C5 parkkitutka

aina rikki

Vm. 2005 autossani on sekä edessä että takana parkkitutka. Niiden toiminta on ollut epäluotettava uudesta lähtien. Oletin, että takatutkaan oli tullut vika, kun autoon oli laitettu vetokoukku. Viime joulukuussa kuulin eräältä Citroen korjaamolta, että valmistalla on menossa kampanja, jonka puitteissa parkkitutkat korjataan takuuna. Vein auton Vehoon ja tämänjälkeen tutkat toimivatkin sekä edessä että takana.
Auto jäi sitten seisomaan helmikuun alusta, koska lähdin pois Suomesta. Nyt otin auton käyttöön kesäkuun alussa ja totesin, etteivät parkkitutkat taaskaan toimi. Auto meni Vehoon, joka laittoi tutkat jälleen toimimaan, mutta vaati maksettavakseni niiden korjauslaskun. Ei kuulema mene takuuseen, koska ao. kampanja oli vain joulukuussa. Veholla on 6 kk. työtakuu, mutta tämä ei mene siihen, koska nyt oli toinen anturi rikki kuin joulukuussa! Vehon työnjohtaja sanoi puhelimessa, että Citroenin parkkitutka-anturit ovat huonolaatuisia. Eli hän myönsi valmistajan toimittavan huonolaatuista tavaraa, mutta asiakkaan on tämä maksettava.
Mitä kokemuksia muilla Citroenin omistajilla asiasta on?

14

4645

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toiminut

      C5 takatutka toimi moitteetta 2001-2008 välisen ajan. Nyt sitten 2008 mallin C5 takatutka häipyi näytöltä 1300 km jälkeen ja viaksi todettiin ohjauskeskusvika, tuo Bosch valmisteinen ohjauskeskus vaihdettiin uuteen takuuna ja on toiminut sen jälkeen moitteetta. Kummassakaan autossa ei ole etututkaa.
      Tuolla 2001 mallilla ajoin runsaat 200000 km ei se jättänyt tielle kertaakaan, korjaamolla käynnit rajoittuivat määräaikaishuoltoihin. Tällä uudemmalla sitten jo kaksi korjaamokäyntiä tuon takatutkan takia kun tuota ohjauskeskusta ei ollut varastossa. Esimmäinen 20000 km huolto tulossa ensikuussa. Kuskinpuolen jalkatilan mitättömän kumimaton olen korvannut olen korvannut Halpa-Hallin 5€
      muovikaukalolla. Olen tyytyväinen autoon vaikka en olekaan mihinkään tyytyväisyystutkimuksiin osallistunutkaan.

      • mallisisissa

        Citikoissa olikin eri valkmistajan tutkat ja kestivät (vät) mielettömän kauan ilman vikoja. Sitten 2004 tai 2005 vaihdettiin uuteen alihankkijaan ja kas kummaa, johan alkoivat tutkat keljuilla ja keljuilevat edelleen.


      • valkmistaja
        mallisisissa kirjoitti:

        Citikoissa olikin eri valkmistajan tutkat ja kestivät (vät) mielettömän kauan ilman vikoja. Sitten 2004 tai 2005 vaihdettiin uuteen alihankkijaan ja kas kummaa, johan alkoivat tutkat keljuilla ja keljuilevat edelleen.

        Kukahan on VALMISTAJA ?


      • tättärää...
        valkmistaja kirjoitti:

        Kukahan on VALMISTAJA ?

        C5 II 2005 parkkitutkien valmstaja on... Bosch.

        Itselläni on mennyt muutamia antureita. Yhden olen maksanut itse ja pari ilmaiseksi. Nyt on kaikissa "sikaflexit" pinnassa ja toimivat.
        Olisiko sitten suurten lukujen ansiota, mutta osan hinta on puolittunut siitä, mitä se alunperin oli.

        Suuri osa auton sähköistä on Boschin valmistetta. Että se siitä ranskalaisesta laadusta. Toisaalta, jos haluaa säästää, voi katsoa, saako Boschilta tarvitsemaansa osaa, lamdaa yms. Hinta ei taida olla puoliakaan Vehon pyytämästä.


    • tutkatutka

      C5 II vm 2004, kaikki tutkat vaihdettu 4/2008. Maksoin 50%, maahantuoja loput. Uudet tutkat on suojattu jollain suojamassalla, alkuperäiset tutkat ovat suojaamattomat ja mm. suolapaska turvottaa ne pilalle. Tutkat ovat toimineet moitteetta vaihdon jälkeen.

      • kumma kampanja

        Ostin autoni käytettynä tammikuussa 08. Tämän uudempi korimalli on otettu käyttöön 2005. Pian oston jälkeen hajosi ensimmäinen takatutka. Sitten kesää kohti mennessä kaikki lopulta vaihdettiin. Minä itse toimin maksumiehenä, vakka jossakin vaiheessa koitin inistä, että olen kuullut antureita vaihdetun myös takuuna. Se oli huoltoliikkeen mukaan kuitenkin hankalaa. Olisi pitänyt tehdä Citroënille anomus ja odottaa tuloksia. Ja anturin hinta puoliintui tänä aikana, joka oli jonkinlainen puolitakuu olevinaan.

        Tutkat tulivat kuntoon. Menin kesällä sitten ihan määräaikaishuoltoon ja siellä sitten sanoivat, että autossani oli parkkitutkakampanja auki. Sainoin siinä tiskillä, että ei kai sitä heti tartte tehdä, kun juuri ne laitettiin kuntoon kovalla rahalla. Ei tarvinnut. Viime talvena parkkitutka alkoi taas huutamaan virhettä. Vein auton huoltoon ja sanoin, että nyt sen kampanjan voisi tehdä pois. Ja niin he tekivät. Kampanjassa ei vaihdettu vain sitä rikkinäistä, vaan kaikki etu- ja takapään anturit. Eikä tullut laskua.


      • aina rikki
        kumma kampanja kirjoitti:

        Ostin autoni käytettynä tammikuussa 08. Tämän uudempi korimalli on otettu käyttöön 2005. Pian oston jälkeen hajosi ensimmäinen takatutka. Sitten kesää kohti mennessä kaikki lopulta vaihdettiin. Minä itse toimin maksumiehenä, vakka jossakin vaiheessa koitin inistä, että olen kuullut antureita vaihdetun myös takuuna. Se oli huoltoliikkeen mukaan kuitenkin hankalaa. Olisi pitänyt tehdä Citroënille anomus ja odottaa tuloksia. Ja anturin hinta puoliintui tänä aikana, joka oli jonkinlainen puolitakuu olevinaan.

        Tutkat tulivat kuntoon. Menin kesällä sitten ihan määräaikaishuoltoon ja siellä sitten sanoivat, että autossani oli parkkitutkakampanja auki. Sainoin siinä tiskillä, että ei kai sitä heti tartte tehdä, kun juuri ne laitettiin kuntoon kovalla rahalla. Ei tarvinnut. Viime talvena parkkitutka alkoi taas huutamaan virhettä. Vein auton huoltoon ja sanoin, että nyt sen kampanjan voisi tehdä pois. Ja niin he tekivät. Kampanjassa ei vaihdettu vain sitä rikkinäistä, vaan kaikki etu- ja takapään anturit. Eikä tullut laskua.

        Autollani oli ajettu kertomani Vehon takuukorjauksen jälkeen 1...2000 km, koska lähdin helmikuussaa pois Suomesta. Autolla on kaikkiaankin ajettu vain noin 35000 km, sillä käytän sitä vain ollesani kesäisin Suomessa - ja vähän aikaa jouluna. Omituinen on Vehon työtakuu, joka on kuulema 6 kk, mutta ei nyt kuitenkaan koske parkkitutkaa, joka korjattiin tammikuussa. Eli kuten työnjohtaja sanoi puhelimessa 3.7.09, että vika on Citroenin tutka-antureissa, jotka ovat huonolaatuisia. Veho ei kuulema voi näitä vastata!
        Autoalan Keskusliittokin mainostaa merkkikorjaamoiden vastuuta ja takuuta, mutta varsin heppoiselta vastuu vaikuttaa. Katsotaan mitä mieltä on kuluttajaviranomainen.


      • täälläkin

        Minulla samanikäinen C5 ja tutkat vaihdettiin 6/2007. Maksoin myös puolet korjauksesta. Sen jälkeen ovat toimineet ongelmitta.


      • CiitäViis
        täälläkin kirjoitti:

        Minulla samanikäinen C5 ja tutkat vaihdettiin 6/2007. Maksoin myös puolet korjauksesta. Sen jälkeen ovat toimineet ongelmitta.

        Minulla 2003 C5 Break ja parkkitutkat toimii aina vaan kesät & talvet.


    • johabo1

      Minulla on C5 Break ja parkkitutkat ei toimi. Kaverilta kuulin, että hän hankki Englannista parkkitutka-anturit Mersuunsa. Löytyykö sieltä Citikallekin?

    • johabo

      Kiitos Ropottaja avusta.

    • ylimääräinen kapistu

      Tässä kohtaa täytyy kysyä että mihinkä te niitä parkkitutkia oikein tarvitta eihän niitä ennenkään ollut ja auton sai parkkiin hyvin. Itsellä on ollutse tutkien katkaisin OFF asennossa siitä päivästä kun auton ostin elikkä 04/-07 ja hyvin on pärjännyt.

      • hyvä kapistus

        Parkkitutka on oikein kätevä apuväline pysäköintiin. Kohtalaisen ison ja kankean C5:n saa uskomattoman ahtaaseen tilaan kadunvarteen ilman kosketusta muihin. Pelkästään katselemalla ei uskalla ajaa yhtä lähelle. Kyllä ilman sitäkin pärjää, mutta kun oppii pysäköimään korvakuulolta, on sekin paljon helpompaa.

        Omassa 2005 mallisessa C5:ssa on pari anturia vaihdettu aikoinaan takuuna, ja itse olen vaihtanut kaksi. Nekin olen ostanut tarjouksesta. Vaihtohan on jopa helpompaa kuin ajovalojen vaihto, eikä viallisen anturin etsintään tietokonetta tarvitse. Vain vähän loogista ajattelua ja kokeilua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1047
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      930
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      796
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      710
    Aihe