Valokuvaaminen kielletty kaupoissa

Tietämätön

Hei!

Tietääkö joku mihin perustuu sääntö, että valokuvaaminen esim. kaupoissa olisi kielletty?

17

2491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Älä usko kaikkea

      Valokuvaus julkisilla paikoilla ja julkisissa tiloissa on pääsääntöisesti sallittu.

      Yleisölle avoimet kauppaliikkeet ovat avattuina ollessaan julkisia tiloja.

      Eräät liikkeet "kieltävät" valokuvaamisen, mutta tuollainen kielto ei ole lainvoimainen. Kieltoa rikkonutta ei voida tuomita mihinkään rangaistukseen. Jos kauppias tai hänen edustajansa (esim. vartija) estää valokuvaamisen tai poistaa asiakkaan myymälästä voimakeinoja käyttäen, voi hän puolestaan syyllistyä rangaistavaan tekoon.

      • marketissa

        Tykkään arkisista tilanteista otetuista valokuvista. Niinpä räpsin kerran ruokakaupassa käynnistä kuvia. Ei tullut kukaan valittamaan. Luulen tosin, että kassaa lukuunottamatta eivät huomanneet.

        Enpä tiedä mitä kauppias olisi sanonut. No, olisihan tuo huomannut, että en minä siellä urkkimismielessä kuvannut. Ja mitähän siellä olisikaan salaista, kun siellä saa kuka vain kulkea.


      • jepjep

        Kauppakeskukset ja kaupat ovat sekä yksityisiä että julkisia alueita. Lukekaa se vanha CITY-lehden juttu, jossa erääseen kauppakeskukseen olivat kuvaajat menneet. Lähdön saivat. Eikä syytteitä tullut(tietääkseni).

        Eli periaatteessa kauppakeskusten päälliköt ja tavaratalojen johtajat saava päättää, ketkä ovat kaupan tiloissa. Kauppa saa itse valita asiakkaansa. Syrjintää ei tietenkään saa harrastaa, mutta esimerkiksi rullalautailijat, rullaluistelijat, pyöräilijät, koirien ulkoiluttajat, vahvasti humaltuneet, valokuvaajat, riehujat, "porttikiellon omaavat" ynnä muut kehotetaan ja kehotuksen jälkeen tarvittaessa poistetaan kauppakeskuksista ja kaupoista.

        Siinä CITY-lehden jutussa oli oikeusoppineita haastateltu. Suosittelen lukemaan.


    • Lakeija

      .. on sallittu kaikkialla, kun olet itsekin läsnä (pois lukien laissa kielletyt paikat esim. sotilasalue).

      Niinpä myös toisen kotona saa kuvata, kun olet siellä kylässä asunnon haltijan luvalla.

      Kuvien julkaisemiseen on sitten omat sääntönsä.

      • Puristi

        "Niinpä myös toisen kotona saa kuvata, kun olet siellä kylässä asunnon haltijan luvalla."

        Mihin perustat käsityksesi? Lain mukaan se, joka "oikeudettomasti" kuvaa kotirauhan suojaamassa paikassa, syyllistyy salakatseluun. Kyllä toki asunnon haltija saa kieltää kotonaan kuvaamisen. Se,joka kiellosta piittaamatta kuvaa, tekee sen oikeudettomasti. Sillä ei ole merkitystä, että vieras on tullut kotiin luvallisesti. Voihan asunnon haltija kutsumansa vieraan käskeä poistumaankin, ja poisuttava on.

        Olen siis eri mieltä toisen kotona kuvaamisen sallittavuudesta.


    • maanmatonen

      Siis onko lain mukaan luvallista kuvata esim minun
      kotona jos en sitä salli ?
      mielenkiintoista!
      Minä ainakin poistan materiaalin jos joku asunnossani kuvaa ilman lupaa.

      • ...

        luetaan niitä viestejä prkl, kuvaaminen on sallittu julkisilla paikoilla, onko sinun koti julkinen paikka? HÄ?


      • Lakeija

        >>Siis onko lain mukaan luvallista kuvata esim minun kotona jos en sitä salli ?


      • Puristi
        Lakeija kirjoitti:

        >>Siis onko lain mukaan luvallista kuvata esim minun kotona jos en sitä salli ?

        Katsopa korjauksen korjaus edellisen otsikon kysymykseen (päiväkodissa kuvaaminen).


      • Lakeija
        Puristi kirjoitti:

        Katsopa korjauksen korjaus edellisen otsikon kysymykseen (päiväkodissa kuvaaminen).

        Katsopa kirjoittamaani toisaalla.


      • Puristi
        Lakeija kirjoitti:

        Katsopa kirjoittamaani toisaalla.

        Katsopa vastaukseni edeltä!


      • Puristi
        Lakeija kirjoitti:

        Katsopa kirjoittamaani toisaalla.

        Katsopa viimeisintä kirjoitustani edellisestä otsikosta!


      • lakinainen
        Lakeija kirjoitti:

        >>Siis onko lain mukaan luvallista kuvata esim minun kotona jos en sitä salli ?

        Kuvaamisessa sekä niiden julkaisussa on erittäin tiukat tekijän oikeussäännöt, jotka ulottuvat koskemaan kuvassa esiintyvää kohdetta!


      • Lakeija
        Puristi kirjoitti:

        Katsopa viimeisintä kirjoitustani edellisestä otsikosta!

        Niin. Kahdesti olet jo inttänyt samasta asiasta. Muuttuisikohan tuo lain tila sillä, että mahdollisimman monta kertaa tuot esiin saman asian? :DDD


      • Copyright
        lakinainen kirjoitti:

        Kuvaamisessa sekä niiden julkaisussa on erittäin tiukat tekijän oikeussäännöt, jotka ulottuvat koskemaan kuvassa esiintyvää kohdetta!

        Luepa hieman ylempää, plse.


      • Laintietäjä
        ... kirjoitti:

        luetaan niitä viestejä prkl, kuvaaminen on sallittu julkisilla paikoilla, onko sinun koti julkinen paikka? HÄ?

        koti kuuluu kotirauhan piiriin, et saa kuvata siellä


    • todistusaineistoksi?

      Kauppakeskuksen eräät liikkeet varastoivat tavaraa tiloistaan ulosjohtavilla pelastusteillä (EXIT). Olen ajatellut ottaa kuvia rikosilmoitusta varten, koska kauppakeskuksen sekuriteettifirma ei puutu asiaan eikä omistava tahokaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4042
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2348
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1327
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe