Israelissa suomalaisia?

Johanna

Hei,
Asutko/asuitko Israelissa? Mita teet ja miten menee? Olisi kiva kuulla rehellisia kommentteja, mika siella on mukavaa ja mika ei..

19

2608

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sol

      Oon asunut nyt 3v Israelissa ja maa on kylla vienyt sydameni taysin!Olen toissa steiner-paivakodissa ja naimisissa israelilaisen kanssa.Palasin juuri suomen lomalta ja ihan o ehti tulla tanne ikava takaisin aurinkoon. Minusta taala on ihanaa ihmisten elavaisyys ja avoimuus ja iloisuus ja lampimyys.Ihanaa taala on myos aurinko, rannat, bileet, ihanat hotellit, israelilaisten hyva huumori(esim tv-sarjoissa) ja yleisesti koko maa, ei ole varmaan toista nain pienta maata josta loytyy nain monenlaista maisemaa.Miinus puolina sanoisin ...hmm...sen etta kun maa on pieni ja ihmisisa paljon, niin luonnonrauhaa on melkein mahdoton loytaa niinkuin suomessa, toinen on ongelmat palestiinalaisten kanssa, joka ei onneksi kuitenkaan tunnu eika nay muuta kuin uutisista, ja kolmantena valtion virastojen lakkoilut!!!!!!Siinapa niita....olisin myos kiinnostunut etta asutko itse taala vai oletko aikeissa muuttaa tms?

      • Johanna

        Asun Suomessa Israelilaisen miehen kanssa ja vakavasti otettava mahdollisuus on etta ens syksyna/talvena on tehtava ratkaisuja.. (jos siis kaikki meidan valilla jatkuu samaan suuntaan ja yhteista tulevaisuutta rakennetaan) muutetaanko sinne vai minne :) Kavin viime kesana siella ja sain kylla samanlaisen kuvan kuin kerroit.. pieni maa ja niin paljon erilaista nahtavaa. Toisaalta mina rakastan vihreytta&luontoa&sinista taivasta (vaikka city-ihminen oikeasti olen), siisteytta ja hmm.. viela se turvallisuuskin menee Suomen eduksi. Eipa silti mina olisin valmis lahtemaan Suomesta, mutta minusta tuntuisi turvallisemmalta/kotoisemmalta lahtea eurooppalaiseen kulttuuriin.
        Miehen tyo se kuitenkin tassa perheessa on se jonka mukaan eletaan, joten olen kylla valmis sopeutumaan uusiin maisemiin, ainakin yrittamaan. Eniten minua murehduttaa oma tyoni, olen vaatealalla ja siella se ei taida olla menestystarinan alku. En puhu hepreaa vaikka sen lyhyen visiitin aikana opin kylla yllattavan paljon. On erilaista opetella kielta kun sita kuulee ymparilla, mutta taalla Suomessa ei ole tullut paljon harjoiteltua. Opitko sina nopeasti? Kavitko kursseja ja miten loysit tyopaikan? Niin ja onko siella helppo tutustua/saada ystavia? Ainakin aktiivisia ja menevia ihmisia taitavat olla? Meinasitteko jaada pysyvasti sinne? ja onko teilla lapsia? Nyt tuntuu, etta olisi kiinnostavaa kysella vaikka mita.. mutta on pakko menna. Kiitos sinulle joka tapauksessa etta "ilmoittauduit", etsinkin kaiketi vahvistusta, etta kylla siella muutkin suomi-tytot viihtyvat..?


      • Sol
        Johanna kirjoitti:

        Asun Suomessa Israelilaisen miehen kanssa ja vakavasti otettava mahdollisuus on etta ens syksyna/talvena on tehtava ratkaisuja.. (jos siis kaikki meidan valilla jatkuu samaan suuntaan ja yhteista tulevaisuutta rakennetaan) muutetaanko sinne vai minne :) Kavin viime kesana siella ja sain kylla samanlaisen kuvan kuin kerroit.. pieni maa ja niin paljon erilaista nahtavaa. Toisaalta mina rakastan vihreytta&luontoa&sinista taivasta (vaikka city-ihminen oikeasti olen), siisteytta ja hmm.. viela se turvallisuuskin menee Suomen eduksi. Eipa silti mina olisin valmis lahtemaan Suomesta, mutta minusta tuntuisi turvallisemmalta/kotoisemmalta lahtea eurooppalaiseen kulttuuriin.
        Miehen tyo se kuitenkin tassa perheessa on se jonka mukaan eletaan, joten olen kylla valmis sopeutumaan uusiin maisemiin, ainakin yrittamaan. Eniten minua murehduttaa oma tyoni, olen vaatealalla ja siella se ei taida olla menestystarinan alku. En puhu hepreaa vaikka sen lyhyen visiitin aikana opin kylla yllattavan paljon. On erilaista opetella kielta kun sita kuulee ymparilla, mutta taalla Suomessa ei ole tullut paljon harjoiteltua. Opitko sina nopeasti? Kavitko kursseja ja miten loysit tyopaikan? Niin ja onko siella helppo tutustua/saada ystavia? Ainakin aktiivisia ja menevia ihmisia taitavat olla? Meinasitteko jaada pysyvasti sinne? ja onko teilla lapsia? Nyt tuntuu, etta olisi kiinnostavaa kysella vaikka mita.. mutta on pakko menna. Kiitos sinulle joka tapauksessa etta "ilmoittauduit", etsinkin kaiketi vahvistusta, etta kylla siella muutkin suomi-tytot viihtyvat..?

        Olis tosi kiva jutella enemmankin asioista:) Mulle voit laittaa mailia [email protected]
        Mutta tota joo, eli meilla ei ole lapsia, ollaan oltu yhessa 4v ja naimisissa vuosi.En oppinut hepreaa mitenkaan huiman nopeasti mutta ihan ok...olen monelta taholta kuullut etta kielen oppiminen vie aina vahintaan 2v. Kylla kuule taala viihtyy oikein hyvin ja ystavia saa jos nyt ei itse ole mikaan syrjaan vetaytyva. Vaikka israelilaiset tytot lampeaa aika hitaasti hyviksi YSTAVIKSI, siis kaveritasolle paasee nopeasti, siis oikeastaan heti.. mutta siita syvempi ystavyyssuhde vaatii aikaa.Ja onhan taala meita suomalaistyttoja paaallljon....:)Ma sanoisin etta rohkeasti vain kokeilemaan tanne tuloa, itse olen onnellinen etta tulin tanne ja olin rohkea tehdessani sen paatoksen.Nyt olen ihmisena kasvanut todella paljon ja monta kokemusta rikkaanpi. Kulttuuri ei taala niin paljoa eroa seurooppalaisesta kulttuurista, vaikka lahi-idassa ollaankin, mutta israelhan luetaankin monissa aisoissa eurooppaan. Israel nyt on kuitenkin ihan erilainen kuin joku egypti.Niin joo, ja heprean kursseja kavin parikin, niita loytyy kylla joka kaupungista, no problem.Tyopaikkani loytaminen onkin pitka jutt7u, ehka voisin kertoa emailissa joskus.:) Me ei viela tiedeta minne halutaan asettua, halutaan myos asua muutama vuosi suomessa,mutta vasta 3v paasta..silla mieheni opiskelee.Kaikki on avoinna.Niin ja turvallisuudesta..israelhan on turvajarjestelyissaan maailman huippuluokkaa...ei mua taala ainakaan ole koskaan pelottanu. Kunhan nyt ei mene tonne gazaan tai muille tulenaroille paikoille liikuskelemaan.Samalla lailla naista halinoista ma naen taala vain uutisten kautta, ihan samalla lailla kuin nakisin jos olisin suomessa, ei sita tunne taala.Ei se vaikuta ihmisten normaaliin arkielamaan. Mutta hei, olis kiva ihan vaikka tutustua, laita mailii! Ja ps. Missa pain suomea asutte ja mista sun mies on kotoisin ja minka ikasia olette?Terveisia sinne suomen pimeyteen:)


      • Kyllästynyt

        Olipa karmeaa luettavaa. Että oikein häiritsee palestiinalaiset sun biletystäts, ja tilaakin vois olla enemmän. Ei muuta kun äänestät taas Sharonia niin se kyllä hankkii sulle lisää tilaa länsirannalta...


      • Kyllästynyt
        Sol kirjoitti:

        Olis tosi kiva jutella enemmankin asioista:) Mulle voit laittaa mailia [email protected]
        Mutta tota joo, eli meilla ei ole lapsia, ollaan oltu yhessa 4v ja naimisissa vuosi.En oppinut hepreaa mitenkaan huiman nopeasti mutta ihan ok...olen monelta taholta kuullut etta kielen oppiminen vie aina vahintaan 2v. Kylla kuule taala viihtyy oikein hyvin ja ystavia saa jos nyt ei itse ole mikaan syrjaan vetaytyva. Vaikka israelilaiset tytot lampeaa aika hitaasti hyviksi YSTAVIKSI, siis kaveritasolle paasee nopeasti, siis oikeastaan heti.. mutta siita syvempi ystavyyssuhde vaatii aikaa.Ja onhan taala meita suomalaistyttoja paaallljon....:)Ma sanoisin etta rohkeasti vain kokeilemaan tanne tuloa, itse olen onnellinen etta tulin tanne ja olin rohkea tehdessani sen paatoksen.Nyt olen ihmisena kasvanut todella paljon ja monta kokemusta rikkaanpi. Kulttuuri ei taala niin paljoa eroa seurooppalaisesta kulttuurista, vaikka lahi-idassa ollaankin, mutta israelhan luetaankin monissa aisoissa eurooppaan. Israel nyt on kuitenkin ihan erilainen kuin joku egypti.Niin joo, ja heprean kursseja kavin parikin, niita loytyy kylla joka kaupungista, no problem.Tyopaikkani loytaminen onkin pitka jutt7u, ehka voisin kertoa emailissa joskus.:) Me ei viela tiedeta minne halutaan asettua, halutaan myos asua muutama vuosi suomessa,mutta vasta 3v paasta..silla mieheni opiskelee.Kaikki on avoinna.Niin ja turvallisuudesta..israelhan on turvajarjestelyissaan maailman huippuluokkaa...ei mua taala ainakaan ole koskaan pelottanu. Kunhan nyt ei mene tonne gazaan tai muille tulenaroille paikoille liikuskelemaan.Samalla lailla naista halinoista ma naen taala vain uutisten kautta, ihan samalla lailla kuin nakisin jos olisin suomessa, ei sita tunne taala.Ei se vaikuta ihmisten normaaliin arkielamaan. Mutta hei, olis kiva ihan vaikka tutustua, laita mailii! Ja ps. Missa pain suomea asutte ja mista sun mies on kotoisin ja minka ikasia olette?Terveisia sinne suomen pimeyteen:)

        SIIS MIKSI TEIDÄN, JOTKA ETTE SINNE KUULU PITÄÄ MENNÄ MUUTENKIN NIIN AHTAASEEN MAAHAN JONKA HALLITUS JOUTTU SITTEN VALTAAMAAN ASUINALUEITA TOISTEN MAILTA VERTA VUODATTAMALLA???!!! ETTEKÖ TUNNE MITÄÄN VASTUUTA TAI TUNNETTEKÖO MUUTENKAAN YHTÄÄN MITÄÄN??


      • zarefah
        Kyllästynyt kirjoitti:

        SIIS MIKSI TEIDÄN, JOTKA ETTE SINNE KUULU PITÄÄ MENNÄ MUUTENKIN NIIN AHTAASEEN MAAHAN JONKA HALLITUS JOUTTU SITTEN VALTAAMAAN ASUINALUEITA TOISTEN MAILTA VERTA VUODATTAMALLA???!!! ETTEKÖ TUNNE MITÄÄN VASTUUTA TAI TUNNETTEKÖO MUUTENKAAN YHTÄÄN MITÄÄN??

        sina haastat riitaa. minun kasitykseni mukaan Sol ei puhu henkilokohtaisista vaikeuksistaan palestiinalaisten kanssa, vaan vaikeuksista yleensa israelin ja palestiinan valilla.


      • minulta
        Kyllästynyt kirjoitti:

        SIIS MIKSI TEIDÄN, JOTKA ETTE SINNE KUULU PITÄÄ MENNÄ MUUTENKIN NIIN AHTAASEEN MAAHAN JONKA HALLITUS JOUTTU SITTEN VALTAAMAAN ASUINALUEITA TOISTEN MAILTA VERTA VUODATTAMALLA???!!! ETTEKÖ TUNNE MITÄÄN VASTUUTA TAI TUNNETTEKÖO MUUTENKAAN YHTÄÄN MITÄÄN??

        Miksi puolustat Israelin politiikkaa vai onko oma lehmä ojassa sullakin?


      • Raakel
        minulta kirjoitti:

        Miksi puolustat Israelin politiikkaa vai onko oma lehmä ojassa sullakin?

        Israel on itsenäinen valtio. Palestiinaa ei ole koskaan ollut. Huomaat sen jos luet muutakin kuin natsi- ja muslimiterroristipropagandaa historianasi! Itsenäisellä maalla on oikeus ja VASTUU puolustaa kansalaisiaan. Nämä ns. tulenarat alueet Israel valtasi, kun väkivalta ei loppunut rajansa takaa ja rajat oli turvattava ja lopetettava viattomien pellolla ym. työskentelevien ihmisten sala-ammunta. Maiden liittämisellä pysyvästi Israelin valtioon lienee samat taustat. Et sinä alkaisi sietää Suomen oloissakaan, että vaikkapa saamelaiset alkaisivat räjäytellä itsiään kahviloissa, busseissa ja kaduilla. Ja historian mukaan suomalaiset valtasivat heiltä alueet tullessaan, joten saman "oikeutuksen" voisivat teoilleen antaa kuin palestiinalaisetkin. Voisi siinä nimim. minultakin alkaa vaatia valtiolta kovia otteita, kun bussit vieressä räjähtelisivät.. Niin vapaassa maassa kuin ollaankin sinuna olisin hiljaa asioista, joista et mitään tiedä! Mieti ihminen ja opettele erottamaan propaganda todellisuudesta!


      • Maria
        Johanna kirjoitti:

        Asun Suomessa Israelilaisen miehen kanssa ja vakavasti otettava mahdollisuus on etta ens syksyna/talvena on tehtava ratkaisuja.. (jos siis kaikki meidan valilla jatkuu samaan suuntaan ja yhteista tulevaisuutta rakennetaan) muutetaanko sinne vai minne :) Kavin viime kesana siella ja sain kylla samanlaisen kuvan kuin kerroit.. pieni maa ja niin paljon erilaista nahtavaa. Toisaalta mina rakastan vihreytta&luontoa&sinista taivasta (vaikka city-ihminen oikeasti olen), siisteytta ja hmm.. viela se turvallisuuskin menee Suomen eduksi. Eipa silti mina olisin valmis lahtemaan Suomesta, mutta minusta tuntuisi turvallisemmalta/kotoisemmalta lahtea eurooppalaiseen kulttuuriin.
        Miehen tyo se kuitenkin tassa perheessa on se jonka mukaan eletaan, joten olen kylla valmis sopeutumaan uusiin maisemiin, ainakin yrittamaan. Eniten minua murehduttaa oma tyoni, olen vaatealalla ja siella se ei taida olla menestystarinan alku. En puhu hepreaa vaikka sen lyhyen visiitin aikana opin kylla yllattavan paljon. On erilaista opetella kielta kun sita kuulee ymparilla, mutta taalla Suomessa ei ole tullut paljon harjoiteltua. Opitko sina nopeasti? Kavitko kursseja ja miten loysit tyopaikan? Niin ja onko siella helppo tutustua/saada ystavia? Ainakin aktiivisia ja menevia ihmisia taitavat olla? Meinasitteko jaada pysyvasti sinne? ja onko teilla lapsia? Nyt tuntuu, etta olisi kiinnostavaa kysella vaikka mita.. mutta on pakko menna. Kiitos sinulle joka tapauksessa etta "ilmoittauduit", etsinkin kaiketi vahvistusta, etta kylla siella muutkin suomi-tytot viihtyvat..?

        Itse olen seurustellut israelilaisen miehen kanssa lähes neljä vuotta. Poikaystäväni asuu tällä hetkellä Saksassa ja itse olen Suomessa. Olen valmistumassa korkeakoulusta lähiaikoina ja tarkoituksena olisi sen jälkeen muuttaa yhteen. Minne, riippuu paljolti molempien työkuvioista. Muutan luultavasti joka tapauksessa ulkomaille sillä viihdyn paremmin muualla kuin Suomessa (olen asunut USAssa). Olen käynyt Israelissa kolme kertaa ja ainakin näiden lomien perusteella pidän maasta ja ihmisistä todella paljon. Kiinnostaisi kuulla Israelilaisten kanssa seurustelevien/naimisissa olevien kokemuksia/ajatuksia juutalaisuuteen kääntymisestä. Tiedän tämän olevan itselläni edessä jos menemme naimisiin ja hankimme lapsia. Minulla ei ole uskontoa (vanhempani ovat ateisteja) mutta en ole itse kuitenkaan ateisti joten en näe kääntymistä ongelmana tässä suhteessa. Olen kuitenkin ymmärtänyt että prosessi on aika vaativa ja pitkä. Lisäksi poikaystäväni on kuullut tapauksista joissa Israelin viranomaiset ovat aiheuttaneet ongelmia pareille joista toinen ei ole (syntyjään)juutalainen. Minkälaisia kokemuksia teillä on?


      • Johanna
        Maria kirjoitti:

        Itse olen seurustellut israelilaisen miehen kanssa lähes neljä vuotta. Poikaystäväni asuu tällä hetkellä Saksassa ja itse olen Suomessa. Olen valmistumassa korkeakoulusta lähiaikoina ja tarkoituksena olisi sen jälkeen muuttaa yhteen. Minne, riippuu paljolti molempien työkuvioista. Muutan luultavasti joka tapauksessa ulkomaille sillä viihdyn paremmin muualla kuin Suomessa (olen asunut USAssa). Olen käynyt Israelissa kolme kertaa ja ainakin näiden lomien perusteella pidän maasta ja ihmisistä todella paljon. Kiinnostaisi kuulla Israelilaisten kanssa seurustelevien/naimisissa olevien kokemuksia/ajatuksia juutalaisuuteen kääntymisestä. Tiedän tämän olevan itselläni edessä jos menemme naimisiin ja hankimme lapsia. Minulla ei ole uskontoa (vanhempani ovat ateisteja) mutta en ole itse kuitenkaan ateisti joten en näe kääntymistä ongelmana tässä suhteessa. Olen kuitenkin ymmärtänyt että prosessi on aika vaativa ja pitkä. Lisäksi poikaystäväni on kuullut tapauksista joissa Israelin viranomaiset ovat aiheuttaneet ongelmia pareille joista toinen ei ole (syntyjään)juutalainen. Minkälaisia kokemuksia teillä on?

        Hei!
        Olen miettinyt ihan samaa.. tuota kaantymista.. ja noh, lykkasin asiaa ja aloitin heprean opiskelun ensin ;) Kirjottele ihmeessa emailia niin vaihdellaan ajatuksia tuosta kaantymisesta ja vaikka muustakin..


      • Johanna
        Johanna kirjoitti:

        Hei!
        Olen miettinyt ihan samaa.. tuota kaantymista.. ja noh, lykkasin asiaa ja aloitin heprean opiskelun ensin ;) Kirjottele ihmeessa emailia niin vaihdellaan ajatuksia tuosta kaantymisesta ja vaikka muustakin..

        ei se email osoite nakynytkaan tuossa eli [email protected]


      • ..............
        Maria kirjoitti:

        Itse olen seurustellut israelilaisen miehen kanssa lähes neljä vuotta. Poikaystäväni asuu tällä hetkellä Saksassa ja itse olen Suomessa. Olen valmistumassa korkeakoulusta lähiaikoina ja tarkoituksena olisi sen jälkeen muuttaa yhteen. Minne, riippuu paljolti molempien työkuvioista. Muutan luultavasti joka tapauksessa ulkomaille sillä viihdyn paremmin muualla kuin Suomessa (olen asunut USAssa). Olen käynyt Israelissa kolme kertaa ja ainakin näiden lomien perusteella pidän maasta ja ihmisistä todella paljon. Kiinnostaisi kuulla Israelilaisten kanssa seurustelevien/naimisissa olevien kokemuksia/ajatuksia juutalaisuuteen kääntymisestä. Tiedän tämän olevan itselläni edessä jos menemme naimisiin ja hankimme lapsia. Minulla ei ole uskontoa (vanhempani ovat ateisteja) mutta en ole itse kuitenkaan ateisti joten en näe kääntymistä ongelmana tässä suhteessa. Olen kuitenkin ymmärtänyt että prosessi on aika vaativa ja pitkä. Lisäksi poikaystäväni on kuullut tapauksista joissa Israelin viranomaiset ovat aiheuttaneet ongelmia pareille joista toinen ei ole (syntyjään)juutalainen. Minkälaisia kokemuksia teillä on?

        poikaystäväni perhe on moderni eivätkä he vaatisi minua kääntymään juutalaiseksi vaikka menisimme naimisiin. poikaystäväni on ateisti. hän syö kaikkia ruokia eikä noudata tooran käskyjä.

        kaikki ovat suhtautuneet minuun tosi lämpimästi. he ovat sen verran fiksua porukkaa että he tajuavat ettei juutalainen kumppani ole välttämättä ei-juutalaista parempi. poikaystäväni äiti inhosi poikaystävän veljen tyttöystävää vaikka tämä oli juutalainen.

        ainoa joka on protestoinut suhdettamme on eräs poikaystäväni lapsuudenkavereista. hän oli aiemmin kunnon naistenmies mutta luultuaan saaneensa sukupuolitaudin hän muuttui todella konservatiiviseksi ja uskonnolliseksi eikä hän halunnut tulla kylään kun minä olin paikalla eikä tervehtinyt minut nähdessään. samapa se. Suomessa se on niin yleistä, ettei tervehditä tai harrasteta small talkia ettei minua tuollainen käytös hetkauta :D


    • on hieno maa

      Israel on mukava maa ja ihmiset ihan fiksuja. Olispa taas mukava käydä siellä, tai kun saisi tutustuttua johonkin israelilaiseen. Kuinkahan onnistaisi?

      Jos sodista puhutaan niin israel on vähän kuin suomi (pieni ja vihainen tarvittaessa) aikoinaan kun venäjä oli uhkaava naapuri (israelilla kaikki ympärillä uhkaavia).
      Toki heillä on oikeus iskeä takaisin jos joku iskee ensin. Syyriakin itkee Golania takaisin vaikka itse hyökkäsi ensin israeliin ja kun sai köniinsä niin itkuvirttä ollut siitä lähtien, sekä terroristien tukemista.

      Kunnioitan israelia, hieno pieni kansa joka taistelee suurempia vastaan!

      • nainen maailmalta

        Israel oli. Palvelu epäystävällistä ja puutteellista olitpa sitten hotellissa, kylpylässä, sukeltamassa tai missä tahansa.
        Onneksi minulla oli muutava tuttava siellä, jotka
        sentään piristivät muuten täysin epäonnistunutta matkaa.
        Enpä ole ainoa, joka siellä on pettynyt.


      • amerikansuomalainen
        nainen maailmalta kirjoitti:

        Israel oli. Palvelu epäystävällistä ja puutteellista olitpa sitten hotellissa, kylpylässä, sukeltamassa tai missä tahansa.
        Onneksi minulla oli muutava tuttava siellä, jotka
        sentään piristivät muuten täysin epäonnistunutta matkaa.
        Enpä ole ainoa, joka siellä on pettynyt.

        omalla kaytoksella on suuri vaikutus. niin metsa vastaa kuin sinne huudetaan, tavataan sanoa.
        taalla ainakin on hyva muistaa se "please".


      • suomea
        nainen maailmalta kirjoitti:

        Israel oli. Palvelu epäystävällistä ja puutteellista olitpa sitten hotellissa, kylpylässä, sukeltamassa tai missä tahansa.
        Onneksi minulla oli muutava tuttava siellä, jotka
        sentään piristivät muuten täysin epäonnistunutta matkaa.
        Enpä ole ainoa, joka siellä on pettynyt.

        Ajattele millainen suomi mahtaa olla ulkomaalaiselle?
        Jöröjä, totisia, hiljaisia jne. Sinutellaan. Pukeudutaan tuulipukuihin. Arkkitehtuuri laatikkomaisia taloja. Jne.
        Voi olla aika karu maa muille...!


      • nainen
        suomea kirjoitti:

        Ajattele millainen suomi mahtaa olla ulkomaalaiselle?
        Jöröjä, totisia, hiljaisia jne. Sinutellaan. Pukeudutaan tuulipukuihin. Arkkitehtuuri laatikkomaisia taloja. Jne.
        Voi olla aika karu maa muille...!

        niin,,,olen elämäni kolunnut tätä palloa ja tennyt
        pesäni moneen maahan ja aina Suomeen tullessani
        törmään jöröyteen, mutta huolimatta siitä arvostan
        suomalaista rehellisyyttä, järjestystä ja turvallisuutta.
        Arkkitehtoonisesti syntymämaani kuuluu maailman
        huippuihin, mikä on usein ainoa asia muualla, mitä
        Suomesta tunnetaan.
        Kyllä suomalaiset pukeutuvat melko asiallisesti
        ehkä vaatimattomasti, mikä kuuluu perusluonteeseemme.
        Kulttuurierothan ne tekevät maailman mielenkiintoiseksi, mutta kyllä on maita, joissa muukalaista ei kohdella hyvin ja tällä en tarkoita mitään erikoispalveluja vaan normaalia
        asioiden hoitoa.


    • varda

      olen hsraelilainen suomalinen kansalainen - olen tulossa israelin lokakuussa ä ja tuun asu siella noin 5 kk tarvitsen heliokohtainen avustaja - onko joku suomalainen asu tiberjassa - ja tarvi työtä ?

    • moi1

      hei etsin suomalainen nainen joka asu tiberjassa henkilökohtainen avustaja --

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      3744
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2274
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe