Kuinka pitkään kuukautiset kestää? Olen kuullut että myös aikuisillakin ne on ollut? Eli siis miten monesti ne elämän aikana tulee? Lapsena ja aikuisena. Ja mitkä on menkat? Ja onko ne kivuliaita kun joillakin on?
Kuinka pitkään kuukautiset on?
23
1476
Vastaukset
- :) :)
Kuukautisethan akavat nuorena tyttönä ja kestävät sitten aina vaihdevuosiin asti, eli ihmisestä riippuen jonnekin viisikymppiseksi. Koko elämän melkein niistä saakin kärsiä. :) Ne tulevat naisella aina kerran kuukaudessa ja kestävät noin 5-7 päivää. Ainoastaan kun ihminen on raskaana kuukautisia ei tule. Menkat on sama asia kuin kuukautiset. Joskus kuukautisten aikaan alavatsa ja alaselkä saattavat särkeä, siihen auttaa burana. Itselläni joskus myös pää särkee kuukautisten aikaan. Joillakin naisilla kuukautiskivut voivat olla tosi koviakin, joillakin taas ei pahemmin kipuja ole, riippuu ihan ihmisestä.
- ----
Älytöntä väittää, että Burana auttaisi alavatsan ja alaselän särkyyn. Kerropa tuo niille, jotka kärsivät helvetillisistä kivuista, joihin ei mikään lääkitys auta.
- :) :)
---- kirjoitti:
Älytöntä väittää, että Burana auttaisi alavatsan ja alaselän särkyyn. Kerropa tuo niille, jotka kärsivät helvetillisistä kivuista, joihin ei mikään lääkitys auta.
Joo niihin helvetillisiin kipuihin ei mikään autakaan. Mutta yleensä jos on ihan "peruskivut" niin burana tai panadol kyllä auttaa. Ekana päivänä yleensä napsin jopa kolme päivässä ja auttaa kyllä kipuun.
- auttaa myös
:) :) kirjoitti:
Joo niihin helvetillisiin kipuihin ei mikään autakaan. Mutta yleensä jos on ihan "peruskivut" niin burana tai panadol kyllä auttaa. Ekana päivänä yleensä napsin jopa kolme päivässä ja auttaa kyllä kipuun.
Lämpötyyny/vesipullo, jossa on kuumaa vettä (kääri vaikka t-paitaan) helpottaa myös kipuja. Kivuista ei kannata kärsiä. Itse otan ibuprofeenia, jos vähänkin sattuu. Jos särkylääkkeet eivät auta, voi lääkäri määrätä vahvempia kipulääkkeitä.
Kyllähän sitä on joskus miettinyt, mitä turhaa kärsimistä menkat ovat. Kestävät pahimmillaan 40 vuotta :/ Ja sitten vielä, jos ei halua/saa lapsia, niin aivan turhaa hommaa... No, ei voi mitään. Onneksi kuukautiskuppi helpottaa menkoista selviytymistä :) - ei kai :<
50 vuotta?! ei voi olla totta luulin et ne kestää vaan pari kuukautta/vuotta.
- vain juu
ei kai :< kirjoitti:
50 vuotta?! ei voi olla totta luulin et ne kestää vaan pari kuukautta/vuotta.
Menkat siis alkavat noin 10-15-vuotiaana ja tulevat tästä iästä noin 50-vuotiaaksi asti. Kuukautiset kestävät kerrallaan noin 3-5 päivää ja tulevat neljän viikon välein. Että joo, onhan siinä sitä kestämistä kyllä ihan tarpeeksi.
- mie vaan
vain juu kirjoitti:
Menkat siis alkavat noin 10-15-vuotiaana ja tulevat tästä iästä noin 50-vuotiaaksi asti. Kuukautiset kestävät kerrallaan noin 3-5 päivää ja tulevat neljän viikon välein. Että joo, onhan siinä sitä kestämistä kyllä ihan tarpeeksi.
Joillakin onnellisilla kestää vain 3 pv, itselläni yleensä sen 7pv.
- on tällainen
kysymys? ja kuka kysyy?? humanoidi vai?
- turhautunut...
Ilmeisesti vanhempien on nykyaikana mahdotonta puhua lapsilleen mistään. Lapset istutetaan tietokoneelle nuorina, mutta eipä heillä ole aavistustakaan sellaista asioista kuten seksi, ehkäisy, kuukautiset, jne. HERÄTKÄÄ VANHEMMAT. Lasten ei ole tarkoitus tulla kyselemään netistä mitkä ovat kuukautiset.
- ei tajuu
Miksi lapsi ei voisi netistä terveyspalstalta tulla kysymään mitkä ovat kuukautiset? En minäkään koskaan lapsena keskustellut vanhempieni kanssa sellaisista asioista kuin seksi tai ehkäisy, koulussa sitten opin niistä asioista ja silti minusta tuli ihan normaali ihminen normaaleilla tiedoilla. Kaiken maailman koulusta saatuja vihkosia ja lappusia tuli plärättyä. Kyllä minä murrosikäisenä olisin mieluummin netissä kysellyt vaikka ehkäisy- ja seksijutuista kuin vanhempien kanssa keskustellut. Nuoria nolottaa sellaisista vanhempien kanssa puhua ja se on ihan normaalia, turha jauhaa paskaa ja väittää, että niistä asioista pitäisi muka pystyä puhumaan perheen kanssa, kun ei tarvitse. Tietoa voi saada muualtakin.
- oliko se niin?
ei tajuu kirjoitti:
Miksi lapsi ei voisi netistä terveyspalstalta tulla kysymään mitkä ovat kuukautiset? En minäkään koskaan lapsena keskustellut vanhempieni kanssa sellaisista asioista kuin seksi tai ehkäisy, koulussa sitten opin niistä asioista ja silti minusta tuli ihan normaali ihminen normaaleilla tiedoilla. Kaiken maailman koulusta saatuja vihkosia ja lappusia tuli plärättyä. Kyllä minä murrosikäisenä olisin mieluummin netissä kysellyt vaikka ehkäisy- ja seksijutuista kuin vanhempien kanssa keskustellut. Nuoria nolottaa sellaisista vanhempien kanssa puhua ja se on ihan normaalia, turha jauhaa paskaa ja väittää, että niistä asioista pitäisi muka pystyä puhumaan perheen kanssa, kun ei tarvitse. Tietoa voi saada muualtakin.
Että sokea taluttaa rampaa, vai kenties, että rampa talutti sokeaa?
Mitähän vikaa vanhemmissa sitten mahtoi olla sinunkin lapsuuden kodissasi, vai olitko itse todella niiiiiiin ujoooo ettet voinut heiltä normaaleista asioista kysyä? - ei tajuu
oliko se niin? kirjoitti:
Että sokea taluttaa rampaa, vai kenties, että rampa talutti sokeaa?
Mitähän vikaa vanhemmissa sitten mahtoi olla sinunkin lapsuuden kodissasi, vai olitko itse todella niiiiiiin ujoooo ettet voinut heiltä normaaleista asioista kysyä?Vanhemmissani ei ollut mitään vikaa, itse todella olin niiiiiiiin ujo etten olisi sellaisia kehdannut kysellä. Joskus taisin kommentoida jotain raskausasiaa ja äitini yritti siinä välissä jotenkin epäsuorasti ohjeistaa jotain ehkäisystä ja minä poistuin huoneesta. En edelleenkään tajua miksi vanhemmilta pitäisi jotain kysyä, kun nykyään tiedon voi hakea myös jostain muualta. Kaikissa perheissä ei todellakaan ole totuttu puhumaan näistä asioista enkä tiedä miksi pitäisi pakottaa. Että älä vittuile siitä jos joku ei ole niin kuin sinä.
- kuitenkin on
ei tajuu kirjoitti:
Vanhemmissani ei ollut mitään vikaa, itse todella olin niiiiiiiin ujo etten olisi sellaisia kehdannut kysellä. Joskus taisin kommentoida jotain raskausasiaa ja äitini yritti siinä välissä jotenkin epäsuorasti ohjeistaa jotain ehkäisystä ja minä poistuin huoneesta. En edelleenkään tajua miksi vanhemmilta pitäisi jotain kysyä, kun nykyään tiedon voi hakea myös jostain muualta. Kaikissa perheissä ei todellakaan ole totuttu puhumaan näistä asioista enkä tiedä miksi pitäisi pakottaa. Että älä vittuile siitä jos joku ei ole niin kuin sinä.
Että keskustelun aloittaja saa kunnollista tietoa jostain päin. Oli se sitten vanhemmilta, koulusta, tai netistä.
- ...
kuitenkin on kirjoitti:
Että keskustelun aloittaja saa kunnollista tietoa jostain päin. Oli se sitten vanhemmilta, koulusta, tai netistä.
Olen 16-vuotias ja pitää sanoa tuohon, että vaikka vanhempani ovat aivan normaaleita en ikinä kysyisi heiltä mitään seksiin tai menkkoihin liittyvää ja olen kaikki tiedot saanut koulusta ja netistä niin olen silti ihan hyvin perillä asioista. Aikuisena on niin erilaista puhua vanhempien kanssa kaikesta kuin nuorempana, joten hieman ärsyttää noi sun jutut..
- nuori nainen
... kirjoitti:
Olen 16-vuotias ja pitää sanoa tuohon, että vaikka vanhempani ovat aivan normaaleita en ikinä kysyisi heiltä mitään seksiin tai menkkoihin liittyvää ja olen kaikki tiedot saanut koulusta ja netistä niin olen silti ihan hyvin perillä asioista. Aikuisena on niin erilaista puhua vanhempien kanssa kaikesta kuin nuorempana, joten hieman ärsyttää noi sun jutut..
En minäkään ikinä lapsena kehdannut vanhemmiltani kysyä mitään seksiin, kuukautisiin tai muihin murrosiän muutoksiin liittyvää. Sain tietoa ihan kiitettävästi kavereilta ja koulusta.
Ja ihan hyvin olen pärjännyt!
Ensimmäisen kerran pystyin puhumaan äitini kanssa yllä mainituista asioista, kun olin raskaana. - 13v
... kirjoitti:
Itse menin suoraan kysymään äidiltäni kun kuukautiseni alkoivat että mitäs pitäisi tehdä..Jaa terveyden hoitajan kanssa ft. äippä näistä jutuistä keskusteltu...
Kirjoitan kuin joku ipana mutta niinhan vmrn olen :D
- mooi2
menkkani alkoivat pari päivää sitten ja haluan tietää voinko uida uimahallissa koulun kanssa jos minulla on alkanut kuukautiset??
- 4 + 12
Et voi ilman tamponia.
- nominävaa
Mulla on kans alkanu menkat pari pvä sitte, ne on nyt kestäny kaks kokonaista päivää ja odotan innolla niiden loppumista ;D
- mietteliäs:D
mitäteen, tuntuuu ettei kuukautiset lopu ikinä :DD ne on varmaan jo 8 päivää.. Onko se normaalia.. ps.. nämä on ekani.. 8//
- zzczxcz
No normaalisti menkat voi kestää noin viikon. Alussa ne voi myös olla vähän epäsäännölliset ja "sekavat", yleensä kierto tasoittuu sitten ajan kanssa. Kai ne menkat on kuitenkin vähän niukentuneet tuossa kahdeksassa päivässä, ettei ihan solkenaan enää vuoda? Menkkojen loppuvaiheessa tulee yleensä enää vaan ihan niukkaa, ruskeaa vuotoa.
- 2001tyttö
Eli siis..........JOUDUN KESTÄMÄÄN TÄTÄ VIELÄ 4päivää D:::::: ETTE OO TOSISSANNE.........OnO nyttenkin jo hermot mennyt näiden siteiden vaihtamiselle ja suihkussa käymisille 3krt päivässä >:o Ja varsinkin nämä alavatsan kivut..EN KESTÄÄÄ ;
- ....................
Käy lääkärissä jos kipuilu on kovaa ja vuoto runsasta ja/tai pitkään kestävää, apua on saatavilla!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k994194Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k472999Hitaille omat kassat
Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille3052650Jorma Lind kuollut
Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet622222- 721476
Mahdatko ymmärtää sitä
Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen761320- 951235
Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!
Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei6911111- 751063
Mitä yhteistä sinulla
on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?611010