Requip ja pyörtyminen

kronman

Aloitin parkinsonlääkityksen perjantaina. Ensimmäinen nappi oli 2 mg Requip. Kymmenen tuntia myöhemmin pyörryin ilman ennakkovaroitusta. Onneksi tuli vain naarmu päähän. Nyt kuljen pyöräilykypärä päässa. Onko kellään kokemuksia? Kauanko täytyy pelätä tätä sivuvaikutusta?

14

9404

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15v sairastanut

      Olet siis uusi parkkari potilas..hmmm itse olen sairastastanut jo n 15v, olen nyt 48 v, ja mies.Käytin jonkun aikaa näitä kyseisiä 2 mg reguippeja, minun sivuvaikuitukset olivat sietämätön kipu molemmissa käsivarsissa, mitkä hävisivät, samantien kun lopetin lääkkeen. Sain semn tilalle requip quik 2x8mg aamulla otettavaksi, ja olo muuttui ihan ihmismäiseksi, siihenastiset tilá vaihtelut laantuivat,en kuitenkaan ole koskaan pyörtynyt lääkkeiden vaikutuksesta.

      • lääkityksen viikko sitten

        lääke on se requip depo 2 mg aamuisin, Kovaa kipua tuntuu ajoittain selässä ja pahoinvointia silloin tällöin ja kova väsymys muutaman tunnin lääkkeen otettuani.Mietin tässä kannattaako jatkaa lääkitystä kun olen tällä hetkellä sairaampi kuin ennen lääkitystä.Mutta toisaalta oireet voivat mennä ohi.Nyt pitäisi lisätä annostusta vähän kerrallaan kunnes annos on 8 mg päivässä.


      • 15 vuotta
        lääkityksen viikko sitten kirjoitti:

        lääke on se requip depo 2 mg aamuisin, Kovaa kipua tuntuu ajoittain selässä ja pahoinvointia silloin tällöin ja kova väsymys muutaman tunnin lääkkeen otettuani.Mietin tässä kannattaako jatkaa lääkitystä kun olen tällä hetkellä sairaampi kuin ennen lääkitystä.Mutta toisaalta oireet voivat mennä ohi.Nyt pitäisi lisätä annostusta vähän kerrallaan kunnes annos on 8 mg päivässä.

        ...vaihtoi 2mg pilerít samantien näihin requip depot 8 mg pillereihin,kun kerroin käsisäryistä, niitä oli ollut muikkakin, näillä uusilla 8mg pillereillä(2aamulla) olo parani heti ja kivut häipyivät.


    • pe60

      Olen käyttänyt Requip 8 mg,2 tablettia kerralla lääkitystä 7 kk,säryt kyllä lieventyi oikeastaan heti,muuten totuttelu vei noin 2 kk,oli huimausta vernpaine heitteli,leposykkeet oli korkealla,mutta nyt on kaikki tasapainossa.

    • Parkkis-sonni

      Minulla oli aluksi viikon 1 tabletti 2 mg ja 2 viikkoa 2 x 2 mg. Sen jälkeen sama eli 1 x 4 mg noin 3 kk. Pahoinvointia siinä vaiheessa ja ruokahalun heikkenemistä. Siinä vaiheessa uusi resepti 1 x 8 mg ja tarvittaessa myös 1 x 4 mg edelleen sekä Eldepryl 2 x 10 mg vireystilan nostamiseksi. Requip Depot nimittäin väsyttää ja pyörryttää. Olin syönyt 12 mg 3 kk kun pari kolme kertaa lähes pyörryin, mutta osasin varautua. Seksihalut lisääntyivät annoksen noston yhteydessä. Seksin määrä oli tavanomainen ennen sitä, muutaman kerran viikossa. Neurologi piti vilkastumista merkittävämpänä kuin minä itse, mutta turhaan, koska talveksi halut vähenivät entiselle tasolle. Oireiden vuoksi tarvitsen viimeistään syksyllä Requip Depotin annoksen lisäämistä tai lääkkeen vaihdon, ilmeisesti jälkimmäisen. Requip Depot on hidastanut oireiden etenemistä, mutta lääkäreillä lienee vastuunsa myös sivuvaikutuksista. Yhdyntöjen määrä on ollut ilmeisen kohtuullinen, joten annoksen lisäämisen ei pitäisi aiheuttaa yletöntä seksihimoa, korkeintaan seksin määrät nousevat, mutta ne eivät yksistään aiheuta seksiriippuvuutta. Uudella markkinoille tulleella lääkkeellä on monia haitallisia sivuvaikutuksia, mutta se ei aiheuta hillitöntä pelihimoa eikä yletöntä seksuaalista käyttäytymistä kenellekään. Eikä niitä aiheuta kaikille myöskään Requip Depot. Sitä, miksi pienelle osalle sairastuneista, kuten minulle, tulee ajoittain em. sivuvaikutus, en ole huomannut edes kysyä neurologilta. Lienee henkilökohtaista alttiutta. Voihan se Azilect toisaalta olla hyvä lääke. Aiheuttaako sekin pyörtymisiä ja nukahtamisia, en nyt muista. Requip Depot aiheuttaa silloin tällöin. Viime viikollakin olin pari kertaa pyörtymäisilläni.

    • parkki 2013

      Sain tammikuussa 2013 diagnosin parkinson.Olihan se aikamoinen järkytys,kun olin ajatellut ettei moiset sairaudet kohdalleni osu ,mut toisin vain kävi,suvussamme ei parkinsonia ole esiintynyt.Olen 54 v vuotias nainen,ja luultavasti tämä parkinson on ollut minulla jo piilevänä muutamia vuosia ,ennenkuin ensimmäiset oireet minulla alkoivat.Vapina oikeassa jalassa laittoi minut miettimään ja myös lääkärin puheille lähdin.Lääkäri kuitenkin piti kokemaani vapinaa turhana huolena ,laittoi oman jalkansa toisen jalan polvelle ja sanoi tällästä vapinaa olevan vähän jokaisella.En kuitenkaan enää jäänyt paikoilleni,vaan jatkoin sinnikkäästi uudelle lääkärille.Seuraavaksi vuorossa oli neurologi,joka myös ihmetteli vapinaa,ja laittoi vapinan selkäni syyksi,koska siinä skolioosi,ajatteli siellä olevan jonkin hermon pinteessä,mikä aiheuttaa vapinaa.Nyt jo itsekin aloin uskoa että siellä selässä se vika varmaan on.Fysiatri oli seuraava joka tutki vaivaani ,mutta ei päässyt asiassa sen kummemmin eteenpäin.Sitten tuli aika mennä kuntoutukseen ,jossa tietenkin valittelin vaivaani,koska vapinaa oli tullut jo tässä matkan varrella myös oikeaan käteeni.Siellä asia alkoi mennä eteenpäin ,kotiin tultuani alkoi vielä kovempi rumpa lääkäriltä lääkärille,viimein eräs neurologi sitten testien perusteella ,teki diagnosin.Tietenkin totuus kaikesta järkytti mutta myös helpotti.Lääkettä sain heti joka ei kylläkään sopinut.Kirjotettiin uusi resepti Azilet,nyt olen syönyt 3kk tuota lääkettä ja huonompaan suuntaan vain mennyt.Kaikenmaailman vaivat tuonut mukanaan .esim.särkyjä jokapuolella kehoa,yöunet sekaisin eli nukuttua en enää saa kunnolla,heräilen jatkuvasti,myös kummallisia unia näen,painajaisia joskus,sekavuutta,kävely hidasta,ajatukset jumissa,hikipuuskia,kaaduinkin jo kerran kauppareissulla,jalat jotenkin huterat,kirjoitus huonontunut,en innostu juuri mistään eli tylsistyminen,masentaa,vapina ennallaan,jne ....huh huijaa,eli sairaampi olen nyt,kuin ennen lääkitystä.En tiedä sitten onko kyseisestä lääkkeestä apua ,taudin etenemisessä?Muuten kyllä sanoisin että lääke ei todellakaan ole tämän 3kk aikana ,mitä sitä syönyt, tuonut kun haittaa ja vienyt lopunkin elämäniloni.

      • hannes-57

        Itelläni diagnoosi taudista mar-2012. Vuosi syöty myös Requit Depot nyt 12mg annos päivässä.En oikein tiedä hyötyä mut kai pakko uskoa ,että siitä on.Voisit kysyä yöksi Ketipinor 25mg rauhoittaa unta ym. Nyt eläkepäiville 1.12.2013.
        Olo odottava kuinka vapina leviää eri raajoihin. Liikuntaa täytys lisätä mut ei aina "huvita"..Päivät erilaisia..Mottona: Kai tämän kans täytyy elää.


      • Anonyymi

        Valitettavasti on monen kohdalla ollut tuo epätietoisuus hoidon taholla , muistan ennenkuin minun mieheni sai diagnoosin , että häntä hyppyytettiin joka puolella tutkinnoissa , se oli kovaa stressiä kun näki toisen kärsimykset eikä meinannut apua saada mistään. Kunnes naapuri läänissä neurologi otti tosissaan asian.
        Muistaisin että madopar oli ensimmäinen lääke minkä hän sai, ja sen voimalla muutama melkein terve vuosi .
        Myöhemmin Aapomorfin penn joka auttoi heti vaivoihin,
        Sen jälkeen dopamiini pumppu joka säännösteli lääkettä kehoon.
        Joten jokaisen pitäisi nykyään saada se hoito vaivaansa joka soveltuu juuri yksilötasolla ,


    • tautinen toveri

      Hei!

      Olen syönyt Requip depot 4mg-tabletteja huhtikuusta, maaliskuun söin 2mg totuttelutmielessä, Pari ekaa viikkoa 2mg oli aivan hirveää, pyörrytti, oksetti, itketti, kuumeittakin nosti. Oireet loppuivat ja lääke auttaa minua suuresti, oireeni olivat aika pahat ennen lääkitystä. Koeta harrastaa jotain liikuntaa, tuntuu edistävän elämisen laatua. Minulla ei ole ollut, vielä ainakaan, sivuvaikutuksia.

      Tsemppiä toivoo tautinen toveri 44v

    • Anonyymi

      Pahin parkkislääke mitä on. Aiheuttaa useille impulssikontrollin heikentymistä joka aiheuttaa mm peliriippuvuutta. Lääkärit tietävät nämä haitat hyvin, mutta harvempia kiinnostaa. Siinäpä olet sitten yksin velkojen kanssa kun olet peliriippuvainen, apuja saat mutta velat on ja pysyy. Elä siinä sitten loppuelämä velkavankeudessa ja sairaana. Näin suomessa jota ”oikeusvaltioksi” kutsutaan!

    • Anonyymi

      Lääkitys aiheuttaa seksihalujen lisääntymistä ostomaniaa peliongelmaa. Näistä ei puhuttu kun mieheni aloitti lääkityksen

      • Anonyymi

        Ihan totta, näistä sivuvaikutuksista ei annettu tietoa missään , Ja monen perheen elämä meni pilalle kun ei ymmmärretty että miesten käyttäytyminen johtui dopamiini vaikutuksesta ihmiseen. eikä edes omaisten kesken näistä puhuttu, kun yritti sanoa jotain niin tuli hiljaisuus, joten , olen ihmetellyt miksi ei näistä asioista olisi voinut informoida , kun kaikissa muissakin lääkkeissä on jotain sivuvaikutuksia , ja niistä kyllä saa tietoa .
        Niin että niin kauan kun asioista vaietaan niin ei kai niihin ole apua saatavissa edes


    • Anonyymi

      Ota yhteyttä lääkäriisi, voi olla että joudut vaihtamaan lääkkeen toiseen.
      Onhan näissä lääkkeissä omat sivuvaikutuksensa ja toiset lääkkeet alentaa verenpainetta.

    • Anonyymi

      Tämän lääkkeen sivuvaikutuksia on listattu juuri pyörtymiset mahdollisuus , joten puhu lääkärisi kanssa asiasta,

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4672
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1462
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1442
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      343
      1418
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1357
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1247
    Aihe