Anafylaktinen shokki

shokkeilija

Sain tässä taannoin anafylaktisen shokin ja ambulanssilla sairaalaan. Kerta oli ensimmäinen koko elämäni aikana, enkä ole koskaan aiemmin tiettävästi ollut allerginen millekään. Vahva epäilys on, että kohtaus olisi tullut kalasta.
Onko kellään tietoa, saako tuon ensiavussa kirjoitetun potilaskertomuksen tms. itselle? pitääkö se pyytää, vai tuleeko mahd. postissa pyytämättä? Kun ei ole mitään aiemmin ollut, niin en tiedä, kertokaa viisaammat.

Lisäksi kaipaisin tieto muilta, jotka kokenee anafylaktisen shokin tai reaktion...onko tullut myöhemmin uudestaan jne.. Itseä pelottaa mahdollinen uusi kohtaus.

21

12101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anafylaktisen shokin

      seroquel lääkkeestä ja oli kauhea kokemus.Piti tilata ambulanssi kun luulin loppuni koittaneen.

      • hämmentynyt ihminen

        Millainen sinulla oli. Oliko ihottumaa tai mitään? minulla ei ollut edes ihottumaa tuli vaan outo hengen andistus kohtaus. onneksi sievisin siitä. :/


    • sannemari

      mulla iski anafylaktinen shokki talvella.. kesken keikan kaikki paikat täynnä palkoja ja kirkkaan puanisina, ei henki kulkenu, sen jälkeen oksentelua ja ripulit ambulanssiin ja pitkin sairaaloita.. sain 1,5 tuntia kohtauksen alkamisen jälkeen kortisonia eli hengenlähtö ei ollu lähellä. kohtaus kun alkaa ni samantien adrepiikki suoneen!!! mene puhumaan lekurille jotta saat piikin laukkuusi varmuudeksi valmiiksi.. mulle ei koskaan todettu mitään, lääkärit sano vaan että voi vitsi ku sulla oli ruokamyrkytys ja että olit kännissä.. noh, mitään en ollu ottanu, ja syöny mitä ennenkin.. voi tulla liikunnallisesta rasituksesta ja tämä tuli kesken tanssikeikan, eli henkihievärilllä mentiin 25min ja sitten iski! amb.kuskit vaan nauroivat kun tulivat hakemaan mua baarista. muija oksentaa stringit päällä -20c ulkona lämmintä asfaltilla.. no kai nauroivat ja sanoivat että vitun ämmä kävele nyt ambulanssiin. kerroin fiksusti minkä suustani ulos sain että jos nousen ylös, hengitys lamaantuu ja kurkku menee tukkoon että en pysty nousemaan,, ainut mikä pitää hapen likkumisen ja kurkun auki on jääkylmä maa.. kuskit nostivat väkisin ja huusivat että elä nyt viitti, ja siinä se. taju kankaalle 3sek nousemisesta naama asfalttiin ja siitä sitten uudelleensyntyminen... ambulanssissa paskat housuun ja kuskit huusi vaan että oota ny vittu ennen ku paskot. ja mä oon siinä happinaamarissa kyyneleet poskilla, paskat housuissa eikä pojilla ollut tietoakaan adrenaliinista. eikä hoitajilla. haukkuivat juopoksi, narkkariksi ku luulivat että nukun ku oikeesti en pystyny liikkumaan vaikka kuulin ja ymmärsin kaiken.. eikä lääkäri.. ihmetteli vaan jälkikäteen. onneksi poikaystävän äiti on lääkäri ja sain siltä adrepiikin laukkuun. siinä hommassa lähtee tytöt henki. piikki laukkuun!!!

      • alkup.

        Kuulostaa aivan järkyttävältä kokemukselta :(. Minä sain lääkäriltä heti reseptin epipeniin, ja se todellakin kulkee nyt joka paikassa mukana.
        Tuo oli kyllä hirveää, kun ei itsellä mitään tietoa siitä mitä nyt tapahtuu. Ystäväni vei minut sairaalaan ja minulla oli tajuttomuus myös lähellä..sairaalaan ehdittiin kuitenkin onneksi ajoissa. Naama aivan turvoksissa ja nenä tukossa..kurkku oli juuri umpeutumassa, mutta onneksi, onneksi tuttu ambulanssikuski huomasi meidät (itseasiassa ystäväni, koska minua hän ei enää tuntenut, kun niin turvoksissa) sairaalan käytävällä. Samantien tippa, adrenaliini, kortisoni ja myöhemmin vielä vähän lisää ja lisäksi myöhemmin vielä suun kautta jotain nestemäistä lääkettä ja vielä tabletti. Pelästytti kyllä kunnolla.
        Haluaisin itselleni tosiaan tuon epikriisin, kun olisi kiva tietää, kuinka huonolla jamalla oli esim. verenpaineet jne.

        Sinulle ei ole kuitenkaan uusiutunut tuo sokki vielä koskaan? Käsittääkseni uusiutumisen riski on aika kova ja itse vähän tuota uusiutumista pelkäänkin, kun olen kuullut että tulisi joka kerta rajumpana ja etenisi nopeammin..minulla eteni nytkin niin nopeasti, että jos vielä nopeammin etenee on kyllä henki veke. Paitsi onneksi on tuo ensiapu itsellä mukana, mutta antaa käsittääkseni vain ns. lisäminuutteja.


      • Finland densa

        Minusta se on ihan järkyttävää, että jos edes epäillään ihmisen olevan laillisen päihteen vaikutuksen alaisena, niin tällöin ei mitään muuta syytä enää edes haeta. "kuolkoot sinne putkaan". ...ja kerran kun on saanut alkoholista jonkin merkinnän papereihinsa terveydenhuollossa, niin kaikissa ongelmissa ohjataan katkolle, oli se sitten sydänvaivat tai silmä puhki.
        Alkoholinkäyttäjällä ei ole mitään oikeuksia tässä maassa.


    • kuuluu sinulle,

      voi olla että joudut sen pyytämään ellet sopinut lähtiessäsi sen kotiin toimittamisesta.
      Minulla on aina adrenaliinikynä mukanani

    • oli kerran

      anafulaksiaa, en sentään shokkiin mennyt, itsekseen meni sitten ohikin. Mutta tiedän tasan tarkkaan mistä tulee, niin vältän sitä.

      • Astmaatikko....

        Hankkikaa EpiPen ja SOS-passiranneke. Ranneke juuri sen takia, että ambulanssimiehistö tietää, mikä teillä on vaikka te pyörtyisitte. Rannekkeen sisälle voitte laittaa henilötietonne ja lääkityksenne paperinpalalle. Olen itse joutunut sairaalaan shokin saatuani.

        On ärsyttävää, ettei anafylaktisen shokin saanutta uskota. Yritin tilata shokin saaneelle ystävälleni ambulanssin (annettuani ensin EpiPenin), mutta hätäkeskuksen nainen ämpyili ja jouduin vääntämään asiasta puhelimessa. Lopulta sain ambulanssin tilattua. Ihmeellistä, että ambulanssin saaminen on noin vaikeaa!


      • allergisen äiti
        Astmaatikko.... kirjoitti:

        Hankkikaa EpiPen ja SOS-passiranneke. Ranneke juuri sen takia, että ambulanssimiehistö tietää, mikä teillä on vaikka te pyörtyisitte. Rannekkeen sisälle voitte laittaa henilötietonne ja lääkityksenne paperinpalalle. Olen itse joutunut sairaalaan shokin saatuani.

        On ärsyttävää, ettei anafylaktisen shokin saanutta uskota. Yritin tilata shokin saaneelle ystävälleni ambulanssin (annettuani ensin EpiPenin), mutta hätäkeskuksen nainen ämpyili ja jouduin vääntämään asiasta puhelimessa. Lopulta sain ambulanssin tilattua. Ihmeellistä, että ambulanssin saaminen on noin vaikeaa!

        Meillä kulkee jo epipen mukana syystä että allergiset reaktiot ovat tyttärellä niin voimakkaista, ettei sitä sukulaisetkaan oikein usko kun eivät tunne asiaa. Mutta pakko se on uskoa kun omin silmin näkee, miten voi hyönteisenpistoskin, esimerkiksi alkukesän hyttysen pistos, näyttää siltä kuin olisi ollut koko käsi tunnin ampiaispesässä pisteltävänä ja nousee kuume. Siis voimakas verenkierron estävä turvotus joka ei laske. Jälkikäteen annetut antihistamiinit ja kortisonit eivät enää vaikuta siinä tilanteessa yhtään. Eikä hyttyset ainoa allergisen reaktion aiheuttaja.

        Asiassa pelottaa eniten se, että jos jokin allergiaa aiheuttava sattuu tukkimaan niitä hengitysteitä ja reaktio tulee jälkijunassa lapsen nukkuessa, vaivihkaa kuten usein onkin käynyt niin että reaktio tulee ennakoimattomaan aikaan, joskus useita tunteja jälkeenpäin. Ödeema voi silti kehittyä minuuteissa, ärsytysalueelle tai kasvojen alueelle. Lapsihan voi teoriassa tukehtua allergisen reaktion aiheuttamaan ödeemaan, joten tarkkana pitää äidin pysyä ilman muuta. Onneksi sentään yksi tk-lääkäri käsitti asian vakavuuden ja asiaa tutkitaan nyt hieman tarkemmin ja laajemmin.

        Mitähän pidetään rajana sille, että saa tuon sos-passirannekkeen? Täytyykö ensin käydä teho-osastolla puolikuoliaana, jotta asia on tarpeeksi uskottava, vaikkei kyseessä olisi varsinaisesti anafylaktinen shokkitila, vaan yhtä hengenvaarallinen allergiareaktio?


      • Suomen Punainen Risti
        allergisen äiti kirjoitti:

        Meillä kulkee jo epipen mukana syystä että allergiset reaktiot ovat tyttärellä niin voimakkaista, ettei sitä sukulaisetkaan oikein usko kun eivät tunne asiaa. Mutta pakko se on uskoa kun omin silmin näkee, miten voi hyönteisenpistoskin, esimerkiksi alkukesän hyttysen pistos, näyttää siltä kuin olisi ollut koko käsi tunnin ampiaispesässä pisteltävänä ja nousee kuume. Siis voimakas verenkierron estävä turvotus joka ei laske. Jälkikäteen annetut antihistamiinit ja kortisonit eivät enää vaikuta siinä tilanteessa yhtään. Eikä hyttyset ainoa allergisen reaktion aiheuttaja.

        Asiassa pelottaa eniten se, että jos jokin allergiaa aiheuttava sattuu tukkimaan niitä hengitysteitä ja reaktio tulee jälkijunassa lapsen nukkuessa, vaivihkaa kuten usein onkin käynyt niin että reaktio tulee ennakoimattomaan aikaan, joskus useita tunteja jälkeenpäin. Ödeema voi silti kehittyä minuuteissa, ärsytysalueelle tai kasvojen alueelle. Lapsihan voi teoriassa tukehtua allergisen reaktion aiheuttamaan ödeemaan, joten tarkkana pitää äidin pysyä ilman muuta. Onneksi sentään yksi tk-lääkäri käsitti asian vakavuuden ja asiaa tutkitaan nyt hieman tarkemmin ja laajemmin.

        Mitähän pidetään rajana sille, että saa tuon sos-passirannekkeen? Täytyykö ensin käydä teho-osastolla puolikuoliaana, jotta asia on tarpeeksi uskottava, vaikkei kyseessä olisi varsinaisesti anafylaktinen shokkitila, vaan yhtä hengenvaarallinen allergiareaktio?

        sospassia myy SPR, ei niitä sairaalasta saa. niitä on rannekkeina ja kaulaketjuina ja kortteina esim. lompakkoon


      • Finland Denso
        Astmaatikko.... kirjoitti:

        Hankkikaa EpiPen ja SOS-passiranneke. Ranneke juuri sen takia, että ambulanssimiehistö tietää, mikä teillä on vaikka te pyörtyisitte. Rannekkeen sisälle voitte laittaa henilötietonne ja lääkityksenne paperinpalalle. Olen itse joutunut sairaalaan shokin saatuani.

        On ärsyttävää, ettei anafylaktisen shokin saanutta uskota. Yritin tilata shokin saaneelle ystävälleni ambulanssin (annettuani ensin EpiPenin), mutta hätäkeskuksen nainen ämpyili ja jouduin vääntämään asiasta puhelimessa. Lopulta sain ambulanssin tilattua. Ihmeellistä, että ambulanssin saaminen on noin vaikeaa!

        Eihän "hyvinvointivaltiossa" katsos kukaan voi sairastua, paitsi itseaiheuttamalla dokaamalla tai vetämällä kaikkia maailman nappeja. Ei kiinnosta heitä.


      • kaltyt
        Astmaatikko.... kirjoitti:

        Hankkikaa EpiPen ja SOS-passiranneke. Ranneke juuri sen takia, että ambulanssimiehistö tietää, mikä teillä on vaikka te pyörtyisitte. Rannekkeen sisälle voitte laittaa henilötietonne ja lääkityksenne paperinpalalle. Olen itse joutunut sairaalaan shokin saatuani.

        On ärsyttävää, ettei anafylaktisen shokin saanutta uskota. Yritin tilata shokin saaneelle ystävälleni ambulanssin (annettuani ensin EpiPenin), mutta hätäkeskuksen nainen ämpyili ja jouduin vääntämään asiasta puhelimessa. Lopulta sain ambulanssin tilattua. Ihmeellistä, että ambulanssin saaminen on noin vaikeaa!

        Ensimmäinen ajatus siitä hätäkeskuspäivystäjästä: idiootti! Sillä koulutuksella tulee ymmärtää, että jos on jo adrenaliinit pistetty, on kyseessä todennäköisesti hätätilapotilas. Ei se Epipenin itseensä pistäminen niin kivaa ole eikä siitä saa mitään kicksejäkään! Itse sanon aina, jos huomaan allergisen reaktioni menevän normaalia pahemmaksi, että olen pistänyt adrenaliinin, tarvitsen (todennäköisesti) jatkohoidon sairaalassa. Ja aina on ambulanssi tullut.


    • täytyy...

      aina saada itselle. Ei se automaattisesti tule , mutta pyydä niin saat.

    • asia on..

      Että otat yhteyttä omalle terkkarille sopiaksesi allergia testaamisesta, mainitset tapauksesta ja paperi siitä menee omalle lääkärille. Se potilaskertomus ei välttämättä kerro sinulle syytä miksi se allerginenreaktio tuli, siellä hoidetaan oireita kuten ambulanssissakin ja varmaan nytkin siis itse ongelman perimmäinen syy ei ole selvillä vaikka selkeä oirea on jota voitiin hoitaa.

      Vältät näin turhan oman pähkäilyn tässä asiassa. Sinulla on oikeus kaikkiin itseäsi ja lapsia koskeviin potilaskertomuksiin.

      • vielä että..

        Mitä söit erityisesti sinä päivänä niin siitä tosiaan voi sitä syytä hakea tähän asiaan. Itselläni on lievä anafylaktinenshokki tullut kerran aikuisiällä ja muutama vuosi sitten. Söin jotain suklaapatuppaa missä on sitä jotain maapähkinää ja oireet tuli: Käsivarsiin paukamia, henkeä alkoi ahdistaa hieman, samoin naamaan turvotusta ja kaulalle. Mulla on astma johon lääkitys, otin varmuuden vuoksi heti yhden suihkeen. Olin silloin autossa parkissa ja aattelin että jos huonosti käy niin ei kun retkauttaa ittensä ulos autosta noin niin varmuuden vuoksi maahan maakaamaan kun ihmisiä oli lähitöllä niin kyllä joku siihen reakoi ja sitten jos voi niin soittaa heti 112:een.

        Silloin kun on yksin jos vakavempi terveydellinen uhka tulee niin ei kannata jäädä jos mahdollista niin yksin jonnekkin, kukaan ei silloin huomaa! Voi mennä naapuriin, pihalle ulos kännykän kanssa. Mutta riippuen tilanteesta toki, avaa edes kotinsa oven niin siinä säästyy aikaa kans koska ovea ei tarvitse sitten murtaa auki. Mahdolliseen oven murtoon voi tarvita paloautonkin apua ja kestätäähän se taas minuutteja sijainnista riippuen. Ambulansseissa on kevyt murtoväline mutta ei niillä kaikkea avata.

        Tuli vähän jo ns ohi aiheenkin mutta kiva on valistaa :)


      • Finland Denso
        vielä että.. kirjoitti:

        Mitä söit erityisesti sinä päivänä niin siitä tosiaan voi sitä syytä hakea tähän asiaan. Itselläni on lievä anafylaktinenshokki tullut kerran aikuisiällä ja muutama vuosi sitten. Söin jotain suklaapatuppaa missä on sitä jotain maapähkinää ja oireet tuli: Käsivarsiin paukamia, henkeä alkoi ahdistaa hieman, samoin naamaan turvotusta ja kaulalle. Mulla on astma johon lääkitys, otin varmuuden vuoksi heti yhden suihkeen. Olin silloin autossa parkissa ja aattelin että jos huonosti käy niin ei kun retkauttaa ittensä ulos autosta noin niin varmuuden vuoksi maahan maakaamaan kun ihmisiä oli lähitöllä niin kyllä joku siihen reakoi ja sitten jos voi niin soittaa heti 112:een.

        Silloin kun on yksin jos vakavempi terveydellinen uhka tulee niin ei kannata jäädä jos mahdollista niin yksin jonnekkin, kukaan ei silloin huomaa! Voi mennä naapuriin, pihalle ulos kännykän kanssa. Mutta riippuen tilanteesta toki, avaa edes kotinsa oven niin siinä säästyy aikaa kans koska ovea ei tarvitse sitten murtaa auki. Mahdolliseen oven murtoon voi tarvita paloautonkin apua ja kestätäähän se taas minuutteja sijainnista riippuen. Ambulansseissa on kevyt murtoväline mutta ei niillä kaikkea avata.

        Tuli vähän jo ns ohi aiheenkin mutta kiva on valistaa :)

        Ei kannata makaamaan mennä. Mieluummin vaikka istumaan ja nojaamaan siihen auton kylkeen. Jos maassa makaa, niin ihmiset kiertää kaukaa "siinä on taas yks juoppo sammunut". Tästä oli joku demonstraatio järjestetty oikein jossakin, niin tosiaan, ihmiset käänsivät päänsä pois "en huomannut mitään, en nähnyt mitään, minua ei voida syyttää, jos se onkin vaikka juoppo ja kuolee tuonne".
        Itse ei ole tuohon tullut syyllistyttyä vaan kaikenkuntoisia ihmisiä nostanut pystyyn ja jos on kunto riittänyt etenemiseen, niin jonkin aikaa seurannut että pääsee sinne mihin on menossa, tai sitten vienyt autolla sairaalaan, tai tilannut hätäkeskuksesta auton.


    • AR

      Minä myöskään en millekkään aijemmin allerginen vaan kuinkas kävikään. Otin närästyslääkkeen patokontroll ihan uusi lääke käsikauppatavaraa.
      Meni lääkkeenotosta noin 5tuntia kun alko tapahtua. Ensin kutisi kurkku, korvat ja silmät. Sitten se helvetti alkoi. Noin 3sekuntia siitä aloin kutisemaa kauttaaltaan ja nousi paiseita, olin aivan kirkuvan punainen, läikikäs. Sitten homma nousi kurkkuuni että oli jo nielu turpoomassa. Onnex tuli ambulanssi joka antoi ensiavun mutta sairaalaan minutkin kuljetettiin! Ekä kerta ja kyllä on niin etten ota mitään uutta lääkettä. Kyseisellä hetkellä olin "kylpylässä"! Mun onnex sillä olisin koittanut kotona selvitä yksin ja niin olisin tukehtunut kotiini.
      Lääkäri sanoi että seuraavan kerran se on sitten nopeampi reaktio ja kurkku turppoo hetkessä. Sain sen epipen jutun jotta saa heti avun. Pelottaa täälläkin!

    • En pelkää!!?

      Minulla itselläni on pahalaatuinen ampiaisallergia, joka aiheuttaa joka ikisella kerralla anafylaktisen shokin. Minulla on mukana aina epiPen- kynä, joka on "henkeni pitimenä" jos näin voisin sanoa. Tästä kynästä tulee sivuoireita, jotka eivät ole ihan mukiinsa meneviä.

    • Ampiainen75

      Minua pisti ampiainen 3.8.2012 ja heti alkoi kutina, huulien puutuminen ja hengityksen lamaantuminen (happisaturaatio laski 98:sta 92:een). Tilasin ambulanssin vajaa 10 min pistoksesta ja hätäkeskus tiesi heti laittaa lanssin tulemaan kysymättä. Adrenaliinia 3 kertaa reiteen ja kortisoonia suoneen ja olin sairaalassa tarkkailussa 16 h. Lanssi henkilöstö laittoi heti paikalle saapuen lisähappea "viikset", tipan ja EKG piuhat.. Nykyään kannan mukana EPIPEN kynää, jonka lekuri mulle määräsi.. Joo eli ampiaisten kanssa kannattaa olla varovainen! Ensiapuun kun pääsin, niin siellä oli samaan aikaan n. 10 v poika valvonnassa, jota oli pistänyt 7 ampiaista. Jälkioireiden takia palasin sairaalaan 3 päivää pistoksesta ja silloin ensiavussa oli pieni 3v tyttö jota oli ampiainen pistänyt 5 kertaa..

    • Jukka10000

      Anafylaktinen shokki 2011. Ensin turposivat silmät yksi kerrallaan,sen jälkeen kieli niin,että puhe ja hengitys vaikeutuivat. Sairaalaan, adrenaliinia ja kortisonia vuorotellen suoneen. Kuus tuntia unta ja kaikki rupes olemaan kunnossa.
      Edellinen kerta 7 vuotta aikaisemmin. Vastaava hoito auttoi. Syystä ei tietoa.

    • vompsu

      Vastaava kuin Jukka 10000. Nimenikin on myös Jukka. Samat oireet,samoilla hoidoilla ohi,tosin aikaa meni n. 12 tuntia. Ei uusiutunut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2301
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      64
      1514
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1286
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe