Dieselin hehkutusvalo alkoi vilkkua kesken ajon.
Huoltokirja kertoo, että voi ajaa / on ajettava heti korjaamolle. Skoda-ajoturvapalvelussa ehdotettiin hinausautoa. Sovittiin kuitenkin, että ajan lähimpään Skoda-huoltoon.
Diagnoosi: molemmat jarruvalot olivat palaneet, joka aiheutti viestin "vakavasta moottorihäiriöstä". Ne vaihdettiin. Hinta 73 euroa koko päivän aikataulut uusiksi = päivä pilalla. Eipä olisi ollut kiva keskeyttää lomamatkaa jossain Euroopassa.
Olisiko kuluttajasuoja-asiasta kysymys :)
Dieselin hehkuvalo jälkimarkkinoinnin kukkanen
14
12701
Vastaukset
- Gulf
Se on se kun ei osaa pitää perusasoista huolta - tuskin ne molemmat jarruvalot paloivat kerralla, joten tuo olisi ollut estettävissä hieman tutkimalla sitä autoaan aina ennen ajoa.
Tuo on ihan tunnettu 'ominaisuus' miten vika jarruvaloissa ilmoitetaan vanhemmissa volkkareissa. Jos hehku vilkkuu niin lähes joka kerta vika on jarruvaloissa - joko polttimot palaneet tai sitten jarrukytkimen katkaisija on rikki.
Kumpikaan vioista ei tule yllättäin vaan molemmat kyllä ajossa huomaa hieman etukäteen joten tuskin ne Euroopassa yllättävät jos autostaa huolta pitää.- Ajanhukkaa
Niinpä. Ajattelin kokeilla oikein peruautojen perusautoa, jossa ei olisi mitään erityisiä "hienouksia" / turhia / tahallaan tehtyjä vikailmaisimia.
Pikkasen tulee oikeasti mieleen itäautomaisuus. Jälkimarkkinointi = turhat korjaamolla käynnit taitaa olla volkkarisuvun ominaisuus, vaikka osaa niistä länsiautoina pidetäänkin.
Minusta on lupa odottaa, että jos jarruissa / jarruvaloissa on vikaa, VW:n insinöörit olisivat voineet keksiä ihan kummallisen ajatuksen: jarrun merkkivalon syttymisen! Sen sijaan, että pelotellaan vakavasta moottorihäiriöstä ja katkaistaan matka. Ohjekirjassakin aiheesta voisi olla maininta.
Ja: perusautohan Fabia jollain lailla on, koska siinä ei ole lampun viallisuutta osoittavaa merkkivaloa. Kuten edellisessä autossani oli.
Ehkä sitten esim. Toyotan insinöörit ovat kuluttajan asialla enemmän kuin tsekin / saksan vastaavat. Testaan sen uudella autollani. - Gulf
Ajanhukkaa kirjoitti:
Niinpä. Ajattelin kokeilla oikein peruautojen perusautoa, jossa ei olisi mitään erityisiä "hienouksia" / turhia / tahallaan tehtyjä vikailmaisimia.
Pikkasen tulee oikeasti mieleen itäautomaisuus. Jälkimarkkinointi = turhat korjaamolla käynnit taitaa olla volkkarisuvun ominaisuus, vaikka osaa niistä länsiautoina pidetäänkin.
Minusta on lupa odottaa, että jos jarruissa / jarruvaloissa on vikaa, VW:n insinöörit olisivat voineet keksiä ihan kummallisen ajatuksen: jarrun merkkivalon syttymisen! Sen sijaan, että pelotellaan vakavasta moottorihäiriöstä ja katkaistaan matka. Ohjekirjassakin aiheesta voisi olla maininta.
Ja: perusautohan Fabia jollain lailla on, koska siinä ei ole lampun viallisuutta osoittavaa merkkivaloa. Kuten edellisessä autossani oli.
Ehkä sitten esim. Toyotan insinöörit ovat kuluttajan asialla enemmän kuin tsekin / saksan vastaavat. Testaan sen uudella autollani.Siinä on tietty logiikka - eli vika ilmenee etupäässä moottorin 'kautta' koska moottorinohjaus saa tiedon ettei jarrupolkimella ole kaikki kunnossa, tämä tieto on oleellinen vakionopeudensäädintä, luistonestoa yms. varten. Tästä viasta seuraa moottorin vikavalo. Näin on ollut jo ammoisista ajoista lähtien volsuissa - useimmat toteaa sen olevan vain joku saksalainen perversio :)
Uudemmissa CAN väyläisissä on tuon lisäksi toki jokaisen polttimon tarkkailu toiminto ja vikavalo sitä varten, mutta Fabio ei muistaakseni kuulu näihin CANitettuihin valojen osalta tai sitten sinun yksilössäsi tuo diagnostiikka on poissa päältä.
Mutta se itse pointti oli se, että kannattaisi tarkistella sen auton laitteiden toimivuutta joskus - ei ne polttimot kaikki himmene yhtäkkiä kerralla. - Painu nyt ......
Ajanhukkaa kirjoitti:
Niinpä. Ajattelin kokeilla oikein peruautojen perusautoa, jossa ei olisi mitään erityisiä "hienouksia" / turhia / tahallaan tehtyjä vikailmaisimia.
Pikkasen tulee oikeasti mieleen itäautomaisuus. Jälkimarkkinointi = turhat korjaamolla käynnit taitaa olla volkkarisuvun ominaisuus, vaikka osaa niistä länsiautoina pidetäänkin.
Minusta on lupa odottaa, että jos jarruissa / jarruvaloissa on vikaa, VW:n insinöörit olisivat voineet keksiä ihan kummallisen ajatuksen: jarrun merkkivalon syttymisen! Sen sijaan, että pelotellaan vakavasta moottorihäiriöstä ja katkaistaan matka. Ohjekirjassakin aiheesta voisi olla maininta.
Ja: perusautohan Fabia jollain lailla on, koska siinä ei ole lampun viallisuutta osoittavaa merkkivaloa. Kuten edellisessä autossani oli.
Ehkä sitten esim. Toyotan insinöörit ovat kuluttajan asialla enemmän kuin tsekin / saksan vastaavat. Testaan sen uudella autollani.Sulla on siis Fabia joka on jopa Skoda luokan liki halvin auto ja sit sä puhut joistain Saksan insinööreitä ja Volkkareista aivan kuin sulla itsellä olisi Volkkari.
- superp mies
omassa CR Tdi:ssä alkoi hehkuvalo vilkkua siinä 2tkm kohdalla. Vaihtoivat takuutyönä kaasuläppäkotelon. Pitäisi skodan tehdä moottoritkin niin ei tulisi sitä volkkarin "heikkoa lenkkiä" mukaan.
Skoda turvapalvelussa sanoivat minulle, että aja vain huoltoon. Kun keltainen valo palaa niin saa ajaa, jos punainen syttyy niin kone seis.
Nyt takana 15tkm ja olen erittäin tyytyväinen.
Veikkan että edellinen kirjoitus on skeidaa, viitaten kommenttiin turvapalvelun neuvoista ja molempien jarruvalojen yht'aikaisesta palamiseen.- hexi3
Viime lauantaina olin ajamassa Suomesta autollani Skoda Roomster 1.6 TDI (vm 2011) Brysseliin. Skånen kohdalla yllättäen kuului plingahdus ja mittariin ilmestyi vilkkuva hehkutus valo. Pistin auton parkkiin ja sammutin moottorin. Uudelleen käynnistyksen jälkeen valo ei enää vilkkunut. Jatkoin ajoa kunnes vajaan 200 km päässä alkoi taas vilkkumaan. Uudestaan kone sammuksiin ja ajoon, koska valo ei enää vilkkunut. Noin 50 km ajoa ja taas hehkutus vilkkui. Jatkoin ajoa sammutuksen jälkeen, koska kone kävi aivan normaalisti. Ohitettuani Kööpenhaminan vilkkuminen alkoi taas ja nyt huomasin, että auto ei kulje yli 80 km/h. Ei kun tiensivuun ja hinuri paikalle ja paikalliseen Skoda huoltoon. Oli lauantai ja piti kökkiä maanantaihin hotellissa, jotta korjaamoon tulisi työntekijät. Laittoivat auton tietokoneen päähän ja ilmeni jokin sähkövika. Päivittivät autoni uudelleen. Tämä huolto maksoi Tanskassa 471 kruunua eli noin 75 euroa. Sanoivat, että vika ei ole harvinainen ja saattaa jopa poistua itsestään. Päivityksen jälkeen jatkoi matkaani Brysseliin (noin 1000 km) ja auto toimi moitteettomasti. Tälläisiä nämä uudet autot ovat eli joskus tuntuu, että liikaa tietotekniikkaa.
- uusavuttomuus lisään
hexi3 kirjoitti:
Viime lauantaina olin ajamassa Suomesta autollani Skoda Roomster 1.6 TDI (vm 2011) Brysseliin. Skånen kohdalla yllättäen kuului plingahdus ja mittariin ilmestyi vilkkuva hehkutus valo. Pistin auton parkkiin ja sammutin moottorin. Uudelleen käynnistyksen jälkeen valo ei enää vilkkunut. Jatkoin ajoa kunnes vajaan 200 km päässä alkoi taas vilkkumaan. Uudestaan kone sammuksiin ja ajoon, koska valo ei enää vilkkunut. Noin 50 km ajoa ja taas hehkutus vilkkui. Jatkoin ajoa sammutuksen jälkeen, koska kone kävi aivan normaalisti. Ohitettuani Kööpenhaminan vilkkuminen alkoi taas ja nyt huomasin, että auto ei kulje yli 80 km/h. Ei kun tiensivuun ja hinuri paikalle ja paikalliseen Skoda huoltoon. Oli lauantai ja piti kökkiä maanantaihin hotellissa, jotta korjaamoon tulisi työntekijät. Laittoivat auton tietokoneen päähän ja ilmeni jokin sähkövika. Päivittivät autoni uudelleen. Tämä huolto maksoi Tanskassa 471 kruunua eli noin 75 euroa. Sanoivat, että vika ei ole harvinainen ja saattaa jopa poistua itsestään. Päivityksen jälkeen jatkoi matkaani Brysseliin (noin 1000 km) ja auto toimi moitteettomasti. Tälläisiä nämä uudet autot ovat eli joskus tuntuu, että liikaa tietotekniikkaa.
Autossi on ilmeisesti takuu voimassa ja jos olet huollattanut merkkiliikkeesä on ainakin ajoturva voimassa ja silloin voit soittaa Skodapalveluun ja saada sieltä apua puhelimen välityksellä tai muuta apua. Ei tarvitse olle tyhmä, eli kuinka ihminenvoi olla noin avuton??
- Hexi3
Eikös siinä niin lukenutkin. Hinuri paikalle ja skoda-liikkeeseen. Sille ei voi mitään jos korjaamo ei ole viikonloppuisin auki. Auton takuu (2 vuotta) ei enää voimassa.
- Heh heh,
semmoisia ne sosialismin saavutusten helmet on.
- hitu sontaa
Skodan itäeurooppalainen sähkötekniikka....
- tyhmä ja nolo
Kuinka vanha oli Skodasi, kyllä nykyiset osaavat ilmoittaa polttimoiden palamisesta ihan erikseen, jopa rekisterinkilven valo antaa ilmoituksen.
tuohan on turvallisuus ominaisuus tietyn ikäisissä autoissa ettei ajettaisi jarruvalottomalla autolla joka on todella vaarallista.
Hoitaisit autoasi ettei tuollaista laittomuutta pääse toisten tapahtumaan. Auto pitää olla kunnossa kun sillä lähdetään liikenteeseen ja kuskilla on tarkastusvelvollisuus, että kaikki turvallisuus laitteet ja valot toimivat.
Sakot sulle pitäisi kirjoittaa, vai kuluttajasuoja asiako, mikä kusipää!!- hexi3
Kuka tässä on polttimoista sun muista puhunut. Ilmeisesti em. kirjoittajat eivät ymmärrä lukemaansa. Pyytäkää vaimoanne tai lastanne (mikäli teillä sellainen on) kertomaan, mitä hexi3 kolme on kirjoituksellaan tarkoittanut. Autoon ei vaihdettu yhtään osaa vaan ainoastaan tehtiin uusi päivitys, joka korjasi ko. vian. Mutta eihän täällä näköjään lueta kuin osa kirjoituksista. Kyllä täytyy olla varsinainen einstain jos tälläisiin vikoihin pystyy ennakolta varautumaan. No, lopetan tähän. Ei enää helmiä sioille.....
- Turvallista matkaa
Diesel skoda octavia 03 hehkuvalo vilkkui, ajoin Aineelle. Kertoivat jarruvalojen tai jarruvalojen katkaisijassa olevan vikaa, ajoin kotiin ja katsoin sulakkeet, :jarruvalojen sulake 10A oli palanut (ajelulla huonon peräkärryn kanssa) kandee katsoa sulakkeet, ennenkuin vie kalliiseen huoltoon. Ainakin Oulun aineella osataan opastaa kohteliaasti mahdollisen vian.
- voiitkuu
Saksalaisten omituista turvallisuus tekniikkaa kyseessä, tahvoille omistajille!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?
Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https3684543En sitten aio sinua odotella
Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e851865Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"
Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan651600- 441556
Persut vajosivat pinnan alle
Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka2131397En vain ole riittävä
Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o291390Oon pahoillani että
Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(591361Kuka sinä oikeen olet
Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej541347- 281235
Hei, vain sinä voit tehdä sen.
Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change81218