Beetasalpaajan ottaminen

milloin

Mihin aikaan päivästä tuo verenpainelääke tulisi ottaa. Minulle on määrätty aamiaisella, mutta kun joillekin on määrätty illalla.

Tunnen väsymystä illalla tuossa 17.00-20.30 välillä ja sitten virkistyn, eikä aina meinaa uni tulla tuossa puolen yön aikaan.

7

5285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mersault

      Yleensä betasalpaaja otetaan aamulla heräämisen jälkeen. Vaikutus tarvitaan ihmisen ollessa valveilla, tästä syystä yöksi ei kannata lääkettä ottaa vaikkakin kerran päivässä annosteltava lääke antaa tasaisen pitoisuuden koko vuorokaudeksi. Minkä niminen lääke sinulla on käytössä?

      • miloin

        Kiitos viestistäsi !
        Seloken zoc 47,5 mg, jonka puolitan. Puolisen vuotta on verenpaineeni ollut koholla, mutta ei lääkärini lääkityksestä puhunut mitään. Kun sairastan migreeniä, niinpyysin kokeiltavaksi verenpainelääkkeen, joka olisi estona migreeniin ja olen kolmisen kuukautta käyttänyt lääkitystä.

        Pääkipua on enää hyvin harvoin, mutta kun olen aamuyöstä heräävä ja 4-5 tunnin nukkuja, niin siksi ajattelen, että voisko lääkkeen ottaa illalla.


      • Mersault
        miloin kirjoitti:

        Kiitos viestistäsi !
        Seloken zoc 47,5 mg, jonka puolitan. Puolisen vuotta on verenpaineeni ollut koholla, mutta ei lääkärini lääkityksestä puhunut mitään. Kun sairastan migreeniä, niinpyysin kokeiltavaksi verenpainelääkkeen, joka olisi estona migreeniin ja olen kolmisen kuukautta käyttänyt lääkitystä.

        Pääkipua on enää hyvin harvoin, mutta kun olen aamuyöstä heräävä ja 4-5 tunnin nukkuja, niin siksi ajattelen, että voisko lääkkeen ottaa illalla.

        Seloken ZOC (toisin kuin tavallinen Seloken) vapautuu noin 20 tunnin kuluessa tasaisesti joten sinänsä ei liene suurta eroa sillä milloin lääkkeen ottaa. Heti lääkkeen oton jälkeen saattaa tulla tilapäisesti suurempi pitoisuus ja betasalpaajan vaikutuksen voi kokea väsymyksenä.

        Verenpaineen hoidossa yleensä yritetään ilman lääkettä hoitaa tilaa puoli vuotta, tämä on KELAnkin kriteeri jos lääkkeeseen jatkossa haluaa erityiskorvattavuuden.

        Jos tuo lääkkeesi on myös migreenin estoon niin mielestäni lääkkeen voi ottaa silloin kun itse koet parhaaksi, annoskin on melkoisen pieni. Yleensä sydänlääkkeet otetaan aamulla koska tilastollisestikin sydäninfarkteja tapahtuu eniten (maanantai-) aamuisin klo 6-8. Sinun kohdallasi ei kuitenkaan ollut kyse sepelvatimotaudista.

        En halua kävellä hoitavan lääkärisi ylitse, tässä vain oma näkemykseni asian tilasta.


    • Propral

      Käytän Propral 10 mg rytmihäiriöihin ja se auttaa. Minulla on kuitenkin paljon rasitusrintakipua (liittyen työntekoon ja lenkkeilyyn tai henkiseen rasitukseen). Propral auttaa hiukan näihinkin tilanteisiin, mutta vaikutusta saa odottaa lähes tunnin.

      Epäilen sep.v.tautia, koska molemmilla vanhemmillani on se. Saako Nitroja itse toivomalla niitä. Pelkään aika paljon silloin kun rintakipu iskee. Olen 40v. nainen. Haluaisin rasitustestiin, mutta ekan lääkärikäynnin jälkeen en päässyt. Muut kokeet kyllä tehtiin (sydänfilmi, labra, keuhkokuva).

      Jos saisin Nitroja ja jos ne auttaisivat, onko silloin ilmeinen sep.v.tauti?

      • Mersault

        Hei. Kuvaamasi oire sopisi todellakin hyvin angina pectoris-tyyppiseen kipuun eli sepelvaltimotautiin. Kipu tuntuu yleensä puristavana, saattaa säteillä käsiin tai kaulalle. Mikäli tuossa tilanteessa saisi sydänfilmin niin hapenpuute näkyisi filmillä. Joskus diagnoosia selvitettäessä voidaan kannettavalla laitteella seurata sydänfilmiä vuorokauden ajan (Holter-nauhoitus).

        Betasalpaaja auttaa sepelvaltimokipuun koska se laskee sykettä ja pienentää näin sydämen hapen tarvetta. Tuo Propral 10mg on kyllä melko pieni annos mutta saattaisi vaikutuksen selittää. Sepelvaltimotaudilla on myös selkeä perinnöllinen taipumus aivan kuten itsekin epäilit.

        Nitro saattaa joskus auttaa myös vaikkapa närästystyyppiseen vatsavaivaan, joka saatetaan aistia aivan kuin sydänperäisenä. Nitron riskit ovat käytännössä olemattomat vaikka niitä söisi turhaankin. Angina pectoris-kivun kriteereihin kuuluu 1) tuo em. kiputuntemus, se että 2)rasitus pahentaa oireita ja se että 3) kipu helpottaa nitrolla. Mikäli nuo kriteerit täyttyvät niin rasituskoe olisi mielestäni paikallaan.

        Vastaan tässä yleisellä tasolla tarkemmin tuntematta tilannettasi. Mielenkiinnosta kysyisin: käytätkö Propralia päivittäin, miten kauan rintakipuja on ollut rasituksessa, liittyykö rintakipuun myös hengenahdistusta?


      • Propral
        Mersault kirjoitti:

        Hei. Kuvaamasi oire sopisi todellakin hyvin angina pectoris-tyyppiseen kipuun eli sepelvaltimotautiin. Kipu tuntuu yleensä puristavana, saattaa säteillä käsiin tai kaulalle. Mikäli tuossa tilanteessa saisi sydänfilmin niin hapenpuute näkyisi filmillä. Joskus diagnoosia selvitettäessä voidaan kannettavalla laitteella seurata sydänfilmiä vuorokauden ajan (Holter-nauhoitus).

        Betasalpaaja auttaa sepelvaltimokipuun koska se laskee sykettä ja pienentää näin sydämen hapen tarvetta. Tuo Propral 10mg on kyllä melko pieni annos mutta saattaisi vaikutuksen selittää. Sepelvaltimotaudilla on myös selkeä perinnöllinen taipumus aivan kuten itsekin epäilit.

        Nitro saattaa joskus auttaa myös vaikkapa närästystyyppiseen vatsavaivaan, joka saatetaan aistia aivan kuin sydänperäisenä. Nitron riskit ovat käytännössä olemattomat vaikka niitä söisi turhaankin. Angina pectoris-kivun kriteereihin kuuluu 1) tuo em. kiputuntemus, se että 2)rasitus pahentaa oireita ja se että 3) kipu helpottaa nitrolla. Mikäli nuo kriteerit täyttyvät niin rasituskoe olisi mielestäni paikallaan.

        Vastaan tässä yleisellä tasolla tarkemmin tuntematta tilannettasi. Mielenkiinnosta kysyisin: käytätkö Propralia päivittäin, miten kauan rintakipuja on ollut rasituksessa, liittyykö rintakipuun myös hengenahdistusta?

        Rintakipuuni liittyy hengästymistä ja hengenahdistusta. Kipu on puristava tunne, kuin oma rintakehä olisi liian pieni, tai joku puristaa ympärilläni. Ei säteile minnekään. Lepo helpottaa.

        Silloin kun on rasitusta ja tulee sydänkipua, tulee usein myös närästyksen tunne, vaikka muutoin en kärsi närästyksestä.

        Propralia en käytä ihan päivittäin, vaan tarvittaessa. Lääke on ollut käytössäni vasta pari kuukautta.

        Rintakivut rasituksessa ovat tulleet hiipien, vuosien ajan, mutta ovat tulleet vuoden sisällä
        voimakkaammiksi ja tulevat aina esim. kun teen yli tunnin ajan kotitöitä (siivous yms.) tai jos olen yli tunnin kävelylenkillä.

        En ollut itse huomannut mitään outoa siinä, että tehtyäni kotityötä makailin viisikin kertaa päivässä jaksaakseni taas olla pystyssä ja tehdä jotain. Puoliso ihmetteli, kun jaksan tehdä niin vähän kerrallaan. Makailu aina helpotti kipua.

        Pelottaa jos on enempi rasitusta, sydänkipu ei meinaa asettua.


      • Mersault
        Propral kirjoitti:

        Rintakipuuni liittyy hengästymistä ja hengenahdistusta. Kipu on puristava tunne, kuin oma rintakehä olisi liian pieni, tai joku puristaa ympärilläni. Ei säteile minnekään. Lepo helpottaa.

        Silloin kun on rasitusta ja tulee sydänkipua, tulee usein myös närästyksen tunne, vaikka muutoin en kärsi närästyksestä.

        Propralia en käytä ihan päivittäin, vaan tarvittaessa. Lääke on ollut käytössäni vasta pari kuukautta.

        Rintakivut rasituksessa ovat tulleet hiipien, vuosien ajan, mutta ovat tulleet vuoden sisällä
        voimakkaammiksi ja tulevat aina esim. kun teen yli tunnin ajan kotitöitä (siivous yms.) tai jos olen yli tunnin kävelylenkillä.

        En ollut itse huomannut mitään outoa siinä, että tehtyäni kotityötä makailin viisikin kertaa päivässä jaksaakseni taas olla pystyssä ja tehdä jotain. Puoliso ihmetteli, kun jaksan tehdä niin vähän kerrallaan. Makailu aina helpotti kipua.

        Pelottaa jos on enempi rasitusta, sydänkipu ei meinaa asettua.

        Kivun taustalta tulee mieleen muutama vaihtoehto, joista toki sepelvaltiomotaudin angina pectoris-kipu vaikuttaa todennäköisimmältä.

        Propral on epäspesifinen betasalpaaja, joka saattaa supistaa keuhkorakkuloita ja näin provosoida hengenahdistusta. Tämä on mahdollista aistia myös rintatuntemuksena. Ilmeisesti sinulla ei kuitenkaan ole astmataipumusta?

        Vatsaoireena erityisesti ruokatorven spasmitaipumus helpottaa nitron nauttimisella, tämä on tosin melkoisen harvinainen tila.

        Parhaiten potilaan tilaa kuvaa yleensä kuvaus toimintakyvystä. Tuo kirjoittamasi "tehtyäni kotityötä makailin viisikin kertaa päivässä jaksaakseni taas olla pystyssä ja tehdä jotain" kertoo selkeästi suorituskyvyn heikentymisestä. Näin ollen sepelvaltimotaudin mahdollisuus olisi selkeästi pidettävä mielessä.

        Mielestäni rintakipusi syy täytyisi selvittää. Yksityislääkärillä luultavasti saisit perusteellisen lääkityksen ja mahd. lähetteen rasituskokeeseen mutta kyllä tämänkaltainen oireilu pitäisi selvittää myös perusterveydenhuollossa. Mikäli sinulla on vielä käyntiä terveyskeskukseen niin luulisi että asiaa olisi syytä selvitellä. Kannattaa mainita tuo että siivoamisen aikana täytyy viidesti pitää lepotauko.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6203
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3976
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      260
      2373
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1930
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1393
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1050
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      961
    Aihe