Jalkapallo vs. Jääkiekko

-nostradamus-

Laitetaan tämä keskustelu yleisen urheilun puolelle, eli ns. puolueettomalla kentälle. Itse olen molempien lajien suuri ystävä, mutta minua ärsyttää suunnattomasti kotimaisen jalkapallon väheksyntä. Veikkausliigaa pidetään tasottomana, maajoukkueen saavutuksia vähätellään, suomalaispelaajien saavutuksia vähätellään ja jalkapalloa ja jääkiekkoa vertaillaan ikään kuin ne edes voitaisiin asettaa samalle viivalle. Laitetaanpa aluksi hieman faktaa: Maailmassa on noin 1,5 miljoonaa jääkiekon harrastajaa. Pelkästään Saksassa on 6 miljoonaa jalkapallon harrastajaa. Kuinka paljon jalkapalloa harrastetaan maailmassa yhteensä on tarkalleen mahdotonta sanoa, mutta arviot kuitenkin liikkuvat 500 miljoonan ja 700 miljoonan välillä. Suomessa on 42 000 rekisteröitynyttä kiekkoilijaa ja 113 000 rekisteröitynyttä jalkapalloilijaa. Ero selittyy osin, sillä että jalkapallon suosio on tyttöjen parissa hieman reilummin jalkapallon hyväksi, mutta jalkapallon junioripohja on kuitenkin jääkiekkoa reilusti laajempi. Pelaajat harjoittelevat tasan yhtä tosissaan kuin jääkiekossa ja Suomen huipulle on yhtä vaikea, ellei jopa vaikeampi nousta kuin jääkiekossa. Kuinka SM-liigaa voidaan siis pitää jotenkin tasokkaampana kuin jalkapallon kotimaan pääsarjaa? "Veikkausliiga on potkupalloa", "Ruotsi on valovuoden meitä edellä", "en katso kotimaista jalkapalloa, kun taso ei riitä"... Ruotsissa jalkapallon on jääkiekkoa suositumpaa. Ottelut myydään yleensä loppuun, eikä kukaan valita tasosta. Ollaanko me todella pelin tasossa jäljessä, vai onko kyse jostain muusta? Ruotsissa ei pelata maailman kovatasoisinta jalkapallon pääsarjaa, mutta ihmiset käyvät silti katsomassa tätä ja vielä maksavat siitä? No joku sanoo tässä vaiheessa, että Ruotsissa on kuitenkin Suomea kovatasoisempi sarja. Totta, mutta onhan Ruotsissa meitä kovempitasoinen kiekkosarjakin. Tasoero ei todellakaan ole sen suurempi kuin jääkiekossa. Vaikka eurokentillä kohdataankin suunnilleen kerran 10 vuodessa, niin suomalaisseurat pelaavat paljon harjoitusotteluita ruotsalaisseuroja vastaan ja mikä yllättävää suomalaiset ovat viime vuosina olleet selkeästi näissä kamppailuissa niskanpäällä. Samalla tavoin kuin kiekossakin, vaikka pieni tasoero ruotsalaisten hyväksi on todellisuudessa olemassakin. Kyse ei ole siis tasosta, vaikka tätä jotkut haluavat jauhaakin. Onko nämä koskaan edes nähneet yhtään kotimaista jalkapallo-ottelua paikan päällä? Kyse on pohjimmillaan kulttuurista. Suomalainen ei edes tajua kuinka hyvätasoista jalkapalloa täällä pelataan. On joskus kuullut sitä kutsuttavan potkupalloksi ja on poiminut tämän omaankin sanavarastoon. Kaikki jalkapallo mitä on nähty on tullut urheiluruudun koosteissa ja sitten verrataan näitä Liverpool-ManU highlightseja Veikkausliigan vastaaviin. Yksi väite on, että Veikkausliiga on pääsarjoista Euroopan häntäpäätä. Uefaan on listautunut 53 jalkapallon pääsarjaa (Afganistanit ja kumppanit Euroopan ulkopuolelta). Uefa listaa sarjat omaan rankingiin joukkueiden 5 edellis vuoden euromenestyksen perusteella, samalla tavoin kuin Fifa tekee maajoukkueiden kanssa. Suomi on tässä listauksessa sijalla 28/58. Ruotsi on neljä sijaa ylempänä. SM-liigaa pidetään yhtenä maailman kovimmista sarjoista. Onko lopulta näin? Jääkiekon ammattilaissarjoja maailmassa on NHL ( farmisarja AHL), KHL, Elitserien (Ruotsi), SM-liiga, DHL (Saksa), Nationalliga (Sveitsi) ja Extraliga (Tshekki). SM-liiga olisi tässä rankingissa vasta 5/7 (taakse jää Tshekin liiga ja DHL). Tämä taso kuitenkin riittää eikä siitäkään valiteta, miksi siis pitää valittaa jalkapallon kohdalla? ...jatketaan maajoukkueilla. Jääkiekko on ykköslaji vain kahdessa maassa maailmassa: Kanadassa ja Suomessa. Jalkapallo on kaikkialla muualla edellä ja Venäjää, Ruotsia, Sveitsiä ja Tshekkiä lukuun ottamatta myös monet muut lajit kiilaavat väliin. Suomessa Venäjää pidetään kovana kiekkomaana. Todellisuudessa Venäjällä on jääkiekon harrastajia 77 000, suunnilleen saman verran kuin Suomessa, vaikka asukkaita on 30x enemmän. Suomessa on jäähalleja 222 ja Venäjällä 84. Jääkiekon MM-kisoja ei voida mitenkään verrata jalkapallon MM-kisoihin. Suomen kisapaikkaa jääkiekossa ei voida verrata mitenkään Suomen kisapaikkaa jalkapallossa (kyllä tätäkin käytetään jatkuvasti argumenttina jääkiekon paremmuudesta). Jääkiekon MM-kisat pelataan suurimmaksi osaksi B-maajoukkueilla ja kisat järjestetään joka vuosi. Käytännössä vain 5 joukkuetta taistelee mitalista ja kisoissa on ollut mukana seuraavanlaisia suurmaita: Valko-Venäjä (koko maassa vain 2850 kiekkoilijaa) Romania (2 450 kiekkoilijaa) Ukraina (2238 kiekkoilijaa) Unkari (1372 kiekkoilijaa) Slovenia (953 kiekkoilijaa) Nämä siis lajin arvokisoissa. Vertailun vuoksi jalkapallon Suomen karsintalohkon kääpiövaltio Liechtenstein, jossa on 2205 rekisteröityä pelaajaa. Tämä on siis yhdessä maailman pienimmistä valtioista. Välillä ei tiedä itkeäkkö vai nauraakko, kun jotkut jääkiekkokaverini vertaavat Eurohockey Touria jalkapallon EM-kisoihin. Ja tämä siis aivan vilpittömästi ja tosissaan. Jotkut eivät tahdo uskoa vaikka mitä faktaa lyö eteen. Jääkiekon MM-kisojen ja jalkapallon MM-kisojen/EM-kisojen televisiointia en edes ala vertaamaan. Totean vain, että jääkiekon mm-kisat ei välttämättä maailmalla ihan joka kodissa näy ja älä ole ihmeissäsi jos Suomen ulkopuolella kukaan ei olekaan kuullut siitä legendaarisesta kiekkokullasta vuodelta 1995. Lopuksi totean, että tämän avautumisen on kirjoittanut pitkäaikainen jääkiekkofani. Ykkösseura on ollut jo pienestä pojasta lähtien KalPa. Minun ajatusmaailmaan mahtuu kuitenkin jääkiekon lisäksi muutakin ja tämän avautumisen olen kirjoittanut sen vuoksi, että ehkä joku muukin tajuaisi ja lopettaisi sen kotimaisen jalkapallon vähättelyn ja ehkä kävisi jopa katsomassa sen elämänsä ensimmäisen futismatsin.

168

14851

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • _Beth

      Aivan loistavaa tekstiä. Itsekkin joudun monta kertaa pidättelemään vihaa, kuin kuulen joidenkin haukkuvan jalkapalloa huonommaksi lajikis kuin lätkä ja perusteet ovat mitä naurettavimpia. Olisit voinut ehkä vielä puuttua "lätkässä tulee enemmän maaleja" -selitykseen. Ja itse olen kiinnittänyt huomiota siihen, kun lätkässä tuntuu joka vuosi muuttuvan säännöt. Joka on mielestäni täysin naurettavaa ja alkeellista. Jalkapallossa säännöt muuttuvat vain jos peli kehittyy ajan saatossa niin paljon että se koetaan erittäin tärkeäksi. Kuten maalivahdille käsiin syöttäminen poistettiin, kun pelaajat käyttivät sitä ajanpeluuseen. Mutta tosiaan hyvää tekstiä kertakaikkiiaan, aivan kympin suoritus!

      • kirjoitus sinällään,

        mutta maailma on täynnä urheilulajeja, vähintään satoja, ellei tuhansia ja jokainen saa tykätä mistä haluaa. Tämmöinen lukuihin perustuva väittely on ihan turhaa.
        Olen itsekin kyllä jalkapallon puolella, ja jos miesten a-maajoukkue pääsee joskus em - tai mm-kisoihin, se olisi Suomen kaikkien aikojen kovin urheiluteko.


      • ericmeister
        kirjoitus sinällään, kirjoitti:

        mutta maailma on täynnä urheilulajeja, vähintään satoja, ellei tuhansia ja jokainen saa tykätä mistä haluaa. Tämmöinen lukuihin perustuva väittely on ihan turhaa.
        Olen itsekin kyllä jalkapallon puolella, ja jos miesten a-maajoukkue pääsee joskus em - tai mm-kisoihin, se olisi Suomen kaikkien aikojen kovin urheiluteko.

        Suomi teki juuri yhden kaikkien aikojen kovimmasta urheiluteosta pelaamalla tasan Espanjaa vastaan. Siis Espanjaa, joka on hallitseva Euroopan- ja Maailmanmestari. Suomesta tuli juuri toinen maa, joka EI OLE HÄVINNYT Espanjalle tämän kotikentällään viimeisen 7 vuoden aikana. Tätä voitaisiin aivan hyvin rinnastaa siihen, että Kreikka pelaa lätkässä tasan Kanadan NHL-tähdistä koostuvaa joukkuetta vastaan.

        Lisäksi ottaisin kirjoituksessa syyniin myös kisojen talouspuolen.

        Kummolaa pilkattiin ja syyteltiin ahneudesta viime vuoden jääkiekon MM-kisojen kovien pääsylippuhintojen takia. En ymmärtänyt moista valitusta lainkaan, eikö jääkiekko ole nimenomaan rikkaiden valtioiden laji? Jos ei ole varaa, ei kannata seurata lajia, tai vaihtoehtoisesti miettiä onko matsiin menossa sittenkin vain humaltumaan, eikä itse lajin hienouden tai omien kannustamisen takia. Jalkapallon 2010 MM-kisoihin oli puolestaan jaossa 3 miljoonaa pääsylippua hintahaarukan sijoittuessa 120-730 euron välille, eikä kukaan valittanut.

        Vuoden 2012 jääkiekon MM-kisojen budjetti oli 20 miljoonaa euroa, kun taas 2012 jalkapallon EM-kisojen budjetti oli 1,5 miljardia euroa. Venäjän vuoden 2018 jalkapallon MM-kisojen budjetti on puolestaan 15 miljardia euroa.

        Jalkapallossa on kyse jostain niin käsittämättömän suuresta asiasta, ettei Suomessa voida sitä koskaan ymmärtää. Espanjalaiset asettavat jalkapallon uskonnonkaltaiseen asemaan, ja päätyvät mieluummin katsomaan peliä kuin harrastamaan seksiä. Siksi tasapeli hallitsevaa maailmanmestaria vastaan on jotain aivan käsittämätöntä. Jotain aivan järjetöntä. Jotain aivan MAHTAVAA mitä ei olla suomalaisessa urheilussa koettu pitkiin aikoihin


    • hkik

      Asia tekstiä! Itse olen erityisesti kotimaisen futiksen suuri ystävä, jääkiekkoa tuli joskus pentuna vähän katseltua, mutta enää ei tule lainkaan seurattua kyseistä lajia.

      Joskushan oli joku äänestys, missä kysyttiin minkä turnauksen voittoa arvostaisit eniten ja lopultahan listan kärjessä oli jääkiekon mm-kulta mikä on aivan naurettavaa. Miten joku voi pitää tämän marginaalilajin b-joukkueiden mm-turnausta arvokkaampana, kuin maailman suosituimman urheilulajin jalkapallon mm-kultaa. Tuntuu siltä, että kaikki suomalaiset eivät pysty käsittämään kuinka pieni laji jääkiekko todellisuudessa on.

      Mainitaan vielä, että Veikkausliigan taso ei ole kaukana Ruotsin jalkapalloliiga Allsvenskanista. Nimittäin Turun Inter kävi nappaamassa 0-2 voiton Ruotsin kärkijoukkue AIK:lta kesäkuussa, toinenkin turkulaisjoukkue TPS kävi tuossa reilu vuosi sitten voittamassa Hammarbyn. Esimerkkejä on enemmänkin.

      Ei mulla sinäänsä mitään jääkiekkoa vastaan ole, mutta itse en lajista jaksa välittää kaikkine tappeluineen ja mailamiekkailuineen.

      Toivottavasti suomalaisetkin älyävät kuinka hieno ja kaunis laji jalkapallo on myös kotimaassa.

      • lentopallo?

        Pitäisköhän keskusteluun ottaa mös lentopallo viime aikaisten esitysten jälkeen. Jos verrataan suomen nykyistä tasoa lentopallossa, niin se on kyllä todella huimaa. Lentopallohan lajina on eräs harrastetuimmista palloilulajeista maalilmassa. Edelle menee korkeintaan jalkapallo ja sekin on siinä jäljessä, että jäsenmaita lentopalloliitolla on jopa enemmän kuin jalkapallolla.

        Kuinkahan suomen media luukuttaisi, jos Suomi sattuisi voittamaan Brasilian 3-2 ja vielä oltuaan 2-0 tappioasemassa. Nyt Suomi voittaa rutiinipelilläkin viime maailmanmestaruuskilpailujen kakkosen Puolan. Siinä on jalkapalloilijoillakin tekemistä!


      • Lätkäfani Helsingist

        Itse pidän PALJON enemmän jääkiekosta, koska mielestäni se on paljon yleisöystävällisempi laji. Jääkiekossa on kontaktia, maaleja paljon enemmän tilanteita, paljon nopeampaa peliä kuin jalkapallossa. Jalkapallossa tulee usein hetkiä kun kentällä vain pallotellaan eikä tapahdu moneen minuttiin mitään erikoista. Itse olen harrastanut jääkiekkoa 12 vuotta ja pelaan edelleen. Jalkapallosta katson vain EM-kisat ja MM-kisat, mitään liigoja en seuraa yhtään.

        Kyllä jääkiekon arvostuksesta Suomessa kertoo sekin, että katsojaluvuissa ja yleisömäärissä Veikkausliign edellä ovat SM-Liiga ja Mestis (Mestis löi Veikkausliigan näissä luvuissa kaudella 09-10). Ja A-junioreiden muutamaa peliä on kaudella 09-10 ollut seuraamassa yli 1000 katsojaa. Eräs tutkimus lajien seurattavuudesta Suomessa osoittaa, että: 1. Jääkiekko 2. Mäkihyppy 3. Formulat 4. Yleisurheilu 5.Hiihto ja 6. Jalkapallo (tämäkin tutkimus tehty vuonna 2010). Tähän kun vielä miettii, että kotimaista jääkiekkoa ja formuloita näkee vain maksullisilta kanavilta. Paikanpäällä olevassa yleisömäärässä Sm-liiga ja mestis siis löivät veikkausliigan

        Itse olen syvästi tätä mieltä: Jalkapallo voi olla muualla maailmassa arvostettu laji, mutta itse arvostan helvetin paljon enemmän jääkiekkoa kuin jalkapallo. Ja tämä tuleva on vain minun mielipiteeni: Jalkapallo on perseestä! xD En nyt aivan tuota mieltä, mutta melkein


      • Neulainen jerkunen
        Lätkäfani Helsingist kirjoitti:

        Itse pidän PALJON enemmän jääkiekosta, koska mielestäni se on paljon yleisöystävällisempi laji. Jääkiekossa on kontaktia, maaleja paljon enemmän tilanteita, paljon nopeampaa peliä kuin jalkapallossa. Jalkapallossa tulee usein hetkiä kun kentällä vain pallotellaan eikä tapahdu moneen minuttiin mitään erikoista. Itse olen harrastanut jääkiekkoa 12 vuotta ja pelaan edelleen. Jalkapallosta katson vain EM-kisat ja MM-kisat, mitään liigoja en seuraa yhtään.

        Kyllä jääkiekon arvostuksesta Suomessa kertoo sekin, että katsojaluvuissa ja yleisömäärissä Veikkausliign edellä ovat SM-Liiga ja Mestis (Mestis löi Veikkausliigan näissä luvuissa kaudella 09-10). Ja A-junioreiden muutamaa peliä on kaudella 09-10 ollut seuraamassa yli 1000 katsojaa. Eräs tutkimus lajien seurattavuudesta Suomessa osoittaa, että: 1. Jääkiekko 2. Mäkihyppy 3. Formulat 4. Yleisurheilu 5.Hiihto ja 6. Jalkapallo (tämäkin tutkimus tehty vuonna 2010). Tähän kun vielä miettii, että kotimaista jääkiekkoa ja formuloita näkee vain maksullisilta kanavilta. Paikanpäällä olevassa yleisömäärässä Sm-liiga ja mestis siis löivät veikkausliigan

        Itse olen syvästi tätä mieltä: Jalkapallo voi olla muualla maailmassa arvostettu laji, mutta itse arvostan helvetin paljon enemmän jääkiekkoa kuin jalkapallo. Ja tämä tuleva on vain minun mielipiteeni: Jalkapallo on perseestä! xD En nyt aivan tuota mieltä, mutta melkein

        Mestiksen katsojakeskiarvo ei todellakaan lyönyt Veikkausliigan vastaavia lukuja. Mestis-ottelu seurasi keskimäärin 1100 katsojaa, kun Veikkausliigan vastaava luku viime vuonna oli 2400 silmäparia ottelua kohden. Mestiksessä suurimman yleisömäärän / ottelu veti Vaasan Sport, jonka luku oli 2575 - Veikkausliigassa eniten yleisöä keräsi TPS, jonka otteluita seurasi keskimäärin lähes 5000 katstojaa.

        Mainitsemasi tutkimus tutki lajien arvostusta, ei seurattavuutta. Lisäksi sen otanta oli onnettoman pieni. Vasta-argumenttina voisin todeta, että Veikkausliiga-otteluiden keskimääräinen tunnelma on Suomen urheilusarjoista paras - missä muualla Suomessa jokaisella seuralla on läpi ottelun laulavat ja kannattavat fanijoukkiot?

        Mitähän sinä mahdat siis oikein selittää?


      • JALKAPALLO HAISEE
        Neulainen jerkunen kirjoitti:

        Mestiksen katsojakeskiarvo ei todellakaan lyönyt Veikkausliigan vastaavia lukuja. Mestis-ottelu seurasi keskimäärin 1100 katsojaa, kun Veikkausliigan vastaava luku viime vuonna oli 2400 silmäparia ottelua kohden. Mestiksessä suurimman yleisömäärän / ottelu veti Vaasan Sport, jonka luku oli 2575 - Veikkausliigassa eniten yleisöä keräsi TPS, jonka otteluita seurasi keskimäärin lähes 5000 katstojaa.

        Mainitsemasi tutkimus tutki lajien arvostusta, ei seurattavuutta. Lisäksi sen otanta oli onnettoman pieni. Vasta-argumenttina voisin todeta, että Veikkausliiga-otteluiden keskimääräinen tunnelma on Suomen urheilusarjoista paras - missä muualla Suomessa jokaisella seuralla on läpi ottelun laulavat ja kannattavat fanijoukkiot?

        Mitähän sinä mahdat siis oikein selittää?

        Tiesitkö, että pesäpallo sai yli 5000 katsojaa Vimpeli-Kouvola finaaliin. Jalkapallo on syvältä perseestä, satsatkaa nyt helvetti siihen missä Suomi pärjää! Minun tietääkseni Suomi tippui aikaisin jalkapallon EM-kisoistakin, tuliko nyt yksi voitto...


      • ...
        JALKAPALLO HAISEE kirjoitti:

        Tiesitkö, että pesäpallo sai yli 5000 katsojaa Vimpeli-Kouvola finaaliin. Jalkapallo on syvältä perseestä, satsatkaa nyt helvetti siihen missä Suomi pärjää! Minun tietääkseni Suomi tippui aikaisin jalkapallon EM-kisoistakin, tuliko nyt yksi voitto...

        Menisit kouluun sinäkin.... säälitäviä tollaset "pikku lajin" fanit jotka mahtailevat sillä!


      • ericmeister
        Lätkäfani Helsingist kirjoitti:

        Itse pidän PALJON enemmän jääkiekosta, koska mielestäni se on paljon yleisöystävällisempi laji. Jääkiekossa on kontaktia, maaleja paljon enemmän tilanteita, paljon nopeampaa peliä kuin jalkapallossa. Jalkapallossa tulee usein hetkiä kun kentällä vain pallotellaan eikä tapahdu moneen minuttiin mitään erikoista. Itse olen harrastanut jääkiekkoa 12 vuotta ja pelaan edelleen. Jalkapallosta katson vain EM-kisat ja MM-kisat, mitään liigoja en seuraa yhtään.

        Kyllä jääkiekon arvostuksesta Suomessa kertoo sekin, että katsojaluvuissa ja yleisömäärissä Veikkausliign edellä ovat SM-Liiga ja Mestis (Mestis löi Veikkausliigan näissä luvuissa kaudella 09-10). Ja A-junioreiden muutamaa peliä on kaudella 09-10 ollut seuraamassa yli 1000 katsojaa. Eräs tutkimus lajien seurattavuudesta Suomessa osoittaa, että: 1. Jääkiekko 2. Mäkihyppy 3. Formulat 4. Yleisurheilu 5.Hiihto ja 6. Jalkapallo (tämäkin tutkimus tehty vuonna 2010). Tähän kun vielä miettii, että kotimaista jääkiekkoa ja formuloita näkee vain maksullisilta kanavilta. Paikanpäällä olevassa yleisömäärässä Sm-liiga ja mestis siis löivät veikkausliigan

        Itse olen syvästi tätä mieltä: Jalkapallo voi olla muualla maailmassa arvostettu laji, mutta itse arvostan helvetin paljon enemmän jääkiekkoa kuin jalkapallo. Ja tämä tuleva on vain minun mielipiteeni: Jalkapallo on perseestä! xD En nyt aivan tuota mieltä, mutta melkein

        Moi lätkäfani.

        Olen käynyt katsomassa HIFK-Blues matsin, koska sain VIP lipun peliin ja täytyy nyt todeta, että peli oli todella heikkotasoista, hidastempoista ja mitään sanomatonta. Peli päättyi 4-0 ja maaleja lukuunottamatta 8000 henkeä istui paikallaan hiirenhiljaa. Pystyin käytännössä puhumaan normiäänellä vierustoverilleni ja ihmettelemään asiaa ääneen - missä tunnelma ja fiilis? Jokaikisen katkon väliin soitettiin junttimusiikkia ikään kuin ihmiset tylsistyisivät jos kentällä ei tapahdu mitään. Kaiken lisäksi cheerleaderi keikutti persettään vieressäni, vaikka cheerleading on ihan oma urheilulajinsa. En tullut kuitenkaan katsomaan cheerleadausta, etenkään kun sillä ei ollut katsomoon minkäänlaista vaikutusta. Ts. he ovat siellä vain miesten märkien päiväunien vuoksi. Lisäksi nämä tappelut.. miksi niistä ei anneta tuntuvia sakkoja sekä pelaajalle että joukkueelle? Jos ne haluttaisiin oikeasti kitkeä lajista, olisi myös rangaistukset oikealla tasolla. Niitä ei kuitenkaan haluta poistaa, koska se tuo yleisöä ja tämä puolestaan rahaa kassaan. Tappelu ei kuitenkaan ole osa lajia, kukaan ei pelaa tällöin kiekkoa eikä yritä estää pelaamasta kiekkoa, pelikellokin on pysäytetty tappelun ajaksi. Kyseessä on siis jo viihdetapahtuma, eikä urheilutapahtuma.

        Jos jääkiekko-ottelusta poistettaisiin
        - Tappelut
        - Kalja
        - Cheerleaderit

        ...montako ns. lätkäfania saapuisi paikalle kannustamaan omiaan, siitä huolimatta, että he ovat sijoittuneet heikosti sarjataulukossa?

        Jalkapallossa ei ole cheerleadereita, ei tappeluita, eikä olutta. Suomen futismaajoukkueen matseissa alkoholin myynti on kielletty pelin aikana, sekä tunti ennen että jälkeen matsin järjestyshäiriöiden välttämiseksi. Tästä huolimatta, esim. MM 2014 karsinnoissa Ranskaa vastaan stadionilla oli yli 30 000 katsojaa, ja lisäksi Espanja matsiin on jo myyty yli 30 000 lippua, vaikka peli pelataan puolen vuoden päästä. Tämä siitä huolimatta, että Suomi on jo käytännössä menettänyt mahdollisuutensa päästä MM 2014 kisoihin.

        ts. oletko lätkäfani vai viihdetapahtumafani?


      • JokuMuu
        JALKAPALLO HAISEE kirjoitti:

        Tiesitkö, että pesäpallo sai yli 5000 katsojaa Vimpeli-Kouvola finaaliin. Jalkapallo on syvältä perseestä, satsatkaa nyt helvetti siihen missä Suomi pärjää! Minun tietääkseni Suomi tippui aikaisin jalkapallon EM-kisoistakin, tuliko nyt yksi voitto...

        Montako pesäpallon euroopan- ja mailmanmestaria tai olympiavoittajaa tiedät? Minä en tiedä yhtään, mutta tiedän, että Miettinen ja Haapanen ovat eukonkannon mailmanmestarit! Että sellainen laji on pesäpallo.


    • juuuuuuuu

      että livenä sm-liiga pelejä on paljon mukavampi katella kuin veikkausliigan pelejä

      • jaas

        Miksi jalkapallo on maailman suosituin laji?
        No siksi, kun sen pelaamiseen ei tarvita kuin appelsiini tai jokin muu pyöreä esine.
        Jääkiekko on kalliimpi, ja paljon vaikeampi laji kuin jalkapallo.
        Kuinkakohan monessa maassa on edes mahdollista luistella viikottain?
        Jääkiekkoilija osaa pelata jalkapalloa, mutta jalkapalloilija ei osaa pelata jääkiekkoa.

        Ei minulla ole mitään jalkapalloa vastaan, mutta ärsyttää lukea jatkuvasti noita keskustelufoorumien viestejä joissa jalkapallon pelaajat haukkuvat jääkiekon pelaajia. Meneehän se välillä myös toisinpäin mutta silti.

        Mutta muistakaa, että TÄÄLLÄ SUOMESSA jääkiekko on kuningaslaji. Ei jalkapallo.


      • karkkidfdfsdfs
        jaas kirjoitti:

        Miksi jalkapallo on maailman suosituin laji?
        No siksi, kun sen pelaamiseen ei tarvita kuin appelsiini tai jokin muu pyöreä esine.
        Jääkiekko on kalliimpi, ja paljon vaikeampi laji kuin jalkapallo.
        Kuinkakohan monessa maassa on edes mahdollista luistella viikottain?
        Jääkiekkoilija osaa pelata jalkapalloa, mutta jalkapalloilija ei osaa pelata jääkiekkoa.

        Ei minulla ole mitään jalkapalloa vastaan, mutta ärsyttää lukea jatkuvasti noita keskustelufoorumien viestejä joissa jalkapallon pelaajat haukkuvat jääkiekon pelaajia. Meneehän se välillä myös toisinpäin mutta silti.

        Mutta muistakaa, että TÄÄLLÄ SUOMESSA jääkiekko on kuningaslaji. Ei jalkapallo.

        "Jääkiekkoilija osaa pelata jalkapalloa, mutta jalkapalloilija ei osaa pelata jääkiekkoa."

        No ei todellakaan osaa. Se ei ole osaamista että osuu jalalla palloon


      • futisfanaatikko
        jaas kirjoitti:

        Miksi jalkapallo on maailman suosituin laji?
        No siksi, kun sen pelaamiseen ei tarvita kuin appelsiini tai jokin muu pyöreä esine.
        Jääkiekko on kalliimpi, ja paljon vaikeampi laji kuin jalkapallo.
        Kuinkakohan monessa maassa on edes mahdollista luistella viikottain?
        Jääkiekkoilija osaa pelata jalkapalloa, mutta jalkapalloilija ei osaa pelata jääkiekkoa.

        Ei minulla ole mitään jalkapalloa vastaan, mutta ärsyttää lukea jatkuvasti noita keskustelufoorumien viestejä joissa jalkapallon pelaajat haukkuvat jääkiekon pelaajia. Meneehän se välillä myös toisinpäin mutta silti.

        Mutta muistakaa, että TÄÄLLÄ SUOMESSA jääkiekko on kuningaslaji. Ei jalkapallo.

        Kun Suomi tulee pääsemään mahdollisesti jo ensi jalkapallon EM-karsinnoissa kisoihin, nousee Suomessa todellinen futisbuumi ja jos tämä menestys saa jatkoa tulevinakin vuosina (mahdollisesti pääsy futiksen MM-kisoihin) se on menoa se. Uskaltaisin väittää, että vielä jonain päivänä täällä pohjolan peräpajukossakin tajutaan ja osataan ruveta arvostamaan jalkapalloa, sitä myötä jalkapallo tulee ohittamaan jääkiekon katsojamäärissä.

        Otetaan mallia Ruotsista ja muusta maailmasta, eikä eristäydytä muusta maailmasta =)

        Vuonna 2020 Veikkausliigan katsojakeskiarvio ~ 10 000 silmäparia :P


      • Ehkä jokin muu
        futisfanaatikko kirjoitti:

        Kun Suomi tulee pääsemään mahdollisesti jo ensi jalkapallon EM-karsinnoissa kisoihin, nousee Suomessa todellinen futisbuumi ja jos tämä menestys saa jatkoa tulevinakin vuosina (mahdollisesti pääsy futiksen MM-kisoihin) se on menoa se. Uskaltaisin väittää, että vielä jonain päivänä täällä pohjolan peräpajukossakin tajutaan ja osataan ruveta arvostamaan jalkapalloa, sitä myötä jalkapallo tulee ohittamaan jääkiekon katsojamäärissä.

        Otetaan mallia Ruotsista ja muusta maailmasta, eikä eristäydytä muusta maailmasta =)

        Vuonna 2020 Veikkausliigan katsojakeskiarvio ~ 10 000 silmäparia :P

        Suomi ei todellakaan ole ainoa maa jossa jokin muu laji kuin potkis on ykkönen, joten lopettakaa se vertailu.
        Löytyy paljon maita Euroopasta sekä muualta joissa esim. Koris, Rugby, Lentis tai jokin oma laji on ykkönen.
        Katsokaa ihmiset ympärillenne ja antakaa jokaiselle mahdollisuus valita lajinsa.
        Minun lapseni pelaa kiekkoa, jalkapalloa sekä jääpalloa.
        Yrittäkää ymmärtää lajit tukevat toisiaan eivät kilpaile toistensa kanssa.
        Kyllä jokainen meistä tietää mitä haluaa itse pelata ja katsoa.
        Itse toivon, että sekä kiekon, pesäpallon, salibändyn sekä jalkapallon yleisömäärät pysyisivät hyvinä toivon myös kaikille muille lajeille paljon yleisöä.


      • hokimies
        karkkidfdfsdfs kirjoitti:

        "Jääkiekkoilija osaa pelata jalkapalloa, mutta jalkapalloilija ei osaa pelata jääkiekkoa."

        No ei todellakaan osaa. Se ei ole osaamista että osuu jalalla palloon

        Kuuleppas taidat olla joku jalkapalloilija, miten voit väittää että lätkänpelaajat eivät osaa pelaa jalkapalloa. Voin kertoa sinulle ihan suoraan että varmaa ainakin 80% jääkiekkoilijoista on pelannut jalkapalloa joskus ja ovat lopettaneet ja päätyivät lätkään. Kyllä voin sanoa että minun tuntemani lätkä miehet osaavat muutakin kuin osua palloon. Pistetäänkö sulle hokkarit jalkaan ja katotaan mitä osaat? ja sit vertaillaan.

        ps. ei tietenkää lätkänpelaajat osaaa yhtä hyvin kaikkia kikkoja kuin jalkapallon harrastajat koska eivät ole pelanneet sitä vakituisesti vuosiin.


      • VUTIS
        hokimies kirjoitti:

        Kuuleppas taidat olla joku jalkapalloilija, miten voit väittää että lätkänpelaajat eivät osaa pelaa jalkapalloa. Voin kertoa sinulle ihan suoraan että varmaa ainakin 80% jääkiekkoilijoista on pelannut jalkapalloa joskus ja ovat lopettaneet ja päätyivät lätkään. Kyllä voin sanoa että minun tuntemani lätkä miehet osaavat muutakin kuin osua palloon. Pistetäänkö sulle hokkarit jalkaan ja katotaan mitä osaat? ja sit vertaillaan.

        ps. ei tietenkää lätkänpelaajat osaaa yhtä hyvin kaikkia kikkoja kuin jalkapallon harrastajat koska eivät ole pelanneet sitä vakituisesti vuosiin.

        Jos jalkapalloa ja jääkiekkoa vertaillaan teknisinä suorituksina, on jalkapallo huomattavasti haastavampaa. Tokihan suuri osa ihmisistä osuu palloon (eivät tietenkään kaikki...), mutta kuinka moni osaa potkaista palloa juuri oikealla tavalla ja juuri oikeaan kohtaan ja saa sen esimerkiksi kiertämään juuri oikealla tavalla? Huippupelaajat Espanjassa ja muissa jalkapallon johtomaissa osaavat syöttää pallon juoksevalle pelaajalle niin, että pallo kiertää vaivattomasti pelaajan eteen, jolloin vastaanottajan ei tarvitse tehdä ylimääräistä mutkaa. Entäs erilaiset kikat täydessä juoksuvauhdissa? Ne tarvitsevat aikamoista taitoa, ketteryyttä, nopeutta, älyä,... Tekniikkaa, motoriikkaa huipussaan!! Jalkapallo ON teknisesti haastavaa; ihminen tekee lähes kaiken käsillään, jalkapallo on yksi harvoista (ellei ainoa??) täysin jaloilla pelattava laji.
        En tokikaan tahdo väheksyä jääkiekkoa, olen ylpeä, että suomalaiset siinä pärjäävät, vaikka en kyseistä lajia seuraakaan ja olen läpikotaisin futistyttöjä, mutta sanoisin, että jääkiekossa pärjää paremmin koolla ja lihasmassalla, kuin loistavalla tekniikalla ja peliälyllä. Jalkapallo on äärettömän mielenkiintoinen ja haastava laji, on uskomatonta, kuinka huiput osaavat lukea ja arvioida peliä!!


      • gaylordfocker1
        hokimies kirjoitti:

        Kuuleppas taidat olla joku jalkapalloilija, miten voit väittää että lätkänpelaajat eivät osaa pelaa jalkapalloa. Voin kertoa sinulle ihan suoraan että varmaa ainakin 80% jääkiekkoilijoista on pelannut jalkapalloa joskus ja ovat lopettaneet ja päätyivät lätkään. Kyllä voin sanoa että minun tuntemani lätkä miehet osaavat muutakin kuin osua palloon. Pistetäänkö sulle hokkarit jalkaan ja katotaan mitä osaat? ja sit vertaillaan.

        ps. ei tietenkää lätkänpelaajat osaaa yhtä hyvin kaikkia kikkoja kuin jalkapallon harrastajat koska eivät ole pelanneet sitä vakituisesti vuosiin.

        Kuka nyt ei luistella osaisi, lyödä risulla kumilimppua?


    • Korkeintaan em ja mm

      Ite katon telkkarista ja käyn kattomassa paikanpäältä jääkiekkoa.Olen suorastaan riippuvainen jääkiekkoon.Silloin jos ei tule jääkiekkoa niin katson kansainvälistä jalkapalloa,jos kerkeen.En ole edes vilkuillut Veikkausliigaan,paitsi Veikkauksen mielessä.En menis todellakaan kattomaan Veikkausliigaa paikanpäältä.Jotenkin se jalkapallo tunnelma näyttää poikkeavan reilusti jääkiekosta.Korkeintaan menisin katsomaan EM ja MM karsintoja jossa pelais Suomi.En ole edes yhdessäkään Jalkapallo ottelussa ollut.Suomessa on muuten peräti 90 TUHATTA rekistöitynyttä jääkiekko pelaajaa.Meidänkin koulussa,jos jostain urheilusta puhutaan niin jääkiekon smliigasta.Muista urheilulajeista puhutaan jos joku harrastaa sitä.Jalkapallo sen takia suositumpaa,koska Jalkapallossa ei tarvi ostaa kun pallo,mutta jääkiekossa ne suojukset ynnämuut.Köyhät harrastaa Jalkapalloa ja rikkaat jääkiekkoa.Kyllä nyt maailmassa ainakin 2,5 miljoonaa rekisteröitynyttä jääkiekon pelaajaa on.Ja otetaan huomioon kuinka moni katsoo jääkiekkoa.

      • 3534

        jalkapallon harrastajia on maailmalla yli 250 miljoona, 100 kertaa enemmän kuin jääkiekon. Muutes jääkiekon rekisteröityneitä harrastajia Suomessa on 61k vs. jalkapallon 120k. En tiedä mistä tuon 90 tuhatta repäsit...

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Jääkiekko


    • (!)

      Kyllä on oikeeta teksitä tossa.... jääkikko ihan hyvä ja miellytävä laji eikä mitään sitä vastaan mutta jalkapallo on se todellinen kuningaslaji! Jalkapallon jälkeen heti jääkiekko ja salibandy ovat hyviä mutta esim pesäpallo ovat naisten ja h0m0jen laji. ja lentopallo on nyt aivan naurettava laji.

      • kk

        Vittu kuule, jalkapallo on säälittäville hinteille jotka ei pysty huonon kuntonsa takia pelaamaan jääkiekkoo tai pesäpalloo. Jos laitettais sun Lionel Messi 12v kanssa jäälle, nii sitähä vietäs ku blondia tanssiaisissa. Eikä pesäpallossa kävis yhtään paremmin. Kyllä se vaan niin on että jalkapallo on h0m0ille.


      • RAUHOTU
        kk kirjoitti:

        Vittu kuule, jalkapallo on säälittäville hinteille jotka ei pysty huonon kuntonsa takia pelaamaan jääkiekkoo tai pesäpalloo. Jos laitettais sun Lionel Messi 12v kanssa jäälle, nii sitähä vietäs ku blondia tanssiaisissa. Eikä pesäpallossa kävis yhtään paremmin. Kyllä se vaan niin on että jalkapallo on h0m0ille.

        Tietysti pärjätään lätkässä paremmin kun sitä ei osaa pelata kuin 7-8 maata
        sama juttu sählyssä. JA PESÄPALLO ON PER******


      • hlavis

        futista on paras urheilulaji


      • kk on paras äijä
        kk kirjoitti:

        Vittu kuule, jalkapallo on säälittäville hinteille jotka ei pysty huonon kuntonsa takia pelaamaan jääkiekkoo tai pesäpalloo. Jos laitettais sun Lionel Messi 12v kanssa jäälle, nii sitähä vietäs ku blondia tanssiaisissa. Eikä pesäpallossa kävis yhtään paremmin. Kyllä se vaan niin on että jalkapallo on h0m0ille.

        taputat typeryydellesi!


      • fudiskeijo
        kk kirjoitti:

        Vittu kuule, jalkapallo on säälittäville hinteille jotka ei pysty huonon kuntonsa takia pelaamaan jääkiekkoo tai pesäpalloo. Jos laitettais sun Lionel Messi 12v kanssa jäälle, nii sitähä vietäs ku blondia tanssiaisissa. Eikä pesäpallossa kävis yhtään paremmin. Kyllä se vaan niin on että jalkapallo on h0m0ille.

        Jos leo messi laitettais kenen tahansa lätkän pelaajan kans kentälle niin se veis niitä kun snautseri nakki...


      • Lordi Bendter
        kk kirjoitti:

        Vittu kuule, jalkapallo on säälittäville hinteille jotka ei pysty huonon kuntonsa takia pelaamaan jääkiekkoo tai pesäpalloo. Jos laitettais sun Lionel Messi 12v kanssa jäälle, nii sitähä vietäs ku blondia tanssiaisissa. Eikä pesäpallossa kävis yhtään paremmin. Kyllä se vaan niin on että jalkapallo on h0m0ille.

        Vertauksesi Messiin jäällä ontyperä sama kuin laittaisi. Crosbyn pelaamaan 10-vuotiasta brassi poikaa vastaan futista. Crosbi ei voisko rikkoa


      • jää___kiekko
        kk kirjoitti:

        Vittu kuule, jalkapallo on säälittäville hinteille jotka ei pysty huonon kuntonsa takia pelaamaan jääkiekkoo tai pesäpalloo. Jos laitettais sun Lionel Messi 12v kanssa jäälle, nii sitähä vietäs ku blondia tanssiaisissa. Eikä pesäpallossa kävis yhtään paremmin. Kyllä se vaan niin on että jalkapallo on h0m0ille.

        Surkuhupaisaa ajatella, että messi menisi "jäälle". Messi tuskin on koskaan kuullutkaan jääkiekosta ja tuskin tulee koskaan kuulemaankaan kuitenkin niin pienestä lajista kyse.


    • asasggsagdsaggaadggd

      "Pelaajat harjoittelevat tasan yhtä tosissaan kuin jääkiekossa ja Suomen huipulle on yhtä vaikea, ellei jopa vaikeampi nousta kuin jääkiekossa. Kuinka SM-liigaa voidaan siis pitää jotenkin tasokkaampana kuin jalkapallon kotimaan pääsarjaa?"

      Vähän vanha viesti, mutta tämä nyt on ihan täyttä paskaa. Veikkausliiga (joka on kyllä aliarvostettu) ei ole maailman mittakaavassa edes sarjojen top 50:ssä. SM-liiga nyt kuitenkin on, mielipiteestä riippuen, joko sijoilla 3-4, kun mitataan jääkiekkosarjoja.

      Jotain VL:n tasosta (ikävä kyllä) kertoo se, että esimerkiksi Allsvenskaniin lähteneistä VL:n huipuista vain harva lyö siellä läpi. Vaikka jalkapallo on iha eri luokan laji, niin VL pääsee silti "helpommalla" kuin SM-liigaan. Voit vaikka tehdä laskutoimituksen pelaajamäärillä jne.

      VL ei vain kykene vastaamaan rahalla, kun esimerkiksi Itä-Euroopan maat ja seurat ovat nousseet yhä kovemmalla tasolle. Suomesta ei löydy sellaisia rahoja, ikävä kyllä. Samalla tavalla esimerkiksi Ruotsi jää kohta jälkeen entisen NL:n maista. Ja kyllähän kehitys on viime vuosina näkynytkin eurokentillä; suomalaiset seurat ovat olleet täysin vastaantulijan roolissa.

      • litmanen22

        potkupallo on hippien ja köyhien laji. arpaliiga on kaikessa urpoudessaan suomen urheiluhistorian noloin sarja. hävettää.


      • lätkä o perseest

        Helppohan se suomen on olla sm-liigas top 50 maan joukos ku maailmas on ehk 7 arvostettua kiekkosarjaa... ja p-amerikankin 2-sarja o sm-liigaa suositumpi... ja tääläin vertauksen vuoks Tampereella lätkäs Ilveksen pelis on keskimääri 6000 tuhatta katsojaa, Kun futiksen kakkosdivarin peliä (Ilves-TPV) kävi kattomas 4000 n. 1000-2000 alle 16v. jokka pääsi ilmaseks...


      • Anonyymi
        litmanen22 kirjoitti:

        potkupallo on hippien ja köyhien laji. arpaliiga on kaikessa urpoudessaan suomen urheiluhistorian noloin sarja. hävettää.

        Suomen jalkapallomaajoukkue (vuoden joukkue) pääs EM-kisoihin ekaa kertaa.

        Jalkapallomaajoukkue: EM - kisat 1
        Jääkiekkomaajoukkue:EM - kisat 0


    • jalkapallo on homoa

      Jääkiekon MM-kisojen ja jalkapallon MM-kisojen/EM-kisojen televisiointia en edes ala vertaamaan. Totean vain, että jääkiekon mm-kisat ei välttämättä maailmalla ihan joka kodissa näy ja älä ole ihmeissäsi jos Suomen ulkopuolella kukaan ei olekaan kuullut siitä legendaarisesta kiekkokullasta vuodelta 1995.

      Kyllä jalkapallo MM-kullasta kohu nousiskin, jos edes päästäis MM-sarjaan. Mutta kun ei, niin ei. Ja hyvä näin. Ei pitäis rahaa käyttää niinkin turhaan lajiin ku "futis".

    • elämä voi muuttua :)

      Itse olen ollut aika kova jääkiekkofani ja olen pitänyt jalkapalloa tavattoman tylsänä lajina.

      Mutta nyt oma tytär alkoi pelata jalkapalloa ja täytyy sanoa että lajin kiinnostavuus nousi aivan uudelle tasolle. Tulee katsottua jopa vieraiden joukkueiden pelejä ja kyse on siis lasten peleistä, ne on oikeasti tosi jänniä ja taphatumia on taatusti enemmän kuin aikuisten huippupelaajien peleissä :)

    • Millwall-Timo

      Jo tämän keskustelun pohjalta voisi tehdä melkoisia yleistyksiä, sillä jokainen lätkää yllä puolustanut vaikuttaa kirjoituksensa perusteella lähes luku- ja kirjoitustaidottomalta. Substanssi näiltä mäyräkoirahatuilta pitäisi jättää omaan arvoonsa, mutta en täysin malta; Nyt puhutaan urheilulajeista ja niiden yli- ja aliarvostamisesta. On ymmärrettävää, että lätkässä joitakin kiehtoo vauhti ja harjaantumatonta katsojaa myös tapahtumien näennäinen runsaus, mutta tekeekö Suomen pärjääminen lajista jotain muuta paremman? Sillähän muutama ruudinkeksijä sitä täälläkin perustelee. Tähän vastaus, kiitos.

      Jatketaan vielä sen verran, että kyllähän futiksessa tapahtuu koko ajan, on se sitten hieno haltuunotto tai karkea harhasyöttö. Lätkässä myös molempia, mutta harjaantuneelle, eli mm. minulle, suuri osa pelistä on nykyään päätyyn heittoa ja karvauksella maalipaikkoihin pääsemistä. Mutta nyt loppui energia kirjoittajalta. Loppukaneetti: onhan Suomessa sekä lätkä että jotenkin sen kanssa käsikädessä kaikessa junttiudessaan perussuomalaisten ajamat asiat yliarvostettuja!

      Ps. Alkuperäinen kirjoitus oli osuva

    • 2623

      Jääkiekko on parempaa. Jatkuvaa toimintaa, jalkapallos alue on aivan liian iso jne..

    • JÄKIS

      Täysin samaa mieltä edellisen kanssa.

    • Miettikää hetki!

      Joku tuolla edellä taisi sanoa, että jalkapalloilijat ovat huonokuntoisia. Olisi mukava nähdä kun tehtäisiin vaikka valioliiga ja NHL palaajille cooperin testi niin nähtäisiin ketkä ovat huonokuntoisia... Jalkapallossa keskikenttäpellajat juoksevat parhaimmillaan 10-15 km pelin aikana, joka saattaa olla joillekkin änäri pelaajille puolentoista tunnin juoksutestissäkin ylitsepääsemätön este. Joku 3 kentän pelaaja saattaa pelata pelissä alle 10 min ja liikkuu sen aikana korkeintaan 1 km - ja vielä luistimet jalassa.. Onhan suomalaisen jääkiekkoa mukava seurata menestyksen myötä, mutta urheilullisesti katsottuna jääkiekko on pelkkää viihdettä!

      • Lätkäpelaaja95

        Ai että ei jaksa änäri pelaajat juosta puolessatoista tunnissa 10-15km ite oon 15v lätkän pelaaja ja oon 9v pelannu kohta 10v ja jaksan helposti 10-15km puolestoistunnis täyttä paska puhetta tommoset kunto jutut ja tuliko vitun idari mielee sitä läppää että jääkiekos mennään lähes tulkoon koko ajan täysillä se 10min toisin ku potkupallos vittu heilutellaa lerssii se 88min ja spurtataa 2min


      • Osku86
        Lätkäpelaaja95 kirjoitti:

        Ai että ei jaksa änäri pelaajat juosta puolessatoista tunnissa 10-15km ite oon 15v lätkän pelaaja ja oon 9v pelannu kohta 10v ja jaksan helposti 10-15km puolestoistunnis täyttä paska puhetta tommoset kunto jutut ja tuliko vitun idari mielee sitä läppää että jääkiekos mennään lähes tulkoon koko ajan täysillä se 10min toisin ku potkupallos vittu heilutellaa lerssii se 88min ja spurtataa 2min

        Täyttä asia puhetta tuo lätkäpelaaja95:sen kommentti! Fudiksessa on vielä sekin että kun ne kaverit "juoksee" siellä kentällä ni ku toinen juokseva kaveri tulee siihen vieree ni eikös se toinen kaveri hyppää maahan ja rupea itkemään vaikkei mikään ois siihen osunukkaa.. Juu siis ei oo muijien laji eiii :Dd


      • -_-
        Osku86 kirjoitti:

        Täyttä asia puhetta tuo lätkäpelaaja95:sen kommentti! Fudiksessa on vielä sekin että kun ne kaverit "juoksee" siellä kentällä ni ku toinen juokseva kaveri tulee siihen vieree ni eikös se toinen kaveri hyppää maahan ja rupea itkemään vaikkei mikään ois siihen osunukkaa.. Juu siis ei oo muijien laji eiii :Dd

        ja eikös jääkiekko (anteeksi jää kiekko) ole se laji missä 10 hyvin älyllisesti lahjakasta miestä luistelevat ja yrittävät saada sen kiekon maaliin mutta kyllästyvät, tiputtavat hanskat ja alkavat tappelemaan. Juu siis ei oo idiootti laji eiii. :Dd


      • Messi = Ovechkin
        Lätkäpelaaja95 kirjoitti:

        Ai että ei jaksa änäri pelaajat juosta puolessatoista tunnissa 10-15km ite oon 15v lätkän pelaaja ja oon 9v pelannu kohta 10v ja jaksan helposti 10-15km puolestoistunnis täyttä paska puhetta tommoset kunto jutut ja tuliko vitun idari mielee sitä läppää että jääkiekos mennään lähes tulkoon koko ajan täysillä se 10min toisin ku potkupallos vittu heilutellaa lerssii se 88min ja spurtataa 2min

        Väität että jalkapallon pelaajat juokee noin 9km 2 minuutissa. Juoksu saavutukseen voisn sanoa että juokse se 10-15 km intervalli harjotuksena niin jo alkaa jääkiekkoilijan kunto pettämään. Ja muka koko ajan mennään lähes koko ajan täysillä, eräs venäläinen joka kantaa numeroa 8 seisoo ylivoimassa 2 min melkein samassa kohdassa koko ajan. Ylivoimiahan voi tulla paljonki pelissä joten laske siitä.

        Ja olen molempien lajien ystävä ja ei kiinnosta pätkän vertaa omat liigat-


    • 1995,2011 Nevö föget

      Mänttipallo on ihan mukavaa katottavaa neljän vuoden välein kun tulee MM-kisat silloin sitä jaksaa katsoa. En ite tykkää yhtään Mistään Valioliigasta enkä mestareiden liigasta ne on todella turhaa paskaaa..
      JÄÄKIEKKO ON IHANAA KATOTTAVAA!
      kokoajan tulee tilanteita ja taklauksia
      jalkapallossa pelataan monta minuuttia tekemättä mitään...

      Salibandy on myös mänttipallon edellä

      Jääkiekko>>>salibandy>>>>>>>>>>>>>mänttipallo

    • Toisesta planeetalta

      Tämä keskustelu täällä on täysin hakoteillä, pitkälti sen takia, että 12-vuotiaat käy kirjoittamassa "mun isi on parempi kuin teidän isi"- tekstejä. Jalkapallon ja jääkiekon vertaaminen on turhaa ensiksikin se takia, koska jalkapallo on niin järjettömän suuri laji. Jääkiekon tajuaa mielestäni pelinä kuka tahansa sitä ei tarvitse keskittymällä seurata, kun siellä rynnitään ja ryssitään päästä toiseen, hyvin pitkälti ilman tulosta. Jalkapallo on sen sijaan taidetta ja vaatii keskittymistä jos haluaa pelistä ymmärtää.

      • jackrise

        Täysin samaa mieltä ! Putkikatsekendoa päästä päähän ei vaadi keneltäkään paljoa älyä ymmärtää.


    • lätkä vie.

      Yks kaveri vertas hoki ja futispelaajien kuntoeroa cooperin testillä? futiksessa juostaan , jääkiekossa luistellaa? Hän myös sanoi että futis pelaajat juoksevat 10-15km pelissä? En osaa sanoa montako kilometriä jääkiekkopelaajat luistelevat pelissä mutta kun lyötäisiin futispelaajille hokkarit jalkaan niin eivät luistelisi saman verran kun jääkiekkopelaajat edes 7 tunnissa!

      • kylmä totuus

        Tiesitkö että cooperin testiä ei tehdä luistimilla. Luistimet ovat vain apuväline huonokuntoisille kendoilijoille. Ehkä futispelaajat ei osaisi luistella, koska yli 90% maailman futareista ei tiedä mitä jääkiekko on. Jääkiekkoilijat ovat puolestaan futiksen lopettaneita huonon pärjäämisen takia.

        P.S. Suomalaiset eivät ole maailman parhaita jääkiekossa, koska voitimme B-joukkueiden "MM-kisat".


      • LOL

        vertauksesi on hieno sillä sehän että jää kiekkoilialle laitetaan lenkkarit jalkaan on täysin sama asia kun jos laittaisi jalkapalloilialle luistimet jalkaan. PS.varmasti muuten luistelisivat :)


    • herätystä sitten

      Tuolla cooperin testi vertauksella nyt tarkoitettiin sitä, että kummat ovat kovempi kuntoisia... Kyllä väitän, että jalkapalloilijat ovat paljon kovempikuntoisia kuin kendohormoonihiiret, jotka eivät varmasti reenaa esim. kesälomalla yhtä paljon kuin jalkapalloilijat. Tykkään itse seurata kumpaakin lajia, mutta kyllä arvostukseni on jalkapalloa kohtaan 10000 kertaa suurempaa

    • h2oPoLo

      Tässä alkaa unohtua tuo otsikon ajatus. Jokaisen lajiaan harrastava treenaa varmasti yhtä kovasti toinenkin omaansa. Näitä on turha alkaa vertailla keskenään. Hyvin harva on hyvä toisessa lajissa. Jokainen laji vaatii eri asioiden omaksumista eri tavalla kuin toisen lajin.

      Raskaista joukkuelajeista mainittakoon että vesiurheilussa vesipallo ja uppopallo on tutkittu ja todettu kovimmiksi lajeiksi. Esim. vesipallossa pelaajan syke ei pelissä tipu alle 80% maksimista kuin 20% ajan pelistä (peliaika 4x8min tehokasta. eli n. 75min vedessä olemista ilman pohjakontaktia ja suurimman osan aikaa vastustaja painaa toista veden alle.) Jokainen, lajiin katsomatta, voi kokeilla miten kauan jaksaa olla veden varassa ilman häiriötekijöitä.

      poimintoja: Jalkapallossa harrastajia eniten. Totta! lajin aloittaminen ei vaadi henkilöltä rahaa ja taitoa alkuun. Jokainen maailman pikkupoika on pelannut sitä jossain vaiheessa. pihapeleistä siirtyminen "isompiin piireihin" tapahtuu kavereiden mukana.
      Jääkiekossa puuttuu talvi/jää aika monesta maasta. Jos näin olisi olisi lajilla varmasti enempi harrastajia maailman laajuisesti.
      Jos fudiskenttiä olisi kaikkialla yhtä paljon kuin kaukaloita sekä molempien lajien sesonki olisi yhtäläinen olisi harrastaja määrät eri luokkaa.

      Tästä syystä arvostuskin on eriarvoista. Tietenkin massa kannattaa lajia mikä menestyy. Mutta samalla toiset lajit kokee itsensä toisarvoiseksi.

      Penkkiurheilijan joka tunnustaa itsensä urheiluhulluksi ja muidenkin tulisi käydä tasapuolisesti avoimin mielin seuraamassa mahdollisimman useita eri lajeja. Tällöin tukisimme lajien toimintaa tasaisesti jotta kaikilla olisi mahdollisuus kehittyä isommiksi ja siten jokaisesta lajista voisi olla tilaisuus menestykseen ajan mukaan. Lisäksi ihmisten tietoisuus eri urheiluista kasvaa ja voi löytää itselleen jopa uusia lajeja joista pitää.
      Baareissakin pitää suosia monipuolisesti monia kapakoita, muuten pienemmät menee nurin ja jäljelle jää vaan noita sedun jouttoloita.

      Tässäkin hyvä esimerkki (taas vesiurheilua ;) Kaikki "tietää" uppopallon mutta kukaan ei tunnu tietävän vesipalloa. Täysin eri lajit mutta elementti sama. Toinen veden alla, toinen pinnalla. Marginaalilajeja, mutta erinomaisia esimerkiksi vesipalloa on mahtava seurata. katsojaennätys vuodelta 1988 vesipallossa 950kpl!
      tiedätte mitä tarkoitan.

      Toisen lajin haukkuminen ei kerro kuin kapeasta ajatusmaailmasta.

      Itse seuraan kaikkea mitä vain kerkeää, jopa taitoluistelua. Jotta oppisin ymmärtämään miksi jotkut miehetkin harrastaa sitä... =)

    • Hans Syväniemi

      kysytää jääkiekkoilijalta onko jääkiekko vaikea peli... vastaus: ei ole!
      sama jalkapallosta jalkapalloilijalta... vastaus: ei ole!

      Molemmat hallitsee omat lajinsa!!! Toisissa lajeissa on kiva vierailla ja kokeilla. Mutta oma on oma!

      Cooperintesti!!!! Jep, sekö on se mittari jolla urheilijat laitetaan paremmuusjärjetykseen ! Kokeillaan vaikka maitohapon sietokykyä testaavia testejä mielummin jokainen omassa lajissaan vastaavissa testeissä. siitä voisi jotain saada irti vaikka asiat testataan eri suorituksilla eri olosuhteissa eri lajeissa :(

      Jokainen saa tykätä mistä tykkää. Aivan sama. jokainen omastaan.
      Mutta ylläoleva idea monipuolisesta lajien seuraamisesta saa multa peukkua ylös. Tuolla tyylillä kaikki saa katsomot pullistelemaan jos porukka käy seuraamassa monia eri urheilulajeja.

    • gdagfsgf

      En nyt ihan varma ole kuuluuko uppopallo jalkapallo vs jääkiekko keskusteluihin...

    • Puolueeton2

      Jalkapallo on halpa laji ja siksi suosittu. Sitä pystyy pelaamaan laihatkin (lue: lihaksettomat) ihmiset ja homoseksuaaliset (en väheksy heitä, he ovat ihmisiä muiden joukossa). Jalkapalloa pystyy myös pelaamaan ja seruaamaan kehitysvammaiset sillä sen ymmärtäminen ja pelaaminen on helppoa.

      Jääkiekko taas vaatii paremmat resurssit sekä rahallisessti että fyysisest iihmiseltä. Jos pelata haluaa, on oltava voimaa sekä taitoa rutkasti. Seuraamisessakin tulee olla jonkinlainen käsitys tästä nopeasta ja kiintoisasta lajista. Esimerkiksi homoseksuaaleja saattaa kauhistuttaa veriset tappelut sekä kovat taklaukset. Kehitysvammaiset taas voivat saada vaarallisia vaikutteita fyysisestä pelistä.

      Loppujen lopuksi on siis hyvä että jalkapallo on köyhissä maissa suurin laji. Jääkiekon vertaaminen tähän "köyhien" lajiin on minusta varsin epäkorrektia. Jääkiekossa pyörii ihan eriluokan rahat junioreista ammattilaistasolle asti.

      11-vuotias jääkiekonpelaaja, treenit 4krt viikossa - hinta 600€ kuussa.
      11-vuotias jalkapallonpelaaja, treenit 4krt viikossa - hinta 20€ kuussa.

      Cristiano Ronaldo - palkka nettona n10 miljoonaa dollaria vuodessa.
      Jaromir Jagr (kaudet 2007-2011 KHL:ssä) - palkka nettona n17 miljoonaa dollaria vuodessa.

      Kiitän ja kuittaan.

      • paskapuheen korjaaja

        Tota cristiano ronaldo ansaitsee 33.3 miljoonaa vuodessa


      • kkk0

        Nykyään Ronaldo (2013) hankki yli 50 miljoonaa euroa, joten se siitä. Ei yksikään
        NHL-pelaaja ollut kympin joukossa. Selänne hankkinut uransa aikana hiukan yli 50
        milliä.

        Kiitän ja kuittaan.


      • kkk0

        Nykyään Ronaldo (2013) hankki yli 50 miljoonaa euroa, joten se siitä. Ei yksikään
        NHL-pelaaja ollut kympin joukossa. Selänne hankkinut uransa aikana hiukan yli 50
        milliä.

        Kiitän ja kuittaan.


      • Ahajo

        Tässä kyllä puhutti palkoista eikä KAIKISTA TULOISTA!!! Tohon 50 milliin on laskettu kaikki sponsori tulot yms.


    • Messifani

      Kerrankin innostuin lukemaan tätä foorumia, kun aihe kiinnosti. Olen innokas jalkapallon seuraajaa, mutta myös jääkiekkoa tulee seurattua, kun perheessä on ko. lajin harrastaja. Kiistaton tosiasia on, että jääkiekko on marginaalilaji moneen muuhun palloilulajiin. Valtavan harrastajamäärän vuoksi jalkapallossa maailman huipulle pääsy vaatii suunnatonta lahjakkuutta ja kovaa harjoittelua. Jääkiekossa voi päästä kohtalaisen korkealle tasolle heikommillakin lahjoilla, koska harrastajamäärä on niin pieni.
      Se, että joka vuosi järjestetään ns. mm-kisat b-joukkueilla, ei kyllä lajin arvostusta lisää.
      Kumma, että jääkiekkofanit tällä palstalla ovat lähes kaikki "amiksia", joille asiallinen keskustelu tietyistä rajoituksista johtuen on mahdotonta. Karmein esimerkki tuo nimimerkki Puolueeton2.

    • Totuus?!

      Ok, Herätkää oikeesti jo hyvät ihmiset. Suomessa jääkiekko on yksinkertaisesti seurantumpi laji kuin jalkapallo. Suomessa panostetaan jalkapalloon liian vähän. On se kummallista, että Suomi ei ole ikinä, korostan IKINÄ päässyt jalkapallossa EDES EM-kisoihin, mistä täm johtuu? Mistä johtuu, että Virokin pärjää paremmin nykyään? Okei. Myönnän, jalkapallo on kokoajan menossa parempaan suuntaan Suomessa. Suomi on silti jääkiekkomaa, eikä siitä muuksi pääse

    • Juha822222

      Jääkiekossa kysytään parempaa älyä koska kaikki tapahtuu nopeassa vauhdissa.
      Jääkiekko on selvästi nopeampaa kuin Jalkapallo.
      Sinun hoksittimet täytyy pelata hyvin etenkin pienessä kaukalossa jossa ei oo aikaa miettiä niin paljon.

      Jalkapallo on luovempaa ja siinä on enemmän ehkä ratkaisumalleja mutta jääkiekossa tarvitaan terävämmät hoksittimet, mun mielipide.

      Molemmat on upeita lajeja, jääkiekko niukka voitto.
      Mutta mielestäni Hiihto ja Yleisurheilu on arvokkaampia urheilulajeja kuin Jääkiekko ja Jalkapallo, siis yhtään mollaamatta näitä kahta.
      Sillä joukkueurheilussa sun virheestä ei makseta niin paljoa kuin yksilölajissa jossa olet itse kokonaan vastuussa kaikesta.
      Jos teet virheen pikajuoksussa niin häviät mutta jääkiekossa tpoinen voi paikata toisen virheen.

    • Rehellinen näkemys

      Futisfanit vaikuttavat todella katkerilta jokaisessa keskustelussa mitä lukee. Jääkiekkoa parjataan minkä keretään.

      Tosiasiassahan jääkiekko on maailman vauhdikkain pallopeli. Kiekkoa pelataan pääsääntöisesti suoraviivaisesti vastustajan maalia kohti. Hyökkäykset ovat nopeita ja harvemmin hyökkäävä joukkue alkaa peruuttelemaan. Futiksessa sen sijaan palloa pelataan aina omalle maalivahdille asti, jos hyökkäys ei lähde käyntiin. Palloa syötellään keskialueella minuutteja ja minuutteja. Siinä ajassa mitä jääkiekossa tulee 10 laukausta maalia kohden, futiksessa tulee pari kolme.

      Kiekossa kaukalo pakottaa pelin jatkumaan, vaikka harhasyöttöjä tulisikin. Jalkapallossa peli keskeytyy kymmeniä kertoja/ottelu siihen, että pallo menee yli sivu- tai päätyrajojen. Voidaan ajatella, että jääpallo on kuin jääkenttien jalkapalloa. Iso kenttä. Hitaampi tempo. Pallo lentelee yli rajojen ja peli keskeytyy. Eipä ole jääpallo noussut samanlaiseen asemaan urheilumaailmassa, kuin jääkiekko. Lajithan ovat suunnilleen saman ikäisiä. Jääkiekko sen sijaan kamppailee muiden urheilulajien kanssa näkyvyydestä maailmalla, kuten futis, koris, lentopallo jne. Vaikka näitä kaikkia muita lajeja voidaan pelata oli ilmasto millainen tahansa! Mielestäni tämä kertoo aika paljon jääkiekon erinomaisuudesta lajina.

      Jääkiekko vaatii urheilijalta sekä lihaskuntoa (raakaa voimaa kulmaväännöissä jne. taklauksissa), sekä kestävyyskuntoa kuten jalkapallokin. Futiksen puolella lihasvoiman merkitys on huomattavasti pienempi. Taklauksetkin hoidetaan liukumalla vastustajan nilkkoihin tms. COOPERIN TESTILLÄ ei siis todellakaan voida verrata kiekkoilijaa ja futiksen pelaajaa. Ensiksi mainitulla on keskimäärin huomattavasti suurempi lihasmassa (myös yläkropan lihaksia tarvitaan), joka myöskin vaatii enemmän happea elimistöltä -> lihaksille. Lihasmassa tulisi ottaa huomioon, kun juoksutesteillä verrataan eri henkilöitä.

      Täytyy vielä mainita, että jalkapallossa esiintyvä filmaaminen ja itkeminen on aivan naurettavaa. Huippu taitavat ammattilaiset esittävät saaneensa osumaa päähän, kun vastustaja kopsauttaa olkapäätä. Voidaan kysyä onko tämä suoraselkäistä ja miehistä toimintaa? Naistenlajina jalkapallo on ihan ok, mutta eihän aikuisten miesten itkemistä kukaan oikeasti hetero viitsi katsoa!?

      Jalkapallofanit tässäkin ketjussa kuvittelevat olevansa jotenkin älyllisesti kehittyneempiä, kuin kiekosta pitävät "amikset", kuten aiemmassa viestissä kirjoitettiin. Jääkiekkokaukalossa ehkä otetaan nyrkein yhteen, mutta jääkiekkofanit sentään ymmärtävät jättää pelin kaukaloon, toisin kuin futiksen huligaanit, jotka tekevät itsestään pellen.

      • Äly

        Ei taida olla kyyllä jääkiekko vauhdikkain pallopeli. Eellä on esimerkiksi squash. Jos miettii jalkapallon hitautta on väärä ajattelumalli, katso niitä haltuunottoja mitä pelaajat tekevät saadessaan vyötärön korkuisen syötön.

        Jääkiekkoilijoiden massa ei ole hyvä veruke sillä jalkapallossa on pelaaja joilla on isompi yläruumis kuin jääkiekkoilioilla jos kaljamahaa ei lasketa, esimerkiksi muuan Hulk.
        Filmaaminen on kyllä jo NHL tasoisen kiekonki vitsaus. Ja itkeminen eikö sitä jääkiekossaki itketä tuomarille vähän väliä ja harvoin siitä itkemisestä mitään rangaistusta saadaan.


    • junttikendo

      Voi että kun asuisi vaikka espanjassa... ei tarvitsisi kuunnella noiden junttien kendoilijoiden ruikutusta siitä kuinka ylivertaisia ihmisiä he ovat.. perus suomalaisia juntteja sanon minä.ja se pitää vielä sanoa, että mennäänkö jalkapallossa 45 sek välein vaihtoon? EI! 90min putkeen täyttä työtä. Ja jos väität että ei jalkapalloilijoilla ole lihaksia niin katsoppa kuva vaikkapa micah richardsista paidattomana ja vertaa tätä alexander ovechkinin paidattomaan kuvaan! Ei tällä maaiman parhaalla jääkiekkoilijalla oikein vatsalihakset näy :)

      • jare

        Sä et ymmärrä ainakaan voiman tuotosta ja lihaksista mitään:D Tiesitkö, että jääkiekkoilijan ei hirveästi tarvitse esitellä varusteet päällä sixpackiään? Se lihas on siellä rasvakudoksen alla, joka puolestaan antaa ylimääräistä energiaa suoritukseen ja koska jääkiekossa täytyy käyttää massaa mm. taklauksiin, korkeammasta rasvaprosentista ei ole kuin hyötyä;) Ei jääkiekkoilijoiden tarvitse prinsessojen lailla esitellä jotain sixpackejään joka maalin jälkeen! Sixpack tarkoittaa käytännössä heikkoutta voiman tuotossa, koska ylimääräistä energiaa rasvan avulla ei tuollaisilla rasvaprosenteilla ole saatavilla, mitä hyvin näkyvä sixpack vaatii. Mutta eihän potkupallopelissä voimaa tarvitse, riittää kun osaa kaatua.

        Tuosta 45sek. voin sanoa sen, että molempia lajeja harrastaneena, jalkapallo-ottelun tempo on alhaisempi, kuin kiekossa. Nopeilla vaihdoilla pelitempo pysyy kovana, jalkapallossa joka pelaaja KÄVELEE suurimman osan peliajasta.

        Kommentistasi huomaa, ettet ole kyllä Espanjaa pidemmällä tainnut koskaan käydäkkään:D Kanarialla kenties? Eh, ja kuka oli juntti?


    • karalahti23213

      jääkiekko=suomen ykköslaji. jalkapallo=uskonto

    • eikö näin

      Jalkapalloakin pelattiin ennen päädystä päätyyn menetelmällä. Eipä enää, koska laji on kehittynyt siitä jo paljon eteenpän...

      • Moikkr

        Pelattaispa vielä päädystä päätyyn. Jaksais jopa kattoa. Tulis enemmän tilanteita ja peli olis PALJON viihdyttävämpää


    • On mukava, että ihmiset harrastavat, eikä mielestäni lajin arvoa määritä millään tavalla se, miten paljon lajilla on harrastajia. Jos itse keksitty urheilulaji tuottaa jollekin iloa, niin se on erinomaista.

      Tässä kuitenkin vähän tilastofaktaa nippelitiedon ystäville. Rekisteröidyiltä harrastajamääriltään maailman suurimmat joukkuepalloilulajit ovat tässä järjestyksessä:

      1. jalkapallo
      2. kriketti
      3. maahockey
      4. lentopallo
      5. baseball
      6. amerikkalainen jalkapallo
      7. koripallo

      Listasta on karsittu pois ei-joukkuelajit, kuten tennis, pöytätennis, golf ja squash. Kriketin ja maahockeyn suurta suosiota selittää osaltaan se, että ne ovat jättiläisvaltio Intian ylivoimaisesti suosituimmat palloilulajit. Suosittuja ne ovat muuallakin entisissä tai nykyisissä Brittiläisen kansainyhteisön maissa.

      Toinen suosion mittari on se, miten monta jäsentä on eri lajien kansainvälisissä lajiliitoissa. Tässä epätäydellinen luettelo:

      218 (maata) lentopallo
      214 koripallo
      208 jalkapallo
      150 käsipallo
      127 maahockey
      118 rugby
      112 baseball
      111 kriketti
      76 hevospoolo
      57 amerikkalainen jalkapallo
      52 salibandy
      51 jääkiekko
      33 lacrosse
      27 jääpallo
      7 kaukalopallo

      Vesipallo on kansainvälisen uimaliiton ja uppopallo urheilusukellusliiton alainen laji, joten niiden kansainvälisyyttä ei voi suoraan arvioida ko. liittojen jäsenmääristä.

      Pesäpallon maailmancupiin on osallistunut 6 maata: Suomi, Viro, Ruotsi, Saksa, Japani ja Australia.

      • haloo donkeyt

        Ja millähän tavalla lajiliittojen määrä tai harrastajamäärät maailmanlaajuisesti voidaan ottaa huomioon verrattaessa lajeja, joista osaa voidaan pelata millä tahansa pinnalla ja osaa ainoastaan jäällä, joka johtuu pakkasolosuhteista (tai tekojää)?

        Jääkiekkoa ja jalkapalloa voidaan verrata maissa, joissa molempien lajien harrastaminen onnistuu luonnollisesti ulkoilmassa. Eli Kanada, Usa, Venäjä etc. Verrataan näitä lajeja näissä maissa, eikä sekoiteta mukaan jotain URUGUAITA tms. indokiinaa, joissa jääkiekon harrastamiselle ei ole edes mahdollisuuksia!!


      • Maantieto
        haloo donkeyt kirjoitti:

        Ja millähän tavalla lajiliittojen määrä tai harrastajamäärät maailmanlaajuisesti voidaan ottaa huomioon verrattaessa lajeja, joista osaa voidaan pelata millä tahansa pinnalla ja osaa ainoastaan jäällä, joka johtuu pakkasolosuhteista (tai tekojää)?

        Jääkiekkoa ja jalkapalloa voidaan verrata maissa, joissa molempien lajien harrastaminen onnistuu luonnollisesti ulkoilmassa. Eli Kanada, Usa, Venäjä etc. Verrataan näitä lajeja näissä maissa, eikä sekoiteta mukaan jotain URUGUAITA tms. indokiinaa, joissa jääkiekon harrastamiselle ei ole edes mahdollisuuksia!!

        Norjassa, Venäjällä, Ruotsissa, Virossa, Färsaarilla, Japanissa, Koreoissa ja Puolassa näin nopealla luettelolla tulee mieleen missä voi pelata molempia lajeja ja jalka pallo on suositumpi. Ja nyt en laittanu Saksaa, Sveitsiä ja itäblokinmaita


    • "Ja millähän tavalla lajiliittojen määrä tai harrastajamäärät maailmanlaajuisesti voidaan ottaa huomioon verrattaessa lajeja, joista osaa voidaan pelata millä tahansa pinnalla ja osaa ainoastaan jäällä, joka johtuu pakkasolosuhteista (tai tekojää)?"

      Ei yhtään millään tavalla. Korostan vielä, että jokainen urheilulaji on jollekin ihmiselle tärkeä, eikä niitä ole mitään järkeä yrittää laittaa arvokkuusjärjestykseen. Hyvä, että ihmiset harrastavat. Yhdelle elämän sisältöä tuo jääkiekko, toiselle yrttien kasvatus ja kolmannelle postmoderni lyriikka. Meidän pitää hyväksyä, ettemme kaikki ole samanlaisia. Erilaisuus on rikkautta.

      Minä toin vain esiin tilastotietoa niille, jotka ovat laillani kiinnostuneita kaikenlaisesta triviaalista. Tässä lisää: Kansainvälisen jääkiekkoliiton (IIHF)täysjäseniä ovat mm. Australia, Intia ja Meksiko.

      • haloo vaan

        Samaa mieltä!

        Jokaisella oma mielipide asiaan ja niistähän on turhaa väitellä, omalla tavallaan jokainen on oikeassa:)


    • canonbool

      Seurasin juuri loppunutta snooker-kisaa. Siihen pitäisi lisätä sitä viihde-elementtiä, mitä lätkäpelissä, eli kundit voisivat käyttää niitä mailojaan vaikkapa miekkailuotteluun aina välillä. Mies-miestä vastaan aseina snookerkepit!

    • jokujatka1

      jääkiekko on canadassa kansallislaji mutta siellä on silti 2.6 kertaa enemmän futiksen pelaajia.

      • joneeees

        Ja kumpi laji on kanadalaisten mielestä arvostetumpi?


      • usko pois
        joneeees kirjoitti:

        Ja kumpi laji on kanadalaisten mielestä arvostetumpi?

        jalkapallo


      • Buun

        Toivottavasti toi oli vitsi. Jääkiekko ihan HELVETISTI arvostetumpaa kanadassa


    • fakta homma

      vähän sama kuin vertaisi automerkkejä.

      bemari luksusvarustein, nautinto ajaa, nautinto katsoa - kuten jääkiekko. hinta ja ylläpito kallista mutta kyllä itse asiasta saakin sitten nauttia. muuttuvia elementtejä molemmissa on paljon (lisävarusteet autossa - erilaiset erikoistilanteet, erilaiset varusteet ja kaukalot jääkiekossa). kunniakasta on ajaa bemarilla samoin on ottaa mittaa miehestä nyrkein kun tapahtuu vääryyttä (jalkapallossahan syljetään vastustajan naamalle tms muuta raukkamaista).

      futista voisi verrata johonkin tylsähköön fordiin. siirtää kyllä paikasta toiseen, mikä onkin auton perimmäinen tarkoitus, mutta mielenkiintoista siitä ei saa tekemälläkään. pallo lentää yli rajojen ja peli keskeytyy jatkuvasti. hyökkäykset kestävät ikuisuuden...... täyttää pallopelin kriteerit mutta onhan se tylsää kuin escortilla moottoritielle kiihdyttäminen!

      mielipiteitä on monia, mutta faktahan on, että niin afrikassa kuin etelä-euroopassakin kaikki fanittaisivat mieluummin jääkiekkoa kuin futista, jos siihen olisi edellytykset. harrastavathan futista kanadassakin vain tytöt ja vaahtosammutinta pienemmät pojat. jenkkifutis ja jääkiekko sen sijaan ovat miesten lajeja!

    • 20+2

      Jääkiekko ei ole "mitään" mutta jalkapallo on suurelle osaa maailman ihmisistä "koko elämä". Siis ei mitään "viihdettä". Näitä kahta asiaa ei voi lainkaan verrata keskenään. Jääkiekko lienee pienen porukan harrastelema väkivaltaviihde.

    • jokuvain

      Afrikassa ei IKINÄ seurattaisi jääkiekkoa vaikka siellä olisikin edellytykset siihen. jääkiekko on pikku laji jota katsotaan vain suomessa. esim brasiliassa jalkapallo on heille koko elämä.jalkapallo pelien tunnelmaa ei voi edes verrata jääkiekkoon se on fakta

      • idiootit

        voi hyvää päivää, onhan se niille elämä ja uskonto kun niillä köyhillä ei ole muuta, sama homma afrikassa!!


      • juhisP
        idiootit kirjoitti:

        voi hyvää päivää, onhan se niille elämä ja uskonto kun niillä köyhillä ei ole muuta, sama homma afrikassa!!

        Nimenomaan:D Täällä jalkkisjonnet väittää ihan pätevänä esim. "Afrikassa ei IKINÄ seurattaisi jääkiekkoa vaikka siellä olisikin edellytykset siihen." WTF?

        Toikaan jonne ikinä tainnut käydä Tallinnaa kauempana:D


      • JUST.....
        juhisP kirjoitti:

        Nimenomaan:D Täällä jalkkisjonnet väittää ihan pätevänä esim. "Afrikassa ei IKINÄ seurattaisi jääkiekkoa vaikka siellä olisikin edellytykset siihen." WTF?

        Toikaan jonne ikinä tainnut käydä Tallinnaa kauempana:D

        Britit ovat siis köyhiä, kun heitä ei kiinnosta jää kiekko!!! Ovatko muutki Eurooppalaiset maat kuten Ranska, Hollanti, Belgia, Saksa yms. köyhiä valtioita??


      • Brassit

        Näin väli faktaksi että itsemurhien määrä kasvaa brasiliassa mm-kisojen aikana elleivät he voita mestaruutta


    • 69?-69

      Jääkiekko on viihdettä Viihdettä voisi verrata siihen, kun äijä rönöttää soffalla kaljatölkki toisessa kädessään ja muija ottaa suihin siinä samalla. Kuin show-paini, jota typerämpää asiaa ei taida löytää, jos ei nyt sitten jääkiekko.

      • jyrir

        Hah:D Paitsi että showpaini häkkiin voi kuka tahansa korsto mennä kaatuilemaan. Showpainissakin on enemmän munaa kuin potkupallossa!


    • sekoittaja

      Koivimmat urheilulajit , jos aikoo menestyä ovat pitkän matkan maantiepyöräily ja pitkänmatkan kävely , jotka vastaavat ainakin kahta futis-tai kiekko ottelua.

      • merkku,

        idiootein kommentti ikinä. nyt puhutaan jäkiksestä ja futiksesta! joista jäkis vie satanolla......


      • Kävelyä

        Montas kävelykisaa vedät kauden aikana?.


    • ajat ne karnallis

      En ymmärrä ajatusta, että lajeja voitaisiin asettaa johonkin objektiiviseen arvojärjestykseen, joka kaikkien pitäisi kollektiivisesti hyväksyä. Lajien suosiota voidaan mitata varsin helposti, mutta arvostus onkin sitten huomattavasti monimutkaisempi vyyhti.

      Ensinnäkin "arvo" voidaan liittää lähes mihin tahansa ilmiöön. Urheilun kohdalla voidaan helposti puhua esimerkiksi viihdearvosta, tunnearvosta, terveysarvoista, opetusarvosta, yhteisöllisistä tai kansallisista arvoista jne. Ennen kuin lajeja voitaisiin laittaa kiistattomaan arvojärjestykseen, pitäisi ensin asettaa itse arvot tärkeysjärjestykseen. Se taas lienee täysin mahdotonta, sillä arvojen painotukset vaihtelevat yksilöittäin.

      Koska jokaisen ihmisen arvomaailma on omanlaisensa, jonkin urheilulajin tai sen seuraajien vähättely on hyödytöntä elitismiä. Lajeja voidaan toki analysoida ja verrata keskenään, mutta jos keskustelun sävyyn pesiytyvät ilmaisut "vain juntit seuraavat lätkää" tai "futis on neitipalloilua", kyse on jostain aivan muusta kuin rakkaudesta omaan lajiin. Urheilua käytetään tällöin vain keppihevosena todistamaan, että jollain selittämättömällä tavalla itse olisi jotenkin parempi ihminen kuin toinen.

      Sitäkö me haluamme?

      • ei-ikinä-enää

        Olen omassa "arvoasteikossa" poistanut jääkiekko-sanan valikoimistani, enkä halua olla sen kanssa missään tekemisissä. Tätä on jatkunut nyt n. 20 vuotta. Silloin, kun "poistaminen" tapahtui, puhuttiin väkivallasta ja jääkiekosta samassa lauseessa, mutta silloiset kiekkoihmiset vänkäsivät, ettei väkivalta kuulu jääkiekkoon. Tätä samaa on jahettu siitä saakka, samaa skeidaa. Ei uskoisi, että AIKUISET MIEHET (?) ovat kyseessä!! En ymmärrä, että kukaan järkevä ihminen voi tosissaan olla siinä kulttuurissa mukana.


    • hockeyboy98

      en ymmärrä mitä kaikki jaksaa aina huudella jotain jalkapallon suosiosta. ok jos sitä jossain afrikassa jne muualla päiväntasaajan alapuolella jotkut tykkää ajan kulukseen potkia palloa niin who cares? jääkiekko on todellinen urheilulaji jossa pelaajat pelaa kunnon intohimolla tavoitteenaan nousta entistä paremmaksi urallaan. hienot kikat ja muut sellaiset kertoo jotain lajin teknisistä vaatimuksista. sen lisäksi se miten kovaa jäällä luistellaan kertoo jotain kuinka kovassa kunnossa jääkiekkoilijat on. jalkapallo vain vaati sen että vaivautuu potkimaan palloa ja kävelemään perässä. jääkiekko on valkoisten laji jossa tienataan miljoonia. esim ovezkin crosby jagr jne. jalkapallo on mustien laji ja mustat ei tunnetusti tienaa mitään. meidän koulussa kaikki on sitä mieltä että jalkapallo on paska laji ja jääkiekko rules. oon kattellu meinaa aika paljon jääkiekon mm kisoja ja niistä huomaa että suomen lisäksi jääkiekko pelataan täysillä ainaskin venäjällä slovakiassa ruotsissa norjassa tanskassa tsekissa ja saksassa. ranska ja italiakin on sellasii joilla ihan kiva maa-joukkue. ei se siis voi ainakaa euroopassa paljoo yhtää hävitä jalkapallolle suosiossa. potkupaskanne on joo kyllä jossai englannissa ku ei missää tosi-miesten hommissa pärjää iha suosittuu tiedän sen. itse kannatan hifkiä sekä änäristä detroitia washingtonia ja anaheimia. idoleitani on granlundit peltonen selänne ovezkin ja datsuk. ikävä kyllä itellä ei oo koskaa varaa ollu tätä hienoo lajii alottaa mutta käyn talvisin aina tossa lähi-kentällä pelailemassa kaverien kesken. jääkiekon lisäksi seuraan sellaista kuin esi-merkiksi wwe:tä. justiinsa tollanen missä miehet ottaa kunnolla toisistaan mittaa eikä neiteile yhtään on meidän suomalaisten tosimiesten makuun. nii ja ruotti imeköön jotai junnukisavoittoaan iha rauhassa. 6-1 nevö forget ja ens vuonna kohataa taas mm-jäillä. tosin ei noitten homoluuserihurrien voittaminen oo kellekää vaikeeta. =D

      • Hiljaa jonne

        Saakeli kuka päästi 10-vuotiaan pojantänne joka ei tiedä mitään Pohjoismaiden ja keski-Euroopan urheilulaji jakaumasta. Pelaajien joiden tulojen sanoit olevan kovat taitavat tienata jotain 10 milj. vuodessa johon pääse jo bundesliigan keskikastin keskivertoa parempi pelaaja, Ja tarviiko wwe:tä mainita.


    • JoopaJoo

      '' jääkiekko on valkoisten laji jossa tienataan miljoonia'' Lionel Messi jalkapalloilija (valkoinen) tienaa 33 miljoonaa vuodessa. Ovechkin tienaa 9 miljoonaa.
      ''oon kattellu meinaa aika paljon jääkiekon mm kisoja ja niistä huomaa että suomen lisäksi jääkiekko pelataan täysillä ainaskin venäjällä slovakiassa ruotsissa norjassa tanskassa tsekissa ja saksassa. ranska ja italiakin on sellasii joilla ihan kiva maa-joukkue. ei se siis voi ainakaa euroopassa paljoo yhtää hävitä jalkapallolle suosiossa.'' Norjassa, Tanskassa, Saksassa, Ranskassa ja Italiassa mainitsemistasi maista jalkapallo on järjettömän paljon suositumpaa kuin lätkä.
      ''jääkiekko on todellinen urheilulaji jossa pelaajat pelaa kunnon intohimolla tavoitteenaan nousta entistä paremmaksi urallaan.'' Väitätkö että jalkapalloilijat eivät tee kaikkeansa? Esimerkkinä Englannissa on ongelmana että alle 16 vuotiaat saavat harjoitella max 2h päivässä, jolla he antavat etumatkaa muiden maiden jalkapalloilijoiden kehitykselle, Futarit eivät tee siis verenmaku suussa töitä menestyäkseen?
      ''en ymmärrä mitä kaikki jaksaa aina huudella jotain jalkapallon suosiosta. ok jos sitä jossain afrikassa jne muualla päiväntasaajan alapuolella jotkut tykkää ajan kulukseen potkia palloa niin who cares?'' Tiedoksesi Euroopassa pelataan ylivoimaisesti kovatasoisinta jalkapalloa.
      Ei mulla mitään lätkää vastaan oo. Seuraan sitä itekki mut, ottaa kyl päähän ku jonnet viljelee argumenttejä jotka ei todellakaan pidä paikkaansa (''Argumentti (lat. arguo, väittää, osoittaa) on perusteltu väite tai mielipide jonkin asian puolesta tai sitä vastaan.'')

      • jonnaj

        "Esimerkkinä Englannissa on ongelmana että alle 16 vuotiaat saavat harjoitella max 2h päivässä, jolla he antavat etumatkaa muiden maiden jalkapalloilijoiden kehitykselle, Futarit eivät tee siis verenmaku suussa töitä menestyäkseen?"

        Aivan!

        Futiksen pelaajat reenaa max pari tuntia päivässä, kun pelkästään suomalaiset 15v kiekkojunnut vetää kesäkauden aamu iltareenit (4h) ja se on ihan normaalia. Futis on vain yksinkertaisesti niin paljon löysempi laji, että fyysisyyttä ei tarvitse harjoitella kuin kestävyyskunnon osalta. Kyllä se on neitien peli tuo jalkapallo!


      • XD
        jonnaj kirjoitti:

        "Esimerkkinä Englannissa on ongelmana että alle 16 vuotiaat saavat harjoitella max 2h päivässä, jolla he antavat etumatkaa muiden maiden jalkapalloilijoiden kehitykselle, Futarit eivät tee siis verenmaku suussa töitä menestyäkseen?"

        Aivan!

        Futiksen pelaajat reenaa max pari tuntia päivässä, kun pelkästään suomalaiset 15v kiekkojunnut vetää kesäkauden aamu iltareenit (4h) ja se on ihan normaalia. Futis on vain yksinkertaisesti niin paljon löysempi laji, että fyysisyyttä ei tarvitse harjoitella kuin kestävyyskunnon osalta. Kyllä se on neitien peli tuo jalkapallo!

        Taitoo tarvii...


      • hockeyboy98
        jonnaj kirjoitti:

        "Esimerkkinä Englannissa on ongelmana että alle 16 vuotiaat saavat harjoitella max 2h päivässä, jolla he antavat etumatkaa muiden maiden jalkapalloilijoiden kehitykselle, Futarit eivät tee siis verenmaku suussa töitä menestyäkseen?"

        Aivan!

        Futiksen pelaajat reenaa max pari tuntia päivässä, kun pelkästään suomalaiset 15v kiekkojunnut vetää kesäkauden aamu iltareenit (4h) ja se on ihan normaalia. Futis on vain yksinkertaisesti niin paljon löysempi laji, että fyysisyyttä ei tarvitse harjoitella kuin kestävyyskunnon osalta. Kyllä se on neitien peli tuo jalkapallo!

        ei voi kuin yhtyä tähän. todennäköisesti se reenaaminenkin on potkupaskassa pelkkä muodollisuus. mää ainakin osaan mennä kentälle harjoittelemattakin puoli toista tunniksi kävelemään ja potkimaan pallo miten sattuu aina kun se sattuu kohdalle. kertoo jotain siitä kumpi laji on oikeaa taidetta ja kumpi epämääräisesti suunniteltu kasa p****a. tämä messikin tarvitsi monta miljoonaa ennen kuin meni nolaamaan itsensä kaikkien kameroiden eteen jne.. hei potkitaan vähän palloa suuntaan ja toiseen ja katotaan koska se kimpoilee sisään hahah ompas hauskaa...


      • ...
        hockeyboy98 kirjoitti:

        ei voi kuin yhtyä tähän. todennäköisesti se reenaaminenkin on potkupaskassa pelkkä muodollisuus. mää ainakin osaan mennä kentälle harjoittelemattakin puoli toista tunniksi kävelemään ja potkimaan pallo miten sattuu aina kun se sattuu kohdalle. kertoo jotain siitä kumpi laji on oikeaa taidetta ja kumpi epämääräisesti suunniteltu kasa p****a. tämä messikin tarvitsi monta miljoonaa ennen kuin meni nolaamaan itsensä kaikkien kameroiden eteen jne.. hei potkitaan vähän palloa suuntaan ja toiseen ja katotaan koska se kimpoilee sisään hahah ompas hauskaa...

        Huoh, grow up man...


      • Opetusta
        jonnaj kirjoitti:

        "Esimerkkinä Englannissa on ongelmana että alle 16 vuotiaat saavat harjoitella max 2h päivässä, jolla he antavat etumatkaa muiden maiden jalkapalloilijoiden kehitykselle, Futarit eivät tee siis verenmaku suussa töitä menestyäkseen?"

        Aivan!

        Futiksen pelaajat reenaa max pari tuntia päivässä, kun pelkästään suomalaiset 15v kiekkojunnut vetää kesäkauden aamu iltareenit (4h) ja se on ihan normaalia. Futis on vain yksinkertaisesti niin paljon löysempi laji, että fyysisyyttä ei tarvitse harjoitella kuin kestävyyskunnon osalta. Kyllä se on neitien peli tuo jalkapallo!

        Niin koska säännöt kieltää mutta varmaan poijat harjottelee vapa ajalla melkein koko ajan. Sitten on viela espanja jossa varmaan 10v pojat treena 6 tuntia päivässä ja käyvät vielä hyvää koulua melkein ilmaseksi koska seura haluaa hyviä pelaajia


    • hockeyboy98

      niimpä varmaan! euroopassa kuitenkin joka maassa maahan muuttajien määrä lisääntyy koko ajan ja sitä myötä tietysti potkupaskan suosio. lisäksi nythän on se ihmeen talouskriisi euroopassa joten ihmisillä ei ole välttämättä edes varaa jääkiekon pelaamiseen mikä lisää myös potkupaskan pelaajamääriä. asiasta toiseen muutes tänään hifk nöyryyttä porin idiootteja samaan aikaan ku suomi koppaa mm-pronssin kanadaa vastaan. :) nii ja muute ketä sä siä huutelet jonneks? -.-

    • Joopajoo

      Oletko tosissasi Hockeyboy98?

      • Hockeyboy98

        enkö saisi olla? eikö potkupaskan hämärtämiin aivoihisi mene perille että jotkut haluavat olla järkeviä ja seurata sivistysmaisten tosimiesten laadukasta viihdettä eikä kivikaudella yhä elävien kehitysmaisten luolamiesten tilalle tarjoamaa laaduttomuutta? nyt äkkiä niitä kortsuja sinne afrikkaan niin jääkiekko ajelee suosiossa parin vuoden kuluessa potkupaskan edelle tämän lajin pelaajien loppuessa ja tuon syövän tartuttamat jonnet täällä suomessakin katselevat yhtä ihmeissään kuin ryssät granlundin ilmaveivissä. miksi oikeesti tuette tuota amatööri-joukkuetta jolla ei oo mitää saumaa kaiken maailman brasilioita espanjoita ja englanteja vastaan kun koko lajin pelaaminen tässä maassa ei edes ole näin jalolle kansalle hyväksi?

        PS. kanada vei sitten pronssin. heittäiskö nyt vittuun ton historian kyvyttömimmän valmentajan ja mukahyvimmän pelaajan junnuvalmentajan paikalta? vanha pieru jonka tieto ja taito lajin kohdalla tuli selväksi taas vaihteeksi. jossai hurri-homo-maassa ja jokavuosjumbona-ilveksessä (tampere on perseestä!!!!!!) uransa luoneena kävi vaihteeksi häpäisemässä meidät muun maailman silmien alla. maan ryöstäjä venäjä osoitti taas paskuutensa häviämällä jollekin pullamössö-hannuhanhi-hurreille ihan niin kuin teki meitä vastaan viime mm-kisoissa ja talvisodassa. tosimies-lajin tosimieskisoissa taas suomi näyttää kaikille muille maailman maille kuka on kurko!

        se oli siinä!!!!!!


      • elämänviisaus

        don't feed the troll


      • koittakka rauhottua
        Hockeyboy98 kirjoitti:

        enkö saisi olla? eikö potkupaskan hämärtämiin aivoihisi mene perille että jotkut haluavat olla järkeviä ja seurata sivistysmaisten tosimiesten laadukasta viihdettä eikä kivikaudella yhä elävien kehitysmaisten luolamiesten tilalle tarjoamaa laaduttomuutta? nyt äkkiä niitä kortsuja sinne afrikkaan niin jääkiekko ajelee suosiossa parin vuoden kuluessa potkupaskan edelle tämän lajin pelaajien loppuessa ja tuon syövän tartuttamat jonnet täällä suomessakin katselevat yhtä ihmeissään kuin ryssät granlundin ilmaveivissä. miksi oikeesti tuette tuota amatööri-joukkuetta jolla ei oo mitää saumaa kaiken maailman brasilioita espanjoita ja englanteja vastaan kun koko lajin pelaaminen tässä maassa ei edes ole näin jalolle kansalle hyväksi?

        PS. kanada vei sitten pronssin. heittäiskö nyt vittuun ton historian kyvyttömimmän valmentajan ja mukahyvimmän pelaajan junnuvalmentajan paikalta? vanha pieru jonka tieto ja taito lajin kohdalla tuli selväksi taas vaihteeksi. jossai hurri-homo-maassa ja jokavuosjumbona-ilveksessä (tampere on perseestä!!!!!!) uransa luoneena kävi vaihteeksi häpäisemässä meidät muun maailman silmien alla. maan ryöstäjä venäjä osoitti taas paskuutensa häviämällä jollekin pullamössö-hannuhanhi-hurreille ihan niin kuin teki meitä vastaan viime mm-kisoissa ja talvisodassa. tosimies-lajin tosimieskisoissa taas suomi näyttää kaikille muille maailman maille kuka on kurko!

        se oli siinä!!!!!!

        Kun nyt täällä nänä "hokipojat" sun muut ovat haukkuneet jalkapalloa köyhien lajiksi, niin tässä vähän faktaa.
        jalkapallo: nappikset 100-500 euroa
        säärisuojat 20-60 euroa
        jääkiekko: keittiöveitset ja kengät 20 euroa
        Joululimppu 2euroa
        risu 0 euroa.

        Siinäpä vähän faktaa.


      • Juntti liikkeellä
        Hockeyboy98 kirjoitti:

        enkö saisi olla? eikö potkupaskan hämärtämiin aivoihisi mene perille että jotkut haluavat olla järkeviä ja seurata sivistysmaisten tosimiesten laadukasta viihdettä eikä kivikaudella yhä elävien kehitysmaisten luolamiesten tilalle tarjoamaa laaduttomuutta? nyt äkkiä niitä kortsuja sinne afrikkaan niin jääkiekko ajelee suosiossa parin vuoden kuluessa potkupaskan edelle tämän lajin pelaajien loppuessa ja tuon syövän tartuttamat jonnet täällä suomessakin katselevat yhtä ihmeissään kuin ryssät granlundin ilmaveivissä. miksi oikeesti tuette tuota amatööri-joukkuetta jolla ei oo mitää saumaa kaiken maailman brasilioita espanjoita ja englanteja vastaan kun koko lajin pelaaminen tässä maassa ei edes ole näin jalolle kansalle hyväksi?

        PS. kanada vei sitten pronssin. heittäiskö nyt vittuun ton historian kyvyttömimmän valmentajan ja mukahyvimmän pelaajan junnuvalmentajan paikalta? vanha pieru jonka tieto ja taito lajin kohdalla tuli selväksi taas vaihteeksi. jossai hurri-homo-maassa ja jokavuosjumbona-ilveksessä (tampere on perseestä!!!!!!) uransa luoneena kävi vaihteeksi häpäisemässä meidät muun maailman silmien alla. maan ryöstäjä venäjä osoitti taas paskuutensa häviämällä jollekin pullamössö-hannuhanhi-hurreille ihan niin kuin teki meitä vastaan viime mm-kisoissa ja talvisodassa. tosimies-lajin tosimieskisoissa taas suomi näyttää kaikille muille maailman maille kuka on kurko!

        se oli siinä!!!!!!

        Tyypillinen rillaaja uhoaa.

        "itse kannatan hifkiä", tuo on kyllä harvinaisen helppo uskoa...


      • hockeyboyhatter
        Hockeyboy98 kirjoitti:

        enkö saisi olla? eikö potkupaskan hämärtämiin aivoihisi mene perille että jotkut haluavat olla järkeviä ja seurata sivistysmaisten tosimiesten laadukasta viihdettä eikä kivikaudella yhä elävien kehitysmaisten luolamiesten tilalle tarjoamaa laaduttomuutta? nyt äkkiä niitä kortsuja sinne afrikkaan niin jääkiekko ajelee suosiossa parin vuoden kuluessa potkupaskan edelle tämän lajin pelaajien loppuessa ja tuon syövän tartuttamat jonnet täällä suomessakin katselevat yhtä ihmeissään kuin ryssät granlundin ilmaveivissä. miksi oikeesti tuette tuota amatööri-joukkuetta jolla ei oo mitää saumaa kaiken maailman brasilioita espanjoita ja englanteja vastaan kun koko lajin pelaaminen tässä maassa ei edes ole näin jalolle kansalle hyväksi?

        PS. kanada vei sitten pronssin. heittäiskö nyt vittuun ton historian kyvyttömimmän valmentajan ja mukahyvimmän pelaajan junnuvalmentajan paikalta? vanha pieru jonka tieto ja taito lajin kohdalla tuli selväksi taas vaihteeksi. jossai hurri-homo-maassa ja jokavuosjumbona-ilveksessä (tampere on perseestä!!!!!!) uransa luoneena kävi vaihteeksi häpäisemässä meidät muun maailman silmien alla. maan ryöstäjä venäjä osoitti taas paskuutensa häviämällä jollekin pullamössö-hannuhanhi-hurreille ihan niin kuin teki meitä vastaan viime mm-kisoissa ja talvisodassa. tosimies-lajin tosimieskisoissa taas suomi näyttää kaikille muille maailman maille kuka on kurko!

        se oli siinä!!!!!!

        Lähetetäänkö niitä kortsuja noin 5 miljardille ihmiselle sitte, että saahan jääkiekosta suosituin laji


    • Futisisbest

      HIFK hävis Ässille!
      Jalkapallo

    • diebitch

      hockeyboy98-Tapa ittes

    • kiekkofanit

      Jos joku haluaa säntäillä sinne tänne pallon perässä niin mikäs siinä. Mutta potkupalloa tylsempää katsottavaa saa hakea.

      • hokarit painukaa vittuu

        Syy siihen miksi me kuningaslajin harrastajat valitamme jalkapallon puolesta on se että emme jaksa kuunnella tuota paskaa jota teidän vitun pienistä aivoista löytyy hokarit! Palautalme teidät maantasalle kendo harrastajat jääkiekko ön pieni laji eikä isommaksi ikinä muutu se on fakta ja jos haukutte futareita siimoiksi kirjoittakaapas googleen adebayo akinfenwa ja olkaa hiljaa!! Ja tämä palkka asia joku tuolla väitti että ronaldo ansaitsee 10 miljoonaa vuodessa niin mitä paskaa hän ansaitsee kyllä 33.3 miljoonaa ja jääkiekko muka kovaa vitusti varmaan sattuu kun ajetaan laitaan hei teillä on vittu painavammat suojukset päällä kuin itse jalkapallossa vain muovipalanen sääressä! Jalkapallossa tapahtuu loukkaantumisia enemmän kuin jääkiekossa!


    • iltalehtibongaus

      Toi yllä oleva Hockeyboy98 onkin tämän jälkeen päässyt iltalehden keskustelufoorumilla vauhtiin.

    • urheilufani

      Seuraan ite kumpaakin lajia mutta tykkään enemmän lätkästä. Mua v***ttaa kun kaikki haukkuu toistensa lajeja. Eikö lajivalinta ole makuasia? Ja niistähän ei kiistellä... Antakaa jokaisen tehdä omat valintansa tässäkin asiassa.

    • vcxvcxvxcfds

      Kyllähän on täysin ymmärrettävää, että se laji kiinnostaa jossa pärjätään. Unohtuu ne faktat, että lajia harrastetaan hyvin vähän muualla eikä maailmanmestaruus ole kovin suuri saavutus.

      Usein sitä sarjan paremmuutta verrataan lajin huippusarjojen tasoon, jolloin Suomi jää auttamatta kauas kärjestä. Itseänikin kiinnostaa seurata lähinnä lajin huippuja lajissa kuin lajissa. Suomessa jääkiekko on lähempänä maailman huippua kuin jalkapallo.

      Henkilökohtaisesti olen aina pitänyt jalkapallosta jääkiekkoa enemmän, koska olen itsekin sitä pelannut huomattavasti jääkiekkoa enemmän ja tiedän lajin haastavuuden. Etenkin livenä seurattuna jalkapallo on mielestäni selvästi jääkiekkoa viihdyttävämpää jo matalalla tasolla. Jalkapallo vaatii mielestäni sellaista taitoa ja pelisilmää, jota ei jääkiekossa varsinaisesti tarvita pelin fyysisyyden takia, vaikka siinäkin näkee toisinaan taidonnäytteitä.

      Minuakin häiritsee näiden faktojen sivuuttaminen, mutta toisaalta pääasia urheilussa on kuitenkin se, että katsoo sitä urheilua, jota katsoessa viihtyy. Itse seuraan salibandyä ja pesäpalloakin kannustaen mukana, vaikka nuo lajit vasta ovatkin marginaalisia.

      • ...

      • vcxvxcvcxvxc

    • kannustus_AINA_1
    • Deus

      Jumalan valinta on selvästi jalkapallo. Ei jeesuksella ollut luistimia!

    • ...

      Sanoit että asetut puolueettomalle puolelle? Tuossa tekstissä ei näy merkkiäkään siitä... Ja miksi otit tuollaisia maita jossa ei olla niin kovia jääkiekon ystäviä, ja jossa ei pärjätä edes jääkiekossa.

    • wdwdwd232

      futis koska kuningaslaji, suomen pääseminen em tai mm kisoihin on kovempi juttu kun joku kendon mm mestaruus

      • Ajatus olen

        Kaukainen haave EM-kisat ym:muut vastaavat,pitäisi osata juosta ja ajatella yhtä aikaa.


    • Minusta on aika hankala verrata noilla harrastajamäärillä lajien kilpailua. Kyllähän ne tieten jotain kertoo, mutta ei Suomessa ole formula-1 harrastajiakaan kovin montaa. Veikkaisin kuitenkin, että monta tavan tallaajaa olisi saanut laittaa Räikköstä vastaan, että olisi sen pesenyt. Näin karrikoiden. Futsita on niin helppo harrastaa verrattuna jääkiekkoon (tai siihen formulaan), että tätä kautta tulee myös valikoitumista lahjakkuuksissa.

      Siinä olet täysin oikeassa, että Suomalainen jalkapalloilu on ihan aliarvostettua. Tasoltaan veikkausliiga on euroopassa siellä 20-30 sijalla, mikä on ihan hyvin. Jalkapalloilu vain näivettyy, kun otteluissa ei käy tarpeeksi katsojia ja sitä kautta pelaajille ei voida maksaa kunnon palkkoja.

    • Ells1

      Jääkiekko!

      http://gettinglifehealthier.blogspot.fi/


      20-vuotias sohvaperuna opettelemassa terveellisempään elämään! Ruokaohjeita, vinkkejä ja urheilukokemuksiani. Kommentoikaa ja kertokaa mitä olette tähän asti mieltä :)

    • risujaperkele

      Tuolla toisaalla...kun televisiossa on "urheiluruutu" tarkoittaa sana "urheilu" jalkapalloa. Puolen tunnin urheiluruutu, joka on pelkkää jalkapalloa, maassa josta löytyy kyseiseltä päivältä voittajia niin autourheilun, moottoripyöräilyn kuin polkupyöräilyn huippukisoista. Yleisurheilusta nyt puhumattakaan. Ainoa laji on kuitenkin jalkapallo, josta tehdään juttuja. Suomi on siinä suhteessa kaikista muista maista poikkeuksellinen maa, ettei täällä ole ketään urheilijaa missään lajissa, josta voisi tehdä juttuja, joten on pyörittävä sen nolon jääkiekon ympärillä.

    • Nolelfkkcfnlelle

      Laskeppa huvikseen kumpaan harrastukseen tarvitsee enempi rahaa! Jos aloittaa jalkapallon pelaamisen niin eihän siihen tarvitse mitään muutako pallon että pystyy treenaan. Jääkiekkoon tarvitsee luistimet, mailan, kiekon, ulkojään(siis jos asuu maassa jossa on pakkasa), jäähallin (jos asuu maassa jossa ei ole pakkasta)), jos joukkueeseen menee pelamaan lätkää niin, kaikki varusteet ym. Tää on aivan turha keskustelu.

    • jahass badass

      Puhutaan koripallosta.

      • kakaka

        Tottakai jalkapallossakin on pelaajia joilla on suuret lihakset ja niitä laihoja myös näin on kaikissa lajeissa.


    • näin on

      E-sports voittaa! voidaanko nyt sulkea tämä typerä keskustelu jossa thumbs uppeja kalastelee jalkapallon palvojat ja jääkiekko jonnet jotka heitä yrittävät ymmärtää.

    • jääkiekko

      Korjataan heti alkuun muutama kohta tuosta tekstistä,
      "Pelaajat harjoittelevat tasan yhtä tosissaan kuin jääkiekossa". No ei varmasti harjoittele!!! verrataan nyt vaikka molempien lajien A-SM tasoja, Jalkapallossa treenit kokonaisuudessaan (alkulämmöt, treenit, loppuverryttelyt yms.) kestävät noin 2h, minulla on kavereita jotka pelaavat kyseisellä sarja tasolla ja he vahvistavat tämän. Sen sijaan jääkiekossa treenit kestävät noin 3h, minkä lisäksi treeni kerrat ovat korkeampia kuin potkupallossa, esim: A-sm kesätreeneissä treenataan 10 kertaa viikko, treeni tunteja tulee 20-25h/vko, ja voin kokemuksesta sanoa että tuo treenaaminen ei ole leikkiä!! kilpailu peli paikoista on järkyttävän kovaa jopa jo C-Sm tasolla

      • Treenaus

        Sitten pitäis laskea vielä vapaa aika tuohon harjottelun päälle tunnen ihmisiä jotka pelaavat futista aivan paskoissa sarjoissa harjoittelevat silti kolmekertaa viikossa 2h joukkueen kans ja vielä sen jälkeen saattavat potkia palloa 2h päälle


    • Lahti Kiekkokaupunki

      Jalkapalloa on niiiin tylsä katella ja ite em välierässä kirjaimellisesti nukahin. Ne pelaajat vaan syöttelee eikä edes Lauo maalia kohti!!!! Kertokaa mulle selitys kaikkiin näihin jalkapallo fanit.

      • CR7

        ei se lätkä tylsää oo paitsi jos telkkarista kattoo mutta on se jalkapallo vaan niin paljon parempi laji joka osa-alueella että ihan turha näitä on ees verrata.se mikä lätkäjätkissä nykyään ärsyttää mua suunnattomasti on se kun ne väittää olevansa jonkun nhl joukkueen suuri fani vain sillä perusteella että omistaa kyseisen joukkueen lippiksen ja sanoo nähneensä telkkarista kun ne voitti stanley cupin.

        Jalkapallossa muutenkin pelaajat on niin paljon tunnetumpia ja vaikutusvaltasempia kun jääkiekossa. Mielestäni syy miksi jotkut fanaattiset kiekkoihmiset vihaa jalkapalloa, on kateus. Ei jääkiekon mm kisat saa maailmaa pysähtymään. Shakiran esittämä kisabiisi 2010 mm kisoihin on piirun verran parempi kun samppa linnan ja timo jutilan "nyt rillataan viimeseen asti" (:DDD)
        myönnän että suomessa jääkiekko on ykköslaji, eikä se minua haittaakaan. Kyllä itekin seuraan kuopiolaisena KalPan edesottamuksia.

        Laskin yhteen kahden suosituimman jalkapalloilijan (Cristiano Ronaldo, Leo Messi) ja kahden suosituimman jalkapallojoukkueen(Real Madrid, FC Barcelona) facebooksivujen tykkääjät, ja tulokseksi 188 miljoonaa. Jos joku lätkätietäjä tekis saman jääkiekosta nii voitas vähän vertailla;) ei mulla muuta


      • 2001
        CR7 kirjoitti:

        ei se lätkä tylsää oo paitsi jos telkkarista kattoo mutta on se jalkapallo vaan niin paljon parempi laji joka osa-alueella että ihan turha näitä on ees verrata.se mikä lätkäjätkissä nykyään ärsyttää mua suunnattomasti on se kun ne väittää olevansa jonkun nhl joukkueen suuri fani vain sillä perusteella että omistaa kyseisen joukkueen lippiksen ja sanoo nähneensä telkkarista kun ne voitti stanley cupin.

        Jalkapallossa muutenkin pelaajat on niin paljon tunnetumpia ja vaikutusvaltasempia kun jääkiekossa. Mielestäni syy miksi jotkut fanaattiset kiekkoihmiset vihaa jalkapalloa, on kateus. Ei jääkiekon mm kisat saa maailmaa pysähtymään. Shakiran esittämä kisabiisi 2010 mm kisoihin on piirun verran parempi kun samppa linnan ja timo jutilan "nyt rillataan viimeseen asti" (:DDD)
        myönnän että suomessa jääkiekko on ykköslaji, eikä se minua haittaakaan. Kyllä itekin seuraan kuopiolaisena KalPan edesottamuksia.

        Laskin yhteen kahden suosituimman jalkapalloilijan (Cristiano Ronaldo, Leo Messi) ja kahden suosituimman jalkapallojoukkueen(Real Madrid, FC Barcelona) facebooksivujen tykkääjät, ja tulokseksi 188 miljoonaa. Jos joku lätkätietäjä tekis saman jääkiekosta nii voitas vähän vertailla;) ei mulla muuta

        "se mikä lätkäjätkissä......."

        Mistä tunnistaa lätkäjätkät? Harmaista lököttävistä gollegehousuista. Kesällä niissä on leikatut lahkeet, jotta ne on shortsit. Tunnusmerkkeihin kuuluu myös Croksit ja lippis väärinpäin. Kaikki tämä yleisillä paikoilla. Monella on tietenkin nuuska huulessa. Mopoauto on myös monella.


    • Ais Hokki

      Lätkä on parempi laji mielestäni. Jalkapallo kuitenkin suositumpi koska Brasiliassa jne. ei ole jäitä.. Helppoa kunhan vain löytyy pallo.

    • futis ja kiekko

      Moicca! jalkapallo on huippua ja kiekko kanssa.Minun mielestäni makuasioista ei voi kiistellä, eikä tarvitse.Tosiasia on, että jalkapallo on maailman mittarissa paljon suositumpi kuin kiekko, mutta ehkä Suomen heikon menestyksen takia kiekko on vain täällä suositumpaa.Luulen, että kontaktit ja pelin tempo saavat monet kallistumaan kiekon puolelle ja tietysti myös Suomen menestys lajissa.Mutta samaan hengenvetoon täytyy todeta myös jalkapallon hienoudet, taktiset kuviot yms.Mielestäni kumpaakin kannattaa käydä katsomassa ja luulen, etten ole ainoa, joka pitää molemmista lajeista.

    • asdasd2

      Hei juntit! Lopettakaa se urheilun katsominen ja siitä tappelu ja aloittakaa joku sivistynyt harrastus kuten vaikka maalaaminen taikka runojen kirjoittelu.
      Ei pitäisi enää lapsille tulla erimielisyyksiä.

    • Jääkiekossa maaleja?

      Meikäläinen alkaa pikkuhiljaa kyllästyä lätkäfanien argumenttiin: "jääkiekossa tulee paljon enemmän maaleja".
      Jääkiekossahan tosissaan pelataan vain keväisin, kun play-offit alkavat, joten vertailukohta täytyy ottaa sieltä. Ja Euroopassa kun eletään niin valitaan kummastakin lajista maanosan paras sarja.
      Siitä voi sitten jokainen itsekseen vertailla KHL:n pudotuspelien ja Englannin valioliigan maalimääriä. (Valitsin nämä koska useimmat lienevät samaa mieltä.)
      Myönnän että jääkiekossa tulee pienemmän kenttänsä ja luistimien ansiosta nopeamman pelin vuoksi kuitenkin enemmän maaleja. Mutta eipä nykykiekko kovimmalla tasollaan mitään kunnon viihdettä maalien muodossa ainakaan tarjoile, toisin kuin lätkäfanit aina jaksavat väittää...

      • kökkö I

        Sm-liigassa on maalimäärät pienentyneet tosi rajusti, kun vertaa vaikka 80-90- lukuihin. Tylsistynyt koko peli. Futis on nykyään minulle se freesi laji. 90-luvulla vielä jääkiekko.


    • Suomalainen922035

      Täs on pari faktaa futiksen ja lätkän katsojaluvuista.

      Futiksen EM-kisa finaalia katsoi 300 miljoonaa katsojaa(2012) ja futiksen MM-kisa finaalia katsoi arviolta 700 miljoonaa (2010) ja koko kisoja arviolta 26 MILJARDIA katsojaa! Jos ette usko ni http://en.m.wikipedia.org/wiki/2010_FIFA_World_Cup

      Lätkän 2010 EM-kisoist mul ei oo mitää käryy mut
      Lätkän 2010 MM-kisoja katsoi 650 miljoonaa katsoijaa. HUOM!!!!!!!!!!!! Koko vit** kisoja!!!

    • Sam92

      Suomessa:
      Lätkä on katsotumpi laji kun futis.
      Futis on pelatumpi laji kun lätkä.

      Koko maapallolla:
      Futis on pelatumpi laji kun lätkä.
      Futis on katsotumpi laji kun lätkä.

      DEAL WITH IT!!!!!!

      • totuus tekee kipeetä

        Suomalainen jalkapallo on yhtä laadukasta,kun nikerialainen jääkiekko!!


    • jäzzimään

      Monotonisella jääkiekkohöpinällä kuseskellaan vain omaan nilkkaan. Omissa liikennevaloissa on vähemmän ruuhkaa mutta reaaliteetit pitää ymmärtää. Toki suomalaiset keskimäärin pitävät kun menestystä tulee mutta kansainvälisessä fanikulttuurissa ei ajatella pelkästään hetken statusta, sadetta stadionilla tms. No, ei metsäläinen kansa yhdessä yössä eurooppalaistu..

    • Jussi17

      Hei kaverit, ihmettelen syvästi tätä suomalaisen urheilukulttuurin tapaa asettaa vastakkain kaksi aivan erityyppistä lajia. Miksei kumpikin voisi olla yhtä hieno laji katsomatta lukuihin. Otetaanpa esimerkiksi resurssit mitä vaaditaan yms:

      -Jääkiekkoon on monessa maassa lähes mahdotonta satsata, varsinkin mitä etelämmäksi mennään, esim. afrikkaan jäähallin rakentaminen on aika absurdia, puhumattakaan että kyseisellä kansalla olisi mitenkään hirveästi varaa satsata kalliisiin jääkiekkovarusteisiin, kun ruoan hankintakin tekee tiukkaa.

      -Jalkapallo ei vaadi taas kovin paljon resursseja, esim. jalkapallokentän tekeminen, ja itse peliväline pallo ei paljoa maksa.

      Tuossa nyt ihan tommosella apinanajatuksella koottuja asioita että miksiköhän se jalkapallo on suurempi laji. Mutta sitä jalkapallofanien katkeruutta ja kateutta jääkiekkoa kohtaan en todellakaan ymmärrä. Miksei kummankin lajin kannattajat voisi elää sulassa sovussa ja kannustaa toisia, koska se olisi joka osa-alueella järkevämpää. Jos suomi jossakin pärjää, nyt esim. jääkiekko, formula ja muutenkin talvilajit niin miksei voitaisi vaan olla tyytyväisiä.

      Itse kannatan kumpaakin lajia lähes tasavertaisesti, toki lätkää tulee enemmän pelailtua mutta todella hieno laji on myös jalkapallo. Toivon että kirjoitukseni ei ollu suinkaan aivan surkea koska ei ole hirveästi tullut kirjoiteltua minnekkään. Hyvää kesää ja pelejä! :)

    • bhnfnbhkhnuy

      jalkapallo on parempaa.tuo 2001 tyypin kommentti oli täyttä todenmukaisuutta. jalkapallossa tyypit ovat paljon kiltempiä ja siihen ei tarvitse niin paljon rahaa. eikä se haittaa vaikka niitä maaleja ei tuu niin paljo

      • ateismusmaximus

        Potkupallo on tylsin asia maailmassa. Maalin kuivuminenkin on kiinnostavampaa siinä kun saattaa pisara alkaa valumaan alas, mutta Jalkapallossa pisara ei saata valua koskaan alas. Jalkapallossa ei tapahdu mitään, se ei vaadi koko ruumiin taitamista, siinä filmataan enemmän, korruptio on pahempaa, se on aiheuttanut sodan ja fanit osaavat olla hulluja aloittaessaan mellakoit, joita NHL:ssä on taas ollut historiassa 2 ja molemmat Vancouverissa.

        Se miksi jalkapallo on "kuningaslaji" johtuu vain siitä, että se on halpaa ja sen idea on yksinkertainen. Jokainen pieni kouluttamaton musta tai valkoinen lapsi saa pelata sitä missä vain melkeimpä millä tahansa pyöreällä esineellä. Minusta on tyhmää edes vertailla katsoja/harrastajalukuja kun lajit ovat niin erilaisia. Jääkiekko on nopea-jalkapallo hidas, jääkiekko taitoa vaativa ja kallis-jalkapallo sopii kaikille, jääkiekossa korostuvat yksilöt tai joukkuepeli-jalkapallossa aina joukkuepeli.

        Joten antakaa olla. Jääkiekko on katsojan kannalta lajina parempi ja sillä sipuli. Jos kaikilla olisi samat mahdollisuudet harrastaa lätkää ja jalkapalloa, voisi tilanne olla jopa päinvastainen. Jääkiekko voisi olla suositumpaa ja siihen olisi ihan looginen selitys, laji on hauskaa katsottavaa.


      • Yksinkertaisuus
        ateismusmaximus kirjoitti:

        Potkupallo on tylsin asia maailmassa. Maalin kuivuminenkin on kiinnostavampaa siinä kun saattaa pisara alkaa valumaan alas, mutta Jalkapallossa pisara ei saata valua koskaan alas. Jalkapallossa ei tapahdu mitään, se ei vaadi koko ruumiin taitamista, siinä filmataan enemmän, korruptio on pahempaa, se on aiheuttanut sodan ja fanit osaavat olla hulluja aloittaessaan mellakoit, joita NHL:ssä on taas ollut historiassa 2 ja molemmat Vancouverissa.

        Se miksi jalkapallo on "kuningaslaji" johtuu vain siitä, että se on halpaa ja sen idea on yksinkertainen. Jokainen pieni kouluttamaton musta tai valkoinen lapsi saa pelata sitä missä vain melkeimpä millä tahansa pyöreällä esineellä. Minusta on tyhmää edes vertailla katsoja/harrastajalukuja kun lajit ovat niin erilaisia. Jääkiekko on nopea-jalkapallo hidas, jääkiekko taitoa vaativa ja kallis-jalkapallo sopii kaikille, jääkiekossa korostuvat yksilöt tai joukkuepeli-jalkapallossa aina joukkuepeli.

        Joten antakaa olla. Jääkiekko on katsojan kannalta lajina parempi ja sillä sipuli. Jos kaikilla olisi samat mahdollisuudet harrastaa lätkää ja jalkapalloa, voisi tilanne olla jopa päinvastainen. Jääkiekko voisi olla suositumpaa ja siihen olisi ihan looginen selitys, laji on hauskaa katsottavaa.

        Tämä ateissmusmusmaximuksen katsomus molemmista lajeista sai aikaan
        minussa repeämiskohtauksen. Tiedät lajeista kirjoituksen perusteella todella
        paljon..hah haahaaa


      • juoksu1
        ateismusmaximus kirjoitti:

        Potkupallo on tylsin asia maailmassa. Maalin kuivuminenkin on kiinnostavampaa siinä kun saattaa pisara alkaa valumaan alas, mutta Jalkapallossa pisara ei saata valua koskaan alas. Jalkapallossa ei tapahdu mitään, se ei vaadi koko ruumiin taitamista, siinä filmataan enemmän, korruptio on pahempaa, se on aiheuttanut sodan ja fanit osaavat olla hulluja aloittaessaan mellakoit, joita NHL:ssä on taas ollut historiassa 2 ja molemmat Vancouverissa.

        Se miksi jalkapallo on "kuningaslaji" johtuu vain siitä, että se on halpaa ja sen idea on yksinkertainen. Jokainen pieni kouluttamaton musta tai valkoinen lapsi saa pelata sitä missä vain melkeimpä millä tahansa pyöreällä esineellä. Minusta on tyhmää edes vertailla katsoja/harrastajalukuja kun lajit ovat niin erilaisia. Jääkiekko on nopea-jalkapallo hidas, jääkiekko taitoa vaativa ja kallis-jalkapallo sopii kaikille, jääkiekossa korostuvat yksilöt tai joukkuepeli-jalkapallossa aina joukkuepeli.

        Joten antakaa olla. Jääkiekko on katsojan kannalta lajina parempi ja sillä sipuli. Jos kaikilla olisi samat mahdollisuudet harrastaa lätkää ja jalkapalloa, voisi tilanne olla jopa päinvastainen. Jääkiekko voisi olla suositumpaa ja siihen olisi ihan looginen selitys, laji on hauskaa katsottavaa.

        Miksi siis yleisurheilun juoksumatkat ei ole niin suosittuja kun vutis kun niihin kato ei edes tarvi sitä pyöreää esinettä


    • Pidän kummastakin

      NO oikeesti miks pitää vertailla et jos futari laittas hokkarit jalkaan nii se ei jaksais luistella, sama asia kuin annetaan jäkärille pallo keskellä jalkapallo peliä ja sanotaan et tee maali.... kumpikin on TAITOlajeja jokainen oppii oman lajinsa.
      ja onko futis muka huonompi ku vaikka paini,lentopallo,tennis tai koris?

      • ...

        Cooperin testistä jalkapalloiliat eivät kovin usein pistä luistimia jalkaan kun taas jääkiekkoiliat pistävät tossut jalkaan joka päivä joten ei ihmekkään jos futis pelaaja ei osaa luistella ja tuskin jalkapallossa kukaan jaksaa sitä koko ajan juosta mutta silti menevät sen 10-15km per peli toisin jälis on vain 60min josta pelataan 10-20 min ja vaihdot välissä niin olisi ihme jos eivät jaksaisi luistella ja ja jalkapalloa pelataan suunnilleen kaikkialla ja mm kisoissa kaikki taistelee mitallista ja jäkiksessä juurikin ne viisi suomi ruotsi venäjä kanada ja joku yllättäjä tai usa mutta väittäisin että jääkiekkoiliat ovat aikalailla yhtä hyvä muntoisia kuin jalkapalloiliat mutta vähän eri tavoilla ka ei ihmekkään ettei futis oo suosittua suomessa (tai on mutta kuitenkin ei niin kovin suosittua) koska sitä on maailmalla tasokkaampaa mutta jäkistä ei paljoa maailmalla pelata niin on pakko tyytyä sm liigaan mikä on kyllä laadukasta
        Molemmat on kyllä hyviä lajeja ei siinä mitään mutta alkuperäis teksti oli asiaa


      • ookkakksksskks
        ... kirjoitti:

        Cooperin testistä jalkapalloiliat eivät kovin usein pistä luistimia jalkaan kun taas jääkiekkoiliat pistävät tossut jalkaan joka päivä joten ei ihmekkään jos futis pelaaja ei osaa luistella ja tuskin jalkapallossa kukaan jaksaa sitä koko ajan juosta mutta silti menevät sen 10-15km per peli toisin jälis on vain 60min josta pelataan 10-20 min ja vaihdot välissä niin olisi ihme jos eivät jaksaisi luistella ja ja jalkapalloa pelataan suunnilleen kaikkialla ja mm kisoissa kaikki taistelee mitallista ja jäkiksessä juurikin ne viisi suomi ruotsi venäjä kanada ja joku yllättäjä tai usa mutta väittäisin että jääkiekkoiliat ovat aikalailla yhtä hyvä muntoisia kuin jalkapalloiliat mutta vähän eri tavoilla ka ei ihmekkään ettei futis oo suosittua suomessa (tai on mutta kuitenkin ei niin kovin suosittua) koska sitä on maailmalla tasokkaampaa mutta jäkistä ei paljoa maailmalla pelata niin on pakko tyytyä sm liigaan mikä on kyllä laadukasta
        Molemmat on kyllä hyviä lajeja ei siinä mitään mutta alkuperäis teksti oli asiaa

        Muute jääkiekkoijilian pitää laitaa kaikki kamat toisin kun jalkapallossa jotku nappikiset ja sääri suojat vertaa painoeroa vielä jääkiekossa mennään oikeastaan koko ajan täysiä ja taklauksia ja ne vaihdot on noin 30 sekunttisia jääkiekossa jalkapallossa ei tapahdu mitään kiinnostavaa lähes koskaan jääkiekkossa on nopeampi tempo kun jalkapallossa lisäksi jääkiekossa tarvii nopeeta ajattelu kykyy ja ajatusta.


      • Grobari
        ookkakksksskks kirjoitti:

        Muute jääkiekkoijilian pitää laitaa kaikki kamat toisin kun jalkapallossa jotku nappikiset ja sääri suojat vertaa painoeroa vielä jääkiekossa mennään oikeastaan koko ajan täysiä ja taklauksia ja ne vaihdot on noin 30 sekunttisia jääkiekossa jalkapallossa ei tapahdu mitään kiinnostavaa lähes koskaan jääkiekkossa on nopeampi tempo kun jalkapallossa lisäksi jääkiekossa tarvii nopeeta ajattelu kykyy ja ajatusta.

        Jee leijonat leijonat, vittu on siistii leijonat voittaa ja suomijuntit menee sekasin.


      • Anonyymi
        Grobari kirjoitti:

        Jee leijonat leijonat, vittu on siistii leijonat voittaa ja suomijuntit menee sekasin.

        Kaikki urheilu Suomessa maksullisille kanaville tulisi televisiosta muutakin kuin URHEILUA.


    • kiva pelaa äijienkaa

      Näin alkuun on pakko sanoa. Jääkiekko ja jalkapallo ovat kummatkin erittäin hienoja lajeja.

      Omasta mielestäni jääkiekon MM-kisojen voittaminen on tietysti hienoa, mutta sitten kuitenkin pitää herätä ja alkaa miettiä. Suomalaiset pitävät jääkiekosta, koska siinä ollaan maailman parhaita, se on ok ja tietenkin kiva katsoa, kun "omat pojat voittaa"
      Halveksun kuitenkin sitä, että jalkapalloa pidetään huonompana ja jonnejen lajina, koska siinä ei pärjätä. Lukuihin otan sen verran kantaa, että tyhmempikin amis tajuaa, että jalkapalloa pelataan niin paljon enemmän, että huipulle pääseminen on prosentti-määräsesti paljon vaikeampaa kuin, jääkiekossa.

      Keskustelua jonkin verran seuranneena on pakko sanoa, että ei tarvitse kuin lukea ensimmäinen virke, kun tajuaa, että onko kyseessä jalkapallon vai jääkiekon ystävä. Jääkiekko fanien ensimmäisessä lauseessa haukutaan jalkapallo paskaksi ja homojen lajiksi. Jalkapallon puolesta kirjoittajien kommenteissa löytyy asiallisia perusteluita ja turha jääkiekon haukkuminen on jätetty minimiin.

      Jokainen tekee siitä mistä pitää, mutta silti jokainen suomalainen jääkiekko fanaatikko ja se, joka luulee, että kaikki tietävät suomen vuoden 2011 MM-kullasta ja Grandlundin ilmaveivistä voisivat hieman avata silmiään. Saksassa ja muissa ns kovissa kiekko maissa ei ole mitään hajua milloin jääkiekon mm-kisat ovat käynnissä tai edes siitä, että semmoisia järjestetään. Jos uskalleittaisiin puhkaista se kupla ja katsoa mitä muualla maailmassa tehdään niin ei enää ilmaveivi hirveän iso juttu olisi.

      PS. Herätkää ny vittu oikeesti

    • vesipallo on parempi

      Vesipallo on yksi maailman fyysisesti vaativista lajeista ja kun fyysiseen rasitukseen lisätään joukkuepeli, niin siitä tulee tosi raskasta. Eli "Jokainen vesipalloilija pystyy pelaaman jääkiekkoa ja jalkapalloa, mutta jääkiekkoilija ja jalkapalloilija ei pysty pelaaman vesipalloa"
      Yrittäkää itse polkea vedessä ja heittää pompun kautta pallon maalin. Ja vesipallossa pelaajat eivät kosketa jaloilla maahan.
      Vesipallo on paras laji.

    • Klaus Damsten

      Jos samotte, että jalkapallo on haastavampi urheilulaji, niin ootte väärässä. Jääkiekossa on maila, joka ei ole edes oma ruumiinosa, jolla sitten kikkaillaan sen kiekon kanssa ja tehdään maaleja, joten miettikää, kumpi on vaikeempaa, Potkasta jalalla palloa, vai lämästä mailalla kiekkoa 130km/h ja saada se kohoomaan. Olen siis jääkiekkofani, mut mäpä kerron, mikä mua ärsyttää näissä kummassakin lajissa:

      Jalkapallo on mennyt pelkäksi filmailuksi (En ole varma, onko se koko laji aina ollut pelkkää filmausta).

      Jalkapallo-pelissä puolet pelistä on syöttelyä keskiviivan tuntumalla. Hyökkäyksen teko kestää kauan, toisin kuin jääkiekossa, jossa hyökkäyksen saa aikaan jopa 10 sekuntissa.

      Sitä myöskään en tajua, miksi MM-kisoissa jalkapallopelaajat tekevät jotain todella tyhmää, että pääsisivät kentältä pois. Luulisi, että se olisi jalkapallopelaajille suuri tilaisuus, kun MM-kisat pidetään vain kerran neljässä vuodessa.

      Anteeksi, mutta en tiedä mitään huonoa jääkiekossa.

      • Klaus Damsten

        Aloin kyllä kuulostaa tossa viestissä vähän liian Jääkiekkofanilta, joka ei ota yhtään mitään muuta urheilulajia vastaan kun jääkiekon, mutta mun mielestä kummatkin lajit on hyviä, kunhan vaan ne filmaukset loppuis sieltä jalkapallosta.


      • Sabiens

        Potkaseppa palloa 130 km/h ja mailmasta löytyy aika paljon pelaajia jotka pystyy siihen nyt tulee mieleen ensmmäisenä vaikka Ronaldo ja Hulk. Tee vielä samaan syssyyn rainbow flick. Jääkiekossa on myös filmausta ja paljon enemmän sikailua.


      • kendojuntti
        Sabiens kirjoitti:

        Potkaseppa palloa 130 km/h ja mailmasta löytyy aika paljon pelaajia jotka pystyy siihen nyt tulee mieleen ensmmäisenä vaikka Ronaldo ja Hulk. Tee vielä samaan syssyyn rainbow flick. Jääkiekossa on myös filmausta ja paljon enemmän sikailua.

        "Potkaseppa palloa 130 km/h"

        Sporting Lisbonin puolustaja Ronny 221km/h
        https://www.youtube.com/watch?v=cSzwIBeihXA


      • Oletkotyhmä
        kendojuntti kirjoitti:

        "Potkaseppa palloa 130 km/h"

        Sporting Lisbonin puolustaja Ronny 221km/h
        https://www.youtube.com/watch?v=cSzwIBeihXA

        Joo aivan varmasti on totta toi 221km/h :DDDDD
        Ei helvetti kuka on niin tyhmä että uskoo ton :DDD VOI JUMALAUTA XD


    • Vielävähänlisää

      Jääkiekko on lajina jotenkin kokonaisvaltaisempi. Kun on viisi kenttäpelaaja per puoli niin yksilön mahdollisuudet nousevat paremmin esiin, mutta silti kyseessä on myös vahvasti joukkuelaji. Kontaktit ja mailapeli tekee siitä lajin, jossa koko kroppa pitää olla kunnossa. Lisäksi on vielä erikoistaito, luistelu, jota suurin osa ei koskaan opi teknisesti täydellisesti. Jääkiekosta ei koskaan tule suurlajia. Siitä pitää huolen ilmasto, mutta onko se lajin hienoudelta pois. Jos se on pääasia, että kuinka paljon mitäkin harrastaa ja se on ainoa asia, joka tekee lajin kiinnostavasi, niin oliko se sulkapallo, joka olisi sitten kiinnostavin laji. En muista, heitin vain.

      Jääkiekko on Suomessa tasokkaampaa, koska juniorityö on jääkiekossa parempaa. Siitä on minulla omien poikien kautta hyvin suppea ja rajallinen kokemus ja ehkä siis joidenkin mielestä vääristynyt kuva. Kaikki kolme poikaa pelasivat jossain vaiheessa molempia lajeja. Jalkapallovalmennuksessa ei ole mitään tolkkua eli kauniisti sanottuna se oli ihan perseestä. Nuorin olisi jopa ollut lahjakkaampi futiksessa, mutta ei ollut tarpeeksi innostavaa valmentajaa ja kun tehoryhmiä valittiin, niin täysin koordinaatistoltaan tai peliälyltään avuttomia valmennusryhmän omia poikia vietiin ohi lahjakkaiden poikien. Tykkään futiksesta ja mielellään olis edes yksi pojista voinut ottaa siitä ykköslajin, mutta oikeasti, kun seurasi sitä toimistaa, niin epäilys on että Suomi ei tule jatkossakaan pärjäämään maailmalla.

    • TOSIASIAONTÄMÄ

      12v poiijat täällä kirjottelee että '' jääkiekko on suomen kuningas laji'' EI VITTU OLE!

      Pesäpallo on suomen kuningas ja kansallislaji!!!

    • MMM13498

      En voisi kuvitellakaan laittavani poikaani pelaamaan jalkapalloa juniorina Suomessa.
      Suomalaisista potkupallofaneista tulee aina mieleen tyypit, jotka pelkäävät kuollakseen sitä että jääkiekko tulee olemaan suositumpi laji täällä. Teidän tulee hyväksyä se futispiireissänne.
      Mielestäni kyseiseen ihmisryhmään kuuluvat henkilöt jarruttavat sekä jääkiekon, että jalkapallin kehittymistä suomessa.
      Olen myös huomannut sen seikan, että jääkiekkofanit eivät koe tarvetta päteä ja vertailla lajeja keskenään. Syynä on levollinen mielentila ja tieto siitä, että lätkä nyt vain pysyy suomessa suositumpana ja kiinnostavampana lajina hamaan loppuun asti.

      Sen pituinen se.

    • Mielenkiintoistavertai

      Jalkapallo on maailman harrastetuin joukkuelaji, mutta ei harrastetuin laji maailmassa.
      Jos puhutaan jokavuotista tapahtumista ja katsotaan mikä on katsotuin yksittäinen urheilutapahtuma niin se on kyllä jalkapalloa, mutta ei kylläkään perinteistä eurooppalaista jalkapalloa vaan Amerikkalaisen jalkapallon lopuottelu on maailman seuratuin yksittäinen joka vuonna pelattava peli. Mielenkiintoista on myös katsoa maailman suurimman markkinan eli Usa:n tilannetta. Sekä jääkiekko että eurooppalainen jalkapallo ovat kohtuullisen suosittuja, mutta eivät ole kahden suositumman lajin joukossa kumpikaan.

    • Anonyymi

      tää mikä tää nyt oli potkupallo poikien valmentaja rupes kirjottelee kirjoja voittajista. mitalli kaulaa ensin sitten on aihetta . jos kehäänheittäjä selviytyy arvokisoissa karsinnoista mitä se on voittanu , ei sen valmentaja varmaan kirjoja kirjottele voittajasta.

    • Anonyymi

      Joukkue urheilija ei kanna vastuuta omasta tekemisestä ja omasta urheillisuudestaan, koska on joukkue urheilija, urheilija vastaa itsestään , tekemisis tään ja kunnostaan. Urheilussa haetaan parasta urheilijaa, ei parasta joukkuetta. Joukkueessa on monta jäsentä, jolloin joukkue urheilussa on mahdottomuus löytää paras urheilija. Siis focus urheiluun.

    • Anonyymi

      Fudis on niin yksinkertainen peli.

    • Anonyymi

      Potkupallo on hyvin neitimäinen laji kokonaisuudessaan. Siksi se ei kiinnosta tippaakaan. Helppo harrastus sinällään kun ei paljoa muuta tarvitse kuin paskaiset verkkarit ja kengät mukaan ja nurtsille potkimaan. Tästä varmaan suosio johtuukin. Persaukisten helpompi lähteä mukaan. Aika moni kouluajoilta muistamani potkupallon pelaaja oli vielä homokin ja ihan oikeasti asia oli näin. Mutta joo kai se vähättely johtuu osittain tuosta. Seuraava meneekin pois aiheesta mutta olen kyllä kovasti aina ihmetellyt miten ruotsi voi pärjätä jääkiekossa oikeasti hyvin kun se on kuitenkin sellainen miesten laji. Ruotsalaisesta ei yleensä ekana tule mieleen sana mies kun ovat hyvin naismaisia monellakin tapaa.

    • Anonyymi

      Jääkiekko

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      58
      5841
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3697
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1968
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1789
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1236
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1199
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      967
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      52
      962
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe