Olin lihavuusleikkauksessa

Tosi-iso (140kg)

Viime tiistaina leikattiin ja perjantaina kotiin. Kaikki meni hyvin. Kyseessä oli vatsalaukun ohitusleikkaus. Aika runneltu olo ja ällöttävä olo. En yhtään ihmettele jos tässä laihtuu kun, ruoka ei maistu kun kaikki ruoka ällöttää. YÖK FIILIS RUUILLE. Ennen mä rakastin ruokaa ja se oli mun suurta herkkua, mutta nyt oksettaa ajatellakin sitä. Insuliinin sain ainakin nyt lopettaa. Viidespäivä leikkauksesta ja nyt ekaa kertaa jo hymyilyttää.

77

15516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sait jo

      nyt lopettaa insuliinin? Miten veren sokeriarvosi ovat laskeneet viidessä vuorokaudessa sille tasolle että lääkkeet voi jättää pois`? Mitä lääkkettä sinulla oli diabetekseen? OT: se on muuten laihdutusleikkaus.

    • Tosi-iso (130kg)

      Viikko kohta mennyt leikkauksesta. Maha mustelmilla. Elämä alkaa maittamaan ja paha olo alkaa mennä ohi.

      • metfrormiini

        Onnitelut Sinulle, ihme että sait jättää tuon insuliinin niin nopsaan pois, sehän on tietysti hyvä asia, mutten miten ihmeessä se on mahdollista? Minä vain napsin näitä pillereitä, ylikiloja on ehkä n. 7, voi olla vähemmänkin, mutta tämä lääkitys, se askarruttaa.. Ihanaa sinulle kevät ja kaikki...


      • ENNEN operaatiota?
        metfrormiini kirjoitti:

        Onnitelut Sinulle, ihme että sait jättää tuon insuliinin niin nopsaan pois, sehän on tietysti hyvä asia, mutten miten ihmeessä se on mahdollista? Minä vain napsin näitä pillereitä, ylikiloja on ehkä n. 7, voi olla vähemmänkin, mutta tämä lääkitys, se askarruttaa.. Ihanaa sinulle kevät ja kaikki...

        Se ei nimittäin sen insuliinin lasku voi johtua vielä tuosta leikkauksesta.


      • Tosi-iso (130kg)
        ENNEN operaatiota? kirjoitti:

        Se ei nimittäin sen insuliinin lasku voi johtua vielä tuosta leikkauksesta.

        140kg oli lähtötaso. Leikkauspäivänä paino 133kg. Tänä aamuna paino 130kg. 3 x "Oramet-Hexal 850mg" menee vielä päivittäin.


      • <f<bg
        ENNEN operaatiota? kirjoitti:

        Se ei nimittäin sen insuliinin lasku voi johtua vielä tuosta leikkauksesta.

        Insuliinin lasku johtuu nimenomaan leikkauksesta. Gastric-by-pass leikkauksessa ohitetaan ohutsuolta noin 150 cm, jolloin suoliston erittämiä hormoneja, mm. gastriini, sekretiini, pankreotsymiini, vasointestinaalinen peptidi, GIP, motiliini, bombesiini, esiintyy vähemmän. Nämä hormonit vaikuttavat sokeritasapainoon, parhaimmillaan leikkaus saa sokeritasapainon palautumaan muutamassa tunnissa leikkauksen jälkeen. Seurantaa ei Suomessa ole tehty vielä montaa vuotta, mutta Yhdysvalloissa on pystytty todistamaan, että vaikutus voi olla pysyvä tai ainakin pitkäaikainen.


      • Iso myös KK
        <f<bg kirjoitti:

        Insuliinin lasku johtuu nimenomaan leikkauksesta. Gastric-by-pass leikkauksessa ohitetaan ohutsuolta noin 150 cm, jolloin suoliston erittämiä hormoneja, mm. gastriini, sekretiini, pankreotsymiini, vasointestinaalinen peptidi, GIP, motiliini, bombesiini, esiintyy vähemmän. Nämä hormonit vaikuttavat sokeritasapainoon, parhaimmillaan leikkaus saa sokeritasapainon palautumaan muutamassa tunnissa leikkauksen jälkeen. Seurantaa ei Suomessa ole tehty vielä montaa vuotta, mutta Yhdysvalloissa on pystytty todistamaan, että vaikutus voi olla pysyvä tai ainakin pitkäaikainen.

        Painoin 2 vuotta sitten 135 kg ja aloin laihduttamaan vähentämällä ruokaa ja laihduin 30 kg, mutta sitten iski diabetes2. Sain siihen lääkkeet, tabletteja ja lantusta. Painonlasku pysähtyi täysin enkä keksi mitään tapaa millä sen käynnistäisi. Painan nyt 104 kg. Ruokahalu on huono, mutta lääkkeitten vuoksi on syötävä jotain, muutoin ei maha kestä. Tulee syötyä liian usein puuroa ja leipää. Ne saan alas, mutta en proteiinia muuten kuin maitona ja jogurttina. Paastosokeri on alkanut nousta ja on nyt aamuisin 8-9 välillä, samoin iltapäivällä tulee nousupiikki. Maata mennessä sokeri hyvä, mutta aamulla taas siis noussut.En syö juustoa, en makkaraa, jäätelöä, makeisia, keksejä, alkoholia, pastaa, riisiä. En voi toistaiseksi paljon liikkua. Mitä voisin tehdä?


      • kapputsiinotar
        Iso myös KK kirjoitti:

        Painoin 2 vuotta sitten 135 kg ja aloin laihduttamaan vähentämällä ruokaa ja laihduin 30 kg, mutta sitten iski diabetes2. Sain siihen lääkkeet, tabletteja ja lantusta. Painonlasku pysähtyi täysin enkä keksi mitään tapaa millä sen käynnistäisi. Painan nyt 104 kg. Ruokahalu on huono, mutta lääkkeitten vuoksi on syötävä jotain, muutoin ei maha kestä. Tulee syötyä liian usein puuroa ja leipää. Ne saan alas, mutta en proteiinia muuten kuin maitona ja jogurttina. Paastosokeri on alkanut nousta ja on nyt aamuisin 8-9 välillä, samoin iltapäivällä tulee nousupiikki. Maata mennessä sokeri hyvä, mutta aamulla taas siis noussut.En syö juustoa, en makkaraa, jäätelöä, makeisia, keksejä, alkoholia, pastaa, riisiä. En voi toistaiseksi paljon liikkua. Mitä voisin tehdä?

        Hanki Antti Heikkilän kirja Diabeteksen hoito ruokavaliolla (Rasalas-kustannus) ja ala noudattaa sen ohjeita. Varmasti laihdut ja diabetes hoituu siinä sivussa.


      • pellava
        <f<bg kirjoitti:

        Insuliinin lasku johtuu nimenomaan leikkauksesta. Gastric-by-pass leikkauksessa ohitetaan ohutsuolta noin 150 cm, jolloin suoliston erittämiä hormoneja, mm. gastriini, sekretiini, pankreotsymiini, vasointestinaalinen peptidi, GIP, motiliini, bombesiini, esiintyy vähemmän. Nämä hormonit vaikuttavat sokeritasapainoon, parhaimmillaan leikkaus saa sokeritasapainon palautumaan muutamassa tunnissa leikkauksen jälkeen. Seurantaa ei Suomessa ole tehty vielä montaa vuotta, mutta Yhdysvalloissa on pystytty todistamaan, että vaikutus voi olla pysyvä tai ainakin pitkäaikainen.

        Minun lähiomaiseltani poistettiin mahalaukku ja osa ohutsuolta sairauden vuoksi. Hänen sokeriarvonsa ja verenpaineensa normalisoituivat pikavauhtia, vaikkei paino tietenkään laskenut heti. Leikkaus siis paransi hänet mahalaukun syövästä ja siinä samalla diabeteksesta ja pahasta verenpainetaudista, joita kumpaakaan sairautta ei saatu aiemmin lääkkeillä pidetyksi kurissa.

        Omaiseni ei pystynyt syömään pitkään aikaan muuten kuin "pitkin hampain", koska ruoka oksetti ja tuli paljon limaa suuhun jatkuvasti ja se oksetti.

        Paino putosi vuodessa 40kg -- hän oli ylipainoinen ollut vuosikymmenet ja saavutti normaalipainon vuodessa. Ruokailutottumukset piti tietysti opetella aivan alusta: ruokaa ei tehnytkään enää yhtäkkiä mieli ja toisaalta jotain piti pieninä annoksina tietenkin syödä.
        Hän joi apteekista ostettuja ravintojuomia, joista saa ravinteita mukavasti ja b12-vitam.pistoksen hän myös sai tietyin välein.

        Onnea ja sympatiaa sinulle, alkuperäisen viestin kirjoittaja. Ole valoisalla mielellä ja katsele elämää uusin purjein: paino laskee aikanaan ja voit elää täysipainoista elämää normaalipainossa.
        Muista vain pitää huoli riittävien ravinteiden saannista ja kävelyhän on terveellinen ja turvallinen tapa liikkua -- ulkoilma tekee mielellekin hyvää:)
        Näin toivoo eräs pullea äiti-ihminen:D


    • rosealicia

      Olen juuri kans saanut lähetteen meikkuun ja sit sieltä kai joskus peijakseen... mitä siä meikussa on odotettavissa? Mulla on liitäännäis sairauksia bmi 55...onko takeita leikkaukseen pääsystä. Lähetteen kirjoitti leikkaava läääkäri peijaksesta

      • Tosi-iso (128kg)

        Minulla kesti koko prosessi 1v 4kk, eli aika pitkä prosessi. Aika paljon tutkittiin. Helikopakteerin häätö oli itsessään noin 3kk pitkä prosessi. Vatsalaukun tähystyt oli kaikista kurjin operaatio. Minulla oli bmi 46, diabetes2, verenpaine ja kolestroli. Insuliini ja kolestroli lääkkeet ovat nyt jääneet pois.


      • justeeri

        Syön joka päivä läskiä ja juon paksut rasvat päälle enkä liho!


    • Tosi-iso (127kg)

      Kaikki hyvin ja ruokakin maistuu jo hyvältä. Kaikkea olen jo maistellut. Vatsalaukku tosipieni. Noin 1/3 nuudelipussista tulee jo täysi olo. Jotain outoa on mitä en ymmärrä, epäilen "rasvaa". Kaikki missä on vähänkin rasvaa aiheuttaa lähes välittömästi kauhean olon. Jopa yksi siivu punaleimaista juustoa aiheuttaa pahanolon. Ruoka vähän hakusessa. Nyt en kohta enää tiedä mitä uskallan syödä. Onkohan jollain kokemusta tästä?

      • tiilda

        Minut leikattiin 11/08 ja alkuun oli vähän samanlaista kuin sinullakin. Liian makea ja liian rasvainen ei uppoa oikeastaan vieläkään, mikä on tietysti vain hyvä. Jäätelö on varmaan kaikista pahin. Sinuna söisin ainakin näin alkuun sosekeittoja ja hedelmä bonaa ja pilttiä. Ne on ainakin mietoja. Ai niin ja olen laihtunut 42 kiloa, vielä on jokunen kymmen kiloa pudotettavana, mutta voiton puolella ollaan. Hetkeäkään en ole katunut, vaikka alkuun kipeä olinkin eikä mikään maistunut.


    • Tosi-iso (125kg)

      3-viikkoa leikkauksesta. Ruokavalio tuottaa vielä tuskaa. Pienikin määrä rasvaa tai makeeta aiheuttaa todella pahan olon. Esim, yksi juustosiivu (17%) saa pahan olon aikaiseksi. Nyt jo tuntuu askelten keventyneen.

      • Bypass 07

        Minulla leikkauksesta jo yli 2 vuotta ja edelleen on sama tilanne, eli jos syö liian makeaa tai rasvaista, tulee huono olo( tätä en itse edes viitsi tehdä, kokemus opettanut oikean ruokavalion). Tämän kerron vain vinkiksi tulevaisuutta ajatellen, että sitä aikaa, kun niitä kestäisi hyvin, siis vanhaan malliin, ei tule, sillä leikkauksella on todellakin hyviä seurauksia , kun ruokavalio muuttuu terveelliseksi ikäänkuin automaattisesti.:) Mikään helppo tie leikkauksen läpikäyneelle ei ole, jos ne, jotka ajattelevat sen sitä olevan kerron, että näin se ei ole. Suurin osa leikatuista kärsii jostakin jossain vaiheessa leikkauksen jälkeen, jos ei ole onneksi sairauksia ja perussairauksista parantunut leikkauksen johdosta, niin edessä voi olla dumpingeja ja muuten huonoa oloa ruoan vuoksi. Monista ruokalajeista saattaa joutua luopumaan, mutta on myös niitä, joille kaikki käy, eikä mistään ole tarvinnut luopua leikkausen jälkeen, ne määrät vaan ovat huomattavasti pienempiä leikkauksen jälkeen. Moni myös kokeilee rajoja, mikä on ehkä liiankin typerää, kun lähdetään testaamaan, kestääkö se maha vaikka normaalia pizzaa kerralla, tai suuria olutmääriä. Näitä kun kokeilee, niin siitä seuraa auttamattomasti oman mahansa( mitä ei todellisuudessa edes enään ole) venyttäminen, ensin pienet annokset kasvavat huomaamattaan ja sitten kun sitä aikansa kokoajan suurentaa sitä annosta, niin pian sinne todellakin mahtuu jo vaikka kuinka suuria annoksia. Sit mietitään, kuinka jo ehkä muutamien vuosien kuluttua leikkauksesta todetaan, että paino onkin alkanut nousta uudelleen... ehkä tuolloin on syytä katsoa peiliin ja miettiä, josko se ajatus siitä leikkauksen vaikutuksesta ja tarkoituksesta ei olekaan mennyt sinne päähän kunnolla. Alkoholin käyttö on osalle tullut ongelmaksi, mikä on valitettavaa. Jos ennen on kestänyt alkoholia hyvin, niin osa kestää vielä paremmin leikkauksen jälkeen ja tuosta taas seuraa se, että sitä juo enempi ja enempi ja pian on alkoholin kanssa suoranaisia ongelmia. Kaikkai varoitukset mitä leikkauksen jälkeen on mahdollisesti odotettavissa, on otettava vakavasti ja mietittävä kunnolla, onko valmis sitoutumaan siihen elämään, mitä leikkauksen jälkeen tuo muuttunut elimietö vaatii ja velvoittaa. Miksi hakeutua leikkaukseen, jkos jo hetken kuluttua pitäisi pystyä syömään kaikkea suuria määriä. Itse syön edelleenkin useita kertoja päivässä, noin 5 kertaa, jokainen ateria maksimissaan 2,5 dl kooltaan ja muodostuu terveellisestä hyvälaatuisesta ruuasta, jonka teen itse, en käytä eineksiä, vaan ruuan pitää olla itse tehtyä, jotta tietää, mitä syö. Kevyttä, vähärasvaista kuitupitoista ja vähän hiilareita sisältävää ruokaa. Käytän paljon kasviksia ja hedelmiä ja paljon proetiineja ja kalaa, broileria ja vain vähän muuta lihaa. Kokoliha ei mene vieläkään kunnolla eteenpäin, tätä olen testannut kahteen kertaan, noin 6kk leikkauksesta ja nyt 2v leikkauksesta, vaikutus sama, ei uppoa, vaan tahtoo tulla ylös, liian tiivistä. Jos lihaa kypsyttää reilusti pidempään, kuin normaalisti ohjeissa,niin sitä voisi pystyä syömään, mutta koska sille ei ole tarvetta, niin sitä ei tule syötyä. Mikään ruoka ei aiheuta mielihaluja ja nälkä ei ole edelleenkään vielä, vaikka leikkauksesta noin pitkä aika. Yksi suuri etu ja haittapuoli, molempia samanaikaisesti leikkauksella oli, se muutti haju- ja makuaistia suuresti. Nyt kaikki hajut, niin hyvät kuin huonotkin korostuvat ja ruuan tulee olla tuoretta, jos vähänkään vanhaa tai mahdollisesti pilaantunutta, sen huomaa jo hajussa, tai hiukan maistamalla, siksi ei kannata kuuria määriä valmsitaa ruokaa, koska se vanhenee leikatun suulle liian nopeasti. Hyviä ruokia leikkauksen jälkeen, jotka minulle tulleet vaiktuiseksi leikkauksen jälkeen, on tässä hieman listana: raejuusto maustamaton kevytviili piimä kaurapuuro kala, uunissa, esim lohi, jossa hyviä rasvoja broilerliha, maustamaton kasvikset keitettynä, uunissa, wokissa Ruuat, jotka lähes kokonaan jääneet pois, kun ei sovi: tonnikala vedessä, aivan liian kuivakkaa, tukkii suolen, tulee jossain vaiheessa ylös peruna, kiinteämaltoinen, jauhoinen sopii paremmin kaikki erilaiset pastat, jämähtää suoleen, jos liian kuivana/ liian suuri määrä makeat juomat kovin hiilihappoiset juomat rasvaiset ruuat, esim kastikkeet, ranskalaiset jne Juomista parhaita on vesi, kahvi/ tee, light energiajuomat(Ed lemon light ja rodeo light) laktoositon maito, sekä piimä


      • Tosi-iso (122kg)
        Bypass 07 kirjoitti:

        Minulla leikkauksesta jo yli 2 vuotta ja edelleen on sama tilanne, eli jos syö liian makeaa tai rasvaista, tulee huono olo( tätä en itse edes viitsi tehdä, kokemus opettanut oikean ruokavalion). Tämän kerron vain vinkiksi tulevaisuutta ajatellen, että sitä aikaa, kun niitä kestäisi hyvin, siis vanhaan malliin, ei tule, sillä leikkauksella on todellakin hyviä seurauksia , kun ruokavalio muuttuu terveelliseksi ikäänkuin automaattisesti.:) Mikään helppo tie leikkauksen läpikäyneelle ei ole, jos ne, jotka ajattelevat sen sitä olevan kerron, että näin se ei ole. Suurin osa leikatuista kärsii jostakin jossain vaiheessa leikkauksen jälkeen, jos ei ole onneksi sairauksia ja perussairauksista parantunut leikkauksen johdosta, niin edessä voi olla dumpingeja ja muuten huonoa oloa ruoan vuoksi. Monista ruokalajeista saattaa joutua luopumaan, mutta on myös niitä, joille kaikki käy, eikä mistään ole tarvinnut luopua leikkausen jälkeen, ne määrät vaan ovat huomattavasti pienempiä leikkauksen jälkeen. Moni myös kokeilee rajoja, mikä on ehkä liiankin typerää, kun lähdetään testaamaan, kestääkö se maha vaikka normaalia pizzaa kerralla, tai suuria olutmääriä. Näitä kun kokeilee, niin siitä seuraa auttamattomasti oman mahansa( mitä ei todellisuudessa edes enään ole) venyttäminen, ensin pienet annokset kasvavat huomaamattaan ja sitten kun sitä aikansa kokoajan suurentaa sitä annosta, niin pian sinne todellakin mahtuu jo vaikka kuinka suuria annoksia. Sit mietitään, kuinka jo ehkä muutamien vuosien kuluttua leikkauksesta todetaan, että paino onkin alkanut nousta uudelleen... ehkä tuolloin on syytä katsoa peiliin ja miettiä, josko se ajatus siitä leikkauksen vaikutuksesta ja tarkoituksesta ei olekaan mennyt sinne päähän kunnolla. Alkoholin käyttö on osalle tullut ongelmaksi, mikä on valitettavaa. Jos ennen on kestänyt alkoholia hyvin, niin osa kestää vielä paremmin leikkauksen jälkeen ja tuosta taas seuraa se, että sitä juo enempi ja enempi ja pian on alkoholin kanssa suoranaisia ongelmia. Kaikkai varoitukset mitä leikkauksen jälkeen on mahdollisesti odotettavissa, on otettava vakavasti ja mietittävä kunnolla, onko valmis sitoutumaan siihen elämään, mitä leikkauksen jälkeen tuo muuttunut elimietö vaatii ja velvoittaa. Miksi hakeutua leikkaukseen, jkos jo hetken kuluttua pitäisi pystyä syömään kaikkea suuria määriä. Itse syön edelleenkin useita kertoja päivässä, noin 5 kertaa, jokainen ateria maksimissaan 2,5 dl kooltaan ja muodostuu terveellisestä hyvälaatuisesta ruuasta, jonka teen itse, en käytä eineksiä, vaan ruuan pitää olla itse tehtyä, jotta tietää, mitä syö. Kevyttä, vähärasvaista kuitupitoista ja vähän hiilareita sisältävää ruokaa. Käytän paljon kasviksia ja hedelmiä ja paljon proetiineja ja kalaa, broileria ja vain vähän muuta lihaa. Kokoliha ei mene vieläkään kunnolla eteenpäin, tätä olen testannut kahteen kertaan, noin 6kk leikkauksesta ja nyt 2v leikkauksesta, vaikutus sama, ei uppoa, vaan tahtoo tulla ylös, liian tiivistä. Jos lihaa kypsyttää reilusti pidempään, kuin normaalisti ohjeissa,niin sitä voisi pystyä syömään, mutta koska sille ei ole tarvetta, niin sitä ei tule syötyä. Mikään ruoka ei aiheuta mielihaluja ja nälkä ei ole edelleenkään vielä, vaikka leikkauksesta noin pitkä aika. Yksi suuri etu ja haittapuoli, molempia samanaikaisesti leikkauksella oli, se muutti haju- ja makuaistia suuresti. Nyt kaikki hajut, niin hyvät kuin huonotkin korostuvat ja ruuan tulee olla tuoretta, jos vähänkään vanhaa tai mahdollisesti pilaantunutta, sen huomaa jo hajussa, tai hiukan maistamalla, siksi ei kannata kuuria määriä valmsitaa ruokaa, koska se vanhenee leikatun suulle liian nopeasti. Hyviä ruokia leikkauksen jälkeen, jotka minulle tulleet vaiktuiseksi leikkauksen jälkeen, on tässä hieman listana: raejuusto maustamaton kevytviili piimä kaurapuuro kala, uunissa, esim lohi, jossa hyviä rasvoja broilerliha, maustamaton kasvikset keitettynä, uunissa, wokissa Ruuat, jotka lähes kokonaan jääneet pois, kun ei sovi: tonnikala vedessä, aivan liian kuivakkaa, tukkii suolen, tulee jossain vaiheessa ylös peruna, kiinteämaltoinen, jauhoinen sopii paremmin kaikki erilaiset pastat, jämähtää suoleen, jos liian kuivana/ liian suuri määrä makeat juomat kovin hiilihappoiset juomat rasvaiset ruuat, esim kastikkeet, ranskalaiset jne Juomista parhaita on vesi, kahvi/ tee, light energiajuomat(Ed lemon light ja rodeo light) laktoositon maito, sekä piimä

        Kiitos kirjoituksesta. Yhden asian olen nyt selvittänyt ja yritän sitä myös noudattaa "Jos syön, niin en juo". Pahin olo on tullut kun ostin torilta savulohta. Ennen en välittänyt light-juomista mutta nykyään ne on ihan ok ja ei tuu pahaa oloa.


    • Tosi-iso (122kg)

      Paino ei ole yli viikkoon tippunut yhtään ...

    • risse70

      Hei, ja suuret onnittelut sinulle!!Mahtavaa että, olet päässyt "eroon"Insuliinistä!!Hieno homma!
      Nyt olisin suuresti kiinnostunut kuinka pääsit tuohon leikkaukseen?Pitääkö olla jokin sairaus takana?Minulla on ylipainoa kamalasta,ainakin tuon 50kg!!
      Ja olen pohtinut joskos uskaltaisi mennä lääkärin puheelle että,pääsisin tuohon leikkaukseen...Minulla ei ole vielä mitään sairauksia,mutta en halua olla ylipainoinen,en!!!!!Kärsin tästä kovasti!Haluan nauttia elämästä ja sen tuomista iloista!!
      Olen välillä todella masentunut tähän olotilaani!!!!
      Auta minua!!!!!

      • jepa01

        ...ei tarvitse olla välttämättä mitään lihaavuuteen liittyviä sairauksia että leikkaukseen pääsisi, kuhan vaan bmi on tarpeeksi eikä ole mikään ahimija... päätöksenhän tekee lääkäri että pääseekö vai ei mutta itse ainakin pääsin leikkausjonoon vaikka ei ole sairauksia (polvi aina välillä vähän oireilee mut ei siis muuta ole enkä halua). Mulla tämä taival on nyt kestänyt kohta 6kk ja kuulemma pitkään saan vielä odottaa...toi reilu vuosi on vissiin aika perus ollu että malttia sitten tarvitsee ton odottelun kanssa :)


      • Tosi-iso (121kg)

        Lähtötilanne
        -Painoindeksi 43
        -Verenpainelääkitys
        -Kolestrolilääkitys
        -Aikuistyypin diabetes (Lantus 140 yksikköä Oramet 850mg * 3)
        -Useita laihdutuksia takana, ryhmä laihdutuslääkkeet kokeiltu

        Työterveyslääkäri kirjoitti lähetteen
        -Tutkimuksia ja haastatteluja
        -Mahalaukun tähystys
        -Helikopakteerin häätö (2kk)
        -Tutkimuksia ja haastatteluja ja tutustuminen Peijakseen.

        Siitä kun työterveyslääkäri kirjoitti lähetteen => leikkauspäivään kesti noin 1v ja 3kk. Aika pitkä odotusaika.

        Tavoitteeni on laihtua yhteensä n. 60kg


      • Mimoi
        Tosi-iso (121kg) kirjoitti:

        Lähtötilanne
        -Painoindeksi 43
        -Verenpainelääkitys
        -Kolestrolilääkitys
        -Aikuistyypin diabetes (Lantus 140 yksikköä Oramet 850mg * 3)
        -Useita laihdutuksia takana, ryhmä laihdutuslääkkeet kokeiltu

        Työterveyslääkäri kirjoitti lähetteen
        -Tutkimuksia ja haastatteluja
        -Mahalaukun tähystys
        -Helikopakteerin häätö (2kk)
        -Tutkimuksia ja haastatteluja ja tutustuminen Peijakseen.

        Siitä kun työterveyslääkäri kirjoitti lähetteen => leikkauspäivään kesti noin 1v ja 3kk. Aika pitkä odotusaika.

        Tavoitteeni on laihtua yhteensä n. 60kg

        en tiedä oletko mies vai nainen mutta josko joku osaisi vastata kysymykseeni
        - mitenkäs jos on lauhdutusleikattu ja suunnittelee raskautta,onko jotain vaaraa??

        -miten raskaana saa kaikki vitamiinit ja hivenaineet?

        -miten käy laihtuessa venyneeb nahan,jääkö se roikkumaan

        kiitos jo etukäteen


      • Että olet
        Tosi-iso (121kg) kirjoitti:

        Lähtötilanne
        -Painoindeksi 43
        -Verenpainelääkitys
        -Kolestrolilääkitys
        -Aikuistyypin diabetes (Lantus 140 yksikköä Oramet 850mg * 3)
        -Useita laihdutuksia takana, ryhmä laihdutuslääkkeet kokeiltu

        Työterveyslääkäri kirjoitti lähetteen
        -Tutkimuksia ja haastatteluja
        -Mahalaukun tähystys
        -Helikopakteerin häätö (2kk)
        -Tutkimuksia ja haastatteluja ja tutustuminen Peijakseen.

        Siitä kun työterveyslääkäri kirjoitti lähetteen => leikkauspäivään kesti noin 1v ja 3kk. Aika pitkä odotusaika.

        Tavoitteeni on laihtua yhteensä n. 60kg

        päässyt leikkaukseen!

        Mitäköhän moinen lysti maksaa?


      • Tosi-iso (120kg)
        Että olet kirjoitti:

        päässyt leikkaukseen!

        Mitäköhän moinen lysti maksaa?

        Tähän mennessä koko lysti on tullut maksamaan noin 100€. Olen käyttänyt kunnallisia palveluja hyväksi.

        Turussa yksityisellä lysti maksaa noin 10000€ ja Virossa lysti maksaa 4000€.


    • 140kg

      Mutta en saa pitkääverensokeria laskemaan, tällä hetkellä 9 ja pitäisi saada putoamaan alle 7 mään , leikkaava lääkäri sanoi minulle.Painon sain jo välillä putoamaan 118kg verensokerit 7 ja kävin kaikissa kokeissakin leikkausta varten ja kaikki oli ok. ja sitten odottelin ja kuinkas ollakkaan , kaikki paino takaisin syömällä , no lääkäri totesi ei voi leikata kun pitkät verensokerit on niin korkealla
      ei kuulemma välitä painosta mitä se on, mutta sokeriarvot pitää saada kohdalleen.
      Minulla on nivelreuma ja liikuminen on välillä tosi huonoa kipujen takia.
      Lääkitys lantus 130yksikköä aamulla ja diformin 1000mg aamulla ja illalla ja siinä välissä ateria insuliini novorapid 10-15 yksikköä, välillä verensokerit heittää niin pahasti alas, ne on joskus alle 2 ja sitten pomppaa 17-18 kun en osaa syödä oikeita määriä ja niin lopen kyllästynyt tähän painoon ja laihduttamiseen.
      Miten teillä muilla jo leikatuilla oli tämä pitkäverensokeri tilanne oli leikkaukseen mennessä, haluan todella siihen leikkaukseen. APUA Auttakaa ja kannustakaa mua...

      • leikkaukseen

        Itse en pääse tuohon leikkaukseen, kun olen "liian" laiha (BMI vain 33) ei vaan näytä siltä. Eikös leikkaukseen pääsyn edellytyksenä ole myös tuloksekas laihduttaminen, mutta silti BMI on vieläkin sairaalloisen puolella. Liikuntavaikeuksien vuoksi (polven nivelrikko) liikun aika vähän ja laihtuminen on vaikeaa. Silti pitkä sokeri on ollut jatkuvasti tuossa 7 hujakoilla ja välillä hiukan allekin. En ole päässyt edes uusien diabeteslääkkeiden testiryhmään yrityksistä huolimatta kun rajana on tuo 7%. Otaksun että jos lihavuusleikkausta varten laihduttaa leikkauskriteerien mukaan, pitkän sokerin luulisi pysyvän alle 7.


      • lihava
        leikkaukseen kirjoitti:

        Itse en pääse tuohon leikkaukseen, kun olen "liian" laiha (BMI vain 33) ei vaan näytä siltä. Eikös leikkaukseen pääsyn edellytyksenä ole myös tuloksekas laihduttaminen, mutta silti BMI on vieläkin sairaalloisen puolella. Liikuntavaikeuksien vuoksi (polven nivelrikko) liikun aika vähän ja laihtuminen on vaikeaa. Silti pitkä sokeri on ollut jatkuvasti tuossa 7 hujakoilla ja välillä hiukan allekin. En ole päässyt edes uusien diabeteslääkkeiden testiryhmään yrityksistä huolimatta kun rajana on tuo 7%. Otaksun että jos lihavuusleikkausta varten laihduttaa leikkauskriteerien mukaan, pitkän sokerin luulisi pysyvän alle 7.

        bmi:iin pitää olla 25 ja laihtua pitää 5% painosta.


      • tuijeliini
        lihava kirjoitti:

        bmi:iin pitää olla 25 ja laihtua pitää 5% painosta.

        Mitä tarkotat, että bmi pitää olla 25. Sehän on ihanteellinen. Bmi pitää olla yli 40, jos mielii leikkaukseen.


    • lihavuusleikkaukset

      Kyllä se pitäs jollain muulla konstilla laihtua ja lopettaa ylensyöminen kuin jollain hiton leikkauksilla. Liikkukaa ja syökää kohtuullisesti!! Herkut pois.

      • aina1958

        kyseessä sairaalloinen lihavuus ja kaikki eivät voi jonkun muun sairauden takia liikkua esim. nivel reuma ym.sairauksia ja sellaisen ihmisen on ihan turha tulla sanomaan, että liikkukaa ja herkut pois kun ei tiedä kuinka vaikeaa se joillekkin ihmisille on, tuskin näitä leikkauksia olisi alettu tekemään jos niistä ei olisi mitään hyötyä näille ihmisille. Mutta aina löytyy täältä oli sitten mikä tahansa keskustelu käynnissä, että pakko pistää hanttiin tässäkin asiassa , kun ei itse sitä tarvitse tai ole samaa mieltä asiasta, no minä ainakin puollan tätä. Onnea vaan kaikille teille jotka sinne pääsette ja saatte tuloksia aikaiseksi.


      • näitä...
        aina1958 kirjoitti:

        kyseessä sairaalloinen lihavuus ja kaikki eivät voi jonkun muun sairauden takia liikkua esim. nivel reuma ym.sairauksia ja sellaisen ihmisen on ihan turha tulla sanomaan, että liikkukaa ja herkut pois kun ei tiedä kuinka vaikeaa se joillekkin ihmisille on, tuskin näitä leikkauksia olisi alettu tekemään jos niistä ei olisi mitään hyötyä näille ihmisille. Mutta aina löytyy täältä oli sitten mikä tahansa keskustelu käynnissä, että pakko pistää hanttiin tässäkin asiassa , kun ei itse sitä tarvitse tai ole samaa mieltä asiasta, no minä ainakin puollan tätä. Onnea vaan kaikille teille jotka sinne pääsette ja saatte tuloksia aikaiseksi.

        kaikkiviisaita selittelijöitä. Oikein pistää vihaksi kun lehdissä kerrotaan kuinka hauskaa on pyöräillä tai sauvakävellä. Molemmista pidän, mutta en pysty kun on tukielinsairauksia. Herkut on jätetty pois jo aikoja sitten että pysyisin edes näissä painoissa, mutta kun ei pysty liikkumaan niin paino vain yrittää nousta. Kyllä terveiden on helppo sanoa että herkut pois ja liikkukaa, eikä ajatella hetkeäkään että joku ei todellakaan pysty liikkumaan kuten itse pystyy.

        Äääähhhhh - suututtaa ihan todella!!!!


      • Niinpä.
        näitä... kirjoitti:

        kaikkiviisaita selittelijöitä. Oikein pistää vihaksi kun lehdissä kerrotaan kuinka hauskaa on pyöräillä tai sauvakävellä. Molemmista pidän, mutta en pysty kun on tukielinsairauksia. Herkut on jätetty pois jo aikoja sitten että pysyisin edes näissä painoissa, mutta kun ei pysty liikkumaan niin paino vain yrittää nousta. Kyllä terveiden on helppo sanoa että herkut pois ja liikkukaa, eikä ajatella hetkeäkään että joku ei todellakaan pysty liikkumaan kuten itse pystyy.

        Äääähhhhh - suututtaa ihan todella!!!!

        Syö vähemmän niin laihdut. Sitten ne tukielimetkin alkavat pelittämään. Liikkumisella ei voi laihtua kuin huippu-urheilija.


      • ÄRSYTIT

        Voi sua tietämätöntä!!!Voisit siirtyä muille sivuille.Täällä olevat eivät varmaan rupea sinulle tekemään selvitystä ylipainostaan.HEIPPA !!!


    • mukava nainen

      Jos paino ongelmia on ei siinä auta mitkään leikkaukseet
      Ihmisen pitä ajatella ja jättä ylimääräiset kilot pois
      Siispä lähde liikkeelle ja syö alkuun puolet vähemmän kaikkea mitä ennen söit
      jätä makeiset pois ja kaikki pulllat viinerit ja vaalea leipä .
      Syö säännöllisesti normaali ruoka mutta pieni annosvain ota vaikka pienemälle lautaselle niin opit ottamaan vähemmän
      Juo vettä 2 litraa päivässä
      Heti alkaa näkyä jo viikossa tuo ja antaa intoa jatkaa taa seteenpäin varmasti
      Syö marjoja hedelmiä ja vihanneksia paljon ja mausta ne (ei suolalla vaan muuilla yrteillä ja mausteilla) Käytä öljyä ruuanlaittoon ei kovia rasvoja
      Niin paino tippuu äkkiä vauhdilla ja lisää liikuntaa jaksamisen ja innostumisen paranemisen myötä aina
      Tämä on ainoa oikea tapa oikeasti laihtua ja pitää se paino kurissa
      älä unohda siis huolehtia itsestäsi .
      kaikki muut konstit on vain teknisiä tai lääkeitä tai jotain kuureja joita ei voi jatkaa kauan ja ei oikeasti laihdu pysyvästi
      Siis liiku ja mieti mitä syöt

      • hellät tunteet

        Se menee enpä tähän ikään ole tullut kokeiltua kun 1001 kertaa.....
        ihan sama kun sanoisi alkoholistille pienennä pulloa ja osta viccy vettä ja juo vielä
        2litraa vettä ja koita välttää alkon ovesta kävelyä sisään ja vältä niitä ihmisiä jotka juovat , ja käy lenkillä ja mieti mitä juot ja mieti vielä sitäkin kuinka monen ihmisen elämän pilaat, omasi lisäksi.
        Ihan oikeasti , jos olet sitä mieltä voisitko tulla heiluttelemaan jalkoja mun puolesta , että ne liikkuis ton perseen mukana , kun olen halvaantunut vyötäröstä alaspäin.

        Siis mieti mitä kirjoitat, koska lihavuusleikkaus ei ole aina käveleville, joille sen myös ilomielin suon.


      • kilohiirulainen

        Mää muualle mäkättämään...


      • lainkaan

        Nuo neuvosi on täsmälleen kuin minun elämästäni! Eipä vaan auta. Ainoa ratkaiseva ero löytyy sieltä lopusta: "Siis liiku ja mieti mitä syöt" Minä todella mietin mitä syön, kaikki ruoka kulkee keittiövaa'an kautta enkä syö liikaa. Ruokakin on juuri tuollaista mitä neuvot. Mutta en pysty liikkumaan tukielinsairauksieni takia muuten kuin juuri ne pakolliset kauppa- ja muut matkat. Kävelen näitä matkoja, mutta kohtuudella koska sen jälkeen joudun kärsimään pahoista kivuista lääkkeistä huolimatta. Minä en pääse lihavuusleikkaukseen, koska olen väliinputoaja. Ylipainoa on reippaasti, mutta ei täytä lähellekään lihavuusleikkauksen kriteereitä (olen liian "laiha"). Lihavuusleikkaus parantaisi siinä sivussa diabeteksenikin ja pääsisin eroon siitä kourallisesta pillereitä joita joudun syömään päivittäin. Mutta silti en halua lihottaa itseäni leikkauskelpoiseksi. On sitä helppo neuvoa kun itse on terve, mietipä hiukan ennen kuin kirjoitat tuollaista. Tämä porukka tietää täsmälleen miten PITÄISI syödä ja liikkua, mutta kun se ei kaikilla ole mahdollista.


      • ärsy

        JAHÖPÖHÖPÖ Mukava nainen !!!!


      • Anonyymi

        Vitun ääliö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vitun ääliö.

        Siis 'mukava nainen' täys persläpi.


    • krooninen.sairastelija

      Hei kaikki!

      Olen miettinyt noita lääketieteellisiä apukeinoja laihdutukseen. Tässä ensin hiukan historiaa itsestäni.
      Olen lapsesta saakka kärsinyt ylipainosta, jo ihan leikki-ikäisenä olin selkeästi ylipainoinen. Nuorena lihoin todella paljon lyhyessä ajassa lääkitykseni vuoksi. 4kk:ssa tuli painoa lisää 25kg. Lääkityksen loputtua ne kyllä tippuivat poiskin itsellään. Hiukan ylipainoiseksi kuitenkin jäin. Vähän myöhemmin sairastuin masennukseen ja bulimiaan ja laihduin jopa alle normaalipainon hyvin nopeasti.
      Kun sain itseni psyykkisesti kuntoon ja bulimiankin kuriin aloin kuitenkin taas lihoa. Siitä asti paino on mennyt vain ylöspäin. Välillä olen saanut laihdutettua jopa 15kg, mutta aina on paino tullut takaisin. Pahimmillaan painoni on ollut 116kg ja alimmillaan (bulimian aikana) 56kg. Pituuteni on 166cm. Tällä hetkellä painan 101kg.
      Tietääkö kukaan teistä siitä syömishäiriöstä (en muista nimeä), jossa ihminen ei hallitse syömistään ollenkaan, vaikka kuinka yrittäisi? Olen kuullut, että sellainen on olemassa ja siihen voi sairastua esim. niin, että syömishäiriö tavallaan kääntyy päälaelleen (jos on esim. sairastanut bulimiaa). Lääkäri ei halunnut oikein ottaa kantaa koko asiaan. Ei kyllä myöskään kumonnut tätä vaihtoehtoa. On todella pelottavaa, kun tosissaan tekee kaikkensa, että pystyisi hallitsemaan itsensä, siinä onnistumatta. Itsehillintä syömisen suhteen on ollut täysin hukassa. Nyt olen onneksi löytänyt uusia keveämpiä vaihtoehtoja, mutta kun ei mitään kuitenkaan kestäisi hirveitä määriä syödä.
      Lääketieteellisistä keinoista ns. laihdutuspillerit (heikentävät rasvan imeytymistä) ovat minulta kielletty. Neurologi ei uskaltanut antaa niihin lupaa. Niistä ei ymmärtääkseni ole vielä tietoa, kuinka paljon vaikuttavat muiden aineiden imeytymiseen ja on siis riski, että lääkkeideni imeytyminen heikentyisi.
      Mites tuo leikkaus... Minkälainen ongelma ylipainon täytyy olla, että leikkaukseen lähdetään? Kertoisitteko minulle hiukan prosessista ennen leikkausta ja itse leikkauksesta? Olen nyt saanut taas tiputettua painoa ihan mukavasti kuitenkin. Painoindeksini on tällä hetkellä n.36,5. Bmi huiteli ennen tätä laihtumista melkein 40:ssä.

      Yst.terv: K.S

      • Miksi en pääse

        Painan 146kg tällä hetkellä. kolmekymmentä vuotta olen pyrkinyt leikkaukseen, nyt alkaa ikä tulla vastaan.Olen 63 v
        Olen terve muuten paitsi kolmen selkäydinkanavan avausleikkauksen tuloksena menettänyt kävelykyvyn ja virtsan pidätyksen-
        Olen katkeran kateellisena lukenut teksti TV ja muita kirjoituksia, kuinka leikkauksia on lisätty.

        Vuosi sitten Peijaksessa luvattiin leikkaa. Mutta minun olisi pitänyt ½v käydä kerran viikossa keskustelemasa hertsikan laihdutus ryhmässä.
        Siihen en pystynyt sillä en saanut avustajaa joka olisi minua sinne kuljettanut mennentullen. Koska virtsa ei pysy, vaipat on.
        Selkään on laitettu pitkäpätkä metallia pitämään kanavaa auki ja se estää kyykkimisen kumartumisen,etc.
        Olen myös pyrkinyt rintojen pienennys leikkaukseen,(en ole päässyt) sillä nekin estää hygienisen hoidon/pesun yläosasta, koska käteni eivät yllä . Alaosan hoitaa hoitajat.
        Anteeksi mutta en voi olla katkeroitumatta ja itkemättä itsesäälistä. Sillä kaikki ne vuodet olen yrittänyt päästä leikkaukseen. Ja taistellut paikasta itselleni.
        Näin on minun kohdallani - ikävä kyllä.


      • hölmistynyt
        Miksi en pääse kirjoitti:

        Painan 146kg tällä hetkellä. kolmekymmentä vuotta olen pyrkinyt leikkaukseen, nyt alkaa ikä tulla vastaan.Olen 63 v
        Olen terve muuten paitsi kolmen selkäydinkanavan avausleikkauksen tuloksena menettänyt kävelykyvyn ja virtsan pidätyksen-
        Olen katkeran kateellisena lukenut teksti TV ja muita kirjoituksia, kuinka leikkauksia on lisätty.

        Vuosi sitten Peijaksessa luvattiin leikkaa. Mutta minun olisi pitänyt ½v käydä kerran viikossa keskustelemasa hertsikan laihdutus ryhmässä.
        Siihen en pystynyt sillä en saanut avustajaa joka olisi minua sinne kuljettanut mennentullen. Koska virtsa ei pysy, vaipat on.
        Selkään on laitettu pitkäpätkä metallia pitämään kanavaa auki ja se estää kyykkimisen kumartumisen,etc.
        Olen myös pyrkinyt rintojen pienennys leikkaukseen,(en ole päässyt) sillä nekin estää hygienisen hoidon/pesun yläosasta, koska käteni eivät yllä . Alaosan hoitaa hoitajat.
        Anteeksi mutta en voi olla katkeroitumatta ja itkemättä itsesäälistä. Sillä kaikki ne vuodet olen yrittänyt päästä leikkaukseen. Ja taistellut paikasta itselleni.
        Näin on minun kohdallani - ikävä kyllä.

        Säännöllisesti kellon kanssa jos ihminen tekee esim vuorotyötä tai on muuten epäsäännöllisen mittaisissa työpäivissä? Ja toiset ei kykene syömään montaa kertaa päivässä.Itse olen myös ylipainoinen reilusti ja on vaikeaa saada painoo tippumaan ja työni on juurikin sellaista etten tiedä koska kotiin pääsen joten sellanen murkinointi on aivan mahdoton ajatus koska en voi lopettaa työn tekoa juuri sillä hetkellä kun kello sanoo että ruoka-aika.Ei se vaan kaikkien kohdalla mene noin. Enkä myöskään aamulla herätessä pysty aamupalaa syömää yäk..mukillinen kahvia on aamupala.Hyvä täälä on luisevien rimpuloiden jotka ei liho vaikka söisivät hevosen napista asiasta josta ei mitään tiedä ja olla sormi sojossa moittimassa ja syyllistämässä pullukoita ihmisiä jotka ei välttämättä edes voi tilanteelleen mitään.Ja joku edellinen kirjoittaja jo sanoikin että täällä palstoilla on aina jonkun esitettävä eriävä mielipide vaikka väkisin.
        Ei muutakun hirmusesti lykkyä kaikille painonsa kanssa taisteleville pidetään peukkuja onnistumiselle!


      • edellisen
        hölmistynyt kirjoitti:

        Säännöllisesti kellon kanssa jos ihminen tekee esim vuorotyötä tai on muuten epäsäännöllisen mittaisissa työpäivissä? Ja toiset ei kykene syömään montaa kertaa päivässä.Itse olen myös ylipainoinen reilusti ja on vaikeaa saada painoo tippumaan ja työni on juurikin sellaista etten tiedä koska kotiin pääsen joten sellanen murkinointi on aivan mahdoton ajatus koska en voi lopettaa työn tekoa juuri sillä hetkellä kun kello sanoo että ruoka-aika.Ei se vaan kaikkien kohdalla mene noin. Enkä myöskään aamulla herätessä pysty aamupalaa syömää yäk..mukillinen kahvia on aamupala.Hyvä täälä on luisevien rimpuloiden jotka ei liho vaikka söisivät hevosen napista asiasta josta ei mitään tiedä ja olla sormi sojossa moittimassa ja syyllistämässä pullukoita ihmisiä jotka ei välttämättä edes voi tilanteelleen mitään.Ja joku edellinen kirjoittaja jo sanoikin että täällä palstoilla on aina jonkun esitettävä eriävä mielipide vaikka väkisin.
        Ei muutakun hirmusesti lykkyä kaikille painonsa kanssa taisteleville pidetään peukkuja onnistumiselle!

        Kirjoittajan kanssa. Olen koko ikäni taistellut ylipainon kanssa. Se ei ole syömällä hankittu.

        Mielenterveyslääkkeitä söin 11 vuotta ja ne pitivät huolen että pullukkana oli ja pysyi.

        Olen senjälkeen laihtunut noin 25 kiloa, mutta helppoa se ei ole ollut.
        Syön erittäin järkevästi ja terveellisesti, liikun paljon, silti paino pyrkii nousemaan.

        Ilmeisesti se on minulla geeneissä vai miksi sitä sanotaan.

        Sen vuoksi näen punaista kun joku sanoo noin ja syyllistää. Ymmärrän hyvin millaisessa ahdingossa ylilihavat ihmiset elävät. On hyvä että on olemassa jokin lääketieteellinen ja suht`koht turvallinen tapa auttaa heitä.

        Nämä dokumentit, mitä tv.ssä on esitetty antavat vähintään vääristyneen kuvan koko laihdutusleikkauksista ja niistä ihmisistä, jotka joutuvat siihen turvautumaan.

        annetaan sellainen kuva, että kaikki ovat omasta syystään ahmimalla tulleet siihen kokoon.

        Tsemppiä vaan kaikille leikkaukseen päässeille ja sinne jonottaville!


      • rimpula ja kovilla
        hölmistynyt kirjoitti:

        Säännöllisesti kellon kanssa jos ihminen tekee esim vuorotyötä tai on muuten epäsäännöllisen mittaisissa työpäivissä? Ja toiset ei kykene syömään montaa kertaa päivässä.Itse olen myös ylipainoinen reilusti ja on vaikeaa saada painoo tippumaan ja työni on juurikin sellaista etten tiedä koska kotiin pääsen joten sellanen murkinointi on aivan mahdoton ajatus koska en voi lopettaa työn tekoa juuri sillä hetkellä kun kello sanoo että ruoka-aika.Ei se vaan kaikkien kohdalla mene noin. Enkä myöskään aamulla herätessä pysty aamupalaa syömää yäk..mukillinen kahvia on aamupala.Hyvä täälä on luisevien rimpuloiden jotka ei liho vaikka söisivät hevosen napista asiasta josta ei mitään tiedä ja olla sormi sojossa moittimassa ja syyllistämässä pullukoita ihmisiä jotka ei välttämättä edes voi tilanteelleen mitään.Ja joku edellinen kirjoittaja jo sanoikin että täällä palstoilla on aina jonkun esitettävä eriävä mielipide vaikka väkisin.
        Ei muutakun hirmusesti lykkyä kaikille painonsa kanssa taisteleville pidetään peukkuja onnistumiselle!

        Anteeksi, mutta tuo on suuri harhaluulo, että laihana pysyisi "itsestään".
        tai muka "hoikat voisivat syödä mitä vaan lihomatta."

        Vaatii jatkuvaa työtä ja itsekuria, liikuntaa (vaikka ei huvita, ei ehtisi, jaksaisi jne),
        kieltäytymisiä herkuista, jotta pysyisi normaalipainoisena.

        Ehkä olisi reilumpaa sanoa, että toiset eivät kykene vastustamaan nykyajan ylenpalttista ruokamäärää ja helppoa liikkumista autolla ovelta ovelle.
        Oma kulutus jää minimiin, syödään yli tarpeen ja korvataan salaatit ja vedet pelkillä välipaloilla tai pikaruualla. Tai syödään sitä sinänsä tervellistä ruokaa liikaa, liian isoja annoksia.

        Onneen tai laihuuteen ei ole oikotietä!


      • edellinen
        rimpula ja kovilla kirjoitti:

        Anteeksi, mutta tuo on suuri harhaluulo, että laihana pysyisi "itsestään".
        tai muka "hoikat voisivat syödä mitä vaan lihomatta."

        Vaatii jatkuvaa työtä ja itsekuria, liikuntaa (vaikka ei huvita, ei ehtisi, jaksaisi jne),
        kieltäytymisiä herkuista, jotta pysyisi normaalipainoisena.

        Ehkä olisi reilumpaa sanoa, että toiset eivät kykene vastustamaan nykyajan ylenpalttista ruokamäärää ja helppoa liikkumista autolla ovelta ovelle.
        Oma kulutus jää minimiin, syödään yli tarpeen ja korvataan salaatit ja vedet pelkillä välipaloilla tai pikaruualla. Tai syödään sitä sinänsä tervellistä ruokaa liikaa, liian isoja annoksia.

        Onneen tai laihuuteen ei ole oikotietä!

        Todellakin hyvin sanottu tuo edellinen.
        Hoikkana pysyminen vaatii työtä. Eli liikuntaa on harrastettava ja ei voi syödä herkkuja mielin määrin.
        Ja kyllä vuorotyöläinenkin voi syödä terveellisesti. Tiedän monta vuorotyössä käyvää, jotka ovat normaalipainoisia. Se on huono selitys ylipainolle.


      • The thing
        edellinen kirjoitti:

        Todellakin hyvin sanottu tuo edellinen.
        Hoikkana pysyminen vaatii työtä. Eli liikuntaa on harrastettava ja ei voi syödä herkkuja mielin määrin.
        Ja kyllä vuorotyöläinenkin voi syödä terveellisesti. Tiedän monta vuorotyössä käyvää, jotka ovat normaalipainoisia. Se on huono selitys ylipainolle.

        Kukkua että ei muka pysy hoikkana ittestään. Kyllä mun mies pysyy. Syö mitä vaan koska vaan. Juo noin 3 litraa päivässä limpsaa, syö karkkia, ruuan se haluaa kermassa ja voissa haudutettuna. Syö leivonnaisia ja viittäkymppiä käy. Ei harrasta ollenkaan liikuntaa BMI ollu aina siis aina 18 kieppeillä.


      • lihava omasta syystään
        hölmistynyt kirjoitti:

        Säännöllisesti kellon kanssa jos ihminen tekee esim vuorotyötä tai on muuten epäsäännöllisen mittaisissa työpäivissä? Ja toiset ei kykene syömään montaa kertaa päivässä.Itse olen myös ylipainoinen reilusti ja on vaikeaa saada painoo tippumaan ja työni on juurikin sellaista etten tiedä koska kotiin pääsen joten sellanen murkinointi on aivan mahdoton ajatus koska en voi lopettaa työn tekoa juuri sillä hetkellä kun kello sanoo että ruoka-aika.Ei se vaan kaikkien kohdalla mene noin. Enkä myöskään aamulla herätessä pysty aamupalaa syömää yäk..mukillinen kahvia on aamupala.Hyvä täälä on luisevien rimpuloiden jotka ei liho vaikka söisivät hevosen napista asiasta josta ei mitään tiedä ja olla sormi sojossa moittimassa ja syyllistämässä pullukoita ihmisiä jotka ei välttämättä edes voi tilanteelleen mitään.Ja joku edellinen kirjoittaja jo sanoikin että täällä palstoilla on aina jonkun esitettävä eriävä mielipide vaikka väkisin.
        Ei muutakun hirmusesti lykkyä kaikille painonsa kanssa taisteleville pidetään peukkuja onnistumiselle!

        ... kuin peukut pystyssä! Se joka aina vetoaa omiin erityislaatuisiin vaikeuksiinsa noudattaa ruokavalion noudattamisessa ja liikkumisessa voi olla kyllä sataprosenttisen varma, että saa valittaa lopun ikäänsä. Toisilla kilot putoavat helpommin kuin toisilla, mutta ei se tee silti laihduttamisesta mahdotonta.

        Minulla kilojen tippumista vaikeuttaa lääkitys, mutta se on kuitenkin erittäin pieni murhe laiskuuteen verrattuna, joten en viitsi edes mainita sitä silloin kun aika ruveta listaamaan tekosyitä.


      • munkin mies on kun tikku
        The thing kirjoitti:

        Kukkua että ei muka pysy hoikkana ittestään. Kyllä mun mies pysyy. Syö mitä vaan koska vaan. Juo noin 3 litraa päivässä limpsaa, syö karkkia, ruuan se haluaa kermassa ja voissa haudutettuna. Syö leivonnaisia ja viittäkymppiä käy. Ei harrasta ollenkaan liikuntaa BMI ollu aina siis aina 18 kieppeillä.

        ja syö ihan sikana kaikkea eikä liho siis ei millään.(syö 2 tunnin välein ) Ja minä syön puolet vähemmän ja oon melkein tuplat herran koosta =(( ja koitan syödä ihan terveellistä normaalia kotiruokaa.Odotan päätöstä että pääsisin leikkaukseen.


      • !!!!!!!
        edellinen kirjoitti:

        Todellakin hyvin sanottu tuo edellinen.
        Hoikkana pysyminen vaatii työtä. Eli liikuntaa on harrastettava ja ei voi syödä herkkuja mielin määrin.
        Ja kyllä vuorotyöläinenkin voi syödä terveellisesti. Tiedän monta vuorotyössä käyvää, jotka ovat normaalipainoisia. Se on huono selitys ylipainolle.

        Tein yli 30 vuotta jatkuvaa kolmivuorotyötä. Se ei ollut lihoamiseni syy, sillä vuoroista riippumatta pidin ruokailurytmini samanlaisena ja säännöllisenä koko ajan. Koska ruokatuntia tai kahviaikoja ei ollut (piti syödä työn ohessa), monta kertaa ruokalautanen sai jäädä jäähtymään ja sitten lämmitettiin uudelleen kun pääsi irti työtehtävistä.

        Herkkuja en syö kuin erittäin satunnaisesti. En osta niitä edes kotiin, ettei tule houkutusta. Pyrin mahdollisimman terveellisiin ruokiin. Kuntorempassa opin aikoinaan oikeiden rasvojen käyttötavan ja sillä painoni putosikin n. 15 kg. Polven nivelrikon (geeniperimä) vuoksi en pysty liikkumaan kuin pakolliset ja siksi painokin on taas noussut. Laihduttaminen vaatii todellakin työtä, mutta kun työvälineet puuttuu, yhtälö on mahdoton. Terveen on helppo sanoa että liiku, mutta kun ei voi. Ainoa lohdutukseni on etten ole niin pahassa kunnossa kuin äitini. BMI on paljon pienempi ja polvivaivatkin ovat tulleet joitakin vuosia myöhemmin kiusaksi. Eniten harmittaa kun pojallani alkaa olla myös noita polvivaivoja vaikka hän on pyrkinyt kaikin tavoin pysyä normaalipainossa.


      • syömishäiriöllä

        varmaan BED:ä? Suomeksi ahmimishäiriö. Valta-osa lihavista sairastaa BED:iä ja eivät kykene hallitsemaan syömistään.

        Esim tv:n laihdutusohjelmien ihmiset jokainen ovat olleet BED-ihmisiä. Kun on näytetty ne ruokamäärät mitä kukin on ahminut viikon sisään, niin harva on edes huomannut syöneensä niin paljon.

        Ahmimisen takana on yleensä jokin syy ja ihminen lohduttautuu ruualla tai ylipäätään syömällä ja syö moninkertaisen määrän kulutukseen nähden.

        Tunnistan itsessäni myös ahmimista, mutta olen kyennyt pitämään painon aika lailla samana, mutta haluaisin olla hoikempi, sillä kyse on myös terveydestä.
        Ylipainoa on n 12-15kg.

        Kun mieltä painaa jokin, niin kaapille etsimään jotain suuhunpantavaa. Joidenkin kohdalla ei edes laihdutusleikkaus tuo pysyvää tulosta, jos ei kykene hallitsemaan syömistään. Ihminen lihoo entisiin mittoihin ajan myötä jos elintavat eivät muutu.

        Eräälle tutulle tehtiin rintojen pienennysleikkaus toista kymmentä vuotta sitten ja hän lihonut entisestään ja myös rinnat ovat suuremmat kuin koskaan.


    • tää ei oo

      nyt mikään herja!

      Selittäkää mulle, miksi ihminen pitää ensin leikata ennen kuin se lopettaa syömästä?

      • piupaukulkija

        että on monenlaisia ihmisiä ja monenlaisia aineenvaihduntoja. Toiset eivät oikeasti liho mistään ruoasta ja toiset lihovat puolta vähemmästä. Täällä töissäkin on monia jotka laihtuvat yövuoroviikkojen aikana ja sitten on toisia jotka turpoavat vastaavasti yövuorojen aikana. Eikä kaikille vaikuta yövuorot mitään, toiset nukkuu 8 tunnin unia mennen tullen..toiset nukkuu vain 4 tuntia vuorokaudessa, ja googlesta löytyy mitä vähäunisuus teettää.
        Sitten aineenviahdunnasta, tiedetään että on hitaita aineenvaihduntoja ja nopeita, ne joilla on nopea aineenvaihdunta pysyvät laihoina, miksi näillä jotka luonnostaan pysyvät laihana on oikeus tuomita ne joilla on toisenlainen aineenvaihdunta? terveyslehdessäkin oli ns aisantuntijan lausunto että vaikka hän itse on niitä jotka eivät liho millään niin ne jotka lihovat ovat laiskoja eivätkä hoida itseään riittävästi.Outoa että sellaiset jotka eivät liho voivat opastaa sellaisia joilla ainenevaihdunta on toisenlainen.Mitä hyvää on luurangossa?


      • Normaalipainoinen
        piupaukulkija kirjoitti:

        että on monenlaisia ihmisiä ja monenlaisia aineenvaihduntoja. Toiset eivät oikeasti liho mistään ruoasta ja toiset lihovat puolta vähemmästä. Täällä töissäkin on monia jotka laihtuvat yövuoroviikkojen aikana ja sitten on toisia jotka turpoavat vastaavasti yövuorojen aikana. Eikä kaikille vaikuta yövuorot mitään, toiset nukkuu 8 tunnin unia mennen tullen..toiset nukkuu vain 4 tuntia vuorokaudessa, ja googlesta löytyy mitä vähäunisuus teettää.
        Sitten aineenviahdunnasta, tiedetään että on hitaita aineenvaihduntoja ja nopeita, ne joilla on nopea aineenvaihdunta pysyvät laihoina, miksi näillä jotka luonnostaan pysyvät laihana on oikeus tuomita ne joilla on toisenlainen aineenvaihdunta? terveyslehdessäkin oli ns aisantuntijan lausunto että vaikka hän itse on niitä jotka eivät liho millään niin ne jotka lihovat ovat laiskoja eivätkä hoida itseään riittävästi.Outoa että sellaiset jotka eivät liho voivat opastaa sellaisia joilla ainenevaihdunta on toisenlainen.Mitä hyvää on luurangossa?

        Tässä ketjussa on keskusteltu sairaalloisesta ylipainoista. Sitä on oikeasti olemassa. Ei normaalipainoinen osaa oikein hypätä sen yli-lihavan ihmisen housuihin kokemaan mitä sellaisen painon kanssa eläminen oikeasti on.

        Yrittäkää olla empaattisia ja asettua toisen ihmisen asemaa. Sitten voitte tulla tuomaroimaan ja syyllistämään.


      • Mutta:
        piupaukulkija kirjoitti:

        että on monenlaisia ihmisiä ja monenlaisia aineenvaihduntoja. Toiset eivät oikeasti liho mistään ruoasta ja toiset lihovat puolta vähemmästä. Täällä töissäkin on monia jotka laihtuvat yövuoroviikkojen aikana ja sitten on toisia jotka turpoavat vastaavasti yövuorojen aikana. Eikä kaikille vaikuta yövuorot mitään, toiset nukkuu 8 tunnin unia mennen tullen..toiset nukkuu vain 4 tuntia vuorokaudessa, ja googlesta löytyy mitä vähäunisuus teettää.
        Sitten aineenviahdunnasta, tiedetään että on hitaita aineenvaihduntoja ja nopeita, ne joilla on nopea aineenvaihdunta pysyvät laihoina, miksi näillä jotka luonnostaan pysyvät laihana on oikeus tuomita ne joilla on toisenlainen aineenvaihdunta? terveyslehdessäkin oli ns aisantuntijan lausunto että vaikka hän itse on niitä jotka eivät liho millään niin ne jotka lihovat ovat laiskoja eivätkä hoida itseään riittävästi.Outoa että sellaiset jotka eivät liho voivat opastaa sellaisia joilla ainenevaihdunta on toisenlainen.Mitä hyvää on luurangossa?

        miten se leikkaus nyt vaikuttaa esim. aineenvaihduntaan?!!

        Toi sun paasaus mitään selvennä leikkauksen tarkoituksesta!


      • piupaukulkija
        Normaalipainoinen kirjoitti:

        Tässä ketjussa on keskusteltu sairaalloisesta ylipainoista. Sitä on oikeasti olemassa. Ei normaalipainoinen osaa oikein hypätä sen yli-lihavan ihmisen housuihin kokemaan mitä sellaisen painon kanssa eläminen oikeasti on.

        Yrittäkää olla empaattisia ja asettua toisen ihmisen asemaa. Sitten voitte tulla tuomaroimaan ja syyllistämään.

        Lääkärini antoi lähetteen enek-ryhmään, eli vähäkalorisen laihdutuksen tukiryhmään, mutta se olikin jo lopetettu. Nykyään keskitytään näihin leikkauksiin, mitä itse en pidä lainkaan hyvänä vaihtoehtona, mutta lehdistä olen sitten lukenut että se auttaa myös sokeritautiin todella hyvin, ja että ei pitäisikään enää puhua lihavuusleikkauksesta vaan diabetesleikkauksesta. Se parantaa diabeteksen yllättävän nopeasti ja hyvin, ja diabeteksellahan on erittäin vaikeat liitännäissairaudet. Se on aineenvaihdunta joka lihottaa tai laihduttaa tai sairastuttaa. Monet lääkkeet myös tekevät samaa, joko laihduttavat tahi lihottavat. Kortisoni lihottaa ja turvottaa samoin masennuslääkkeet.
        Itse olen lihonut suuriin mittoihini avioiduttuani miehen kanssa joka "laihduttaa" kun syö kukkuralautasellisen kermaperunoita ja juo mäyräkoirallisen olutta päälle. Istu siinä sitten ja pureskele porkkanaa! Itsekin tykkään oluesta ja vaikkka en joisi puoliakaan tuosta määrästä niin lihottaa se. Entä kaikki kermakastikkeet ja muut ns hyvät ruoat joita laihana pysyvä voi huoletta syödä ja niitä myös laittaa perheelleen ruoaksi.Tätä nykymenoa katsellessa tulee mieleen että laihojen ja pullukoiden pitää valita samanlaisensa kumppani, sillä silloin ruokavalio voidaan tehdä koko perheelle sopivaksi ja hyvää tekeväksi. Aiemmin olin aviossa tukevuuteen taipuvan miehen kanssa ja yhdessä pärjäsimme todella hyvin kaalisoppadieettiä ylläpitäen eikä ylipainoa ollut kummallakaan.
        Kun tietää mitä huono uni tekee, pitäisi uniapneaakin hoitaa toisinkin kuin vain laihduttamaan käskemällä, siinäkin on noidankehä, syö jotta jaksaisi edes vähän, mutta sitten lihoo eikä jaksa sitäkään.
        Itselleni paimion sairaalassa sanottiin kun konehoito ei käy keuhkotulehdusten takia että kiskohoitokin on olemassa mutta sitä ei käytetä ennenkuin laihduttaa. Nääs itselläni on ristipurenta joka aiheuttaa leuan vetäytymisen taaksepäin ja saattaa olla se todellinen syy unen aikaisiin hengityskatkoksiin.
        Samassa huoneessa paimion siaraalan uniapneaklinikalla ei kertaakaan ole ollut lihavaa ihmistä, vaan juuri ristipurentaaa ja neurologisia siarauksia joiden vuoksi hengitys ei kulje.
        Uniapneastakin on turhaan tehty vain lihavien sairaus mitä se ei todellakaan ole.
        Kun ongelamia tulee ne pitäisi voida hoitaa kokonaisvaltaisesti eikä tuijottaa vain yhteen osatekijään.


      • Äkkiä sairastumaan
        piupaukulkija kirjoitti:

        Lääkärini antoi lähetteen enek-ryhmään, eli vähäkalorisen laihdutuksen tukiryhmään, mutta se olikin jo lopetettu. Nykyään keskitytään näihin leikkauksiin, mitä itse en pidä lainkaan hyvänä vaihtoehtona, mutta lehdistä olen sitten lukenut että se auttaa myös sokeritautiin todella hyvin, ja että ei pitäisikään enää puhua lihavuusleikkauksesta vaan diabetesleikkauksesta. Se parantaa diabeteksen yllättävän nopeasti ja hyvin, ja diabeteksellahan on erittäin vaikeat liitännäissairaudet. Se on aineenvaihdunta joka lihottaa tai laihduttaa tai sairastuttaa. Monet lääkkeet myös tekevät samaa, joko laihduttavat tahi lihottavat. Kortisoni lihottaa ja turvottaa samoin masennuslääkkeet.
        Itse olen lihonut suuriin mittoihini avioiduttuani miehen kanssa joka "laihduttaa" kun syö kukkuralautasellisen kermaperunoita ja juo mäyräkoirallisen olutta päälle. Istu siinä sitten ja pureskele porkkanaa! Itsekin tykkään oluesta ja vaikkka en joisi puoliakaan tuosta määrästä niin lihottaa se. Entä kaikki kermakastikkeet ja muut ns hyvät ruoat joita laihana pysyvä voi huoletta syödä ja niitä myös laittaa perheelleen ruoaksi.Tätä nykymenoa katsellessa tulee mieleen että laihojen ja pullukoiden pitää valita samanlaisensa kumppani, sillä silloin ruokavalio voidaan tehdä koko perheelle sopivaksi ja hyvää tekeväksi. Aiemmin olin aviossa tukevuuteen taipuvan miehen kanssa ja yhdessä pärjäsimme todella hyvin kaalisoppadieettiä ylläpitäen eikä ylipainoa ollut kummallakaan.
        Kun tietää mitä huono uni tekee, pitäisi uniapneaakin hoitaa toisinkin kuin vain laihduttamaan käskemällä, siinäkin on noidankehä, syö jotta jaksaisi edes vähän, mutta sitten lihoo eikä jaksa sitäkään.
        Itselleni paimion sairaalassa sanottiin kun konehoito ei käy keuhkotulehdusten takia että kiskohoitokin on olemassa mutta sitä ei käytetä ennenkuin laihduttaa. Nääs itselläni on ristipurenta joka aiheuttaa leuan vetäytymisen taaksepäin ja saattaa olla se todellinen syy unen aikaisiin hengityskatkoksiin.
        Samassa huoneessa paimion siaraalan uniapneaklinikalla ei kertaakaan ole ollut lihavaa ihmistä, vaan juuri ristipurentaaa ja neurologisia siarauksia joiden vuoksi hengitys ei kulje.
        Uniapneastakin on turhaan tehty vain lihavien sairaus mitä se ei todellakaan ole.
        Kun ongelamia tulee ne pitäisi voida hoitaa kokonaisvaltaisesti eikä tuijottaa vain yhteen osatekijään.

        Entäs jos on lihava mutta ei diabeetikko - jääkö silloin kaiken hoidon ulkopuolelle?


      • piupaukulkija
        Mutta: kirjoitti:

        miten se leikkaus nyt vaikuttaa esim. aineenvaihduntaan?!!

        Toi sun paasaus mitään selvennä leikkauksen tarkoituksesta!

        mä en paasaa..se leikkaus ohittaa niin paljon ohutsuolta että ohutsuolesta erittyvät kemikaalit ohitetaan ja diabeteksenkin syy jostain syystä korjautuu. Syytä ei tarkkaan tiedetä. En ole lääkäri, ja tuolla aiemmin kirjotuksissa niitä lueteltiin pitkä rimpsu niitä aineita jotka normalisoituu kun suoli lyhenee määrätystä kohdasta.Maalaisjärki sanoo että jokin sekottaa noitten kemikaalien tuotannon ja kun ne ohitetaan tilanne normalisoituu.


      • Tosi-iso (119kg)
        Äkkiä sairastumaan kirjoitti:

        Entäs jos on lihava mutta ei diabeetikko - jääkö silloin kaiken hoidon ulkopuolelle?

        ""Entäs jos on lihava mutta ei diabeetikko - jääkö silloin kaiken hoidon ulkopuolelle?""

        On niitä muitakin leikkauksia kuin vatsalaukun ohitusleikkaus, esim vatsalaukun typistys.


      • kerran!
        piupaukulkija kirjoitti:

        mä en paasaa..se leikkaus ohittaa niin paljon ohutsuolta että ohutsuolesta erittyvät kemikaalit ohitetaan ja diabeteksenkin syy jostain syystä korjautuu. Syytä ei tarkkaan tiedetä. En ole lääkäri, ja tuolla aiemmin kirjotuksissa niitä lueteltiin pitkä rimpsu niitä aineita jotka normalisoituu kun suoli lyhenee määrätystä kohdasta.Maalaisjärki sanoo että jokin sekottaa noitten kemikaalien tuotannon ja kun ne ohitetaan tilanne normalisoituu.

        Tuolla nykyisellä lihavuusleikkauksella saadaan diabetes paranemaan jopa niin pitkälle ettei lääkkeitä enää tarvita. Paraneminen johtuu juuri tuosta osittaisesta ohutsuolen ohituksesta jolla aineenvaihduntaa muutetaan. Diabetes korjaantuu jo muutamassa päivässä leikkauksen jälkeen vaikka paino ei olisi ehtinyt vielä putoamaan yhtään.


    • Tosi-iso (118kg)

      Paino tippuu aika hitaasti. Syönköhän jotenkin väärin ja aineenvaihdunta pysähtyy?

      • Tosi-iso (116kg)

        1kg/viikkossa. Taitaa olla aika sopiva vauhti


    • Tosi-iso (113kg)

      4-viikon loman aikana paino tippui ainoastaan yhden kilon ...

      Nyt on taas hyvä aloittaa painon tiputus.

      Paino tippunut "Sairaalloisesta lihavuudesta" -> "Vaikeaan lihavuuteen"

    • Tosi-iso (111kg)

      Vähän harmittaa. Painon tippuminen melkein pysähtynyt. En tiedä missä vika, vaikka miinus-kaloreita kerääntyy koko ajan. Vaikuttaa että aineenvaihdunta pysähtynyt.

      • luonnollista

        Asiantuntijathan aina varoittelee liiallisesta laihdutuksesta, koska kroppa menee silloin säästöliekille jos on pitkään hyvin pienillä ravintoarvoilla. Aineenvaihdunta luulee että on tullut nälänhätä ja muuttuu sen mukaiseksi.

        Olen ihan normaalissakin laihduttamisessa havainnut saman portaittaisuuden. Muutaman kilon painonpudotuksen jälkeen tulee tasannevaihe vaikka liikunta ja ruokailu säilyy ennallaan. Myöhemmin laihtuminen jatkuu taas seuraavan portaan verran. Joku voi tässä tasannevaiheessa antaa periksi ja todeta ettei laihdutuksesta ole hyötyä ja lopettaa.


      • Tosi-iso (109kg)

        Tuskallisen hitaasti mennään. No, suunta on ok.


      • tuijeliini
        Tosi-iso (109kg) kirjoitti:

        Tuskallisen hitaasti mennään. No, suunta on ok.

        Sain lähetteen lihavuusleikkaukseen ja sitä odotellessa tutkitaan ja tutkitaan...
        Hyvähän se on, ettei sitten jää leikkauspöydälle vainajana. Odottavan aika on vain niin pitkä.
        Odotan, että verenpaintauti helpottuisi ja saisin sokeritkin kohdalleen. Ja mikä tärkeintä,
        jaksaisin töissä.Painon pitäisi pudota 40-50kg. Osaisiko joku kertoa, kuinka alkoholi käyttäytyy
        leikatussa vatsassa ja suolistossa ? Joudunko jättämään valkkarin ( pullo kuivaa valkkaria viikossa)
        kokonaan pois ?


      • hepskukkuu :)
        tuijeliini kirjoitti:

        Sain lähetteen lihavuusleikkaukseen ja sitä odotellessa tutkitaan ja tutkitaan...
        Hyvähän se on, ettei sitten jää leikkauspöydälle vainajana. Odottavan aika on vain niin pitkä.
        Odotan, että verenpaintauti helpottuisi ja saisin sokeritkin kohdalleen. Ja mikä tärkeintä,
        jaksaisin töissä.Painon pitäisi pudota 40-50kg. Osaisiko joku kertoa, kuinka alkoholi käyttäytyy
        leikatussa vatsassa ja suolistossa ? Joudunko jättämään valkkarin ( pullo kuivaa valkkaria viikossa)
        kokonaan pois ?

        et tartte, ite otin ekan valkkaripullollisen 3 viikkoo leikkauksen jälkeen, meni päähän niinku olis juonu kossupullollisen. Pari seuraavaaki viikkoo meni tosi kovaa päähän, mut sen jälkeen olen juonut melkeen niinku aina ennenkin :)


      • tuijeliini
        hepskukkuu :) kirjoitti:

        et tartte, ite otin ekan valkkaripullollisen 3 viikkoo leikkauksen jälkeen, meni päähän niinku olis juonu kossupullollisen. Pari seuraavaaki viikkoo meni tosi kovaa päähän, mut sen jälkeen olen juonut melkeen niinku aina ennenkin :)

        Kiitos tiedosta HEPSKUKKUU! Pitääkin ottaa tuo huomioon, ettei mene överiksi :)
        Oletkohan paljonkin hoikempi, kuin ennen leikkausta ? Oliko ongelmia ?
        Kaduttaako?


      • +100
        Tosi-iso (109kg) kirjoitti:

        Tuskallisen hitaasti mennään. No, suunta on ok.

        KUINKA MENEE?


      • tuijeliini
        +100 kirjoitti:

        KUINKA MENEE?

        Olen odottanut jo 9 kuukautta kutsua Kuopioon....
        Pitäisi kutsu tulla noin kahden kuukauden sisällä...
        Ja siitä sitten leikkaukseen ??? kuukauden kuluttua...
        Tässä odotellessa on paino lisääntynyt jo 10 kilua...
        Alkaa masentaa...
        Ja sikatautikin kuulema pitkittää...
        Epätoivo valtaa... :(


    • Sumu2

      Kahden viikon päästä lääkäri soittaa leikkausaikaa, jos vielä leikkaukseen haluan. Tutkimuksia on paljon tehty ja kaikki todettu näissä ok. Ensimmäisen kerran menin lääkäriin huhtikuussa 2013 ja leikkaus olisi vielä tämän vuoden puolella. Mutta ... kertokaa enempi kokemuksia te jo leikatut, varsinkin ensimmäisen kuukauden ajalta leikkauksen jälkeen.

    • harrithefixer4

      Tässä tieteellinen tutkimus diabeteksen "parantumiseen" :

      Terveys 5.8.2013 klo 7:21 | päivitetty 5.8.2013 klo 17:09

      Lihavuusleikkaus saa suoliston polttamaan sokeria nopeammin
      Jos tulokset varmistuvat uusissa tutkimuksissa ja sama ilmiö havaitaan myös ihmisissä, havainnot voivat auttaa löytämään keinon hoitaa diabetesta ilman varsinaista leikkausta.

      Mahalaukun ohitusleikkaus paitsi laihduttaa myös parantaa diabeteksen monilta potilailta. Nyt tutkijat ovat mahdollisesti selvittäneet, mistä tämä johtuu. Heidän tuloksensa viittaavat siihen, että lihavuusleikkauksen jälkeen potilaan suolisto alkaa polttaa glukoosia aiempaa tehokkaammin.

      Science-lehdessä julkaistut havainnot perustuvat rottakokeisiin, joissa ylipainoisille ja normaalipainoisille rotille tehtiin mahalaukun ohitusleikkaus tai lumeleikkaus. Ihmisillä mahalaukun ohitusleikkaus pienentää mahalaukun nyrkin kokoiseksi, jolloin potilas tulee kylläiseksi jo pienistä ruokamääristä.

      Kun tutkijat vertasivat tutkimus- ja lumeryhmän rottia leikkausten jälkeen, he havaitsivat mahalaukun ohitusleikkauksessa olleiden veressä huomattavasti enemmän yhdisteitä ja proteiineja, jotka viittasivat glukoosin tehokkaaseen palamiseen.

      Seuraavaksi tutkijat injektoivat ohitusleikattujen rottien suolistoon erikoissokeria, jonka kulkua pystyy seuraamaan kuvantamismenetelmillä. Tämä vahvisti aiemmat havainnot ja osoitti sokerin palavan selvästi aiempaa tehokkaammin. Tämä tapahtui pienennettyyn mahalaukkuun johtavassa suoliston osassa, mikä tutkijoiden mielestä viittaa siihen, että suolisto kompensoi kutistunutta mahalaukkua tehostamalla glukoosinkäyttöä muissa paikoissa.

      Jos tulokset varmistuvat uusissa tutkimuksissa ja sama ilmiö havaitaan myös ihmisissä, havainnot voivat auttaa löytämään keinon hoitaa diabetesta ilman varsinaista leikkausta. Seuraavaksi tutkijat aikovatkin etsiä samoja muutoksia lihavuusleikkauksessa olleiden ihmisten suolistoista. Erityisesti heitä kiinnostaa glukoosin kuljettamiseen osallistuva GLUT1-proteiini, jonka pitoisuus suureni rotilla mahalaukun ohitusleikkauksen jälkeen.

      Tutkimuksesta uutisoi Nature-tiedelehti.

      Lähteet: Uutispalvelu Duodecim

      Lue myös


      Tutkimus Science-lehden nettisivuilla

      • Kohta leikkurissa

        Onko keliaakikoita, joille tehty lihavuusleikkaus?
        Onko leikkauksella mitään vaikutuksia keliakiaan tai pitääkö jotain "extraa" ottaa huomioon leikkauksen jälkeen?


    • rättäri

      Kaveri on kymmenen vuotta juonut thaimaassa, ei ole asunut koko aikana suomessa. juonut itsensä tosi huonoon kuntoon, nyt on venkuloinut suomessa kunnalliseen laihdutusleikkaukseen itsensä. sitten palaa thaimaahan dokaamaan uudestaan. varmaan venkula tulee uudestaan suomeen muiden rahoilla hoitamaan itsensä kuntoon.
      ai niin, pimeitä tuloja miehellä on thaimaassa ravintolastaan. veroja ei maksa suomeen eikä thaikkulaan.

    • jumpsista

      Mulla ei leikkauksesta mitään apua, ei tippunut paino eikä sokerit alentuneet. Ja turha tulla kirjoittelemaan että riippuu mitä syöt, ihan varmaan ekat kuukaudet söin oikeaoppisesti ja eihän sitä pysty ees paljoa syömään. Eipä osannut proffessori sanoa miksi ei kilot lähde kuin että "helpot kilot" lähti ja kiikutti mut ravintoterapeutin juttusille joka ei ees vaivautunut kysymään mitä syön...Turha ees mitään niille sanoa kun eivät usko. Nyt sit aloitettiin metformiinilääkitys ja kun ei se ennenkään alentanut arvoja niin eipä näy nytkään.
      Ja tosiaan ennen leikkausta sanottiin ettei se kaikille toimi mutta miksi sen piti osua minun kohdalle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1495
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1102
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    7. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe