AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

Moottoripyöräkortti on

29 Vastausta 2 351 Lukukertaa
Ihan turha koko moottoripyöräkortti. Onnettomuudet eivät ole vähentyneet sen jälkeen, kun mp-kortti ruvettiin vaatimaan erikseen sen sijaan, että sen saa autokortin kylkiäisenä automaattisesti. Samoin on mopokortin laita.

Tämä on tätä turhaa holhousyhteiskuntaa, jossa ihmisiä pidetään täysin avuttomina oppimaan itse yksinkertaisia asioita. Monissa maissa maailmalla saa jopa autokortin paljon pienemmällä vaivalla ja halvemmalla kuin täällä ja kaikki pelaa hyvin. Tietysti taustalla on myös raha, kaikella pitää rahastaa.

Prätkäkortin voisi edelleen antaa aivan hyvin autokortin kylkiäisenä, siinähän tulee liikennesäännöt käytyä läpi ja itse ajoharjoittelun voi jokainen opetella itse tai vapaaehtoisesti ottaa ajo-opetusta jossain. Samoin kevarikortti voisi olla pelkkä teoriakoe ja esim. vaatimus käyttää harjoittelukolmiota kuukauden ajan. Tästä ei olisi mitään haittaa, onnettomuuksia ei olisi enempää eikä sivullisille aiheutuisi vaaraa, kuten ei yleensäkään kaksipyöräisistä.

Täysin totta

Puhut täyttä totta. Mulla on vanha autokortti, johon kuuluu automaattisesti prätkäkortti. Ukko on harrastanut prätkiä maailman sivu ja minäkin innostuin. Ostettiin mukava 650 kuutioinen pyörä ja ukko vähän opetti isolla parkkipaikalla ensin käsittelyä, sitten lähdettiin rauhalliselle maantielle ja vähän kerrallaan enemmän ihmisten ilmoille. Nyt olen ajellut jo kolme vuotta ja hyvin menee. Porukassa on myös niitä, jotka on joutuneet sen prätkäkortin ajamaan erikseen ja heidän ajotaito ei ole ollut yhtään parempi kortin saatua kuin mulla muutaman tunnin itseharjoittelun jälkeen. Samalla lailla on vaaputtu kokeneempien mukana ensi kuukaudet :)

Ihme, ettei Suomessa ole jo polkupyöräkorttiakin... Homma pelaisi ihan hyvin niin, että jokainen voisi itse opetella, jos niin tahtoo. Teoriakoe voisi olla pakollinen niille, joilla ei ole autokorttia ennestään. Pelkkää rahastusta ja byrokratiaa tuo muuten on.

Homma vois mennä niin

että jokainen voisi harjoitella pyörälläajoa niin paljon kuin haluaa ja kävisi sitten konttorilla kokeessa, jonka jälkeen sais kortin.
Harjoitella voisi itse tai ottaa kursseja.

Kyllä se koekin on

Ihan turha se koekin on.

Ideoita?

Ne, joilla ei sitä omaa pyörää ennestään ole, voisivat esim. vuokrata sellaisen opettelun ajaksi jostain liikkeestä, tms.? Samalla siinä opettelun lomassa selviäisi sekin, että onko sitä kiinnostusta niin paljon, että suorittaa sen kortin ja hankkii oman pyörän.

oikeilla jäljillä

olet, ainakin minun mielestäni.

Itse ehdottaisin seuraavaa: naurettavat (rahakeruu)teoriakokeet pois kokonaan mopoilta ja kevareilta. Tilalle pakollista käsittely ja ajoharjoittelua ennen pysyvän kortin saamista.
Paikalliset mp-kerhot voisivat pitää käsittely ja ajoharjoittelu päiviä vaikkapa isoilla parkkipaikoilla ja moottoriradoilla. Sen lisäksi näkisin että perusliikennesäännöt tulisi varsinkin mopoilijoille ja miksei kevarikuskeillekkin tehdä tutuiksi, tässäkin voisi mp-kerhot olla yhteistyössä autokouluopettajien, poliisien ja muiden vastaavien kanssa.

Ehkäpä siis, ensin liikennesäännöt tutuiksi vaikkapa yhden päivän(5-8tuntia) mittaisella kurssilla -> väliaikainen ajolupa -> ajo- ja käsittelykoulutus -> inssiajo jonka hyväksytysti suorittamalla saa pysyvän kortin. Kevarikorttiin voisi mielestäni vaatia enemmän liikkennesääntöjen tuntemusta ja uuden käsittely ja ajokoulutuksen kevarilla, koska kevari on kuitenkin tehokkaampi ja varsin erilainen kulkupeli mopoon verrattuna. Sekä tietenkin inssin missä sitten katsotaan että taas on perusteet kunnossa.

Mielestäni vapaaehtoisuuten perustuvat koulutukset ei tuota tulosta, niissä ei käydä. Teoriakoe on turha, ei siellä opita liikenteestä mitään. Inssi sekä mopoille että kevareille, pakolliset koulutuspäivät paikallisten mp-kerhojen, liikenneopettajien ja poliisien pitäminä. Ja sitten se tärkein eli inssi, paljon hyödyllisempi kuin teoriakoe.

Ja sitten isot mp-kortit voisi tulla "lahjana" b-kortin mukana, joskin ennen kuin sen voi päivittää omaan korttiinsa niin taas se väliaikainen ajolupa -> ajo- ja käsittely-koulutus ja ehkä rata-ajoa missä voi käydä testaamassa niitä rajojaan. Ei inssiä, sillä osataanhan nyt liikennesäännöt kun b-kortti on jo taskussa, eikö?

Minusta tämä voisi olla toimiva ratkaisu, mitäs mietä tästä ollaan täällä??

mutt

Jos se pärräkortti tuli aikoinaan ilmaiseksi tarkoittaa se, että olet jotain muuta kuin 16 kesäinen. Olet siis ajanut autoa jonkun aikaa....osaat suhtautua aivan erilailla tilanteisiin tien päällä.

Kyllä 16 v kuljettajalla on niin vähän pelisilmää liikenteessä että kokeet on silloin ok.

mut

Pelkän pyöräkortin sai silloin suorittaa erikseen.

Kevarikortin sai 16-vuotiaana ja ison pyörän 17-vuotiaana. Ja silloin kun minä ajoin ison pyörän kortin niin 125cc oli iso pyörä ja kevarit oli yleensä sellaisia 70 - 90 cc kokoisia.

liikenteen pelisilmät

väitän että se teoriakoe tietokoneella ei kehitä liikenteen pelisilmää, varsinkaan kun mopokorttiin ei edes edellytetä teoriatunteja ennen koetta. Kevari kuskeilla hieman eri juttu koska korttiin edellytetään myös teoriatunteja, ajotunteja ja inssi.

Minulle ei pärräkortti tullut ilmaiseksi, olen 1985 syntynyt, joten jouduin mopokortinkin "suorittamaan", eli siis tietokoneen teoriakokeesta läpi. Ja voin sanoa että pelkäsin ajaa mopolla kaupunkiliikenteessä vaikka pieneltä paikkakunnalta olenkin kotoisin. Vasta kevarikortin myötä opin kunnolla liikennesääntöjä, mistä ei mopokortin suorittamisen jälkeen ollut hajuakaan. Vaikka en ikinä kevaria itse omistanutkaan. Nykyään suhtautuminen kanssaliikenteeseen on tietekin toinen, itse kun ajelen autolla, kuorma-autolla, traktorilla ja 600 kuutioisella pärrällä liikenteen seassa.

Mutta teoriakoe ei mielestäni puolusta paikkaansa, siinä ei puoletkaan opi liikennesääntöjä, ei opi ennakoimaan tilanteita saatikaan sitten ajamaan muutenkaan. Ajoharjoittelulla saataisiin pois se alkuvaiheen epävarmuus mopon/kevarin/mp:n käsittelyssä ja voisi keskittää huomionsa paremmin siihen mitä muuta liikenteessä tapahtuu. Ja jos vielä mopoilijat olisivat hajulla liikennesäännöistä ei tulisi ehkä niin paljoa läheltäpiti tilanteita, nimittäin osa mopoilijoista ei tunnu osaavaan väistämisvelvollisuutta tasa-arvoisissa risteyksissä, ei tunnista kielletynajosuunnan merkkiä, osa jopa tulee kärkikolmion takaa ihan nokan eteen. Jos näillä pakollisilla koulutuksilla saataisiin edes puolet näistä tilanteista poistumaan niin se olisi jo hyvä.

Täysin eri mieltä

Minusta prätkäkortti ei ole alkuunkaan turha.
Itse ajoin ajokortin (B) 18-vuotiaana, eli minulla on ollut kortti 7 vuotta. Talvella iski kauhea prätkä kuume ja tulin oman hankkineeksi. Ikinä en ole moisella vehkeellä ajanut. Nyt olen autokoulussa, jotta saaan A-kortin.
Kyllä minusta on ainakin huippua, että saa autokoulun pyörillä ensin harjoitella ennen kuin lähtee omalla ajalemaan. Kyllä minulla ainakin ois äitiä tullut ikävä, jos kylmiltään ois pitänyt lähteä prätkällä ajamaan. Vaikka liikennesäännöt osaankin ja autolla ajaa, niin on se ihan eri kun moottoripyörä.
A-kortin ajaminen on aika tyyristä lystiä, joten oikeasti kuinka moni ajaisi sen vapaaehtoisesti? Ei kukaan ja siinähän sitten oltais niitten harjoittelijoiden kanssa tuolla liikenteessä.

Siellä liikenteessä

päivä harjoittelijoiden kanssa.
Se että on omistanut auton jo 20 vuotta ei näköjään takaa että sillä osaa ajaa.Ei vaikka olisi autokoulunkin käynyt.
Se että joutuu maksamaan paljon jostain, ei takaa yhtään mitään.
Amerikassa on parempi malli, siellä saa harjoitella ajamista muutaman vuoden, ennenkuin suorittaa lisenssin.
Niins e pitäis olla täälläkin.

JAAAHA

Olen ehdottomasti sitä mieltä että se autokuolun ajoharjoittelu on hiton hyvä mutta sen hinnoittelu on käsittämätöntä rahastusta. Mopo ajoista oli jotain kymmenen vuotta kun ajoin A-kortin , kyllä itte sain hyvät perusteet sieltä Lehtisen autokoulusta. Niin ja sori että kaadoin teidän uuden harjoittelupyörän.

Tumpelot voisi ottaa

Perustelet mielipiteesi omalla kokemuksellasi. Siinä et huomioi, että kaikki eivät ole samanlaisia kuin sinä.

Itse olen ajanut aikoinaan kevarikortin harjoitteluluvilla eli omalla pyörällä, samoin kuin inssiajon. Sitä ennen piti suorittaa teoriakoe. Ison prätkäkortin sainkin sitten autokortin kylkikäisenä. Minulla ei tullut äitiä ikävä silloin, kun kävin suorittamassa kevarikortin kirjalliset ja sain harjoitteluluvan, eikä ajamisen opettelussa itsenäisesti ollut mitään ongelmaa, olin tosin ajanut muutaman vuoden mopolla 13 vuotiaasta asti. Naurattaa ihmisten uusavuttomuus, kun kaksipyöräisellä ajamisen opettelussakin tarvitsee mennä kouluun.

Sinulla olisi kertomasi mukaan tullut äitiä ikävä, jos olisi pitänyt kylmiltään lähteä omalla prätkällä ajamaan ilman autokoulun opettajaa pitämässä kädestä. Niinpä kaltaisesi voisivat ottaa vapaaehtoisia ajotunteja niin paljon kuin tarvitsevat opettajaa pitämään kädestä.

Aikoinaan prätkäkortin sai autokortin kylkiäisenä, eikä se ollut mikään ongelma. Nykyinen käytäntö on lähinnä autokoulujen lobbauksen tulosta. Sen kuuden ajotunnin jälkeen, mitä autokoulussa annetaan opetusta, ei kuski ole juurikaan hääppöisempi kuin täysin aloittelija, eikä varmaan yhtään parempi kuin se, joka olisi ajanut esim. kuukauden harjoitusluvalla.

KUULUSTELUKORTTI

Poliisilaitoksella olisi kaavake joka pitäisi täyttää,siinä kysyttäisiin joitakin asioita Ehkä liikennemerkkejä jne.ja sillä selvä!
Samoin katsastus autoille ,se on täysin rahanhaaskausta, eihän epäkuntoinen laite toimi!

Tuosta olen

mieltä. ""Samoin katsastus autoille ,se on täysin rahanhaaskausta, eihän epäkuntoinen laite toimi!"". Suomalaisen auton keski ikä on edelleen liki 10 vuotta. Pieni ja keskituloiset perheet korjaavat autonsa kuntoon viimeistään katsastuksen yhteydessä vaikka vika on ilmennyt jo kuukausia aikaisemmin. Useat edellisen katsastuksen jälkeen tulleet viat ovat tehneet autot turvattomiksi ja voivat olla jo hengenvaarallisia tiellä. Jos katsastuspakkoa ei olisi niin moni ajaisi korjaamatta vikoja ja pahin voisi tapahtua liikenteessä. Vanha auto vol olla epäkuntoinen mutta silti liikkua. Jarrut,iskarit,renkaat,välyydet etc. jotka viallisina tekevät auton vaaralliseksi.

niimpä :=)

se on wain rahastusta koko systeemi PRKL
itse ajoin kuormaautokortin ja en ollut ajanut pätkääkään h autolla ennen sitä mutta mopolla kylläkin?
ja sain luwan ajaa h autoa?
moposta puhumattakaan :=)

Ei se ole

Sillä näissä äidin pullamössö pojissa on sellaisia reikäpäitä jotka ei piittaa mistään nopeusrajoituksista esim. taajamissa ja näiltä pitäisi poistaa se kirjain kokonaan ajokortista mikä antaa oikeuden ajaa moottoripyörää.

Perustelusi on

Joutavaa kitinää. Motoristit eivät vuosittain aiheuta yhtään kuolemaa sivullisille, mutta autoilijat aiheuttavat virheillään ja välinpitämättömyydellään kymmeniä motoristikuolemia ja satoja autoilijakuolemia sekä valtavasti onnettomuuksia. Mielipiteesi perustuu vain siihen, että sinua ärsyttää motoristit ja yleensäkin ihmiset, jotka eivät orjallisesti noudata sääntöjä. Ärsyyntymisesi taustalla on kateus ja/tai vikaa hermoissa sekä vaje oman elämän sisällössä. Kun ihmisen elämä on kunnossa ja sisältörikasta, ei hän ärsyynny helposti toisten touhuista, eikä kyttäile ja valita muiden ihmisten sääntörikkomuksista, elleivät nämä aiheuta SUORANAISTA vahinkoa itselle. Häiriintyminen toisista ihmisistä ei ole vahinkoa, vaan vika on häiriintyjän hermoissa.

Tuon voisin

palstoilla liikkuu henkilö joka ei sulata sitä että muut ihmiset saavat päättää omista tekemisistään.
Turo-Inkerillä on kontrollifriikki

Pojat nyt

Erehtyneet minua koskevassa arvostelussanne sillä olen itse motoristi tosin jo vanhempi enkä ymmärrä sitä ajotapaa jota ne reikäpäät käyttää taajamissa näyttäen tyhmyytensä.Menisivät suljetuille radoiile ajamaan eikä vaarantaisi muita liikenteessä.

Täytyypä hieman korjata tuotakin

On ikävä tosiasia,että valtaosa motoristeille sattuneista onnettomuuksista,on motoristien itse aiheuttamia,esim.hallinnan menetyksestä johtuvat suistumisonnettomuudet ovat vuodesta toiseen tilastojen kärjessä.
Autoilijoidenkin aiheuttamia haavereita toki sattuu,mutta paljon vähemmän kuin yleisesti luullaan.
Väitän,että monet onnettomuudet olisivat olleet vältettävissä,jos motoristi itse olisi hallinnut pyöränsä paremmin ja myöskin ajotapa olisi ollut ennakoivampi.
Nuo jutut joissa manataan,kun autoilija tuli yllättäen kolmion takaa lähinnä naurattavat,ei sieltä kukaan yllättäen tule,jos siellä risteyksessä näkyy toinen ajoneuvo on ilmiselvää,että tielle se sieltä on tulossa,on eriasia huomaako kuljettaja lähestyvän motoristin vai ei.
Siihen ei ole muuta lääkettä,kuin varautua aina itse siihen,että sinua ei huomata.

Totta

En oikein usko että ajamaan oppii niillä muutamalla tunnilla mitä autokoulussa opetetaan. Ennemmin olisi paikallaan oikea käsittelyn opettelu jollakin suljetulla radalla. Itse edustan onnellisia viimeisiä jotka saivat A-merkin autokortin kylkiäisenä.

A kortti

olen sen ikäinen jotka saivat tämän A ilmaiseksi aikoinaan autokoulussa. Iskipä minuunkin sitten pyöräkuume ja kunnon kuutioilla. Eli 1500 alle ja baanalle. Ei...ei menin autokouluun ja otin moottoripyörän käsittely tunteja pienellä pyörällä. Ei inssejä ja ei veikkauksia, koska kortti oli, muttei taitoa. Nyt olen huristellut 1500 kuutioisellani turvallisesti useita kesiä. Käsittelytunneita maksoin muistaakseni n. 150€ joka ei ole paljon. Näin minä, sillä en todellakaan kuvitele olevani jumalasta seuraava.

A tarpeeseen...

Olen itse ensimmäistä vuosikertaa, jolle ei A tullut B:n kylkiäisenä.
Nyt kuitenkin moottoripyörä kuume on ollut jo vuosia kasvussa.
Kyytiläisenä olen hieman päässyt tuntumaan, mutta onhan se aivan eri juttu ajaa itse.
Eli siis autokouluun lähes 20vuoden autolla ajokokemuksen jälkeen.
Mielestäni koulutunnit tulivat enemmän kuin tarpeeseen.
Käsittely tunnit näin vanhana moottoripyöräilyä aloittelevalle ovat ehdoton juttu.
Toki käsittelykokeen suorituskäytännöstä ja sisällöstä voidaan olla montaa mieltä, mutta jotenkinhan sitä perusosaamista on hyvä testata.
Tiedoksi vain, ettei nykyäänkään tarvitse liikennemerkkejä ym. perusasiaa enää kerrata kortti korotuksia tehdessä. Teoriakysymykset ovat vain moottoripyöräilyä koskettavia, oletus on, että liikenteessä osaa käyttäytyä ja että liikennemerkit on hallussa.
Toiset puhuvat vapaan harjoituksen puolesta, mutta näin aloittelevana yksinäisenä motoristina koen erittäin vaikeaksi päästä sisään kyseisen opetuksen pariin. Tänään ensimmäistä kertaa liikenteessä omalla pyörällä oltuani huomaan, että rataharjoittelu ei olisi pahitteeksi, liityntä rampit ja muukin hallinta olisi kiva saada haltuun ilman muuta liikennettä.
Liittyminen kerhoon ei tunnu mielekkäältä, olenhan vain rajoitetun vapaa-ajan ja työmatkaliikenteeseen suuntaava huristelija. Lisäopetus tulisi nyt tarpeeseen, mutta mihin menisi? Vaikka halua olisi omaehtoiseen lisäoppiin, kynnys ja mahdollisuudet ovat haastavat. Ihan on ikävä turvallista autokoulun opettajaa.
Joten me tuoreet pyöräilynalut olemme liikenteessä muiden armoilla. Puksuttelemme alinopeuksia ja harjoittelemme ajoa. Enemmän vaaraksi toki itselle kuin muille, mutta toivon, että kanssaliikkujat ymmärtänevät, että jostain on aloitettava.
PS. myydäänkö missään huomioliivejä joissa lukisi: Noviisi blondi, ajat liian lähellä!
Aurinkoisia ajokelejä kaikille!

Periaatteessa

Ihmiset haluaa nykyään tuntea, että heistä pidetään huolta yhteiskunnan taholta. Ja yhtenä huolenpidon välineenä on tietysti erilaiset ajokortit, joista ihminen joutuu pulittaamaan pitkät pennit.

Olen samaamieltä, että mp kortti kuuluisi autokortin kylkiäiseksi. Mutta entiseen verrattuna tulisi enemmän huomioida sitä, miten lasketaan se montako metriä jarrutus kestää mistäkin nopeudesta tietyllä massalla.
Koska se on kiihtyvyyden ja ympäristön tehostetun tarkkailun ohella ehkä eräs olennaisimmista eroista verrattuna autoilun filosofiaan.

moi

Itselle ei olis tullut mieleenkään mennä heti liikenteen sekaan ilman autokoulun käsittelytunteja.. olen 16-18 vuotiaana kokeillut kaverien kevareita..
nyt yli 30 vuotiaana ajoin itse kortin... tuli kyllä tarpeeseen, siis lähinnä hidas ajo, väistö ja hätäjarrutus.. varsinkin kun oli asiantunteva opettaja..
Kiitos Tuumin Timolle opetuksesta.

Lopettakaa yleistäminen

Ihmiset ovat yksilöitä.Piste.Toinen laulaa hienosti joku piirtää tai suoriutuu
vaikeista matikan tehtävistä
Lapset juoksevat kilpaa (niin pieniä etteivät ole harjoitelleet) erot ovat valtavia.
Sama se on prätkäilyssä jotkut vaan hyppää päälle ja kohta päästelevät sujuvasti.
Toisilla taas on heikko tasapaino eikä omaksu asioita nopeasti.
Itse olen kohtalainen ratamies,mutta vaikka olisin saanut rataoppia lapsesta asti
en usko,että olisin silti mikään Mika Kallion veroinen kuski.

en sano

en sano että suoranaisesti moottoripyöräkortista johtuu, mutta argumenttisi että onnettomuudet eivät ole vähentyneet ei pidä paikkansa. Moottoripyöräkanta on moninkertaistunut mutta siitä huolimatta onnettomuuslukemat ovat pysyneet ennallaan - on siis suhteellisesti vähentyneet todella paljon!

Kirjoittaja on poistanut tämän viestin

niin siis piti sanooman...

Kaikki ei opi kaikkia niitä asioita joita sinä oppisit ilman koulutusta, siksi yhteiskunta varmistaa asian vaatimalla koulutuksen kaikille, lähtökohdista riippumatta.

Ja onnettomuudet syntyy siitä ettei kaikki arvosta omaa henkeään, tai luulevat omista kyvyistään liikoja.

Onnettomuudet eivät ole vähentyneet?

Moottoripyörä kortin pakolliseksi tulemisen jälkeen on moottoripyöräkanta kasvanut niin valtavasti ettei Suomessa ole koskaan ollut näin paljon pyöriä. Onnettomuudet ovat siksi lisääntyneet pakosta koska niin paljon enemmän on porukkaa pyörillä liikenteessä. Opettaminen ja kouluttaminen on tässäkin asiassa aivan paikallaan.

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta