Syrjintää työpaikalla.

Allekirjoitan täysin tämän. On helppo liioitella todellisia sairauksiaan kuten selkäkipua, jalkakipua tai muuta vastaavaa jos työpaikan ilmapiiri mättää.
Nykysuomessakin ihmisin ollessa hieman erilainen kuin muut joutuu helposti vähintään syrjinnän kohteeksi. Olen huomioinut että työpaikoilla systeemi toimii yleensä niin, että yksi tai kaksi ihmistä saavat susta negatiivisen mielikuvan. He tuovat oman mielipiteensä julki muille työntekijöilleen, jolloin nämä muutkin ottavat saman asenteen tähän työntekijään. Liian usein tilanteeksi on itsellenikin tullut se, että muut vaikenevat kun mä menen lähelle ja kun poistun. Keskustelu taas jatkuu. Tässä hyvä esimerkki. Itse en ole nyt kriittisessä tilanteessa, koska työpaikalla on paljon ihmisiä ja osan heidän kanssaan on kiva olla tekemisissä.
Sen sijaan edellisessä työpaikassa työt tehtiin pääosin yksin sellaisina aikoina, kun työpaikoilla ei ollut muita. Eli toimin siivoojana. Tuolloin kävi myös niin, että yksi vastuuasemassa oleva henkilö ei oikein pitänyt minun tavastani ajatella ja puhua asioita, joten hän toimi niin että kourallinen muita siivoojia välttelivät seuraani ja puhuivat paskaa selän takana.
Tästä aiheutui se, että olin hyvin yksinäinen. Yksinäisyys toi pahaa oloa että masennusta. Masennus taas tuotti sen, että otin yhä enemmän ylitöitä ja tein kaiken mitä pyydettiin. Kun olin töissä. Tilanne tuntui vähän paremmalta, kuin se jos palasin kotiin.
Tästä aiheutui se, että olin syyskuun alusta joulukuun loppuun sairaslomalla. Toki taustalla oli paljon muitakin tekijöitä, mutta itse näen niin että jos työilmapiiri olisi ollut toisenlainen, mä en olisi tarvinnut ainakaan niin pitkää sairaslomaa.
Itse en täysin ole tietoinen miksi tietynlaista syrjintää tapahtuu. Omasta mielestäni olen rehti mies, joka puhuu vähän, mutta asiaa .Ja puhun suoraan, kuten nyt. Joka tapauksessa minä olen minä. En jaksa seurata jotain muotioikkuja. En kuntoile jatkuvasti ollakseni mahdollisimman hoikka vaan painan 120 kg ja olen siitä erittäin tyytyväinen. Se on kieltämättä eräs näistä asioista, joihin huomaan ihmisten kiinnittävän huomiota. Ja toisaalta mä joskus saatan hölöttää turhia, mutta luonteeseeni kuuluu se että kun mä jännitän niin mä en osaa aina ajatella mitä sanon joten saatan sekoilla sanoissani yms.
Palatakseni aiheeseen. Palasin siis tammikuussa työelämään. Aluksi töitä ei ollut, mutta otettuani luottamusmieheen yhteyttä töitä alkoi löytymään. HIeman työn aloittamisen jälkeen oli hoitoneuvottelu, jossa oli esimieheni ja hänen esimieheni, hoitava lääkäri että hoitaja.
Lääkärin toive oli se, ettei työviikko olisi pidempi kuin 37.5h/viikko. Ylempi esimies lähes painosti lääkäriä määräämään korkeintaan 30 h/viikko. Tästä aiheutui se, että siivojan palkalla 30 h/viikko tarkoittaisi 800 e/kk. Vain 8 kuukautta aiemmin, kun oli eri pomo. Pomo joka tarjosi ylitöitä ja hyviä kohteita tarkoitti sitä, että työtunnit olivat 40-50, joten tienasin helposti 1600 e/kk.
Hoitoneuvottelu tuotti mulle tavattoman suuren paniikin. En voinut irtisanoutua, koska olisin saanut 3 kuukauden karenssin. Se olisi tarkoittanut 3 kuukautta sossuluukulla, asuntolainaisena. Joten minulle tuli voimakas paniikki. Laitoin hakemuksia joka puolelle lähialueen yrityksistä. Näytti pahalta. Oli taantuma ja vaikka mitä.
Onneksi lähialueella toimiva meijerialan elintarvikealan yritys haki sesonkitekijöitä 100 kappaletta. laitoin haun sisään. Koska mulla oli aiempaa kokemusta meijereistä. Mä sain työpaikan ilman työhaastatteluja ja tilanne vakiintui. Verrattuna syksyyn tai jopa alkuvuoteen huomaan ettei nyt ole ollenkaan ongelmia. Vaikka minua jonkin verran ahdistaa se, että minua jonkin verran syrjitään edelleen. Silti mulla on tällä hetkellä jonkin verran työkavereita joiden kanssa tulen juttuun. Saan jutella rauhassa ja olla ihmisten keskuudessa.
Lisättäköön tähän vielä se, että oltuani 3.5 vuotta siivoojana, joka toimi lähinnä yksin lukuisissa kohteissa. Ja oltuani entinen nörtti. Alussa huomas, että tuntui oudolta jutella ihmisten kanssa. Oli outoa että ihmiset ottivat mut omaksen, vaikka osa toki syrjikin.
Yllättävintä on ollut se, että nuoret naiset suhtautuvat minuun sellasella stereotypia-asenteella, että koska mä olen ollut heille mukava, niin mä yritän päästä heidän kanssaan sänkyyn. Eivät tainneet huomata, että olin puhelias ja yritin olla mukava kaikille niin ikään kuin sukupuoleen katsomatta. Koska heillä on tällainen ikävä asenne, mä olen ottanut itse asenteekseni sen että antaa sitten olla. Joten lakkasin yrittämästä, tervehtimästä ja annoin vaan olla. Ei jaksa pelleillä.
Kiitos, oli kiva purkaa tuntojaan. Toivottavasti joku oppii tästä. Ja toivon myös paljon kommentteja tähän asiaan.

19

3692

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arvaaKuka

      mä lopetin työt syrjinnän takia, tuntui niin pahalta, ja ei ollu kiva esittää että kaikki ois hyvin..ku sattui niin paljon....vielä pitäis hakea työtodistus sieltä, ei kiinnostais yhtää mennä sinne enää..tänään tuli soitto toisesta työpaikasta...sinne siis haastatteluun!

      • Anonyymi

        Tuo on arkipäivää. Ikävintä oli kuulla yksi päivä eräältä ärsyttävältä ukolta että toinen kollegani tekee työt paremmin kuin minä. Vaikka hän on vain kesätöissä 🤣 Minä tässä se THE HENKILÖ olen. Ja kokenut. Tuo lärppäukko ei edes ole ollut samassa työympäristössä niin kauan kuin minä. Ei se mitään. Vein sille keksiä 🥰 Vihan voi voittaa vaan rakkaudella.

        Itse en jaksa kohauttaa olkiani moisille törpöille. Menkööt ja olkoot.

        Mukavat on mukavia ja inhottavat voi sopivasti sivuuttaa. Sellaiset jotka arvioi ja syrjii ulkonäön perusteella.

        Niin. Ei toi selkä ois ihan näin kipee jos ihmiset ois mukavia. Toiset meistä on herkempiä. Itse näen kyllä ikävät ristiriidassa itsensä kanssa olevat henkilöt ja miten paljon paskaa ne jauhaa aina kaikista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on arkipäivää. Ikävintä oli kuulla yksi päivä eräältä ärsyttävältä ukolta että toinen kollegani tekee työt paremmin kuin minä. Vaikka hän on vain kesätöissä 🤣 Minä tässä se THE HENKILÖ olen. Ja kokenut. Tuo lärppäukko ei edes ole ollut samassa työympäristössä niin kauan kuin minä. Ei se mitään. Vein sille keksiä 🥰 Vihan voi voittaa vaan rakkaudella.

        Itse en jaksa kohauttaa olkiani moisille törpöille. Menkööt ja olkoot.

        Mukavat on mukavia ja inhottavat voi sopivasti sivuuttaa. Sellaiset jotka arvioi ja syrjii ulkonäön perusteella.

        Niin. Ei toi selkä ois ihan näin kipee jos ihmiset ois mukavia. Toiset meistä on herkempiä. Itse näen kyllä ikävät ristiriidassa itsensä kanssa olevat henkilöt ja miten paljon paskaa ne jauhaa aina kaikista.

        Ja lisätäkseni, en jaksa vittuakaan enää välittää paskamaisista. Jos menee jo systemaattisen kiusaamisen puolelle niin sitten kerron esimiehelle.


    • Ratkaisu

      Helpottaisiko, jos pyytäisit tätä entistä työnantajaasi postittamaan työtodistuksesi.

    • Minä

      Itse olen nyt tällä hetkellä työsyrjinnän kohteena parasta aikaa.Tänä päivänä koin sen taas kerran ja lähdin töistä itkien.Esimieheni soitti ja kyseli perään mihin olin hävinnyt ja kerroin hänelle tilanteen.Näin ollen Tällä vikolla meillä on töissä loppuviikosta palveri kyseisen henkilön kanssa (johon tulee mukaan myös esimies ja kaupungin kautta työnantaja)Olen töissä kehitysvammaisten palvelutalossa ja jouduin työmatkallani onnettomuuteen joka johti sairaslomaan ja sen takia nyt tämä henkilö yrittää minua kostaa työpaikalla kun hän on joutunut tekemään minun työt.Eikä tämä ole vain ainut kerta mitä hän tätä harrastaa vaan koko aikana kun olen talossa töissä ollut hän on puhunut minusta p...tä selkäni takana.Nyt minulla on mtta täys ja takoitukseni on mennä laillista teitä asiassa eteenpäin koska kyseinen ihminen harrastaa rikollista toimintaa työpaikalla ,eli työpaikkasyrjintä on rikos.Tästä eteenpäin muistakaa otta elkää sitä koskaan sietäkö vaan ei muutakuin heti laillisesti asia eteenpäin.Kenenkään ei tarvitse semmosta sietää

      • kirurgi

        Työpaikkakiusaaminen on tässä yhteiskunnassa kuin syöpä, joka pitää leikata pois. Vasta sitten kun tällaiset kielteiset piirteet saadaan kitkettyä pois voidaan puhua työurien pidentämisestä. Hienoa, että et alistu!


    • suuri lastentarha

      Minäpä kerron mikä tuohon auttaa. Tiedostakaa että työkaverit EIVÄT ole kavereita. Työssä käydään tekemässä duunit palkkaa vastaan ja todellinen elämä on ihan muualla. Jos et täysin sulaudu tapettiin niin sinusta(kin) puhutaan, siis jos sinun olemassaolosi on ylipäänsä huomattu niin sinusta(kin) puhutaan. Eikä sen sitten tarvitse olla kummoinenkaan juttu jonkun yhden ihmisen suusta kun lammaslauma menee täysillä mukana. Ja jos olet jonkun mielestä tyhmä niin kaikki mitä teet tulee ihan yhtä tyhmänä pysymään heidän mielestään, mikään ei mene oikein vaikka jonkun muun tekemänä tai sanomana homma olisi ok. Millään tavalla et pääse mihinkään vaikuttamaan koska päätökset tehdään selkäsi takana sinua kuulematta, joten vaarallisena tienä pidän sitä että alettaisiin loputtomasti pohtimaan mitä pitäisi itsestä muuttaa jotta kaikille kelpaisi. Siinä poltatte itsenne loppuun.

      Eihän se kivaa tietenkään ole, mutta olet siellä tekemässä töitä etkä luomassa ihmissuhteita. Huomioikaapa huviksenne, joku on lähestulkoon aina tapetilla jollain tapaa. Voi olla että juoruajat eivät erityisen pahalla tarkoita mutta tottakai keskusteluun tulee tauko jos kohde saapastelee paikalle.

      Oikein jos olisi fiksu niin ei koskaan kertoisi mitään asioitaan kenellekään, säistä voisi puhua. Siis mitään. Saati sitten sellaisia mistä ei halua että juorutaan. Esimerkkinä: Minusta oli huvittavaa kun kysyin kahdenkesken erään ihmisen vointia ja hän sanoi että asia on selvinnyt mutta ei halua siitä puhua. No ei se mitään, kuulin sen taukohuoneessa sivusta sitten kumminkin joltain jolle henkilö oli halunnut puhua.

      Koska kuitenkaan kaikki eivät syrji, eli et ole kertakaikkisen luonnevikainen yksilö, eikä homma ole muuta kuin joidenkin irvistelyä selän takana eikä paisunut miksikään todelliseksi häirinnäksi, niin unohda koko juttu ja keskity duuniin, ja sen oikean, tärkeämmän elämän järjestämiseen työn ulkiopuolelle. Ilmapiirillä ja työkavereilla ei kannata päätänsä loputtomasti vaivata koska työpaikka ja työkaverit veisaavat sinustakin todellakin viis. Hyvinä aikoina voi kuvitella muuta mutta tiukan paikan tullen, ei niitä kiinnosta. Ei sinunkaan siis kannata juuri siihen elämän osa-alueeseen panostaa kuin sen verran kuin on välttämätöntä.

      • voi raukkoja

        Jou, huastelet ihan mun suulla. Työ"kamuihin" ei kantsi panostaa, suurin osa on täysin perseestä, joka solua myöten kateuden, kyräilyn ja kieroilun valtaamia ja se näkyy naamasta, kun lakkaa saamasta ...nimittäin iloa elämästä.


      • Yrittänyt

        Olen samaa mietä, tämä auttaa. "Tiedostakaa että työkaverit EIVÄT ole kavereita. Työssä käydään tekemässä duunit palkkaa vastaan ja todellinen elämä on ihan muualla."


      • Anonyymi

        Joo tämä on nähty. Mitä enemmän erilaisten ihmisten kanssa on ja joutuu olemaan niin sen vähemmän jaksaa paskasta enää välittää. Haistakoot paskat vaan 😆


    • Nalle7

      NImimerkki "Suuri lastentarha"

      Totta joka sana! Juuri näin!

      Helpottaa todellakin, kun muistaa:"Tiedostakaa että työkaverit EIVÄT ole kavereita. Työssä käydään tekemässä duunit palkkaa vastaan ja todellinen elämä on ihan muualla."

      Hyvin kirjoitettu!

    • ontahk

      Tuolla asenteella tässä on mentykin. Rahan takia lähinnä. Vitu''aa vaan kun joka päivä täytyy vängätä jostain työhön liittyvästä asiasta jos ei muuten niin hullut johtajat lukee jotain alan lehtiä ja yrittävät sitten niistä saamiaan ideoita tuoda työpaikalle.

      Yleensä ideat eivät oikeasti millään tavalla liity työntekoon tai ovat mahdottomia toteuttaa työn luonteen tai resurssien vuoksi. Siinä ne päivät menee kun töiden lisäksi kuuntelet kun joku apina hullunkiilto silmissä hokee jotain juuri oppimaansa slogania.

      On olemassa sanonta toisen miehen unelma on toisen miehen helvetti. Ymmärrän hyvin mistä sanonta on tullut.

    • hessu hei

      Monessa yrityksessä tuntuvat esimiehet olevan aika hampaattomia=haluttomia ottamaan selvää/olemaan selvillä ilmapiiristä tai jopa siitä kuka firman työt tekee. Työskentelen tällä hetkellä aika suuressa yrityksessä, jossa muutama kovaäänisempi työntekijä on päässyt jotenkin mielipidevaikuttajiksi. Meidän työpaikalla ei todellakaan ei ole helppoa olla jos ei tule jotenkin hyväksytyksi näiden kolmen tai neljän ihmisen silmissä, ja koska esimies kuuntelee näiden mielipiteitä muodostamatta lainkaan omaansa, on tästäkin moni joutunut lähtemään tai lähtenyt omasta halustaan. Nämä ns mielipidevaikuttajat ovat juuri sellaisia, jotka tuntuvat olevan omasta mielestään yrityksen kantavia voimia, mutta jos olisin yrittäjä en palkkaisi heistä yhtäkään, sitä luokkaa on työntekemisen taso. Keino millä voisi pärjäillä on muuntua sellaiseksi mitä ainakin itse inhoan olisi, että alkaisi vaan panetella ihmisiä ja heidän tekemisiään surutta vaikka ei niin asiasta tietäisikään. Mutta on helpottavaa päästä pois tästä yrityksestä, tai olen siis päättänyt lähteä, tälläisiä päiväkoteja löytyy kyllä vaikka ajat tiukat onkin.

    • hiljaisuudenrikkoja

      Pidämme keskustelupaneelin liittyen työpaikka syrjintään. Tarkoituksena olisi haastatella työpaikka syrjinnän kohteeksi joutuneita ihmisiä sekä asiantuntijan. Haastattelu tapahtuu Tikkurilan ammattikorkeakoulussa, Laureassa. Haastattelua videoidaan ja julkaistaan sosiaalisessa mediassa.

      Keskustelupaneelin tarkoitus on lisätä tietoisuutta työpaikka syrjinnästä ja uhrille koituvaa haittaa sekä syrjinnän kokeneille tietoa, mistä voi saada apua ja tukea.

      Toivomme, että saisimme työpaikka syrjinnän kohteeksi joutuneita ihmisiä mukaan keskustelupaneeliin. Jos kiinnostuit otathan yhteyttä s-postitse [email protected].

    • Anonyymi

      Mikään ei ole muuttunut. Tällaista se on edelleenkin 🤣 ja vielä pahempaakin toisinaan.

    • Anonyymi

      Paljon yleisempää on se että ihmiset piilottelevat sairauksiansa
      ja tautejansa. Jos kerrot vaivoistasi työpaikalla voi tulla potkut, syrjimistä.
      Uranousu tyssää jos työnantaja saa selville, että sinulla on krooninen terveydellinen ongelma.

    • Anonyymi

      Tämä on aivan totta 🤷‍♀️

    • Anonyymi

      Ja mitä esimies tekee? Ei mitään. Suosii tiettyjä ja sillä siisti.

      • Anonyymi

        Eli ammattitaidoton sekä epävarma sellainen työnjohto sortuu tuollaiseen. Pistän oikeitopolitiikan ja pössiyhtiöitten syyksi tämänpäivän työmorallin. Taidoton johtosaa huonoa tulosta. Metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan. Pienyrityksistä hounonjohtaja saa aikaiseksi turhia sairaupoissaoloja ja kannattavuuskärsii. Kuntaas hyvällä turhat sairaus päiviä ole lainkaan tuloshyvä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5580
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3557
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1672
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      206
      1656
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      78
      1102
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1088
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      819
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      818
    Aihe