paljonko kilometrejä viikossa?

tiedustelija

niin, paljonko hiihdät keskimäärin viikossa?

ja oletko mielestäsi sunnuntaihiihtelijä, kuntohiihtäjä, harrastajakilpailija vai kilpahiihtäjä.

itse olen harrastajakilpailija, kierrän silloin tällöin seuranmestaruuskisoja ja lähellä järjestettäviä piirinmestaruuskisoja. hiihdän viikossa keskimäärin 120km, mutta parhaimmillaan (vai pahimmillaan?) meni viime talvena viikossa 255km.

37

8495

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • npng

      hiihdin 8 päivänä peräkkäin ja sain niskavaivan,nyt löysäsin vähän tahtia ja mittari näyttäisi noin 60-75 km viikko,ja olen kuntohiihtäjä,joka aikoo osallistua tänä talvena johonkin pitkään hiihtoon esim.Pogostaan.

    • kilpahiihtäjä

      Mulle kilpahiihtäjänä ei tuu ihan tollasia matkoja, kun on ne tietyt rajat paljonko keskimäärin kannattais hiihtää. Tietystihän se on myös henkilöstä itsestään kiinni paljonko viikoittan tulee kilometrejä. Sanoisinko noin 60-70

      • tiedustelija

        niin, sitähän väsyy ihan kroonisesti jos liikaa hiihtää eikä sitten jaksa kisoissa joka viikonloppu painella täysiä. itellä kun on kisoja vaan pari vuodessa niin voi hiihdellä ihan reilusti. ja oikeat kilpahiihtäjät kai tekee yllättävän suuren osan harjoittelusta kilpakautena muuten kuin hiihtämällä, siis esim juoksemalla (?)


      • kilpahiihtäjä2

        oon kilpahiihtäjä ja kilometrei tulee viikos n.100-150, riippuu laadusta(tehoo vai määrää enemmän).


      • kilpahiihtäjä2
        tiedustelija kirjoitti:

        niin, sitähän väsyy ihan kroonisesti jos liikaa hiihtää eikä sitten jaksa kisoissa joka viikonloppu painella täysiä. itellä kun on kisoja vaan pari vuodessa niin voi hiihdellä ihan reilusti. ja oikeat kilpahiihtäjät kai tekee yllättävän suuren osan harjoittelusta kilpakautena muuten kuin hiihtämällä, siis esim juoksemalla (?)

        nii määrä riippuu kilpailumääräst. Mut kaikist eniten määrällisesti harjottelen kuitenki kesällä ja syksyllä.Nii kyl talvena tehää muutaki ku hiihdetää, juostaa ja käydää puntilla ja tehää kuntopiirejä


    • olpe

      kuntohiihtäjänä pertsaa tulee lykittyä noin 50-80km viikossa, riippuen hieman muista aktiviteeteistä.

    • harrastelija vaan

      Hiihtelen keskimäärin semmoiset 150-180km/viikko. Parhaimmillaan viikossa hiihdän noin 230km. Keskivauhti on noin 37min kympille.

    • josku

      kavereiden kanssa viikko ensilumilla Lapissa;kaikilla tuli yli 500km,parhailla yli 600

      • heikki

        noin 1100km paras viikko


      • noinkohan
        heikki kirjoitti:

        noin 1100km paras viikko

        kauheita määriä!
        500km viikossa on jo valtavan paljon, mutta että yli 1000km viikossa??!! onko edes mahdollista?


      • Jupanteri
        heikki kirjoitti:

        noin 1100km paras viikko

        Itsellä tuli pari vuotta sitten vähän "hulluteltua" kun hiihtohimo iski ja hiihtelin 1500 viikossa...


      • Anonyymi
        heikki kirjoitti:

        noin 1100km paras viikko

        Joo, 1600km viikossa on ihan normi määrä. Kerran oli kuumetta koko viikon ni jäi 1200km


      • Anonyymi
        Jupanteri kirjoitti:

        Itsellä tuli pari vuotta sitten vähän "hulluteltua" kun hiihtohimo iski ja hiihtelin 1500 viikossa...

        Joo, 1600km viikossa on ihan normi määrä.


    • Kouri

      5*20km noin suurinpiirtein ja kuntohiihtäjäksi luokittelisin. Keväällä saattaa parhaillaan mennä reilut 150km, kun viikonloppuisin tulee tehtyä pitempiäkin lenkkejä. talvessa n1500km.

    • Kuunonmies

      Viikossa 220km vapaata ja 3500km / vuosi.
      Kuntohiihtäjä omaksi iloksi ja muiden kiusaksi.

    • junnun isä

      hiihtelen pojan kanssa joka kilpailee noin30-50km viikossa se on max määrä kun kouluakin pitää käydä ja isän töissä..ja pitää kai joku lepo päiväkin olla..

    • täysillä eteen

      Hiihtäminen on ehdottomasti paras urheilulaji, mutta rajansa kaikella. Hiihdän 0-50km viikossa. Onhan sitä nyt paljon muutakin kuin hiihto. Jos menee satoja kilometrejä viikossa, tarvii olla aikaa keskimääräistä enemmän käytössä.

      2-3 lenkkiä viikossa pitää paikat kunnossa kun istumatyössä ei paljon jäsenet liiku. Hiihtolomalla voi mennä reilu 100km viikon aikana. Silloin mennään kaikessa rauhassa luonnosta ja makkaratulista nauttien.

    • JUDge

      50-70 kilometriä viikossa on sopiva määrä. nuo jotka hiihtää tuon yli 150 kilsaa viikossa ovat joku tyhmiä tai sitte pitävät aivan helvetisti hiihdosta. Ne jotka vähänki urheilusta tietävät niin tietävät myös sen, että lepo on vähintään yhtä tärkeää kuin toi ite treenaus. jos hiihtää joka viikko yli 150km niin ei tarvittavaa palautumista voi saavuttaa ilman kiellettyjä aineita.

      nuo jutut yli 1000 kilometrin viikotahdista voi jättää omaan arvoonsa... tuskin ovat edes suksien päällä olleet.

      Ja sinä joka väitit että hiihdät 250km viikossa ja keskivauhti kympillä on 37min. Jos kerta pidät hiihdosta niin miks et sitte käy kisoissa? saisit helposti ylimäärästä rahaa... ;-)

      • harrastelija vaan

        Hiihdän 250km/viikko parhaimmillaan, mutta keskimääräinen viikkoannos on noin 150-180km matalalla teholla hiihtäen(keskisyke 125-140). Toki välillä tulee 100km:n viikkojakin.

        Hiihtelen kyllä noita pitempiä laturetkiä tavoitteellisesti,mutta vielä en koe olevani tarpeeksi hyvässä kunnossa kisahiihtoon lyhyemmillä matkoilla. Elikkäs rakentelen vasta peruskuntoa kilpahiihtoa varten ja projekti kestää ainakin 5 vuotta. Hiihdossa ei kannata hosua kiireellä vaan rakentaa kuntoa portaittain.

        Olen hiihtänyt tähän mennessä 3 vuotta tällä reseptillä ja kesät harjoittelen rullasuksilla juoksemalla maastossa. Eikä ylikuntoa ole ainakaan vielä ilmaantunut.


      • hiihtäjäksi haluava
        harrastelija vaan kirjoitti:

        Hiihdän 250km/viikko parhaimmillaan, mutta keskimääräinen viikkoannos on noin 150-180km matalalla teholla hiihtäen(keskisyke 125-140). Toki välillä tulee 100km:n viikkojakin.

        Hiihtelen kyllä noita pitempiä laturetkiä tavoitteellisesti,mutta vielä en koe olevani tarpeeksi hyvässä kunnossa kisahiihtoon lyhyemmillä matkoilla. Elikkäs rakentelen vasta peruskuntoa kilpahiihtoa varten ja projekti kestää ainakin 5 vuotta. Hiihdossa ei kannata hosua kiireellä vaan rakentaa kuntoa portaittain.

        Olen hiihtänyt tähän mennessä 3 vuotta tällä reseptillä ja kesät harjoittelen rullasuksilla juoksemalla maastossa. Eikä ylikuntoa ole ainakaan vielä ilmaantunut.

        kuulostaa ihan kuin minun suusta tulleelta!
        minkä ikäinen oot, et taida ihan juniori olla? ehkä "vanhana aloittanut" niinkuin minäkin? mä oon 24v ja tää on mun kolmas kunnollinen hiihtotalvi, aikaisemmin hiihtelin vain silloin tällöin ilman mitään tavoitteita. Nyt ois tavoitteena uskaltautua ensi talvena piirikunnallisia kisoja kiertämään ja pitkille laturetkille hyviä hiihtoja tekemään.


      • harrastelija vaan
        hiihtäjäksi haluava kirjoitti:

        kuulostaa ihan kuin minun suusta tulleelta!
        minkä ikäinen oot, et taida ihan juniori olla? ehkä "vanhana aloittanut" niinkuin minäkin? mä oon 24v ja tää on mun kolmas kunnollinen hiihtotalvi, aikaisemmin hiihtelin vain silloin tällöin ilman mitään tavoitteita. Nyt ois tavoitteena uskaltautua ensi talvena piirikunnallisia kisoja kiertämään ja pitkille laturetkille hyviä hiihtoja tekemään.

        Olen 26-vuotias elikkä vanhana olen aloittanut. Olen kyllä hiihtänyt aiemminkin, mutta vasta vanhempana innostuin lajista enemmän. Hiihdon nykytila on saanut minuun vain enemmän "virtaa".


    • todella vanha

      - 44 km
      - 48 km
      - 32,5 km
      - 26 km
      - 42 km
      - 40 km (hiihtäisin enemmän, mutta kipeä)

      Tossa viikkoni, enemmän kuin koskaan ennen. Oon oikeasti vanha ja alan kilpailemaan.

      • Näin on marjat

        Taitavat Falunin mm-hiihdot tulla liian aikaisin.


    • TeijaKe

      HIihdän noin 25 km viikossa

    • TubeenTupee

      SHH tapahtumassa hiihdetään n. 500 km viikossa

    • Himohiihtäjä

      Ehkä 6km viikossa

      • HalvatNollaKelinSukset

        Melko samoissa eli 2 x 4 km viikossa :) ja ihan ite tehdyllä ladulla.


    • lyhyemmätPALJASJALOIN

      Niinkuin Iivo Niskanen hesarin artikkelissa lausui' ALLE 30 KM VUOKSI EI KANNATA MONOJA JALKAAN LAITTAA'

      • Anonyymi

        Ehkä kisoissa kannattaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä kisoissa kannattaa

        Holmenkollenin suurmäestä saa hypätä, ja ehkä pitääkin, sukkasiltaan. Herola voi hiihtää sen 10 km sitten monot jalassa.


    • jfjfkfkf

      hiihtotreeneistä jotakin ymmärtävät eivät laske kilometrejä vaan treeniaikaa ja tehoaluetta treenatessa.. kilometrit eivät paljon kerro mistään sillä hiihdossa olosuhteet (maasto,sää etc) vaihtelevat niin runsaasti että 10 km lenkki voi kehittää kuntoa tai olla paljon raskaampi ja pidempi kuin toisissa olosuhteissa tehty 20 km lenkki (näin niinkuin esimerkkinä..) vanhat paapparaiset ja mummot lähinnä laskevat kilometrejänsä (ja Kekkonen aikoinaan..) Toki ainahan ne kilometritkin ylös laitetaan ja nykyisin kun gepsit ja kaikki niin pyöristetyt (ylöspäin) matkat lähinnä toimivat itsensä ja toisten kusettajilla..

    • sergrhhst

      12-16km lenkin teen haastavassa maastossa itselleni reipasta vauhtia kerran viikossa. Kuntohiihtäjänä pidän itseäni koska tuo on osa laajempaa kuntoilua johon kuuluu nyrkkeilyä, lenkkeilyä, lihastreeniä ja pyöräilyä. Kilpailu ei kiinnosta mutta en myöskään mene hiihtämään nauttiakseni hienosta talvisäästä vaan puhtaasti säännöllisen kuntoilusuunnitelman mukaan.

    • YlläksenAhma

      Teurajärvi hiihti aktiivisimpinaan aikoina 12.000 km vuositasolla.

      • milläänpromtamiinilla

        Mäntyrannan muistelmien mukaan sisarenpoika ei koskaan ollut täysin palautunut kisahetkellä, vaan pysyvässä ylikunnossa. Nykyisinkin, kun miehen näkee ladulla, on vauhti kauhea, menee ohi jopa luistelijoista pitkäpotkuista pertsaa.


      • lkljkjkl

        Vieläkö Teura on hengissä ja vieläpä hiihteleekin ?


      • nuoremmataltapois
        lkljkjkl kirjoitti:

        Vieläkö Teura on hengissä ja vieläpä hiihteleekin ?

        Onhan hän Sieppijärven Sisun kantavia voimia, nytkin varmaan mukana Ylläs-Levillä.

        Pari vuotta sitten hiihteli Oddvar Brån kanssa Ylläs-Levin.


    • jasso

      58v kuntoilija luistellen n. 150km viikossa. Välillä enemmän välillä vähemmän, keskiarvo yllä oleva. Tosin Lapissa kevät hangilla 250 - 300km. Emännän perässä hiihdellen... -:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3377
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1945
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1261
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe