E330 sitruunahappo

allergiset?

Te jotka olette allergisia sitruunahapolle, niin miten allergianne on todettu? Näkyykö allergiatestissä? Mistä ruuista tulee allergiaoireta? Minkälaisia?
Itselläni on suun, kielen ja huulten yht äkkistä turpoamista, epäilen mm. tuota E330 aiheuttajaksi.Lukuisia allergiatestejä tehty, mitään aiheuttajaa ei ole löytynyt.

21

14523

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja silloin sitruunahappo
      • xcxcxcxcc

        Siis eihän tuossa linkissä mainita mitään sitruunahaposta, vai luinko huonosti? Todentotta, epäilin vahvasti hometta edellisessä asunnossani mutta olen muuttanut kohta vuosi sitten pois.


      • huomioi, että kun olet
        xcxcxcxcc kirjoitti:

        Siis eihän tuossa linkissä mainita mitään sitruunahaposta, vai luinko huonosti? Todentotta, epäilin vahvasti hometta edellisessä asunnossani mutta olen muuttanut kohta vuosi sitten pois.

        kvht-altistunut, niin oireilu poistuu kvht-altisteettomassa tilassakin hitaasti-viiveellä. Seuraa tuolla testillä oireilun kehitys 2-4viikon välein. Saattaahan olla että altistut edelleenkin tietämättäsi.


    • E330 ja home

      liittyvät yhteen. Kyseisen lisäaineen valmistusprosessissa hyödynnetään Aspergillus niger-hometta ja niinpä sitä saattaa olla jäämänä lopputuotteessa. Myös muita happoja valmistetaan tuon saman homeen avulla eli ainakin sellaista kuin oksaalihappo. Onhan niitä testejä lisäaineillekin, mutta jos tietää ongelmansa niin järkevintä on vain välttää sitä E330. Mistä tietää, missä sitä on? Lukemalla kaikesta ostamastaan elintarvikkeesta ainesosaluettelon, siellä on aina maininta, jos ko. lisäainetta on käytetty. Tuota lisäainetta löytyy todellakin monista tuotteista, joten oikotietä onneen ei ole. Saattaa olla, että jossakin toisen valmistajan tuotteessa sitruunahappoa ei ole ja toisessa on. Hyvä esimerkki on juokseva sunnuntai, jossa ei ole, mutta jossain toisessa vastaavassa valmisteessa olen nähnyt.

      • eeäs on hanurista

        ES energiajuomassa on kyseistä lisäainetta


      • Anonyymi

        Sitä on shampoossa ja jopa allergialääkkeessä


    • 1357

      Isällä on moinen allergia ollut joitakin vuosikymmeniä, joten pisti silmään otsikko. Vuosia sitten reaktio sitruunaan oli niin paha että kurkku posket huulet jne turposivat joten suorastaan hengenvaarallista kurkun turvotessa. Häneltä sitä ei koskaan tutkittu,ilmeisesti käskivät ite ottaa selvää (tästä käynnistä on kuitenkin jo aikaa reilusti et nykyään käytäntö vois olla toinen). No itse hän otti selvää mikä käy ja mikä ei ja minäkin totuin siihen lapsena et mitään E330 tuotetta ei meiltä takuulla löytynyt. Hän tosin oli tämän ohella allerginen melkein kaikelle muullekin (nyt vuosien myötä tilanne on käsittääkseni vähän helpottunut mutta ruokavalio on edelleen hyvin rajoitettu ja tuoteselosteita saa tutkia yhä). Hän joutui karttamaan muun muassa kaikkia marjoja (käsittääkseni sisältävät luontaista sitruunahappoa, jotkin ainakin), hedelmiä, joitakin vihanneksia, kasviksia, maitotuotteita jne. Nykyään voi jo syödä joitakin marjoja, mutta muita edelleen karttelee. Sitruuna ja valkosipuli olivat/ovat ne hengenvaarallisimmat.

      • Pikaoppitunti.

      • Mhb.t käyttöön!

    • Hessuliini

      Hei,

      Itselläni on tuo sitruunahappoallergia tai intoleranssi kuten sitä hienommin kuvaillaan. En ole käynyt allergiatesteissä, mutta totesin sen itse n. 10 vuotta sitten jättämällä pois useammaksi kuukaudeksi kaikki tuotteen ja ruoat, jotka sitä sisälsivät ja sitten kokeilemalla niitä uudestaan. Itse taisin sitruunahapolle herkistyä Lumenen kosmetiikan kautta, sillä lähes kaikki Lumenen huulipunat, -kiillot ym. sitä ainakin tuolloin sisälsivät ja tuohon aikaan olin niiden suurkuluttaja. Suoraan huulille levitettynä huuleni ja sitä ympäröivä iho "turpoaa" ja ihoa kutittaa älyttömästi. Nyt pystyn syömään sitruunahappoa sisältävää ruokaa (pikkuhiljaa totuttelin n. 1-2 vuoden tauoan jälkeen), kunhan en käytä sitä sisältäviä tuotteita suoraan iholle. Sitä löytyy siis ruoan lisäksi kosmetiikasta, ihovoiteista yms. eli kannattaa olla tarkkana! Toivottavasti tästä oli apua.

    • e330-sotilas

      Minulle E330 aiheuttaa väsymystä, ei juuri muita oireita. 17-vuotiaana huomasin mandariineista tulevan "flunssan oireita kurkussa", mutta söin edellen esim. appelsiinia. Vasta yli 30-vuotiaana (ehkä 7 vuotta sitten) tajusin, mistä johtuu. Join sitruunamehua illalla ja aamulla, ja sitten piti mennä nukkumaan. Vähän ajan päästä tuli samat tuntemukset lievempänä kaupan kiivikakusta. E330 on varmistunut aiheuttajaksi ajan kuluessa moneen kertaan. En ole käynyt testeissä. Eläinten karvoista (tai hilseestä) ja pölyävistä paikoista en erityisemmin pidä. Niistä ei tule väsymystä, mutta muuten tuntuu lievästi kurkussa ja saattaa kutittaa. Muita allergioita en tiedä olevan.

      • Välilläväsynyt

        Minulla sitruunahappo ja muut kirpeän happamat marjat ja hedelmät syövyttävät elimistöä koko matkallaan suusta peräaukkoon. Suussa se saattaa aiheuttaa esimerkiksi äänihuulten turvotusta ja saada äänen "raakkumaan". Peräaukossa se aiheuttaa runsaasti pieniä haavaumia. Matkallaan suusta peräaukkoon se ilmeisesti syövyttää elimistöä, koska seurauksena on yhden tai kahdenkin päivän kestävä voimakas väsymystila.

        Ei ole kiinnostanut lääkärikuntaa. Taitaa olla liian vaikea juttu heille.


    • allerginen lapsi

      Eli pitääkö välttää E-koodeista myös niitä jotka sisältävät sitruunahapon estereitä ja sitruunahapon suoloja? Onko kenelläkään antaa näistä tarkempaa tietoa?

    • hämäränRajamailla

      En ole allerginen vaan riippuvainen sitruunahaposta.
      Tämä ketju näyttäisi olevan hyvä esimerkki lääkärikunnan yksisilmäisyydestä ja kyvyttömyydestä ymmärtää ihmisten erilaisuutta. Me ihmiset olemme todella erilaisia ja se mikä on hyväksi toiselle, onkin jopa myrkkyä toiselle.

      Epäilen, että ongelman perussyy ovat ihmiseen pesiytyneet parasiitit ja/tai pieneliöstö. Kokoluokka jossain bakteerin ja talipunkin välimaastossa. Kun kokoluokka on tällä tasolla ja liikkumiskyky ihmisen havaintokyvyn rajalla tai ulottumattomissa, näiden havaitseminen esim. mikroskoopilla voi olla haastavaa, varsinkin jos ne myös välttelevät valoa. Elävänä ei päädy mikroskoopin alle ja kuolleena ehkä hajoaa/varisee tilaan, jossa tunnistaminen on hankalaa/lähes mahdotonta.

      Joka tapauksessa, ihmisen mikrobiologiasta tunnustetaan ymmärtävän tällä hetkellä n. 20%, eli 80% siitä on hämärän peitossa - tämä siis tunnustetaan virallisesti, silti lääkärikunta ei tunnista/tunnusta epävarmuuttaan tämän tyyppisissä ongelmissa. On helpompaa määritellä ongelmat psyykkisiksi - puhutaan autoimmuunisairauksista, suppean alueen psykoosista jne. Hauskaa sanakikkailua, jolla peitetään tosiasia, emme tiedä ja sitä ei saa sanoa ääneen.

      Kysykää ihotautilääkäriltä, miten testataan onko kyseessä ruusufinni, akne, atooppinen ihotuma, punajäkälä jne. Ei löydy testiä, nuo ovat vain nimikkeitä ihotaudeille ja perustuvat näköhavainnon kautta tehtyyn diagnoosiin. Mikä tästä tekee erilaista verrattuna ns. huuhaa-luontaishoitoihin - se että lääkkeet, joita käytetään on testattu virallisen menetelmän mukaisesti. Mitään muuta tieteellistä ao. tautien/sairauksien määrittelyissä ei juurikaan esiinny - ovat lähinnä kabineteissa sovittuja määritelmiä, siitä miten eri ilmiöitä kutsutaan, jotta voidaan näyttää vakuuttavilta ja "tieteellisiltä". Ts. Ihotautilääkärit eivät eroa luontaislääketiedettä edustavista juuri mitenkään - huuhaajengiä molemmat.

      Olkaahan varovaisia siellä kentällä - varokaa huuhaa-tieteilijöitä - niitä löytyy sekä viralliselta taholta kuin myös vähemmän viralliselta taholta.

    • allerginen

      Olkaa hyvä ja kysykää tutkijaprofessori Tuula Putukselta. Hän tietää mitä Aspergillus niger tekee rakenteissa ja myös ihmisissä. Lääkärit kieltävät automaattisesti muutenkin allergisilta sitruunahapon.

    • VÄlttäkäälisäaineita

      Kurkku tulee kipeäksi e330 sitruunahaposta.

    • Äiti65

      Kieli kipeytyy, turpoaa ja muuttuu tosi araksi ja punaiseksi kielen ulkoreunoista jos käytän sitruunahappoa. Olkaa tarkkana sillä sitä on tosi monissa tuotteissa!!

    • Anonyymi

      Hei,
      tyttäreni sitruunahappo yliherkkyys todettiin allergologin seurannassa altistus-sokkotestein yksityisvastaanotolla.

    • Anonyymi

      Samoja oireita löytyy. Niitä on tosi paljon lisäaineita joissa on samaa ainetta. Katso Maria Norinin luettelo

    • Anonyymi

      Minulla oli koko iho ihan rikkinäinen ja täynna allergian takia haavoja kunnes mä heitin kaikki voiteet missä oli sitruunahappo pois, jä kaikki ruoatkin poi missä oli sitruunahappo ja iho parantui aika nopeasti.
      Nykyaikana huomaan heti jos olen syönyt jotain missä on esimerkiksi hillo tai jos olen juonut linsa tai käyttänyt margariini tai jotain pesuaineita missä on sitruunahappo

    • Anonyymi

      Minulla toinen puoli kasvoista turpoaa kaksinkertaiseksi ruokalusikallisesta tuotetta jossa on sitruunahappoa. Kurkkua kuristaa. Punainen ihottuma kasvoissa. Olen lähellä anafylaktistashpkkia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      87
      3704
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      583
      3483
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3382
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      52
      2177
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2121
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      319
      1935
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1895
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      157
      1636
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1351
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1332
    Aihe