Hormonikorvaushoidon haittavaikutukset?

titta-n

Minkälaisia sivuvaikutuksia teille on tullut hormonikorvaushoidosta?
Minulla aloitettiin hoito huhtikuussa tehdyn kohdun-ja munasarjojen poistoleikkauksen jälkeen (olen 36v). Valmisteena Indivinan vahvin muoto. (eli yhdistelmähoito)

Kun olin 1,5 kk käyttänyt valmistetta, alkoi ihoni rasvoittua ja tulla finnejä mutta kaikkein pahimpana vaivana alakuloisuus, jos ei jopa ihan masennus.

Mitä sanotte, kuinka kauan tätä viitsii katsella, että tasoittuuko...kuinka kauan tämä on niin sanotusti normaalia? Vai pitäisikö tätä hoitoa "viilata" ?

33

11124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minttunen

      Mulla ei auttanu individa mihinkään vaivaan,rinnat vaan kasvoi ja tuli hirven kipeäksi.Täyttyy kokeilla yrttejä.

      • ei enää hormoneja

        useamman kerra ja minulle ei sovi mitkään hormonikorvaushoidot.Ihan kauheaa ihon rasvottumista ja sitten huoasinkin sivuoireistoluettelosta:talineritys lisääntyy.

        Oli myös mieli maassa,ja turvotti,olin heti aamulla kuin itku kurkussa kun heräsin.


    • p.l.h.

      Itselläni hormonikorvaushoidossa kuivui sekä iho, että hiukset. Aiemmin minulla oli rasvainen iho ja helposti rasvoittuvat hiukset, mutt hkh teki ihosta ihan kuivan ja ryppyisen.
      Muita oireita: rinnat olivat erittäin kipeät ja toista munasarjaa jomotti jatkuvasti.

    • korvaushoidot

      olen kokeillut laastarit, geelit ja tabletit. Kaikista tuli masennus, ihon ja silmien kuivuminen sekä jatkuva paleleminen. Turvotusta ja rintojen kipeytymistä oli myös. Pää tuntui raskaalta enkä ollut yhtään oma itseni. Minulta on kohtu poistettu (munasarjat tallella) 15v sitten ja olen nyt 51vuotta. Nyt on kyllä ollut kuumia aaltoja sekä hikoilua mutta pää on kuitenkin pysynyt selkeänä.

      • sopii

        oikein hyvin,ilman en pärjäisi.Olin 39v. kun kohtu ja munasarjat/johtimet poistettiin,siitä aikaa kulunut nyt 3 1/2 v.
        Käytän Estradot-laastaria 50mg. jos en käyttäisi,niin niveleitä särkisi julmetusti ja olisin kuin "persielle ammuttu karhu" :)


      • onko
        sopii kirjoitti:

        oikein hyvin,ilman en pärjäisi.Olin 39v. kun kohtu ja munasarjat/johtimet poistettiin,siitä aikaa kulunut nyt 3 1/2 v.
        Käytän Estradot-laastaria 50mg. jos en käyttäisi,niin niveleitä särkisi julmetusti ja olisin kuin "persielle ammuttu karhu" :)

        Tuo sinun laastarin vahvuus 50mg,minä käyttäny geeliä yhen painalluksen,joka on 0.5mg.Ei oo kyllä auttanu juurikaan väsymykseen,ehkä vähän hikoiluun.


      • vahvuus
        onko kirjoitti:

        Tuo sinun laastarin vahvuus 50mg,minä käyttäny geeliä yhen painalluksen,joka on 0.5mg.Ei oo kyllä auttanu juurikaan väsymykseen,ehkä vähän hikoiluun.

        on 50mg.Kokeilin yhdessä vaiheessa myös 75mg,kun hikoilin niin runsaasti,mutta paino alkoi nousemaan,vaihdoin sitten 50mg takaisin.
        Hikoilu on kuitenkin nyt vähentynyt jo normaaliksi ja muutenkin olotila ok.


    • yhdistelmähoito...

      ...vaikka kohtu on poistettu? Minä käytän pelkkää estrogeenia. Finnejä ei ole, iho aika kuiva. Alakuloisuus/masennus vaivaa. En tiedä sitten onko estrogeeni vai sen puute syy siihen. Kuumia aaltoja, nivelsärkyjä ym. ei enää ole.

      • titta-n

        siksi, että vaikka kohtu poistettiin, niin sairastan vaikeaa endometrioosia ja leikkauksessa ei kaikkea endokudosta saatu pois, näin ollen keltarauhashormoni estää kudoksen kasvamisen vatsaontelossa. Ylilääkäri sanoi tämän valmisteen olevan pitkässä juoksussa minulle parhaan hoitovasteen tuova....mutta jos nämä inhottavat sivuoireet ei lopu, niin en kyllä tiedä!!!!


    • Käyttäjä

      Jos sinulla on kohtu poistettu, vaihdata Individa Estrogel-geeliin! Geeliä voit säädellä itse pienimmän vaikuttavan annoksen, jolloin sivuvaikutuksia ei tule. Usein pillereissä on ihan liian iso annos vaikuttavia aineita. Minulle auttaa poistamaan kaikki vv-oireet niinkin pieni annos kuin 20 mikroa eli 1 cm mittatikulla. Kuukautiseni tosin vielä tulevat, olen 47-vuotias. Oireita vaan oli todella paljon. Laitan geelin iltaisin, niin auttaa nukkumaankin syvemmin. Jos laitan liian ison annoksen, tulee pahoinvointia, rinnat kipeytyvät ja päätä särkee. Seuraavana päivänä laitan taas pienemmän, eikä minkäänlaisia sivuoireita ole.

      • toisille

        myös pienestä määrästä geeliä. Minulle tuli pahoja sivuvaikutuksia niinkin pienestä annoksesta kuin ½ cm estrogel geeliä.


      • kertoa millaisia
        toisille kirjoitti:

        myös pienestä määrästä geeliä. Minulle tuli pahoja sivuvaikutuksia niinkin pienestä annoksesta kuin ½ cm estrogel geeliä.

        sivuvaikutuksia sinulle geelistä tuli?


      • aikana
        kertoa millaisia kirjoitti:

        sivuvaikutuksia sinulle geelistä tuli?

        ilmeni hengenahdistusta,masentuneisuutta, ihon, silmien, limakalvojen kuivuutta, päänsärkyä, hermostuneisuutta, ärtyneisyyttä sekä turvotusta. Laitoin aina illalla geelin ja se kyllä piristi niin että yöt meni valvoessa. Elikkä minulla vain korostu ja paheni ne oireet mitkä olisi pitänyt poistua geeliä käyttäessä.


    • Hormoonihurmio

      Olen käyttänyt noin kaksi vuotta Femoston 1/10 -korvaushoitoa (yhdistelmävalmiste, koska kohtu on tallella), joka on toiminut hyvin. Ainoa sivuvaikutus oli ruokahalun lisääntyminen, jonka vuoksi paino on noussut kahdeksan kiloa (josta ensimmäisen puolen vuoden aikana kuusi). Painonnousu on onneksi hidastunut, mutta painon pudottaminen on vaikeaa.

      En ole tämän vuoksi vaihtamassa valmistetta, ja gynekologin mukaan tässä on pienin mahdollinen hormonipitoisuus. Koska tarkoitus ei kuitenkaan ole käyttää hormoneja lopun ikää, varmaan vuoden-parin sisään kokeilen, joko pärjäisin ilman.

      • Öisin valvottaa

        Hei!
        Kerroit, että olet käyttänyt Femoston 1/10 -korvaushoitoa pari vuotta ja olut tyytyväi-nen. Haluaisin tietää, että otatko Femoston pillerin aamulla vai illalla. Itse olen huonouninen ja ajattelin, että piristääköhän Femoston jos ottaa yötä vasten.
        Kiitollisena vastaustasi odottelen.


      • Hormoonihurmio
        Öisin valvottaa kirjoitti:

        Hei!
        Kerroit, että olet käyttänyt Femoston 1/10 -korvaushoitoa pari vuotta ja olut tyytyväi-nen. Haluaisin tietää, että otatko Femoston pillerin aamulla vai illalla. Itse olen huonouninen ja ajattelin, että piristääköhän Femoston jos ottaa yötä vasten.
        Kiitollisena vastaustasi odottelen.

        Silloin kun vielä käytin Femostonia (jätin pillerit kolmen vuoden käytön jälkeen, koska oireet olivat lieventyneet niin paljon, että katsoin pärjääväni ilmankin), otin lääkkeen aamulla muiden aamulääkkeiden (allergia, vitamiinit) kanssa. Iltaisin otettava kolesterolilääke tahtoo usein unohtua, kun ei illoissa ole samanlaista rutiinia kuin aamussa.

        En tiedä, onko sillä merkitystä, mihin aikaan päivästä pillerin ottaa. Eiköhän kaikki sellaiset lääkkeet, joista ei ole erikseen sanottu mitään, voi ottaa mihin aikaan vain se parhaiten sopii.


    • Minulta leikattiin myoomien vuoksi kohtu pois v 1993 ja aloitettiin hormoonikorvaushoito, se toimi hyvin. V 2006 JA 2007 sain aivoverenvuodon, joista kuitenkin selvisin joten kuten.v V 2008 kävin leikkauksen jälkeisessä vuosi-
      tarkastuksessa, todettiin kuivat limakalvot,yhdyntä ei onnistu. Olisiko tähän mitään hitokeinoa.

      • zyc

        Hei, otsikkosivulla on aloitettu keskustelu "cicatridina", kyseessä siis emättimeen laitettava paikallishoitoalmiste. En ole vielä kokeillut itsekään, mutta aion kokeilla. Ja lisäksi liukuvoide itse "toimintaan" :)


    • hurjahannah

      Tuskin tas-51 enää kuulolla, mutta jos sattumoisin olisi, kysyisin, selvitettiinkö sinulle tuon aivoverenvuodon syy?

      • eri vastaaja

        Tuskin hormoonihoito oli syypää, koska oma äitini kuoli aivoverenvuotoon vähän päälle 50veenä, eikä olllut koskaan käyttänyt mitään hormoonia. Oli kyllä ylipainoinen ja korkea verenpaine.


    • olisiko parempi?

      Luin jostain palstalta, että hormonipillerit pitäisi pieniä neljään osaan ja annostella hormoni näin tasaisin väliajoin vuorokauden aikana. Oletteko kulleet tällaisesta?

      • Paloittelija

        Kyllä, oma gynekologini antoi saman ohjeen. Perusteli sitä sillä että estrogeeni häviää niin nopeasti että olotila säilyy tasaisempana kun jakaa pillerin osiin ja ottaa pitkin päivää.


    • olisiko parempi?

      Ahaa... Oletko, "Paloittelija", sitten huomannut, että asialla on vaikutusta, olettaen, että olet myös kokeillut "normitapaa" ottaa pilleri päivässä?
      Femoston on isohko pilleri (verrattuna esim Novofemiin)eli onnistunee...
      Voisikohan ajatella, että kokeilisi ensin ottaa kahdesti päivässä, jolloin jakaminenkin onnistuisi ehkä varmemmin..

      • Paloittelija

        Olen käyttänyt aina paloittelua koska gynekologi antoi heti aloittaessa sen ohjeen. Olen uskonut gynekologin sanaan, eikä olotilassa ole ollut kovin suurta muutosta vaikka välillä unohduksen vuoksi olen ottanut kerralla parikin palaa.

        Käytän Sandozin Estradiolia ja pilleri on aika pieni. Sen saa kuitenkin helposti paloiteltua pillerinpuolittajalla (voi ostaa apteekista). Tuo pilleri on hassun muotoinen ja sen pitäisi haljeta myös kovalla alustalla vaikka sormella painamalla.


    • 52-vuotias

      Hei teille kaikille jotka kärsitte huonosta ihosta hormonihoitojen ja korvaavien hoitojen yhteydessä.
      Kun ihmistä yöllä hiostaa ja kasvot ovat märät, kannattaa huolehtia ihosi hyvinvoinnista. Kasvohoitoja tekevänä suosittelen hikisen yön jälkeen kasvoille kunnon puhdistuspesun, kasvoveden ja kosteuttavan päivävoiteen. Illalla samat toimenpiteet paitsi hyvä yövoide. Näin iho aamulla hien jälkeen on raikas ja pystyy vastaanottamaan hyvät ravitsevat voiteet. Monet tekevät sen virheen että laittaa hikiselle iholle suoraan voiteet ja tiedämme miten siinä käy. Iho tukkiutuu ja on entistä enempi finnivoittoisemp, ja voi muutenkin huonosti.

      Kun iho on puhdas tuntuu päiväkin paljn raikkaammalta kuin se että ei tee sille mitään. Ihosta kannattaa siis pitää hyvä huoli joka vaikuttaa niin ulkoisesti kuin henkisesti päivän kulkuun.

      Mukavia hetkiä toivottaa 52-vuotias vaihdevuosissa oleva.

    • Hei..
      Onko kellään hormonihoitoa saaneilla VÄSYMYSTÄ??
      Itse olen väsynyt!!
      Väsymys alkoi heti kun otin ensimmäisen pillerin.(
      Minulla oli ensimmäisenä hoitona mieto laastari (Nimi ??)
      Se ei auttanut yhtään oireisiini (Hiestä aivan märkä)
      Vaihdettiin noihin pillereihin ja väsymys iski HETI!!
      Taas vaihdettiin, nyt on gynegologilta saatu laastarit käyttöön taasen.
      Estradot on laastarin nimi..
      En itse koe mitään muuta oiretta, kuin tuon väsymyksen..
      Ehkä alakuloisuutta on joukossa..
      Muuten samanlainen..
      Ei painonnousua ainaskaan vielä...!!!

    • mummeli 52

      Hei! Olen käyttänyt femoston 1/10 kolmen kuukauden ajan ja menkat tulleet säännöllisesti tähän asti niinkuin pitääkin, mutta nyt ilmestynyt ylimääräistä ruskeaa vuotoa muutaman päivän ajan. Onko teille muille käynyt näin?

      • Vanha keskustelija

        Nosto!!


    • E-Geeli

      Estrena-geeli lihottaa :( . Olen kokeillut välillä jättää pois-> paino lähtee laskuun.Ja kun aloittanut uudestaan niin paino nousee, maha kasvaa. Siitäkin huolimatta että olen nipistänyt ruokavaliosta turhat pois. Nyt menossa taas kokeilu olla ilman. Se vaan että jos yöhikoilut tulevat takaisin niin en tiedä mitä teen. En kyllä halua lihoakaan.

    • Apua estrogeenihässä

      No hitto, onko ketään kellä estrena geelistä olisi tullut ahdistusta ym mielialaoiretta. Tai jostain muusta valmisteista? Eli onko näin, että estrogeeni ei sovi edes pienellä annoksella? Kohtu tallella, vaihdevuidet ilmoitelleet noin pari vuotta tulostaan ja tuntuu siltä, että mikään ei sovi. Myös femoston 1/10 aihettaa ahdistusta viimeistään kun viim tabut laajasta menossa?

      • Minniax

        Keltarauhashormoni aiheutti masennusta, mutta kun kohtu poistettiin, eikä tarvinnut enää käyttää muuta kuin estrogeeliä, niin loppui masennuskin ja myös huimaus ja väsymys, joita oli myös paljon kun joutui sitä progesteronia käyttämään, eli keltarauhashormonia.


    • Kyllä Väsyttäää

      Hei pio63, mua väsyttää kaikki estrogeenivalmisteet!!!
      Nyt miedoin laastari kokeilussa. Pilleri Progynova väsytti kamalasti ja pää oli muutenkin yhtä "puuroa".
      Laatarikin tuntuu väsyttävän kamalasti. Mutta estrogeenia tarvin kuitenkin rajuihin vaihtarioireisiin. Joten mitäs tässä pitäisi tehdä... :-(

    • Minniax

      Käsittääkseni tosi monia väsyttää ja ahdistaa nimenomaan tuo keltarauhashormoni, joten paras ratkaisu olisi kohdunpoisto, jolloin tarvitsisi käyttää vain estrogeenia ja myös rintasyöpäriski hieman pienenisi.

      Minua harmittaa se, etten kohdunpoistoleikkauksessa poistattanut myös munasarjojani, sillä luin, että noin 5 vuoden estrogeenin käytön jälkeen munasarjasyövän riski vähän nousee verrattuna niihin, jotka eivät tarvitse ollenkaan vaihdevuosien hormonikorvaushoitoa.

      Munasarjojen poistoleikkaus lienee noin 5000-6000 €, joten ei välttis kaikilla ole siihen varaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6043
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3821
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      245
      2151
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1850
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1299
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1266
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      303
      1065
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      939
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe