Friteeraustaikina

mannikas

Löytyiskö keltään hyvää friteeraustaikinan ohjetta? Olen kokeillut useammanlaisia ohjeita, mutta millään en ole saanut sellaista ihanan rapeaa aikaiseksi, mitä joskus olen ravintoloissa syönyt friteeratuissa ruoissa.

14

30573

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poropeukalo

      Kun kukaan "ammattiköksä" ei vastaa, niin minä poropeukalona olen kostuttanut kalat tai lihat ensin sekoitetussa kananmunassa, pyöritellyt sopivasti suolatussa ruisjauhossa ja voilla voideltuun sopivan kuumaan pannuun paistumaan.

      Minä en tiedä, että tuleeko siitä samanlaista, kun ravintoloissa on, mutta noin yksinkertaisesta minä olen nauttinut. Ja onhan tuo naisystävänikin joskus kehunut noita. Tiiä häntä, onko vain mielistellyt?

      • mannikas

        Haen siis ohjetta taikinasta, johon kastetaan raaka-aine (esim. banaani) ja sitten paistetaan öljyssä eli uppopaistamalla.


      • poropeukalo
        mannikas kirjoitti:

        Haen siis ohjetta taikinasta, johon kastetaan raaka-aine (esim. banaani) ja sitten paistetaan öljyssä eli uppopaistamalla.

        no, heräspäs nuo immeiset, kun poropeukalo meinas ruveta sotkemaan asioita. :)


    • Otto Fritto

      1/2 pulloa vichyä
      2 dl vehnäjauhoja
      1 munankeltuaista
      2 munanvalkuaista
      1 rkl oliiviöljyä
      1 tl leivinjauhetta

      Taikinan valmistus:

      Sekoita vichy jauhot, lisää keltuainen ja öljy ja sekoita, vatkaa valkuaiset erillään vaahdoksi ja lisää joukkoon. Lisää leivinjauhe.
      Taikinan tulisi olla melko notkeata (~pannukakkutaikinan luokkaa); lisää nestettä tai jauhoja tarpeen mukaan.

      • mannikas

        Kiitos, kokeilen kun joudan, sitten nähdään kuis käy. Tuossa voi olla ideaa, ainakaan niissä ohjeissa mitä minä olen kokeillut, ei valkuaisia ole vatkattu erikseen.


      • mannikas
        mannikas kirjoitti:

        Kiitos, kokeilen kun joudan, sitten nähdään kuis käy. Tuossa voi olla ideaa, ainakaan niissä ohjeissa mitä minä olen kokeillut, ei valkuaisia ole vatkattu erikseen.

        Ohje oli parempi kuin moni muu, mutta ehkä ensi kerran pitää tehdä paksumpi velli, josko sais paremman päällyksen, ei vieläkään ole ihan sellainen kun haen...voisiko olla muista jauhoista kun vehnästä, niin tulisko rapeampi, onko kellään kokemusta???


      • minä
        mannikas kirjoitti:

        Ohje oli parempi kuin moni muu, mutta ehkä ensi kerran pitää tehdä paksumpi velli, josko sais paremman päällyksen, ei vieläkään ole ihan sellainen kun haen...voisiko olla muista jauhoista kun vehnästä, niin tulisko rapeampi, onko kellään kokemusta???

        ...kokeilet ihan täysleivityksellä..?Eli vehnäjauhoon,sit kananmunaan ja siitä ruisjauho-mausteseokseen.Sit tietysti uppopaistolla.
        En tiiä mitä tulee mut kokeilla voi...


      • kikkioliinaföfö

        Pitääkö ton taikinan antaa vetäytyä tai siis turvota jonkun aikaa? Kun siis pitäis olla lettutaikinan oloista :)

        Vähän vammanen kysymys joo, mut ekaa kertaa pappia kyydissä eikä tästä mulle varsinaisesti ehdi oleen apua, mut jos vaikka muille.


      • vaikuttaa
        mannikas kirjoitti:

        Ohje oli parempi kuin moni muu, mutta ehkä ensi kerran pitää tehdä paksumpi velli, josko sais paremman päällyksen, ei vieläkään ole ihan sellainen kun haen...voisiko olla muista jauhoista kun vehnästä, niin tulisko rapeampi, onko kellään kokemusta???

        Se kuinka paljon taikinassa on ilmaa, eli siis ilmakuplia. Sitä funktiota esim. hiilihapotettu kivennäisvesi on ajamassa. (Taas kerran) Heston Blumenthal päätyi kokeilujensa perusteella taikinan nesteenä olueen ja vielä käyttämään taikinansa soodasifonin läpi. Jos haluaa taikinapintaan vielä paksuutta niin taikinaa voi 'roiskia' paistettavan päälle lisää sen jälkeen kun se on paistumassa rasvassa.


      • Fish&chips
        vaikuttaa kirjoitti:

        Se kuinka paljon taikinassa on ilmaa, eli siis ilmakuplia. Sitä funktiota esim. hiilihapotettu kivennäisvesi on ajamassa. (Taas kerran) Heston Blumenthal päätyi kokeilujensa perusteella taikinan nesteenä olueen ja vielä käyttämään taikinansa soodasifonin läpi. Jos haluaa taikinapintaan vielä paksuutta niin taikinaa voi 'roiskia' paistettavan päälle lisää sen jälkeen kun se on paistumassa rasvassa.

        Olisiko joku tämmöinen resepti kelvollinen, jos ei ihan ***-tasolle tarvitse päästä:
        http://www.guardian.co.uk/lifeandstyle/2008/feb/23/foodanddrink.shopping2
        http://www.bbc.co.uk/food/recipes/database/deepfriedfishinbeerb_67776.shtml

        Paistorasvallakin on väliä, kumpikin resepti suosittelee "beef dripping". Mitä se oikeastaan on?


      • Fish&chips kirjoitti:

        Olisiko joku tämmöinen resepti kelvollinen, jos ei ihan ***-tasolle tarvitse päästä:
        http://www.guardian.co.uk/lifeandstyle/2008/feb/23/foodanddrink.shopping2
        http://www.bbc.co.uk/food/recipes/database/deepfriedfishinbeerb_67776.shtml

        Paistorasvallakin on väliä, kumpikin resepti suosittelee "beef dripping". Mitä se oikeastaan on?

        Ja tässä sellainen brittitradition mukainen ohje olutpohjaiselle frityyrille. Saapi taatusti Fish&Chips-annoksen kanssa - monilla kunnon ravintoloilla on kyllä omat muunnoksensa, mutta tokko ne nyt tästä isommin poikkeavat:
        '
        5 dll vaaleaa ale-olutta
        2 tl kuivahiivaa
        350g hienoa vehnäjauhoa
        75g maissijauhoa, perunajauhoa tai erikoishienoa vehnäjauhoa
        1½ tl suolaa

        Kaikki sekaisin hyvin ja vetäytymään kahdesta kolmeen tuntiin. Vetelyyttä voi säätää vedellä.

        Kuorrutteen lisäksi lopputulokseen vaikuttaa käytetty öljy - Brittein saarilla parhaat Fish&Chips-ravintolat käyttävät poaahtopaistin valmistuksessa tippunutta rasvaa ja paistavat esimerkiksi kalan kahteen kertaan öljyssä - kuten belgialaiset pottunsa. Lopuksi kala saa viimeisen sivalluksen pintaansa kuumassa uunissa.

        Suomennettu ohje on tuosta yo. linkistä.


      • Shanttu
        kikkioliinaföfö kirjoitti:

        Pitääkö ton taikinan antaa vetäytyä tai siis turvota jonkun aikaa? Kun siis pitäis olla lettutaikinan oloista :)

        Vähän vammanen kysymys joo, mut ekaa kertaa pappia kyydissä eikä tästä mulle varsinaisesti ehdi oleen apua, mut jos vaikka muille.

        Tulipa kokeiltua ja tässä pari vinkkiä niille jotka kokeilevat.

        Kannattaa jättää se hieman vähemmälle nesteelle että taikina on vähän jämäkämpää --> päällystyy paremmin.

        Anna taikinan turvota rauhassa hetkinen noin 10 min.

        Huolehdi että rasva on tarpeeksi kuumaa. Tuli tudettua että 4 on oiva lämpötila sähköhellalla.

        Laita tarpeeksi rasvaa jossa friteerata, silloin kun lasket leivoksesi rasvaan, ne jäävät helposti kiinni pohjaan ennenkuin leivinjauhe turvottaa taikinaa tarpeeksi että alkaa kellumaan.

        Anna olla rasvassa että ovat ruskistuneet tarpeeksi! Muista käännellä ympäri.

        Onnea yrityksiin! Minä ja mieheni pidimme kovasti!


    • uppokokki

      Friteeraustaikinassa pinnan rapeuden aiheuttaa etikka, joka haihtuessaan uppokeiton aikana kovettaa pinnan. Näin muistan joskus kokkikoulussa kuulleeni. Olenkin aina halunnut sitä kokeilla, nyt tuli hyvä tekosyy. :)

      Eli olut-sipulirenkaat, mozzarella tikut ja perinteiset kananpalat.
      Muutama dippi pitää tehdä tuohon kaveriksi.

      Tarkoitus olisi tehdä kolme eri versiota friteeraustaikinasta ja jos suinkin muistan ja ehdin, niin voin tulla jatkokommentoimaan hieman lisää..

      • uppokokki

        Tässä ehdottomasti paras versio kokeilemistani. Kuori oli rapeaa kuten ravintolassa. Kunhan muistaa friteerata oikeassa lämpötilassa. Itse käytän digitaalista mittaria kokoajan kattilan reunalla kiinni, kun en oikein usko lelu-uppokeittimiin.

        1 dl Karhu
        1 dl Vehnäjauho
        1 kpl kananmunan valkuainen
        1 tl leivinjauhe
        1 tl Valkoviinietikka
        suola, pippuri

        1:1 Suhde nesteen ja jauhon kanssa on hyvä, niin letuissa kuin friteeraustaikinassa. Kananmunan valkuainen löysentää rakenetta vielä vähän, muta ei liikaa. Eli kaikki sekaisin, kananmunavalkuaisvaahto viimeisenä, vain vähän pyöräyttäen.

        Ylimääräisen keltuaisen saa tietysti hukattua itsetehtyyn majoneesiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6679
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4320
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2740
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2070
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1613
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1427
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1104
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1061
    Aihe