Koiran lopettaminen

Juntski

Koirallani alkaa vajaan 12-vuoden iässä olla voimattomuutta takajaloissa ja etenkin ylösnouseminen on työlään oloista. Tulehduskipulääke on auttanut hetkellisesti, mutta väistämättä taitaa koirani elinkaaren pää olla edessä.

Katselin eläinlääkäreiden nettisivuilta koiran lopettamiseen liittyviä asioita. Hintaa tälläiselle tulisi n. 100 € ja hautaus/tuhkaus kulut siihen päälle.

Kyselisinkin onko sille estettä, että lopetan koirani itse esimerkiksi pistoolilla ampumalla ja hautaan esimerkiksi kesämökille ? Kieltääkö eläinsuojelu- tai joku muu laki tälläisen menettelyn ?

12

378

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tietoa löytyy Suomen laista eläinsuojeluasetuksesta (www.finlex.fi)

      10 luku
      Eläinten lopettaminen
      30 §
      Yleiset vaatimukset

      Eläimen saa lopettaa vain lopettamisen osaava henkilö. Lopettamisen suorittavalla henkilöllä tulee olla riittävät tiedot kyseisen eläinlajin lopetusmenetelmästä ja lopetustekniikasta sekä riittävä taito toimenpiteen suorittamiseksi.

      Lopetettavaa eläintä on pidettävä kiinni tai sen liikkumista on rajoitettava muulla sopivalla tavalla siten, että eläin säästyy lopettamisessa kaikelta vältettävissä olevalta kivulta, tuskalta, kärsimykseltä, vahingoittumiselta ja ruhjoutumiselta. Lopetettavaa eläintä ei saa ripustaa ennen lopettamista, eikä sen raajoja saa sitoa.

      Eläimen «lopetus» on suoritettava siten, että eläimelle ei aiheudu tarpeetonta kipua, tuskaa tai kärsimystä ja että muille eläimille aiheutuva häiriö on mahdollisimman vähäinen.

      Eläimen lopettavan henkilön on varmistettava, että eläin on kuollut ennen kuin sen hävittämiseen tai muihin toimenpiteisiin ryhdytään.

      32 §
      Pienikokoiset seura- tai harrastuseläimet

      «Koira» ja kissa sekä muu vastaava pienikokoinen seura- tai harrastuseläin saadaan lopettaa, jollei sitä lopeteta eläinlääkärin toimesta asianmukaisella nukutus- tai lopetusaineella, ainoastaan ampumalla aivoihin tai käyttämällä kaasua, joka aiheuttaa välittömän tajunnan menetyksen ja kuoleman. Jos lopettamiseen käytetään hiilimonoksidia, kaasun tulee olla asianmukaisesti jäähdytetty ja suodatettu, eikä siinä saa olla ärsyttäviä aineita.

      ---------------------------------------------------------------------------------------

      Lain mukaan saat siis itse lopettaa koirasi ampumalla sitä niin, että eläin välittömästi menettää tajuntansa ja kuolee. Lopetuksessa ei koira saa kärsiä. Mietin vain, että oletko ihan varma, että olet itse kykene lopettamaan koirakaverisi? Olisiko se eläinlääkäri kuitenkin parempi valinta? Onko koirasi siis todella isokokoinen? Eutanasian hintahan vaihtelee koiran koon mukaan, esim. alle 10 kiloisen koiran eutanasia maksaa eräällä eläinlääkäriasemalla Helsingissä 47 euroa, alle 20 kiloisen 60 e, mutta esim yli 60 kg painavan koiran 91 euroa.

      Monet hautaavat koiransa pihalleen, se on käsitykseni mukaan edelleen aivan sallittua.

    • himoampuja

      Viis eläinsuojelulaista, koiran parasta on tässä tapauksessa ajateltava. Koira on lakia tärkeämpi, joten kun kukaan ei ole näkemässä, ammu koira aivan viereltä kiväärillä tai muulla tehokaalla aseella. Se on kaikista kivuttomin tapa lopettaa koira sen itsensä kannalta.

      • breeder_one

        Jos himoampuja kokeilisi sitä tehokasta asetta omaan kalloonsa.


      • himoampuja
        breeder_one kirjoitti:

        Jos himoampuja kokeilisi sitä tehokasta asetta omaan kalloonsa.

        Olen harrastanut metsästystä jo yli 30 vuotta ja ampunut samassa välissä keskimäärin yhden koiran/vuosi. Ja kivutonta se on koiralle ollut, paitsi silloin, kun näkee minun ottavan kiväärin esiin ja lähestyvän.


      • .......
        himoampuja kirjoitti:

        Olen harrastanut metsästystä jo yli 30 vuotta ja ampunut samassa välissä keskimäärin yhden koiran/vuosi. Ja kivutonta se on koiralle ollut, paitsi silloin, kun näkee minun ottavan kiväärin esiin ja lähestyvän.

        Joo no sulle ne koirat ei sitte varmaan merkitse yhtään mitään ku lopetat niitä samaa tahtia ku vaihdat sukkia! Sinusta on varmaan hienoa ja tunnet ittes todella suureksi ampuessasi koiria...

        Monesta ihmisestä ei ole lopettamaan omaa koiraa ja minusta hinnasta viis jos koirasta välittää ja koira on rakas niin sen vie eläinlääkärille!

        Minä en haluaisi, että koira joutuu katsomaan kun omistaja ottaa aseen ja ampuu koiran, mikä on koiran ajatus silloin???? Eläimiä ei saa inhimillistää, mutta minusta koira kyllä tietää mitä tulee tapahtumaan. Ja minä olen itkenyt aina silmät päästä kun on oma koira jouduttu lopettamaan, eikä ole tullut mieleenikään antaa kenenkään sukulaismiehen (vaikka metsästäjiä löytyy) saati, että olisin itse tai mieheni koiran ampunut. Kyllä meillä on koiran vierellä oltu aina viimeiseen asti jos en ole ite pystynyt niin sitten mies on ollut.

        Jokaisella on tohon oma mielipide, ja mun sepustuksesta tuli todella sekava ku kiihdyin niin jo pelkästä ajatuksesta...=) mutta toivottavasti joku sai rivien välistä ongittua sen asian mitä ajoin takaa...


      • himoampuja
        ....... kirjoitti:

        Joo no sulle ne koirat ei sitte varmaan merkitse yhtään mitään ku lopetat niitä samaa tahtia ku vaihdat sukkia! Sinusta on varmaan hienoa ja tunnet ittes todella suureksi ampuessasi koiria...

        Monesta ihmisestä ei ole lopettamaan omaa koiraa ja minusta hinnasta viis jos koirasta välittää ja koira on rakas niin sen vie eläinlääkärille!

        Minä en haluaisi, että koira joutuu katsomaan kun omistaja ottaa aseen ja ampuu koiran, mikä on koiran ajatus silloin???? Eläimiä ei saa inhimillistää, mutta minusta koira kyllä tietää mitä tulee tapahtumaan. Ja minä olen itkenyt aina silmät päästä kun on oma koira jouduttu lopettamaan, eikä ole tullut mieleenikään antaa kenenkään sukulaismiehen (vaikka metsästäjiä löytyy) saati, että olisin itse tai mieheni koiran ampunut. Kyllä meillä on koiran vierellä oltu aina viimeiseen asti jos en ole ite pystynyt niin sitten mies on ollut.

        Jokaisella on tohon oma mielipide, ja mun sepustuksesta tuli todella sekava ku kiihdyin niin jo pelkästä ajatuksesta...=) mutta toivottavasti joku sai rivien välistä ongittua sen asian mitä ajoin takaa...

        Niistä lopettamistani koirista vain 3 on ollut minun omia, muut tuttujeni tai metsästyskavereitteni...


    • breeder_one

      No, aika kovaluontoinen pitää olla, jos oman koiran pystyy lopettamaan.
      Eipä sitä kuluja laske, jos koiralle saisi lisää hyvää elinaikaa.
      Valitettavasti yksi pekingeesi-tyttömme menehtyi hoidoista huolimatta lähes 10-vuotiaana, ja tilasin ajan piikille. Hän lähti itse vajaa tunti ennen lääkärinaikaa.
      Hautasimme omalle pihalle (asumme kaupingissa). Ei mikään eikä kukaan estä hautaamasta pieniä lemmikkejä omalle pihalle.

      • kovaluontoinen pitää

        Olla kun käy lääkärillä vääntelemässä ja puristelemassa ja raakaamassa sitä koiraa. Miksi mainostaa piikkiä parhaana keinona, minusta se pitäisi kieltää lailla jos ampumiseen on mahdollisuus. Se elinaika hommataan kyllä, mutta jos lopetus on ainoa vaihtoehto en kyllä sitä piikillä tekisi.


    • 30v koiria kotona

      onko sinusta lopettamaan omaa koiraasi,suosittelen että antaisit jonkun muun tehdä lopetuksen. "helpoin" tapa kun eläinlääkäri antaa piikin ja hautaat mökillesi. vaikea vanhasta kaverista on silloinkin luopua.

      • Alaskalainen

        Mie en kyllä ymmärrä miten jotkut ihmiset pystyy itte lopettamaan rakkaan kaverinsa.Tai yleensä ampumaan koiran,oli se kenen vaan.Tosin niin ne ennen on tehneet ukot.Meilläkin lapsuudenkodissani piti kerran lopettaa koira parantumattoman sairauden vuoksi,ei isä itte siihen pystynyt vaan sukulaismies sen teki.. :( hyi. Kyllä se eläinlääkärin piikki on parempi vaihtoehto näissä tapauksissa.


      • Jack Flash
        Alaskalainen kirjoitti:

        Mie en kyllä ymmärrä miten jotkut ihmiset pystyy itte lopettamaan rakkaan kaverinsa.Tai yleensä ampumaan koiran,oli se kenen vaan.Tosin niin ne ennen on tehneet ukot.Meilläkin lapsuudenkodissani piti kerran lopettaa koira parantumattoman sairauden vuoksi,ei isä itte siihen pystynyt vaan sukulaismies sen teki.. :( hyi. Kyllä se eläinlääkärin piikki on parempi vaihtoehto näissä tapauksissa.

        Miksi joku toinen saisi tappaa sinulle kuuluvan koiran ? Tee koirallesi viimeinen palvelus ja lopeta se itse. Sen verran miehen pitää koiraansa kunnioittaa koiran viime hetkillä, että kaivaa jostain sen laukaukseen tarvittavan sisun.


      • Senniina
        Jack Flash kirjoitti:

        Miksi joku toinen saisi tappaa sinulle kuuluvan koiran ? Tee koirallesi viimeinen palvelus ja lopeta se itse. Sen verran miehen pitää koiraansa kunnioittaa koiran viime hetkillä, että kaivaa jostain sen laukaukseen tarvittavan sisun.

        Itse en pystyisi koiraa lopettamaan, mutta maalla kasvanut, lampaita teurastanut mieheni on lopettanut useamman anoppilan koiran. Katson, että se on ollut koirille paras mahdollinen tapa siirtyä pilven reunalle, kun voimat ovat ehtynet vanhuuden tullen. Omalla rakkaalla kotipihallaan, ei väkisin autoon ja pitkä ajomatka eläinlääkäriin, missä ei ole käyty kuin pakollisilla rokotuksilla. Koirat eivät ole tottuneet matkustamaan, vaan ovat kulkeneet vapaana omalla reviirillään. Samalle tontille he ovat saanet viimeiset leposijansa. Kaivinkoneella kaivettu tarpeeksi syvä kuoppa ja iso kivi päälle, ettei metsäneläimet pääse kaivelemaan.

        Mielestäni tämä ei ole eläinrääkkäystä, vaan viimeinen palvelus rakkaalle ystävälle. Korostan, että lopettajan täytyy todella olla asiansa osaava. Rahan vuoksi emme ole tätä tehneet, vaan rakkaudesta koiraan. Kaupungissa asunut koiramme sai viimeisen piikin ilman muuta eläinlääkärin luona, ja mielestäni se oli kaunis väistämätön tapahtuma. Me teimme päätöksen lopettamisesta rakkaudesta koiraamme, joka oli ollut meille maailman paras koira 12 vuoden ajan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      368
      4543
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      85
      1865
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1600
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      213
      1397
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1361
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1347
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe