Tarvitseeko paikkakuntalainen alle 18-vuotias kalastuslupaa utsjoella?

Chabaduu

Joo elikkäs alle 10 vuotias pikkuveljeni tuli tänään kotia ja juoksi luokseni kertoen että hän kävi isänsä kanssa ostamassa itsellensä kalastusluvat (kalastuksenhoitomaksu 20e). Olen itsekin asunut syntymästä asti, vuodesta -94 elikkä olen itsekin vielä alaikäinen, utsjoella enkä koskaan ole tarvinnut kalastuslupaa minkäänlaiseen kalastukseen, joten aloin heti ihmettelemään kuulemaani. Kysyin sitten että mistä hän ja "iskä" olivat ostaneet luvat ja vastaukseksi sain "rktl:ltä" (riista- ja kalatalouden tutkimuslaitokselta). Yritin sitten etsiä tietoa netistä mistä sitä en lopulta löytänyt, ja hetken päästä sain jostain käsiini tämmöisen "teno info" vihkosen jossa luki 'Kalastuksenhhoitomaksu'-artikkelin alla näin:

"Kalastuksenhoitomaksu on 20e kalenterivuodelta ja se on voimassa koko Suomessa. Kalastuksenhoitomaksun voi maksaa myös seitsemän vuorokauden kalastusjaksolle, jolloin hinta on 6 e. Kalastuksenhoitomaksu on henkilökohtainen. MAKSUVELVOLLISIA OVAT 18-65 VUOTIAAT."

Tuon lisäksi vielä pitäisi olla itse kalastuslupa?
Oma versioni tuosta oli tähän asti ollut että maksuvelvollisia ovat kaikki yli 16 vuotiaat mutta liekkö se sitten muutettu.

Mitä mieltä te olette? Tarvitseeko alaikäinen koko ikänsä Utsjoella asunut kalastuslupia tenon-, utsjoen- tai kevojoen rannalta perhoa/lippaa heitellessä mimmosia lupia, tai lupia ollenkaan?

5

1942

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Piera!

      ostaa lupaa. Itse kun asuin ja vietin lapsuuteni Ivalossa kalastin siellä kun täällä Inarin alueella ei tarvinut ostaa muita lupia paitsi valtionkalastuksenhoitomaksun 18-65 vuotiaat varmasti siellä Utsjoella on sama laki paikkakunnalla kuin Inarissa

      • niitä

        lupia kannata kenenkään ostaa.
        ostaa vasta sitten kun tulee tarkastaja.
        hyvällä tuurilla voi kesän kalastella ilmatteeksi.


    • MW2pelaaja

      Ite en ainakaa oo ikinä hommannu

      • jokikalastaja

        Katso esim. maa-ja metsätalousministeriön sivuilta: kalastus. Onkiminen ja pilkkiminen on ilmaista kaikille. Viehekalastukseen tarvitset valtion kalastuksenhoitomaksun ja läänikohtaisen kalastusmaksun, jos olet 18-64 vuotias (molemmat luvat). Tämän tietysti tiedätkin jo tässä vaiheessa kesää, mutta laitoin nyt :)


    • ...

      ei tartte jos on alaikänen ja jollei ole mikään lohipitoinen vesistö.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1858
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1798
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1771
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1567
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1112
    Aihe