Palettikalojen kuteminen

Maikki

Ihmettelin tuossa kun kolmisen päivää sitten palettikalat kutivat. Eilen vaihdoin vettä ja muutenkin siivosin akvaariota. Tänään katselin kutukoloon ja mätimunat olivat ilmeisesti eilen kuoriutuneet, mutta kun emäntä kala ravaa nyt kahden/kolmen kolon väliä. Oisko mahdollista että se emännyys on levitellyt poikaset noin moneen paikkaan? Uros kyllä vahtii edelleen alkuperäistä koloa, muttei se itse mene sinne sisälle.
Tällä parilla oli eka kutu.

4

632

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sakke

      En ole mikään palettikala-expertti, mutta kun minulla niitä oli ja lisääntyivät huimasti niin uskoisin että poikaset ovat siellä missä uros niitä vahtii. Naaras kävi katsastamassa milloin missäkin mutta uros pysyi poikasten luona. Minulla ne saivat 26 poikasta ja uros piti niistä erittäin hyvää huolta. Jos esim. poikanen lähti altaan toiseen päähän seikkailemaan, uros yhtäkkiä syöksyi poikasen luo (en tajua miten löysi sen??? allas on kuitenkin 130 cm pitkä) nappasi poikasen suuhunsa ja kävi puhaltamassa sen toisten luo. Jossain vaiheessa naarasta ei päästetty poikasten luo, vaan uros ajoi sen kerta toisensa jälkeen pois poikasten luota. Sitten taas yhtäkkiä naaras saikin olla poikasten kanssa ja sitten taas ei... tutkimattomia ovat palettikalojen tiet... Ota kuitenkin huomioon se, ettei palettikaloja saa olla altaassa kuin yksi pari, joten ala jo nyt etsiä poikasille uutta kotia. Minä tyhmä otin niitä 8 kpl ja ne muodostivat 4 paria. ja kaikki rupesivat lisääntymään. Olivat erittäin aggressiivisia toisille pareille sekä muille kaloille; miljoonakaloilta hävisivät pyrstöt ja loppujen lopuksi miljoonakalat uivat vaan pinnassa eivätkä uskaltaneet enää minnekkään muualle. Jos olisin tosiaan ottanut selvää palettikaloista en tyhmänä niitä 8 kpl olisi edes ottanut...

      • Jennask

        HEi ( ; meijän mummolla on kolme palettikalaa, jotka ovat minun kasvattamiani, mulla on ollut paletti kaloja iha hirveästi, mutta nyt ei enään, kun laitoin akvaarion poies, kun nyt olen täällä mummolassa, siirrettii palettikalat toiseen akvaarioon, jossa saisivat kutea, tässä aloin miettiin, että onko naaraalla punainen vatsa kun sillä on kutu vatsassa, akvaarion lämpö on 28 koska uskon että niillä on kutemis aika, akvaariossa on kaksi naarasta ja 1 uros, toisella naaraalla on kyllä kans ollut heila, mutta nyt en tajua mihin se on kadonnut edellisestä akvasta, jakun yhellä sivulla lukee näin : -> Lämpötila: 24-25ºC, (kutuaikana mieluiten 27-29ºC) jam ulla on se lämpötila 28ºC , yks pariskunta on kokoajan yhdessä kannossa, ja ku ajattelin että kannattaako mulla siirtää se uros poijes tosta akvasta kun lömpötila on 28ºC, ku se näyttää kokoajan pyörivän lasin edessä, ihankuin sillä olisi liian kuuma. Mutta tosin tolla naaraalla on ollut jo kauan ainaki vuoden toi iha punanen vatta (:


      • jennask2

        Sakke // Palettikala ja miljoonakalat eivät todellakaan tule toimeen, se olisi pitänyt tietää, niitä ei saisi missään nimessä laittaa samaan altaaseen, koska lukuun ottamatta, näin käy, palettikalat repivät miljoonakaloilta pyrstöt, meillä oli miljoonakalat ja palettikalat samassa altaassa, yks pvä palettikalalla oli miljoonakala uros suussa, pyrstö eellä, kopautin lasiin, eikä siltikään se päästänyt siitä irti, otin haavin ja hääsin sitä sillä, niin katttos vaain ei kala enää uhitellukkaa, ja se miljoona kala elää vieläkin, uudessa kodissa, vaikka olikin pyrsto ihan palasina, ja huonoon kuntoon kala meni, mutta otn se erillliseen akvaan, ja hoidin sen kuntoon, sen jälkeen myin kaikki palettikalat, paitsi yhtäpariskuntaa, mutta sitten nekin lähti vaja kuukauden päästä, kun laitoin akvaarion pojes, että itellä on tollanen kokemus, ja ei iha mikää mukava ollukkaan !!


    • keijo246

      Kuinka pitkä on palettikalojen kutuaika? En ole varma, mutta uskoisin että omalla palettikalaparilla on nyt kutuaika. Naaras lymyilee luolassa ja uros häätää muita kaloja pois luolan lähettyviltä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4042
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2348
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1327
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe