Selatessani Fiat foorumia törmäsin "ammattimaiseen" väitteeseen jossa kerrottiin C5 ajovalopolttimoiden vaihdon olevan niin hankalaa,että joutuu irroittamaan koko etupuskurin !?
http://213.173.134.210/yabbse/yabbse/index.php?board=33;action=display;threadid=1459
Hankalaahan se nykyautoissa on, mutta itsekin olen lukenut uuden tuulilasi lehden, eikä siinä ollut mainintaa tälläisesta.
Onko tämä väitteen esittäjä tosi ammattilainen vai muodostanut omassa päässään ajatuksen tästä puskimen irroituksesta ?
C5 lampunvaihto lennossa
28
5978
Vastaukset
- Artturi
Vaihdoin kuskinpuolen puolikkaan poltimon -5 pakkasessa,ulkona,lumisateessa huoltoaseman pihassa koska ajomatkaa oli edessä noin 300km. On todellakin hankala vaihtaa, ahdasta ja ei pysty näkemään mitään mitä kädellään tekee. Kannattaa harjoitella kesällä. Aikaa polttimon vaihtoon uppposi noin 35 min.
ps.
Ole varovainen kun irroitat polttimosta liitintä, ettei poltimo irtoa sen mukana. Tällöin on vaarana polttimon kiinnikkeenä olevan "rautalangan" irtoaminen ja putoaminen. Onpas kiva käsikopelolla asentaa paikoilleen.- Onko_näin
Ei siis pidä paikkaansa foorumin väitteet puskurin irroittamisesta. Tätä vähän epäilinkin. Ilmeisesti Fiat Stilon omistavat teininuoret purkavat omaa ahdistuneisuuttaan citikoihin. Stilossahan pitää lamppu vaihtaa alakautta eli auto tunkataan ensin ylös, jonka jälkeen irroitetaan sisälokasuoja...jne jne.. huh huh
- zainz
Tämän vuoden helmikuun tuulilasissa on Lampujen vaihto testi ja C5 pärjäsi siinä kohtalaisesti.
C5 vitosen lampujen vaihtoon tuhrautui 3min 46 s
Kun esim uuden toyota avensiksen lamppujen vaihtoon tuhrauti 13 min 31 s - zainz
Tämän vuoden helmikuun tuulilasissa on Ajovalojen vaihto testi. C5 menestyi kohtalaisesti. Lampujen vaihtoon kului 3min 46 s
Kun esim Uuteen Audi a3 se jäi kokonaan vaihtamatta ja uuden avensiksenkin lampun vaihtoon kului 13 min 31 s - zainz
Tämän vuoden helmikuun tuulilasissa on Ajovalojen vaihto testi. C5 menestyi kohtalaisesti. Lampujen vaihtoon kului 3min 46 s
Kun esim Uuteen Audi a3 se jäi kokonaan vaihtamatta ja uuden avensiksenkin lampun vaihtoon kului 13 min 31 s - zainz
Suomi24 sekoili joten tuli sama viesti monta kertaa
- Pena
Tehtaan ohjeaika on puoli tuntia per poltin, joka tarkoittanee umpion irroitusta, mutta onnistuu kyllä ilman irroitustakin. Nopeimmillaan onnistunee tosiaan tohon Tuulilasin aikaan, mutta eilen meni kahden polttimon vaihtoon noin 12 min. kun pääsi kuljettajan puolelta irtoamaan jousi polttimon mukana, istui piuhan kanta sen verran kovin kiinni polttimossa.
Pienet kädet on poikaa näissä hommissa.- Il Diavolo
että vaihto on hankalaa, mutta H7-polttimon polttoaika on huonompi kuin esim H4:n.
Mainittakoon, että umpioita ( C5 ) ei saa vaihdettua, irroittamatta puskuria.( osittain )
Tämä on tätä nykyaikaa, kaikissa uusissa autoissa samaa ongelmaa.
Autotehtaat ei enää tee autoja "teeseitsemiehille", vaan itse auto myydään katteeta ja tehdas "tienaa" ylläpidolla ja varaosamyynnillä.
Mikähän lienee nykyauton suunniteltu maksimi-ikä ?
Veikkaan, että huomattavasti alle 10 v. - Oikeassa
Il Diavolo kirjoitti:
että vaihto on hankalaa, mutta H7-polttimon polttoaika on huonompi kuin esim H4:n.
Mainittakoon, että umpioita ( C5 ) ei saa vaihdettua, irroittamatta puskuria.( osittain )
Tämä on tätä nykyaikaa, kaikissa uusissa autoissa samaa ongelmaa.
Autotehtaat ei enää tee autoja "teeseitsemiehille", vaan itse auto myydään katteeta ja tehdas "tienaa" ylläpidolla ja varaosamyynnillä.
Mikähän lienee nykyauton suunniteltu maksimi-ikä ?
Veikkaan, että huomattavasti alle 10 v.Näinhän se on valitettavasti on. H7 polttimoita menee ihan pilvin pimein, eikä ole automerkistä kiinni.
Olet kuitenkin optimisti tuon auton iän mukaan, itse veikkaan noin 7 vuotta ja sitten kiertoon ja paaliin.
Ymmärrän hyvin että ihmiset ottaa huolenpitosopimiksia uusiin autoihin, jo muutama poltin ja ylimääräiset sulkien vaihdot niin homma alkaa olla kuivilla.
- Isokätinen
vain 300 kilsan päästä. Yhdistetyn pitkän/sumuvalon H4n vielä jotenkin saa vaihdettua, mutta lyhyet...
Kun ei missään kerrota, millainen jousi ja miten väännettävä ja suunta, missä lukko on: ylhäältä/alhaalta /vasemmalta/oikealta vai jostakin välisuunnasta ottaa irrotakseen. Pitääkö painaa kasaan, levitellä (käsiään. Ja käsi ei mahdu, ei anakaan kuskin puolella. siis umpioon.
Huollossa vaihtavat 5 -10 minsaa, jos se sitten lohduttaa Lapissa matkaajaa yön sylissä ja pakkasessa.- Fransmanni
Liitinpistoke irtoaa polttimosta vetämällä , ( varovasti, ettei jousi pomppaa kokonaan irti kiinnikkeistään ) Purista jousta kasaan yläreunasta jolloin lankajousi kääntyy alas ja polttimo vapautuu. ( Varo pudottamasta koko polttimoa umpioon ) Uusi polttimo paikoilleen ja juosi takaisin, liitin työnnetään polttimon pistokkeeseen , varmista katsomalla umpion lasin läpi, että polttimo on oikeassa asennossa.
Niin se että vaihtotyöhön päästään: irroita 4 - 5 muovitappia, jotka todennäköisesti katkeaa ja jää käteen ( ainakin pakkasella ) poista moottoritilan vas. tai oikea muovikansi. irroita ja poista akku ( ei tarvitse työkaluja )
Toisella piuolella ( repsikanpuolella ) homma on hiukan helpompi, koska akku ei ole nyt tiellä.
Täälläpuolen kaikki on taas hieman hankalampaa siksi, että nyt pitäisi olla vasenkätinen , jotta homma onnistuisi näppärästi.
Pakkasessa ja huonossa valossa en suosittele hommaan ryhtymistä.
Ainahan voi ajaa vaikka sumuvaloilla senaikaa, että pääsee sisälle tai että tulee valoisaa.
- 2-kertaa vaihtanut
Täällä on jo hyviä kommentteja tullutkin, mutta kerrnpa omani lisäksi. Omaan C5:een olen vaihtanut H7:t nyt kaksi kertaa. Long lifet kestävät noin 50 tkm ja sitten kun toinen palaa, vaihdan molemmat.
Kuskin puolella homma on helppo, mutta vie aikaa noin 5-10 minuuttia sillä ainakin minä irroitan mielelläni akun. Se käy lähes lennossa sillä navat ovat pikaliittimilla kiinni ja itse akku kätevällä kääntöruuvilla jonka irroitus on erittäin helppo ja nopea. Sitten onkin tilaa touhuta loistavasti. Repsikan puolella ei tarvi irroitella mitään, mitään mutta pikkuisen ahtaan oloista siellä on, mutta kyllä se vaihto minunkin kätösillä hyvin onnistui.
Pimeässä ja kovin kylmässä en homaa tekisi kuin pakon edessä.- Fransmanni
"Repsikan puolella ei tarvi irroitella mitään, mitään mutta pikkuisen ahtaan oloista siellä on, mutta kyllä se vaihto minunkin kätösillä hyvin onnistui"
Etkö tietoisesti halua mainita, että se puolipeite joka peittää ABS- ja hydrauliikkalaitteet ( joissa on ne katkeavat tapit ) pitää poisttaa ensin. Vai onko niitä kaikissa malleissa lainkaan ?
Ei sen poistamisessa mitään kumma ole, mutta takaisinlaitto mahdollisesti pipeässä / kylmässä on vaativampaa. ( Önttömäisempää )
Kokonaisuutena kuitenkin tulee mieleen: Miksi nykyään normaalit huoltokohteet suunnitellaan ? näinkin vaikeaksi. ? Vai onko ulkomuotosuunnittelu päässyt käytettävyyden edelle ? - Isokätinen
Työkavereilta mitä olen kysellyt, ei sitikka ainoa hankala ole. Tuntuu siltä, että samaa vikaa on joka merkissä. Muistan itse mondeon, jossa piti irroittaa etugrilli ja sitten umpio, ennenkuin pääsi käsiksi. Ja tämän osasi foortti jo seitsemän vuotta sitten.
- TeeKoo
Toinen paloi, vaihdoin molemmat.
Aikaa meni ensikertalaiselta puoli tuntia, Seuraavaksi mene pikemmin.
Eniten aikaa tuhrasin lampun oikean asennon ihmettelemiseen. H7 tuntuu menevän paikkaansa miten vaan, mutta ei ole sitten suorassa. Toisen polttimon liitin taas ei meinannut irrota millään, sain pitkään nytkytellä.
Yhtään muovikiinnikettä en saanut rikottua. :-) Aikani ähelsin, kunnes huomasin ensin vetää tapin pois kiinnikkeeestä ja sitten vasta irroitin kiinnikkeen.
Pienet kädet, koko 8, auttavat asiaa kyllä kummasti. Akku kannattaa irrottaa.
- hemppa
oli mulla noin 30000 km. Molemmat paloi suunnilleen samoihin aikoihin ja samalla tavalla heti startin jälkeen. Tuleeko siinä vaiheessa joku jännitepiikki, joka polttaa H7 polttimon?
Voisiko polttimon ikää pidentä, jos starttaisi
parkit päällä? - Sepe 69v
Ei kukaan puhunut C5 :n ns päivävalolampusta, mikä on ainakin mallissa 2008 eteenpäin! Vehossa maksaa 95 euroa vaitotyö lamppu (36e) ! Puskurin irroitus veloitetaan, mutta olen nähnyt vaihdon ilman puskurin irroitusta, alan ammattimieheltä noin 15 min. Mitä kokemuksia teillä tästä ns päivävalolampusta?
- tyytyväinen
itse yritin vaihtaa päivävalon lamppua ei onnistunut,menin vehoon ostin lampun 24,00 euroa asentaja vaihtoi pihalla n.2 minuuttia,että se siitä.
- Riisikupitsukkaa
Saa olla aika torspo että sais 5 minuuttia enemmän kulumaan aikaa tuohon operaatioon. Jollain tojoterpalla saattais tietenkin puoli päivää mennä tuossaki hommassa.
- C5 polttimo
Meidän iskä ei vaihda itse polttimoita meidän c5een, se etsii aina netistä jonkun huoltokorjaamon jos työ tehdään. Aikaa ei kulu kuin 30min, mutta maksaahan se.
Onko vaihtoon saatavilla jotain opasta ? - sitruunisti
Ajovalopolttimen vaihto menee ok, kun on kärsivällinen, mutta parkkipolttimot oivat hieman hitusampia ja hankalampia. Kyllästyin alkuperäisten halo-polttimoiden jatkuviin pimenemisiin ja vaihdoin tilalle normihehkut. vaati yhden väkäsen poishiomisen. Ja nyt kestäää pitkäään...
- c5 2005vm
Joo, vaihto kyllä onnistuu melko lyhyessä ajassa ja ei todellakaan vaadi mitää nettiteknikon tutkintoa.
Olen vaihtanut vanhaan femmaan polttimot useasti- Lampunsyöjä
Seuraavaksi kannattaa vaihtaa koko auto !
Ja toiseen merkkiin !
- magato man
Meidän isä ei osannut vaihtaa sitä vaikka se opiskeli netistä monta tuntia miten se tehdään. Ja se yritti monta tuntia parkkihallissa tehdä sitä!
Eli ei ole helppo homma - Cessna 152
En uskaltaisi vaihtaa lamppuja lennossa, aika vaarallisen tuntuinen ehdotus.
- Reimar T.
C5 vm.2005 ja tämän ikälopun polttimon vaihdossa myös meikäläisellä vaikeuksia. Mikä nyt on helpoin tapa ??
P.S NettiteknikkoTepot voivat jättää vastaamatta tällä kertaa - Rystyset verillä
Asentajan peili ja reilun 10 cm tikku jossa on hahlo päässä. Pitää vain oppia, että katsoo peilikuvaa kun sillä tikulla painaa sen jousilukon auki. Sitten se polttimon vaihto tuntuu tosi helpolta edelliseen työskentely tapaan.
- kehitys kehittyy
Eipä näitä murheita ole ollut viimeisimmän mallin kanssa, jota on valmistettu jo vuodesta 2008. Polttimoiden vaihto on helppoa, eikä vaadi, kuin suojatulpan aukaisun päästäksen vaihtamaan.
Edellisellä mallilla selvisi helpoimmalla, kun suosiolla irroittaa puskurin ja ottaa umpion irti. Samalla kannatti vaihtaa kaikki polttimot, H7:t mielellään longlife malliset, jottei joudu tekemään samaa kovin usein. Samaa vikaa on monessa samanikäisessä autossa, ennenkuin EU puuttui asiaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 575450
Tappo Kokkolassa
Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap233497Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti
Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei281622Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?
Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei1981564- 761076
MAKEN REMPAT
Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna261038Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan
5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee49897Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille
Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel259836Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.71799Mulla on kyllä
Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..35798