luteita tuliaisena

voieivoieivoiei

Poikaystäväni on Venäjällä vaihto-oppilaana ja tulee pian takaisin. Hänen asunnossaan on luteita ja nehän leviävät erittäin hyvin matkustellessa...kuinka siis tulisi käsitellä matkatavarat takaisin tullessa? kuinka pitkään luteet elävät ja kuinka ne tuhotaan ja jos luteet ovat onnistuneet levittämään muniaan tavaroiden sekaan kuinka ne pitää hävittää.. Jostain luin että pakastaminen tappaa, mutta riittääkö pyykille pelkkä peseminen? mietin vaan, että on varmaankin helpompi käsitellä pelkät matkatavarat kun sitten koko talo, jos onnistuvat leviämään tavaroista taloon..vai panikoinko nyt turhaan?

50

26870

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samantien kuumaan

      saunaan kaikkine kamoineen eli vaatteineen.tietysti hankala asia kun luteet menee kännyköihin ja tietokoneenkin sisälle ja niitä ei voi millään käsitellä.Luteet ei häviä hetkessä eikä millään raidilla.

      • Pesu

        Itse olen reissun jälkeen pistänyt kaikki kamat rinkkaa myöten pesuun.Ja vikana iltana ennen kotimatkaa olen purkanut kaikki kamat ja tarkistanut kaikki läpi,noin niinkuin isompien ötököiden varalta.Jotkut myös "myrkyttävät" matkatavaransa Raidilla/vastaava ennen kotiinlähtöä,joka on itseasiassa hyvä idea,harkinnut sitä itsekkin.Ja himassa kaikki kamat välittömästi pesuun.Pesutuvassa on sen verran iso pesukone että sinne voi heittää koko repun vaikka suoraan jos haluaa:). Tietysti hankala asia kun luteet menee kännyköihin ja tietokoneenkin sisälle ja niitä ei voi millään käsitellä. Niin,tuo on kieltämättä hankalampi homma.Voisihan ne laittaa pakastimeen?Mitäköhän kännykkä ja läppäri tuumaa parin viikon pakkasesta....


      • Edit Pesu
        Pesu kirjoitti:

        Itse olen reissun jälkeen pistänyt kaikki kamat rinkkaa myöten pesuun.Ja vikana iltana ennen kotimatkaa olen purkanut kaikki kamat ja tarkistanut kaikki läpi,noin niinkuin isompien ötököiden varalta.Jotkut myös "myrkyttävät" matkatavaransa Raidilla/vastaava ennen kotiinlähtöä,joka on itseasiassa hyvä idea,harkinnut sitä itsekkin.Ja himassa kaikki kamat välittömästi pesuun.Pesutuvassa on sen verran iso pesukone että sinne voi heittää koko repun vaikka suoraan jos haluaa:). Tietysti hankala asia kun luteet menee kännyköihin ja tietokoneenkin sisälle ja niitä ei voi millään käsitellä. Niin,tuo on kieltämättä hankalampi homma.Voisihan ne laittaa pakastimeen?Mitäköhän kännykkä ja läppäri tuumaa parin viikon pakkasesta....

        Ai niin,et panikoi turhaan.Noihin ötököihin kannattaa suhtautua tosissaan.Mutta ihan perushygienillä pääsee tosi pitkälle. Olen kuullut pari tapausta kun on jääneet reissukamat nurkkaan odottamaan pesua...ja oho,onkos meillä torakoita.


      • pois Suomesta
        Pesu kirjoitti:

        Itse olen reissun jälkeen pistänyt kaikki kamat rinkkaa myöten pesuun.Ja vikana iltana ennen kotimatkaa olen purkanut kaikki kamat ja tarkistanut kaikki läpi,noin niinkuin isompien ötököiden varalta.Jotkut myös "myrkyttävät" matkatavaransa Raidilla/vastaava ennen kotiinlähtöä,joka on itseasiassa hyvä idea,harkinnut sitä itsekkin.Ja himassa kaikki kamat välittömästi pesuun.Pesutuvassa on sen verran iso pesukone että sinne voi heittää koko repun vaikka suoraan jos haluaa:). Tietysti hankala asia kun luteet menee kännyköihin ja tietokoneenkin sisälle ja niitä ei voi millään käsitellä. Niin,tuo on kieltämättä hankalampi homma.Voisihan ne laittaa pakastimeen?Mitäköhän kännykkä ja läppäri tuumaa parin viikon pakkasesta....

        " Pesutuvassa on sen verran iso pesukone että sinne voi heittää koko repun vaikka suoraan jos haluaa:). " Hyi yöks, siellä sitten muut taloyhtiön asukkaat pesevät pyykkejään kun teikäläisen lude-torakan raadot odottavat koneen pohjalla henkihieverissään pelastusta (uutta tartuntapintaa)?! Paras tapa päästä niistä on purkaa kassit ulkona, antaa olla siellä monta päivää ja todellakin myrkyttää raidilla niin lähtömaassa kuin tulomaassakin. Suomeen on sotien jälkeen taas ilmestynyt täit ja kihomadot, MARTAT apua! (pakolaisille ja maahanmuutajille pakolliset ja valvotut puhdistautumiskuurit vuoden ajan maahan tulonsa jälkeen)? Mainostetaanhan televisiossa koirien ja kissojen matokuureja, minkä hemmetin takia ihmiset saavat elää kuin siat karsinoissaan?


      • ludatzka
        Pesu kirjoitti:

        Itse olen reissun jälkeen pistänyt kaikki kamat rinkkaa myöten pesuun.Ja vikana iltana ennen kotimatkaa olen purkanut kaikki kamat ja tarkistanut kaikki läpi,noin niinkuin isompien ötököiden varalta.Jotkut myös "myrkyttävät" matkatavaransa Raidilla/vastaava ennen kotiinlähtöä,joka on itseasiassa hyvä idea,harkinnut sitä itsekkin.Ja himassa kaikki kamat välittömästi pesuun.Pesutuvassa on sen verran iso pesukone että sinne voi heittää koko repun vaikka suoraan jos haluaa:). Tietysti hankala asia kun luteet menee kännyköihin ja tietokoneenkin sisälle ja niitä ei voi millään käsitellä. Niin,tuo on kieltämättä hankalampi homma.Voisihan ne laittaa pakastimeen?Mitäköhän kännykkä ja läppäri tuumaa parin viikon pakkasesta....

        vetoiseen paikkaan,lutikka ei pidä vedosta.niin tehtiin 30 luvun Suomessa oleville lutikka asunnoille,esim hetakka yleistyi vuoteena koska ei hän lutikan kynsi pidä metalli putkessa.


      • ludella
        pois Suomesta kirjoitti:

        " Pesutuvassa on sen verran iso pesukone että sinne voi heittää koko repun vaikka suoraan jos haluaa:). " Hyi yöks, siellä sitten muut taloyhtiön asukkaat pesevät pyykkejään kun teikäläisen lude-torakan raadot odottavat koneen pohjalla henkihieverissään pelastusta (uutta tartuntapintaa)?! Paras tapa päästä niistä on purkaa kassit ulkona, antaa olla siellä monta päivää ja todellakin myrkyttää raidilla niin lähtömaassa kuin tulomaassakin. Suomeen on sotien jälkeen taas ilmestynyt täit ja kihomadot, MARTAT apua! (pakolaisille ja maahanmuutajille pakolliset ja valvotut puhdistautumiskuurit vuoden ajan maahan tulonsa jälkeen)? Mainostetaanhan televisiossa koirien ja kissojen matokuureja, minkä hemmetin takia ihmiset saavat elää kuin siat karsinoissaan?

        Sulla ei selvästi luteita ole ollut.

        Nimenomaan ei missään nimessä luoteta omaan tarkistukseen tai siihen että ulkonapito auttaisi (kellä tämä edes on mahdollista). Sen sijaan 60 asteinen vesi tappaa luteet. Jos siellä pesukoneen pohjalla jotain on, niin se on KUOLLUT. Kotimyrkyt ei ludetta tapa eikä niitä ole järkevää suihkutella esim. makuuhuoneessa ettei sitten hanki itselleen mitään elinikäistä terveysongelmaa.

        Matkalaisille helppo vinkki: pistäkää rinkka muovisäkkiin ja sitten muutamaksi tunniksi 80 asteiseen saunaan. Niin ja muistakaa toki ensin ottaa pois esim. hiuslakkapullot ;)


      • Anonyymi

    • propagandaa!

      Voin vain ihmetellä! Olen matkustellut Venäjällä jo parikymmentä vuotta ja yöpynyt suurimmaksi osaksi minut vieraisille kutsuneitten ystävieni yksityisasunnoissa. Luteita ja torakkoja en ole nähnyt koskaan!

      • vaikka tiskissaä lihaa olis...

        Heh, sun ropagandasi:) Kyllä mullakin on kokemusta erinaisitä paikoista samaisesta amasta. Näkyi yllätyshyökkimisesä kuman usein ammeen pohja täysi torakoita ja häpsiäisiä. Taannoihan oli Iltiksessäkin juttua itänaapurin matkailijasta opiskelija-asunnossa Suomessa. Ludetorjuntapas vaan laittettiin päälle oitis kun alkoi ötskyjä ilmaantuva:)


      • ...olla

        ..provo, mutta vastaanpa kumminkin :) Asuin aikoinaan neukkulassa ja kyllä niitä torakoita ainakin oli vähän joka paikassa. Luteita ei niinkään. Torakat levisivät viemäreiden kautta.


    • asunnossanne

      En googlettanut asiasta, koska ajattelin, että olet hakenut netistä tietoa . Mutta mieleen tulee juttu erään asunnon luteista. Se tyhjennettiin ja myrkkyruiskutettiin. Viereiset asunnot olivat myös tyhjillään useamman kuukauden ajan. Kysäse kuitenkin paikkakuntasi terveystarkastajalta tarkemmat ja juuri teidän tilaanteeseenne sopivat ohjeet. Antavat auliisti neuvoja.

    • poikaystäväsi

      lääkärintarkastukseen - voi nimittäin olla muitakin "tuliaisia" kuin vain luteita :-D

      • Reissulasse

        Niinpä niin, täällä se tieto ja oikeat asenteet jyrää... Ihan vain pienenä tiedon muruna. Eivät ne kihomadot ja päätäit täältä Suomesta mihinkään kadonneet sodan jälkeen eikä niiden tänne tuomiseksi tarvittu siirtolaisia. Kyllä me suomalaiset olemme ihan pääsemättömissä kihomadosta, ihan omasta takaa. Asiasta on kohtuuhelppo hankkia tietoa. Otuksen tapa lisääntyä tekee siitä liki mahdottoman hävittää. Mitä tulee luteisiin, niin itse olin tuoda niitä vuosi sitten tahtomattani New Yorkista. En mistään Venäjältä. Viimeisen laatuhotellissa nukutun yön jälkeen huomasin lakanoissa pieniä veripilkkuja. Ja niitä myöten itsessäni muutamia punoittavia paukamia. Kävin keskustelemassa respassa, ja sieltä tultiin hyvin nuukana ja nolona mukaan huoneeseeni. Ja sieltähän niitä lystikkäitä veitikoita löytyi kengistäni ja valmiiksi pakatun matkalaukkuni sisävuorien alta, kunhan kaikki kamat oli vedetty ulos. Luteiden käyttäytymiseen kuuluu päivän koittaessa piiloutuminen vastaaviin paikkoihin, varsinkin jos esim. kengät ja avoin laukku ovat lähellä sänkyä, jossa nukkuvalta ovat yöllä ottaneet "verinäytteitä". Tunnin sisään paikalle saapui exterminaattori, hotellin piikkiin, myrkytti kaikkia matkatavarani ja laukkuni, myös läppärini. Hotelli hyvitti koko vierailuni kustannukset bonukset päälle, ja antoi minulle viikon voucherin luksussviittin, jos heille vielä tulisin. Pelkäsivät arvaten vahingonkorvausvaatimusta. Suomeen palattuani, pakkasia kun vielä oli, pidin kaikkia kamoja viikon lämmittämättömässä puutarhavajassa. Eivät saapuneet tuliaisiksi kotiimme. Lohduttavaa on, ettei yleisen käsityksen mukaan verilude levitä mitään tauteja. Jos asennevammaisilta "siirtolaisilta saa vielä matojakin" -tyypeillä kielitaito riittää, niin täältä kurkkaamaan karua kertomaa U.S.A.sta. http://www.nydailynews.com/news/2007/12/30/2007-12-30_bedbug_epidemic_attacks_new_york_city.html?page=0 Luteiden leviämisen syynä ovat nykyisin tasaisesti lämmitetyt asunnot, nopeutunut lentomatkailu ja yleensäkin koko maailman kattava turismi. Eiköhän tuon todista sikainfluenssankin ripeä leviäminen maapallolla...


      • Matkailija88
        Reissulasse kirjoitti:

        Niinpä niin, täällä se tieto ja oikeat asenteet jyrää... Ihan vain pienenä tiedon muruna. Eivät ne kihomadot ja päätäit täältä Suomesta mihinkään kadonneet sodan jälkeen eikä niiden tänne tuomiseksi tarvittu siirtolaisia. Kyllä me suomalaiset olemme ihan pääsemättömissä kihomadosta, ihan omasta takaa. Asiasta on kohtuuhelppo hankkia tietoa. Otuksen tapa lisääntyä tekee siitä liki mahdottoman hävittää. Mitä tulee luteisiin, niin itse olin tuoda niitä vuosi sitten tahtomattani New Yorkista. En mistään Venäjältä. Viimeisen laatuhotellissa nukutun yön jälkeen huomasin lakanoissa pieniä veripilkkuja. Ja niitä myöten itsessäni muutamia punoittavia paukamia. Kävin keskustelemassa respassa, ja sieltä tultiin hyvin nuukana ja nolona mukaan huoneeseeni. Ja sieltähän niitä lystikkäitä veitikoita löytyi kengistäni ja valmiiksi pakatun matkalaukkuni sisävuorien alta, kunhan kaikki kamat oli vedetty ulos. Luteiden käyttäytymiseen kuuluu päivän koittaessa piiloutuminen vastaaviin paikkoihin, varsinkin jos esim. kengät ja avoin laukku ovat lähellä sänkyä, jossa nukkuvalta ovat yöllä ottaneet "verinäytteitä". Tunnin sisään paikalle saapui exterminaattori, hotellin piikkiin, myrkytti kaikkia matkatavarani ja laukkuni, myös läppärini. Hotelli hyvitti koko vierailuni kustannukset bonukset päälle, ja antoi minulle viikon voucherin luksussviittin, jos heille vielä tulisin. Pelkäsivät arvaten vahingonkorvausvaatimusta. Suomeen palattuani, pakkasia kun vielä oli, pidin kaikkia kamoja viikon lämmittämättömässä puutarhavajassa. Eivät saapuneet tuliaisiksi kotiimme. Lohduttavaa on, ettei yleisen käsityksen mukaan verilude levitä mitään tauteja. Jos asennevammaisilta "siirtolaisilta saa vielä matojakin" -tyypeillä kielitaito riittää, niin täältä kurkkaamaan karua kertomaa U.S.A.sta. http://www.nydailynews.com/news/2007/12/30/2007-12-30_bedbug_epidemic_attacks_new_york_city.html?page=0 Luteiden leviämisen syynä ovat nykyisin tasaisesti lämmitetyt asunnot, nopeutunut lentomatkailu ja yleensäkin koko maailman kattava turismi. Eiköhän tuon todista sikainfluenssankin ripeä leviäminen maapallolla...

        No jopas oli avautuminen? Mikähän pointti tuossa oli, että olit tuoda tuliaisesi usa:sta, etkä oikein korostetusti mistään venäjältä? Uskon täysin aloittajaa, koska tiedän niitä venäjällä(kin) olevan. Mutta aloittajalle: Lähimmältä terveystarkastajalta saat asianmukaiset ohjeet ja keinot tilanteeseen.


      • <3 <3

        ..tuo hymyn/naurun arvoinen asia?!? :-D???


    • tapa.

      Älkää tuoko matkatavaroita sisälle,vaan roskiin suoraan,samoin myös vaatteet ja mies suihkuun.

    • joonatan

      Ei noista luteista ja torakoista panikoida kannata. On niitä täällä kotimaassa ollut kaiken aikaa. Sodan jälkeen enemmänkin. Monissa maissa eteläeuroopassakin niitä löytyy hotellien kylppäreistä. Hyvä hygienia kodeissa saa ne häviämään. noita ötököitä on aina ollut ja tulee myös aina olemaan. Puhtaus on paras ase niitä vastaan. Siksi suomessa niitä aika vähän ilmenee.

      • siivotkaa nurkkanne

        Olen kanssasi samaa mieltä. Paskasta ne ötökät sikiää. Maahanmuuttajat myös erityissyyniin sillä ovat tottuneet vähän erilaiseen hygieniatasoon kuin suomalaiset.


      • LUTIKAN SYÖMÄ
        siivotkaa nurkkanne kirjoitti:

        Olen kanssasi samaa mieltä. Paskasta ne ötökät sikiää. Maahanmuuttajat myös erityissyyniin sillä ovat tottuneet vähän erilaiseen hygieniatasoon kuin suomalaiset.

        PAKASTEESEEN YLI 18 ASTEESEEN KAIKKI MONEKSI TUNNIKSI -KYSY TERV.TARKASTAJALTA JA MYRKYTTÄJILTÄ OHJEITA LISÄÄ . LUTEET VOIVAT PIILESKELLÄ 8 KK ILMAN RUOKAA.LEVIÄVÄT NOPEASTI JOS PÄÄSEVÄT SIÄLLE. PARAS JOS MIEHESI EI TOISI MITÄÄN KOTTIIN ASTI JA POLTTAIS VAATTEENSA SEKÄ KENKÄNSÄ' JA KÄVIS HETI SUIHKUSSA. ROOMASSA TÖRMÄSIMME LUTEISIIN HOTELLISSA. HUOMAATTE JOS LEVIÄVÄT KOTONA YÖPURESKELUSTA.


      • asiaton123
        LUTIKAN SYÖMÄ kirjoitti:

        PAKASTEESEEN YLI 18 ASTEESEEN KAIKKI MONEKSI TUNNIKSI -KYSY TERV.TARKASTAJALTA JA MYRKYTTÄJILTÄ OHJEITA LISÄÄ . LUTEET VOIVAT PIILESKELLÄ 8 KK ILMAN RUOKAA.LEVIÄVÄT NOPEASTI JOS PÄÄSEVÄT SIÄLLE. PARAS JOS MIEHESI EI TOISI MITÄÄN KOTTIIN ASTI JA POLTTAIS VAATTEENSA SEKÄ KENKÄNSÄ' JA KÄVIS HETI SUIHKUSSA. ROOMASSA TÖRMÄSIMME LUTEISIIN HOTELLISSA. HUOMAATTE JOS LEVIÄVÄT KOTONA YÖPURESKELUSTA.

        ÄLÄ HUUDA!


    • Virya

      Niin se katastrofi iskeekin jonnekin muualle...

    • paremp ko rait

      Sytytä siis itsesi ja poikafrendisi lemmen leikkeihin niin että lieskat lentää ja sänky syttyy palamaan. Kun palaa pohjaan asti, luteetkin palaa. Ennen muinoin mies sanoi: "annoin palaa pohjaan" kun nainen tuli raskaaksi. Mutta tuo ei kuulu luteisiin. Ellei sänky syty, polta se pihalla.

    • ja hankala päästä eroon

      Viime kesänä tuli luteita ilmeisesti Italiasta mukana. Kestää joitain viikkoja ennekö huomaa että ne ovat pesiytyneet kotiin. Kesti myös aikansa tajuta että mitä ne on ja että niistä ei todellakaan pääse eroon tuulettamalla, eikä normimyrkyillä. Pahimmassa tapauksessa menee sänky, sohva, liinavaatteet, vaatteet; kaikki uusiksi. Meillä oli kolme myrkytystä ennekö ne hävisivät. Ne ei elä paskasta vaan ihmisen tai eläimen verestä. Ne voivat elää noin kuukauden ilman ravintoa. Mutta kun tiedät että niitä on, niin matkalta palatessa kaikki vaatteet 90 asteeseen pesukoneeseen, matkalaukut johonkin eristyksiin, kaikki mitä ei tarvitse kannattaa polttaa. Jos mahdollista, ammattifirma käsittelemään asuntoa/tavaroita. Niillä on sellaiset tärpätit että lutikat kuolee. Myrkyt ovat luvanvaraisia eli älä usko jos joku suosittelee käsikauppatavaraa. Ei todellakaan ole turhaa paniikkia koska niitä ei tarvitse olla matkatavaroissa kun pari ja parin kk päästä niistä on asunnossa parisataa.

    • lutikasyömä

      en tiijä hävittämisestä,mut tuolla etelän hotelleissa oon pariin otteeseen joutunu niijen puremaksi-voi piru sitä kutinaa,kyllä oli jalat ku ammuttu,arvet jäi nilkkoihin.että sitä hauskaa etelän rähjäisistä hotelloista saa jos ei muuta,vars.turkista-hyyyyyiiiii.

    • aloittaja

      kiitos vastauksista. Soitin jo tuholaistorjujalle ja neuvoi kotikonsteiksi aluksi parin päivän pakastamista ja sitten pesua. Ja niitä lutikoita kun ei vielä kaiken lisäksi aina löydä vaikka niistä olisikin, sängystä ne voi saada kuulema esille myrkyttämällä pohjapuolen raidilla, ja jalat kans...mutta tuholaistorjuja lisäsi että tuskimpa raidiin kuolevat...no sitten hän vielä sanoi, että lutikka viihtyy kaikessa missä on ihmiskudosta..vaatteet, sohvat ja sängyt on usein kaikki myrkytettävä, ja listat. ja sitten kuulema ei kannata lähtee tavaroita imuroimaan, koska sit se lutikka muuttaa sinne imuriin ja siihen ei sitten auta enää ees pölypussin vaihtokaan.. no näillä neuvoilla työnnettiin kaikki pakkaseen ja pestiin..matkalaukku on vieläkin pihalla.. ja ainut mikä tässä huolestuttaa niin aiemmin poikaystäväni kävi täällä ja minäkin kävin siellä ja silloin ei vielä näitä ötököitä huomattu, toivottavasti ei jo silloin onnistuttu niitä kantamaan tänne..no tänä aamuna totesin kädessäni punaisia laikkuja..vain toisessa kädessä siis..en tiedä liekkö lutikoita vai jotain muuta, ei nuo onneks kutise.. mutta kyllä on suuressa harkinnassa se tuholaistorjuja, ehkä kokeillaan vielä saunassa patjojen höyrytystä ja sitten raidia nurkkiin..paljonkohan tuholaistorjuja suunnilleen maksaa? onko kokemusta?

      • Jaanis

        Viikko sitten aamulla huomasin, että yön aikana eri puolille kehoa (selkään, kylkiin, muutama jalkaan ja käteen) oli ilmestynyt kutisevia paukamia. Seuraavanakin yönä niitä ilmestyi muutama lisää. Olen ollut kauhuissani. Matkustelen paljon, tammikuun lopulla tulin Meksikosta. Olen ollut autuaan ymmärtämätön ja tietämätön siitä, että luteet ovat lisääntymässä ympäri maailmaa - juuri siksi, että ihmiset matkustavat niin paljon. Olen näännyksiin asti ammentanut tietoa netistä, katsonut YouTubesta ludevideoita, irrotellut kerrostalokaksioni lattialistoja ja myrkyttänyt Bayconilla. Sängyn vierestä lattialistan takaa löytyi kolme tyhjää toukankuorta, mutta mitään muita merkkejä en ole nähnyt. Olen tutkinut taskulampulla kaikki mahdolliset paikat. Sänkyni on metallinen, eikä patjassakaan (melko uusi) näy mitään jälkiä ei liioin veripisaroita lakanoissa. Olen ollut hysterian partaalla ja laitoin viestiä isännöitsijälle. Suoraan makuuhuoneeni yläpuolella olevalla räystäällä on jo vuosia ollut linnunpesiä. Mieleeni tuli sekin, että nyt kun pesintä on alkamassa, niin pesissä olevat lintukirput voivat tuuletusikkunan kautta tulla sisälle asuntoon. Enemmän kuitenkin olisin taipuvainen uskomaan, että matkalaukussa on tullut lutikan munia tms. kotiin. Ihan karmeaa, kun illalla ahdistaa nukkumaan mennessä. Olen laittanut pyjaman ja sukat jalkaan, ettei ötökkä pääse puremaan. Joku kirjoitti, että muka johtuu likaisuudesta. Olen nyt lukenut niin paljon asiasta, että todellakaan ei ole siitä kiinni. Itse siivoan ihan normaalisti. Panee miettimään, että kannattaako matkustaa enää mihinkään tai jos matkustan, niin otan taskulampun mukaan ja tsekkaan jokaisen majapaikan ennen sinne asettumista. Vaikka ei sekään tietenkään mitään takaa. Lutikka on hyvä piileksimään. Mulla ei ole pakastinta, eikä saunakaan - paitsi kerrostalomme yhteinen sauna. Niin ja nyt on kesä tulossa, joten ei auta pakkanenkaan tähän hätään. Ensi yöksi suunnittelen siirtyväni olohuoneen sohvalle. Kauniista makuuhuoneestani on tullut ahdistava paikka. Varmaan jokainen, jolla on näitä samoja kokemuksia, ymmärtää tunteeni. Onko kenelläkään tietoa, mitä esim. Rentokil-nimisen firman myrkytyspalvelu maksaa? Riippuu tietenkin asunnon koosta ja myrkytyskerroista, mutta mitä suunnilleen voisi kerrostalokaksioon maksaa? Niin, ja mitä pitäisi taloyhtiössä tehdä? Ilmoittaa taloyhtiön hallitukselle? Kiitos, jos joku viitsii asiallisesti vastata. En jaksa lukea nyt mitään kommentteja "paskaisuudesta" ym.


      • LUTIKAN PUREMAT

        PUNAISET PAUKAMAT MERKKEINÄ SIITÄ ETTÄ LUTIKAT OVAT VOINEET PURRA


      • ja pakkanen täysille

        Meillä meni lutikkatorjunta taloyhtiön piikkiin, mutta muutama sata euroa. Ei se Raidi tehoo niihin. Sänkyyn ne tulee ensin. Vaihda vaikka parin pv välein liinavaatteet ja koneeseen. Siinä menee se pari viikkoa kun huomaa et joka paikka kutiaa ja on paukamia. Ja oikeesti - kaikki turha kannattaa polttaa. Meille tuholaistorjuja painotti tuota 90 astetta ja sanoi että pakkanen ei oo talvella niin kova että se auttais tappamaan ne. Nyt ei oo luojan kiitos näkynyt enää yhtään ötökkää, oli jo varsinaista painajaista kun pari ekaa myrkytystä ei tehonnut..


      • Vielä myrkytyksestä
        ja pakkanen täysille kirjoitti:

        Meillä meni lutikkatorjunta taloyhtiön piikkiin, mutta muutama sata euroa. Ei se Raidi tehoo niihin. Sänkyyn ne tulee ensin. Vaihda vaikka parin pv välein liinavaatteet ja koneeseen. Siinä menee se pari viikkoa kun huomaa et joka paikka kutiaa ja on paukamia. Ja oikeesti - kaikki turha kannattaa polttaa. Meille tuholaistorjuja painotti tuota 90 astetta ja sanoi että pakkanen ei oo talvella niin kova että se auttais tappamaan ne. Nyt ei oo luojan kiitos näkynyt enää yhtään ötökkää, oli jo varsinaista painajaista kun pari ekaa myrkytystä ei tehonnut..

        Kiitos teille, ihanat ihmiset, jotka viitsitte vastata! Kysyisin vielä, että minkä kokoinen taloyhtiö ja myrkytettiinkö kaikki asunnot vaiko vain se porraskäytävä, jossa te asutte? Pitääkö muutkin, esim. vaatehuoneessa olevat vaatteet pestä noin kuumassa? Sittenhän ainakin keinokuituiset menee pilalle. Vai tarkoitatko vain lakanoita ja muita petivaatteita? Millä perusteella myrkytys aloitettiin teillä? Näittekö luteita tai niiden jätöksiä vai tehtiinkö myrkytys kutisevien paukamien ja oireidenne perusteella? Ajattelin, että lähetän ne pari löytämääni toukankuorta jonnekin tunnistettavaksi? Mikähän voisi olla paras paikka? Karmeinta on se, kun en ole nähnyt yhtäkään ötökkää missään, mutta koko ajan on tunne, että kun sammuttaa valot, niin jostain rakosesta ilmestyy verenhimoinen lutikka. Jokuhan ne paukamat on aiheuttanut. Ovat siitä erikoisia, että nyt vielä viikon jälkeen on ikään kuin punainen arpijälki iholla. Kummallisinta on, että tosiaan viikko sitten yhtenä yönä tuli noin 15 paukamaa ympäri kehoa, pääosin keskivartaloon. Sitten seuraavan aamuna löytyi pari pattia, yksi jalasta ja toinen kainalon lähettyviltä. Nyt ei ole löytynyt yhtään pariin päivään. Tiedän kyllä, että esim. lude ei aterioi joka päivä... Olen ollut aivan uupunut ja tulossa hulluksi tämän asian kanssa. Ellei isännöitsijä vastaa viestiini, niin soitan hänelle lähipäivinä. Kiitos, jos voit vastata (sinä, jolla on tehty se myrkytys).


      • Asia etenee
        ja pakkanen täysille kirjoitti:

        Meillä meni lutikkatorjunta taloyhtiön piikkiin, mutta muutama sata euroa. Ei se Raidi tehoo niihin. Sänkyyn ne tulee ensin. Vaihda vaikka parin pv välein liinavaatteet ja koneeseen. Siinä menee se pari viikkoa kun huomaa et joka paikka kutiaa ja on paukamia. Ja oikeesti - kaikki turha kannattaa polttaa. Meille tuholaistorjuja painotti tuota 90 astetta ja sanoi että pakkanen ei oo talvella niin kova että se auttais tappamaan ne. Nyt ei oo luojan kiitos näkynyt enää yhtään ötökkää, oli jo varsinaista painajaista kun pari ekaa myrkytystä ei tehonnut..

        Isännöitsijä otti yhteyttä ja räystäällä olevat linnupesät hävitetään huoltoyhtiön toimesta. Isännöitsijä on tosi asiallinen, sanoi että katsotaan sitten miten asian kanssa edetään. Soitin myös Rentokilin miehelle ja vien hänelle toukankuoret tunnistettavaksi. Siitä jatketaan. Rentokilin mies epäili, ettei ole lutikka, kun en ole nähnyt yhtään eikä ole mitään kakkajälkiä tms.?! Itse taas olen lukenut, että niitä ei välttämättä näe. Viime yönä oli taas vaihteeksi syöty molempia reisiä, mutta ei kutita yhtään. Olenkohan tulossa immuuniksi? Voi itku! Koko elämä on ihan sekaisin, kun ei tiedä mitä tekis ja miten sais rauhassa nukuttua.


      • alkuperäinenviestittelijä..
        Jaanis kirjoitti:

        Viikko sitten aamulla huomasin, että yön aikana eri puolille kehoa (selkään, kylkiin, muutama jalkaan ja käteen) oli ilmestynyt kutisevia paukamia. Seuraavanakin yönä niitä ilmestyi muutama lisää. Olen ollut kauhuissani. Matkustelen paljon, tammikuun lopulla tulin Meksikosta. Olen ollut autuaan ymmärtämätön ja tietämätön siitä, että luteet ovat lisääntymässä ympäri maailmaa - juuri siksi, että ihmiset matkustavat niin paljon. Olen näännyksiin asti ammentanut tietoa netistä, katsonut YouTubesta ludevideoita, irrotellut kerrostalokaksioni lattialistoja ja myrkyttänyt Bayconilla. Sängyn vierestä lattialistan takaa löytyi kolme tyhjää toukankuorta, mutta mitään muita merkkejä en ole nähnyt. Olen tutkinut taskulampulla kaikki mahdolliset paikat. Sänkyni on metallinen, eikä patjassakaan (melko uusi) näy mitään jälkiä ei liioin veripisaroita lakanoissa. Olen ollut hysterian partaalla ja laitoin viestiä isännöitsijälle. Suoraan makuuhuoneeni yläpuolella olevalla räystäällä on jo vuosia ollut linnunpesiä. Mieleeni tuli sekin, että nyt kun pesintä on alkamassa, niin pesissä olevat lintukirput voivat tuuletusikkunan kautta tulla sisälle asuntoon. Enemmän kuitenkin olisin taipuvainen uskomaan, että matkalaukussa on tullut lutikan munia tms. kotiin. Ihan karmeaa, kun illalla ahdistaa nukkumaan mennessä. Olen laittanut pyjaman ja sukat jalkaan, ettei ötökkä pääse puremaan. Joku kirjoitti, että muka johtuu likaisuudesta. Olen nyt lukenut niin paljon asiasta, että todellakaan ei ole siitä kiinni. Itse siivoan ihan normaalisti. Panee miettimään, että kannattaako matkustaa enää mihinkään tai jos matkustan, niin otan taskulampun mukaan ja tsekkaan jokaisen majapaikan ennen sinne asettumista. Vaikka ei sekään tietenkään mitään takaa. Lutikka on hyvä piileksimään. Mulla ei ole pakastinta, eikä saunakaan - paitsi kerrostalomme yhteinen sauna. Niin ja nyt on kesä tulossa, joten ei auta pakkanenkaan tähän hätään. Ensi yöksi suunnittelen siirtyväni olohuoneen sohvalle. Kauniista makuuhuoneestani on tullut ahdistava paikka. Varmaan jokainen, jolla on näitä samoja kokemuksia, ymmärtää tunteeni. Onko kenelläkään tietoa, mitä esim. Rentokil-nimisen firman myrkytyspalvelu maksaa? Riippuu tietenkin asunnon koosta ja myrkytyskerroista, mutta mitä suunnilleen voisi kerrostalokaksioon maksaa? Niin, ja mitä pitäisi taloyhtiössä tehdä? Ilmoittaa taloyhtiön hallitukselle? Kiitos, jos joku viitsii asiallisesti vastata. En jaksa lukea nyt mitään kommentteja "paskaisuudesta" ym.

        lutikan puremat käsittääkseni ilmenee kovin erinäköisinä ja mulle lääkäri sanoi Venäjän reissun tehtyäni, et jäljet on lintukirpun (vaarattomia) puremia, mutta itse epäilen että ne oli lutikan puremia...että otapa siitä nyt sit selvää..mut luottaisin kuitenkin tuholaisfirman arvioon, varsinkin jos lutikoita ei muuten ilmaannu.. olikos siellä sun lomapaikassas varmasti lutikoita vai epäiletkö vaan, tosin, eihän niitä välttämättä edes huomaa..


      • Jaanis
        alkuperäinenviestittelijä.. kirjoitti:

        lutikan puremat käsittääkseni ilmenee kovin erinäköisinä ja mulle lääkäri sanoi Venäjän reissun tehtyäni, et jäljet on lintukirpun (vaarattomia) puremia, mutta itse epäilen että ne oli lutikan puremia...että otapa siitä nyt sit selvää..mut luottaisin kuitenkin tuholaisfirman arvioon, varsinkin jos lutikoita ei muuten ilmaannu.. olikos siellä sun lomapaikassas varmasti lutikoita vai epäiletkö vaan, tosin, eihän niitä välttämättä edes huomaa..

        En ole käynyt lääkärissä näyttämässä, mutta en ole viikkoon avannut ikkunaa makuuhuoneessa enkä muuallakaan, joten epäilen (lukemani perusteella), että lintukirppu voisi elää (ja pureksia) näin montaa päivää sisätiloissa. Meksikon hotellissa katto vuoti hieman, joten oli kostean lämmintä. Tietenkään en tiedä, tulivatko ne sieltä. Luin, että lude kasvaa munasta aikuiseksi (viiden eri muodonmuutosvaiheen kautta) puolessatoista kuukaudessa. Tulin reissusta tammikuun lopulla. Tosin tuohon viime viikkoon (jolloin koko kroppa syötiin) osui juuri se ajankohta, että linnut alkoivat pesiä räystäälläni. Toivon todella, että kyse olisi vain lintukirpuista! Viime yön nukuin olohuoneessa: ei puremia. Tänään näytin Rentokilin miehelle toukankuoret - olivat hänen mielestään turkiskuoriaisen, siis vaarattomia. Mies tulee kuitenkin perjantaina myrkyttämään makuuhuoneeni. Sanoi vain, että hankalaa on, kun ei ole yhtään ötökkää näkynyt. Irrottelen makkarista jalkalistat, jotta myrkky pääsee mahdollisimman moneen koloon, mutta osa seinistäni on kipsoniittia eli onttoja, ötökkähän voi piileskellä siellä suojissa. Myrkytetään myös melkein uusi patja, mies sanoi, että saattaa mennä pilalle. Sänky on rautainen jalkoja lukuun ottamatta. Sanoin, että ei haittaa vaikka patja menee roskiin, kunhan ongelma hoituu - jos nyt hoituu yhdellä kerralla. Neuvoi, että yrittäisin edelleenkin nukkua makuuhuoneessa, jotta ötökät eivät siirry olohuoneeseen. Olen siis ikään kuin "syöttinä". Perjantai on ilonpäivä! Viestittelen sitten vaikka uudelleen, josko kuolleita lutikoita kopsahtelee jostain näkösälle tai ongelma helpottaa. Peukut pystyyn!


      • Reissulasse
        Asia etenee kirjoitti:

        Isännöitsijä otti yhteyttä ja räystäällä olevat linnupesät hävitetään huoltoyhtiön toimesta. Isännöitsijä on tosi asiallinen, sanoi että katsotaan sitten miten asian kanssa edetään. Soitin myös Rentokilin miehelle ja vien hänelle toukankuoret tunnistettavaksi. Siitä jatketaan. Rentokilin mies epäili, ettei ole lutikka, kun en ole nähnyt yhtään eikä ole mitään kakkajälkiä tms.?! Itse taas olen lukenut, että niitä ei välttämättä näe. Viime yönä oli taas vaihteeksi syöty molempia reisiä, mutta ei kutita yhtään. Olenkohan tulossa immuuniksi? Voi itku! Koko elämä on ihan sekaisin, kun ei tiedä mitä tekis ja miten sais rauhassa nukuttua.

        ...on nukkua muutama yö puhtaan valkoisilla petivaatteilla. Siis sekä lakana, että pussilakana ja tyynyliina. Jos saat puremajälkiä ihoosi, löytyy vuodevaatteista suurella todennäköisyydellä pieniä veripilkkuja. Nuo sinun puremajälkesi eivät kyllä oikein vaikuta luteen puremilta. Omat puremani, joita sain New Yorkilaisessa hotellissa, olivat klassisesti "linjassa", eli kolme puremaa, jotka olivat selkeästi samaan verisuoneen pistettyjä. "Aamiainen, lounas ja päivällinen", niinkuin moista sarjapuremaa nimitetään. Melko suuri osa puremia saaneista ihmisistä ei välttämättä edes huomaa tulleensa purruksi. Omat puremanikaan eivät lopulta kauheasti kutisseet. Jos kutina puremajäljissäsi helpottaa (todella) kuumalla hauteella, saattavat puremat olla luteen tekemiä. Eli kertomasi perusteella ei vaikuta siltä, että olisit luteiden uhri. Se, mitä täällä on (asiallisissa) kirjoituksissa kerrottu, pitää aika tarkkaan paikkansa. Tavan raidit, bayconit yms. pyretriinipohjaiset käsikauppamyrkyt eivät luteisiin tepsi. Käsittely täytyy jättää ammattilaisille jos luteita todella on. Ja kaikki täytyy myrkyttää huolellisesti, mutta tavaroita nyt on turha polttamaan lähteä. Olen muuten samaa mieltä kuin tuholaistorjujasi. "Kuoret" kuulostavat juuri, kaikista syistä, turkiskuoriaisen tuokan/kotelon jämiltä. Sinänsä viheliäinen otus, mutta niiltä ollaan kerrostaloissa liki pääsemättömissä, myrkyttää kuinka tahansa. Matkaillessa sattuu ja tapahtuu...Itse kirjoitan tätä nyt sairaalassa, eristyshuoneessa. Muutaman viikon takaisen päiväntasaajan Afrikan matkan jäljiltä olen nyt malaria/ameeba/jotain muuta kivaa -epäilyn takia toista päivää eristettynä. Kaikista varotoimista ja malarian estolääkityksestä huolimatta minut syötiin viimeisenä yönä aivan ruvelle. Ja nyt sitten pitkittyneiden outojen oireiden takia eristyksissä ja jatkotutkimuksissa... Lykkyä tykö, mutta älä ole liikaa huolissasi. Ja jos epäilet vielä luteita, käy näyttämässä puremia lääkärille. P.S. On se muuten kumma, että keskusteltiin täällä mistä tahansa, niin aina löytyy ääliöitä, joilla on jotain todella "älykästä" ja asenteellista kirjoitettavaa, usein aivan asian vierestä


      • Jaanis
        Reissulasse kirjoitti:

        ...on nukkua muutama yö puhtaan valkoisilla petivaatteilla. Siis sekä lakana, että pussilakana ja tyynyliina. Jos saat puremajälkiä ihoosi, löytyy vuodevaatteista suurella todennäköisyydellä pieniä veripilkkuja. Nuo sinun puremajälkesi eivät kyllä oikein vaikuta luteen puremilta. Omat puremani, joita sain New Yorkilaisessa hotellissa, olivat klassisesti "linjassa", eli kolme puremaa, jotka olivat selkeästi samaan verisuoneen pistettyjä. "Aamiainen, lounas ja päivällinen", niinkuin moista sarjapuremaa nimitetään. Melko suuri osa puremia saaneista ihmisistä ei välttämättä edes huomaa tulleensa purruksi. Omat puremanikaan eivät lopulta kauheasti kutisseet. Jos kutina puremajäljissäsi helpottaa (todella) kuumalla hauteella, saattavat puremat olla luteen tekemiä. Eli kertomasi perusteella ei vaikuta siltä, että olisit luteiden uhri. Se, mitä täällä on (asiallisissa) kirjoituksissa kerrottu, pitää aika tarkkaan paikkansa. Tavan raidit, bayconit yms. pyretriinipohjaiset käsikauppamyrkyt eivät luteisiin tepsi. Käsittely täytyy jättää ammattilaisille jos luteita todella on. Ja kaikki täytyy myrkyttää huolellisesti, mutta tavaroita nyt on turha polttamaan lähteä. Olen muuten samaa mieltä kuin tuholaistorjujasi. "Kuoret" kuulostavat juuri, kaikista syistä, turkiskuoriaisen tuokan/kotelon jämiltä. Sinänsä viheliäinen otus, mutta niiltä ollaan kerrostaloissa liki pääsemättömissä, myrkyttää kuinka tahansa. Matkaillessa sattuu ja tapahtuu...Itse kirjoitan tätä nyt sairaalassa, eristyshuoneessa. Muutaman viikon takaisen päiväntasaajan Afrikan matkan jäljiltä olen nyt malaria/ameeba/jotain muuta kivaa -epäilyn takia toista päivää eristettynä. Kaikista varotoimista ja malarian estolääkityksestä huolimatta minut syötiin viimeisenä yönä aivan ruvelle. Ja nyt sitten pitkittyneiden outojen oireiden takia eristyksissä ja jatkotutkimuksissa... Lykkyä tykö, mutta älä ole liikaa huolissasi. Ja jos epäilet vielä luteita, käy näyttämässä puremia lääkärille. P.S. On se muuten kumma, että keskusteltiin täällä mistä tahansa, niin aina löytyy ääliöitä, joilla on jotain todella "älykästä" ja asenteellista kirjoitettavaa, usein aivan asian vierestä

        Ihan ensimmäiseksi täytyy kiittää! Miten asiallinen ja informatiivinen viesti. Kyllä jotkut osaa - ja nimenomaan olla asiallisia. Jaksat ja viitsit omasta tilanteestasi huolimatta viestitellä ja kertoa omista kokemuksistasi. Upeaa! Toivon sydämestäni sinulle pikaista paranemista ja voimia! Sitten tuohon lakana-asiaan. Olen vaihtanut lakanan joka toinen päivä (pessyt 90 asteessa) ja aamulla tutkimalla tutkinut joka sentin. En ole nähnyt ensimmäistäkään veripisaraa. Selässä olevista puremajäljistä kolme on samassa rykelmässä, samoin kyljissä ovat lähekkäin eli 4-5 ryhmissä. Reilu viikko sitten pureskelluista on jäljellä ikään kuin pienet arvet. Alakerran naapuriystävä katsoi suurennuslasilla noita patteja ja sanoi, että niiden keskellä on selvä reikä eli pistos/puremajälki. Joo, sen olen ymmärtänyt (luettuani kaiken mahdollisen sekä suomeksi että englanniksi), että noi Bayconit ym. ei välttämättä tehoa luteisiin. En käynyt lääkärissä siksi, koska kuulemma luteen puremat ovat vähän ihmisestä riippuen erilaisia - ja muistuttavat niin ikään lintukirpun puremia. Ajattelin, että jos menen lääkäriin, niin sitten ihotautilääkärille. Jalkojen puremat ovat vieläkin kirkkaanpunaiset. Viime yön nukuin omassa sängyssäni, en siis olohuoneessa. Puin itseni pyjamaan - ja kas kummaa, aamulla ei ollut ensimmäistäkään uutta puremaa. Huomenaamulla tulee myrkyttäjä. Olen toiveikas, että elämä tästä pikku hiljaa normalisoituu... Kiitos vielä sinulle!


      • Jaanis
        Jaanis kirjoitti:

        Viikko sitten aamulla huomasin, että yön aikana eri puolille kehoa (selkään, kylkiin, muutama jalkaan ja käteen) oli ilmestynyt kutisevia paukamia. Seuraavanakin yönä niitä ilmestyi muutama lisää. Olen ollut kauhuissani. Matkustelen paljon, tammikuun lopulla tulin Meksikosta. Olen ollut autuaan ymmärtämätön ja tietämätön siitä, että luteet ovat lisääntymässä ympäri maailmaa - juuri siksi, että ihmiset matkustavat niin paljon. Olen näännyksiin asti ammentanut tietoa netistä, katsonut YouTubesta ludevideoita, irrotellut kerrostalokaksioni lattialistoja ja myrkyttänyt Bayconilla. Sängyn vierestä lattialistan takaa löytyi kolme tyhjää toukankuorta, mutta mitään muita merkkejä en ole nähnyt. Olen tutkinut taskulampulla kaikki mahdolliset paikat. Sänkyni on metallinen, eikä patjassakaan (melko uusi) näy mitään jälkiä ei liioin veripisaroita lakanoissa. Olen ollut hysterian partaalla ja laitoin viestiä isännöitsijälle. Suoraan makuuhuoneeni yläpuolella olevalla räystäällä on jo vuosia ollut linnunpesiä. Mieleeni tuli sekin, että nyt kun pesintä on alkamassa, niin pesissä olevat lintukirput voivat tuuletusikkunan kautta tulla sisälle asuntoon. Enemmän kuitenkin olisin taipuvainen uskomaan, että matkalaukussa on tullut lutikan munia tms. kotiin. Ihan karmeaa, kun illalla ahdistaa nukkumaan mennessä. Olen laittanut pyjaman ja sukat jalkaan, ettei ötökkä pääse puremaan. Joku kirjoitti, että muka johtuu likaisuudesta. Olen nyt lukenut niin paljon asiasta, että todellakaan ei ole siitä kiinni. Itse siivoan ihan normaalisti. Panee miettimään, että kannattaako matkustaa enää mihinkään tai jos matkustan, niin otan taskulampun mukaan ja tsekkaan jokaisen majapaikan ennen sinne asettumista. Vaikka ei sekään tietenkään mitään takaa. Lutikka on hyvä piileksimään. Mulla ei ole pakastinta, eikä saunakaan - paitsi kerrostalomme yhteinen sauna. Niin ja nyt on kesä tulossa, joten ei auta pakkanenkaan tähän hätään. Ensi yöksi suunnittelen siirtyväni olohuoneen sohvalle. Kauniista makuuhuoneestani on tullut ahdistava paikka. Varmaan jokainen, jolla on näitä samoja kokemuksia, ymmärtää tunteeni. Onko kenelläkään tietoa, mitä esim. Rentokil-nimisen firman myrkytyspalvelu maksaa? Riippuu tietenkin asunnon koosta ja myrkytyskerroista, mutta mitä suunnilleen voisi kerrostalokaksioon maksaa? Niin, ja mitä pitäisi taloyhtiössä tehdä? Ilmoittaa taloyhtiön hallitukselle? Kiitos, jos joku viitsii asiallisesti vastata. En jaksa lukea nyt mitään kommentteja "paskaisuudesta" ym.

        ... vaan lintukirput. Kolmen viikon painajainen ohi!! Kävin viime viikolla ihotautilääkärillä näyttämässä noin 60:tä paukamaani. Diagnoosi oli: lintukirpun puremia. Sain Bemotsin-hydrokortisonivoidetta ja Zyxal-antihistamiinia. Paukamia tuli vielä muutamia lisää lääkityksen alettua, mutta nyt näyttäisi siltä, että paukamat alkavat vaalentua ja parantua. Ilmeisesti on lintukirppukevät, sillä farmaseutti apteekissa kertoi, että olen jo toinen hänen asiakkaansa samana päivänä, joka hakee lääkkeitä lintukirpun puremiin. Ovat tosi ruman näköisiä, aivan tummanpunaisia ja niitä on joka puolella - ja kestävät tosi kauan parantua. Isännöitsijä meilasi, että makuuhuoneeni yläpuolella olevia linnunpesiä ei saa lain mukaan hävittää nyt, kun pesintä on käynnissä. Pidän siis ikkunoita kiinni... Karmea kokemus kaiken kaikkiaan. Olin jo niin syvällä ludesyövereissä, että elämä oli yhtä painajaista. Vesikipot oli sängyn jalkojen alla, nytkin vielä kaksipuoleista teippiä sängyn jaloissa. En ole uskaltanut nukkua kuin pyjama päällä, sukat on tiiviisti pyjamanlahkeiden päällä. Yökaudet tuikuttelin taskulampulla nurkkia ja valvoin valot päällä. Aamulla aina sama tsekkaus: onko uusia paukamia. Lopulta niitä oli niin paljon, etten enää tiennyt, mitkä ovat uusia ja mitkä vanhoja. Kutinaa riitti, varsinkin liikkuessa, kun vaatteet osuivat ihoon ja paukamiin. Tänään Rentokilin mies myrkytti toisen kerran, mutta nyt vain makuuhuoneen ikkunanpuitteet ja parvekkeen. Lähden sunnuntaina kolmeksi viikoksi reissuun. Mitä tästä opin? Ainakin sen, että matkan jälkeen tästä lähtien vien aina matkalaukun parvekkeelle, ravistelen vaatteet ja laitan suoraan pesuun. Matkalaukun spreijaan Bayconilla ja vien varastoon. Osaan myös matkalla majoituspaikoissa katsoa, onko Luru-lude pesiytynyt majapaikkaan... sen verran tarkkaan tuli opiskeltua netistä luteiden havannointi ja tunnistaminen. Kaikkea hyvää niille kaikille, jotka kommentoivat viestejäni.


      • täynnäpuremia
        Jaanis kirjoitti:

        Ihan ensimmäiseksi täytyy kiittää! Miten asiallinen ja informatiivinen viesti. Kyllä jotkut osaa - ja nimenomaan olla asiallisia. Jaksat ja viitsit omasta tilanteestasi huolimatta viestitellä ja kertoa omista kokemuksistasi. Upeaa! Toivon sydämestäni sinulle pikaista paranemista ja voimia! Sitten tuohon lakana-asiaan. Olen vaihtanut lakanan joka toinen päivä (pessyt 90 asteessa) ja aamulla tutkimalla tutkinut joka sentin. En ole nähnyt ensimmäistäkään veripisaraa. Selässä olevista puremajäljistä kolme on samassa rykelmässä, samoin kyljissä ovat lähekkäin eli 4-5 ryhmissä. Reilu viikko sitten pureskelluista on jäljellä ikään kuin pienet arvet. Alakerran naapuriystävä katsoi suurennuslasilla noita patteja ja sanoi, että niiden keskellä on selvä reikä eli pistos/puremajälki. Joo, sen olen ymmärtänyt (luettuani kaiken mahdollisen sekä suomeksi että englanniksi), että noi Bayconit ym. ei välttämättä tehoa luteisiin. En käynyt lääkärissä siksi, koska kuulemma luteen puremat ovat vähän ihmisestä riippuen erilaisia - ja muistuttavat niin ikään lintukirpun puremia. Ajattelin, että jos menen lääkäriin, niin sitten ihotautilääkärille. Jalkojen puremat ovat vieläkin kirkkaanpunaiset. Viime yön nukuin omassa sängyssäni, en siis olohuoneessa. Puin itseni pyjamaan - ja kas kummaa, aamulla ei ollut ensimmäistäkään uutta puremaa. Huomenaamulla tulee myrkyttäjä. Olen toiveikas, että elämä tästä pikku hiljaa normalisoituu... Kiitos vielä sinulle!

        Osuin tähän keskusteluun, kun eilen heräsin aamulla keho punaisten kutiavien paukamien ympäröimänä... Epäilen lintukirppua, mutta pelkään luteita. Kertoisitko vielä, miten lopulta kävi, mitä ne elukat oli - selvisikö se ollenkaan? Mulla nuo puremat ei ole rivissä, mutta ryppäissä kyllä. Ja niitä on PALJON: oikea käsi näyttää nyt jo nokkosrokon riivaamalta (ei voi laskea puremia enää), vasemmassa kädessä puremia on noin 15, vatsassa 6, molemmissa nilkoissa ja jalkaterissä yhteensä noin 20. Ja ne todellakin kutiaa!


      • ja unottemia öitä!
        täynnäpuremia kirjoitti:

        Osuin tähän keskusteluun, kun eilen heräsin aamulla keho punaisten kutiavien paukamien ympäröimänä... Epäilen lintukirppua, mutta pelkään luteita. Kertoisitko vielä, miten lopulta kävi, mitä ne elukat oli - selvisikö se ollenkaan? Mulla nuo puremat ei ole rivissä, mutta ryppäissä kyllä. Ja niitä on PALJON: oikea käsi näyttää nyt jo nokkosrokon riivaamalta (ei voi laskea puremia enää), vasemmassa kädessä puremia on noin 15, vatsassa 6, molemmissa nilkoissa ja jalkaterissä yhteensä noin 20. Ja ne todellakin kutiaa!

        Hei.

        Mielellään kuulisin myös miten teillä on asia edennyt. Auttoiko myrkytys? Me saimme lutikan kämppikseksi todennäköisesti itävallasta viime kesänä. Ihmettelimme ensin puremajälkiä jotka kutisivat useita viikkoja ja nostivat kuumottavan turvotuksen purema-paukaman ympärille. Luulimme ensin entisten asukkaiden koiran kirpuiksi tai hyttysen tai mäkäräisen syömiksi. Kunnes löysimme yhden kuolleen lutikan lattialta.

        Muita merkkejä meillä EI ole. Puremiset loppuivat tuon lutikkalöydön jälkeen vedettyämme sängyn keskelle huonetta ja laitettuamme kärpäspaperit jokaiseen sängyn jalkaan. Ulostejälkiä tai luteita emme ole löytäneet mistään vaikka olemme hysteerisesti etsineet. Ainoa oikea todiste kutittavien paukamien lisäksi oli se yksi kuollut lutikka!

        Olen ottanut yhteyttä isännöitsujään ja hän taloyhtiön puheenjohtajaan. Ensi viikolla tekevät päätöksen myrkyttämisoperaatiosta. Katsotaan nyt mitä tästä tulee...

        Onko mahdollista että meitä on pureskellut tuo yksi ainokainen lutikka joka kuollessaan kadotti ongelman mennessään? Epäilen suuresti. Olisihan se melko naivi ajatus... en vaan ymmärrä missä ne luuraavat? Vai siirtyivätkö kaverit naapuriin? Naapurit eivät taloyhtiön puheenjohtajan mukaan (teki jonkinlaista galluppia) ole kärsineet lainkaan oudoista puremajäljistä eikä kukaan ole nähnyt luonaan ötököitä. Vai eivätkö vaan kehtaa kertoa?


      • -jatkaa
        ja unottemia öitä! kirjoitti:

        Hei.

        Mielellään kuulisin myös miten teillä on asia edennyt. Auttoiko myrkytys? Me saimme lutikan kämppikseksi todennäköisesti itävallasta viime kesänä. Ihmettelimme ensin puremajälkiä jotka kutisivat useita viikkoja ja nostivat kuumottavan turvotuksen purema-paukaman ympärille. Luulimme ensin entisten asukkaiden koiran kirpuiksi tai hyttysen tai mäkäräisen syömiksi. Kunnes löysimme yhden kuolleen lutikan lattialta.

        Muita merkkejä meillä EI ole. Puremiset loppuivat tuon lutikkalöydön jälkeen vedettyämme sängyn keskelle huonetta ja laitettuamme kärpäspaperit jokaiseen sängyn jalkaan. Ulostejälkiä tai luteita emme ole löytäneet mistään vaikka olemme hysteerisesti etsineet. Ainoa oikea todiste kutittavien paukamien lisäksi oli se yksi kuollut lutikka!

        Olen ottanut yhteyttä isännöitsujään ja hän taloyhtiön puheenjohtajaan. Ensi viikolla tekevät päätöksen myrkyttämisoperaatiosta. Katsotaan nyt mitä tästä tulee...

        Onko mahdollista että meitä on pureskellut tuo yksi ainokainen lutikka joka kuollessaan kadotti ongelman mennessään? Epäilen suuresti. Olisihan se melko naivi ajatus... en vaan ymmärrä missä ne luuraavat? Vai siirtyivätkö kaverit naapuriin? Naapurit eivät taloyhtiön puheenjohtajan mukaan (teki jonkinlaista galluppia) ole kärsineet lainkaan oudoista puremajäljistä eikä kukaan ole nähnyt luonaan ötököitä. Vai eivätkö vaan kehtaa kertoa?

        jos nyt joku painii saman ongelman kanssa niin jatkan kertomalla että myrkytykset takana, sängyt saunotettu ja ongelma ainakin tällä hetkellä tiessään. Yhtään elävää otusta ei prosessin aikana löytynyt. Kutinat poissa mutta yhä myrkyt lattiassa (ei saa siivota 1kk myrkytyksen jälkeen). Muutamat itkut itketty mutta aika kivuttomasti tästä selviää jos vaan nopeasti toimii. Ja meillä maksoi taloyhtiö koko roskan vaikka asunto on ihan oma.


      • Lutikkashow
        -jatkaa kirjoitti:

        jos nyt joku painii saman ongelman kanssa niin jatkan kertomalla että myrkytykset takana, sängyt saunotettu ja ongelma ainakin tällä hetkellä tiessään. Yhtään elävää otusta ei prosessin aikana löytynyt. Kutinat poissa mutta yhä myrkyt lattiassa (ei saa siivota 1kk myrkytyksen jälkeen). Muutamat itkut itketty mutta aika kivuttomasti tästä selviää jos vaan nopeasti toimii. Ja meillä maksoi taloyhtiö koko roskan vaikka asunto on ihan oma.

        Hej kaikki. Onko joku päässyt eroon lutikoista ja kuinka kauan siihen oikein meni.
        Meillä on painajainen menossa. Teipit on lattiassa sängyn ympärillä joten eivät kai ole luteet päässet ihan sänkyyn asti. Meillä kävi myrkyttäjä hoitamassa vain yhden huoneen. Olen nöhnyt yhden otuksen olohuoneen puolella jossa meidän koira nukkuu yönsä.
        En ymmärrä miksi ei koko huoneistoa hoideta yhdellä kertaa? ja miksi tästä asiasta on aika huonosti faktaa viranomaisten puolelta. Bloggeja ja yksityisiä neuvoja löytyy vaikka kuinka paljon mutta virallinen tieto on puutteellista.


      • FRWD
        Jaanis kirjoitti:

        Viikko sitten aamulla huomasin, että yön aikana eri puolille kehoa (selkään, kylkiin, muutama jalkaan ja käteen) oli ilmestynyt kutisevia paukamia. Seuraavanakin yönä niitä ilmestyi muutama lisää. Olen ollut kauhuissani. Matkustelen paljon, tammikuun lopulla tulin Meksikosta. Olen ollut autuaan ymmärtämätön ja tietämätön siitä, että luteet ovat lisääntymässä ympäri maailmaa - juuri siksi, että ihmiset matkustavat niin paljon. Olen näännyksiin asti ammentanut tietoa netistä, katsonut YouTubesta ludevideoita, irrotellut kerrostalokaksioni lattialistoja ja myrkyttänyt Bayconilla. Sängyn vierestä lattialistan takaa löytyi kolme tyhjää toukankuorta, mutta mitään muita merkkejä en ole nähnyt. Olen tutkinut taskulampulla kaikki mahdolliset paikat. Sänkyni on metallinen, eikä patjassakaan (melko uusi) näy mitään jälkiä ei liioin veripisaroita lakanoissa. Olen ollut hysterian partaalla ja laitoin viestiä isännöitsijälle. Suoraan makuuhuoneeni yläpuolella olevalla räystäällä on jo vuosia ollut linnunpesiä. Mieleeni tuli sekin, että nyt kun pesintä on alkamassa, niin pesissä olevat lintukirput voivat tuuletusikkunan kautta tulla sisälle asuntoon. Enemmän kuitenkin olisin taipuvainen uskomaan, että matkalaukussa on tullut lutikan munia tms. kotiin. Ihan karmeaa, kun illalla ahdistaa nukkumaan mennessä. Olen laittanut pyjaman ja sukat jalkaan, ettei ötökkä pääse puremaan. Joku kirjoitti, että muka johtuu likaisuudesta. Olen nyt lukenut niin paljon asiasta, että todellakaan ei ole siitä kiinni. Itse siivoan ihan normaalisti. Panee miettimään, että kannattaako matkustaa enää mihinkään tai jos matkustan, niin otan taskulampun mukaan ja tsekkaan jokaisen majapaikan ennen sinne asettumista. Vaikka ei sekään tietenkään mitään takaa. Lutikka on hyvä piileksimään. Mulla ei ole pakastinta, eikä saunakaan - paitsi kerrostalomme yhteinen sauna. Niin ja nyt on kesä tulossa, joten ei auta pakkanenkaan tähän hätään. Ensi yöksi suunnittelen siirtyväni olohuoneen sohvalle. Kauniista makuuhuoneestani on tullut ahdistava paikka. Varmaan jokainen, jolla on näitä samoja kokemuksia, ymmärtää tunteeni. Onko kenelläkään tietoa, mitä esim. Rentokil-nimisen firman myrkytyspalvelu maksaa? Riippuu tietenkin asunnon koosta ja myrkytyskerroista, mutta mitä suunnilleen voisi kerrostalokaksioon maksaa? Niin, ja mitä pitäisi taloyhtiössä tehdä? Ilmoittaa taloyhtiön hallitukselle? Kiitos, jos joku viitsii asiallisesti vastata. En jaksa lukea nyt mitään kommentteja "paskaisuudesta" ym.

        Jos haluatte nukkua rauhassa laittakaa moskiittoverkko sängyn päälle ja tunkekaa reunat vielä sängyn ja patjan väliin.


      • ludella
        Jaanis kirjoitti:

        Viikko sitten aamulla huomasin, että yön aikana eri puolille kehoa (selkään, kylkiin, muutama jalkaan ja käteen) oli ilmestynyt kutisevia paukamia. Seuraavanakin yönä niitä ilmestyi muutama lisää. Olen ollut kauhuissani. Matkustelen paljon, tammikuun lopulla tulin Meksikosta. Olen ollut autuaan ymmärtämätön ja tietämätön siitä, että luteet ovat lisääntymässä ympäri maailmaa - juuri siksi, että ihmiset matkustavat niin paljon. Olen näännyksiin asti ammentanut tietoa netistä, katsonut YouTubesta ludevideoita, irrotellut kerrostalokaksioni lattialistoja ja myrkyttänyt Bayconilla. Sängyn vierestä lattialistan takaa löytyi kolme tyhjää toukankuorta, mutta mitään muita merkkejä en ole nähnyt. Olen tutkinut taskulampulla kaikki mahdolliset paikat. Sänkyni on metallinen, eikä patjassakaan (melko uusi) näy mitään jälkiä ei liioin veripisaroita lakanoissa. Olen ollut hysterian partaalla ja laitoin viestiä isännöitsijälle. Suoraan makuuhuoneeni yläpuolella olevalla räystäällä on jo vuosia ollut linnunpesiä. Mieleeni tuli sekin, että nyt kun pesintä on alkamassa, niin pesissä olevat lintukirput voivat tuuletusikkunan kautta tulla sisälle asuntoon. Enemmän kuitenkin olisin taipuvainen uskomaan, että matkalaukussa on tullut lutikan munia tms. kotiin. Ihan karmeaa, kun illalla ahdistaa nukkumaan mennessä. Olen laittanut pyjaman ja sukat jalkaan, ettei ötökkä pääse puremaan. Joku kirjoitti, että muka johtuu likaisuudesta. Olen nyt lukenut niin paljon asiasta, että todellakaan ei ole siitä kiinni. Itse siivoan ihan normaalisti. Panee miettimään, että kannattaako matkustaa enää mihinkään tai jos matkustan, niin otan taskulampun mukaan ja tsekkaan jokaisen majapaikan ennen sinne asettumista. Vaikka ei sekään tietenkään mitään takaa. Lutikka on hyvä piileksimään. Mulla ei ole pakastinta, eikä saunakaan - paitsi kerrostalomme yhteinen sauna. Niin ja nyt on kesä tulossa, joten ei auta pakkanenkaan tähän hätään. Ensi yöksi suunnittelen siirtyväni olohuoneen sohvalle. Kauniista makuuhuoneestani on tullut ahdistava paikka. Varmaan jokainen, jolla on näitä samoja kokemuksia, ymmärtää tunteeni. Onko kenelläkään tietoa, mitä esim. Rentokil-nimisen firman myrkytyspalvelu maksaa? Riippuu tietenkin asunnon koosta ja myrkytyskerroista, mutta mitä suunnilleen voisi kerrostalokaksioon maksaa? Niin, ja mitä pitäisi taloyhtiössä tehdä? Ilmoittaa taloyhtiön hallitukselle? Kiitos, jos joku viitsii asiallisesti vastata. En jaksa lukea nyt mitään kommentteja "paskaisuudesta" ym.

        No kuule eiköhän sen saunan saa käyttöön kun kerrot mitä varten sitä tarvitset. Järki käteen.


    • Syytä tietää.!!!

      14.7.2011 helsingin sanomat, sivu a5;

      "Matkailu on suurin syy syöpäläisten lisääntymiselle
      Lutikat rantautuivat Suomeen"

      "Pahimmissa tapauksissa lutikat ovat levinneet kokonaisen kerrostalorapun kaikkiin asuntoihin."

      "Ludekeikat alkoivat viitisen vuotta sitten ja räjähtivät käsiin. Ensin keikat olivat enimmäkseen hotelleissa. Nyt me teemme myrkytyksiä myös yksityisasunnoissa ja soluasunnoissa"

      "Lutikat tulevat Suomeen useita reittejä. Kaukomatkailun lisäännyttyä niitä tulee esimerkiksi Thaimaan suunnalta ja Yhdysvalloista. Viime vuosina on raportoitu itärajan takaa tulleita lutikoita hiihtokeskuksissa pohjoisessa"

      "Ennen tehtiin kahdesta kolmeen torjuntakäyntiä, ja se oli siinä. Nykyään pahimmassa tapauksessa, jossa joudutaan purkamaan lattialistat, vaatekaapit, pistorasiat ja kattovalaisimet, on jouduttu käymään jopa 5–6 kertaa. Nykyään myös sängyt ja sohvat hävitetään yleensä,"

      Suomalaiset häpeilevät lutikoista puhumista turhaan, sillä syöpäläisten olemassa olo ei kerro asunnon siisteydestä tai hygieniatasosta mitään. Lutikan muna saattaa kantautua asuntoon mistä tahansa.

      "Lutikoista pitäisi puhua avoimemmin, jotta vältyttäisiin sellaisilta tilanteilta, että niitä on tuhansia yhdessä asunnossa",

      Lutikkaepäily herää yleensä punaisesta, kutiavasta ihottumasta. Kaikki eivät kuitenkaan saa allergista reaktiota lutikasta. Epäilyt vahvistuvat, kun syöpäläinen löytyy. Lutikan voi huomata veritäplistä lakanoissa ja lutikan ulosteläikistä.

      Mikään hyönteissumute ei tapa lutikan munia. Vain kylmä, kuuma tai hiilidioksidikaasutus tepsii lutikan munien, toukkien ja aikuisten lutikoiden tappamiseen.

      "Kun laittaa tavaroita saunaan, niin täytyy pitää huoli siitä, että lämpötila on ylhäällä ja alhaalla sama. Jos ylälauteilla on 70 astetta, niin alhaalla saattaa olla vielä 40 astetta, jolloin lutikat lähtevät alas karkuun ja menevät saunapaneeleihin",

    • persussuomalainen

      Suomesta ei kannata lähteä minnekään.

      • ex-matkaaja porista

        Olen aivan samaa mieltä. Jätin kesälomamatkan väliin tänä vuonna ludekammoni takia.


      • persussuomalainen
        ex-matkaaja porista kirjoitti:

        Olen aivan samaa mieltä. Jätin kesälomamatkan väliin tänä vuonna ludekammoni takia.

        Hyvä! Jätä väliin ensi vuonnakin. Ja sen jälkeen.


      • ex-matkaaja porista
        persussuomalainen kirjoitti:

        Hyvä! Jätä väliin ensi vuonnakin. Ja sen jälkeen.

        Paljon mahdollista. Siihen vaikuttaa se, miten lude-epidemia kehittyy ja leviää maailmalla. Viime vuonna tein kesäloman ulkomaanmatkani ilman yöpymistä. Tämä on yksi keino välttää luteita. Lensin Helsingistä Tukholmaan aamulla klo. 8 ja tulin illalla klo. 22 takaisin Suomeen.

        Paras keino tehdä ulkomaanmatkoja on tehdä ne yöpymättä kertaakaan kohdemaassa. Tämä rajaa tosin kaukomaat pois suunnitelmista, mutta hei, siellä niitä luteitakin on eniten. Varsinkin New York, Seydney ja Lontoo ovat hyvässä lude-maineessa, johtuen tokuttomasta matkailuvolyymistä.

        Luteet ja seksitaudit ovat vähän sama asia. Yksi keino välttää on pidättäytyä kokonaan aktiviteeteista, jotka saattavat johtaa tartuntaan.


    • puu-paa3

      Hei, vanha ketju, mutta kirjoitan nyt tähän kun haluaisin lisätietoa luteista. Olen Espanjassa ja epäilen hotellihuoneessamme olevan luteita, on näkynyt iholla sen tyyppisiä jälkiä sekä pilkkuja ja verijälkiä lakanoissa. Emme halua todellakaan viedä luteita kotiimme, joten nyt vinkkejä? Suunnitelmamme olisi seuraavanlainen:
      Lähtöaamua edeltävänä päivänä ostamme uudet vaatteet täältä ja pidämme ne lähdön hetkeen asti tiiviisti muovipussissa. Lähtöaamuna peseydymme kumpikin hyvin suihkussa ja puemme uudet vaatteet päälle. Loput tavarat matkalaukkuihin. Lentokentällä Suomen päässä avaamme matkalaukut ulkona, otamme elektroniikan talteen erilliseen muovipussiin ja laitamme matkalaukut jätesäkkeihin (vielä on epäselvää, mistä saamme jätesäkkejä, ehkä jokin tuttu voi tuoda lentokentälle). Sitten ajamme laukkuinemme kotiin, laukut ovat siis auton takapaksissa jätesäkeissä, etteivät luteet leviä autoomme. Itse emme omista saunaa, joten saunotus olisi mahdollista vasta seuraavana aamuna: laukut olisivat siis yön yli jätesäkeissä autossa. Seuraavana aamuna sitten monen tunnin saunotus, laukut ensin jätesäkeissä ja sitten muutaman tunnin päästä avaisimme laukut ja möyhisimme vaatteita. Mahdollisesti ne vaatteet sitten vielä pesukoneen ja kuivausrummun kautta kotiin, kenkiä tietenkään emme voi samalla tavalla pestä.
      Nyt arveluttaakin vain se, että ei kai luteet tai niiden munat voi elektroniikan mukana kulkeutua kotiin? Elektroniikkaa emme kuitenkaan voi saunottaa, emmekä oikein muutenkaan käsitellä. Riittääkö huolellinen tarkistus ja esim. pesuaineella pyyhintä? Entä kirjat, pitääkö nekin saunottaa?
      Tuhannesti kiitos, jos joku viitsii vastata!! :)

      • ludella

        Sä olet varmaan jo kotiin päässyt, mutta tässä nyt mitä itse tekisin:

        (ja huomaa, tämä on ongelman jo kerran kokeneen vastaus, joten voi olla jo vähän liioitteleva)

        1. Toimisin samoin kun tekin, paitsi että pistäisin kotona vielä ne uudetkin vaatteet muovisäkkiin ja veisin autoon. (Uusia en oikeastaan olisi edes ostanut.)

        2. Kaikki saunaan joka saunan kestää. Siis kyllä, myös kirjat ja kengät. Tavarat aina muovisäkkiin, muuten lude voi paeta saunan rakenteisiin. Lämpöä 70-80 astetta ja siellä kolmisen tuntia.

        3. Tämän jälkeen ei tarvitse enää erikseen pestä/pyörittää kuivausrummussa.

        4. Elektroniikka. Kannattaa toki tarkistaa, mutta vähän vaikea tietää mitään varmaa. Pistää muovipussiin ja hönkäisee sinne, muovipussi kiinni ja hetken päästä avaa ja katsoo onko mitään tullut ruoanhakuun? No, itse en matkalle ota muuta kuin kännykän niin en ole tuota joutunut pohtimaan.

        Tämän jälkeen on varmuuden vuoksi vielä hyvä seurata, jos merkkejä luteesta ilmaantuu. Lakanat, tyhjät kuoret, mahdolliset puremajäljet.

        Mutta siis periaatteessa noilla ohjeilla pitäisi selvitä. Kuumuus tappaa kaikki luteen kehitysmuodot.


    • alrighty

      Suosittelen Anticimex firmaa. He laittavat sängyn ympräille suojauksen ja sängyn jalkoihin kupit jotka estävät lutikoita tulemasta sänkyyn sekä totta kai myrkyttävät.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3184
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2131
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2054
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1905
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe