Dieselistit myykää autonne...

Bensa-autoilija

...kun niistä vielä jotain saa!

Uusimman TM:n mukaan "Valtiovalta suunnittelee diesel-polttoaineen ja bensan hinnan lähentymistä, joka selkokielellä tarkoittaa dieselin vero-osuuden lisäämistä ja hinnan nousua."

Elikkä bensa-autoilu saattaa olla kohtapuoliin halvempaa kuin dieselöinti. Diesel-veroa ei taatusti tulla alentamaan. Nostavat varmaan vielä sitäkin!

47

11309

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Iceman

      Eipä ole uutta, mutta moni ei tajua sitä, että ko. korotus tulee siirtymään rahtihintoihin ja siitä kaupan hyllyille. Laskekaapas paljonko n.22000kg:n kokonaispainoisesta veturista maksetaan d-veroa vuodessa. (omapaino kantavuus)

      • esa h

        entä jos vero jäisikin pois johan vitutaisi kun on myyny diiselinsä pois. mulla paketti ja henkilö auto molemmat diiseleitä. vaikka bensa ja diesel olisi saman hintasta tulee siitä huolimatta diiselillä halvempia kilometrejä toisin kannatavuus leikkaus piste nousee ylöspäin. mitenhän käy suomen rekkamiehille jos tuo totentuisi ? pitää varmaan ottaa ranskasta mallia, sielä kun valtio suunitelee jotakin nostoa tai veroa kansalaiset heti tukkimassa kaikki tiet autoilansa täytyy suomalaisten ottaa ranskan malli. tuskimpa suomalaiset liian nöyrää kansaa. tuskin valtio omistansa vetureista veroa maksaa ja ajelevat varmaankin pöllööljyllä .


    • diesel vääntää

      • Upi

        heh, ai ettö nykydiesel vääntää, hahah. Ihan huvikseenhan niihin on se 6 vaihdettakin laitettu!


      • Epa
        Upi kirjoitti:

        heh, ai ettö nykydiesel vääntää, hahah. Ihan huvikseenhan niihin on se 6 vaihdettakin laitettu!

        Hah, siksihän juuri se kutonen siellä on. kakistelematta menee 1750 kierroksella hunttia vaikka mihin mäkeen. Alle 2500, ja mennään jo 140. Vieläkään ei koneen ääni kuulu. Se on vääntöä. Sun 600 fiiusta vois poistaa sen nelosenkin turhana, ei toimi kuin alamäessä.


      • JaskaS
        Epa kirjoitti:

        Hah, siksihän juuri se kutonen siellä on. kakistelematta menee 1750 kierroksella hunttia vaikka mihin mäkeen. Alle 2500, ja mennään jo 140. Vieläkään ei koneen ääni kuulu. Se on vääntöä. Sun 600 fiiusta vois poistaa sen nelosenkin turhana, ei toimi kuin alamäessä.

        Mitäs se TM valitteli just uusimmassa numerossaan tehodieseleiden kapeaa vetoaluetta ja onnetonta vääntöä aivan matalimmilla kierroksilla?


      • Ajelija
        JaskaS kirjoitti:

        Mitäs se TM valitteli just uusimmassa numerossaan tehodieseleiden kapeaa vetoaluetta ja onnetonta vääntöä aivan matalimmilla kierroksilla?

        Kapea vetoalue tulee esiin esim. kiihdytettäessä paikoiltaan, mikä on luontevampaa bensalla. Ajossa taas osat kääntyy toisinpäin. Kun vaikka 2 litraisessa bensassa tai etenkin 1,6 laitat tallan pohjaan 80 kmh:ssä V vaihteella ei tapahdu paljoa. Pitkään jurnuihdytysalueeksi voisi sanoa 3500-5500 kierrostatusta, kunnes kierrosten tullessa tarpeeksi ylös alkaa tapahtua. Todelliseksi vetoalueeksi tai kiihdytysalueeksi voisi sanoa 3500-5500, kun se dieselissä on esim. 1800 - 4000. Ensimmäinen on yli 1/3 käytetystä nopeusalueesta, jälkimmäinen yli puolet, siis vaihtamatta. Kyse on oikeastaan vain siitä, miten haluaa ajaa. Vinguttaa ylhäältä vai olla vaihtamatta niin paljoa.

        Perus ero on, että vaihtamatta dieselillä kun polkaistaan, lähtee, (pikku) bensassa ei.

        Bensa turbo onkin asia erikseen. Siinähän on molempien hyviä puolia, ja on melko taloudellinenkin, verrattuna esim. V6 vapariin.


      • timo
        Ajelija kirjoitti:

        Kapea vetoalue tulee esiin esim. kiihdytettäessä paikoiltaan, mikä on luontevampaa bensalla. Ajossa taas osat kääntyy toisinpäin. Kun vaikka 2 litraisessa bensassa tai etenkin 1,6 laitat tallan pohjaan 80 kmh:ssä V vaihteella ei tapahdu paljoa. Pitkään jurnuihdytysalueeksi voisi sanoa 3500-5500 kierrostatusta, kunnes kierrosten tullessa tarpeeksi ylös alkaa tapahtua. Todelliseksi vetoalueeksi tai kiihdytysalueeksi voisi sanoa 3500-5500, kun se dieselissä on esim. 1800 - 4000. Ensimmäinen on yli 1/3 käytetystä nopeusalueesta, jälkimmäinen yli puolet, siis vaihtamatta. Kyse on oikeastaan vain siitä, miten haluaa ajaa. Vinguttaa ylhäältä vai olla vaihtamatta niin paljoa.

        Perus ero on, että vaihtamatta dieselillä kun polkaistaan, lähtee, (pikku) bensassa ei.

        Bensa turbo onkin asia erikseen. Siinähän on molempien hyviä puolia, ja on melko taloudellinenkin, verrattuna esim. V6 vapariin.

        itsellä on 3.0 v6 bensa ja vääntöä on tasaisesti koko kierrosalueen, lämpeää nopeasti ja ei ole huipputeknologiaa kuten nykydieselit joissa on valtavasti vääntöä mutta hiton kapealla alueella joka ainakin minun mielestä tekee ajamisen nykiväksi ja ressaavaksi, ja se lisälämmittämisen tarve talvisin. mutta onhan ne taloudellisia niin kauan kun huipputekniikka toimii ilman remontteja.


      • Ekku
        timo kirjoitti:

        itsellä on 3.0 v6 bensa ja vääntöä on tasaisesti koko kierrosalueen, lämpeää nopeasti ja ei ole huipputeknologiaa kuten nykydieselit joissa on valtavasti vääntöä mutta hiton kapealla alueella joka ainakin minun mielestä tekee ajamisen nykiväksi ja ressaavaksi, ja se lisälämmittämisen tarve talvisin. mutta onhan ne taloudellisia niin kauan kun huipputekniikka toimii ilman remontteja.

        kyllä se "vetoalue" alkaa dieselissäkin aika alhaalta kun kone vaan on sopivan kokoinen.

        Tietysti mersun 320 cdi ei ehkä ole sieltä yleisemmästä päästä, mutta vääntöä on ihan kivasti jo 1200 kierroksesta alkaen.


      • From West
        Ekku kirjoitti:

        kyllä se "vetoalue" alkaa dieselissäkin aika alhaalta kun kone vaan on sopivan kokoinen.

        Tietysti mersun 320 cdi ei ehkä ole sieltä yleisemmästä päästä, mutta vääntöä on ihan kivasti jo 1200 kierroksesta alkaen.

        Modernilla turbodieselillä vääntö riittää kuljettamaan autoa vitosella suunnilleen välillä 1200-4400 kierrosta minuutissa eli nostamaan nopeuden noin nelinkertaiseksi. Siis kelvollinen vetoalue on laaja. Jos taas halutaan vääntömomentin pysyttelevän yli 200 Nm:n, kierrosalue on suunnilleen 1300-3700, mikä merkitsee ajonopeuden kolminkertaistamista. Tavallisissa bensamoottoreissa tällaisiin vääntöihin päästään vasta 2,5-3,0 litran koneilla - turboilla jo parilitraisilla.


      • JaskaS
        Ajelija kirjoitti:

        Kapea vetoalue tulee esiin esim. kiihdytettäessä paikoiltaan, mikä on luontevampaa bensalla. Ajossa taas osat kääntyy toisinpäin. Kun vaikka 2 litraisessa bensassa tai etenkin 1,6 laitat tallan pohjaan 80 kmh:ssä V vaihteella ei tapahdu paljoa. Pitkään jurnuihdytysalueeksi voisi sanoa 3500-5500 kierrostatusta, kunnes kierrosten tullessa tarpeeksi ylös alkaa tapahtua. Todelliseksi vetoalueeksi tai kiihdytysalueeksi voisi sanoa 3500-5500, kun se dieselissä on esim. 1800 - 4000. Ensimmäinen on yli 1/3 käytetystä nopeusalueesta, jälkimmäinen yli puolet, siis vaihtamatta. Kyse on oikeastaan vain siitä, miten haluaa ajaa. Vinguttaa ylhäältä vai olla vaihtamatta niin paljoa.

        Perus ero on, että vaihtamatta dieselillä kun polkaistaan, lähtee, (pikku) bensassa ei.

        Bensa turbo onkin asia erikseen. Siinähän on molempien hyviä puolia, ja on melko taloudellinenkin, verrattuna esim. V6 vapariin.

        TM:n toimittajat olivat kyllä tusosa "teho" diesel vertailussa sitä mietlä että jotkut eivät jaksa edes pitää tasaista vauhtia suurimmalla vauhdilla, kiihtymisestä puhumattakaan!


      • juha
        Epa kirjoitti:

        Hah, siksihän juuri se kutonen siellä on. kakistelematta menee 1750 kierroksella hunttia vaikka mihin mäkeen. Alle 2500, ja mennään jo 140. Vieläkään ei koneen ääni kuulu. Se on vääntöä. Sun 600 fiiusta vois poistaa sen nelosenkin turhana, ei toimi kuin alamäessä.

        isolla vaihteella vaikka mihin mäkeen niin saat laatikon ennenaikaiselle eläkkeellä hyvin nopeasti.


      • ido59
        Epa kirjoitti:

        Hah, siksihän juuri se kutonen siellä on. kakistelematta menee 1750 kierroksella hunttia vaikka mihin mäkeen. Alle 2500, ja mennään jo 140. Vieläkään ei koneen ääni kuulu. Se on vääntöä. Sun 600 fiiusta vois poistaa sen nelosenkin turhana, ei toimi kuin alamäessä.

        >Hah, siksihän juuri se kutonen siellä on

        Mitä enemmän moottorissa on VOIMAA, sitä vähemmän vaihteita tarvitset. Jos dieselisi olisi niin vahva, niin siinähän voisi olla vain yksi vaihde.

        Jos et ymmärtänyt, niin tästä esimerkkinä kiihdytysautot. Mitä ylempi luokka, sitä vähemmän vaihteita. Nitroautoissa ei ole vaihteita enää lainkaan ja menevät alle 5sek 0-400kmh.


      • JoJ
        Upi kirjoitti:

        heh, ai ettö nykydiesel vääntää, hahah. Ihan huvikseenhan niihin on se 6 vaihdettakin laitettu!

        Muistan lukeneeni Vag konsernin manuaali 6 vaihteinen on kehitetty alkujaan johonkin isoon Audiin. Laatikko kestää moottorien suuret väännöt.
        Ei se siis suoraan polttoaineen tyypistä johdu. Jos tunnet tekniikkaa, niin varmaan ymmärrät.

        Omassani kuusilovinen on yhdistetty nelivetoon ja lyhyeen ykköseen. Samoin neliveto ei päästä voimaa 'karkaamaan' sutimalla, joten kaikki voima jää rasittamaan voimansiirtoa.

        Ja totta tosiaan nykydiiselillä voi ajella kierrosvälillä 1500 - 2200. Laatikosta löytyy sopivasti välityksiä mukavaan matkan tekoon.

        Niin - eihän tietämättömyys ole tyhmyyttä.


      • 330d ja hajis
        From West kirjoitti:

        Modernilla turbodieselillä vääntö riittää kuljettamaan autoa vitosella suunnilleen välillä 1200-4400 kierrosta minuutissa eli nostamaan nopeuden noin nelinkertaiseksi. Siis kelvollinen vetoalue on laaja. Jos taas halutaan vääntömomentin pysyttelevän yli 200 Nm:n, kierrosalue on suunnilleen 1300-3700, mikä merkitsee ajonopeuden kolminkertaistamista. Tavallisissa bensamoottoreissa tällaisiin vääntöihin päästään vasta 2,5-3,0 litran koneilla - turboilla jo parilitraisilla.

        kyllä mun mielestäni ainakin mulla riittää suorituskykyä autossa. 400nm 1650rmin ja huipputeho 190hp 4500rmin.... Veto jatkuu viiteen tonniin jos ei halua vaihtaa ennen sitä. Eli vitosella ajettava alue on n.1200-5000rmin....


      • 48++98485+99+
        330d ja hajis kirjoitti:

        kyllä mun mielestäni ainakin mulla riittää suorituskykyä autossa. 400nm 1650rmin ja huipputeho 190hp 4500rmin.... Veto jatkuu viiteen tonniin jos ei halua vaihtaa ennen sitä. Eli vitosella ajettava alue on n.1200-5000rmin....

        Samaa mieltä


      • mbman
        ido59 kirjoitti:

        >Hah, siksihän juuri se kutonen siellä on

        Mitä enemmän moottorissa on VOIMAA, sitä vähemmän vaihteita tarvitset. Jos dieselisi olisi niin vahva, niin siinähän voisi olla vain yksi vaihde.

        Jos et ymmärtänyt, niin tästä esimerkkinä kiihdytysautot. Mitä ylempi luokka, sitä vähemmän vaihteita. Nitroautoissa ei ole vaihteita enää lainkaan ja menevät alle 5sek 0-400kmh.

        Mitenkäs se nitroauto kulkee, jos ei ole edes yhtä vaihdetta. Purjeilla vai ?


      • Kytkin
        mbman kirjoitti:

        Mitenkäs se nitroauto kulkee, jos ei ole edes yhtä vaihdetta. Purjeilla vai ?

        Mikä ero on yksiköllä ja monikolla?


    • Hmmm...

      Voi hyinkin olla että polttoaineiden verotusta hamonisoidaan, tämähän tarkoittaisi siten myös painon mukaisen dieselveron poistoa. Mistä keksit ettei sitä muutettaisi, jos poltoaineen hitaverotusta muutetaan? Itselleni tämä kyllä sopii, kuten useimmille muillekin varmaan. Vrt. esim. Espanja ja Saksa, joissa dieselautoja jo leijonan osa myydyistä. Vaikutus lienee siis juuri toisinpäin.

    • Toyisti

      Tämä uudistettu ajoneuvovero selkeästi tähtää siihen että kaikille autoille on tulossa jokin käyttömaksu joka määräytyy esim. hiilidioksiidi päästöjen ja/tai kuutiotilavuuden ja/tai tehon ja/tai iän mukaan (saksan malli).
      Valtio vain odottaa kun saksasta onpi haettu tarpeeksi autoja, alkaa rahastus.
      Uusia vähäpäästöisiä autoja laskutetaan tietysti vähiten.
      Vanha dieselvero tietysti poistetaan ja vero siirretään dieselin hintaan -> enää ei tarvitse ajaa niin paljoa että saa säästöä aikaan(mikä on tietysti ihan fiksua).

    • Spekulaatiota

      Luin saman jutun TM:stä - olisivat voineet saman tien kertoa, että vielä ei tiedetä, mitkä kaikki asiat muuttuvat, joten ei sitäkään, suosivatko muutokset dieseliä vai eivät. Keski-Euroopan esimerkki antaa viitteitä siihen suuntaan, että dieselien myynti tulee meilläkin lisääntymään.

      Itselleni dieselin pointti on sen ylivertaisissa ajo-ominaisuuksissa - siis jo alhaisilla kierroksilla moottorista saadaan suuret tehot, mikä tekee ajosta erinomaisen miellyttävää. Lisäksi saan vielä varsin edullisia ajokilometrejä, mutta se nyt ei paljon vaikuta suuntaan eikä toiseen.

      • prikka

        Esim ranskassa rupeaa olemaan se ongelma että dieselautot ovat "liian" suosittuja, olikohan jo pitkälti yli 60% myydyistä autoista. Sen ja valtion rahantarpeen seurauksena tuli juuri 2-3 sentin korotus dieselpolttoaineeseen.


    • Cdi

      Minä en aja dieselillä hinnan takia. TurboDiesel on mukavampi ajaa kuin bensakoneellinen auto. En vaihda!

    • ei ikinä enää bensaa.

      • LOL

        Surkimus..


      • ddti

        kannattaa


    • jack79

      Empä taida minäkään myydä omaa pikku dieseliäni vaikka dieselin hinta nousiskin. Verolappu tuli postissa ja diesel vero laski 20€ ennen 65€ nyt vain 45€/12kk. Kun dieselillä ajaa ei tarvii bensaa haistella tankatessa.

      • diesel

        eipä tainnut laskee,huomasitko että maksu ei ollut koko vuosi vaan auton ostopäivään asti.itselläni oli 283pv.


      • Viisaampi

        Jaa että laski muka dieselvero?!? Hehhee...

        Tankatessa se on juuri dieselöljy (löpö) joka haisee ja se haju tarttuu myös ääliöiden vaatteisiin! Aito polttoneste korkeintaan tuoksuu.


      • Aina haisee

        "Kun dieselillä ajaa ei tarvii bensaa haistella tankatessa."

        Mutta bensalla ajaessa ei tarvitse hanskoja tankatessa. Ja ne tankkaushanskat tuppaavat haisemaan dieselissä.

        Lisäksi perässäsi ajavat eivät välty haistamasta kalistajasi pistäviä pakokaasuja.


    • antiikkiin!

      Diesel on nykyaikaa, bensa jäänne kivikaudelta, samoin manuaalivaihteinen auto! Itse tulin uskoon ostettuani kesällä -03 ekan dieselini, automaattilootaisen cdi 220-Mersun. Heppoja 143, vääntöä 340 Nm.

      Tämän jälkeen kokeilemani tuttujen bensavehkeet tuntuvat aataminaikuisilta vingutettavilta jäänteiltä. Tuohon vielä lisättynä piiiitkäliikkeinen kytkin ja epäselvä vaihteisto niin a vot...

      bensakuskit: kokeilkaa kerran elämässänne nykyaikaista turbodieseliä automaattina, ette halua enää sen jälkeen bensavehkeenne rattiin palata! ;)

      • Hannu

        Nimimerkille "Heh,en taatusti vaihda" täytyy sanoa, että olen samaa mieltä. Vaihdoin autom. turbodiesel Astraan vakionopeudensäätimellä. Ajaessaan tulee miettineeksi, että "mitähän tässä tekis..?" - ajaminen ja ajonautinto ei voisi olla helpompaa. Meinaa ihan naurattaa. Bensavehkeet on kyllä museosta, kun kerran vääntävää turbodieseliä kokeilee ja vielä automaattina!


    • hemppa

      ovat suurin este dieselien yleistymiselle. Moni bensakoneella ajava ei suostu kokeilemaan.
      Vielä tiukempaa asenne on USA:ssa, missä ei juuri dieseliä edes tunneta.

    • Pöljä olet

      Kukaan täysjärkinen ei osta bensa-autoa enää muuta kuin dieselveron pelossa. Diisselit kehittyvät jatkuvasti ja niiden kehitykseen panostetaan rajusti. Bensa-autot voi jopa kadota kokonaan maailmasta, mene ja tiedä. En ikinä vaihda matalavääntöiseen bensakoneeseen.

      • Magnum

        mitäs sä poika höpiset höpiset matalavääntöisistä bensakoneista???????????????????????????


      • TDI130
        Magnum kirjoitti:

        mitäs sä poika höpiset höpiset matalavääntöisistä bensakoneista???????????????????????????

        mulla on tossa tallissa kesäauto juuri tuolla 5,7l koneella. Onhan sitä piristetty, mutta alle 15litraa/100km ei voi edes uneksia... eli kun nyt kuitenkin ajan 60tkm vuodessa ei dieselin hinnalla ja verolla ole mitään merkitystä. Vaikka Diesel maksaisi sen euron litra ja d-vero 1000€ vuodessa ei silti olla edes puolessa bensa-V8 kustannuksissa! Samoin joku bensaturbo 8-9litran kulutuksella olisi yhä kalliimpi.

        Kyllä 310nm väännölläkin kerkiää 5,5L satasella. Mitään vapari bensakonetta ei voi edes ajatella alle 3 litrasena.


      • Urh.Autoilija
        TDI130 kirjoitti:

        mulla on tossa tallissa kesäauto juuri tuolla 5,7l koneella. Onhan sitä piristetty, mutta alle 15litraa/100km ei voi edes uneksia... eli kun nyt kuitenkin ajan 60tkm vuodessa ei dieselin hinnalla ja verolla ole mitään merkitystä. Vaikka Diesel maksaisi sen euron litra ja d-vero 1000€ vuodessa ei silti olla edes puolessa bensa-V8 kustannuksissa! Samoin joku bensaturbo 8-9litran kulutuksella olisi yhä kalliimpi.

        Kyllä 310nm väännölläkin kerkiää 5,5L satasella. Mitään vapari bensakonetta ei voi edes ajatella alle 3 litrasena.

        Siis diisselit ovat köyhien (henkisesti?) valintoja!


      • diesel
        Urh.Autoilija kirjoitti:

        Siis diisselit ovat köyhien (henkisesti?) valintoja!

        Mitä pirun väliä sillä on millä ajaa?
        Jokaisen oma asiahan se on, ja turha siitä on täällä tapella.
        Itse pidän molemmista, diesel nyt vaan sattui
        tällä kertaa kohdalle. Ja luulempa että en
        näillä "säännöillä" bensa-autoa enää osta.Itse ajan 35tkm vuodessa, ja sinänsä ei kauheasti
        olisi ollut merkitystä kummalla ajaa, mutta tuo
        oli mielestäni mukavampi ajaa.

        Tietty bensa-autokin on mukava, kunhan kuutioita
        on tarpeeksi ja lisäksi mielellään ahdin :)
        Mutta kun tarvitsee päästä nopeasti kulkemaan, niin sitä varten ovat moottoripyörät..


    • Hyi yäk

      Ja ÄO syöksylaskee diisselisteillä!

      • mie

        Ja ei ne sen pahemmalle haise kun sun 500tkm ilman remontteja ajettu korolla... Itseasiassa huomattavasti vähemmän....


      • Mikä haisee
        mie kirjoitti:

        Ja ei ne sen pahemmalle haise kun sun 500tkm ilman remontteja ajettu korolla... Itseasiassa huomattavasti vähemmän....

        Nykyään bensa-autot haisee pahemmalle, kiitos tämän nykyisen viinabensan.


    • seniori

      On ihan sama mikä moottori on kyseessä kun valtion rahantarpeesta on kysymys. Päästöjä käytetään vain verukkeena, joilla perustellaan verojen korotus. Tosiasiassa valtiovaltaa autoissa kiinnostaa vain verotuotto. Kauniit puheet autojen vanhenemisesta ja turvattomuudesta ovat vain hämäystä. Todellinen tarkoitus on myydä uusia autoja mahdollisimman paljon. Tämä on nähty vuosikymmenien aikana moneen kertaan. Ainuttakaan talouskriisiä ei ole ollut ilman auton verotuksen korotusta. Näin on myös tulevaisuudessa.

      • Ansaintalogiikka

        Näin menee, selitykset vaihtuu ja verotus säilyy ja nousee. Laskentaperuste voi muuttua, jos keksitään tapa millä saadaan kokonaisverotettua enemmän.


    • M.P

      Bensan hintaa nostetaan vielä enemmän että riittää meille ministereille taksirahaa käyttöön.

    • heh ja hah ja hoh

      Pahastipa meni bensa-autoilija harhaan johtopäätöksissään reilu 10 vuotta siiten...

      Dieseliin tuli hieman bensaa isompi veronkorotus mutta samaan aikaan käyttövoimavero (dieselvero) putosi 18%. Hintasuhdekaan bensan ja dieselin suhteen ei juuri muuttunut.
      Toisin sanoen kävikin niin, että dieselöinti taisi tullakin entistä edullisemmaksi kuin bensailu...

      Heh heh

      No nyt sitten odottelemaan uusia 'kauhuvisioita' dieselien kohtaloksi, jotta saamme taasen nauraa vuosien päästä...

    • Työtön..

      Köyhälle kaikki on kallista.

    • Diissel

      bensalla pestään pensselit ja diisselillä tehdään voima!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6489
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4193
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2597
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1538
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1046
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe