimeajelulla äiti valitteli kuumuutta kesken ajon ja syrjäsilmällä näin hänen kätensä siirtyvän ovenkahvaan!En sanonut mitään,koska se olisi säikäyttänyt hänet.Käsi epäröi ja siirtyi ikkunaripaan.Autoonmenossa oli kanssa vaikeuksia.Tultiin kaupasta,ihmettelin miksi äiti jäi seisomaan auton perään.Aivan hukassa!Odottelin ja pyysin tulemaan autoon.Lopulta tuli paikalleen.Oli kuvitellut autoani kaksioviseksi,kun hänen naapurillaan on sellainen ja joutuu aina takapenkille.Selitys kelpasi :)

        Joudun päivittäin pohtimaan lähdenkö automatkalle äidin kanssa vai en.Muutaman päivän kuluttua tiedettävä.Auton varustaminen olisi aloitettava sitä ennen.Olisipa aparaatti millä vois nähä reissun kulun etukäteen.Mutta ei oo keksitty sellasta värkkiä.Mikä voisi mennä pieleen?Lista olisi pitkä.Usein tollikko syntyy ennakoimatta,kuin salama kirkkaalta taivaalta.Itsestäänselvyyksistä paisuu mahoton pattitilanne.Äidin matkavaatteet on valmiiksi likaisia.Helppoa sanoa:pesukone pyörimään.Yritän saada koneellisen pestyksi.Moi!


      • tytär suruinen
        tytär suruinen kirjoitti:

        Joudun päivittäin pohtimaan lähdenkö automatkalle äidin kanssa vai en.Muutaman päivän kuluttua tiedettävä.Auton varustaminen olisi aloitettava sitä ennen.Olisipa aparaatti millä vois nähä reissun kulun etukäteen.Mutta ei oo keksitty sellasta värkkiä.Mikä voisi mennä pieleen?Lista olisi pitkä.Usein tollikko syntyy ennakoimatta,kuin salama kirkkaalta taivaalta.Itsestäänselvyyksistä paisuu mahoton pattitilanne.Äidin matkavaatteet on valmiiksi likaisia.Helppoa sanoa:pesukone pyörimään.Yritän saada koneellisen pestyksi.Moi!

        Tapahtunutta:Koska sääennuste lupasi poutaa niin soitin päivää ennen lähtöä äidille,että pakkaa vaatteesi ja lääkkeesi valmiiksi.Seuraavana päivänä hän ei ollut tehnyt mitään valmisteluja.Totesi vain:tämä tuli niin äkkiä.Itse olin saanut matka-automme valmiiksi,joten lähdin ajelemaan hänen asunnolleen.Ajattelin ettei äidin pakkaamisesta tule mitään-auttaisin häntä.Yllätys oli suuri äidin istuessa naapureiden kanssa ulkona päivää viettämässä.Huikkasin kaukaa:Nyt tuli noutaja!Sisällä äitini muhaji että tämä tuli niin äkkiä.Kysyin:Lähdenkö takaisin kotiini?Ei!Ajomatka Liperiin sujui hyvin.Kerran äiti kaatoi kahvilassa kuuman kahvin pitkin pöytää.Yövyimme välietapilla.Seura-alueella äiti auttoi pressukatoksen pystyttämisessä.Kävelimme hiukan,joimme kahvit,nukkumaan.Kuinka mukavaa-kaikki sujuu!!!


      • tytär suruinen
        tytär suruinen kirjoitti:

        Tapahtunutta:Koska sääennuste lupasi poutaa niin soitin päivää ennen lähtöä äidille,että pakkaa vaatteesi ja lääkkeesi valmiiksi.Seuraavana päivänä hän ei ollut tehnyt mitään valmisteluja.Totesi vain:tämä tuli niin äkkiä.Itse olin saanut matka-automme valmiiksi,joten lähdin ajelemaan hänen asunnolleen.Ajattelin ettei äidin pakkaamisesta tule mitään-auttaisin häntä.Yllätys oli suuri äidin istuessa naapureiden kanssa ulkona päivää viettämässä.Huikkasin kaukaa:Nyt tuli noutaja!Sisällä äitini muhaji että tämä tuli niin äkkiä.Kysyin:Lähdenkö takaisin kotiini?Ei!Ajomatka Liperiin sujui hyvin.Kerran äiti kaatoi kahvilassa kuuman kahvin pitkin pöytää.Yövyimme välietapilla.Seura-alueella äiti auttoi pressukatoksen pystyttämisessä.Kävelimme hiukan,joimme kahvit,nukkumaan.Kuinka mukavaa-kaikki sujuu!!!

        Jatkuu...Aamuvarhaisella kuulin äidin liikuskelevan retkiautossamme,jossa nukuttiin.Olin sikeässä horroksessa.Herättyäni vilkaisin äidin pedanneen sängynsä.Lurkkasin katokseemme,eikä äitiä näkynytkään siellä istumassa!Tiesin pahimman tapahtuneen.Kävelin alueen läpi,mihin olisi voinut mennä.Soitin siskolleni,joka sanoi tyynesti äidin tulevan takaisin aamukävelyltään."Äiti ei osaa takaisin!".Soitin heti turvapalvelulle tuntomerkit.Hetken kuluttua sain puhelun,jossa ilmoitettiin äidin viedyn ensiapuasemalle.Menin tapaamaan karkulaista.Mokoma istui hymyssäsuin välipalalla.Tipassa.Nestehukka,alhainen verenpaine ja pulssi.3 tuntia oli tarkkailussa.Kunto parani niinpaljon että olimme yht.6 pv"retkellämme".Yksi päivä oli tuulinen.Nukkuminen oli vaikeaa-äitini oli sekaisin.Kuvitteli minun penkovan hänen omaisuuttaan.Olen väsynyt äitiini-tauonpaikka!


      • muhku45
        tytär suruinen kirjoitti:

        Jatkuu...Aamuvarhaisella kuulin äidin liikuskelevan retkiautossamme,jossa nukuttiin.Olin sikeässä horroksessa.Herättyäni vilkaisin äidin pedanneen sängynsä.Lurkkasin katokseemme,eikä äitiä näkynytkään siellä istumassa!Tiesin pahimman tapahtuneen.Kävelin alueen läpi,mihin olisi voinut mennä.Soitin siskolleni,joka sanoi tyynesti äidin tulevan takaisin aamukävelyltään."Äiti ei osaa takaisin!".Soitin heti turvapalvelulle tuntomerkit.Hetken kuluttua sain puhelun,jossa ilmoitettiin äidin viedyn ensiapuasemalle.Menin tapaamaan karkulaista.Mokoma istui hymyssäsuin välipalalla.Tipassa.Nestehukka,alhainen verenpaine ja pulssi.3 tuntia oli tarkkailussa.Kunto parani niinpaljon että olimme yht.6 pv"retkellämme".Yksi päivä oli tuulinen.Nukkuminen oli vaikeaa-äitini oli sekaisin.Kuvitteli minun penkovan hänen omaisuuttaan.Olen väsynyt äitiini-tauonpaikka!

        äitis hoitoon,saat elää sinäkin


      • tytär suruinen
        muhku45 kirjoitti:

        äitis hoitoon,saat elää sinäkin

        Kävin sitten kumminkin äidin luona.Mansikoita teki kummankin mieli.Äiti osti laatikollisen mansikoita,kannoin ne autosta keittiöön.Seuraavaksi suuntasimme pikku retkelle lähimarjatilalle.Sadekuuron takia emme voineetkaan poimia itse mansikoita.Äitini sipisi minulle:Olisin vain syönyt niitä maalta suuhuni".Ostin valmiiksi poimittuja mansikoita.Äiti halusi ostaa itsellenkin laatikollisen.Estelin:Juurihan sinä ostit kaupan edestä".Äitini,silmät suurina:"Ostinko?".Kyllä lähimuisti onkin heikentynyt paljon!On vain mentävä päivä kerrallaan.Jos äitimamma on itse tyytyväinen elämäänsä-olen minäkin.Hyvää kesää kaikille!


      • tytär suruinen
        tytär suruinen kirjoitti:

        Kävin sitten kumminkin äidin luona.Mansikoita teki kummankin mieli.Äiti osti laatikollisen mansikoita,kannoin ne autosta keittiöön.Seuraavaksi suuntasimme pikku retkelle lähimarjatilalle.Sadekuuron takia emme voineetkaan poimia itse mansikoita.Äitini sipisi minulle:Olisin vain syönyt niitä maalta suuhuni".Ostin valmiiksi poimittuja mansikoita.Äiti halusi ostaa itsellenkin laatikollisen.Estelin:Juurihan sinä ostit kaupan edestä".Äitini,silmät suurina:"Ostinko?".Kyllä lähimuisti onkin heikentynyt paljon!On vain mentävä päivä kerrallaan.Jos äitimamma on itse tyytyväinen elämäänsä-olen minäkin.Hyvää kesää kaikille!

        Äitini soitti:vesiremontti jatkuu muissa huoneissa.Mikseivät korjanneet alkukesänä kaikkia vesiputkia-vain pesuhuoneen.Grrr...äidille remontin jatkuminen vaikuttaa muistia heikentävästi.Muuttuu sekavaksi,kun esineiden paikkoja muutetaan.Häntä ei voi siirtää muuallekaan.Asuntovaunu kait tuotava tilapäismajoitukseksi pihapiiriin.Kaikkea hänelle sattuu.-Elämä on-


      • tytär suruinen
        tytär suruinen kirjoitti:

        Äitini soitti:vesiremontti jatkuu muissa huoneissa.Mikseivät korjanneet alkukesänä kaikkia vesiputkia-vain pesuhuoneen.Grrr...äidille remontin jatkuminen vaikuttaa muistia heikentävästi.Muuttuu sekavaksi,kun esineiden paikkoja muutetaan.Häntä ei voi siirtää muuallekaan.Asuntovaunu kait tuotava tilapäismajoitukseksi pihapiiriin.Kaikkea hänelle sattuu.-Elämä on-

        Äitini on useaan otteeseen pyytänyt minua viemään pois hänelle ostamani pyykinpesukoneen.Hänelle ei tule pyykättävää.Yritän selittää että konetta voidaan vielä joskus tarvita.Äitini pesee vain alushousunsa.Joten ei kait hän sitten tarvitse konetta.Vaatteensa haisee"iffiltä".Oikea sana kuvaamaan hajua.Vanhus ei hikoile-sanoo ettei ole koskaan hikoillut.Äitini ei pidä kosketuksesta.Joskus yritän kävellessä ottaa häntä käsikynkästä kiinni,mutta hän irrottautuu otteesta.Vaivautuu puolituttujen halailuista.Kulkiessani kaupungilla äiteen kanssaan,hän juttelee kaikille kuin tuntisi heidät.Hupaisaa etteivät tuttavatkaan tiedä ettei äiti muista heitä.Äitini on nero huijaamaan ihmisiä-pisteet hänelle :) Junamatkaa odotellessa....


      • tytär suruinen
        tytär suruinen kirjoitti:

        Äitini on useaan otteeseen pyytänyt minua viemään pois hänelle ostamani pyykinpesukoneen.Hänelle ei tule pyykättävää.Yritän selittää että konetta voidaan vielä joskus tarvita.Äitini pesee vain alushousunsa.Joten ei kait hän sitten tarvitse konetta.Vaatteensa haisee"iffiltä".Oikea sana kuvaamaan hajua.Vanhus ei hikoile-sanoo ettei ole koskaan hikoillut.Äitini ei pidä kosketuksesta.Joskus yritän kävellessä ottaa häntä käsikynkästä kiinni,mutta hän irrottautuu otteesta.Vaivautuu puolituttujen halailuista.Kulkiessani kaupungilla äiteen kanssaan,hän juttelee kaikille kuin tuntisi heidät.Hupaisaa etteivät tuttavatkaan tiedä ettei äiti muista heitä.Äitini on nero huijaamaan ihmisiä-pisteet hänelle :) Junamatkaa odotellessa....

        Junamatka Turkuun meni mukavasti.Äidin fyysinen kunto on hyvä.Melkein heti lähdimme vuorokauden laivaristeilylle Tukholmaan.Äiti oli hyvä matkakumppani.Erehdyin viemään hänet kauan odottamalleni seisovan pöydän tarjoiluun.Hän kokosi yhden lautasellisen lämmintä ruokaa,leipää,maitoa.Hain itse 3 krt eril.herkkunaposteltavia.Jälkiruuasta äiti kieltäytyi.Toin kumminkin makeita paloja ja jäätelöä hänelle.Tiuskaisi vihaisesti:"Siinä sulla on nyt syömistä!"Perustelin asian lyhyesti:Syödään nyt kun on kerran maksettukin kalliisti.Hän alkoi maistella makeaa.Lopulta jäi 1 tumma suklaaleivos,jonka tarjoilija meinasi heivata kesken kaiken pois.Äiti sanoi tuimasti:MINÄ SYÖN! Hehheh!Tyttäreni kanssa kierreltiin Naantalissa ja Turussa.Hiukan hirvitti ostoskeskuksen jyrkät rullaportaat.Äitini tasapaino ja jalkojen toiminta pelaa loistavasti!.Yövyttiin tyttären ja miehensä luona.Äitini viihtyi hyvin,kun sai seurailla kissanpojan seikkailuja ja villiä menoa.Kertakaikkisen upee reissukokemus!!PS.Äitini ei enää muista tyttäreni nimeä.Matkasta jäi mieleen kissinpoika.Hyvää syksyä kaikille! :)))


      • tytäe suruinen
        tytär suruinen kirjoitti:

        Junamatka Turkuun meni mukavasti.Äidin fyysinen kunto on hyvä.Melkein heti lähdimme vuorokauden laivaristeilylle Tukholmaan.Äiti oli hyvä matkakumppani.Erehdyin viemään hänet kauan odottamalleni seisovan pöydän tarjoiluun.Hän kokosi yhden lautasellisen lämmintä ruokaa,leipää,maitoa.Hain itse 3 krt eril.herkkunaposteltavia.Jälkiruuasta äiti kieltäytyi.Toin kumminkin makeita paloja ja jäätelöä hänelle.Tiuskaisi vihaisesti:"Siinä sulla on nyt syömistä!"Perustelin asian lyhyesti:Syödään nyt kun on kerran maksettukin kalliisti.Hän alkoi maistella makeaa.Lopulta jäi 1 tumma suklaaleivos,jonka tarjoilija meinasi heivata kesken kaiken pois.Äiti sanoi tuimasti:MINÄ SYÖN! Hehheh!Tyttäreni kanssa kierreltiin Naantalissa ja Turussa.Hiukan hirvitti ostoskeskuksen jyrkät rullaportaat.Äitini tasapaino ja jalkojen toiminta pelaa loistavasti!.Yövyttiin tyttären ja miehensä luona.Äitini viihtyi hyvin,kun sai seurailla kissanpojan seikkailuja ja villiä menoa.Kertakaikkisen upee reissukokemus!!PS.Äitini ei enää muista tyttäreni nimeä.Matkasta jäi mieleen kissinpoika.Hyvää syksyä kaikille! :)))

        2 viikkoa kului Turunmatkasta niin äidin varpaat kipeytyi ja tulehtui.Hän oli aktiivinen ja tilasi ajan terveysasemalle.Sai lähetteen keskussairaalaan.Hän soitti minulle seur.pv:nä ettei voikaan lähteä kanssani vierailulle,kun isovarvas on tosi kipeä.Soitin pikkusysterilleni.Hän sai sumplittua niin,että paikka löytyi keskussairaalasta samantien.Hän haki edellispäivänä saadun lähetteen ja äidin.Äiti on ollut 10 päivää sairaaloissa.Varjoaine-ja liotushoitopäivänä hän oli nukuksissa.Hemoglobiini laski 80:een nivuksiin tulleen verenvuodon takia.Pulssi ja verenpaine oli erittt.alhaalla.Eilen kävin tk:ssa,äiti oli virkeä ja pirtsakka.Huonekaverin kanssa tekevät käytäväkävelyjä.Varpaista ei vielä tiedä miten niiden käy.Säären suonitukkeuma ei auennut kunnolla.Amputointi vai ei....???


      • tytär suruinen
        tytäe suruinen kirjoitti:

        2 viikkoa kului Turunmatkasta niin äidin varpaat kipeytyi ja tulehtui.Hän oli aktiivinen ja tilasi ajan terveysasemalle.Sai lähetteen keskussairaalaan.Hän soitti minulle seur.pv:nä ettei voikaan lähteä kanssani vierailulle,kun isovarvas on tosi kipeä.Soitin pikkusysterilleni.Hän sai sumplittua niin,että paikka löytyi keskussairaalasta samantien.Hän haki edellispäivänä saadun lähetteen ja äidin.Äiti on ollut 10 päivää sairaaloissa.Varjoaine-ja liotushoitopäivänä hän oli nukuksissa.Hemoglobiini laski 80:een nivuksiin tulleen verenvuodon takia.Pulssi ja verenpaine oli erittt.alhaalla.Eilen kävin tk:ssa,äiti oli virkeä ja pirtsakka.Huonekaverin kanssa tekevät käytäväkävelyjä.Varpaista ei vielä tiedä miten niiden käy.Säären suonitukkeuma ei auennut kunnolla.Amputointi vai ei....???

        Nimeni ja puhelinnumeroni on ollut tiedossa paikallisessa tk:ssa ja keskussairaalassa.Sinnehän olisi hyvä ilmoittaa omaisen tiedot.Siskoni antoi nyt omansa ja sairaalat ilmoitti että olisi hyvä olla 2.tiedot,jos toinen ei vastaa puhelimeen.Siis thäh?!Mihin yhteystietoni hävisi?!Jurppii!Kerroin systerille että antaa olla.Mulle riittää.Viimekäynnillä tk:n vuodeosastolla,huolestuin toisesta asiasta vielä enemmän.Äitini katsoi minua suoraa silmiin ja kertoi hänelle ehdotetun hoitolaitokseen menoa.Meille omaisille ei ole puhuttu tästä mitään,vaikka sisareni juttelee aina hoitajien huoneessa äidin asioista.Käykö tässä niin että yrittävät saada äitiä laittamaan nimensä johonkin sopimuksiin...tuntuu siltä.Sisarusten kanssa sovittiin että äiti pärjää vielä kotona.Sääriamputaation jälkeen lähtee kotoaan pois.Äitikin samaa mieltä asiasta.Juteltu avoimesti."Hyvää"tässä sairaalakierroksessa on ollut se,että olen läpikäynyt kaikki "ongelmakohdat"äidin asunnolla.Lista olisi piiiitkä.Tällä vkolla hoitosuunnitelma.Menen sisareni kanssa sinne-luultavasti.Olen suorapuheinen,kumminkin jyräävät mielipiteeni.Joten mietin lähdenkö ollenkaan,kun tuntuu turhalta,kaiken jälkeen.Uteliaisuus saattaa voittaa...kerron sitten.


      • tytär suruinen
        tytär suruinen kirjoitti:

        Nimeni ja puhelinnumeroni on ollut tiedossa paikallisessa tk:ssa ja keskussairaalassa.Sinnehän olisi hyvä ilmoittaa omaisen tiedot.Siskoni antoi nyt omansa ja sairaalat ilmoitti että olisi hyvä olla 2.tiedot,jos toinen ei vastaa puhelimeen.Siis thäh?!Mihin yhteystietoni hävisi?!Jurppii!Kerroin systerille että antaa olla.Mulle riittää.Viimekäynnillä tk:n vuodeosastolla,huolestuin toisesta asiasta vielä enemmän.Äitini katsoi minua suoraa silmiin ja kertoi hänelle ehdotetun hoitolaitokseen menoa.Meille omaisille ei ole puhuttu tästä mitään,vaikka sisareni juttelee aina hoitajien huoneessa äidin asioista.Käykö tässä niin että yrittävät saada äitiä laittamaan nimensä johonkin sopimuksiin...tuntuu siltä.Sisarusten kanssa sovittiin että äiti pärjää vielä kotona.Sääriamputaation jälkeen lähtee kotoaan pois.Äitikin samaa mieltä asiasta.Juteltu avoimesti."Hyvää"tässä sairaalakierroksessa on ollut se,että olen läpikäynyt kaikki "ongelmakohdat"äidin asunnolla.Lista olisi piiiitkä.Tällä vkolla hoitosuunnitelma.Menen sisareni kanssa sinne-luultavasti.Olen suorapuheinen,kumminkin jyräävät mielipiteeni.Joten mietin lähdenkö ollenkaan,kun tuntuu turhalta,kaiken jälkeen.Uteliaisuus saattaa voittaa...kerron sitten.

        Hain KELALTA etukäteen hoitotukilomakkeita,kun äiti tarvitsee enemmän tukea selviytyäkseen päivistään yksinasuen.Siskoni hommasi C-lääkärilausunnon,joka on menossa suoraan KELALLE.Täyttelin hoitohakemuksen suurimmaksi osaksi valmiiksi,mutta kun ei tiedetä kuukausittaisia kustannuksia,odotellaan niitä.Äitini oli siirretty sairaalassa isompaan huoneeseen.En voinut olla kauan,kun vieruspotilas puhui kovaäänisesti omaiselleen.Enkä voinut mennä liki äitiä,koska minulla on adenovirus.Äidin kotiutuspäiväksi on suunniteltu keskiviikkoa.Äitini oli "uhotuulella".Kertoi pystyvänsä kaikkeen!Sanoin:"Se on hyvä se".Äidin mukaan insuliinipiikitykset on lopetettu.Vieruskaveri sanoi mitä oli tapahtunut."Äitisi kieltäytyi pistämästä itseään.Sitten täällä oli puhetta,että perustettaisiin hoitorinki,jossa sinäkin olisit mukana".Siis HÄH!!!!Selkäni takana tällaista.Vai että hoitorinkiin!!!En rupia piiaksi :P


      • seuraaja,,
        tytär suruinen kirjoitti:

        Hain KELALTA etukäteen hoitotukilomakkeita,kun äiti tarvitsee enemmän tukea selviytyäkseen päivistään yksinasuen.Siskoni hommasi C-lääkärilausunnon,joka on menossa suoraan KELALLE.Täyttelin hoitohakemuksen suurimmaksi osaksi valmiiksi,mutta kun ei tiedetä kuukausittaisia kustannuksia,odotellaan niitä.Äitini oli siirretty sairaalassa isompaan huoneeseen.En voinut olla kauan,kun vieruspotilas puhui kovaäänisesti omaiselleen.Enkä voinut mennä liki äitiä,koska minulla on adenovirus.Äidin kotiutuspäiväksi on suunniteltu keskiviikkoa.Äitini oli "uhotuulella".Kertoi pystyvänsä kaikkeen!Sanoin:"Se on hyvä se".Äidin mukaan insuliinipiikitykset on lopetettu.Vieruskaveri sanoi mitä oli tapahtunut."Äitisi kieltäytyi pistämästä itseään.Sitten täällä oli puhetta,että perustettaisiin hoitorinki,jossa sinäkin olisit mukana".Siis HÄH!!!!Selkäni takana tällaista.Vai että hoitorinkiin!!!En rupia piiaksi :P

        että Sinua piiaksi halutaan, ei kannata ottaa siitä turhia ongelmia.


      • tytär suruinen
        seuraaja,, kirjoitti:

        että Sinua piiaksi halutaan, ei kannata ottaa siitä turhia ongelmia.

        Äitini pääsi sairaalasta.Kotisairaanhoitaja käy nyt alkuun aamuin-illoin.Myöhemmin vain aamuisin,kun täytyy pistää insuliinipiikki.Kipasin apteekista hakemassa viikko-dosetin,jonka hoitaja täyttää maanantaisin.Kaupasta hain ilmaisen kenkälaatikon,mihin laitetaan lääkkeet ja muistiinpanovihko,johon jokainen voi tarvittaessa tehdä merkinnän,jos äidin tila vaatii.Hieno juttu,että joku käy säännöllisesti äitiä katsomassa.


      • nuo äitisi oireet
        tytär suruinen kirjoitti:

        Äitini pääsi sairaalasta.Kotisairaanhoitaja käy nyt alkuun aamuin-illoin.Myöhemmin vain aamuisin,kun täytyy pistää insuliinipiikki.Kipasin apteekista hakemassa viikko-dosetin,jonka hoitaja täyttää maanantaisin.Kaupasta hain ilmaisen kenkälaatikon,mihin laitetaan lääkkeet ja muistiinpanovihko,johon jokainen voi tarvittaessa tehdä merkinnän,jos äidin tila vaatii.Hieno juttu,että joku käy säännöllisesti äitiä katsomassa.

        Oma äitini sairastaa myös alzheimeria. Oli mukava lukea kirjoituksiasi, löysin paljon samoja piirteitä, joihin olen törmännyt omassa äidissäni. Hän on tosin sairaudessaan edennyt jo pidemmälle.

        Hänkään ei antanut alussa siivota ja sanoi osaavansa asioita joita ei oikeasti enää osannut,ei halunnut peseytyä, vaan kertoi juuri käyneensä pesulla vaikkei ollut käynyt aikoihin, itseasiassa pelkää nykyään vettä. Äitikään ei pidä kosketuksesta ym.

        Hän on ollut vielä tähän saakka kotihoidossa, niin että kotiapu on käynyt kolme kertaa päivässä ja me lapset siinä sivussa omien mahdollisuuksiemme mukaan. Tällä hetkellä äidin toimintakyky on rajoittunut niin ettei hän osaa käyttää mitään teknistä laitetta ei enää edes mikroa eikä kahvinkeitintä, itseasiassa hän ei osaa vaihtaa edes tv:n kanavia eikä sammuttaa sitä eikä avata vesihanaa. Ruoka pitää hienontaa ja hän on unohtanut monet ruuat joista on ennen pitänyt.
        Tekee erilaisia myttyröitä esim käärii paperin sisälle vaikka lusikan ja sen ympärille sukan ja pistää näitä tyynyn alle.

        Noiden kanssa vielä onnistui asua kotona kun ei karkaillut ulos haahuilemaan (arveli että jos lähtee ulos, niin joku mies tulee varastamaan hänen tavaransa), mutta nyt kun on unohtanut mihin tehdään vessa-asiat niin on pakko siirtyä ympärivuorokautisen avun pariin hän on saanut paikan vanhainkodista ja siirtyy sinne lähipäivinä.


      • tytär suruinen
        nuo äitisi oireet kirjoitti:

        Oma äitini sairastaa myös alzheimeria. Oli mukava lukea kirjoituksiasi, löysin paljon samoja piirteitä, joihin olen törmännyt omassa äidissäni. Hän on tosin sairaudessaan edennyt jo pidemmälle.

        Hänkään ei antanut alussa siivota ja sanoi osaavansa asioita joita ei oikeasti enää osannut,ei halunnut peseytyä, vaan kertoi juuri käyneensä pesulla vaikkei ollut käynyt aikoihin, itseasiassa pelkää nykyään vettä. Äitikään ei pidä kosketuksesta ym.

        Hän on ollut vielä tähän saakka kotihoidossa, niin että kotiapu on käynyt kolme kertaa päivässä ja me lapset siinä sivussa omien mahdollisuuksiemme mukaan. Tällä hetkellä äidin toimintakyky on rajoittunut niin ettei hän osaa käyttää mitään teknistä laitetta ei enää edes mikroa eikä kahvinkeitintä, itseasiassa hän ei osaa vaihtaa edes tv:n kanavia eikä sammuttaa sitä eikä avata vesihanaa. Ruoka pitää hienontaa ja hän on unohtanut monet ruuat joista on ennen pitänyt.
        Tekee erilaisia myttyröitä esim käärii paperin sisälle vaikka lusikan ja sen ympärille sukan ja pistää näitä tyynyn alle.

        Noiden kanssa vielä onnistui asua kotona kun ei karkaillut ulos haahuilemaan (arveli että jos lähtee ulos, niin joku mies tulee varastamaan hänen tavaransa), mutta nyt kun on unohtanut mihin tehdään vessa-asiat niin on pakko siirtyä ympärivuorokautisen avun pariin hän on saanut paikan vanhainkodista ja siirtyy sinne lähipäivinä.

        Raportit kotihoitovihkosta: 30.9 to kl 8:40:ins.14 kg.Annettu lääkkeet mitä voi.Tytär tulee käymään päivällä.Huomenna laitan lääkkeet dosettiin.-J- 30.9 kl 11:50.Annoin äidille Plavix&Obsidan.Huom.kaikki lääkereseptit on apteekissa.-Tytär P-. 30.9 kl 17:30 VS.12.2 Laitettu iltalääkkeet kippoon.Panacod laitettu 1 ja puolitettu,voi ottaa,jos haluaa vain puolikkaan.-A. 1.10 perj aamukäynti.VS.9.1 pist.14 kg.Lääkkeet jaettu dosettiin.Särkylääke Panacod vain iltaan.Potilas valitteli,että varpaat oli kipeät yöllä-kotihoitaja-.1.10 kl 17:20 VS 9.4-E-. 2.10 la-aamu VS 7.7 pist.14 kg.-M&A-.Iltakäynti VS 8.3-P- 3.10 su aamukäynti VS pist.14 kg,lääkkeet kippoon-M-.Iltakäynti VS 9.9 Aamulääke olikin ottamaton.Vein pois ettei tule virhettä.Iltalääke kippoon. -P-. 4.10 ma aamu VS 9.8 pist.14 kg.Potilas sanoo ottaneensa aamulääkkeet purkeista,kun ei saanut dosettia auki.En tohtinut antaa sitten lääkkeitä dosetista.Siirsin la-aamulokeroon.-J- Iltakäynti VS 7.2 Syömisestä yli tunti.Iltalääkkeen ottaa myöhemmin niin sanoi-P-. 5.10 ti aamu.Lääkkeet annettu.Iltalääke kippoon.VS 8.2,oli juuri syönyt.Pist.14 kg.Perj.aamuna otetaan verikokeita.5.10 kl 14:45 terv.keskuksessa.Kovia jalkakipuja ja iso patti mahassa.Tytär vaati lisää kipulääkettä,koska äidin kunto heikentynyt kovien jalkakipujen takia.Kerrottiin äidin valittaneen rintakipua ja hengitysvaikeuksia.Lääkäri määräsi jalkakipuun"Norspan-kipulaastareita",teho riittää viikoksi.Kl 17 laitoin äidin olkapäähän kipulaastarin.Pyysin äitiä näyttämään mahansyrjässä olevaa isoa pattia.Se oli sisäinen verenpurkauma.Lääkäri poisti mustaa verta ruiskulla n.3 dl.-Tytär P-. 6.10 ke aamu.No,ihme ettei tuota oltu tehty osastolla jo.Toin laastarin vaihtokalenterin.VS 6.2,pist.14 kg.Dosetti täytetty.Jalkaa suihkutettu,sidetaitokset varpaitten väliin.-J-.Iltakäynti.Tytär oli onnistunut aikaistamaan Seinäjoen keskussairaala-aikaa.Se on 11.10 kl 8:00.VS 9.2 Juteltu-A- 7.10 to aamu.Lääkärin terveiset:Voi ottaa tarvittaessa Panacod tabl.Otin pois dosetista,ettei tule liikaa otettua.VS 8.4, pist.14 kg.Jalkaa suihkutettu,sidetaitos varpaitten väliin.-J-.Iltakäynti VS 8.7. Miniän käynti kl 19:20 mummu söi iltapuuron,otti iltalääkkeet ja 1 Panacod kaapista(kovasti kipeänä)-miniä J-. 8.10 perj aamu VS 12.1,pist.14 kg.Aamulääkkeet.Panacodit jaettu dosettiin 3/pv.Riitti ma aamuun.-J-.Iltakäynti,jalkahoitoa-hoitajat-. 8.10 Iltapäivällä.Nyt on vasen jalka turvoksissa.Kivuton.Kl 16:00 Äiti kivulias.Huomaan,että päivä kipulääke on ottamatta,annan sen.Tunnin kuluttua pystyy syömään nuorimman tyttärensä tuomaa lohikeittoa,juodaan kahvit.-Tytär P-. "Katsokaa että äiti juo ja todella saa kipulääkettä tarpeeksi.Kivut on kovat ja pitää pärjätä maanantaihin.PS.Jos tilanne vielä huononee,Seinäjoelle voi lähteä vaikka vkonloppuna.HUOM.ÄITI EI SITTEN MUISTA KOVIN KAUAN ASIOITA-Tytär E-. 9.10 la kl 8:45 Lääkkeet annettu,iltalääke kippoon.Kipulääkettä vailla-T-. Iltakäynti VS 7.4,iltalääkkeet annettu,jugurttia,voileipä,maitoa.1 Panacod oli vielä kipossa,voi ottaa ennen nukkumaanmenoa.Potilas hiljainen,jalka kipeä.Labravastaukset tuotu-P-. 10.10.2010 su aamu.Kotihoidosta soittivat ettei äiti vastaa puhelimeen,eikä avaa ovea.Ikkunasta hoitaja huomasi äidin makaavan lattialla.Ampulanssilla sairaalaan.


      • tytär suruinen
        tytär suruinen kirjoitti:

        Raportit kotihoitovihkosta: 30.9 to kl 8:40:ins.14 kg.Annettu lääkkeet mitä voi.Tytär tulee käymään päivällä.Huomenna laitan lääkkeet dosettiin.-J- 30.9 kl 11:50.Annoin äidille Plavix&Obsidan.Huom.kaikki lääkereseptit on apteekissa.-Tytär P-. 30.9 kl 17:30 VS.12.2 Laitettu iltalääkkeet kippoon.Panacod laitettu 1 ja puolitettu,voi ottaa,jos haluaa vain puolikkaan.-A. 1.10 perj aamukäynti.VS.9.1 pist.14 kg.Lääkkeet jaettu dosettiin.Särkylääke Panacod vain iltaan.Potilas valitteli,että varpaat oli kipeät yöllä-kotihoitaja-.1.10 kl 17:20 VS 9.4-E-. 2.10 la-aamu VS 7.7 pist.14 kg.-M&A-.Iltakäynti VS 8.3-P- 3.10 su aamukäynti VS pist.14 kg,lääkkeet kippoon-M-.Iltakäynti VS 9.9 Aamulääke olikin ottamaton.Vein pois ettei tule virhettä.Iltalääke kippoon. -P-. 4.10 ma aamu VS 9.8 pist.14 kg.Potilas sanoo ottaneensa aamulääkkeet purkeista,kun ei saanut dosettia auki.En tohtinut antaa sitten lääkkeitä dosetista.Siirsin la-aamulokeroon.-J- Iltakäynti VS 7.2 Syömisestä yli tunti.Iltalääkkeen ottaa myöhemmin niin sanoi-P-. 5.10 ti aamu.Lääkkeet annettu.Iltalääke kippoon.VS 8.2,oli juuri syönyt.Pist.14 kg.Perj.aamuna otetaan verikokeita.5.10 kl 14:45 terv.keskuksessa.Kovia jalkakipuja ja iso patti mahassa.Tytär vaati lisää kipulääkettä,koska äidin kunto heikentynyt kovien jalkakipujen takia.Kerrottiin äidin valittaneen rintakipua ja hengitysvaikeuksia.Lääkäri määräsi jalkakipuun"Norspan-kipulaastareita",teho riittää viikoksi.Kl 17 laitoin äidin olkapäähän kipulaastarin.Pyysin äitiä näyttämään mahansyrjässä olevaa isoa pattia.Se oli sisäinen verenpurkauma.Lääkäri poisti mustaa verta ruiskulla n.3 dl.-Tytär P-. 6.10 ke aamu.No,ihme ettei tuota oltu tehty osastolla jo.Toin laastarin vaihtokalenterin.VS 6.2,pist.14 kg.Dosetti täytetty.Jalkaa suihkutettu,sidetaitokset varpaitten väliin.-J-.Iltakäynti.Tytär oli onnistunut aikaistamaan Seinäjoen keskussairaala-aikaa.Se on 11.10 kl 8:00.VS 9.2 Juteltu-A- 7.10 to aamu.Lääkärin terveiset:Voi ottaa tarvittaessa Panacod tabl.Otin pois dosetista,ettei tule liikaa otettua.VS 8.4, pist.14 kg.Jalkaa suihkutettu,sidetaitos varpaitten väliin.-J-.Iltakäynti VS 8.7. Miniän käynti kl 19:20 mummu söi iltapuuron,otti iltalääkkeet ja 1 Panacod kaapista(kovasti kipeänä)-miniä J-. 8.10 perj aamu VS 12.1,pist.14 kg.Aamulääkkeet.Panacodit jaettu dosettiin 3/pv.Riitti ma aamuun.-J-.Iltakäynti,jalkahoitoa-hoitajat-. 8.10 Iltapäivällä.Nyt on vasen jalka turvoksissa.Kivuton.Kl 16:00 Äiti kivulias.Huomaan,että päivä kipulääke on ottamatta,annan sen.Tunnin kuluttua pystyy syömään nuorimman tyttärensä tuomaa lohikeittoa,juodaan kahvit.-Tytär P-. "Katsokaa että äiti juo ja todella saa kipulääkettä tarpeeksi.Kivut on kovat ja pitää pärjätä maanantaihin.PS.Jos tilanne vielä huononee,Seinäjoelle voi lähteä vaikka vkonloppuna.HUOM.ÄITI EI SITTEN MUISTA KOVIN KAUAN ASIOITA-Tytär E-. 9.10 la kl 8:45 Lääkkeet annettu,iltalääke kippoon.Kipulääkettä vailla-T-. Iltakäynti VS 7.4,iltalääkkeet annettu,jugurttia,voileipä,maitoa.1 Panacod oli vielä kipossa,voi ottaa ennen nukkumaanmenoa.Potilas hiljainen,jalka kipeä.Labravastaukset tuotu-P-. 10.10.2010 su aamu.Kotihoidosta soittivat ettei äiti vastaa puhelimeen,eikä avaa ovea.Ikkunasta hoitaja huomasi äidin makaavan lattialla.Ampulanssilla sairaalaan.

        11.10 2010 ma.Jututin naapureita.He olivat vierailleet äidin luona lauantai-iltana.He ovat äidin hyviä ystäviä.Kertoivat että äiti oli:Kokoon kääriytynyt,lysyssä,ei katsekontaktia kehenkään,hiljainen,valitti kipua".Ystävät sanoivat äidille:Nyt olet tosi sairas.Äidin asunnon kotitarkastuksessa löytyi 9.10 iltakipulääke.Se oli viety keinutuolin viereiselle pöydälle.Avonaisessa lääkekipossa.Sentakia äiti oli tullut huonoon kuntoon yöllä.Outoa on myös se että joku on ottanut kipulaastarin äidin olkapäästä.Kukahan?Sen piti olla siinä.PS.Sairaalassa todettiin äidillä olleen jonkinlainen infarktintapainen.Se estää amputoimasta jalkaa polvesta.Suolitukos.Tarkistin ruokatilanteen asunnolla.Äiti ei ole keittänyt aamupuuroa,eikä syönyt,juonut paljoakaan 8.10 lohikeiton jälkeen.Eilen kysyin sairaalassa miksi hän ei painanut turvapuhelinranneketta,kun makasi lattialla.Selitti:"Olin metsässä makaamassa isolla kivellä.Eihän sieltä metsästä voinut soittaa,kun se ei olisi toiminut metsässä".Jaha...Selitti lähtevänsä takaisin takaisin metsään.Toivottavasti pitävät sairaalan sängynlaidat ylhäällä ettei äiti lähde "metsään".Käski sanoa tutuilleen:"Muuten menee hyvin,mutta kakat on housuissa".Johtuu suolitukoksen hoidosta.Äiti moitti raskaasti,kun ripuli juoksi vaippoihin,eikä päässy vessaan.Jospa se siitä....olisi huominen parempi...


      • turvallisuus syistä
        tytär suruinen kirjoitti:

        11.10 2010 ma.Jututin naapureita.He olivat vierailleet äidin luona lauantai-iltana.He ovat äidin hyviä ystäviä.Kertoivat että äiti oli:Kokoon kääriytynyt,lysyssä,ei katsekontaktia kehenkään,hiljainen,valitti kipua".Ystävät sanoivat äidille:Nyt olet tosi sairas.Äidin asunnon kotitarkastuksessa löytyi 9.10 iltakipulääke.Se oli viety keinutuolin viereiselle pöydälle.Avonaisessa lääkekipossa.Sentakia äiti oli tullut huonoon kuntoon yöllä.Outoa on myös se että joku on ottanut kipulaastarin äidin olkapäästä.Kukahan?Sen piti olla siinä.PS.Sairaalassa todettiin äidillä olleen jonkinlainen infarktintapainen.Se estää amputoimasta jalkaa polvesta.Suolitukos.Tarkistin ruokatilanteen asunnolla.Äiti ei ole keittänyt aamupuuroa,eikä syönyt,juonut paljoakaan 8.10 lohikeiton jälkeen.Eilen kysyin sairaalassa miksi hän ei painanut turvapuhelinranneketta,kun makasi lattialla.Selitti:"Olin metsässä makaamassa isolla kivellä.Eihän sieltä metsästä voinut soittaa,kun se ei olisi toiminut metsässä".Jaha...Selitti lähtevänsä takaisin takaisin metsään.Toivottavasti pitävät sairaalan sängynlaidat ylhäällä ettei äiti lähde "metsään".Käski sanoa tutuilleen:"Muuten menee hyvin,mutta kakat on housuissa".Johtuu suolitukoksen hoidosta.Äiti moitti raskaasti,kun ripuli juoksi vaippoihin,eikä päässy vessaan.Jospa se siitä....olisi huominen parempi...

        Näin sivullisena tuntuu kertomasi perusteella, että voisi olla aika miettiä onko hänen paikkansa enää kotihoidossa? Ihan jo turvallisuus syistä.
        Itse venytin oman äidin kotona oloa viimeiseen saakka, kun jotenkin ajattelin enemmän tunteella kuin järjellä näitä asioita.
        Nyt hän on ollut kaupungin vanhainkodissa muutaman päivän ja olen ihan positiivisesti yllättynyt kaikesta.
        Etukäteen olin jotenkin asennoitunut että siellä makuutetaan märissä vaipoissa ja muutenkin ollaan jotenkin säilössä yhteiskunnan ulkopuolella ja että pitää viimiseen saakka yrittää tehostetun kotiavun kanssa pärjätä kotona jottei joudu sinne.
        Olin ihan väärässä!
        Hänellä on oma huone jossa wc, veimme hänelle oman TV:n ja radion sekä tauluja ja valokuvia. Huoneesta tuli oikein kodikas.
        Apua on saatavana koko ajan ympäri vuorokauden. Saa käyttää omia vaatteita ja olla muiden ikätovereiden seurassa päivähuoneessa tai jos haluaa levätä tai olla muuten vaan omassa rauhassa voi mennä omaan huoneeseen aina kun haluaa. Omaiset voivat vierailla rajattomasti ja viedä vanhuksen käymään talon ulkopuolella kunhan ilmoittaa henkilökunnalle että tietävät missä hän on. Ruokaa on tarjolla useamman kerran päivässä ja voi luottaa että lääkeasiat hoidetaan ammattitaidolla.
        Jonoon kannattaisi varmaan laittaa sillä ne on pitkiä ja voi mennä kauan ennenkuin paikkaa tarjotaan. Vaikkakin äitisi vaativa hoito varmaan nostaisi hänen jonossa kärkipäähän.
        Hyvää jatkoa sinulle ja voimia äitisi hoidon kanssa.


      • tytär suruinen
        turvallisuus syistä kirjoitti:

        Näin sivullisena tuntuu kertomasi perusteella, että voisi olla aika miettiä onko hänen paikkansa enää kotihoidossa? Ihan jo turvallisuus syistä.
        Itse venytin oman äidin kotona oloa viimeiseen saakka, kun jotenkin ajattelin enemmän tunteella kuin järjellä näitä asioita.
        Nyt hän on ollut kaupungin vanhainkodissa muutaman päivän ja olen ihan positiivisesti yllättynyt kaikesta.
        Etukäteen olin jotenkin asennoitunut että siellä makuutetaan märissä vaipoissa ja muutenkin ollaan jotenkin säilössä yhteiskunnan ulkopuolella ja että pitää viimiseen saakka yrittää tehostetun kotiavun kanssa pärjätä kotona jottei joudu sinne.
        Olin ihan väärässä!
        Hänellä on oma huone jossa wc, veimme hänelle oman TV:n ja radion sekä tauluja ja valokuvia. Huoneesta tuli oikein kodikas.
        Apua on saatavana koko ajan ympäri vuorokauden. Saa käyttää omia vaatteita ja olla muiden ikätovereiden seurassa päivähuoneessa tai jos haluaa levätä tai olla muuten vaan omassa rauhassa voi mennä omaan huoneeseen aina kun haluaa. Omaiset voivat vierailla rajattomasti ja viedä vanhuksen käymään talon ulkopuolella kunhan ilmoittaa henkilökunnalle että tietävät missä hän on. Ruokaa on tarjolla useamman kerran päivässä ja voi luottaa että lääkeasiat hoidetaan ammattitaidolla.
        Jonoon kannattaisi varmaan laittaa sillä ne on pitkiä ja voi mennä kauan ennenkuin paikkaa tarjotaan. Vaikkakin äitisi vaativa hoito varmaan nostaisi hänen jonossa kärkipäähän.
        Hyvää jatkoa sinulle ja voimia äitisi hoidon kanssa.

        Äiti piristyi seuraavana päivänä.Siellä istui sairaalan sängyllä yrittäen saada sydänmittausjohtoja parempaan järjestykseen.Suostuttelun jälkeen jätti johdot mykkyrälle.Katselin siskon kanssa kuinka vaivalloista oli paidannapitus.Äiti haluaa napittaa itse,meni aikaa kuinkapaljon tahansa.Hän hörppi kanttinista tuotua kahvia.Pöydällä olevasta lomakkeesta luin ettei äiti ollut syönyt,juonut paljoa mitään.Pyysi päästä pissalle.Kysyin:Oletko käynyt jo kävellyt vessaan?"En".Siskoni kävi kysymässä hoitajilta apua.Kaikki olivat kahvilla.Löysin astian,sisko nosti tippapussin telineestä ja minä tuin äitiä.Eipä aikaakaan,kun hoitaja rymistää verenpainekärryineen huoneeseen ja luo syyttävän katseen meihin."Olisitte kutsuneet hoitajan.Sisko:Hoitajat on kahvilla.Äiti:Tytöt halusi auttaa.Saatiin äiti takaisin sänkyynsä.Hoitaja ottaa verenpaineen.Paukautan:Olisi pitänyt odottaa 10 min.,tulos ei näytä nyt oikeaa,kun äiti tuossa ähri senverran.Hoitaja loukkaantui:Pitääkö minun tulla ottamaan toisen kerran?Sitten en voi NYT antaa uutta veripussia!(höpönhöpö,kiristystä!)Siskoni ja äiti:Ei tarvitse ottaa toista kertaa.(minä olen hiljaa-tekisi mieli sanoa:tule toisen kerran)Ottaa aivoon.Hoitaja suostuu laittamaan veripussin telineeseen.Vaikealta näyttää,joten totean:Sun pitäisi kasvaa 20 cm.Siitäkös täti hiiltyy:Tälläikää kasvaa vain leveyssuuntaan!(No jaa,siinä meni loputkin pisteeni).Menen tippatelineen luo:Nämä on asennettu aivan liian korkealle.(puheitani ei enää kuuntele kukaan).Hoitaja alkaa leperrellä äidille.Lupaa tilata keittiöstä äidin toivomaa riisipuuroa ja luumukiisseliä.Saa nähdä toteutuuko toive.-----Tänään lauantaina----Sisko laittoi eilen viestin.Äiti on siirretty sydänosastolle.Ultraäänikuvassa on todettu sydänläpän vuotaminen.Äiti väsynyt.Tämän päivän kuluessa olen hokenut itsekseni:Antaa äidin "mennä".Illalla itkin vuolaasti.Vaikea enää muistaa äitiä elinvoimaisena.Itkin mennyttä aikaa.Omaltakin osalta.Pakostakin suunnittelee mitä tapahtuu,jos äiti kuolee.Hautajaisjärjestelyistä minulle tulee-taas-kauheita pettymyksiä.Koska minua ei oteta lainkaan huomioon,vaan muut jyrää ehdotukseni.Mielipiteilläni ei ole mitään merkitystä.Tästä tulee elämäni vaikeimmat hautajaiset.En tiedä kannattaako uhrata aikaansa,kun tiedän miten tässä käy.Tunnen sukulaiseni ja perhepiirit riittävän hyvin osatakseni varoa tulevaa.Helpointa on kai luovuttaa ajoissa ja mennä vain muistotilaisuuteen.PISTE!En voi puhua tästä kenenkään kanssa,vaikeaa...


      • Katsellutolen
        tytär suruinen kirjoitti:

        Äiti piristyi seuraavana päivänä.Siellä istui sairaalan sängyllä yrittäen saada sydänmittausjohtoja parempaan järjestykseen.Suostuttelun jälkeen jätti johdot mykkyrälle.Katselin siskon kanssa kuinka vaivalloista oli paidannapitus.Äiti haluaa napittaa itse,meni aikaa kuinkapaljon tahansa.Hän hörppi kanttinista tuotua kahvia.Pöydällä olevasta lomakkeesta luin ettei äiti ollut syönyt,juonut paljoa mitään.Pyysi päästä pissalle.Kysyin:Oletko käynyt jo kävellyt vessaan?"En".Siskoni kävi kysymässä hoitajilta apua.Kaikki olivat kahvilla.Löysin astian,sisko nosti tippapussin telineestä ja minä tuin äitiä.Eipä aikaakaan,kun hoitaja rymistää verenpainekärryineen huoneeseen ja luo syyttävän katseen meihin."Olisitte kutsuneet hoitajan.Sisko:Hoitajat on kahvilla.Äiti:Tytöt halusi auttaa.Saatiin äiti takaisin sänkyynsä.Hoitaja ottaa verenpaineen.Paukautan:Olisi pitänyt odottaa 10 min.,tulos ei näytä nyt oikeaa,kun äiti tuossa ähri senverran.Hoitaja loukkaantui:Pitääkö minun tulla ottamaan toisen kerran?Sitten en voi NYT antaa uutta veripussia!(höpönhöpö,kiristystä!)Siskoni ja äiti:Ei tarvitse ottaa toista kertaa.(minä olen hiljaa-tekisi mieli sanoa:tule toisen kerran)Ottaa aivoon.Hoitaja suostuu laittamaan veripussin telineeseen.Vaikealta näyttää,joten totean:Sun pitäisi kasvaa 20 cm.Siitäkös täti hiiltyy:Tälläikää kasvaa vain leveyssuuntaan!(No jaa,siinä meni loputkin pisteeni).Menen tippatelineen luo:Nämä on asennettu aivan liian korkealle.(puheitani ei enää kuuntele kukaan).Hoitaja alkaa leperrellä äidille.Lupaa tilata keittiöstä äidin toivomaa riisipuuroa ja luumukiisseliä.Saa nähdä toteutuuko toive.-----Tänään lauantaina----Sisko laittoi eilen viestin.Äiti on siirretty sydänosastolle.Ultraäänikuvassa on todettu sydänläpän vuotaminen.Äiti väsynyt.Tämän päivän kuluessa olen hokenut itsekseni:Antaa äidin "mennä".Illalla itkin vuolaasti.Vaikea enää muistaa äitiä elinvoimaisena.Itkin mennyttä aikaa.Omaltakin osalta.Pakostakin suunnittelee mitä tapahtuu,jos äiti kuolee.Hautajaisjärjestelyistä minulle tulee-taas-kauheita pettymyksiä.Koska minua ei oteta lainkaan huomioon,vaan muut jyrää ehdotukseni.Mielipiteilläni ei ole mitään merkitystä.Tästä tulee elämäni vaikeimmat hautajaiset.En tiedä kannattaako uhrata aikaansa,kun tiedän miten tässä käy.Tunnen sukulaiseni ja perhepiirit riittävän hyvin osatakseni varoa tulevaa.Helpointa on kai luovuttaa ajoissa ja mennä vain muistotilaisuuteen.PISTE!En voi puhua tästä kenenkään kanssa,vaikeaa...

        Kaikkesi olet tehnyt. Enempää ei tarvi tehdä. Sairaalassa auttavat äitiäsi sen minkä voivat. Voimia.


      • tytär suruinen
        Katsellutolen kirjoitti:

        Kaikkesi olet tehnyt. Enempää ei tarvi tehdä. Sairaalassa auttavat äitiäsi sen minkä voivat. Voimia.

        Äidiltäni lähtee kohta asunto alta.Kelahan ei maksa asumistukea,jos potilas joutuu pitkään olemaan sairaaloissa palloteltavana.3 kk yhtäjaksoista laitoshoitoa,niin pihalle lentää kämpästä.Lyhyt aika,jos suoritetaan jalka-amputaatio.Äidin sydämessä on läppävian lisäksi useita tukoksia.Amputaatiosta tulee sentakia aika vaarallinen operaatio.Sjoen keskussairaala palauttaa äidin tk:hon.Siellä on niinkauan,että jalkaturvotus lakkaa.(epäilen vahvasti ettei sitä päivää tule)Olen ottanut"etäisyyttä",koska paniikihäiriöni tekee temppujaan.Kyyneleet on "vahvaa"nestettä.Itken,jos itkettää-parempi niin.Tunteita on turha pantata.Tänään riipaisi tilatessani äidin valokuvia Ifolorista.Siitä on ikuisuus,kun äiti näytti kuvissaolevalta.Laitan kuvat jakoon...joskus...muistotilaisuudessa...ne on ihania kuvia!


      • tytär suruinen
        tytär suruinen kirjoitti:

        Äidiltäni lähtee kohta asunto alta.Kelahan ei maksa asumistukea,jos potilas joutuu pitkään olemaan sairaaloissa palloteltavana.3 kk yhtäjaksoista laitoshoitoa,niin pihalle lentää kämpästä.Lyhyt aika,jos suoritetaan jalka-amputaatio.Äidin sydämessä on läppävian lisäksi useita tukoksia.Amputaatiosta tulee sentakia aika vaarallinen operaatio.Sjoen keskussairaala palauttaa äidin tk:hon.Siellä on niinkauan,että jalkaturvotus lakkaa.(epäilen vahvasti ettei sitä päivää tule)Olen ottanut"etäisyyttä",koska paniikihäiriöni tekee temppujaan.Kyyneleet on "vahvaa"nestettä.Itken,jos itkettää-parempi niin.Tunteita on turha pantata.Tänään riipaisi tilatessani äidin valokuvia Ifolorista.Siitä on ikuisuus,kun äiti näytti kuvissaolevalta.Laitan kuvat jakoon...joskus...muistotilaisuudessa...ne on ihania kuvia!

        Äitini oli TK:ssa odottamassa jalkojen turvotuksen vähentymistä.Tiistaina iltakäynnilläni tilanne oli huonontunut.Vatsa oli aivan sekaisin.Seuraavana päivänä oli aika keskussairaalaan.Yöllä joutuivat viemään äidin sinne.Vatsassa oli verenvuoto.Siskoni läsnäollessa lääkäri tuli kyselemään:"Kun rouva on vielä tajuissaan ja ymmärtää asiat,kysyn elvytetäänkö teitä tai laitetaanko hengityskoneeseen,jos tilanne pahenee vai annetaanko vain kipulääkitystä?".Äitini oli kauhuissaan.Ei pystynyt vastaamaan.Lääkäri:"Kysymykseen on vaikea vastata.Sovitaan,että tehdään kaikki voitava":Tähystys.Saivat verenvuodon loppumaan.Äiti piristyi ja pystyi keskiviikkoiltana istumaan ja syömään jotain.Eilen äitini oli heikentynyt.Luultavasti äitini hiipuu pois.Pulssi on 40.TK:ssa tiistai-iltana hyvästelin äidin.Kaikki omaiset tehneet samoin.Kaikki varpaat on mustuneet ja jalan päällys mätii.Saa voimakkaita kipulääkkeitä.2 kipulaastaria.Antaisin äidin mennä.Ei voi amputoida tai korjata sydäntä.Olen saanut rytmihäiriöitä.Yritän pysytellä sivussa ja hoidan äidin asioita pikkuhiljaa päätökseen.Mm.lehtitilausten peruminen.Valokuvat on valmiina.Voimat ei riitä äidin vanhojen valokuvien asettamiseen albumeihin.Osan kuvista äiti on repinyt albumeista pois.Niitä löytyy eri paikoista asuntoa.Kauhea urakka saada meidän lapsuuskuvat järjestykseen.Uusia kuviakin on roppakaupalla sikinsokin kirjeissä.Urakka jää kesken-tuskimpa noilla on tulipalokiire,kun ei ole ennenkään ollut.


      • ylösalas
        tytär suruinen kirjoitti:

        Äitini oli TK:ssa odottamassa jalkojen turvotuksen vähentymistä.Tiistaina iltakäynnilläni tilanne oli huonontunut.Vatsa oli aivan sekaisin.Seuraavana päivänä oli aika keskussairaalaan.Yöllä joutuivat viemään äidin sinne.Vatsassa oli verenvuoto.Siskoni läsnäollessa lääkäri tuli kyselemään:"Kun rouva on vielä tajuissaan ja ymmärtää asiat,kysyn elvytetäänkö teitä tai laitetaanko hengityskoneeseen,jos tilanne pahenee vai annetaanko vain kipulääkitystä?".Äitini oli kauhuissaan.Ei pystynyt vastaamaan.Lääkäri:"Kysymykseen on vaikea vastata.Sovitaan,että tehdään kaikki voitava":Tähystys.Saivat verenvuodon loppumaan.Äiti piristyi ja pystyi keskiviikkoiltana istumaan ja syömään jotain.Eilen äitini oli heikentynyt.Luultavasti äitini hiipuu pois.Pulssi on 40.TK:ssa tiistai-iltana hyvästelin äidin.Kaikki omaiset tehneet samoin.Kaikki varpaat on mustuneet ja jalan päällys mätii.Saa voimakkaita kipulääkkeitä.2 kipulaastaria.Antaisin äidin mennä.Ei voi amputoida tai korjata sydäntä.Olen saanut rytmihäiriöitä.Yritän pysytellä sivussa ja hoidan äidin asioita pikkuhiljaa päätökseen.Mm.lehtitilausten peruminen.Valokuvat on valmiina.Voimat ei riitä äidin vanhojen valokuvien asettamiseen albumeihin.Osan kuvista äiti on repinyt albumeista pois.Niitä löytyy eri paikoista asuntoa.Kauhea urakka saada meidän lapsuuskuvat järjestykseen.Uusia kuviakin on roppakaupalla sikinsokin kirjeissä.Urakka jää kesken-tuskimpa noilla on tulipalokiire,kun ei ole ennenkään ollut.

        myös itsestäsi huolta. Voimia...


      • tytär suruinen
        ylösalas kirjoitti:

        myös itsestäsi huolta. Voimia...

        Hyviä uutisia,äidin jalka on amputoitu.Kantapää jäi,joten proteesia käyttämällä kävely onnistuisi.Eilen kotihoito haki turvapuhelimen pois asunnolta.Aivan turha laite tähänmennessä.2 krt äiti olisi voinut käyttää palvelua,mutta ei ole painanut rannekenappia.Keskustelin kotihoitajan kanssa turvapuhelinpalvelusta.Siihen voi liittää ovivahdin.Tuon takia otammekin laitteen uudestaan käyttöön.Jos äiti palaa asuntoonsa.Kylmällä säällä suurin vaara on ulos paleltuminen.Huonon verenkierron takia äiti on viluinen.Keskussairaalasta ovat huolissaan äidin yksinasumisesta.Anestesialääkärille äiti oli puhunut puutaheinää.Lääkkeet ja kuoliokivut on tietysti vieneet äidiltä viimeisetkin muistit.Täytyy odotella miten tila paranee.Hänet palautettaisiin tk:hon,mutta siellä on kaikki vuodepaikat täynnä.Osa sisaruksista laittaisi äidin heti laitoshoitoon.Olen eri mieltä,toistaiseksi.Ottaisin äidin toipilasajaksi kotiimme,mutta sisareni estelee...


      • ylösalas
        tytär suruinen kirjoitti:

        Hyviä uutisia,äidin jalka on amputoitu.Kantapää jäi,joten proteesia käyttämällä kävely onnistuisi.Eilen kotihoito haki turvapuhelimen pois asunnolta.Aivan turha laite tähänmennessä.2 krt äiti olisi voinut käyttää palvelua,mutta ei ole painanut rannekenappia.Keskustelin kotihoitajan kanssa turvapuhelinpalvelusta.Siihen voi liittää ovivahdin.Tuon takia otammekin laitteen uudestaan käyttöön.Jos äiti palaa asuntoonsa.Kylmällä säällä suurin vaara on ulos paleltuminen.Huonon verenkierron takia äiti on viluinen.Keskussairaalasta ovat huolissaan äidin yksinasumisesta.Anestesialääkärille äiti oli puhunut puutaheinää.Lääkkeet ja kuoliokivut on tietysti vieneet äidiltä viimeisetkin muistit.Täytyy odotella miten tila paranee.Hänet palautettaisiin tk:hon,mutta siellä on kaikki vuodepaikat täynnä.Osa sisaruksista laittaisi äidin heti laitoshoitoon.Olen eri mieltä,toistaiseksi.Ottaisin äidin toipilasajaksi kotiimme,mutta sisareni estelee...

        siitä turvapuhelimesta, johon voi liittää sen ovivahdin. Lähinnä se ovivahti kiinnostaa, mistä saa, miten toimii ja mitä maksaa?


      • tytär suruinen
        ylösalas kirjoitti:

        siitä turvapuhelimesta, johon voi liittää sen ovivahdin. Lähinnä se ovivahti kiinnostaa, mistä saa, miten toimii ja mitä maksaa?

        Äidin turvapuhelin ja palvelu on tilattu kaupungin perusturvasta.Kotisairaanhoitaja kertoi,että siihen voidaan tarvittaessa liittää ovivahti.Se hälyttäisi terveyskeskukseen,kun henkilö poistuu iltamyöhään ulos.Esim.22.00 jälkeen.Turvapalvelu maksaa 15 euroa kuukaudessa.Siihen muutama euro päälle ovivahdista-tuskin kovin kallis tukipalvelu.Otamme nuo palvelut äidille käyttöön,jos kykenee kotiutumaan.Olemme testanneet turvaranneketta,toimii hyvin.Ongelmana on se ettei äiti paina sitä hädäntullen.


      • tytär suruinen
        tytär suruinen kirjoitti:

        Äidin turvapuhelin ja palvelu on tilattu kaupungin perusturvasta.Kotisairaanhoitaja kertoi,että siihen voidaan tarvittaessa liittää ovivahti.Se hälyttäisi terveyskeskukseen,kun henkilö poistuu iltamyöhään ulos.Esim.22.00 jälkeen.Turvapalvelu maksaa 15 euroa kuukaudessa.Siihen muutama euro päälle ovivahdista-tuskin kovin kallis tukipalvelu.Otamme nuo palvelut äidille käyttöön,jos kykenee kotiutumaan.Olemme testanneet turvaranneketta,toimii hyvin.Ongelmana on se ettei äiti paina sitä hädäntullen.

        Viikko sitten äiti siirrettiin tk:hon.Muisti pysynyt samana,väliin muistaa selkeästi,joskus "pihalla kuin lumiukko".Istuu sängynlaidalla,lepää tai juttelee huonekaverin kanssa.Ei lue,tai kuuntele radioita(tai kuuntelisi,jos oasisi avata sair.radion)Vaikea kapistus-kokeilin sitä ja meni hälytys päälle.Laitoin äidin omaan kasettiradioon patterit ja korvakuulokkeet ja vein sairaalaan.Äiti oli aivan mahtavan näköinen kuulokkeet päässä.Silmät revähti suuriksi,olin äänittänyt hänelle sopivia virsiä ja lauluja.Mutta ne kuulokkeet...ne on "pääkallokoristeltu".Osan kuvista teippasin piiloon,mutta sairaalassa hokasin että sivuilla olevat metallipääkallot näkyi selvemmin kuin kotona katsoessa.No,ei voi mitään....luultavasti äidin uskistuttavat syöksee tulta seuraavan kerran tavatessamme.Kuulokkeet on niin hyvätasoiset että oli pakko antaa ne äidin käyttöön :) Huono uutinen on se että maanantain jalkavoitelun jälkeen oli ilmestynyt n.3 cm.kokoinen ruskea "laikku"leikatun jalan takaosaan.3 pv:ssä,nopea ihovaurio.Voi olla säärihaavakin.Söimme jäden puoliksi.


      • ylösalas
        tytär suruinen kirjoitti:

        Äidin turvapuhelin ja palvelu on tilattu kaupungin perusturvasta.Kotisairaanhoitaja kertoi,että siihen voidaan tarvittaessa liittää ovivahti.Se hälyttäisi terveyskeskukseen,kun henkilö poistuu iltamyöhään ulos.Esim.22.00 jälkeen.Turvapalvelu maksaa 15 euroa kuukaudessa.Siihen muutama euro päälle ovivahdista-tuskin kovin kallis tukipalvelu.Otamme nuo palvelut äidille käyttöön,jos kykenee kotiutumaan.Olemme testanneet turvaranneketta,toimii hyvin.Ongelmana on se ettei äiti paina sitä hädäntullen.

        Just joo.. Eipä ole kallis palvelu.


      • tytär suruinen
        ylösalas kirjoitti:

        Just joo.. Eipä ole kallis palvelu.

        Aina kun vieraat astuu äidin sairaalahuoneeseen,äiti istuu sängynlaidalla tuijottaen hiljaa alaspäin.Sormet toistensa lomassa.Hievahtamatta,pää hiukan painuksissa.Ennen sairaalajaksoa,3 kk sitten hän oli vilkas,nopea ja energinen.Positiivinen.Muutos on valtava.Nythän hänellä pitäisi olla parempi olo,kun suurimmat kivut poistui.Vai olisiko hän sittenkin kovasti kipeänä ja näyttää sentakia tuollaiselta.Me omaisethan emme tiedä mitä leikatun jalan sidoksien alla muhii.Tekisi mieleni purkaa siteet pois että näkisin tilanteen.TK:ssa ennenkin möhlineet,eikä olisi ensimmäinen kerta kun sairasta kidutetaan ja pidetään turhaan kivuissa.Amputaatiossa on kuulema jätetty ihosuikale,jonka pitäisi kiinnittyä kudoksen päälle.Mutta ei olekaan kiinnittynyt,vaan ruvennut mustumaan.Antibioottia kehiin=ripuli-ja oksennustauti.Tänäiltana äiti soitti veljelleni,että pitäisi tulla sairaalaan.Hänellä on hengityskipuja.Saa nähdä mitä tapahtuu...En ole käynyt sairaalassa 5 pv:ään.Parina kertana kysellyt otanko hänet luokseni asumaan.On niin vaikea tilanne,kun äiti on tuollaisessa tilanteessa.


      • tytär suruinen
        tytär suruinen kirjoitti:

        Aina kun vieraat astuu äidin sairaalahuoneeseen,äiti istuu sängynlaidalla tuijottaen hiljaa alaspäin.Sormet toistensa lomassa.Hievahtamatta,pää hiukan painuksissa.Ennen sairaalajaksoa,3 kk sitten hän oli vilkas,nopea ja energinen.Positiivinen.Muutos on valtava.Nythän hänellä pitäisi olla parempi olo,kun suurimmat kivut poistui.Vai olisiko hän sittenkin kovasti kipeänä ja näyttää sentakia tuollaiselta.Me omaisethan emme tiedä mitä leikatun jalan sidoksien alla muhii.Tekisi mieleni purkaa siteet pois että näkisin tilanteen.TK:ssa ennenkin möhlineet,eikä olisi ensimmäinen kerta kun sairasta kidutetaan ja pidetään turhaan kivuissa.Amputaatiossa on kuulema jätetty ihosuikale,jonka pitäisi kiinnittyä kudoksen päälle.Mutta ei olekaan kiinnittynyt,vaan ruvennut mustumaan.Antibioottia kehiin=ripuli-ja oksennustauti.Tänäiltana äiti soitti veljelleni,että pitäisi tulla sairaalaan.Hänellä on hengityskipuja.Saa nähdä mitä tapahtuu...En ole käynyt sairaalassa 5 pv:ään.Parina kertana kysellyt otanko hänet luokseni asumaan.On niin vaikea tilanne,kun äiti on tuollaisessa tilanteessa.

        Äidin nykyisten ongelmien syyksi on paljastunut keskeytyksissä olleen Doneration-muistilääkkeen jatkaminen.On annettu sama annos kuin äkkilopetuksessa.Pitäisi tietää kyseessä olevan vahva aivoihin vaikuttava lääke ettei lopetettaisi ja aloitettaisi äkkirysäyksellä vaan siirtymäajan puitteissa.Äiti on sekava,pahoinvointinen,vihainen.Kaatunut lattialle,kun huippoottaa kovasti.Tiedonkulku tk:n ja keskussairaalan geriatrian välillä ei kulje ollenkaan.Tai,vielä pahempaa,yhteys pelaa,kun joku omaisista toimii välittäjänä.Tilanne on tällähetkellä sellainen,että geriatria sai väärää tietoa Doneration-lääkkeen osuudesta (keskeytyksestä) ja on määrännyt äidille sekavuuteen ja vihamielisyyteen vahvaa lääkettä.Höh!Jäivät siihen uskoon,että oireet johtuu alzheimerin taudin pahenemisesta,vaikka kyseessä on Doneration-lääkkeen kanssa "temppuilu".Tuollaiset pitkät muistilääketauot pitäisi kieltää laitoshoidossa!!!!Äiti on onneton,sekava ja haluaa pois sairaalasta.En ihmettele!Alan olla kurkkuani myöten täynnä äidin kamalaa tilannetta.Tällä viikolla näkee,mihin suuntaan lähdetään äidin kanssa.


      • huomannut
        tytär suruinen kirjoitti:

        Äidin nykyisten ongelmien syyksi on paljastunut keskeytyksissä olleen Doneration-muistilääkkeen jatkaminen.On annettu sama annos kuin äkkilopetuksessa.Pitäisi tietää kyseessä olevan vahva aivoihin vaikuttava lääke ettei lopetettaisi ja aloitettaisi äkkirysäyksellä vaan siirtymäajan puitteissa.Äiti on sekava,pahoinvointinen,vihainen.Kaatunut lattialle,kun huippoottaa kovasti.Tiedonkulku tk:n ja keskussairaalan geriatrian välillä ei kulje ollenkaan.Tai,vielä pahempaa,yhteys pelaa,kun joku omaisista toimii välittäjänä.Tilanne on tällähetkellä sellainen,että geriatria sai väärää tietoa Doneration-lääkkeen osuudesta (keskeytyksestä) ja on määrännyt äidille sekavuuteen ja vihamielisyyteen vahvaa lääkettä.Höh!Jäivät siihen uskoon,että oireet johtuu alzheimerin taudin pahenemisesta,vaikka kyseessä on Doneration-lääkkeen kanssa "temppuilu".Tuollaiset pitkät muistilääketauot pitäisi kieltää laitoshoidossa!!!!Äiti on onneton,sekava ja haluaa pois sairaalasta.En ihmettele!Alan olla kurkkuani myöten täynnä äidin kamalaa tilannetta.Tällä viikolla näkee,mihin suuntaan lähdetään äidin kanssa.

        Varmaan on ihan hyvä seurata tilannetta, ei taida kukaan muu ottaa vastuuta, ainakaan suurinosa lääkäreistä ei välitä, tekevät vaan työnsä rutiininomaisesti.


      • tytär suruinen
        huomannut kirjoitti:

        Varmaan on ihan hyvä seurata tilannetta, ei taida kukaan muu ottaa vastuuta, ainakaan suurinosa lääkäreistä ei välitä, tekevät vaan työnsä rutiininomaisesti.

        Äidin Doneratio-muistilääke on lopettu 26.11.Sairaalakäyntini ma 29.11.Hoitajilta utelin että onko siirtymäaikaa vai onko "lennossa"ruvettu antamaan uutta Epixal-muistilääkettä.Toimiston potilaslääkelista oli niin sekavasti kirjoitettu etttei siitä Mustikaan selville muutakuin että uutta lääkettä oli ruvettu antamaan.Suomeksi:ei mitään siirtymäaikaa.Kyseessä on kuitenkin voimakkaat aivotoimintaan vaikuttavat lääkkeet.Vanhaa lääkettä elimistössä,kun aloitetaan uusi.Maanantaina äiti oli kuitenkin kunnossa.Söi paremmin kuin ennen.Vein talvivaatteita ettei paleltuisi taksissa matkalla keskussairaalaan keskiviikkona.Sinä päivänä siskoni soitti että äidin jalka amputoidaan uudelleen.Tälläkertaa 15 cm polven alapuolelta.Veri ei kierrä jalassa ollenkaan.Voi sentään.Leikkaus viikon kuluttua.Oltais tehty jo seuraavana päivänä,mutta Epixal-lääkkeen takia ei voitu.Tänään vierailin TK:ssa.Äiti oli sekavin sitten ikinä.Paikantaju hukassa.Puhui mitä sattui.Hoitaja kertoi ettei äiti syö.Vaihdoin äidille aluspaidan ja villatakin.Sairaalassa on viileää.Hoitajan kanssa teimme iltatoimia ja peittelin äidin sänkyyn.Sanoin"unta palloon".Äiti:taitaa tulla jotain muuta".


      • tytär suruinen
        tytär suruinen kirjoitti:

        Äidin Doneratio-muistilääke on lopettu 26.11.Sairaalakäyntini ma 29.11.Hoitajilta utelin että onko siirtymäaikaa vai onko "lennossa"ruvettu antamaan uutta Epixal-muistilääkettä.Toimiston potilaslääkelista oli niin sekavasti kirjoitettu etttei siitä Mustikaan selville muutakuin että uutta lääkettä oli ruvettu antamaan.Suomeksi:ei mitään siirtymäaikaa.Kyseessä on kuitenkin voimakkaat aivotoimintaan vaikuttavat lääkkeet.Vanhaa lääkettä elimistössä,kun aloitetaan uusi.Maanantaina äiti oli kuitenkin kunnossa.Söi paremmin kuin ennen.Vein talvivaatteita ettei paleltuisi taksissa matkalla keskussairaalaan keskiviikkona.Sinä päivänä siskoni soitti että äidin jalka amputoidaan uudelleen.Tälläkertaa 15 cm polven alapuolelta.Veri ei kierrä jalassa ollenkaan.Voi sentään.Leikkaus viikon kuluttua.Oltais tehty jo seuraavana päivänä,mutta Epixal-lääkkeen takia ei voitu.Tänään vierailin TK:ssa.Äiti oli sekavin sitten ikinä.Paikantaju hukassa.Puhui mitä sattui.Hoitaja kertoi ettei äiti syö.Vaihdoin äidille aluspaidan ja villatakin.Sairaalassa on viileää.Hoitajan kanssa teimme iltatoimia ja peittelin äidin sänkyyn.Sanoin"unta palloon".Äiti:taitaa tulla jotain muuta".

        Äiti oli useita päiviä kovasti sekava.Yhtenä päivänä,kun me sisarukset kokoonnuttiin palaveriin,niin äiti oli hyvin väsynyt.Silmät hiukan aukeni,mutta katse"jossain".Sisaruksista ne,jotka ei ollu nähneet äitiä n.kuukauteen,järkyttyivät.Pikkusiskon kanssa päätettiin,että hän pyytää hoitajia laittamaan äidin tiputukseen,kun saattaa kärsiä nestehukasta.Viime tiistaina vein äidille toppahousut seur.pv.taksimatkaa varten.Äiti oli pirteä,istui sängyssään,laidat oli ylhäällä.Jutteli vilkkaasti,puutaheinää suurimmaksi osaksi.Olisiko Epixal -lääke vilkastuttanut äidin aivotoimintaa?Jännä kuunnella hänen tarinoitaan.Koskaan ei tiedä,mistä rupeaa kertomaan.Häntä janotti,hain kylmää vettä.Kahviaika-annoin sokerinpalan ja joi hyvin kahvia.Olen hiljaa,kun hän syö tai juo.Keskittyy paremmin,kun toinen on hiljaa.Siinä kahvia juodessaan katseli peitolleen ja sanoi:"Tuossa on musta kissa.Yrittää varmaan livahtaa tupaan."Sitten:"Musta ja punainen kissa.Niille pitää antaa maitoa".Äidillä on voimakkaita näkö-ja kuuloharhoja.Hupaisin juttu oli se,kun kertoi mieslääkärin olleen kovin iloisella tuulella,oli nauranut:Se oli juovuksissa! Heh heh,sanoin :Vai niin.Keskiviikkona äiti kuljetettiin EPKS:aan.Torstaina jalka amputoitiin.Leikkaus meni hyvin.Flunssani takia menen käymään ensivkolla.Sisarusten kanssa sovittiin,että jaamme äidin tavarat.Melko hyvin on mennytkin.Jätämme äidille osan,jos sattuu pääsemään sellaiseen laitokseen,jonne voi viedä omia tavaroita.Kaikkein paras oli dementiakoti,jossa olisi oma huone.Paikkakunnalla vain on täysi kaaos vanhushoidossa.Asuntoa ei irtisanota ennenkuin löytyy kunnon paikka.Järjestelemme asuntoa sentakia kun siellä on ollut kaikkipaikat pursuten täynnä.Sentakia äidillä on paljon samaa tavaraa-ei ole löytänyt mitään.Kokoikänsä keränny laatikoihinsa.Vaikka tykkäänkin kollata toisten tavaroita,niin raja on ylittynyt.Vapaapäiviä,niin taas jaksaa.Siivousta jouduttaakseni,kumoan laatikot pahvilaatikoihin ja tarkistan sitten myöhemmin.Välivarastossa.Olen hyvin aikataulussani.Olisi ollu mukavaa,jos äiti olisi pystyny tulemaan asuntoonsa.Yhdellä jalalla yksinasuminen taitaa olla mahdottomuus???Jos joku tietää kertoa jotain asiasta niin olisin kiitollinen...Hyvää Joulun odotusta kaikille!


      • huomannut
        tytär suruinen kirjoitti:

        Äiti oli useita päiviä kovasti sekava.Yhtenä päivänä,kun me sisarukset kokoonnuttiin palaveriin,niin äiti oli hyvin väsynyt.Silmät hiukan aukeni,mutta katse"jossain".Sisaruksista ne,jotka ei ollu nähneet äitiä n.kuukauteen,järkyttyivät.Pikkusiskon kanssa päätettiin,että hän pyytää hoitajia laittamaan äidin tiputukseen,kun saattaa kärsiä nestehukasta.Viime tiistaina vein äidille toppahousut seur.pv.taksimatkaa varten.Äiti oli pirteä,istui sängyssään,laidat oli ylhäällä.Jutteli vilkkaasti,puutaheinää suurimmaksi osaksi.Olisiko Epixal -lääke vilkastuttanut äidin aivotoimintaa?Jännä kuunnella hänen tarinoitaan.Koskaan ei tiedä,mistä rupeaa kertomaan.Häntä janotti,hain kylmää vettä.Kahviaika-annoin sokerinpalan ja joi hyvin kahvia.Olen hiljaa,kun hän syö tai juo.Keskittyy paremmin,kun toinen on hiljaa.Siinä kahvia juodessaan katseli peitolleen ja sanoi:"Tuossa on musta kissa.Yrittää varmaan livahtaa tupaan."Sitten:"Musta ja punainen kissa.Niille pitää antaa maitoa".Äidillä on voimakkaita näkö-ja kuuloharhoja.Hupaisin juttu oli se,kun kertoi mieslääkärin olleen kovin iloisella tuulella,oli nauranut:Se oli juovuksissa! Heh heh,sanoin :Vai niin.Keskiviikkona äiti kuljetettiin EPKS:aan.Torstaina jalka amputoitiin.Leikkaus meni hyvin.Flunssani takia menen käymään ensivkolla.Sisarusten kanssa sovittiin,että jaamme äidin tavarat.Melko hyvin on mennytkin.Jätämme äidille osan,jos sattuu pääsemään sellaiseen laitokseen,jonne voi viedä omia tavaroita.Kaikkein paras oli dementiakoti,jossa olisi oma huone.Paikkakunnalla vain on täysi kaaos vanhushoidossa.Asuntoa ei irtisanota ennenkuin löytyy kunnon paikka.Järjestelemme asuntoa sentakia kun siellä on ollut kaikkipaikat pursuten täynnä.Sentakia äidillä on paljon samaa tavaraa-ei ole löytänyt mitään.Kokoikänsä keränny laatikoihinsa.Vaikka tykkäänkin kollata toisten tavaroita,niin raja on ylittynyt.Vapaapäiviä,niin taas jaksaa.Siivousta jouduttaakseni,kumoan laatikot pahvilaatikoihin ja tarkistan sitten myöhemmin.Välivarastossa.Olen hyvin aikataulussani.Olisi ollu mukavaa,jos äiti olisi pystyny tulemaan asuntoonsa.Yhdellä jalalla yksinasuminen taitaa olla mahdottomuus???Jos joku tietää kertoa jotain asiasta niin olisin kiitollinen...Hyvää Joulun odotusta kaikille!

        myös sinne!


      • tytär suruinen
        huomannut kirjoitti:

        myös sinne!

        Sieltä se Joulu saapuu,vanha tuttu.Tai,nyt tuntuu siltä,että kadotin Joulun! Väsähtänyt olo.Tarvii lomaa kaikesta.


      • tytär suruinen
        tytär suruinen kirjoitti:

        Sieltä se Joulu saapuu,vanha tuttu.Tai,nyt tuntuu siltä,että kadotin Joulun! Väsähtänyt olo.Tarvii lomaa kaikesta.

        Siis,äidillä menee hyvin.Siirto tk:hon ja siskoni mukaan äiti on tosi pirteässä kunnossa.Olisiko uusi muistilääke sittenkin auttanu,pakko uskoa.Onneksi pikkusiskoni jaksoi uskoa ja yrittää muistilääkkeen tehoamista.Minä olisin keskeyttänyt lääkkeennannon,kun äiti oli tosi sekava ja harhainen.Epixal-lääkettä otetaan niinkauan kuin se tehoaa.Olisi ollut mukava tavata amputaatiosta selvinnyt äiti,mutta olen huonossa kunnossa kurkkutauti/flunssan takia.Joskus vielä...tavataan,kunhan tytär selviää räkätaudistaan.


      • tytär suruinen
        tytär suruinen kirjoitti:

        Siis,äidillä menee hyvin.Siirto tk:hon ja siskoni mukaan äiti on tosi pirteässä kunnossa.Olisiko uusi muistilääke sittenkin auttanu,pakko uskoa.Onneksi pikkusiskoni jaksoi uskoa ja yrittää muistilääkkeen tehoamista.Minä olisin keskeyttänyt lääkkeennannon,kun äiti oli tosi sekava ja harhainen.Epixal-lääkettä otetaan niinkauan kuin se tehoaa.Olisi ollut mukava tavata amputaatiosta selvinnyt äiti,mutta olen huonossa kunnossa kurkkutauti/flunssan takia.Joskus vielä...tavataan,kunhan tytär selviää räkätaudistaan.

        Äiti putosi sairaalasängystään ennen joulua.Aivotärähdys-oksensi.Istuminen ei onnistunut,kaatui vasemmalle...sekava ja hyvin väsynyt.Vähän epäselvää miten sängystä putoaminen oli tapahtunut.Oikealla puolen on suuri mustelma ohimonseutuvilla.Oli ollut suunnitelmissa,että äitini olisi viettänyt joulua veljeni perheen kodissa,mutta se tysäsi kuin kanalento.Tänään äiti oli jo pirteämpi.Pysyi istuessa pystyssä,eikä kaatunut toiseen suuntaan.Poislähtiessäni laitoin hänelle korvakuulokkeet ja joululaulukasetin soimaan.


      • Tytär suruinen
        tytär suruinen kirjoitti:

        Äiti putosi sairaalasängystään ennen joulua.Aivotärähdys-oksensi.Istuminen ei onnistunut,kaatui vasemmalle...sekava ja hyvin väsynyt.Vähän epäselvää miten sängystä putoaminen oli tapahtunut.Oikealla puolen on suuri mustelma ohimonseutuvilla.Oli ollut suunnitelmissa,että äitini olisi viettänyt joulua veljeni perheen kodissa,mutta se tysäsi kuin kanalento.Tänään äiti oli jo pirteämpi.Pysyi istuessa pystyssä,eikä kaatunut toiseen suuntaan.Poislähtiessäni laitoin hänelle korvakuulokkeet ja joululaulukasetin soimaan.

        Eilinen sairaalavierailu olin taas huonompi.Äitini näversi pitkään vaaleaa juustoleipää,Maito oli juotu,toin kylmää vettä,jota joi vierailun aikana usein.Vatsasta kuului plorinaa.Äidillä ripuli.Epäilevät potilailla olevan nanovirusta.Pyysin hoitajia nostamaan äitiä istuma-asentoon sängyssään.Saisi leikatuksi hänen hiuksiaan,jotka valuu jo silmille.Äiti oli hiljainen ja istui hiljaa.Jotenkin tuntui että on parempi jättää takahiukset leikkaamatta ettei äiti väsy.Laitoin hänen kasvoilleen ja korvalehtiin voidetta.Äiti näytti kipuilevan.Hän ei osannut selittää missä kipu tuntui."Se on tuntuu vain".Aivankuin pikkulapsi,hankalaa kun ei voi auttaa.Laimean kahvin juotuaan ja mutusteltuaan piimäkakkua äidin voivotus lisääntyi.Siskoni meni kysymään,onko äidiltä menny lonkka sijoiltaan.Istuin hiljaa äidin sängyn vieressä kuunnellen voihkimista ja uninantapaista.Voi ei!Lähdin pois,siskoni jäi.Soitti myöhemmin,että hoitajien tultua vaihtamaan äidin vaipat,löytyi kipuilun syy.Äidillä oli suuri ihovaurio kankussaan.Siskoni annatti:"Tuo ei ole tullu hetkessä!".Hoitajat laittoivat sinkkisalvaa.Hyvä että ulinan syy selvisi,mutta järkyttää hoidon taso!Seur.kerralla katson miten haava jaksaa ja rasvaan ihon.Grrrrr!Äidille vetämässä hoitokotianomus.Päästävä pois sair.vuodeosastolta!


      • Tytär suruinen
        Tytär suruinen kirjoitti:

        Eilinen sairaalavierailu olin taas huonompi.Äitini näversi pitkään vaaleaa juustoleipää,Maito oli juotu,toin kylmää vettä,jota joi vierailun aikana usein.Vatsasta kuului plorinaa.Äidillä ripuli.Epäilevät potilailla olevan nanovirusta.Pyysin hoitajia nostamaan äitiä istuma-asentoon sängyssään.Saisi leikatuksi hänen hiuksiaan,jotka valuu jo silmille.Äiti oli hiljainen ja istui hiljaa.Jotenkin tuntui että on parempi jättää takahiukset leikkaamatta ettei äiti väsy.Laitoin hänen kasvoilleen ja korvalehtiin voidetta.Äiti näytti kipuilevan.Hän ei osannut selittää missä kipu tuntui."Se on tuntuu vain".Aivankuin pikkulapsi,hankalaa kun ei voi auttaa.Laimean kahvin juotuaan ja mutusteltuaan piimäkakkua äidin voivotus lisääntyi.Siskoni meni kysymään,onko äidiltä menny lonkka sijoiltaan.Istuin hiljaa äidin sängyn vieressä kuunnellen voihkimista ja uninantapaista.Voi ei!Lähdin pois,siskoni jäi.Soitti myöhemmin,että hoitajien tultua vaihtamaan äidin vaipat,löytyi kipuilun syy.Äidillä oli suuri ihovaurio kankussaan.Siskoni annatti:"Tuo ei ole tullu hetkessä!".Hoitajat laittoivat sinkkisalvaa.Hyvä että ulinan syy selvisi,mutta järkyttää hoidon taso!Seur.kerralla katson miten haava jaksaa ja rasvaan ihon.Grrrrr!Äidille vetämässä hoitokotianomus.Päästävä pois sair.vuodeosastolta!

        Laitoin väärän viruksen nimen.Sehän on Rotavirus mikä aiheuttaa ripulointia.Kävin tänään sairaalassa.Illalla hoitajat vaihtoivat äidille vaipan.Ripulia oli vaipassa.Näin kuinka punainen peffa oli.Ei ihme,että on kivulloinen.Hoitajat puhdisti,rasvasi ja lisäsi talkkia ihovaurion päälle.En tiedä,onko virhe laittaa rasvan päälle talkkia.Minä en laittaisi.Kuvittelisi,että joko rasvaa tai talkkia,mutta ei kumpaakin yhtäaikaa.Hoitaja kertoi sairaalassa olevan muillakin ripulia.Tästä on vain edettävä pikkuhiljaa.Äiti söi hänelle viemääni porkkanaleipää,päällä oli aitoa kirnuvoita.Harmi,että hänelle viedään jatkuvasti pullaa,pikkuleipiä,keksejä.Hyvä voileipä olisi paljon parempi.Sellaista laimeaa kahvia tykkää myös juoda raakasokerin sulaessa suussa.Siskoni laittoi jonkun viranomaisen kanssa hoitopaikkahakemuksen vireille.Dementiakotiin olisi tähtäin.Tällähetkellä paikat on täynnä,mutta jospa joku....


      • Tytär suruinen
        Tytär suruinen kirjoitti:

        Laitoin väärän viruksen nimen.Sehän on Rotavirus mikä aiheuttaa ripulointia.Kävin tänään sairaalassa.Illalla hoitajat vaihtoivat äidille vaipan.Ripulia oli vaipassa.Näin kuinka punainen peffa oli.Ei ihme,että on kivulloinen.Hoitajat puhdisti,rasvasi ja lisäsi talkkia ihovaurion päälle.En tiedä,onko virhe laittaa rasvan päälle talkkia.Minä en laittaisi.Kuvittelisi,että joko rasvaa tai talkkia,mutta ei kumpaakin yhtäaikaa.Hoitaja kertoi sairaalassa olevan muillakin ripulia.Tästä on vain edettävä pikkuhiljaa.Äiti söi hänelle viemääni porkkanaleipää,päällä oli aitoa kirnuvoita.Harmi,että hänelle viedään jatkuvasti pullaa,pikkuleipiä,keksejä.Hyvä voileipä olisi paljon parempi.Sellaista laimeaa kahvia tykkää myös juoda raakasokerin sulaessa suussa.Siskoni laittoi jonkun viranomaisen kanssa hoitopaikkahakemuksen vireille.Dementiakotiin olisi tähtäin.Tällähetkellä paikat on täynnä,mutta jospa joku....

        Äidille tuli veriripulia.Vietiin keskussairaalaan.Kunnallisessa HB-arvo 80 ja EPKS:ssa 120.Passittivat äidin pois,koska verinen vuoto oli vähäistä.HB-arvojen erilaisuus saattaa johtua toimintatavoista tai siitä,että äidin nestetasapaino heittelee.Nestehukkahan saattaa aiheuttaa HB:n kohoamista-tulokset vääristyy.Omaiset on huolissaan äidin laihtumisesta.Sairaalassa ei tehdä ravitsemussuunnitelmia aliravitsemuksesta kärsiville potilaille.Ruokaa kyllä tuodaan isot annokset,mutta äiti syö vähän.Omaisille kerrotaan:Äitinnehän syö ruokaa.Mutta äiti ei saa tarpeeksi energiaa.Ruoka-annosten tulisi olla pieniä ja runsasenergisiä.5-6 krt/pv:ssä(sis.välipalat).Usein tarjotaan perunakeittoa,jossa perunat on isoina lohkoina.Äitini ei saa perunoita pienemmiksi.Perunasose olisi paremmin syötävää.Joulun aikoihin kävin ruoka-aikaan sairaalassa.Nuori hoitaja toi ison puurolautasen ja kysyi:Tuonko kiisseliä vai voita?Haki voita.Katsoin kun hän avasi voinapin ja lohkaisi siitä pienen palan äidin puuroon.Sanoin:"Laita koko annos".Hoitaja mulkaisi minuun kuin vajaaälyiseen.Sanoin äidin tarvitsevan energiaa.Mutta ei auttanut.Vei voin pois.Luulempa,että meni roskiin.Tämä oli kyllä huippu.Olen ostanut äidin käyttämää kirnuvoita ja vien hänelle tästälähin tuoretta leipää kera kirnuvoin.Voin ostaa Hyla-maitoakin-punaista!Jos"vuori"ei siirry kiven luo niin kivi vierii vuoren luo :P Äidin asunnon tyhjennys etenee huonosti.Ristiriitaa koko tyhjennyksestä.Osan mielestä äiti voi kuntoutua niinpaljon,että kykenisi asumaan yksin.Äidin muistin tila on kuitenkin huonontunut.Hän on "palannut"lapsuudenkotiinsa".Nyk.vuokra-asunto on unohtunut.Kuvittelin,että yhteispalaverissa sovitttiin asunnon irtisanomisesta ja tyhjennyksestä.Sitten kun äidin asumistuki loppuu.Jonkinlainen laitos-,tai hoitopaikka on sitäennen löydyttävä.Muutoin jää tyhjän päälle.Minä en voi ottaa hoitovastuuta ja muuttaa äidin luokse.Syynä on lapsuudenaikaiset tapahtumat ja se etten henkisesti pysty olemaan vastuussa kenestäkään ihmisestä/eläimestä.Sentakia en voi ottaa lemmikkieläimiäkään,koen nekin ahdistaviksi.Jos joku muu ottaisi päävastuun niin voisin jelpata 2 krt/vkossa.Kaikenlaiset velvoitteet kauhistuttavat minua, vapaaehtoisuus sopii.No,lähdenkin tästä tyhjentämään asunnon yhden kaapistoseinän pahvilaatikoihin.Morjesta kaikille! : )


      • Tytär suruinen
        Tytär suruinen kirjoitti:

        Äidille tuli veriripulia.Vietiin keskussairaalaan.Kunnallisessa HB-arvo 80 ja EPKS:ssa 120.Passittivat äidin pois,koska verinen vuoto oli vähäistä.HB-arvojen erilaisuus saattaa johtua toimintatavoista tai siitä,että äidin nestetasapaino heittelee.Nestehukkahan saattaa aiheuttaa HB:n kohoamista-tulokset vääristyy.Omaiset on huolissaan äidin laihtumisesta.Sairaalassa ei tehdä ravitsemussuunnitelmia aliravitsemuksesta kärsiville potilaille.Ruokaa kyllä tuodaan isot annokset,mutta äiti syö vähän.Omaisille kerrotaan:Äitinnehän syö ruokaa.Mutta äiti ei saa tarpeeksi energiaa.Ruoka-annosten tulisi olla pieniä ja runsasenergisiä.5-6 krt/pv:ssä(sis.välipalat).Usein tarjotaan perunakeittoa,jossa perunat on isoina lohkoina.Äitini ei saa perunoita pienemmiksi.Perunasose olisi paremmin syötävää.Joulun aikoihin kävin ruoka-aikaan sairaalassa.Nuori hoitaja toi ison puurolautasen ja kysyi:Tuonko kiisseliä vai voita?Haki voita.Katsoin kun hän avasi voinapin ja lohkaisi siitä pienen palan äidin puuroon.Sanoin:"Laita koko annos".Hoitaja mulkaisi minuun kuin vajaaälyiseen.Sanoin äidin tarvitsevan energiaa.Mutta ei auttanut.Vei voin pois.Luulempa,että meni roskiin.Tämä oli kyllä huippu.Olen ostanut äidin käyttämää kirnuvoita ja vien hänelle tästälähin tuoretta leipää kera kirnuvoin.Voin ostaa Hyla-maitoakin-punaista!Jos"vuori"ei siirry kiven luo niin kivi vierii vuoren luo :P Äidin asunnon tyhjennys etenee huonosti.Ristiriitaa koko tyhjennyksestä.Osan mielestä äiti voi kuntoutua niinpaljon,että kykenisi asumaan yksin.Äidin muistin tila on kuitenkin huonontunut.Hän on "palannut"lapsuudenkotiinsa".Nyk.vuokra-asunto on unohtunut.Kuvittelin,että yhteispalaverissa sovitttiin asunnon irtisanomisesta ja tyhjennyksestä.Sitten kun äidin asumistuki loppuu.Jonkinlainen laitos-,tai hoitopaikka on sitäennen löydyttävä.Muutoin jää tyhjän päälle.Minä en voi ottaa hoitovastuuta ja muuttaa äidin luokse.Syynä on lapsuudenaikaiset tapahtumat ja se etten henkisesti pysty olemaan vastuussa kenestäkään ihmisestä/eläimestä.Sentakia en voi ottaa lemmikkieläimiäkään,koen nekin ahdistaviksi.Jos joku muu ottaisi päävastuun niin voisin jelpata 2 krt/vkossa.Kaikenlaiset velvoitteet kauhistuttavat minua, vapaaehtoisuus sopii.No,lähdenkin tästä tyhjentämään asunnon yhden kaapistoseinän pahvilaatikoihin.Morjesta kaikille! : )

        Eilen avasin sairaalahuoneen oven ja siellä äitini silmät näkyi perunasipsipussin takaa.Ihmettelin kovasti,kun oli ruoka-aika ja äiti napostelee sipsejä.Onko tämä kauan odotettu ruokavaliomuutos.Täydennysravintotölkki oli melkein täysinäisenä pöydällä.Laitoin ohuen sairaalapaidan ylimmän napin kiinni,kun sipsejä putoili kauluksesta sisään.Oltiin kauan hiljaa,kuunneltiin joululauluja.Luin äidin vieraskirjaa.Meillä omaisilla on ongelma.ISO sellainen.Eräs vanha sukulainen käy minun ja sisarusteni kimppuun kuin yleinen syyttäjä.Eilen soitti veljelleni,kun äidin luona ei oltu käyty Loppiaisena.Hän käyttää vieraskirjaa kyttäyskirjana.Rivien välistä sen huomaa helposti miten meihin,omaisiin suhtautuu.Vierailukäyntien kirjaukset ei tilastoinnin valossa näytä totuutta.Eihän kaikki edes kirjoita siihen.Äidillä käy usein vieraita tai joku soittaa lyhyen puhelun.Ollaan sitämieltä ettemme anna tämän yhden katkeroituneen,vanhapiikavanhuksen vaikuttaa mitenkään vieraskirjan esilläoloon.Kirjoitin tikkukirjaimin kirjan sivulle mikä vieraskirjan tarkoitus on ja tehdään siitä positiivinen asia.Luultavasti kehoitus ei vaikuta mitenkään tätiini.Emme ole ainoita,jotka kokee tädin"häirintää".No,kuunneltuamme kasetin loppuun,hieroin äidin jalat.Hain fleecetakin kaapista.Sen nähtyään äitini halusi sen heti päälleen.Hänellä oli kylmä.Laitoin peiton päälle.Kysyin,kvisinkö ostamassa leipää,johon kirnuvoita."Ainahan kirnuvoi maistuu".Lähdin.Kaupassa ajattelin menisinkö ollenkaan takaisin äiti ei varmaan muista että lupasin..Menin kumminkin.Ovelta näin kuinka äitini piteli sängynlaidasta kiinni ja valitti.En ollut uskoa näkemääni.Kysyin:Mihin sinua koskee?"Selkään"Myöhemmin valitteli leikattuun amputointijalkaankin koskevan.Piti sitä koukussa.Annoin äidille purkissa olevat lääkkeet.Vaivoin sai ne alas.Söi voileipää hiukan,joi punaista hylamaitoa.Huonekaveri -vanhus rupesi toistelemaan:Äiti ja isä,tulkaa hakemaan minut pois?"Sitten:Herra Jeesus suojele minua!Vettä!!!Hoitaja,tuokaa Pikku-Irjalle vettä!Hoitaja tuokaa vettä!Miksei kukaan tuo vettä!Tuokaa vettä,en minä oksenna sitä pois!Kuuntelin aikani ja samalla kun täytin äitini vesimukin annoin vieruskaverille mukin käteen.Hän otti nokkamukin ja maistoi vettä.Siitä asti oli hiljaa.Juttelin äidin kanssa vielä ja laitoin lopuksi lastenlaulukasetin soimaan.Musiikki näytti rauhoittavan myös huonekaveria.Katselin,kuin vanhus pudisti vesimukia sormissaan ja ajattelin etten raaski ottaa mukia pois.Sinne jäi tyytyväisenä.Ainakin siihen asti kun hoitajat näkee.Mitä se haittaa,vettä se vain on.Ovat lopettaneet äidinkin pissityksen ja katerilla homma hoituu.En osaa sanoa onko hyvä vaiko huono asia.Iho parantunut,koska ripuli hellitti.Hyvää viikonloppua kaikille!Kirjoitelkaa!


      • ylösalas
        Tytär suruinen kirjoitti:

        Eilen avasin sairaalahuoneen oven ja siellä äitini silmät näkyi perunasipsipussin takaa.Ihmettelin kovasti,kun oli ruoka-aika ja äiti napostelee sipsejä.Onko tämä kauan odotettu ruokavaliomuutos.Täydennysravintotölkki oli melkein täysinäisenä pöydällä.Laitoin ohuen sairaalapaidan ylimmän napin kiinni,kun sipsejä putoili kauluksesta sisään.Oltiin kauan hiljaa,kuunneltiin joululauluja.Luin äidin vieraskirjaa.Meillä omaisilla on ongelma.ISO sellainen.Eräs vanha sukulainen käy minun ja sisarusteni kimppuun kuin yleinen syyttäjä.Eilen soitti veljelleni,kun äidin luona ei oltu käyty Loppiaisena.Hän käyttää vieraskirjaa kyttäyskirjana.Rivien välistä sen huomaa helposti miten meihin,omaisiin suhtautuu.Vierailukäyntien kirjaukset ei tilastoinnin valossa näytä totuutta.Eihän kaikki edes kirjoita siihen.Äidillä käy usein vieraita tai joku soittaa lyhyen puhelun.Ollaan sitämieltä ettemme anna tämän yhden katkeroituneen,vanhapiikavanhuksen vaikuttaa mitenkään vieraskirjan esilläoloon.Kirjoitin tikkukirjaimin kirjan sivulle mikä vieraskirjan tarkoitus on ja tehdään siitä positiivinen asia.Luultavasti kehoitus ei vaikuta mitenkään tätiini.Emme ole ainoita,jotka kokee tädin"häirintää".No,kuunneltuamme kasetin loppuun,hieroin äidin jalat.Hain fleecetakin kaapista.Sen nähtyään äitini halusi sen heti päälleen.Hänellä oli kylmä.Laitoin peiton päälle.Kysyin,kvisinkö ostamassa leipää,johon kirnuvoita."Ainahan kirnuvoi maistuu".Lähdin.Kaupassa ajattelin menisinkö ollenkaan takaisin äiti ei varmaan muista että lupasin..Menin kumminkin.Ovelta näin kuinka äitini piteli sängynlaidasta kiinni ja valitti.En ollut uskoa näkemääni.Kysyin:Mihin sinua koskee?"Selkään"Myöhemmin valitteli leikattuun amputointijalkaankin koskevan.Piti sitä koukussa.Annoin äidille purkissa olevat lääkkeet.Vaivoin sai ne alas.Söi voileipää hiukan,joi punaista hylamaitoa.Huonekaveri -vanhus rupesi toistelemaan:Äiti ja isä,tulkaa hakemaan minut pois?"Sitten:Herra Jeesus suojele minua!Vettä!!!Hoitaja,tuokaa Pikku-Irjalle vettä!Hoitaja tuokaa vettä!Miksei kukaan tuo vettä!Tuokaa vettä,en minä oksenna sitä pois!Kuuntelin aikani ja samalla kun täytin äitini vesimukin annoin vieruskaverille mukin käteen.Hän otti nokkamukin ja maistoi vettä.Siitä asti oli hiljaa.Juttelin äidin kanssa vielä ja laitoin lopuksi lastenlaulukasetin soimaan.Musiikki näytti rauhoittavan myös huonekaveria.Katselin,kuin vanhus pudisti vesimukia sormissaan ja ajattelin etten raaski ottaa mukia pois.Sinne jäi tyytyväisenä.Ainakin siihen asti kun hoitajat näkee.Mitä se haittaa,vettä se vain on.Ovat lopettaneet äidinkin pissityksen ja katerilla homma hoituu.En osaa sanoa onko hyvä vaiko huono asia.Iho parantunut,koska ripuli hellitti.Hyvää viikonloppua kaikille!Kirjoitelkaa!

        Niin tämä palsta on aika hiljainen, verrattuna moniin muihin keskustelupalstoihin näillä sivuilla. Käyn kuitenkin silloin tällöin lukemassa mahdollisesti tulleita uusia kirjoituksia.
        Meidän äidin tilanteessa ei nyt juuri mitään suuria muutoksia ole, muutakuin, että hommasin ovihälyttimen joulukuun alussa ja se on paikalleen kiinnitetty. Käytännössä sitä ei ole kokeiltu, koska äiti on pysynyt sisällä, ei ole lähtenyt "yöjuoksuille" ulos...
        Jouluaatonaattona vanhempani olivat meillä joulukahvilla, kuten myös vaimoni vanhemmat, siitä onkin tullut jo jokavuotinen traditio. Äitiäni jouduin välillä kävelyttämään sisällä, sillä jos hän istuu liian kauan tuolilla yhteenmenoon, niin hänen jälkansa(ilmeisesti reidet) puutuvat ja sen jälkeen hän ei pääse tuolilta minnekkään, jalat eivät kanna. Outoa reisien puutumisessa on se, että hän ei tiedosta sitä itse ennenkuin on nousemassa tuolilta ylös ja silloin se on jo myöhäistä.
        Tälläista meiltä...


      • Tytär suruinen
        ylösalas kirjoitti:

        Niin tämä palsta on aika hiljainen, verrattuna moniin muihin keskustelupalstoihin näillä sivuilla. Käyn kuitenkin silloin tällöin lukemassa mahdollisesti tulleita uusia kirjoituksia.
        Meidän äidin tilanteessa ei nyt juuri mitään suuria muutoksia ole, muutakuin, että hommasin ovihälyttimen joulukuun alussa ja se on paikalleen kiinnitetty. Käytännössä sitä ei ole kokeiltu, koska äiti on pysynyt sisällä, ei ole lähtenyt "yöjuoksuille" ulos...
        Jouluaatonaattona vanhempani olivat meillä joulukahvilla, kuten myös vaimoni vanhemmat, siitä onkin tullut jo jokavuotinen traditio. Äitiäni jouduin välillä kävelyttämään sisällä, sillä jos hän istuu liian kauan tuolilla yhteenmenoon, niin hänen jälkansa(ilmeisesti reidet) puutuvat ja sen jälkeen hän ei pääse tuolilta minnekkään, jalat eivät kanna. Outoa reisien puutumisessa on se, että hän ei tiedosta sitä itse ennenkuin on nousemassa tuolilta ylös ja silloin se on jo myöhäistä.
        Tälläista meiltä...

        Mukavaa,kun olette pystyneet kokoontumaan vielä yhteen.Meidän äidille tuli niin paha vatsasairaus että Jouluaaton vierailu oli unohdettava.Äitini on ruukannut mennä veljeni luo silloin.Veljeni oli tosi pettynyt vierailun peruunnuttua,ymmärrän sen.Lapset oli käyny myöhemmin laulamassa mummolleen joululauluja.Äitini yritti laulaa mukana-muistaa sanat.Jotenkin kaikki elämä"kutistuu"äidin ympärillä.Joskus häviää pieni palanen,joskus isompi könkäle äidin muistista.Kumpa loppu olisi armelias.Jaksele,hyvää 2011 vuotta Sinulle!


      • Tytär suruinen
        Tytär suruinen kirjoitti:

        Eilen avasin sairaalahuoneen oven ja siellä äitini silmät näkyi perunasipsipussin takaa.Ihmettelin kovasti,kun oli ruoka-aika ja äiti napostelee sipsejä.Onko tämä kauan odotettu ruokavaliomuutos.Täydennysravintotölkki oli melkein täysinäisenä pöydällä.Laitoin ohuen sairaalapaidan ylimmän napin kiinni,kun sipsejä putoili kauluksesta sisään.Oltiin kauan hiljaa,kuunneltiin joululauluja.Luin äidin vieraskirjaa.Meillä omaisilla on ongelma.ISO sellainen.Eräs vanha sukulainen käy minun ja sisarusteni kimppuun kuin yleinen syyttäjä.Eilen soitti veljelleni,kun äidin luona ei oltu käyty Loppiaisena.Hän käyttää vieraskirjaa kyttäyskirjana.Rivien välistä sen huomaa helposti miten meihin,omaisiin suhtautuu.Vierailukäyntien kirjaukset ei tilastoinnin valossa näytä totuutta.Eihän kaikki edes kirjoita siihen.Äidillä käy usein vieraita tai joku soittaa lyhyen puhelun.Ollaan sitämieltä ettemme anna tämän yhden katkeroituneen,vanhapiikavanhuksen vaikuttaa mitenkään vieraskirjan esilläoloon.Kirjoitin tikkukirjaimin kirjan sivulle mikä vieraskirjan tarkoitus on ja tehdään siitä positiivinen asia.Luultavasti kehoitus ei vaikuta mitenkään tätiini.Emme ole ainoita,jotka kokee tädin"häirintää".No,kuunneltuamme kasetin loppuun,hieroin äidin jalat.Hain fleecetakin kaapista.Sen nähtyään äitini halusi sen heti päälleen.Hänellä oli kylmä.Laitoin peiton päälle.Kysyin,kvisinkö ostamassa leipää,johon kirnuvoita."Ainahan kirnuvoi maistuu".Lähdin.Kaupassa ajattelin menisinkö ollenkaan takaisin äiti ei varmaan muista että lupasin..Menin kumminkin.Ovelta näin kuinka äitini piteli sängynlaidasta kiinni ja valitti.En ollut uskoa näkemääni.Kysyin:Mihin sinua koskee?"Selkään"Myöhemmin valitteli leikattuun amputointijalkaankin koskevan.Piti sitä koukussa.Annoin äidille purkissa olevat lääkkeet.Vaivoin sai ne alas.Söi voileipää hiukan,joi punaista hylamaitoa.Huonekaveri -vanhus rupesi toistelemaan:Äiti ja isä,tulkaa hakemaan minut pois?"Sitten:Herra Jeesus suojele minua!Vettä!!!Hoitaja,tuokaa Pikku-Irjalle vettä!Hoitaja tuokaa vettä!Miksei kukaan tuo vettä!Tuokaa vettä,en minä oksenna sitä pois!Kuuntelin aikani ja samalla kun täytin äitini vesimukin annoin vieruskaverille mukin käteen.Hän otti nokkamukin ja maistoi vettä.Siitä asti oli hiljaa.Juttelin äidin kanssa vielä ja laitoin lopuksi lastenlaulukasetin soimaan.Musiikki näytti rauhoittavan myös huonekaveria.Katselin,kuin vanhus pudisti vesimukia sormissaan ja ajattelin etten raaski ottaa mukia pois.Sinne jäi tyytyväisenä.Ainakin siihen asti kun hoitajat näkee.Mitä se haittaa,vettä se vain on.Ovat lopettaneet äidinkin pissityksen ja katerilla homma hoituu.En osaa sanoa onko hyvä vaiko huono asia.Iho parantunut,koska ripuli hellitti.Hyvää viikonloppua kaikille!Kirjoitelkaa!

        10.1.2011,äidin luona oli vieraita ja äiti oli pirteämpi kuin aikoihin.Ikätoverinsa ja miehensiskon kanssa olivat muistelleet vanhoja aikoja.Äidin silmät tuikki kivasti.Myöh.selvisi äidin saaneen 2 pussia lisäverta-ihmekös olikin pirtsakka.Äidille maistui iltapalakin.3 tablettia heitti samaan aikaan suuhunsa ja päälle maitoa.Rautainen"mimmi".Kysyin vieruskaverilta haluaisiko vettä.Vanhus:En tiedä.Vaihdoin veden kylmempään ja hän maistoi hörpyn ja laski mukin pöydälle.Hyvin voi.14.1 äitiä kuljetettiin keskussairaalan jalkatutkimuksessa.Siellä kirurgit ja muu hoitohenkilökunta oli kauhuissaan amputaatiohaavan tilasta.Mätää.Kovan tuskan kanssa äidin jalka puhdistettiin mädästä.Ottivat näytteen mahdollisen MRS-epäilyn takia.Ihmettelivät miksi katetri oli laitettu.(Sentakia ettei tarvi pissittää potilasta) Moittivat kovasti terv.keskusta,kun olivat kuntouttaneet huonosti potilasta.Omatoimisuutta lisättävä.Soittivat terv.keskukseen ja antoivat ohjeita.Sitten äiti takaisin.Saa nähdä miten tervehtyminen etenee.Kohta asunto on tyhjättynä,mutta ei uskalla irtisanoa,kun sijoituspaikasta ei tietoa.Jos joku muuttaa äidin luo...niin pidetään"ässäkortti hihassa"...Moi!


      • tytär suruinen
        Tytär suruinen kirjoitti:

        10.1.2011,äidin luona oli vieraita ja äiti oli pirteämpi kuin aikoihin.Ikätoverinsa ja miehensiskon kanssa olivat muistelleet vanhoja aikoja.Äidin silmät tuikki kivasti.Myöh.selvisi äidin saaneen 2 pussia lisäverta-ihmekös olikin pirtsakka.Äidille maistui iltapalakin.3 tablettia heitti samaan aikaan suuhunsa ja päälle maitoa.Rautainen"mimmi".Kysyin vieruskaverilta haluaisiko vettä.Vanhus:En tiedä.Vaihdoin veden kylmempään ja hän maistoi hörpyn ja laski mukin pöydälle.Hyvin voi.14.1 äitiä kuljetettiin keskussairaalan jalkatutkimuksessa.Siellä kirurgit ja muu hoitohenkilökunta oli kauhuissaan amputaatiohaavan tilasta.Mätää.Kovan tuskan kanssa äidin jalka puhdistettiin mädästä.Ottivat näytteen mahdollisen MRS-epäilyn takia.Ihmettelivät miksi katetri oli laitettu.(Sentakia ettei tarvi pissittää potilasta) Moittivat kovasti terv.keskusta,kun olivat kuntouttaneet huonosti potilasta.Omatoimisuutta lisättävä.Soittivat terv.keskukseen ja antoivat ohjeita.Sitten äiti takaisin.Saa nähdä miten tervehtyminen etenee.Kohta asunto on tyhjättynä,mutta ei uskalla irtisanoa,kun sijoituspaikasta ei tietoa.Jos joku muuttaa äidin luo...niin pidetään"ässäkortti hihassa"...Moi!

        Kovastipa sairaala otti nokkiinsa keskussairaalan hoito-ohjeista.Sairaalahuoneeseen mentyäni sinne rynni fysioterapeutti ja hoitaja.Mainitsivat että oli annettu"palautetta" äidin hoidosta.Olin hiljaa.Halusivat saada selville kuka on kaiken takana,kuka hoitaa äidin asioita jne.Suomeksi:Syntipukki.Seuraavaksi kysyivät äidiltä montako lasta hänellä on.Jälkeenpäin huomasin,että halusi tietää onko tyttöjä monta.Koska äidin asioita keskussairaalassa on kielinyt naishenkilö. En voinut näyttää syylliseltä,koska olen syytön.Seuraava ikävä huomautus ja vihjaus,kun hoitaja kysyi äidiltä ikää.Kuultuaan sen,hoitaja sanoi:"Naiset elää keskimäärin 80 v:aaksi".Minusta tuntui kuin se olisi ollut viesti omaisille ettei äitiä enää kannata kuntouttaa,koska vuoden kuluttua naiset keskimäärin kupsahtavat.Voi herran pieksut!Voi kun saisi äidin pois tuolta.Rakko ei toimi-kiitos katetrin.Saattaa olla että joutuu kulkea kusipussin kanssa lopun ikäänsä.Ihan syyttä suotta laittoivat sen.


      • tytär suruinen
        tytär suruinen kirjoitti:

        Kovastipa sairaala otti nokkiinsa keskussairaalan hoito-ohjeista.Sairaalahuoneeseen mentyäni sinne rynni fysioterapeutti ja hoitaja.Mainitsivat että oli annettu"palautetta" äidin hoidosta.Olin hiljaa.Halusivat saada selville kuka on kaiken takana,kuka hoitaa äidin asioita jne.Suomeksi:Syntipukki.Seuraavaksi kysyivät äidiltä montako lasta hänellä on.Jälkeenpäin huomasin,että halusi tietää onko tyttöjä monta.Koska äidin asioita keskussairaalassa on kielinyt naishenkilö. En voinut näyttää syylliseltä,koska olen syytön.Seuraava ikävä huomautus ja vihjaus,kun hoitaja kysyi äidiltä ikää.Kuultuaan sen,hoitaja sanoi:"Naiset elää keskimäärin 80 v:aaksi".Minusta tuntui kuin se olisi ollut viesti omaisille ettei äitiä enää kannata kuntouttaa,koska vuoden kuluttua naiset keskimäärin kupsahtavat.Voi herran pieksut!Voi kun saisi äidin pois tuolta.Rakko ei toimi-kiitos katetrin.Saattaa olla että joutuu kulkea kusipussin kanssa lopun ikäänsä.Ihan syyttä suotta laittoivat sen.

        Viimeviikolla äiti voi paremmin.Katetri oli poistettu.Ruokahalu oli parantunut.Juteltiin kesäretkestä.Tällä viikolla en uskalla vierailla sairaalassa.Poika tuli armeijasta kuumeisena ja pahoinvoivana.Kasarmilla on sairastuvat täynnä.Sikainfluenssaa diagnosoitu,joten ajattelin ettei minun ole viisasta vierailla sairaalassa.Vaikka en oireilekaan,tartunta-aika on useita päiviä(jolloin levittää tautia).Sikainfluenssan ei pitäisi tarttua kovin herkästi vanhuksiin,mutta en voi ottaa minkäänlaista riskiä.Äidin huonekaverin keuhkot toimii erittäin huonosti.Onhan sitä muutakin puuhasteltavaa-äidin asunnon tavaroiden pakkaamista yms.Alan olla loppusuoralla.Jos muut ei tule jelppaamaan,haen tavarat varastoomme säilytettäväksi.Kovin paljoa se ei kiinnosta,mutta asunto on saatava tyhjäksi.Moi!!!


      • tytär suruinen
        tytär suruinen kirjoitti:

        Viimeviikolla äiti voi paremmin.Katetri oli poistettu.Ruokahalu oli parantunut.Juteltiin kesäretkestä.Tällä viikolla en uskalla vierailla sairaalassa.Poika tuli armeijasta kuumeisena ja pahoinvoivana.Kasarmilla on sairastuvat täynnä.Sikainfluenssaa diagnosoitu,joten ajattelin ettei minun ole viisasta vierailla sairaalassa.Vaikka en oireilekaan,tartunta-aika on useita päiviä(jolloin levittää tautia).Sikainfluenssan ei pitäisi tarttua kovin herkästi vanhuksiin,mutta en voi ottaa minkäänlaista riskiä.Äidin huonekaverin keuhkot toimii erittäin huonosti.Onhan sitä muutakin puuhasteltavaa-äidin asunnon tavaroiden pakkaamista yms.Alan olla loppusuoralla.Jos muut ei tule jelppaamaan,haen tavarat varastoomme säilytettäväksi.Kovin paljoa se ei kiinnosta,mutta asunto on saatava tyhjäksi.Moi!!!

        Äiti on vielä sairaalan vuodeosastolla parantelemassa polven alta amputoitua jalantynkäänsä.Kävi keskussairaalassa kontrollissa ja haava on paremman näköinen kuin ed.käynnillä.Vierailin terv.keskuksessa saman päivän iltana ja äiti ei muistanu käyneensä kontrollissa.Muisti on heikentynyt.Vein hänelle iltakahvit.Leivokseen keskittyneenä nosti päänsä ja ratkesi nauramaan.Kysyin mikä naurattaa.Tunnusti aikoneensa kysyä missä MINÄ ole,kun ei ole näkynyt.Sanoin,kylläpäs muisti on huono.Mutta ei se menoa haittaa.Äiti on virkeä,sosiaalinen ja iloinen.Menen hänen kanssaan pyörätuolilenkille.Nauttii kovasti ja on tosi taitava "kuski".Kertaakaan ei ole törmännyt seiniin,oviin,vaikka joutuu kiertelemään ja väistämään niitä.Kuvittelin ettei pysty ajosuorituksiin,koska alzissa hahmotuskyky heikkenee ja etäisyyksien kanssa tulee vaikeuksia.Äidin käsivoimat on kasvaneet.Ruokahalu on hyvä.Hoitajat auttaa tarpeille.Siskolleni ilmoitettiin,että SAS-ryhmä oli hyväksynyt äidin tehostetun asumisenpalvelun jonoon.Se on hyvä uutinen.Kuinka kauan menee...jonottaessa.Kerron sitten jos saa paikan.Oma huone olisi tärkeä.Minulta meinasi kärsivällisyys loppua ja olin jo ilmoittamassa kuntaan,että otan äidin meille.Onneksi siskoni ehti kertoa SAS-ryhmän päätöksestä.Olen varma,että toiminnallinen dementiakoti on paras äidille.Siellä on tuttuja kasvoja ja hyvä vierailumahdollisuus.Olemme katselleet äidille kokoontaitettavia,kevyitä pyörätuoleja-automatkoja ajatellen.Hinnat alk.120 eurosta,kohtuuhintaisia.PS.Tk:ssa on pikkusen sählinkiä pyörätuoleista.Äidille on nimellä varattu jalkatuellinen pyörätuoli,jolla voi ajella käytävällä.Niin vain kävi että viimeksi se oli viety pois.Mieshoitaja toi sen pyynnöstäni äidille.Sekoitan varmaankin sairaalan rutiineja.Äiti rinkutti soittokelloa,oli kauhea pissahätä.Korviini särähti,kun ystävällisen näköinen naishoitaja sanoi:PISSATETAAN PRINSESSA.Hmmmm.aivankuin äiti saisi erikoispalvelua päästessään tarpeille.Olin hiljaa.Kohta prinsessa lähtee muihin maisemiin...


      • Tytär"suruinen"
        tytär suruinen kirjoitti:

        Äiti on vielä sairaalan vuodeosastolla parantelemassa polven alta amputoitua jalantynkäänsä.Kävi keskussairaalassa kontrollissa ja haava on paremman näköinen kuin ed.käynnillä.Vierailin terv.keskuksessa saman päivän iltana ja äiti ei muistanu käyneensä kontrollissa.Muisti on heikentynyt.Vein hänelle iltakahvit.Leivokseen keskittyneenä nosti päänsä ja ratkesi nauramaan.Kysyin mikä naurattaa.Tunnusti aikoneensa kysyä missä MINÄ ole,kun ei ole näkynyt.Sanoin,kylläpäs muisti on huono.Mutta ei se menoa haittaa.Äiti on virkeä,sosiaalinen ja iloinen.Menen hänen kanssaan pyörätuolilenkille.Nauttii kovasti ja on tosi taitava "kuski".Kertaakaan ei ole törmännyt seiniin,oviin,vaikka joutuu kiertelemään ja väistämään niitä.Kuvittelin ettei pysty ajosuorituksiin,koska alzissa hahmotuskyky heikkenee ja etäisyyksien kanssa tulee vaikeuksia.Äidin käsivoimat on kasvaneet.Ruokahalu on hyvä.Hoitajat auttaa tarpeille.Siskolleni ilmoitettiin,että SAS-ryhmä oli hyväksynyt äidin tehostetun asumisenpalvelun jonoon.Se on hyvä uutinen.Kuinka kauan menee...jonottaessa.Kerron sitten jos saa paikan.Oma huone olisi tärkeä.Minulta meinasi kärsivällisyys loppua ja olin jo ilmoittamassa kuntaan,että otan äidin meille.Onneksi siskoni ehti kertoa SAS-ryhmän päätöksestä.Olen varma,että toiminnallinen dementiakoti on paras äidille.Siellä on tuttuja kasvoja ja hyvä vierailumahdollisuus.Olemme katselleet äidille kokoontaitettavia,kevyitä pyörätuoleja-automatkoja ajatellen.Hinnat alk.120 eurosta,kohtuuhintaisia.PS.Tk:ssa on pikkusen sählinkiä pyörätuoleista.Äidille on nimellä varattu jalkatuellinen pyörätuoli,jolla voi ajella käytävällä.Niin vain kävi että viimeksi se oli viety pois.Mieshoitaja toi sen pyynnöstäni äidille.Sekoitan varmaankin sairaalan rutiineja.Äiti rinkutti soittokelloa,oli kauhea pissahätä.Korviini särähti,kun ystävällisen näköinen naishoitaja sanoi:PISSATETAAN PRINSESSA.Hmmmm.aivankuin äiti saisi erikoispalvelua päästessään tarpeille.Olin hiljaa.Kohta prinsessa lähtee muihin maisemiin...

        Jee!!!Prinsessa muuttaa tänään hyvään hoitokotiin!!!


      • SirkkaliisaO
        tytär suruinen kirjoitti:

        Äidin turvapuhelin ja palvelu on tilattu kaupungin perusturvasta.Kotisairaanhoitaja kertoi,että siihen voidaan tarvittaessa liittää ovivahti.Se hälyttäisi terveyskeskukseen,kun henkilö poistuu iltamyöhään ulos.Esim.22.00 jälkeen.Turvapalvelu maksaa 15 euroa kuukaudessa.Siihen muutama euro päälle ovivahdista-tuskin kovin kallis tukipalvelu.Otamme nuo palvelut äidille käyttöön,jos kykenee kotiutumaan.Olemme testanneet turvaranneketta,toimii hyvin.Ongelmana on se ettei äiti paina sitä hädäntullen.

        Me otettiin tuommoinen muistinpalvelu www.muistin.fi ja siinä on se hyvä puoli ettei äidin tarvitse itse painaa nappia vaan palvelu kysyy automaattisesti onko kaikki kunnossa. Ottaa nyt lääkkeetkin ajallaan.


    • Tytär suruinen

      Äiti pääsi ns.intervallipaikalle n.6 vkoksi.Huonekaverina parempimuistinen ent.opettaja,joka sairastui ja joutui sairaalaan.Olisi kuvitellut äidin nauttineen huoneestaan,mutta ei viihtynyt siellä ollenkaan.Saattoi johtua siitä,että halusi oleskelutilaan muiden seuraan.Siellä katsoivat urheilukisoja.Muita ohjelmia äidin ei ole hyvä katsoa,kuvittelee ne tosiksi.Minkäs teet,isoruutuinen telkkari on sellaisessa paikassa,että äiti jähmettyy siihen,eikä ymmärrä ajella pyörätuolilla ohi.Muutoin hoitokodissa sujui hyvin.Äiti jouduttiin siirtämään tk:hon terveen jalan polven alapuolelle tulleen kudosvaurion takia."Pikku kolhu",josta syntyi patti.Se on avattu ja ylimääräinen "tavara"saatu pois.Suonensisäinen antibioottihoito.Jännä,miten äidin tilanne on kokoajan epävakaa.Hetken kuvittelimme,että nyt lähtee nousuun,mutta taas mennään alaspäin.Ja sieltähän vielä noustaan...PS.Oma huone,omat tutut tavarat tähtäimessä...niin ja jalka... :)

    • tytär suruinen

      Äiti palasi sairaalasta hoitokotiin ja oli siitä iloinen.Loukkaantunut terveempi jalka on pysynyt entisellään.Voitelin sitä mintulta tuoksuvalla voiteella.Epävarmaa saako äiti pysyä kauan-huonekaveri on tulossa ja lisäksi se nainen,jonka tilalla äiti on.Hoitokodin omistaja lupasi yrittää kaikkensa että äiti saisi jäädä heille.Naureskeltiin,että onhan tuolla ulkoterassilla tilaa.Laitetaan äiti makuupussiin ja ulos.Sanoin soittavani Iltalehteen,että millaista täällä on,tulkaa kuvaamaan.Hoitokodin omistaja:"Päästäis lööppeihin".Äiti sanoi:Minähän en mene ulos!Saa nähdä...tänään tein kovasti töitä Kelan hoitotukihakemuksen kanssa.Sitä voi kuulema korottaa.Tähän mennessä ollut alin maksuluokka.Hoitokodissa saavat ylimmän mukaan hoitotukea.Lisäksi äiti voisi saada Kelalta kaikkiin muihin maksuihin.Esim.hoitopäivämaksuihin,sairauskuluihin,taksikuluihin yms.Erityiskorvattavia-lista on pitkä,kannattaa kysyä Kelasta.Siitä vaan hoitotukihakemus täytettäväksi,jos tulee puutteellinen niin Kelasta pyytävät lisäselvityksiä.Ai niin,lääkärintodistus on pakollinen.Joko B tai C-lausunto.Äidille haetaan C.Menen mukaan lääkäriin.Äidille pitää saada invalidi%-korotus verovähennystä varten,kun jalka pätkästy poikki.Hoitokodissa on pieni"ongelma".Nimittäin isän kuoleman jälkeen kävi innokas kosiomies äidin juttusille.Suoraan sanoen halusi äidistä neljännen akan.Äiti antoi hatkat.Vierailulla äidin luona olen huomannut erään miehen kulkevan äidin vanavedessä.Kerroin siskolleni.Hän tiesi kuka mies on...Mitäpä tuosta,jos ukko on onnessaan saadessaan äidin vihdoin samaan paikkaan.Ruokapöydässä istuvat vierekkäin.Ukon silimät tuikkii.Täytyy seurata mitä tästä kehkeytyy.On kuulema jääräpää ja periksiantamaton.Jos äiti ei valita,niin antaa olla.Ei olis uskonu,elämä on :)

    • tytär suruinen

      Se on nyt sillälailla ettei äidin eläketulot riitäkään hoitokoti- ja lääkemaksuihin. Olen laskeskellut 3 kk:n tulevia laskuja ja loppupuolella on pientä toivonkipinää. Hoitotuen korotushakemus on palautettu Kelaan,lääkärin C-lausunto puuttuu. Tällähetkellä äidin käteenjäävä osuus menee miinukselle.Onneksi asunto on irtisanottu.Ensikuussa siitä ei tule kuluja.Muutoin homma olisi"hanskassa". Äiti viihtyy erinomaisesti hoitokodissa.Arvasinkin niin käyvän,hän on sosiaalinen päivänsäde.Käyn äidin luona 1-2 krt viikossa.Olen ällistynyt siitä ettei muita vierailijoita käy omaisiaan katsomassa.Kuulin muistakin hoitokodeista,joissa esim.sukulaistyttö oli ollut kesäharjoittelussa.Sanoi ettei omaisia käydä katsomassa.Kuvittelisi olevan mukava poiketa hoitokodissa.Sairaalakäyntiin verrattuna pelkkää juhlaa.No,jokaisella voi olla eri näkemys tai tilanne vierailuista-ihmettelen vaan.Miten lie muistipisteiden laita?Kait testataan kesällä,eli vuoden välein.2008 joulukuu-2010 kesäkuu pisteet on pysyneet melkein samoina.Veikkaan pisteiden pysyneen samana n.17-18.Tai sitten äiti esittää roolinsa erittäin taitavasti. Moi kaikille!

    • tytär suruinen

      Koska mistään ei saa tietoa äidin tulevasta rahamenosta,tulevaisuudesta tai muustakaan,päätin siirtää äidin rahoja "sukanvarteen".Alkoi mennä yöunet kuultuani paljon juttuja vanhusten säästöjen hupenemisesta."Sukanvarressa"on nyt senverran,että hautauskustannukset tulee maksetuksi.Sovin systerien kanssa tämän asian.Äidille jätämme kertomatta ettei huolestu enempää.Edellisellä käynnillääiti kuunteli keskustelua kalliista hoitomenoista ja se kolahti häneen kovasti.Sanoi jopa välillä:Pitää syödä jokatoinen päivä.Rauhoittelin häntä myöhemmin että hoitomaksut otetaan maksukyvyn mukaan ja äiti saa syödä ruokaa ,se kuuluu päivähintaan.Vähän klinkkistä,kun tällähetkellä tilanne on vähän niin ja näin.Tänään oltiin toistakertaa terassilla termarikahvilla.Laitoin äidin makuupussiin.Pisti hanttiin.Tykkäsi ulkona retkeilystä :)

    • tytär suruinen

      Äidille tuli virtsatietulehdus.Kuulin asiasta siskoltani.Hoitaja kertoi syyksi kylmettymisen.Etteivät vie siksi vanhuksia ulos,kun niille tulee herkästi tulehdus.Siitä on aikaa,kun vein äidin terassikaffille.Laitoin makuupussiin.Hän on aina tykännyt ulkoilusta.Sanoi että on mukavaa päästä ulos virkistymään.Se oli retki.Merkitsee äidille paljon,kun pääsee terassille.Virtsatietulehduksen aih.epäilen ennemminkin 1.Vuorokauden ympäri pidettyjä paksuja vaippoja.2.Äiti istuu pyörätuolissaan aamusta iltaan.Istuin on keinonahkaa.Lääkäri on määrännyt äidille päivälevon,pitkällään.Hoitokodin mukaan äiti ei suostu asettumaan pitkälleen.Mitäh?!!!Siis,onko niin vaikeaa saada vanhusta päivälevolle.Pitkäaikainen pyörätuoli-istuminen tekee huonoa selälle,lonkille ja alapäälle.Viimeviikon keskiviikkona olin äidin mukana lääkärissä.Kelan korotettua hoitotukea ja vammaiskuljetusta varten pitäisi saada C-todistus sekä autonkäyttöveron pienentämistä ja verottajan inval.vähennystä varten B-todistus.Venäläissyntyinen nuori nainen oli ihan pihalla.Sai esim.invalidiprosentiksi 23.Sanoin sen olevan liian vähän.2 lonkkaleikkausta tyhty 2:een kertaan,joista toiseen jäänyt liikaa väljyyttä(menee herkästi pois sijoiltaan),sekä alzheimer ja sääriamputaatio.Ettäkö vain 23 % ?Äidillä on ollut monta vuotta poliisilaitoksen invalidipysäköintilupa.Harmi etten tiedä mikä %.Tarkoitus on nostaa sitä.Lääkäri oli niin tietämätön todistusasioista,että laittoi meidät ulos luvattuaan pyytää apua lääkärikolleegaltaan.Mistä näitä lääkäreitä tulee terveyskeskuksiin?Näpyttelevät tietokonetta niinkuin omassa päässä ei liikkuisi mitään.Muutoin suloinen ja ystävällinen nuorinainen.Tietämys vain oli heikko.Jouduin menemään Kelan toimistoonkertomaan ettei lääkäri tiennyt C ja B-todistuksien teosta.Sain jatkoaikaa lisäselvitykselle viikon.Muut sain vietyä toimiston tietokoneelle.Puuttuu lääkärin tekemät todistukset.Kaikenkaikkiaan äidin keskeneräisiä asioita on 4.Asumistukea ei voi hakea,koska lyhytaikainen intervallipaikkamaksu 32,50 e sisältää kaiken muun paitsi ei lääkkeitä.Odottelen jospa aurinko alkaisi möllöttää,että voisin viedä äidin terassikahville. Moi kaikille,yrittäkää jaksella!

    • tytär suruinen

      Sain tk-lääkärin tekemän C-lausunnon.Postitin sen Kelalle hoitotuen korotusta varten.Koska en ole tyytyväinen n.140 euron hoitotukeen.Tällä viikolla kuulin että vuodepotilaat saavat vain ylimmän hoitotuen.No,kokeilimpa ainakin.Saahan sitä marista :) Tällä viikolla sattunut yllätys.Tiistaiaamuna minut herätti sosiaalitoimisto.Nainen kertoi äidille vapautuneen vakipaikan.TK:n tiloissa asumispalveluyksikössä oli joku kuollut ja äiti sai siitä oman huoneen.Menin hoitokotiin kertomaan äidille.Hän oli hämmästynyt,mutta aina valmis lähtemään.Pakkasimme kaikki tavarat ettei hoitajien tarvinnut.Äidin huonekaveri oli surun murtama.

    • tytär suruinen

      Oman huoneen saaminen oli päätavoite äidin tulevaisuutta ajatellen.Nyt voi laittaa omia tuttuja tavaroita näkyville.Siitä onkin hiukan kiistaa sisarusten kesken.Mielestäni tavaroita pitäisi olla vain hiukan.Alzheimer-ohjeissa painotetaan ettei sairastuneen ole hyvä olla tavaravuoren keskellä.Värien suhteen kanssa oltava tarkkana.Ei voida palata menneen ajan pursuavaan sisustukseen,jolloin kaikki laatikot oli täynnä ja äiti ei löytänyt mitään.Huoneessa kaikuu.Ikkunaverhot seinänmitalla pelastaa tilanteen.Muutama taulu ja valokuvakansio.Koska äidin kaikki tavarat on varastossani,voin määrätä,sisaruksista välittämättä huoneen sisustuksen.Äidin puheista olen saanut sen käsityksen ettei halua huoneeseen kauheasti tavaraa.Ymmärrän sisaruksiani,he ovat tottuneet äidin aiempaan sisustustyyliin.Kenen ehdoilla homma etenee?Aion pitää ohjakset minulla ja äidillä.Asumisyksikössä jatkuu sama meininki kuin hoitokodissa ulkoilun suhteen.Kerroin montakertaa hoitajille,että lähden äitiä viemään "iltakävelylle".Silti kukaan ei avannut terassin ovea vaikka hoitaja näki meidän odottavan oven edessä.Sanoin äidille:Nyt lähdettiin.Oltiin menossa pääsisäänkäyntiä kohti(ei lukittu) niin hoitaja huutaa käytävänpäästä:Minulla on avain!Päästän teidät ulos toisesta ovesta.Oli sekin uloslähtö kovan työn takana.Seuraavalla kerralla ilmoitan hoitajalle,että menemme ulos ja lykin äidin avoimesta ovesta ulos.Vanhusten ulkoilun pitäisi olla olla luonnollinen asia.Äiti on ulkoilmaihminen ja sentakia tykkää ulkoilla enemmänkuin muut.Hänellä on erittäin tarkka kuulo ja näkö.Luonto ja eläimet kiinnostaa.Vein vedenkeittimen niin vieraat voivat valmistaa kahvit jauheesta.Lyhytkestoinen muisti tekee tepposia,mutta äiti on ihan hyvässäkunnossa.Pirteä.Lukee jopa lehtiä.Hyvää Vappua!

    • tytär suruinen

      Hienosti menee,äiti näyttää iloiselta.Johtuu varmaan siitä,kun on vihdoin oma huone,missä voi räplätä radiota :) Teippasin äänenvoimakkuuden niin ettei hän käännä sitä ihan kovimmalle.Ei osaa sulkea radioa.Nokkelana irrottaa laitteesta johdon,johan mykistyy.Äidin ruokahalu on hyvä.Marmattaa kun pitää syödä usein. Hoitajat eivät kuulema tykkää jos jättää ruokaa syömättä.Kävimme kaupassa,lykin pyöpätuolia kauniissa säässä.Viimekerrasta on aikaa n.8 kk.Vein hänelle hiukan rahaa.Äiti oli kaupassa ihan "normaali".Osti pientä suolapurtavaa ja jäätelöt.Kassajonossa halusi maksaa pankkikortilla.Sanoin hänellä olevan mukana rahaa.Aikansa etsittyään maksoi rahalla.Mentiin ulos syömään jäätelöt.Oltiin aika reteesti esillä kaupan pihassa.Huomasin yht´äkkiä ihmisten katseet.Autoilijat vilkaisi toisenkin kerran.Johtui kait siitä,kun äidillä on vain toinen jalka.Jokin huopa oli peittänyt tilanteen,mutta kuuman sään takia ei tullut mieleenkään laittaa mitään jaloille.Vetastiin vain ohut tuulitakki päälle ja menoksi.Olin hiljaa äidin saamasta huomiosta.Äiti oli tyytyväisenä saatuaan pitkästä aikaa jäätelöä.Tehtiin lenkki järvenrantaan.Katseltiin kalastajia.Äidin olisi tehnyt mieli huutaa miehille:Vene karkaa. :)
      Vanhainkodin katoksessa äiti halusi mennä istumaan penkille.Otin asiaksi opetella pyörätuolin kasaus ja kokoaminen.Kaadoin tuolin kumolleen ja painoin kasaan.Seuraavaksi yritin saada tuolin koottua takaisin.Vähän tenkkapoo.Mietin että kun istuimen alla on ristikko niin painoin istuinta ja kas,tuoli palautui normiasentoon.Viikonloppuna pakkaan äidin tuolin ja ajamme vanhaan kotikylään retkeilemään.Makkaranpaistoa pikkusiskon mökin pihalla.Sisälle äiti ei pääse,koska jalka puuttuu.Raput korkeat.Moi kaikille!Hyvää viikonloppua! :)

    • tytär suruinen

      Äiti voi hyvin.Saa uuden jalan kohta.2 vkon kuntoutusjakso ennen Juhannusta.Pelkään äidin kaatuvan.Kuvittelee kävelevänsä niinkuin ennenkin.Useasti jo kysellyt toista kävelykeppiään.Voi sentään.Keskussairaalan lääkäri selitti äidille kyseessä olevan "siirtoon"sopiva jalka.Sekin olisi hyvä,jos pystyisi siirtymään pyörätuoliin ja pois.Esim.wc-käynneissä.Kuulin kun tk:n hoitaja hehkutti äidille"kohta pääset kävelemään".Äiti uskoo täysin,kun hoitaja niin sanoo.Keskustelin pikkusiskoni kanssa tapahtuneesta.Hän soitti vanhainkodin ylihoitajalle.Joka lupasi puhua asiasta hoitajien palaverissa.Siis ettei äidille anneta turhan ruusuisia kuvia.Sen näkee sitten miten kävely onnistuu.Rollaattori ekana.Huomenna vien äidin käymään omaan tuttuun pankkiinsa.Siitä tulee hänelle upea kokemus.Hän voi nostaa rahojaan ja käyttää niitä.Tulisipa kesästä mukava.Äidin kanssa on kiva olla-on hyväntuulinen.Nauretaan usein,vähän nolottaa kun ollaan äänekkäitä.Minkäs sille mahtaa,kun sattuu kaikenlaista,mille nauretaan.Äidin ja minun mokille,"vuoroin vieraissa" :))))

    • tytär suruinen

      Pikkasen jurppii,kun joka-asia mutkistuu äidin muistamattomuuden takia.Esim.olin pakannu vaatteita ja tärkeät n-a-u-h-a-l-l-i-s-e-t kengät äidin kassiin valmiiksi,hänen lähtiessään keskussairaalaan kuntoutuspuolelle.Tulopäivänä sairaalasta soitettiin että äidillä olisi tärkeä olla nauhalliset kengät.Jalkaproteesin kokeilussa täytyy olla kunnon jalkineet.Kerroin siskolleni pakanneeni kaiken valmiiksi kassiin.Hän soitti sairaalaan kassista.Tarkistivat kassin.Siellä oli jätepussiin tungettuna sandaali ja mustat kävelykengät.Äiti oli tyhjännyt siis kassin ja laittanu omiaan jätepussissa tilalle.Grrrr.,tällaiset hetket tökkii pahasti!Käyn tänään tarkistamassa,sopivatko siskoni viemät omat kengänsä äidille vai ei.Muitakin ongelmia riittämiin.1.Keskussairaalasta tuli lasku B-todistuksesta,jota ei ole saatu.2.KELAN hoitotuen korotuksen määräaikaisuuspäätös pitäisi kumota,koska äidin tila on pysyvä!55 % invalidi.Haitta-aste 11.Teen uuden vastalauseen päätöksestä(paperia riittää).3.Keskussairaalan ylilääkärin mielestä äiti EI ole oikeutettu auton käyttöveron palautukseen.Tätä mieltä oli muutkin.Vaan niin siinä kävi,että sain äidille palautuksen !Se oli hienoa!Jos 55 %invalidi ei saisi palautusta,kuka siihen on oikeutettu.Äidin käytössä on ollu auto,koska sillä on ollu halvempi kulkea.Pääsee hyvin istuimelle.4.Äiti sai vihdoin myös luotollisen taksikortin.Saa käyttää sitä lähialueella-julkisen kulkuneuvon hinnalla.Äiti ei ymmärtänyt ollenkaan kertoessani asiasta.Katsotaan tekeekö ainuttakaan matkaa.Olin ajatellut pitää"äidistä lomaa"tämän 2 vk.kuntoutusjakson ajan,mutta ei näköjään onnistu.Vietävä n-a-u-h-a-l-l-i-s-e-t kengät :P

      • ylösalas

        Yritä kuitenkin pitää hiukan lomaa itse myös...


    • tytär suruinen

      Joo,vuorottelen pikkusiskon kanssa.Tällähetkellä äiti on keskussairaalassa kirurgisella osastolla.Sai tälläviikolla sääriproteesin.Kuntoutusta.Opettelee kävelemään.Ehdotin geriatriapuolelle,että voisivat samalla teettää muistitestin.Sieltä soitettiin ja kerrottiin tuloksia.Äidin muistipisteet oli huonontuneet 19:sta 14:sta.Keskustelimme muutakin mm.miksi äidillä on suuri annos nesteenpoistolääkettä.Munuaisarvot huonontuneet.Lääkkeen vähentäminen voisi parantaa munuaisten tilaa.Muistilääkkkeen annostusta ei suurenneta.Äiti on virkeä,energinen ja hyväkuntoinen.Ensi maanantaina menen siskoni kanssa opettelemaan jalkaproteesin käyttöä ja niksejä.Vanhinkodilla on huono kuntoutuspalvelu,joten omaisilla suuri tehtävä.Ihan mielelläni vien äitiä ulos kävelylle.Kerron lisää.... HYVÄÄ JUHANNUSTA KAIKILLE,JAKSELKAA!! :)

    • tytär suruinen

      Kävin siskoni kanssa keskussairaalassa kuuntelemassa jalkaproteesi-ohjeita.Katselimme äidin kävelyä.Hyvin sujui.Äiti otti askelia päättäväinen ilme kasvoillaan.Käännökset,tuolille istuminen ja nousu onnistuivat hyvin.Ensin käveli nojapuiden välissä.Rollaattorin kanssa seuraavaksi.2 vkon kuntoutusjakso päättyi tänään.Etsin äidille juhlavampia nauhallisia kenkiä arkilenkkareiden lisäksi.Kaikki sandaalit lähtee varastoon,niillä ei enää kävellä. Illalla vanhainkodista soitettiin.Eivät saaneet äidin"jalkaa"irti!Hoito-ohjeet ei ollu saapuneet äidin mukana.Hitsi,enhän minäkään muistanu,miten proteesi irrotetaan.Soitin siskolle,joka muisti.Hän soitti vanhainkodille.Varmistin asian kysymällä nuorelta hoitajalta:Saitko äidin jalan irti?Oli saanut :) Menen huomenna käymään....kävelytän äitiä ja käymme asioilla.Moi!!!!

    • tytär suruinen

      Äidin kävelyttämiseen tuli tauko,koska sääriproteesi aiheutti kipua.Ihoon tuli vesirakkuloita.Myöskään proteesin kiinnitys ei suju ongelmitta.Luin hoitajille kirjoitettua proteesin kiinnitysohjetta.Siinä oli virhe,joka aiheuttaa proteesin irtoamisen.Kiinnitysnarua täytyy vetää voimakkaasti vastapäivään,jolloin lukittuu.Toiseen suuntaan narua kiristettäessä,lukitus aukeaa.Kirjoitin ohjeeseen lisäselvityksen.Hoitajat vaihtuvat usein,kukaan ei tiedä missä mennään.Vieraillessani äidillä teemme kaikesta mahdollisimman yksinkertaista ja mutkatonta.Täten vierailu sujuu molempien kohdalla parhaiten.Teemme mitä mieleen juolahtaa.Säästä riippuen...esim.tänään voisi viedä äidin ulos jätskille :) Moi!

    • tytär suruinen

      Vanhainkodilla on ongelmia.Avasin äidin lipaston laatikon ja siellä lemusi.Huomasin äidin teräsmukissa lihakeittoa,aterialta jäänyttä.Näky oli liikaa.Haju samoin.Menee liian pitkälle.Voileivät on pikkasen eri asia laatikossa.Kuivetttuvat paperissa.Lihakeitto voi huonossa lykyssä aiheuttaa ruokamyrkytyksen.Neuvottelin siskon kanssa.Hän meni seuraavalla käynnillä avaamaan lipaston laatikon.Mutta ei puhettakaan,että olisi saanut siivota vanhoja ruokia pois.Koska äiti oli asiasta tiukkana,siskoni antoi periksi.Onneksi tänään hoitajat olivat vieneet vanhuksia markkinoille.Sain siivota lipaston kaikessa rauhassa.Roskapussi täyttyi tavarasta ja ruuan paloista.Äidin on tosivaikea pitää tavaroita järjestyksessä.Yritin auttaa asiaa laittamalla ne pieniin kenkälaatikoihin.Saa nähdä pysyykö järjestys.Huomaako äiti siivoamiseni...?Poistuin paikalta ennen äidin tuloa.Näin kuinka nuoret hoitajat työnteli markkinoilta palaavia vanhuksia.Kiitos teille,jotka viette vanhuksia ulos nauttimaan kesästä,ihmisistä! :)

      • ylösalas

        Olen ollut poissa suomi24-keskustelusivuilta, koska poistivat sen puunäkymän näiltä palstoilta..., enkä jaksa katsella noita mainoksia enää...

        Itse asiaan...

        Niinhän sille minun äidilleni kävi, että joutui myös dementiakotiin kaaduttuaan useita kertoja kotonaan, eikä isäni saanut häntä enää ylös. Viimeisin kaatuminen tapahtui parikolmeviikkoa ennen juhannusta, jolloin äitini oli yöllä kaatunut niin pahasti naamalleen vessassa, että tarvittiin jo ambulanssia.
        Juuri ennen juhannusta isäni päätti, ettei voi enää hoitaa häntä ja äitini pääsi siis hoitokotiin.
        Hoitokodissa äidilläni on mennyt hyvin mutta omaan kotiin hän kaipaa melkein joka kerta kun me käymme häntä tapaamassa ja se taas raastaa isäni sydäntä kovasti...

        Tässä sellainen lyhyt tilannekatsaus meiltä....


    • tytär suruinen

      Ylösalas,hyvä noin.Äidilläsi on nyt hoito järjestyksessä.Tokihan hoitopaikassakin voi sattua tapaturmia,jos hoidokki on liikkuvaista sorttia.Onhan se sydäntä raastavaa poistua vierailulta,kun vanhus haluaa lähteä pois,mutta...ei voi mitään.Onneksi äitini suhtautuu hyvin,eikä ripustaudu omaisiin tai halua pois asumispalvelusta.Teen erohetkistä miellyttäviä.Laitan esim.mielimusiikkia tai jotain hänelle sopivaa kuunneltavaa,jota on äänitettynä CD:lle.Äidillä on 2 radioita.Toisesta kuuntelee omaa kanavaansa,joka on asennettu valmiiksi.Äänen voimakkuus on teipattu niin ettei vahingossa käännä voimakkaimmalle.Toisessa radiossa on myös CD-soitin,jonne vierailijat voivat laittaa äidille ohjelmaa.Erohetkistä tulee miellyttäviä,koska äiti on silloin keskittynyt ohjelman kuunteluun,huikkaan ovelta:"Hei hei,nähdään sitten taas" Hän yleensä kiittelee käynnistäni :) Muista"ylösalas"näyttää iloiselta ja reippaalta äitisi luona vierailulla.Niin oma hyvä olosi tarttuu äitiisikin :)) Tiedän sen olevan joillekin vaikeaa.Esim.siskoni vetistelee äidin luona.Sellainen herkkä luonne.

    • ylösalas

      Iloisia ollaan, kun käydään äitiä tapaamassa, "lasken leikkiä" yleensä aina kun siellä käymme... Joskus siellä ei voi olla edes naureamatta, varsinkaan viime lauantaina, kun äiti tuli vastaan jo käytävällä ja joku hullunkurinen lyhytlippainen mainoslippis päässään... Aikaisemmin hän ei olisi pakollakaan sellaista laittanut päähänsä. :)
      Vieraita(muita siellä asuvia) hänellä käy usein kylässä... Varsinkin miespuolisia, koska hänen vaatenaulakossa on aina muiden miesten takkeja, lippiksiä ja muuta tavaraa...

      Äiti oli viime viikolla tippunut sängystä yöllä ja loikannut olkapäänsä mutta ei pahasti onneksi...

      Tv;n sekä radion hommasimme hänelle myös mutta vaikuttaa siltä, että tv;tä hän ei osaa käyttää vaikka olen useasti näyttänyt hänelle miten sen saa päälle. En tiedä kuunteleeko hän radiota, kun kysyn häneltä, hän vain sanoo, ettei sieltä tule mitään kiinnostavaa...

    • tytär suruinen

      Olen huomannut äidin pitävän parhaimpana ystävänään tuttavansa poikaa.Joka on äidin lapsuudentuttavansa poika.Mikäs siinä,helpottaa meitä äidin lapsia.Jotenkin tunnen surua kun äiti tukeutuu vieraaseen henkilöön.Välillä oli pitkä tauko jolloin poika ei pitänyt äitiini yhteyttä.Sinä aikana äidin kanssa sujui paremmin,mutta heti kun pojan vierailujen alettua äitini alkoi kohdella minua huonosti.Olen kahden vaiheilla miten jatkaa eteenpäin.Pakko pysytellä äidin "tiimissä",koska hoidan hänen asioitaan.Jos jättäisin hoitamatta,peräänkatsomatta niin äidin taloudelliset menetykset olisi huomattavia.
      Esim.,vanhainkoti laskutti 3 vkon.hoitopäiviltä vaikka äiti oli kuntoutuspaikassa.Tiedot ei välity hoitopaikasta kunnan laskutukseen.Näitä asioita tulee jatkuvasti eteen.Onneksi sisarusten kesken meillä on sovittu tehtävänjaosta.Yksi kerää(minä)kaiken paperi-ja viranomaisasian talteen.Tarkistaa pankin tiliotteet-rahansiirron-laskutukset-lääkelaskut(Kelan lääkekatto).Sairaala-,kuntoutuskäynneistä vastaa pikkusiskoni.
      Äidin "vapaa-ajan ohjelmista"vastuu kuuluu kaikille.Mutta enimmäkseen minä pikkusiskon kanssa olemme valmistaneet valokuva- ja musiikki-ohjelmia.Äiti kuuntelee paljon omaa radiotaan.
      Äiti haluaa huoneensa pysyvän samassa järjestyksessä.Hän pisti kovasti kampoihin,kun ehdotimme pientä kirjahyllyä.Hänen poissaollessaan siirsin poikani kanssa kirjahyllyn paikoilleen ja muutin hiukan kalusteiden paikkoja.Sekä laitoin ikkunaverhon.Saa nähdä mitä äiti sanoo huomenna :)

    • tytär suruinen

      Ylösalas,voin kuvitella miltä äitisi näytti mainoslippiksessään :) Hetki piirtyi varmasti muistilokeroosi hauskana tapahtumana.Siksi kai alzi onkin joskus jännittävä sairaus-koskaan ei tiedä mitä suusta tulee tai sitten tapahtuu jotain eriskummallista.Äiti oli viimekäynnilläni taas niin mukavalla tuulella,että unohdin kuinka huonosti kohteli minua ed.kerralla.
      Äiti totesi:Voi kun pääsisi kotiin?Kysyin:Missä se koti on?"Se ei ole X(lapsuudenkoti),koska tiedän ettei se ole mahdollista vaan se asunto mistä muutin tänne".No,ei me sitten paljoa keskusteltu asiasta.Äiti on ihan tyytyväinen oloonsa.Luultavasti teen hänen kanssaankohta pienen automatkan.Voidaan käydä isossa ostoskeskuksessa,jossa olemme aiemminkin käyneet.Siellä hän tykkää istua kahvilassa ja katsella muita ihmisiä.
      On ollut niin kiire ettei ole ehtinyt tai sitten "mehut"pois ettei ole jaksanut tehdä paljoa mitään äidin hyväksi.Paitsi paperisotaa,mihin on kulunut aikaa ja energiaa.Jospa helpottaisi.
      Vanhainkodilla on poukkoileva hoito-ohjelma.Äidin käytyä jalkaproteesikontrollissa,olivat päättäneet vähentää proteesin käyttöä.Ohoh!sanon minä.Iltapäiväkahvin aikaankin proteesi oli jalasta pois.Mitäs tää nyt on?Miten äiti pääsee vessaan?On tottunut asioimaan omatoimisesti vessassa.Vessulaa touhua.Oli tarkoitus tottua proteesiin,eikä vieroittaa siitä.Kerron lisää....JK.Äitini tykkäsi kovasti laittamastani sivuverhosta.Ruokapöydän hän oli siirrättänyt ikkunan eteen."Näen tästä ulos"

      • ylösalas

        Äitini on hoitajien mukaan kotiutunut hoitopaikkaan hyvin mutta viettää liikaa aikaa erään miesdementikon kanssa. Ongelmaa ei olisi jos äitimme olisi leski mutta kun hänellä on aviomies, eli isämme. Nyt joudumme siirtämään äitimme toiselle puolelle hoitokotia toiseen huoneeseen, että ainakin illat/yöt hän on erillään(lukittu ovi välissä öisin) tästä mieshoidokista, päivisin hoitajat valvovat heitä jos tilanne meinaa karata käsistä.

        Äitimme on alkanut kutsua tätä miestä isämme nimellä ja luulen, että välillä hän ei edes itse sitä tiedosta. Tämä tietenkin tuottaa mielipahaa isällemme. Meistä on myös outoa mennä tapaamaan äitiä hänen huoneeseensa ja huomata, että hänen vierellään omassa sängyssä makaa vieras mies... Vaikkei mitään tapahtuisikaan.
        Niin lapsellista toimintaa, että hymyilyttää.... :)

        Onneksi lippistä ei ole enää näkynyt äitillä, se taitaa olla jonkun muun päänkoristeena nyt ;)


    • tytär suruinen

      En ole hetkeen kirjoitellut,kun kaikki on menny niin hienosti että oikein.... :) Äitini on erittäin tyytyväinen vanhustentalon asumisyksikössä ollessaan.Muistaa useampaankin kertaan vierailun aikana sanoa:"Sen vaan sanon....,ettei parempaa paikkaa kuin tämä on" Ihanaa kuultavaa.Äitini syö ruokansa ja on pyöristynyt ja on terveen näköinen.Tilanne on parantunut ja äiti on rntistäkin omatoimisempi.Alkanut pukeutumaan itse yövaatteisiinsa,kuuntelee radiota ennen nukkumistaan.Omatoimisuus lisääntyi jo siitäkin syystä,kun hän sai sääriproteesin.Yhdellä jalalla ei pääsisi edes vessaan-sitä äiti pitää tärkeänä asiana.Vaipat on heitetty kokonaan pois,äiti pystyy pidättämään niinkauan kuin istuu pöntölle.
      Ostin äidille lisää Konstikas-pulmapelejä.En tiedä osaako hän itse ratkaista niitä.Ainakin helpoin "pyramidi"ei onnistunut.Mutta vieraiden ja hoitajien aika kuluu yrittäessä ratkoa pulmia :) Äitini taas nauttii kovasti muiden yrityksistä.Hän seuraa silmä tarkkana,kun muut äheltää.Hän katselee ihmisten ilmeitä ja on kovin tietoinen toisten ihmisten olotilasta.
      Hyvää talven odotusta kaikille!!! :)

    • tytär suruinen?

      Äidillä on vaatetusongelmia.Tai eihän hän koe mitään ongelmia,pistää hanttiin eikä halua vaihtaa vaatteita.Jos häntä viedään johonkin tilaisuuteen tai juhliin niin vaatetusta pitäisi vaihtaa.
      Tänään oli sellainen tilaisuus.Pelkäsin miten vaatteidenvaihdon kanssa sujuu.Sitten äiti teki yllärin ja suostui kaikkeen mukisematta.Voi ilon ja onnen päivä.
      Äiti jopa kehui hänelle ostamiani talvikenkiä,kuinka mukavat ja lämpöiset ne oli :)
      Sain kihartaa hänen hiuksiaan ja oli niin nättinä.Valitsi itse kaulakorun.
      Hyvin menee,äiti on iloinen.Vein hänelle jouluvalot.Ne on ajastuksella.
      Hyvää talvenodotusta kaikille!

    • tytär suruinen

      Kuulin jälkeenpäin,että äitini oli sekoillut juhlissa.Yksi syy oli se että hän oli niissä liian myöhään.Kyllähän siinä terveelläkin alkaa väsy tulemaan.En tiedä miksi häneltä odotetaan samanlaista jaksamista kuin muiltakin.
      Kelan kanssa vaikeuksia.Minun pitäisi saada laajat oikeudet äidin asioiden hoitamiseen ja tilanteen tasalla pysymiseen.Pankissakin pyörittelivät silmiään kertoessani eteen tulevista ongelmista.

      • tytär suruinen

        ...eli,kuinka saada dementoituneen asioita hoidettua?Jos muu ei auta käyn poliisiasemalla äidin kanssa hakemassa hänelle sirullisen henkilökortin.En enää jaksa juosta virastoissa,kun netissä hommat hoituu helposti.Esim.pankkivirkailija kertoi heillä käyvän useasti omaisia joiden pitäisi saada valtuudet hoitaa sairastuneen asioita,mutta se ei onnistu.Kuka ne hoitaa ellei omainen?Eihän kaikille voi hakea edunvalvojaa maistraatista.Eikä ole järkevääkään,jos kyse on vähävaraisesta vanhuksesta,jonka etuja pitäisi ajaa.


      • lapsenlapsi-
        tytär suruinen kirjoitti:

        ...eli,kuinka saada dementoituneen asioita hoidettua?Jos muu ei auta käyn poliisiasemalla äidin kanssa hakemassa hänelle sirullisen henkilökortin.En enää jaksa juosta virastoissa,kun netissä hommat hoituu helposti.Esim.pankkivirkailija kertoi heillä käyvän useasti omaisia joiden pitäisi saada valtuudet hoitaa sairastuneen asioita,mutta se ei onnistu.Kuka ne hoitaa ellei omainen?Eihän kaikille voi hakea edunvalvojaa maistraatista.Eikä ole järkevääkään,jos kyse on vähävaraisesta vanhuksesta,jonka etuja pitäisi ajaa.

        Hei!
        Täällä samojen asioiden kanssa painiskellaan.. mulla kummatkin isovanhemmat tarvisivat asioiden totaalihoitamista. Kumpakaan ei muista korttien tunnuslukuja, uusia on tilattu pankista, ne vain "katoaa", ei muisteta mitään. En voi koko ajan olla heillä passissa odottamassa postia, enkä kerkeä heidän asioitaan päivittäin hoitamaan. Kela kortti oli kateissa, piti saada melkein tuhannen euron arvoiset piikit apteekista, no eihän mulle kelassa annettu väliaikaista korttia, mutta asia hoitui sitten onneksi muulla tavalla. Kelakortin sain kuitenkin tilattua ja tänään se tuli. Nyt pitäisi hakea hoitotukea kelalta, en tiedä mitä ihmettä täytän noihin papereihin, tarvitaan lääkärin lausuntoa, kaikki laskut sairaalakäynneistä ymym..mutta mitäs teen kun paperit menevät näille vanhuksille kotiin ja sieltä niitä on turha etsiä. Olen pyytänyt ja antanut yht tiedot joka laitokseen että kaikki paperit myös minun osoitteeseen, ei ole oikein toiminut.

        Sairaalasta olen saanut kyllä yllättävän hyvää neuvoa, mutta kotihoito, mikä vasta on hetken ollut, siellä osataan olla töykeitä ja kohdellaan niinkuin en tekisi mitään heidän eteen! Vaikka nykyään menee joka päivä asioiden hoitamiseen! Yritin tänään viimeksi puhua tästä, että mentäisiin pankkiin ja hoidettaisiin asia niin, että voisin maksaa heidän laskut heidän tileiltään, en tiedä yhtään onko heillä edes rahaa tilileillä, kun on tullut monien satojen sairaalalaskuja ym.. No, ei mennyt jakeluun. Toinen näistä ei enää edes muista hetki sitten (n.10min) puhuttuja asioita, väittää silti kivenkovaan että pärjää hyvin kotona kun toinen on sairaalassa (useita viikkoja kerrallaan). Sanon vaan etten kyllä kenenkään kohdalle toivoisi tätä samaa! Mitään ei muisteta, ei hoideta asioita, ei huolehdita puhtaudesta (vaatteet ym), mutta apua ei oteta vastaan!! Voimia sulle!


      • tytär suruinen
        lapsenlapsi- kirjoitti:

        Hei!
        Täällä samojen asioiden kanssa painiskellaan.. mulla kummatkin isovanhemmat tarvisivat asioiden totaalihoitamista. Kumpakaan ei muista korttien tunnuslukuja, uusia on tilattu pankista, ne vain "katoaa", ei muisteta mitään. En voi koko ajan olla heillä passissa odottamassa postia, enkä kerkeä heidän asioitaan päivittäin hoitamaan. Kela kortti oli kateissa, piti saada melkein tuhannen euron arvoiset piikit apteekista, no eihän mulle kelassa annettu väliaikaista korttia, mutta asia hoitui sitten onneksi muulla tavalla. Kelakortin sain kuitenkin tilattua ja tänään se tuli. Nyt pitäisi hakea hoitotukea kelalta, en tiedä mitä ihmettä täytän noihin papereihin, tarvitaan lääkärin lausuntoa, kaikki laskut sairaalakäynneistä ymym..mutta mitäs teen kun paperit menevät näille vanhuksille kotiin ja sieltä niitä on turha etsiä. Olen pyytänyt ja antanut yht tiedot joka laitokseen että kaikki paperit myös minun osoitteeseen, ei ole oikein toiminut.

        Sairaalasta olen saanut kyllä yllättävän hyvää neuvoa, mutta kotihoito, mikä vasta on hetken ollut, siellä osataan olla töykeitä ja kohdellaan niinkuin en tekisi mitään heidän eteen! Vaikka nykyään menee joka päivä asioiden hoitamiseen! Yritin tänään viimeksi puhua tästä, että mentäisiin pankkiin ja hoidettaisiin asia niin, että voisin maksaa heidän laskut heidän tileiltään, en tiedä yhtään onko heillä edes rahaa tilileillä, kun on tullut monien satojen sairaalalaskuja ym.. No, ei mennyt jakeluun. Toinen näistä ei enää edes muista hetki sitten (n.10min) puhuttuja asioita, väittää silti kivenkovaan että pärjää hyvin kotona kun toinen on sairaalassa (useita viikkoja kerrallaan). Sanon vaan etten kyllä kenenkään kohdalle toivoisi tätä samaa! Mitään ei muisteta, ei hoideta asioita, ei huolehdita puhtaudesta (vaatteet ym), mutta apua ei oteta vastaan!! Voimia sulle!

        Voi ei,ompas Sulla vaikeaa.Miten tuosta eteempäin...kyllähän sitä hoitaisi muistisairaiden asiat jos ne hoituisi "normaalilla"tavalla.Minullakin on ollut sama tilanne.Tällähetkellä asiat hoituvat hyvin.Paitsi Kelan hoitotuen korotus ei mennyt läpi.Sanoin siskolleni,että luovutan,en enää jaksa valittaa tai tehdä uutta hakemusta.Siskoni näki myös hylätyn päätöksen ja otti yhteyttä vanhainkotiin.Siellä lupasivat hoitaa lääkärintodistuksen ja muut tiedot ajantasalle.Kelan päätöksessä luki mm.,että äitini tarvitsee vain vähäistä apua,eikä tarvitse ympärivuorokautista valvontaa vuokra-asunnossa.Niin väärin kuin olla vain voi!Miten ihminen joka ei muista mitään pärjäisi yksin?
        Lopetin kalliin sanomalehtitilauksen,kun vanhainkodille tulee lehtiä.Äitini voi erittäin hyvin.Hänen luonaan on kiva piipahtaa,koska hän niin tyytyväinen.Asumisyksikössä on hyvää jutteluseuraa.Joskus siellä tulee kiperiä paikkoja,kun vanhusten henkilökemiat ei sovi yhteen.Se on elämää :) MOI!


    • ylösalas

      Ne vanhusten henkilökemiat eivät todellakaan aina sovi yhteen ja välillä on ihan hauskaa seurata sivusta, kun siellä käy. Mutta joskus ne kemiat sopii liiankin hyvin yhteen. Onneksi äiti siirrettiin toiselle osastolle ja ongelma on poistunut... Isä voi mennä käymään ilman pelkoa, että huoneessa on joku toinen mies äitin kanssa.
      Äiti on myös tyytyväinen oloonsa, vaikkakin välillä vielä haluaa kotiin. Hän ei enää muista kuitenkaan missä koti on...

    • Aivan sama äidilläni.Hän tulee hyvin juttuun osastolla samassa siivessä olevan miehen kanssa.Istuvat usein katselemassa oleskelutilan ikkunasta järvellepäin.Sellaista viatonta yhdessäoloa.Äidin huone avautuu suoraan oleskutilaan,jossa asukkaat tykkäävät istua ja rupatella.Hyväkuntoisemmat kutovat jotain.Äidillä on niin hyvät oltavat ettei voisi parempaa olla.Pikkusiskoni kanssa seuraamme,että kaikki sujuu.Äiti on sellainen ettei valita mistään suoraan hoitajille vaan kertoo sen useinkin minulle.Esim.korva on tukossa tai suun ien on tulehtunut,eikä voi pitää proteesia.
      Apteekki lähettää minulle äidille ostettujen lääkkeiden "suoraveloituslistan".Lääkkeet jotka annetaan vanhainkodin asumisyksikössä.Talvella huomasin,että äidille annetaan LYRICA 75 mg lääkettä.Käyttötarkoitus jäi minulle ja siskolleni epäselväksi.Siskoni otti hoitajaan yhteyttä.Onneksi lääkäri oli sinä päivänä tulossa kierrolle.Hän tutki tilanteen ja poisti Lyrican äidiltä.
      Kukaan ei osannut sanoa miksi ja kuka oli määrännyt äidille sen lääkkeen.Lyrica on voimakas lääke,jota käytetään mm.epilepsiaan ja skitsofeniaan.Äidillä ei ole noita.Hän ei saanut Kelan erityiskorvausta Lyricasta,koska hän ei sairasta epilepsiaa.Lääke oli kallista.Käyttötarkoitus kuitenkin puuttui.
      Hoitajat kuittasi asian sanomalla"joskus lääkkeet jää päälle ja kukaan ei huomaa poistaa niitä".Ontuva selitys.Tällähetkellä äidillä on sopiva määrä lääkkeitä.Seuratkaa omaistenne lääkkeitä ja kysykää hoitajilta,jos jokin asia mietityttää. Moi!

      • Avutonvälillä

        Tosi tärkeä toi lääke asia kun vain saa tietää mitä lääkkeitä omaiset käyttää. Vielä siis kohtuullisen hyvässä kunnossa,vaikka lääkäriin tarvii mennä mukaan kun muisti ei riitä ja sitä on alettu tutkimaan.


    • tytär suruinen

      Äidilleni on tehty apteekkiin suoraveloitus lääkkeistä.Niistä tulee ilmoitus kotiini.Olen äidin kanssa jo aiemmin tehnyt verkkopankkisopimuksen.Sillä voin tarkista mm.Kela-etuudet ja sairausvak.korvaukset yms.
      Äitiä on haettu lähellä oleviin sukujuhliin.Viimeksi oli siskonpojan YO-juhlat.Seuraavalla viikolla äiti ei muistanut mitään juhlista.Surullista kuinka lähimuisti on heikentynyt.Eletään ja joudutaan hyväksymään tosiasia-pitkin hampain.

    • tytär suruinen

      Hei!Kesä on lopuillaan.Äiti voi hyvin.Lyrica-lääkkeen lopetuksesta ei tullut mitään jälkioireita.Äiti viihtyy erittäin hyvin vanhainkodin asumisyksikössä.Mitään huonoa kerrottavaa ei ole.Äiti keskustelee ja on sosiaalinen.Mieliala on positiivinen.Ainut on vain lähimuistin heikkous.Äidille tehtiin uusi hoitotukihakemus.Kela hyväksyi ylimmän hoitotuen.Tästä edetään.Hyvää syksyn odotusta kaikille!

    • tytär suruinen

      Kohta tulee 4 vuotta äidin dementian toteamisesta.Ihan hyvin on asiat.Äiti pystyy keskustelemaan ja on hyväkuntoinen.Painokin on pudonnut sopivasti.Ilmeisesti insuliinipiikki ennen ruokailua on auttanut.Verensokeriarvo pysyy tasaisena.Äiti valittaa ajan tulevan pitkäksi.Seurallisena ihmisenä vanhainkodilla on hiukan liian hiljaista.Viimeksi käydessäni äiti liikuskeli yksin käytävällä.Toivoisin,että vanhuksille järjestettäisiin enemmän toimintaa.Vai mitä keksisi?Jotain pientä askarta.

    • tytär suruinen

      Äitini diagnoosista tulee kuluneeksi 4 v.,mutta kyllä hänen oireilunsa oli jo aiemmin nähtävissä.Viimeviikolla eräs hoitajista kertoi siskolleni,että hän muiden hoitajien lailla epäilee äidin Alzheimer-diagnoosia.Äiti kuulema ei "käyttäydy"kuin muut sairastuneet.Äidiltä puuttuu paljon oireita,mitä muilla on.Hänen muistitasonsa on pysynyt samana.Tällähetkellä 14.
      Tosiasia on kuitenkin se,että äidin lähimuisti on heikko.Sosiaalisesti läsnä ja on virkeä.Pystyy keskustelussa vuorovaikutukseen.Osaa suunnitella tehtäviä esim.,jos sisustetaan tai kunnostetaan esineitä.
      Tällähetkellä äiti haluaa koristella vanhan rukinpyörän.Äiti tietää miten ja mihin koristeet tulee.Minun ja äidin välit ei ole koskaan ollu näin hyvät.Hänen kanssaan on aina mukavaa.Tänään olin keskussairaalassa äitiä vastassa.Taksi toi hänet lonkkakontrolliin.Kaikki meni hyvin.Varoittelin nuorta lääkäriä ettei venyttäisi lonkkaa sijoiltaan.Seuraava aika tulee 5 v.kul.Kuka uskoo,että tulee?

    • tytär suruinen

      No,vähän juksasin itseänikin kertoessani että äidillä menee hyvin.Huomasin noin 2 kk sitten,että äidin muisti on jotenkin romahtanut alas.Kerroin siskolleni,joka puhui hoitajan kanssa.Hoitaja kertoi,että muistitestin tulos oli 11 ja taso on pysynyt vakaana ja ettei lääkettä kannata lisätä,koska maksa-arvot voi nousta ja hänen mielestään vanhuksille syötetään liikaa ja turhia lääkkeitä.Blaa blaaa,no me omaiset tyydytttiin selitykseen.
      Kun äidin muistamattomuus lisääntyi,ryhdistäydyin ja otin heti yhteyttä äitiä alusta asti hoitaneeseen geriatrian erikoislääkäriin ja vaadin äidin lääkityksen tarkistamista,koska annos on menettänyt tehonsa.Äidillähän on 4 v.aikana käytetty pienintä annosta.Joten nyt äiti hyötyisi annoksen nostamisesta.Saa nähdä,mitä tykkäävät TK:ssa,kun astuin heidän lääkäriensä varpaille.Oikeastaan en välitä,vaan olen pettynyt etteivät ole huolehtineet äidin hoitotarpeesta,johon kuuluu lääkkeiden päivitys.Keskussairaalakin luotti TK.kykyyn hoitaa äidin dementiaa sopivalla lääkityksellä.Vaan eipä nuo välitä mistään mitään.
      Seuraavaksi aion hoitaa äidin lääkkeet sähköiseen järjestelmään.Näen verkkopankkitunnuksin,mitä äidille syötetään.Onneksi äidiltä on poistettu 2 vahvaa,turhaa lääkettä.Luulisi maksan kestävän muistilääkeannoksen suurentamisen.
      Jouluaikaan äiti kävi kaksi kertaa kerhossa,mutta taksin kanssa tuli ongelmia,että kerhoilua ei jatketa.Äidin ystävät tykkäsi kovasti nähdessään äitini kerhossa.Loppiaista kaikille!

    • tytär suruinen

      Äiti on paremmassa kunnossa.En tiedä onko lääkeannosta lisätty.Siskoni sanoi ettei ole.Saan tietää,kunhan saan itsestäni senverran irti,että haen äidin lääkelistan.Nyt en jaksa mitään.Olen stressaantunut,kroppaa särkee jokapaikasta.Olempahan ainakin yrittänyt saada päivitettyä äidin lääkkeet.Minulla ei riitä energia enempään.Piste.

    • tytär suruinen

      Kävin hoitajilta kysymässä miten äidin muistilääkityksen kanssa on.Kerroin huolestumiseni siitä saako äitini oikean annoksen Ebixa muistilääkettä.Lääkeannos on edelleen sama mitä keskussairaalan geriatrian johtava lääkäri oli määrännyt v.2009.Muistipisteet on alentuneet vuoden aikana nopeammin kuin aiemmin.Hoitajat kertoivat että lääkitys on pysynyt samana.Lupasivat tehdä äidilleni muistitestin ja toimivat sen mukaan.Katsotaan miten käy...Yrittäkääs jaksella.JK.Äitini voi muuten hyvin.Hänen vanha nuoruudentuttavansa tuli hoitolaitokseen.Siinäs ny sitten kaksi "vanhaa varista"oksallaan :)

    • tytär suruinen

      Äiti näytti kuinka yksi sormi temppuilee.Se jumittuu puristusasentoon.Sormea ei saa ojennettua suoraksi.Hieroo sitä niin se jotenkin"laukeaa"ja ojentuu.Taitaa olla ensimmäinen oire jäsenkankeudesta.Netistä en löydä tietoa.
      Äiti kertoi joitakin asioita useaan kertaan.Muuten keskusteltiin ihan niinkuin ennenvanhaan.Kun tein lähtöä hän puhui taas jostain harhastaan.
      Äiti tuli huoneestaan käytävälle katsomaan perääni.Ehdin pitkän käytävän päähän jolloin äiti huudahti ja näytti kädellään:Tuolla minä nukuin viimeyönä!!Vastasin:Vai niin!
      Se oli jotenkin uutta ja hämmentävää,kun äiti oli noin sekaisin :(
      Katselin vanhoja kuvia äidinäidistäni.Hän näytti niin onnelliselta asuessaan meillä.Äidin dementia ahdistaa kovasti.Olisin halunnut äidille toisenlaisen kohtalon.Hän olisi voinut asua luonamme loppuelämänsä ajan.Dementian takia tilanne muuttui ja kyl on vaikea hyväksyä se.
      Miten kestän sen kun äidin vointi heikkenee.Toiv.kuolema tulee sitä ennen ettei hänen tarvitse kärsiä.

    • tytär suruinen

      Vihdoinkin alkoi lääkerintamalla tapahtua jotain.Olin kysellyt hoitajilta miksei äidin muistilääkeannosta ole lisätty,vaikka olisi pitänyt "päivittää"ajat sitten.Otin yhteyttä keskussairaalaankin ja kerroin huoleni.
      Eilen sain vihdoin,kuukausien odottelun jälkeen tiedon,että äidille aloitetaan uusi lääke.Se on hyväksytty 2012 v.lopulla.Saa nähdä miten toimii.Lääkkeen pitäisi vilkastuttaa aivojen viestiyhteyksiä.
      Äidin tilanne:Kun menen häntä tapaamaan niin äiti on usein pimeässä vessassa,paperinpala kädessään.Kun kysyn miksi olet pimeässä vessassa,äiti vastaa:Olin juuri asioilla vessassa.Ilmeisesti hän jää sitten sinne istuksimaan,ties kuinka kauaksi aikaa....
      Joinakin päivänä äidin kanssa voi jutella aivan "normaalisti"pitkän aikaan.Silloin ei huomaa ollenkaan muistihäiriötä.Onneksi on näitä hyviä päiviä,koska kaipaan kovasti äidin kanssa juttelua.Voi kertoa iloista ja suruistaan.
      Lääkevaihto aiheuttaa luultavasti sivuoireita.Toivottavasti auttaa,tulokset näkee 3 kk.kuluttua,jolloin teho on mitattavissakin.Tällähetkellä äiti on pahimmillaan passiivinen,eikä osaa liikkua paikasta toiseen.Aiemmin hän puuhasteli vaatteidensa kanssa,laittoi yövaatteet esille jne.
      Kerroin jo aiemmin että päiväkahvitus on jätetty pois,säästösyistä.Äiti pyytää aina:Keittäisitkö kahvit?"Hän nauttii kahvista.Päiväkahvin poisjäänti on asia mitä en ymmärrä ollenkaan.Mitä järkeä on jakaa se kello 16:sta ruuan jälkeen.Suomalaiseen kultturiin kuuluu vahvasti päiväkahvit.

      Terveiset kaikille!Jakselkaa.

    • Vessakokemuksia

      Hyvä, että saatte uusia lääkeitä. Meillä ainakin lääkitys on auttanut.

      Noista vessahommista. Äitisi ei ilmeisesti enää osaa kytkeä valoja päälle, siksi hän istuu pimeässä. Meillä homma hoituu niin, että vessassa on yötäpäivää valot päällä ja ovi raollaan jotta sinne löytää pimeässäkin.

      Tuo paperinpalan kanssa istuminenkin tuli jo yli vuosi sitten tutuksi. Vaimoni ei ymmärtänyt pyyhkiä. Hän kyllä ymmärsi pitkään, että jotain sillä vessapeperilla pitäisi tehdä, mutta hygieniahommasta ei tullut mitään. Välillä vessa oli melkoisessa sotkussa. Tähän en ole löytänyt muuta ratkaisua kuin yrittää mennä joka vessakäynnille auttamaan. Pyyhkiminen, tarvittaessa pesu ja käsienpeseminen yhdessä. Jos en auta, niin vaippahousuja pitää vaihtaa etenkin kesällä melko tiuhaan. Onneksi hän löytää itse vielä päiväsaikaan vessan. Iltaisin väsyneenä sitäkään ei omassa kodissa meinaa löytyä.

      Tätä se on se muistisairaan omaishoitajuus käytännössä. Ymmärtänet, että palveluasumisessa hoitajien on aivan mahdotonta auttaa joka vessakäynillä. Onneksi nykyiset vaipat ovat tosi hyviä. Tärkeintä on pestä kädet mahdollisimman usein. Kun käyt äitisi luona, niin kannattanee aina yhdessä pestä kädet. Niin ja jos tarmoa riittää, voit kyllä tehdä myös alapesun ja vaihtaa puhtaan vaipat. Tekeminen on sitä oikeaa välittämistä.

      Jossain vaihessa pienistä asioista tulee tosi isoja, ja terveen ihmisen on vaikeaa ymmärtää kognitiivisien kykyjen katoamista. Koita pärjätä!

    • tytär suruinen

      Äitini saa uutta lääkettä:Memantine Merz 10 mg.En ole hoitajilta kysynyt saako äiti tätä lääkettä toisen,tutuksi käyneen lääkkeen lisäksi vai miten lääkitys on päivitetty.Äitini oli Memantine lääkkeeseen totuttelun aikana ärhäkällä tuulella :) Viime keskivikkona äidissä huomasi muutoksen....testaan häntä miten muisti pelaa.Huomasin hautausmaalla käydessämme äidin juttelevan ihmisistä joita ei ole ennen lääkitystä muistanut ollenkaan.Hän oli virkeä ja oli siirtynyt oleskelutilaan.Ennen lääkitystä äiti nyhjötti huoneessaan tai pimeässä vessassa.Kohta on kulunut 5 vuotta äidin alzheimer-taudin oireiden huomaamisesta-lääkettä hän alkoi saada 2008 v.lopulla.Puoliso kuoli tuolloin ja äiti romahti täysin.Aika ihmeellistä,että äiti on vielä hyvässä kunnossa.Omatoiminen sopivassa määrin.Vessassakäynti onnistuu,mutta käsiä hän ei pese.Äiti on niitä vanhankansan ihmisiä,jotka ei pese käsiään.Kun ehdin niin pyydän häntä pesemään kädet.Pistää kyl hanttiin ettei hän ole käsiään sotkenu :)

    • 3 vuoden kokemus

      Memantine/ebixan vaikutus alkaa yleensä vasta viikkojen jopa kuukausien päästä,jos yleensä auttaa,sekin arvoitus!

    • tyt1

      Äitini siirtyi pikkuhiljaa vanhasta muistilääkkeestä Memantine Merz lääkkeeseen.Aika hyvin meni.Äiti on ihan hyvässä kunnossa.Iloinen ja energinen.Elämäänsä tyytyväinen.Hyvää Uutta Vuotta kaikille!

      Kirjoitti:tytär suruinen

    • tytär suruinen

      Kävin viemässä äidille etukäteen syntymäpäivälahjoja.Ensiviikolla hän täyttää 82 v.Alzheimer diagnotisoitiin 2008 v.lopulla(isäni kuoltua).Oikeastaan omaiset oli huomanneet oireilua jo vuoden verran,mutta puolison kuolema romahdutti äidin kunnon kertarysäyksellä.Äitini on pirteä ja energinen.Hän vaikuttaa siltä mikä oli ennen sairastumistaan.Uusi lääke sai sen aikaan.Äiti ei enää istu pimeässä huoneessaan pää alaspäin painuneena.Vaan lähtee pyörätuolillaan käytävälle ja hakeutuu ystäviensä seuraan.Keitin äidille kahvit ja hän kertoi taas kuinka mukavassa paikassa hän asuu.Hyvää talvista lauantaita kaikille!Moi!!

    • tytär suruinen

      Lumeton hiihtoloma meni.Äitini muisti on huonontunut.Hän ei enää osaa lähteä ruokalasta omaan huoneeseensa.Hoitopaikasta antoivat helmikuussa "viimeinen hoitotahto-lomakkeen" täytettäväksi.Siskoni kanssa teimme sen.Tällähetkellä en tiedä millainen lääkitys äidillä on.En tiedä muistipisteistä yms.Hukassa,miten ja kuka informoi omaisille äidin voinnista.Jos menen hoitajien toimistoon,sieltä ei saa tietoa.Haluisin tietää mikä on tämänhetkinen tilanne.Äidin kanssa voi keskustella.Hän on ruvennut hakemaan sanoja.Näyttää hämmentyneeltä,kun ei löydä sanoja.Silloin katselee muualle.Nauramme paljon,kun häntäkin naurattaa kovasti jokin asia.Äiti tykkää kun keitän hänelle kahvia.Sanoo ettei ole saanut kokopäivänä kahvia(vaikka juuri tuli ruokailusta,jossa sai lopuksi kahvia ;) Äidin terve jalka oli viikonverran pakettunut ja turvoksissa,polvesta alaspäin.En tiedä mikä sen aiheutti,mutta nyt on taas normaali.Hoitajat yrittää saada äitiä päivälevolle sänkyyn.Hän pistää usein niinpaljon hanttiin ettei se onnistu.Joinakin päivinä suostuu lepoasentoon.Aloitin lipaston laatikoiden siivoamisen ja siitä nousi varsinainen älämölö.Sinnikkäästi putsailin laatikon vuoronsa perään.Kuuntelin äidin läksytystä.Yritin saada hänen huomionsa hetkeksi muualle,mutta ei onnistunut.Huoh,,,,jollain ihmeen konstilla sain huoneesta ujutettua 2 muovipussillista laatikoista löytynyttä roskiinmenevää.Äiti murjotti 5 minuuttia,mutta tiesin kohta unohtavan ja niin kävikin.Suu meni hymyyn ja toinen kahvikuppi maistui ;) Tuo siivouksen kieltäminen on äidin vanha tapa.Hänen tavarohinsa ei ole ennenkään saanut koskea,eikä heittää mitään pois.Kovin on vielä ärhäkäs puolustamaan lipastoaan :) Sori,minua naurattaa kokoajan,kun muistelen asiaa :) :) Moikkelista!

    • tytär suruinen

      Hei!Viimeksi näyn kirjoittaneen:äiti ei enää osaa lähteä ruokalasta omaan huoneeseensa.Syyksi paljastui näön nopea heikkeneminen.Siskoni hommasi keväällä äidin silmälääkärille.Oikein paha,paha diagnoosi.Kuiva silmänpohjarappeuma.kummassakin silmässä ja kaihi toisessa silmässä.Äitini näkee kädenmitan verran.Jossakin kohdin näkee hiukan paremmin,kun kääntää päätä sopivaan kohtaan....terävänäkö.Tämä diagnoosi oli sit vielä pahempi kuin alzheimer.En ole selvinnyt ollenkaan,enkä ymmärrä miksi äidiltä viedään näkökin.Äitee on aina tykännyt katsella muiden ihmisten tekemistä ja ikkunasta ulos.kun siellä kulkee koiranulkoiluttajia.Kaunis luonto.Memantine Merx 15 mg lääke on toiminut hyvin.Tai ainakaan ei ole tullut sivuoireita.Äiti juttelee niinkuin ennenkin.Hyvää alkavaa syksyä kaikille!Moikkelis!

    • tytär suruinen

      Ensiviikolla äiti käy EPKS:ssa kaihijutun takia.Häntä ei vielä leikata,jonkinlainen tarkastus.Minua jotenkin kammoksuttaa miten tässä käy.Äidin dementian takia on sellanen fiilis miten hän kokee tilanteen ja kuinka kaihi pystytään leikkaamaan.Koska pikkusiskoni laittoi asian vireille niin hoitakoon asian loppuun asti....äiti hangoittelee taatusti kovasti vastaan....ei ymmärrä mitä on tekeillä :( Hattua nostan,jos kaihileikkaus onnistuu.
      Äiti on ollut itkuinen.Omaisten käynneillä hän on muistellut poisnukkuneita läheisiään.2008 kuoli puoliso,nyt on "vuorossa" vuoden 1960 tapahtuma,jolloin äidin kasvatusäiti kuoli...."ei uskoisi miten äkkiä hän kuoli-jutut".Kuka on seuraava henkilö...veikkaisin,että 1936 kuollut,äidille rakas ed.henkilön sisar.Äitini oli hänen kuollessaan 4 vuotias.Jännä miten äiti on unohtanut listasta 1991 kuolleen poikansa poismenon.Ehkä se on liia traumaattinen muisto ettei hän pysty käsittelemään sitä.Unohdin kertoa,että äiti itkeskelee kissansa perään,joka katosi eikä koskaan tullut takaisin.

      Siskoni menee suunniltaan kun äiti itkeskelee.Minä pystyn olemaan läsnä ahdistumatta.Otan sen niin,että äidin mieltä painaa jokin asia ja hän saa kertoa siitä ja vaikka itkeäkin.Äiti on pitänyt useita asioita sisällään ja nyt ne alkaa nousta mielen syvyyksistä.Parempi että kertoo niistä....tunteet saa näyttää.

      Oletin saavani kuulla vanhoista ajoista,mutta niin ei ole käynyt.Aikajanalla hän olisi jossain 1960,mutta hän ei puhu muusta kuin kasvatusäitinsä äkilisestä poismenosta.Yksi lause.Haluaisin kuulla jotain muuta,mutta ei sitten.

      Hyvää syksynjatkoa kaikille!

    • tytär suruinen

      Keskussairaalan silmäpoliklinikalla oli pitkä odotus.Onneksi siskoni oli äidin mukana.Tutkimuksissa molemmista silmistä löytyi vikaa:kuiva silmänpohjarappeuma ja kaihi.Vasemmassa silmässä on vähemmän rappeumaa,joten lääkäri päätti leikata sen,oikean silmän kohtalo päätetään myöhemmin.
      Äidille oli valmiina kaihileikkausaika...ensivkolla.Siskoni tarkisti että ymmärtääkö lääkäri millainen potilas on kyseessä.Eihän se lääkäri tiennyt ollenkaan kyseessä olevan dementoituneen ihmisen.Usean kerran olivat joutuneet toistamaan äidille mitä pitää tehdä ja millaisessa asennossa oltava silmätarkastuksessa.Lääkäri oletti kaiken olevan "normaalia".
      No,kaihileikkauksessa täytyisi olla liikkumatta.Sitä siskoni epäili ymmärtääkö,muistaako äiti noudattaa käskyä.Aika mikä äidille on varattu on "liukuhihna"-aika.Varmaankin joutuu varaamaan toisen ajan,jolloin äidin tilanne huomioidaan....silloin silmä puudutetaan niin ettei sitä voi liikuttaa.
      Jännä juttu miten vähän silmälääkäri oli lukenut potilaan tietoja.Vai mainittiinko siellä ollenkaan alzheimer-sairautta.Lääkäri ei ollut suomalaissyntyinen.Toivon kovasti leikkauksen onnistuvan.Äidin näkö on erittäin huono.

    • tytär suruinen

      Hienosti sujui äidin kaihileikkaus.Hänelle varattu "normaaliaika"jopa alittui.Eniten vaikeuksia on tuottanut silmää suojaava kupu.Siitä äiti ei tykkää ollenkaan.Ekapäivästä alkaen hän on repinyt sen irti.Semmonen jukuripää.Silmäpolilta annettiin ohjeet että muistisairaan ollessa kyseessä niin silmäsuojaa pitäisi käyttää jatkuvasti viikon verran.Normaalisti vain öisin.Luultavasti pahin vaihe on takana,kun 2 päivää on nyt kulunut leikkauksesta.Varmaan saa olla päivisin ilman suojaa.Tarkkailin tänään äitiä ja hän ei näy koskevan silmänseutuun.Äiti näki tänään vanhustentalon pitkän käytävän perälle asti...se on todella hieno juttu!Hyvää Isänpäivää heille,joilla on isä tai pappa elossa! :)

    • Palaan vielä tuohon huonoon muistiin ja esim. keskutelujen tallentamiseen nauhurilla, digitallentimella tai vastaavalla. Jokaisella suomen kansalaisella on oikeus tallentaa omat keskustelunsa viranomaisten kanssa. Se on perusoikeus.
      Olen itse käyttänyt tallenninta juuri sen takia, että voin tarpeen vaatiessa kuunnella keskustelun uudelleen. Näin olen selittänyt asian viranomaiselle, kun olin tukihenkilönä eräälle ihmiselle hänen asioidessaan viranomaisen kanssa, Suosittelen. Asian voi kertoa suoraan lääkärille tai viranomaiselle. Ja tallentimen voi laittaa reilusti pöydälle.

    • tytär suruinen

      Niin siinä kävi että hoitajat ei enää jaksaneet"tapella" äidin silmäsuojan kanssa.Suojaa pidettiin vain 2 vuorokautta ja päivät sai olla ilman.Hyvin on sujunut.Äiti on selvästi virkeämpi kuin ennen kaihileikkausta.Katselee huonettaan "uusin silmin".Hän on taas alkanut kuljeskella käytävällä ja luurii toisten huoneisiin,näkyisikö juttukaveria.Yksi asia ihmetyttää-kaihileikkauksen jälkitarkastus.Kun olin keskussairaalassa siskon kanssa kysyin kotiinpääsyohjeista vastaavalta hoitajalta,milloin jälkitarkastusaika tulee.No,sitä ei lähetetä ollenkaan.Parin vkon kuluttua kysyin siskoltani,että miten ja kuka varaa äidin jälkitarkastusajan,me omaiset vai vanhainkoti.Siskoni ei muistanut ollenkaan mitä keskussairaalan hoitaja oli kertonut....sanoin hänelle,että onneksi äänitin keskustelun.Minä kuulin aivan selvästi että jatkotoimenpiteet siirtyy potilaan omaisten kontolle.Silmälääkäriin,joka tarkistaa kaihileikkauksen onnistumisen,mahdollisesti silmälasit ja sit tarkistetaan,leikataanko toinenkin silmä.Vanhainkoti varasi silmälääkäriajan tammikuun alkuun.JK.Pikkasen säikähdin kun ajeltiin taksilla keskussairaalasta ja äidille tuli usea aivastus.Hän ehti sulkea kädellä nenänsä kiinni ja aattelin että nyt silmä pullahtaa ulos...Olen lukenut että aivastusreagtio on hyvin yleistä kaihileikkauksen jälkeen.Sitä voisi aivastaa vapaasti eikä sulkea nenäänsä.Toivottavasti mykiö ei siirtynyt sivuun...

    • tytär suruinen

      Äiti toipui hyvin kaihileikkauksesta.Hän oli viimeviikon vierailullani pirteä ja juteltiin kovasti....eilen aamulla äitini sai sydänkohtauksen.Lääkäri arvioi että kuolema tulee liki 100 %.varmuudella eilisen aikana.Äiti sinnitteli morfiinin,lisähapen ja nesteytyksen avulla tämän päivän noin kymmeneen asti,jolloin tuli toinen sydänkohtaus.Siitä asti morfiinia meni säästämättä.Kului tunti,pari sydänpysähdystä ja henki lähti.Se oli sitten siinä.Onneksi kuolema vapautti 16 tunnin saattohoidossa uupuneen kulkijan.Ei äiti kokoaikaa kivuissa ollut....osan aikaa nukkui levollisesti.

    • raijahannele

      Hei, tytär suruinen.... Luin juuri Sinun ja äitisi tarinan. Lämmin kiitos tekstistäsi! Ahmin kirjoitustasi ja muistelin tapahtumia oman äitini kanssa vuosina 2013-2014. Tuolloin äitini sairasti ensin - jo "valmiiksi" - alzheimeria ja sitten hänellä todettiin syöpä suolistossa. Kesä ja syksy 2014 olivat meille järkyttävän vaikeita.... Olisinpa silloin päässyt lukemaan tätä kirjoitustasi! Mutta hyvä, kun nyt osui kohdalle sentään myöhemmin. - Äidin kuoleman jälkeen aloin hoitaa välittömästi lasteni isän asioita, kun hänellä oli alkanut jo jonkin aikaa ilmetä monenmoista outoa ongelmaa. Mies saikin sitten vastauksena kyselyihini frontaalidementia-diagnoosin 2015. Monien vaikeiden vaiheiden jälkeen mies on nyt ihan hiljattain siirtynyt omasta kodistaan hoitokotiin asumaan. Siellä hän kokee olevansa "jumissa", ja minä olen hukassa tahollani, omassa kodissani. Mietin paljon tätä elämää ja kaikkia kohtaamiani juttuja. Voimani ovat huvenneet kovin vähiin. Koetan kuitenkin ammentaa jaksamista sinun tarinastasikin. Kiitos vielä siitä! --- Jos näet tämän kommentin joskus, ja haluat moikata, niin minut tapaa osoitteesta raijahannele(ät)gmail.com
      Hyvää kuluvaa syksyä Sinulle !
      ps. Rakkaus on tärkeää - sitä oli Sinulla ja äidilläsi <3<3

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1819
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      82
      1606
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe