Aurinkokeräimillä säästää mitättömän vähän

puita ja lämmitystyötä

Suunnittelin ,että laitan aurinkokeräimet katolle ja liitän ne 2000 litran lämminvesivaraajaani.

Ajattelin säästäväni puita ja lämmitystyötä aurinkolämmöllä.

En ole kuitenkaan keräimiä laittanut, koska käyttöveden lämmittämiseen puuklapeilla 3 vrk välein kesäaikana, ei tunnu raskaalta hommalta. Eikä klapejakaan kulu kuin 4 sylillistä eli 100 ltraa. Puukattila saa olla kylmillään 2, 5 vrk.
2 aikuista ja 2 teiniä, joten suihkun käyttössä ei säästellä.

Suoralla sähköllä tai öljylämmityksellä , ymmärrän aurinkolämmitysen käytön.
Aurinkoisena kuumana päivänä tuntuu hullulta lämmittää kattilaa kalliilla energialla.

68

32349

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lämpöaalto

      Aurinkokennot sopivat parhaiten 300 - 1000 litran varaajiin (kuten savupiippuvaraajat). Toisaalta niiden käyttäjäkuntakin on hieman erilainen; aurinkolämpö on lähes huoltovapaa kun taas tulisijat sopivat ensisijaisesti niille jotka ovat esim. eläkkeellä eli aika ei muuten kulu helposti.

    • auringolla

      Kyllä tänä kesänä on kaksi henkeä lämmittänyt suihkuveden aurinkoenergialla,kaukaa viisaana laitoin jo 1978 5000 litran varaajan jota nyt lämmitän auringolla, tänä kesänä on energiaa tullut 2560 kwh kahdella panelilla.Jos laskutaito riittä niin voi päätellä kauanko panelien (1000 ekua) kuoletus kestää.

      • lämpimät vedet

        Tulee öljylläkin aika halvaksi.

        Meillä menee öljyä 10 litraa viikossa kesällä. SIinä on kaikki suihkuttelut ja astianpesukone joka on kuumavedessä kiinni.

        Se on 6 euroa viikko.

        Kun ketään ei ole kotona menee öljyä 4 litraa viikossa. Se on kyllä ihan hukkaa.

        Mutta 2,40 euroa per viikko. Eipä pelota.


        EIpä tuolla hinnalla kannata aurinkopaneelit kun niiden lämpöä ei voi edes taata...


      • linkki aurinkopaneelista
        lämpimät vedet kirjoitti:

        Tulee öljylläkin aika halvaksi.

        Meillä menee öljyä 10 litraa viikossa kesällä. SIinä on kaikki suihkuttelut ja astianpesukone joka on kuumavedessä kiinni.

        Se on 6 euroa viikko.

        Kun ketään ei ole kotona menee öljyä 4 litraa viikossa. Se on kyllä ihan hukkaa.

        Mutta 2,40 euroa per viikko. Eipä pelota.


        EIpä tuolla hinnalla kannata aurinkopaneelit kun niiden lämpöä ei voi edes taata...

        http://www.solotek.dk/Page6.html


      • valintani
        lämpimät vedet kirjoitti:

        Tulee öljylläkin aika halvaksi.

        Meillä menee öljyä 10 litraa viikossa kesällä. SIinä on kaikki suihkuttelut ja astianpesukone joka on kuumavedessä kiinni.

        Se on 6 euroa viikko.

        Kun ketään ei ole kotona menee öljyä 4 litraa viikossa. Se on kyllä ihan hukkaa.

        Mutta 2,40 euroa per viikko. Eipä pelota.


        EIpä tuolla hinnalla kannata aurinkopaneelit kun niiden lämpöä ei voi edes taata...

        Jep, asialle lähdin jo sillä tiedolla että rahaa se ei tuo.
        Vesitilaa 1000 litraa. Tyhjiöputkia 72kpl. Asennus omakätisesti.
        Kuoletusaika on varmaankin ääretön, mutta tärkeintä on se että se tuottanee oman valmistusnergiansa verran takaisin ja antaa puunkantovapaita päiviä kesällä.

        Kyllä se tulee varmaan tässä maassa olemaan aina niin että valtio ei tule mukaan talkoisiin kuten esimerkiksi ruotsissa tai saksassa. Talkoista tässä kuitenkin puhutaan. Klapien pienpoltto kun ei kuitenkaan mitään viherpiipertelyä ole, vaikka hiilidioksidin suhteen onkin neutraali ja öljyn käytössä on tunnetut painotukset ja vaikutukset taustalla. Mikään treehuggeri en ole, mutta tällaiset mahdollisuudet käytän mielelläni. Samalla investoinnilla ois käyny etelässä parikin kertaa mutta kun omassa arvomaailmassa omien toimien kokonaisvaikutuksella on suuri merkitys, valinnasta jäi hyvä mieli. Klapeja, ylivuotisiksi kuivattuina, menee melkoinen kasa vuodessa, mutta 200 neliön talossa öljyn kulutus on jäänyt nyt alle 300 litran vuodessa. Kolme henkeä asuttaa.
        Ottamatta huomioon kuljetuksien päästöjä, pelkässä energiamäärässä olen melko lähellä sitä että aurinko kompensoi käytetyn öljymäärän vuodessa. Eli olisiko hiilidioksidineutraali oikea sana kuvaamaan lämmitysjärjestelmää?

        Investoin samalla dataloggeriin josta saan aika selkeät käyrät viikoittain exceliä apuna käyttäen, 9000 vuorokauden ajalta. Se tallentaa siis arvot 5 minuutin välein, 2Gt muistiin. Pumppu on mallia taajuusmuuttajalla, eli siirtonesteen pyöritys on tilanteen mukaan optimoitu.

        Rikastumaan tälläkään ei pääse. Harrastelua tää kuitenkin vaan on. Mielenkiintoinen projekti ja toivottavasti kestää pari kymmentä vuotta. Uusiutuvaan energiaan olisi paljonkin potentiaalia, mutta niin kauan kun se ei ole korporatoitavissa, politiikka tulee sitä hillitsemään. Harmillisen paljon energiapotentiaalia makaa jätteenä.


      • jorta3L
        valintani kirjoitti:

        Jep, asialle lähdin jo sillä tiedolla että rahaa se ei tuo.
        Vesitilaa 1000 litraa. Tyhjiöputkia 72kpl. Asennus omakätisesti.
        Kuoletusaika on varmaankin ääretön, mutta tärkeintä on se että se tuottanee oman valmistusnergiansa verran takaisin ja antaa puunkantovapaita päiviä kesällä.

        Kyllä se tulee varmaan tässä maassa olemaan aina niin että valtio ei tule mukaan talkoisiin kuten esimerkiksi ruotsissa tai saksassa. Talkoista tässä kuitenkin puhutaan. Klapien pienpoltto kun ei kuitenkaan mitään viherpiipertelyä ole, vaikka hiilidioksidin suhteen onkin neutraali ja öljyn käytössä on tunnetut painotukset ja vaikutukset taustalla. Mikään treehuggeri en ole, mutta tällaiset mahdollisuudet käytän mielelläni. Samalla investoinnilla ois käyny etelässä parikin kertaa mutta kun omassa arvomaailmassa omien toimien kokonaisvaikutuksella on suuri merkitys, valinnasta jäi hyvä mieli. Klapeja, ylivuotisiksi kuivattuina, menee melkoinen kasa vuodessa, mutta 200 neliön talossa öljyn kulutus on jäänyt nyt alle 300 litran vuodessa. Kolme henkeä asuttaa.
        Ottamatta huomioon kuljetuksien päästöjä, pelkässä energiamäärässä olen melko lähellä sitä että aurinko kompensoi käytetyn öljymäärän vuodessa. Eli olisiko hiilidioksidineutraali oikea sana kuvaamaan lämmitysjärjestelmää?

        Investoin samalla dataloggeriin josta saan aika selkeät käyrät viikoittain exceliä apuna käyttäen, 9000 vuorokauden ajalta. Se tallentaa siis arvot 5 minuutin välein, 2Gt muistiin. Pumppu on mallia taajuusmuuttajalla, eli siirtonesteen pyöritys on tilanteen mukaan optimoitu.

        Rikastumaan tälläkään ei pääse. Harrastelua tää kuitenkin vaan on. Mielenkiintoinen projekti ja toivottavasti kestää pari kymmentä vuotta. Uusiutuvaan energiaan olisi paljonkin potentiaalia, mutta niin kauan kun se ei ole korporatoitavissa, politiikka tulee sitä hillitsemään. Harmillisen paljon energiapotentiaalia makaa jätteenä.

        On kaksi tapaa tarkastella aurinkokeräinten taloutta.
        Investoinnin takaisinmaksumallilla se ei oikein houkuttele.

        Pääomasijoituksena asia onkin jo mielenkiintoista.
        Itselläni säästyy n. 500 litraa vuodessa öljyä joka = n. 500 ekua.
        Sijoitukselleni 6900 euroa tuleekin jo yli 5%:n vuosituotto. Pankkikorko eikä rahasto tai osakesijoitus anna yhtä varmaa tuottoa. Eikä sijoitus häviä nollille niin kuin arvopapereissa saatta käydä, on kokemusta siitäkin.
        .


      • Anonyymi
        jorta3L kirjoitti:

        On kaksi tapaa tarkastella aurinkokeräinten taloutta.
        Investoinnin takaisinmaksumallilla se ei oikein houkuttele.

        Pääomasijoituksena asia onkin jo mielenkiintoista.
        Itselläni säästyy n. 500 litraa vuodessa öljyä joka = n. 500 ekua.
        Sijoitukselleni 6900 euroa tuleekin jo yli 5%:n vuosituotto. Pankkikorko eikä rahasto tai osakesijoitus anna yhtä varmaa tuottoa. Eikä sijoitus häviä nollille niin kuin arvopapereissa saatta käydä, on kokemusta siitäkin.
        .

        Mnä olen auringolla lämmitttänyt 40 putkea käytöveden esilämmitys ja uimallas kyllä katolta ontullut parhailaan 60 ateista vettä öljy yhtö kyseli miiten teillä menee noin vähän öljyä kysyi paljonko pitäisi mennä sanoivat 3000-4000 minulla meni15 vuoden aikan keskimäärin 2000 litraa kysyin paljonko pitäisi mennä 3000-4000 litraa
        kyllä aurinko takavuosina lämmitti hyvin mutta nyt on huonontunut pilvisyyden takia.
        ei ihan huono sijoitus.


      • Anonyymi
        valintani kirjoitti:

        Jep, asialle lähdin jo sillä tiedolla että rahaa se ei tuo.
        Vesitilaa 1000 litraa. Tyhjiöputkia 72kpl. Asennus omakätisesti.
        Kuoletusaika on varmaankin ääretön, mutta tärkeintä on se että se tuottanee oman valmistusnergiansa verran takaisin ja antaa puunkantovapaita päiviä kesällä.

        Kyllä se tulee varmaan tässä maassa olemaan aina niin että valtio ei tule mukaan talkoisiin kuten esimerkiksi ruotsissa tai saksassa. Talkoista tässä kuitenkin puhutaan. Klapien pienpoltto kun ei kuitenkaan mitään viherpiipertelyä ole, vaikka hiilidioksidin suhteen onkin neutraali ja öljyn käytössä on tunnetut painotukset ja vaikutukset taustalla. Mikään treehuggeri en ole, mutta tällaiset mahdollisuudet käytän mielelläni. Samalla investoinnilla ois käyny etelässä parikin kertaa mutta kun omassa arvomaailmassa omien toimien kokonaisvaikutuksella on suuri merkitys, valinnasta jäi hyvä mieli. Klapeja, ylivuotisiksi kuivattuina, menee melkoinen kasa vuodessa, mutta 200 neliön talossa öljyn kulutus on jäänyt nyt alle 300 litran vuodessa. Kolme henkeä asuttaa.
        Ottamatta huomioon kuljetuksien päästöjä, pelkässä energiamäärässä olen melko lähellä sitä että aurinko kompensoi käytetyn öljymäärän vuodessa. Eli olisiko hiilidioksidineutraali oikea sana kuvaamaan lämmitysjärjestelmää?

        Investoin samalla dataloggeriin josta saan aika selkeät käyrät viikoittain exceliä apuna käyttäen, 9000 vuorokauden ajalta. Se tallentaa siis arvot 5 minuutin välein, 2Gt muistiin. Pumppu on mallia taajuusmuuttajalla, eli siirtonesteen pyöritys on tilanteen mukaan optimoitu.

        Rikastumaan tälläkään ei pääse. Harrastelua tää kuitenkin vaan on. Mielenkiintoinen projekti ja toivottavasti kestää pari kymmentä vuotta. Uusiutuvaan energiaan olisi paljonkin potentiaalia, mutta niin kauan kun se ei ole korporatoitavissa, politiikka tulee sitä hillitsemään. Harmillisen paljon energiapotentiaalia makaa jätteenä.

        On se onni että valtio ei todelkaan tukenut tuota projektia mitenkään.

        JOS te eko eihmiset ette tajua niin se valtio olemme me kaikki ei se raha mistään ihme kassasta ilmesty jaetavaksi !!!SE on veroilla kerättyä rahaa.

        Ja arvapas kiinostako minua rahoitaa jonkun aurinko keräimet ?

        Jos rahat ei riittä tähän niin kannataa otta toinen työ ja tienata rahat ihan itse.


      • Anonyymi
        valintani kirjoitti:

        Jep, asialle lähdin jo sillä tiedolla että rahaa se ei tuo.
        Vesitilaa 1000 litraa. Tyhjiöputkia 72kpl. Asennus omakätisesti.
        Kuoletusaika on varmaankin ääretön, mutta tärkeintä on se että se tuottanee oman valmistusnergiansa verran takaisin ja antaa puunkantovapaita päiviä kesällä.

        Kyllä se tulee varmaan tässä maassa olemaan aina niin että valtio ei tule mukaan talkoisiin kuten esimerkiksi ruotsissa tai saksassa. Talkoista tässä kuitenkin puhutaan. Klapien pienpoltto kun ei kuitenkaan mitään viherpiipertelyä ole, vaikka hiilidioksidin suhteen onkin neutraali ja öljyn käytössä on tunnetut painotukset ja vaikutukset taustalla. Mikään treehuggeri en ole, mutta tällaiset mahdollisuudet käytän mielelläni. Samalla investoinnilla ois käyny etelässä parikin kertaa mutta kun omassa arvomaailmassa omien toimien kokonaisvaikutuksella on suuri merkitys, valinnasta jäi hyvä mieli. Klapeja, ylivuotisiksi kuivattuina, menee melkoinen kasa vuodessa, mutta 200 neliön talossa öljyn kulutus on jäänyt nyt alle 300 litran vuodessa. Kolme henkeä asuttaa.
        Ottamatta huomioon kuljetuksien päästöjä, pelkässä energiamäärässä olen melko lähellä sitä että aurinko kompensoi käytetyn öljymäärän vuodessa. Eli olisiko hiilidioksidineutraali oikea sana kuvaamaan lämmitysjärjestelmää?

        Investoin samalla dataloggeriin josta saan aika selkeät käyrät viikoittain exceliä apuna käyttäen, 9000 vuorokauden ajalta. Se tallentaa siis arvot 5 minuutin välein, 2Gt muistiin. Pumppu on mallia taajuusmuuttajalla, eli siirtonesteen pyöritys on tilanteen mukaan optimoitu.

        Rikastumaan tälläkään ei pääse. Harrastelua tää kuitenkin vaan on. Mielenkiintoinen projekti ja toivottavasti kestää pari kymmentä vuotta. Uusiutuvaan energiaan olisi paljonkin potentiaalia, mutta niin kauan kun se ei ole korporatoitavissa, politiikka tulee sitä hillitsemään. Harmillisen paljon energiapotentiaalia makaa jätteenä.

        Moro

        Kuinka on järjestelmä toiminut?


    • Hyvinkäällä paistaa!

      Kyllähän aurinkoenergiaa voi hyödyntää muutenkin kuin kesällä?! Olen tarkkaillut omia keräimiäni ja sanotaan, että helmikuun puolesta välistä alkaa tulla tehoja, ja tänä vuonna sitä riitti hyvin marraskuuhun asti. Että kyllä siinä ajassa voi aika monta sylillistä klapia jättää käyttämättä!

      Naapurilleni olen tätä suositellut, hänellä on öljylämmitys ja ensi kesänä asentaa järjestelmän myös. Tasokeräimiä suosin ehdottomasti, kestävät varmasti paremmin kuin halvat kiinalaiset tyhjiöputket. Ja tehoissa ei ole eroja - asentaa sitten yhden tasokeräimen lisää, jos tuntuu, ettei riitä. Mainostamaan en sen kummemmin viitsi alkaa, mutta jos joku haluaa lisätietoa hyvistä keräimistä, niin saksalaista Wolfia suosittelen. Löytynee netistä.

      • gaka

        Itselläni myös tasokeräimet öljylämmityksen apuna ja olen ollut hyvin tyytyväinen. Tyhjiöputkikeräimet eivät mielestäni sovellu tänne pohjolaan.


      • Lepako
        gaka kirjoitti:

        Itselläni myös tasokeräimet öljylämmityksen apuna ja olen ollut hyvin tyytyväinen. Tyhjiöputkikeräimet eivät mielestäni sovellu tänne pohjolaan.

        Mielestäni taasen tyhjiöputket soveltuvat pohjoiseen paremmin. Tasokeräin tuottaa kesällä kyllä enemmän, mutta silloin sitä vähemmän tarvitsee. Tyhjiöputket käynnistyvät nopeammin kylmillä ilmoilla. Lisäksi tasokeräin on lumen alla pitemmän aikaa (ihan kattoa vasten), kun taas TPK on helppo putsata lumesta talvella, jonka jälkeen alkaa auringossa toimimaan.

        Onko siis perusteluja toisin päin?


      • gqah
        Lepako kirjoitti:

        Mielestäni taasen tyhjiöputket soveltuvat pohjoiseen paremmin. Tasokeräin tuottaa kesällä kyllä enemmän, mutta silloin sitä vähemmän tarvitsee. Tyhjiöputket käynnistyvät nopeammin kylmillä ilmoilla. Lisäksi tasokeräin on lumen alla pitemmän aikaa (ihan kattoa vasten), kun taas TPK on helppo putsata lumesta talvella, jonka jälkeen alkaa auringossa toimimaan.

        Onko siis perusteluja toisin päin?

        Tasokeräintä kannata kattoa vasten laittaa jos ei todella jyrkkä katto.
        45-60 astetta taitas olla optimi kulma keräimille ja taso keräimistä tais tutkimustenkin mukaan huurre poistua nopeemmin... En vaan tähän löytänyt sitä testiä.Tasokeräimillä pääsee lisäksi samaan tuottoon pienemmillä keräimen ulkomitoilla.


      • Lepako
        gqah kirjoitti:

        Tasokeräintä kannata kattoa vasten laittaa jos ei todella jyrkkä katto.
        45-60 astetta taitas olla optimi kulma keräimille ja taso keräimistä tais tutkimustenkin mukaan huurre poistua nopeemmin... En vaan tähän löytänyt sitä testiä.Tasokeräimillä pääsee lisäksi samaan tuottoon pienemmillä keräimen ulkomitoilla.

        Tutkin vähän tuossa Googlella ja sain lisää perusteluja tyhjiökeräimien eduksi. Eli tasokeräimen lämpöhäviö kylmässä on erittäin suuri verrattuna tyhjiökeräimeen, koska tyhjiö eristää paremmin kuin tasokeräimen ilma. Siksi tyhjiökeräin käynnistyy kylmässä nopeammin ja tuottaa myös kylmässä paljon enemmän kuin tasokeräin. Eli tyhjiöputkikeräin sopii pohjoisen olosuhteisiin huomattavsti paremmin kuin tasokeräin.

        Suurimmaksi osaksi maailmassa käytetään tasokeräimiä - varsinkin lämpimissä maissa, koska ne tuottavat hyvin lämpimässä ja aurinkoisessa paikassa - ei siis Suomessa. Tai tuottaahan ne paremmin kesällä, jolloin lämpöä ei tarvitse niin paljoa. Tyhjiökeräimenkin tuotto on jo liikaa kesällä..

        Voisitko siis perustella miksi tyhjiökeräin sinusta ei sovellu "tänne pohjolaan"?


      • 10
        Lepako kirjoitti:

        Tutkin vähän tuossa Googlella ja sain lisää perusteluja tyhjiökeräimien eduksi. Eli tasokeräimen lämpöhäviö kylmässä on erittäin suuri verrattuna tyhjiökeräimeen, koska tyhjiö eristää paremmin kuin tasokeräimen ilma. Siksi tyhjiökeräin käynnistyy kylmässä nopeammin ja tuottaa myös kylmässä paljon enemmän kuin tasokeräin. Eli tyhjiöputkikeräin sopii pohjoisen olosuhteisiin huomattavsti paremmin kuin tasokeräin.

        Suurimmaksi osaksi maailmassa käytetään tasokeräimiä - varsinkin lämpimissä maissa, koska ne tuottavat hyvin lämpimässä ja aurinkoisessa paikassa - ei siis Suomessa. Tai tuottaahan ne paremmin kesällä, jolloin lämpöä ei tarvitse niin paljoa. Tyhjiökeräimenkin tuotto on jo liikaa kesällä..

        Voisitko siis perustella miksi tyhjiökeräin sinusta ei sovellu "tänne pohjolaan"?

        Olen vähän epäilevä näiden Suomessa myytävien Kiinalaisten tyhjiöputkien kestävyydestä talvella. Mielestäni tasokeräin on käytössä kestävämpi vaihtoehto ja sitä ei esim tarvitse puhdistaa lumesta. Se on myös hinta-laatusuhteeltaan huomattavasti parempi ja se voidaan asentaa useampaan paikkaan ja eri asentoihin.


      • ghtdn
        10 kirjoitti:

        Olen vähän epäilevä näiden Suomessa myytävien Kiinalaisten tyhjiöputkien kestävyydestä talvella. Mielestäni tasokeräin on käytössä kestävämpi vaihtoehto ja sitä ei esim tarvitse puhdistaa lumesta. Se on myös hinta-laatusuhteeltaan huomattavasti parempi ja se voidaan asentaa useampaan paikkaan ja eri asentoihin.

        Jos täällä joku ottaa selvää asioista tutkimalla ja paljastaa tuollaisen kirjoittelijan omia tarkoitusperiä valehdellessaan tekniikoiden käytettävyydestä Suomessa, niin hetikö leimataan myyjäksi? Taidat sitten itse myydä tasokeräimiä?? Olen harkinnut itselle keräimiä ja jonkun verran tutkinut asioita ja saanut tietoa eri lähteistä.

        Vähän epäilyttää, että Kiina olisi ainoa tyhjiöputkien valmistaja - kuten viestistäsi voisi päätellä. Varmaankaan laatu ei siellä ole täysin kohdillaan, mutta toki Euroopassa valmistettu maksaa enemmän. Sama kysymys taas, että ostaako halvan vai hyvän.. Itse en ostaisi Kiinalaista tavaraa, jonka täytyy olla luotettava pitkän aikaa.

        Ja mitä tarkoitat sillä, että tasokeräimen tasopinnalta ei tarvitse puhdistaa lunta? Sitäkö, että se on ihan turhaa talvella puhdistaa kun sieltä ei mitään lämpöä kuitenkaan tule?


      • hankkimassa olen
        ghtdn kirjoitti:

        Jos täällä joku ottaa selvää asioista tutkimalla ja paljastaa tuollaisen kirjoittelijan omia tarkoitusperiä valehdellessaan tekniikoiden käytettävyydestä Suomessa, niin hetikö leimataan myyjäksi? Taidat sitten itse myydä tasokeräimiä?? Olen harkinnut itselle keräimiä ja jonkun verran tutkinut asioita ja saanut tietoa eri lähteistä.

        Vähän epäilyttää, että Kiina olisi ainoa tyhjiöputkien valmistaja - kuten viestistäsi voisi päätellä. Varmaankaan laatu ei siellä ole täysin kohdillaan, mutta toki Euroopassa valmistettu maksaa enemmän. Sama kysymys taas, että ostaako halvan vai hyvän.. Itse en ostaisi Kiinalaista tavaraa, jonka täytyy olla luotettava pitkän aikaa.

        Ja mitä tarkoitat sillä, että tasokeräimen tasopinnalta ei tarvitse puhdistaa lunta? Sitäkö, että se on ihan turhaa talvella puhdistaa kun sieltä ei mitään lämpöä kuitenkaan tule?

        Olen seuraillut keskustelua useimmilta palstoilta, enkä ole varma tästä tiedosta: jossain nimittäin väitettiin että suurin osa ellei jopa kaikki tyhjiöputkikeräimistä valmisteta Kiinassa, vaikka joku muuta väittäisikin.

        Niin tai näin, itse uskon tasokeräimiin. Ihan näin maalaisjärjellä ajateltuna ovat kestävämpiä ja itse olen todistanut kun tuttavani on seissyt (normaalikokoinen mies) tasokeräimen päällä! Kestää kyllä lumimassat, ja sulaminen tapahtuu kuulemma nopeasti talvella. Riittää kun yksi nurkka saa vähän aurinkoa, niin homma lähtee taas toimimaan ja sulattaa koko keräimen esiin.

        Parhainta tietoa saa mielestäni käyttäjiltä! Mutta mielenkiinnolla olen seuraillut näitä palstojakin, sillä omaan talooni olen tasokeräimet hankkimassa ensi keväänä. Enkä varmasti kiinalaisia.


      • okijuh

        viskaalit antoivat laittaa? Kun jo vesikatteen muotoja ja värejä vahtivat hyvin tarkkaan.Vai onko haja-asutusalueella?


      • ggghh
        okijuh kirjoitti:

        viskaalit antoivat laittaa? Kun jo vesikatteen muotoja ja värejä vahtivat hyvin tarkkaan.Vai onko haja-asutusalueella?

        Verran olen nyt seuraillut et putket on viikolla lämmenneet lähes 10 ja tasokeräimet samoilla keleillä lähelle 40,sillä tosin ei merkitystä kun tuottoa ei kummastakaan järjestelmästä ole saatu...
        tuos vähän vertailua http://www.solarenergy.ch/publ/kollektoren/procheat.pdf


      • okijuh
        ggghh kirjoitti:

        Verran olen nyt seuraillut et putket on viikolla lämmenneet lähes 10 ja tasokeräimet samoilla keleillä lähelle 40,sillä tosin ei merkitystä kun tuottoa ei kummastakaan järjestelmästä ole saatu...
        tuos vähän vertailua http://www.solarenergy.ch/publ/kollektoren/procheat.pdf

        kaupungin lupa-asiat lainkaan.


      • zdn
        okijuh kirjoitti:

        kaupungin lupa-asiat lainkaan.

        Luvista sieltä paikallisesta rakennusvalvonnasta.


      • okijuh
        okijuh kirjoitti:

        viskaalit antoivat laittaa? Kun jo vesikatteen muotoja ja värejä vahtivat hyvin tarkkaan.Vai onko haja-asutusalueella?

        kiinnostaisi.Kuinka luvat heltisi.


      • Haja-asuja
        okijuh kirjoitti:

        kiinnostaisi.Kuinka luvat heltisi.

        Oli ihan vaan ilmoitus rakennusvalvontaan.
        Rakennustarkastaja sanoi et senkun laitat,ei mitään papereita kysellyt/ehdotellut.


      • okijuh
        Haja-asuja kirjoitti:

        Oli ihan vaan ilmoitus rakennusvalvontaan.
        Rakennustarkastaja sanoi et senkun laitat,ei mitään papereita kysellyt/ehdotellut.

        Asemakaava-alueella vaikeampaa,kuten katonväri viestistä tuli ilmi.


      • Voi olla
        hankkimassa olen kirjoitti:

        Olen seuraillut keskustelua useimmilta palstoilta, enkä ole varma tästä tiedosta: jossain nimittäin väitettiin että suurin osa ellei jopa kaikki tyhjiöputkikeräimistä valmisteta Kiinassa, vaikka joku muuta väittäisikin.

        Niin tai näin, itse uskon tasokeräimiin. Ihan näin maalaisjärjellä ajateltuna ovat kestävämpiä ja itse olen todistanut kun tuttavani on seissyt (normaalikokoinen mies) tasokeräimen päällä! Kestää kyllä lumimassat, ja sulaminen tapahtuu kuulemma nopeasti talvella. Riittää kun yksi nurkka saa vähän aurinkoa, niin homma lähtee taas toimimaan ja sulattaa koko keräimen esiin.

        Parhainta tietoa saa mielestäni käyttäjiltä! Mutta mielenkiinnolla olen seuraillut näitä palstojakin, sillä omaan talooni olen tasokeräimet hankkimassa ensi keväänä. Enkä varmasti kiinalaisia.

        Hakemista, mikäli meinaat löytää keräimet joita ei olla valmistettu Kiinassa. Voin luvata, että olivatpa keräimesi minkä merkkiset tahansa, osat tulevat kaukoidästä.

        Itse tilasin tyhjiökeräimet suoraan valmistajalta Kiinasta. Jääpähän välikädet ja omien tarrojen lätkijät välistä pois. Mukaan tuli vieläWilon kiertovesipumppupaketti ventiileineen päivineen ja ohjausyksikkö erittäin monipuolisilla liitännöillä. Niin ja hinta: Enpäs kerrokkaan koska jollekkin tulee taatusti paha mieli. Nämä voivat maksaa itsensä joåa takaisin.

        Niin ja otimpa samalla muutaman varaputkenkin kun hintaa niillä oli ihan 3 usd.


      • Luotan saksalaiseen
        Voi olla kirjoitti:

        Hakemista, mikäli meinaat löytää keräimet joita ei olla valmistettu Kiinassa. Voin luvata, että olivatpa keräimesi minkä merkkiset tahansa, osat tulevat kaukoidästä.

        Itse tilasin tyhjiökeräimet suoraan valmistajalta Kiinasta. Jääpähän välikädet ja omien tarrojen lätkijät välistä pois. Mukaan tuli vieläWilon kiertovesipumppupaketti ventiileineen päivineen ja ohjausyksikkö erittäin monipuolisilla liitännöillä. Niin ja hinta: Enpäs kerrokkaan koska jollekkin tulee taatusti paha mieli. Nämä voivat maksaa itsensä joåa takaisin.

        Niin ja otimpa samalla muutaman varaputkenkin kun hintaa niillä oli ihan 3 usd.

        Niinhän se on, että tyhjiöputket tulee Kiinasta, mutta tasokeräimiä valmistetaan kyllä esim. Saksassa. Sieltä olen omani hommannut mökilleni ja nyt olen toisia tilaamassa omakotitalooni. Ja mitä tosta takaisinmaksuajasta tulee, niin omien laskelmieni mukaan ei siinä nyt niin kauaa mene (noin 4-5 vuotta) - ja mun mielestä fiksuinta tässä on se, että kun sen alkuinvestoinnin on tehnyt, niin ei tule sitten mitään jatkuvia kuluja enää, kuten esim. öljyssä. Ihmiset ei tunnu tätä tajuavan, vaan selittävät aina kaikilla palstoilla ja muilla, että kun "ei se öljyn hinta nyt vielä ainakaan niin kova ole". Lämmitystä kuitenkin tarvitsee koko loppuelämänsä, jos jossain aikoo inhimillisissä olosuhteissa elää, niin miksei voisi hyödyntää aurinkoenergiaa. Itse aion kyllä oman korteni kekoon laittaa, vaikka jokainen toki tallaa tavallaan.


      • 876nm76
        Luotan saksalaiseen kirjoitti:

        Niinhän se on, että tyhjiöputket tulee Kiinasta, mutta tasokeräimiä valmistetaan kyllä esim. Saksassa. Sieltä olen omani hommannut mökilleni ja nyt olen toisia tilaamassa omakotitalooni. Ja mitä tosta takaisinmaksuajasta tulee, niin omien laskelmieni mukaan ei siinä nyt niin kauaa mene (noin 4-5 vuotta) - ja mun mielestä fiksuinta tässä on se, että kun sen alkuinvestoinnin on tehnyt, niin ei tule sitten mitään jatkuvia kuluja enää, kuten esim. öljyssä. Ihmiset ei tunnu tätä tajuavan, vaan selittävät aina kaikilla palstoilla ja muilla, että kun "ei se öljyn hinta nyt vielä ainakaan niin kova ole". Lämmitystä kuitenkin tarvitsee koko loppuelämänsä, jos jossain aikoo inhimillisissä olosuhteissa elää, niin miksei voisi hyödyntää aurinkoenergiaa. Itse aion kyllä oman korteni kekoon laittaa, vaikka jokainen toki tallaa tavallaan.

        akut,releistykset ym.Ei se nyt ihan ikiliikkuja ole vaikku kulut vähenisi.


      • Mitä akkuja
        876nm76 kirjoitti:

        akut,releistykset ym.Ei se nyt ihan ikiliikkuja ole vaikku kulut vähenisi.

        tai releitä aurinkokeräimet vaativat? Nyt ei siis puhuta sähköä tuottavista paneeleista vaan aurinkokeräimistä.

        Nimimerkin Luotan Saksalaiseen kommentti oli erittäin hyvä. Juuri näin minäkin ajattelen öljyn ja muunkin energian hinnasta. Katostaan kun nousu alkaa niin johan on öljyn hinta päälle euron per motti eikä tuon aineen verotus ainakaan laske. Ja sähkönhinta taas seuraa öljyä. Ovat vaan Suomessa niin pirun hintavia kun kilpailua ei ole. Minulle tarjosi eräs valmistaja noita vermeitä myytäviksi mutta enpä oikein tiedä. HInnat saisi järkeviksi myös asiakkaalle, mutta alkupanostus on aikamoinen kun eivät oikein tykkää paria kerrallaan lähettää. Täytyy jatkaa keskustelua ja kerätä hiukan noist aomista vermeistä kokemusta ensin.


      • Pieniä tekoja
        876nm76 kirjoitti:

        akut,releistykset ym.Ei se nyt ihan ikiliikkuja ole vaikku kulut vähenisi.

        Mihinkäs kohtaa aurinkolämpöjärjestelmää ajattelit kytkeä akun, releistykset jne???
        Tässä ei siis todellakaan ollut kyse sähköä tuottavasta järkästä, vaan lämmintä käyttövettä ja lämmitystä (vesikeskuslämmitys) tuottavasta järjestelmästä. Tälläinen järkkä on ihan kiinteää mallia, eikä huoltokuluja tms. tule. Itselläni tosiaan ollut järjestelmä käytössä mökillä ja heti kun lumet sulavat asennamme toisen omakotitalooni.

        Alkuinvestointi kirpaisee missä tahasa, on kyse sitten lämmistysjärjestelmän muuttamisesta, uuden auton hankimisesta tai mistä tahansa. Mutta tässä säästyy lopulta sitten paitsi oma lompakko, myös luonto.

        Ja niinhän se menee, että paljon mahtuu epäilijöitä joukkoon, ennen kuin tällaiset järjestelmät tulee suuren kansan käyttöön. Ei sitä monikaan uskonut autoon tai digitaalisen tekniikan nousuun vielä muutama vuosi sitten.... ja mikäs onkaan se tilanne nyt? Jääräpäitä ja hitaasti uusia tekniikoita hyödyntäviä ja niihin uskovia ihmisiä löytyy aina... Itseni on niin helppo ollut todeta tämän aurinkolämmön kannattavuus, kun järkkä on jo käytössä.


      • 876nm76
        Pieniä tekoja kirjoitti:

        Mihinkäs kohtaa aurinkolämpöjärjestelmää ajattelit kytkeä akun, releistykset jne???
        Tässä ei siis todellakaan ollut kyse sähköä tuottavasta järkästä, vaan lämmintä käyttövettä ja lämmitystä (vesikeskuslämmitys) tuottavasta järjestelmästä. Tälläinen järkkä on ihan kiinteää mallia, eikä huoltokuluja tms. tule. Itselläni tosiaan ollut järjestelmä käytössä mökillä ja heti kun lumet sulavat asennamme toisen omakotitalooni.

        Alkuinvestointi kirpaisee missä tahasa, on kyse sitten lämmistysjärjestelmän muuttamisesta, uuden auton hankimisesta tai mistä tahansa. Mutta tässä säästyy lopulta sitten paitsi oma lompakko, myös luonto.

        Ja niinhän se menee, että paljon mahtuu epäilijöitä joukkoon, ennen kuin tällaiset järjestelmät tulee suuren kansan käyttöön. Ei sitä monikaan uskonut autoon tai digitaalisen tekniikan nousuun vielä muutama vuosi sitten.... ja mikäs onkaan se tilanne nyt? Jääräpäitä ja hitaasti uusia tekniikoita hyödyntäviä ja niihin uskovia ihmisiä löytyy aina... Itseni on niin helppo ollut todeta tämän aurinkolämmön kannattavuus, kun järkkä on jo käytössä.

        huoltovapaa laitteisto.Sellaiset on harvinaisuuksia nykyään,noin yleisesti ottaen.


      • Niin mikä
        Luotan saksalaiseen kirjoitti:

        Niinhän se on, että tyhjiöputket tulee Kiinasta, mutta tasokeräimiä valmistetaan kyllä esim. Saksassa. Sieltä olen omani hommannut mökilleni ja nyt olen toisia tilaamassa omakotitalooni. Ja mitä tosta takaisinmaksuajasta tulee, niin omien laskelmieni mukaan ei siinä nyt niin kauaa mene (noin 4-5 vuotta) - ja mun mielestä fiksuinta tässä on se, että kun sen alkuinvestoinnin on tehnyt, niin ei tule sitten mitään jatkuvia kuluja enää, kuten esim. öljyssä. Ihmiset ei tunnu tätä tajuavan, vaan selittävät aina kaikilla palstoilla ja muilla, että kun "ei se öljyn hinta nyt vielä ainakaan niin kova ole". Lämmitystä kuitenkin tarvitsee koko loppuelämänsä, jos jossain aikoo inhimillisissä olosuhteissa elää, niin miksei voisi hyödyntää aurinkoenergiaa. Itse aion kyllä oman korteni kekoon laittaa, vaikka jokainen toki tallaa tavallaan.

        Osa niistä valmistetaan Saksassa? Kenties lyödään ne Kiinassa tehdyt komponentity yhteen vai?


      • Osta mitä haluat!
        Niin mikä kirjoitti:

        Osa niistä valmistetaan Saksassa? Kenties lyödään ne Kiinassa tehdyt komponentity yhteen vai?

        Tiedän muutamankin tehtaan Saksassa, joka valmistaa keräimiä alusta loppuun asti itse. Ei siis lyö yhteen vain jotain kiinlaisia komponentteja. Suunnittelevat myös varaajat ja muut osat itse, testaavat ja valmistavat.

        Kiinasta toki saa myös tavaraa, ja jokainen valitkoon vapaasti mitä ostaa! Tai laittakoon vaikka mustaa putkea vain katon täyteen, niin ei tarvitse mitään keräimiä ostella...

        Näillä palstoilla on AINA niitä tyyppejä, jotka vain teilaa muiden kirjoituksia, vaikka heillä ei olisi mitään todellista faktatietoa kommenteissaan. Epäillään kaikkea ja kaikkia. Tähänkin varmaan joku vastaa, että kaikki tulevat Kiinasta - juu, miten vain, jos niin haluat sanoa. Samaan hengenvetoon voisi väittää, että maa on litteä. On vain.


      • se ulkomaalainen
        Osta mitä haluat! kirjoitti:

        Tiedän muutamankin tehtaan Saksassa, joka valmistaa keräimiä alusta loppuun asti itse. Ei siis lyö yhteen vain jotain kiinlaisia komponentteja. Suunnittelevat myös varaajat ja muut osat itse, testaavat ja valmistavat.

        Kiinasta toki saa myös tavaraa, ja jokainen valitkoon vapaasti mitä ostaa! Tai laittakoon vaikka mustaa putkea vain katon täyteen, niin ei tarvitse mitään keräimiä ostella...

        Näillä palstoilla on AINA niitä tyyppejä, jotka vain teilaa muiden kirjoituksia, vaikka heillä ei olisi mitään todellista faktatietoa kommenteissaan. Epäillään kaikkea ja kaikkia. Tähänkin varmaan joku vastaa, että kaikki tulevat Kiinasta - juu, miten vain, jos niin haluat sanoa. Samaan hengenvetoon voisi väittää, että maa on litteä. On vain.

        saaneen mainittaa, että Saksa on maailman teknologiajohtaja solartekniikkassa. Kiinalset ovat tulossa perässä mutta johtavat valmistusmäärissä.


      • Kannatan tätä.
        se ulkomaalainen kirjoitti:

        saaneen mainittaa, että Saksa on maailman teknologiajohtaja solartekniikkassa. Kiinalset ovat tulossa perässä mutta johtavat valmistusmäärissä.

        Juuri näin! Saksassa ollaan solarpuoli on todellakin huipussaan ja osaaminen on todella laadukasta, koska siellä on kaikenmaailman testaukset ja direktiivit niin tiukat. Itse luottaisin täysin tähän osaamiseen, enkä ostaisi Kiinasta, vaikka halvemmalla saisikin.


      • Luotan saksalaiseen kirjoitti:

        Niinhän se on, että tyhjiöputket tulee Kiinasta, mutta tasokeräimiä valmistetaan kyllä esim. Saksassa. Sieltä olen omani hommannut mökilleni ja nyt olen toisia tilaamassa omakotitalooni. Ja mitä tosta takaisinmaksuajasta tulee, niin omien laskelmieni mukaan ei siinä nyt niin kauaa mene (noin 4-5 vuotta) - ja mun mielestä fiksuinta tässä on se, että kun sen alkuinvestoinnin on tehnyt, niin ei tule sitten mitään jatkuvia kuluja enää, kuten esim. öljyssä. Ihmiset ei tunnu tätä tajuavan, vaan selittävät aina kaikilla palstoilla ja muilla, että kun "ei se öljyn hinta nyt vielä ainakaan niin kova ole". Lämmitystä kuitenkin tarvitsee koko loppuelämänsä, jos jossain aikoo inhimillisissä olosuhteissa elää, niin miksei voisi hyödyntää aurinkoenergiaa. Itse aion kyllä oman korteni kekoon laittaa, vaikka jokainen toki tallaa tavallaan.

        Puhutaan ainan eilisestä öljyn hinnasta, kun huomisestä ei tiedetää. Sen verran pohjatietoa asiasta, että öljytuotannon hiuppu on ohitettu jo vuosia siten ja uusien kentien hyödentäminen, josta aina puhutaan kuluttajien lohdutukseksi, on huomattavan paljon kalliimpi kuin ennen. Öljyliuskan ja - hiekan hydentäminen edellytää, että suuret alueet esim. Kanadasta hakataan paljaksi ja öljyn erottaminen on kallis prosessi.

        Tarkoitan sitä, että öljyn hinta tule lähivuosina huomattavasti nousemaan, paljonkin yli jo nähdyä tasoa, sanotaan nyt alustavsti 200$ ja myöhemmin siten , tuotannon todella laskiessa paniikkinomaisesti 500$ tynnerilta.

        Joten uusiuttuvalla energialla on tulevaisuus ja ainoastaan sillä.


      • Tarkkana saa olla!
        ghtdn kirjoitti:

        Jos täällä joku ottaa selvää asioista tutkimalla ja paljastaa tuollaisen kirjoittelijan omia tarkoitusperiä valehdellessaan tekniikoiden käytettävyydestä Suomessa, niin hetikö leimataan myyjäksi? Taidat sitten itse myydä tasokeräimiä?? Olen harkinnut itselle keräimiä ja jonkun verran tutkinut asioita ja saanut tietoa eri lähteistä.

        Vähän epäilyttää, että Kiina olisi ainoa tyhjiöputkien valmistaja - kuten viestistäsi voisi päätellä. Varmaankaan laatu ei siellä ole täysin kohdillaan, mutta toki Euroopassa valmistettu maksaa enemmän. Sama kysymys taas, että ostaako halvan vai hyvän.. Itse en ostaisi Kiinalaista tavaraa, jonka täytyy olla luotettava pitkän aikaa.

        Ja mitä tarkoitat sillä, että tasokeräimen tasopinnalta ei tarvitse puhdistaa lunta? Sitäkö, että se on ihan turhaa talvella puhdistaa kun sieltä ei mitään lämpöä kuitenkaan tule?

        Kysyin aurinkokeräimiä myyvältä yritykseltä, myyvät sekä tasokeräimiä että tyhjiöputkia, näiden eroja ja suosituksia. Lopulta kävi ilmi, että tasokeräin on kestävämpi. Myyjä sanoi suoraan,että tyhjiöputken väliin ei saa jäädä lunta, sillä jäätyessään jääksi, se rikkoo putkea, koska vesihän laajenee jäätyessään. Tasokeräimillä ei tällaista ongelmaa ole, koska se on yksi kokonainen elementti. Toinen huomio oli se, että talvella tasokeräimen päältä lumi valuu helpommin pois. Eikä tehoissa ollut juurikaan eroa, joten siinäkään mielessä hän ei saanut vakuutettua miksi ostaisin tyhjiöt.

        En tiedä mistä tämä buumi tyhjiökeräinten puolesta oikein johtuu, mutta tämä myyjä vahvista edelleen käsitystäni siitä, mikä on järkevä ratkaisu ja mikä ei.

        Ja te jotka olette ostamassa, kiinnittäkää ihmeessä huomiota takuu-asioihin! Eräs yritys kauppasi minulle keräimiä innolla, ja kun kysyin takuusta, vastasivat he että takuu on vuoden - mutta kun tein lisäkysymyksiä selvisikin, että asiakkaan on itse sekoitettava se liuosneste, eikä myyjäyritys ota tällöin mitään vastuuta tästä - käytännössä takuuta ei siis ole lainkaan! Ja nyt on siis kyse sellaisesta yrityksestä, joka tuntuu olevan aika paljon näkyvillä Suomen markkinoilla! Itse marssin tällaisten kommenttien jälkeen nopeasti pois heidän juttusiltaan - tuntuu olevan kaikenlaista sontaa tarjolla.


      • peukaloeikeskelläk.
        Tarkkana saa olla! kirjoitti:

        Kysyin aurinkokeräimiä myyvältä yritykseltä, myyvät sekä tasokeräimiä että tyhjiöputkia, näiden eroja ja suosituksia. Lopulta kävi ilmi, että tasokeräin on kestävämpi. Myyjä sanoi suoraan,että tyhjiöputken väliin ei saa jäädä lunta, sillä jäätyessään jääksi, se rikkoo putkea, koska vesihän laajenee jäätyessään. Tasokeräimillä ei tällaista ongelmaa ole, koska se on yksi kokonainen elementti. Toinen huomio oli se, että talvella tasokeräimen päältä lumi valuu helpommin pois. Eikä tehoissa ollut juurikaan eroa, joten siinäkään mielessä hän ei saanut vakuutettua miksi ostaisin tyhjiöt.

        En tiedä mistä tämä buumi tyhjiökeräinten puolesta oikein johtuu, mutta tämä myyjä vahvista edelleen käsitystäni siitä, mikä on järkevä ratkaisu ja mikä ei.

        Ja te jotka olette ostamassa, kiinnittäkää ihmeessä huomiota takuu-asioihin! Eräs yritys kauppasi minulle keräimiä innolla, ja kun kysyin takuusta, vastasivat he että takuu on vuoden - mutta kun tein lisäkysymyksiä selvisikin, että asiakkaan on itse sekoitettava se liuosneste, eikä myyjäyritys ota tällöin mitään vastuuta tästä - käytännössä takuuta ei siis ole lainkaan! Ja nyt on siis kyse sellaisesta yrityksestä, joka tuntuu olevan aika paljon näkyvillä Suomen markkinoilla! Itse marssin tällaisten kommenttien jälkeen nopeasti pois heidän juttusiltaan - tuntuu olevan kaikenlaista sontaa tarjolla.

        ompa uusavuton, ostatathan sinä mahdollisesti autooski pakkasnesteen laimentamattomana.
        Ostaessasi laitteet saat 10 l kannuissa laimentamattoman nesteen tee siitä sitten 40 %.n
        seos joka on lämönsiirron kannalta paras.
        Jos karvit on joutettu kunnolla niin nesteet pysyy sisällä.

        Mikä niissä tasokeräimissä voi mennä rikki?


      • Kommentoi oikein!
        peukaloeikeskelläk. kirjoitti:

        ompa uusavuton, ostatathan sinä mahdollisesti autooski pakkasnesteen laimentamattomana.
        Ostaessasi laitteet saat 10 l kannuissa laimentamattoman nesteen tee siitä sitten 40 %.n
        seos joka on lämönsiirron kannalta paras.
        Jos karvit on joutettu kunnolla niin nesteet pysyy sisällä.

        Mikä niissä tasokeräimissä voi mennä rikki?

        Ei kysymys kai ole siitä, ettei osaisi liuosta sekoittaa, eihän tuossa kirjoitettu mitään siitä - vaan että myyjäyritys voi tällä tavalla pestä kätensä takuuasioista täysin pois, kun asiakas sekoittaa lioksen itse ja takuu loppuu käytännössä samalla siihen. Kyllä tässäkin puhutaan sen verran kalliista investoinnista, että olisi varmasti hyvä, että järkällä olisi edes jonkinlainen takuu.


      • tasokeräimille piste
        peukaloeikeskelläk. kirjoitti:

        ompa uusavuton, ostatathan sinä mahdollisesti autooski pakkasnesteen laimentamattomana.
        Ostaessasi laitteet saat 10 l kannuissa laimentamattoman nesteen tee siitä sitten 40 %.n
        seos joka on lämönsiirron kannalta paras.
        Jos karvit on joutettu kunnolla niin nesteet pysyy sisällä.

        Mikä niissä tasokeräimissä voi mennä rikki?

        Toki kaikessa voi kaikki mennä rikki, mutta nyt on kyse siitä iänikuisesta kysymyksestä - onko tyhjiöputket vai tasokeräin kestävämpi ja järkevämpi ratkaisu. Tyhjiöputket ovat herkempiä menemään rikki, eikä tehoeroa tasokeräimiin ole juurikaan. Tietenkin tämä on makuasia kumman valitsee.


      • kaikenlaista kokeill
        hankkimassa olen kirjoitti:

        Olen seuraillut keskustelua useimmilta palstoilta, enkä ole varma tästä tiedosta: jossain nimittäin väitettiin että suurin osa ellei jopa kaikki tyhjiöputkikeräimistä valmisteta Kiinassa, vaikka joku muuta väittäisikin.

        Niin tai näin, itse uskon tasokeräimiin. Ihan näin maalaisjärjellä ajateltuna ovat kestävämpiä ja itse olen todistanut kun tuttavani on seissyt (normaalikokoinen mies) tasokeräimen päällä! Kestää kyllä lumimassat, ja sulaminen tapahtuu kuulemma nopeasti talvella. Riittää kun yksi nurkka saa vähän aurinkoa, niin homma lähtee taas toimimaan ja sulattaa koko keräimen esiin.

        Parhainta tietoa saa mielestäni käyttäjiltä! Mutta mielenkiinnolla olen seuraillut näitä palstojakin, sillä omaan talooni olen tasokeräimet hankkimassa ensi keväänä. Enkä varmasti kiinalaisia.

        ohituskytkimellä jolla voin kytkeä kieron käyntiin jolloin lämmin neste keäimeen ja sulattaa nopeasti keäimen yläosan, ei tartte olla päällä kuin kymenkuntaminuuttia.
        Varaajan lämpöä siihen kuluu niin vähän ettei edes lämpömittarista huomaa lämmön laskeneen varaajassa.
        Ei tartte kiivetä katolle harjan tai jääkrapankanssa.


      • H.E.Tula
        kaikenlaista kokeill kirjoitti:

        ohituskytkimellä jolla voin kytkeä kieron käyntiin jolloin lämmin neste keäimeen ja sulattaa nopeasti keäimen yläosan, ei tartte olla päällä kuin kymenkuntaminuuttia.
        Varaajan lämpöä siihen kuluu niin vähän ettei edes lämpömittarista huomaa lämmön laskeneen varaajassa.
        Ei tartte kiivetä katolle harjan tai jääkrapankanssa.

        Hyvä ja yksinkertainen idea! Onko nuo sinun sulatettavat keräimesi tasokeräimiä vai tyhjöputkia? Toimii varmaan OK tasokeräimelle, mutta tyhjöputkivehkeestähän lämpiää vaan keruutukki, auttako se mitään itse putkiin?


      • Kylmällä
        tasokeräimille piste kirjoitti:

        Toki kaikessa voi kaikki mennä rikki, mutta nyt on kyse siitä iänikuisesta kysymyksestä - onko tyhjiöputket vai tasokeräin kestävämpi ja järkevämpi ratkaisu. Tyhjiöputket ovat herkempiä menemään rikki, eikä tehoeroa tasokeräimiin ole juurikaan. Tietenkin tämä on makuasia kumman valitsee.

        keliillä tyhjiöputkikeräin on tehokkaampi. Piste.


      • Juuhannes
        Kylmällä kirjoitti:

        keliillä tyhjiöputkikeräin on tehokkaampi. Piste.

        piste


      • Taso ehdottomasti.
        Juuhannes kirjoitti:

        piste

        Ostaisitko kiinalaisen auton? Kaikki tyhjiöputket tulevat Kiinasta, tasokeräimiä tehdään esim. Saksassa.

        Tasokeräimille piste. Tällaisissa asioissa luotan vain laatuun.


      • Juuhannes
        Taso ehdottomasti. kirjoitti:

        Ostaisitko kiinalaisen auton? Kaikki tyhjiöputket tulevat Kiinasta, tasokeräimiä tehdään esim. Saksassa.

        Tasokeräimille piste. Tällaisissa asioissa luotan vain laatuun.

        38°C vesi meni katolle ja 70°C tuli varaajalle useita tunteja. Ulkoilman lämpötila -19°C.
        Tyhjiöputkikeräimet 6x20 putkea.
        Revi siitä kiinalaista laatua.


      • Juuhannes
        Taso ehdottomasti. kirjoitti:

        Ostaisitko kiinalaisen auton? Kaikki tyhjiöputket tulevat Kiinasta, tasokeräimiä tehdään esim. Saksassa.

        Tasokeräimille piste. Tällaisissa asioissa luotan vain laatuun.

        hiukan eri asiasta, kuin autoissa, en toki ostaisi kiinalaista autoa. En muuten osta saksalaistakaan ikinä. Jaa oli mulla kerran Bemari ja se saa riittää.


      • Aurinko rules
        Juuhannes kirjoitti:

        hiukan eri asiasta, kuin autoissa, en toki ostaisi kiinalaista autoa. En muuten osta saksalaistakaan ikinä. Jaa oli mulla kerran Bemari ja se saa riittää.

        Eiköhän se ole niin, että kukin laittaa katolleen minkä haluaa - molemmat järjestelmät ovat varmasti hyviä, eihän tässä nyt siitä ole kysymys. Makuasia on se, että laittaako putket vai tasokeräimet. Pääasia lienee kuitenkin se, että aurinkoenergiaa kannattaa käyttää - se toimii jopa Suomessa talvella, kuten juuri kerroit.


      • wegdsg
        Juuhannes kirjoitti:

        38°C vesi meni katolle ja 70°C tuli varaajalle useita tunteja. Ulkoilman lämpötila -19°C.
        Tyhjiöputkikeräimet 6x20 putkea.
        Revi siitä kiinalaista laatua.

        Sullahan ei kierrossa riitä teho.
        Jos noin suuri lämpötila ero niin laita ihmeessä virtausta lisää....
        Parantaa hiukan sitä tuottoakin. Paljonko muuten oli virtaus???
        Ei nuo tasokeräimet ole tuos parinkympin pakkasessa lämmenny kuin reiluun kuuteen kymppiin 330l/h virtauksilla tehoa puskivat mittarin mukaan sellasta 3kw useemman tunnin... Kun eihän noilla lämpötila eroilla ilman virtaus tietoja ole mitään virkaa,virtaus tarpeeks pieneksi niin mikä hyvänsä keräin lämpenee kunhan vaan aurinko paistaa...


      • Yks Eemeli
        wegdsg kirjoitti:

        Sullahan ei kierrossa riitä teho.
        Jos noin suuri lämpötila ero niin laita ihmeessä virtausta lisää....
        Parantaa hiukan sitä tuottoakin. Paljonko muuten oli virtaus???
        Ei nuo tasokeräimet ole tuos parinkympin pakkasessa lämmenny kuin reiluun kuuteen kymppiin 330l/h virtauksilla tehoa puskivat mittarin mukaan sellasta 3kw useemman tunnin... Kun eihän noilla lämpötila eroilla ilman virtaus tietoja ole mitään virkaa,virtaus tarpeeks pieneksi niin mikä hyvänsä keräin lämpenee kunhan vaan aurinko paistaa...

        päässälaskettuna ole lämpötilaero jotain 28°C, vai kuinka. Eihän muuten saada tollasta tehoa ulos...


      • wegdsg
        Yks Eemeli kirjoitti:

        päässälaskettuna ole lämpötilaero jotain 28°C, vai kuinka. Eihän muuten saada tollasta tehoa ulos...

        Se päässä laskutaito...
        Noin 8 asteen ero riittää tuolla virtauksella.
        Lämpötilaero x 4.2 x l/h /3600 noin suurin piirtein...


      • jopajopajo
        Voi olla kirjoitti:

        Hakemista, mikäli meinaat löytää keräimet joita ei olla valmistettu Kiinassa. Voin luvata, että olivatpa keräimesi minkä merkkiset tahansa, osat tulevat kaukoidästä.

        Itse tilasin tyhjiökeräimet suoraan valmistajalta Kiinasta. Jääpähän välikädet ja omien tarrojen lätkijät välistä pois. Mukaan tuli vieläWilon kiertovesipumppupaketti ventiileineen päivineen ja ohjausyksikkö erittäin monipuolisilla liitännöillä. Niin ja hinta: Enpäs kerrokkaan koska jollekkin tulee taatusti paha mieli. Nämä voivat maksaa itsensä joåa takaisin.

        Niin ja otimpa samalla muutaman varaputkenkin kun hintaa niillä oli ihan 3 usd.

        Niin ja sitten läppäristä loppui virta ja halvat kiinan sivut katosivat.

        laitapas linki mistä tilasit niin voisi joku uskoakin


      • Yks Eemeli
        wegdsg kirjoitti:

        Se päässä laskutaito...
        Noin 8 asteen ero riittää tuolla virtauksella.
        Lämpötilaero x 4.2 x l/h /3600 noin suurin piirtein...

        voi pakanan pakana


      • gggfb
        Yks Eemeli kirjoitti:

        voi pakanan pakana

        Kohtuu päivä tänään,reilu 20kwh lämpöä tuli katolta pannariin ja viel noilla tasokeräimillä... Tehoja hetkellisesti parhaimmillaan yli 8kw.


      • ilmaista(ko) lämpöä
        gggfb kirjoitti:

        Kohtuu päivä tänään,reilu 20kwh lämpöä tuli katolta pannariin ja viel noilla tasokeräimillä... Tehoja hetkellisesti parhaimmillaan yli 8kw.

        Mites on...
        Testailin tänään omalla järjestelmälläni (10m2 tasokeräimiä, 2700l varaaja, jossa n. 2,5 litran kierukka) ja poistuvan veden ollessa 40 asteista 6,7l/min teholla keräimissä 60 astetta, 5,7l/min teholla 67 astetta ja 4,1l/min teholla 74 astetta. Onko nyt niin, että kannattaa joka tapauksessa pitää litratuotto suurena? Tuntuu vain että tuottaa paremmin noilla pienemmillä tehoilla. Tänäänkin 66 KWh.


      • Anonyymi
        gaka kirjoitti:

        Itselläni myös tasokeräimet öljylämmityksen apuna ja olen ollut hyvin tyytyväinen. Tyhjiöputkikeräimet eivät mielestäni sovellu tänne pohjolaan.

        kyllä tyhjiökeräimet toimii silloinkin kun tasokeräin hyytyy pakkasella jo monen vuoden kokemus aurinkokeräimistä hyvin on toiminut


      • Anonyymi
        Lepako kirjoitti:

        Tutkin vähän tuossa Googlella ja sain lisää perusteluja tyhjiökeräimien eduksi. Eli tasokeräimen lämpöhäviö kylmässä on erittäin suuri verrattuna tyhjiökeräimeen, koska tyhjiö eristää paremmin kuin tasokeräimen ilma. Siksi tyhjiökeräin käynnistyy kylmässä nopeammin ja tuottaa myös kylmässä paljon enemmän kuin tasokeräin. Eli tyhjiöputkikeräin sopii pohjoisen olosuhteisiin huomattavsti paremmin kuin tasokeräin.

        Suurimmaksi osaksi maailmassa käytetään tasokeräimiä - varsinkin lämpimissä maissa, koska ne tuottavat hyvin lämpimässä ja aurinkoisessa paikassa - ei siis Suomessa. Tai tuottaahan ne paremmin kesällä, jolloin lämpöä ei tarvitse niin paljoa. Tyhjiökeräimenkin tuotto on jo liikaa kesällä..

        Voisitko siis perustella miksi tyhjiökeräin sinusta ei sovellu "tänne pohjolaan"?

        Tietämättömien väitteitä kun erivät tunne keräimien toimintaa suomessa soveltuu vain tuhjiö keräimet


      • Anonyymi
        okijuh kirjoitti:

        kiinnostaisi.Kuinka luvat heltisi.

        Täällä maaseudulla ei olisi saanut laittaa mitään mutta kun ilmoitin että eteläsuomessa saa laitta millaiset haluaa niin jopa muutui ääni kellossa


      • Anonyymi
        gaka kirjoitti:

        Itselläni myös tasokeräimet öljylämmityksen apuna ja olen ollut hyvin tyytyväinen. Tyhjiöputkikeräimet eivät mielestäni sovellu tänne pohjolaan.

        Kyllä asia on päin vastoin tasokeräimet ei toimi pakkaseellla minulla on molemmat joten tiedä asian oikean laidan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietämättömien väitteitä kun erivät tunne keräimien toimintaa suomessa soveltuu vain tuhjiö keräimet

        Näin on on 30vuoden kokemus


      • Anonyymi
        Voi olla kirjoitti:

        Hakemista, mikäli meinaat löytää keräimet joita ei olla valmistettu Kiinassa. Voin luvata, että olivatpa keräimesi minkä merkkiset tahansa, osat tulevat kaukoidästä.

        Itse tilasin tyhjiökeräimet suoraan valmistajalta Kiinasta. Jääpähän välikädet ja omien tarrojen lätkijät välistä pois. Mukaan tuli vieläWilon kiertovesipumppupaketti ventiileineen päivineen ja ohjausyksikkö erittäin monipuolisilla liitännöillä. Niin ja hinta: Enpäs kerrokkaan koska jollekkin tulee taatusti paha mieli. Nämä voivat maksaa itsensä joåa takaisin.

        Niin ja otimpa samalla muutaman varaputkenkin kun hintaa niillä oli ihan 3 usd.

        Kiinasta tulee nykyään ihan hyvälaatuista tavaraa. Moni pesee länsituotteet, mennen tullen. Huawei on hyvä esimerkki.


      • 1ulkomaalainen kirjoitti:

        Puhutaan ainan eilisestä öljyn hinnasta, kun huomisestä ei tiedetää. Sen verran pohjatietoa asiasta, että öljytuotannon hiuppu on ohitettu jo vuosia siten ja uusien kentien hyödentäminen, josta aina puhutaan kuluttajien lohdutukseksi, on huomattavan paljon kalliimpi kuin ennen. Öljyliuskan ja - hiekan hydentäminen edellytää, että suuret alueet esim. Kanadasta hakataan paljaksi ja öljyn erottaminen on kallis prosessi.

        Tarkoitan sitä, että öljyn hinta tule lähivuosina huomattavasti nousemaan, paljonkin yli jo nähdyä tasoa, sanotaan nyt alustavsti 200$ ja myöhemmin siten , tuotannon todella laskiessa paniikkinomaisesti 500$ tynnerilta.

        Joten uusiuttuvalla energialla on tulevaisuus ja ainoastaan sillä.

        Nyt taitaa ölyn ja sähkön hinta olla sillä mallilla, että sinnikkäimmätkin aurinkoenrgian skeptikot alkavat herätä todellisuuteen. Siperia opettaa....


      • Aurinko rules kirjoitti:

        Eiköhän se ole niin, että kukin laittaa katolleen minkä haluaa - molemmat järjestelmät ovat varmasti hyviä, eihän tässä nyt siitä ole kysymys. Makuasia on se, että laittaako putket vai tasokeräimet. Pääasia lienee kuitenkin se, että aurinkoenergiaa kannattaa käyttää - se toimii jopa Suomessa talvella, kuten juuri kerroit.

        Motivan sivustolta löytyy hyvä vertailu taso- / tyhjiöputkikeräimien kesken.

        https://www.motiva.fi/ratkaisut/uusiutuva_energia/aurinkolampo/aurinkolampojarjestelmat/aurinkokerainten_hyotysuhteet.


    • nimisarkki9583

      Tietoa kansalle:

      http://www.tiedox.fi/Ilmanlämpöpumppu maalämpöpumppu aurinkokeräin vai muu-/Sopiva energiansäästöratkaisu ilmalämpöpumppu maalämpöpumppu aurinkokeräin vai jokin muu#aurinkopaneeli-aurinkokeräin-aurinkovaraaja

    • Aurinkooooooooooooo

      Aurinkojärjestelmä on yhtä hyvä, kuin järjestelmän heikoin lenkki.

    • SolKungenonpaska

      Ostin ruotsalaisen Sol Kungen aurinkolämpökeräimen, kun mainostivat sitä pohjolan oloihin suunniteltuna. Paskan marjat. Ruotsalainen perseensuristin, joka ei sovi perseeseen, mutta huutaa kuin oikohöylä. Lämpöä tuottaa sisälle 33 astetta. Samaan aikaan, samalla paikalla kiinalainen, vastaava laite tuottaa 46 asteista ilmaa ja puhalliinmelu on huomattavasti pienempi kuin ruotsalaisessa perssen suristimessa.. En suosittele Sol Kungen-aurinkoilmakeräintä kenellekään....

    • Anonyymi

      Miksi autoihin ei ole rakennettu hukkalämpöä talteenottavia suola-astioita tai jopa peräkärryjä? Moottorit päästää parhaimmillaankin 60% polttoainelitran tehosta ilmaan ,miksi sitä oteta talteen? Sehän on kymmeniä kilowatteja helposti pienelläkin ajomatkalla.
      Joka viikon päivä kun ajaa työmatkaa esim.20 km päivässä suuntaansa ,kaiken sen hukkalämmön kun saisi autosta talteen ja siirtäisi illalla sen esim 2000l lämminvesivaraajaan,voisi kodin lämmittää jo pelkästään sillä. Tämä on ollut hullua lämmön tuhlausta polttomoottoreilla koko auton olemassa olon ajan yli 100 vuotta jo ja sitä ennen höyrykoneilla sama homma.
      Ihminen ei ole vielä tarpeeksi viisas kaikkeen mitä voitaisiin tehdä jotta planeettamme ja ilmasto pelastuisi.
      Poltamme päivittäin miljoonia kilowattitunteja suoraan ilmaan ja ilman mitään hyötyä kenellekään,miksi?

      Jos kaiken lämmön keräisimme talteen mitä mistäkin voi saada ,aurinkokeräimiä ei edes tarvittaisi tai edes oikein paljon muitakaan uusiutuvia.
      Paljon on vielä tehtävää lämmön hyödyntämispuolella.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6293
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4036
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2446
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1970
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1433
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1006
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      981
    Aihe