Eläke? Miten?

Kevyt Linja

Lääkärini jo talvella sanoi suoraan että en enää kykene ns. normaaliin työhön, eläkkeelle en pääse.
Nyt alkanut puhua jokakerta jostain koulutuksesta tai kuntoutuksesta.
Siis, mikä se koulutus muka olisi, en vaan ymmärrä kun ikää on 54 ja pudonnut jo aikaa sitten työttömäksi.
Sillä työttömän uralla tapellut viimeiset 17 vuotta.

Sitten puhuu minun "kevyestä" lääkityksestä, sitä on kevennetty, myönnän sen, kun talven kuljin sellaisessa oudossa huurussa, pääni oli kuin hattarakeko, siis kuvainnollisesti.
Tahdoin itse vähän "selvitä" siitä ja lääkkeitä vähennettiin.


Miten tämmöinen pääsisi eläkkeelle, vieläkö tällä päällä pitää seikkailla tuonne 60 vuotiaaksi?
Epistä.

14

1232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lohikäärme52

      Hei vaan! Kyllä se on varmaan monelle tuttu juttu tänä päivänä, ettei eläkkeelle pääse, vaikkei työhönkään kykene, olipa työkyvyttömyys sitten fyysistä tai psyykkistä mallia. Jos olet työttämänä, sinun pitäisi silti siirrtyä aina sairauslomalle, eikä elää työttömyysturvalla. Kun olet ollut riittävan kauan sairauslomalla, pystyt sitten hakemaan työttömyyseläkettä. Monet lääkärit eivät varmaankaan kirjoita työttömille sairauslomatodistuksia. vaikka pitäis niin tehdä. Itse olin viimekesän työttömänä ja tapaturmaisesti jouduin sairauslomalle. Nyt on sairauseläkepaperit jo vetämässä. Hyvää vointia sinulle! Toivottavasti saat asiasi kuntoon.

      • sellaista nimikettä ei

        ole olemassakaan, se on sairaseläke ELI työkyvyttömyyseläke!

        http://www.varma-sampo.fi/Varma/fi-FI/Left/Faq/Elakkeet/Tyokyvyttomyyselake.htm

        Ensin sairaslomaa, KELA:n 300 pv, sen jälkeen haetaan kuntoutustukea eli entistä määräaikaista työkynyttömyyseläkettä. Saadaan se JOS saadaan, kuka millaisissakin pätkissä ja miten pitkään....Toistaiseksi eläkkeellekin toki voidaan siirtää heti.


        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/220801135827EH

        Ja työttömyyseläkettä SAA vain ennen v- 1950 syntyneet pitkäaikaistyöttömät!

        Ensim. vastaajalla termit ja asiat "hieman" sekaisin.


      • niin hän on
        sellaista nimikettä ei kirjoitti:

        ole olemassakaan, se on sairaseläke ELI työkyvyttömyyseläke!

        http://www.varma-sampo.fi/Varma/fi-FI/Left/Faq/Elakkeet/Tyokyvyttomyyselake.htm

        Ensin sairaslomaa, KELA:n 300 pv, sen jälkeen haetaan kuntoutustukea eli entistä määräaikaista työkynyttömyyseläkettä. Saadaan se JOS saadaan, kuka millaisissakin pätkissä ja miten pitkään....Toistaiseksi eläkkeellekin toki voidaan siirtää heti.


        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/220801135827EH

        Ja työttömyyseläkettä SAA vain ennen v- 1950 syntyneet pitkäaikaistyöttömät!

        Ensim. vastaajalla termit ja asiat "hieman" sekaisin.

        syntynyt vasta 1950 JÄLKEEN, eli hän ei voi edes hakea työttömyyseläkettä...


      • työsuhteessa
        niin hän on kirjoitti:

        syntynyt vasta 1950 JÄLKEEN, eli hän ei voi edes hakea työttömyyseläkettä...

        eikä siitä tullut enää yhtään mitään.
        En sitten itse oikein hoksannut että taisin kesselöidä niin että muut alkoi siitä huomautella.
        Ei se lääkäri henkilökohtaisesti syrji, vaan koko ajan pöpisee siitä Kelasta, Kela sitä ja Kela tätä.
        Eikä tämä asia auta yhtään kun saan niin repaleisia sairauslomia, saa odottaa päivärahaa, sitä pienintä kuin mikäkin hullu, hulluksi tässä tulisi ellei olisi jo vähän tätä pohjaa!
        Onhan sitä tässäkäkin olemista kun pelkään että se jotenkin kiusaantuu ja alkaa työntää takaisin työhön, vaikka on just sanonut etten sinne enää kelpaa.

        Niin, siitä kouluttautumisesta se aina puhuu ja on alkanut tulla outo olo jo kun sinne menen, pelkään että mitä se siellä on keksinyt.


      • Lohikäärme52
        sellaista nimikettä ei kirjoitti:

        ole olemassakaan, se on sairaseläke ELI työkyvyttömyyseläke!

        http://www.varma-sampo.fi/Varma/fi-FI/Left/Faq/Elakkeet/Tyokyvyttomyyselake.htm

        Ensin sairaslomaa, KELA:n 300 pv, sen jälkeen haetaan kuntoutustukea eli entistä määräaikaista työkynyttömyyseläkettä. Saadaan se JOS saadaan, kuka millaisissakin pätkissä ja miten pitkään....Toistaiseksi eläkkeellekin toki voidaan siirtää heti.


        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/220801135827EH

        Ja työttömyyseläkettä SAA vain ennen v- 1950 syntyneet pitkäaikaistyöttömät!

        Ensim. vastaajalla termit ja asiat "hieman" sekaisin.

        Ootko pelkkä pilkunnussija, vai etsitkö pelkkiä kirjoitusvirheitä? Onkos sairasloma olemassa? No ei oo, tarkoitat varmaan sairauslomaa!?
        Jos sulla onkin termit tiedossa, olisit voinut kertoa myös, että tätä "työkynyttömyyseläkettä" voi hakea jo ennen kuin 300 pvää on täynnä, jos sairausloma on määrätty sitä pitemmäkisi ajaksi. Itse olen hakenut 3kk aikaisemmin.


    • Litomamma

      Jos et enää kykene työhön, sinulle kuuluu sairausloma. Aiemmat kirjoittajat on jo maininneet, ettei työttömyysturvalla kannata elää jos on työkyvytön. Jos työkkäri tarjoaa sinulle hommia, ilmoita siellä että et ole työkunnossa ja hommaa sairausloma hoitavalta lääkäriltä. Kun sairausloma on kestänyt tietyn ajan (onko se vuosi) voit hakea kuntoutustukea Kelalta ja sitten eläkettä. Eläkettä ei saa ilman lääkärintodistusta (tosin sitä ei saa aina silloinkaan). Toisena vaihtoehtona on hakeutua koulutukseen ja sitten sairauslomalle, jos ja kun et siellä pärjää.

      Toivottavasti saat asiasi kuntoon, neuvoja saat Kelasta, hoitavalta lääkäriltä jne.jne.

    • rahajooseppi
      • tuskin täällä enää

        tarvitaan. Halusin siitä huolimatta toivottaa sinulle voimia! Hölmösti sanottu, kai, mutta olen kumminkin hengessä mukana! :)

        Ei ole helppo tie tuokaan/tämäkään. Niin paljon tietoa ja aikaa ja jaksamista pitäisi olla. Kun sitä ei ole.

        Toivon (myös-muiden mukana) että asioillesi tulisi jonkinlainen järjestys, niin pian kuin on mahdollista.

        Älä luovuta!


      • mitä yrittää
        tuskin täällä enää kirjoitti:

        tarvitaan. Halusin siitä huolimatta toivottaa sinulle voimia! Hölmösti sanottu, kai, mutta olen kumminkin hengessä mukana! :)

        Ei ole helppo tie tuokaan/tämäkään. Niin paljon tietoa ja aikaa ja jaksamista pitäisi olla. Kun sitä ei ole.

        Toivon (myös-muiden mukana) että asioillesi tulisi jonkinlainen järjestys, niin pian kuin on mahdollista.

        Älä luovuta!

        Kela on kyllä puolellani ja olen kertonut lääkärilleni että olen sielläkin käynyt kysymässä asioistani.
        Katsoo vähän pitkään.....sitä työpöytäänsä.
        Vaan tuo ei millään tahtoisi antaa lisää lomaa, nyt olen aikeissa mennä pyytämään Kelasta omia tietojani, mitähän se sinne on oikein kirjoittanut.
        Aaaaaaaaaarhg.
        Kiitos sympatioista.


      • Lohikäärme52
        mitä yrittää kirjoitti:

        Kela on kyllä puolellani ja olen kertonut lääkärilleni että olen sielläkin käynyt kysymässä asioistani.
        Katsoo vähän pitkään.....sitä työpöytäänsä.
        Vaan tuo ei millään tahtoisi antaa lisää lomaa, nyt olen aikeissa mennä pyytämään Kelasta omia tietojani, mitähän se sinne on oikein kirjoittanut.
        Aaaaaaaaaarhg.
        Kiitos sympatioista.

        vaikka siellä "suuressa sairaalassa" lääkäri tarjois sulle Bepenteenia.Heh!


    • bubblebobble

      minä olin ensin pitkään sairaslomalla ja sitten lähettivät kelasta ihan itse työkyvyttömyyshakemuksen,johon nyt odottelen vastausta.pitäkeehän peukkuja!

    • Maroolofi

      Miksi haluat eläkkeelle? Eikö se ole sama mistä se vähä elämiseen tarvittava raha tulee? Yleensä ihminen pystyy hoitamaan omat asiansa, ellei ole vakavasti sairas tai päihdeongelmainen.

      t. 29-vuotias eläkkeestä fantasioiva.

    • riuttala76

      No pysyvästi eläkkeelle pääsin n.30-vuotiaana. En edes aluksi tiennyt siitä, sillä niihin aikoihin olin ihan poissa tästä maailmasta, psykoosissa, kun olin poltellut kannabista bongilla koko ajan kuukausia. Sit kävin jollain psykiatrilla ja yksi päivä se selasi papereitani ja sanoi et mullahan onkin pysyvä eläke. Sanoin et mitä? Soitin vielä eläkeyhtiö varmaan ja varmistin asian. Hyvänen aika että olin onnellinen!!!

      • riuttala76

        Niin no on mua sen jälkeen vielä mielisairaalassa pidetty ja ikävä kyllä eläkettäni hautoo yleinen edunvalvoja. Vaan eipähän ainakaan tarvitse mitään paperiasioita hoidella. Kaupassakin ruokatili 170e/kk, johon tupakkaa tai alkoholijuomia ei voi ostaa. Sain mä tos äskettäin siltä uuteen kannettavaani rahat. Ihme ettei kuittia vaatinut tositteeksi. Helppohan rahalla olisi ollut ryypätä, mut uutta tietokonetta olin haaveillut jo 6-vuotta. Onneksi viinan himo ei voittanut järjen ääntä sillä kertaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      378
      3680
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      209
      1803
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1384
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      151
      1260
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      895
    6. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      883
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      57
      870
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      850
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      49
      830
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      829
    Aihe