Mielipiteitä ryhmäperhepäivähoidosta

Tutkija09

Hei.

Opiskelen yliopistossa kasvatustiedettä. Olen tekemässä tutkielmaa siitä, mitä mieltä vanhemmat ovat ryhmäperhepäivähoidosta. Nyt haluankin kysyä teiltä, mitä hyviä tai huonoja puolia olette kokeneet yllämainitussa hoitomuodossa. Voitte myös kertoa mitä odotuksia tai pelkoja teillä on kyseisen hoitomuodon suhteen, mikäli lapsenne on menossa ryhmäperhepäivähoitoon.

Tutkielmassa jokaisen anonyymiys säilyy, koska en aio käyttää siinä kenekään nimimerkkejä. Siksi toivoisinkin, että voisitte vastata minulle tähän keskusteluun. Seuraan tätä keskustelua noin kuukauden verran (16.8.2009 asti), jonka jälkeen kirjoitetut kommentit eivät päädy tutkielmaani.

Kiitos jo etukäteen, mikäli autatte minua tutkielmani teossa :)

13

3589

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastaaja09

      moi!
      Mitä tarkoittaa ryhmäperhepäivähoito?
      Perhepäivähoidon tiedän ja päiväkodin, mutta mikä on ryhmäperhepäivähoito. Mulla on 1-vuotias lapsi vielä kotona hoidossa, enkä ole aktiivisesti vielä miettinyt tulevaisuuden hoitojärjestelyitä.

      • Tutkija09

        Seuraava määrittely on Internetistä suoraan otettu:

        "Ryhmäperhepäivähoito on lapsen hoitoa perheenomaisissa olosuhteissa pienessä ryhmässä. Ryhmäperhepäivähoito on perhepäivähoidon ja päiväkodin välille sijoittuva hoitomuoto. Ryhmäperhepäivähoitokodissa työskentelee 2-3 hoitajaa ja lapsiryhmän koko on maximi 10-15 lasta. Lasten iät vaihtelevat 0-6 vuoteen. Lapsiryhmän koko ja ikäjakautuma sekä hoitajien lukumäärä mahdollistavat monipuolisemman toiminnan kuin tavallisessa perhepäivähoidossa."


      • 12lasta jos
        Tutkija09 kirjoitti:

        Seuraava määrittely on Internetistä suoraan otettu:

        "Ryhmäperhepäivähoito on lapsen hoitoa perheenomaisissa olosuhteissa pienessä ryhmässä. Ryhmäperhepäivähoito on perhepäivähoidon ja päiväkodin välille sijoittuva hoitomuoto. Ryhmäperhepäivähoitokodissa työskentelee 2-3 hoitajaa ja lapsiryhmän koko on maximi 10-15 lasta. Lasten iät vaihtelevat 0-6 vuoteen. Lapsiryhmän koko ja ikäjakautuma sekä hoitajien lukumäärä mahdollistavat monipuolisemman toiminnan kuin tavallisessa perhepäivähoidossa."

        hoitajia on kolme. Yhdellä pitää olla silloin lain/asetuksen vaatima koulutus.
        Ryhmishoito on hyvä vaihtoehto esim. sisaruksille, pääsevät samaan ryhmään, vaikka toinen olisi 1v ja toinen 4v.
        Olen itse ollut sekä pph että ryhmiksen lastenhoitaja, ja mielestäni ryhmioshoito on mukava vaihtoehto päiväkodille, helppo tapa aloittaa hoito.
        Ei tosin sovi kaikille lapsille sekään.
        Esim jos on vaikka nippanappa 6v.ja muut ryhmässä 1v-4v-5v jää helposti ilman leikkikaveria.
        Mutta tykkäsin ja suosittelen hoitomuotoa. Niin, oli se pph aikakin mukavaa, mutta siinä on niin yksin...
        (siinä linkissäsi on virhe, katoppa itse...)


      • 12lasta jos kirjoitti:

        hoitajia on kolme. Yhdellä pitää olla silloin lain/asetuksen vaatima koulutus.
        Ryhmishoito on hyvä vaihtoehto esim. sisaruksille, pääsevät samaan ryhmään, vaikka toinen olisi 1v ja toinen 4v.
        Olen itse ollut sekä pph että ryhmiksen lastenhoitaja, ja mielestäni ryhmioshoito on mukava vaihtoehto päiväkodille, helppo tapa aloittaa hoito.
        Ei tosin sovi kaikille lapsille sekään.
        Esim jos on vaikka nippanappa 6v.ja muut ryhmässä 1v-4v-5v jää helposti ilman leikkikaveria.
        Mutta tykkäsin ja suosittelen hoitomuotoa. Niin, oli se pph aikakin mukavaa, mutta siinä on niin yksin...
        (siinä linkissäsi on virhe, katoppa itse...)

        Kolmen hoitajan ryhmäperhepäiväkodin saa kunta perustaa vain erityisestä perustellustä syystä. Lähtkohtana on, että ryhmäperhepäiväkodit ovat kahden hoitaja ja kahdeksan lapsen kahden esikouluikäisen puolipäiväisen lapsen hoitopaikkoja.


        http://www.valtakunta.fi


      • ottaen...mutta silti
        petu_67 kirjoitti:

        Kolmen hoitajan ryhmäperhepäiväkodin saa kunta perustaa vain erityisestä perustellustä syystä. Lähtkohtana on, että ryhmäperhepäiväkodit ovat kahden hoitaja ja kahdeksan lapsen kahden esikouluikäisen puolipäiväisen lapsen hoitopaikkoja.


        http://www.valtakunta.fi

        niitä on pilvin pimei...täähän me tiedetään.
        Ja eskarilaiset usein jäävät/menevät päiväkotiin tai omaan kotiin, ovat liian
        "isoja" ryhmiksiin pienten joukkoon.


    • tuli mieleen

      HYVÄÄ: lapsiryhmä pysyy pienenpänä suhteessa aikuisten määrään verrattuna päiväkotiin - johtunee tiukemmasta asetuksesta
      HUONOA: yleensä lapsia hoitavat tekevät kaikki työt (ruoka/siivous ym) toisin kuin päiväkodissa,
      perhepäivähoitajien koulutus ei tunnu riittävän isomman lapsiryhmän ohjaamiseen (mielestäni suurin ja näkyvin "huonous"),
      kaksi perhepäivähoitajaa ja yksi hoitaja: laillinen ryhmäkoko (max12) liian suuri kun ei kellään ole pedagogista koulutusta,
      ikäjakauma lapsiryhmässä voi muodostua liian laajaksi pienten viedessä liikaa aikaa suhteessa isompiin lapsiin

      Kokemusta on sekä vanhempana että työntekijänä.
      Kysyt mielipiteitä nimenomaan vanhemmilta, tutkielmasi vääristyy auttamatta, kun keräät/käytät keskustelupalstalta saatua tietoa,
      tännehän voi kirjoittaa kuka vain mitä vain.

      • paikkaansa...

        ruoka/siivous>ainakin meillä ruoka tulee muualta ihan valmiina, ei tarvitse kuin laittaa esille
        siivous>joissakin paikoissa ostopalveluna, joissain paikoissa kunnan omat, itse ei tarvitse siivota.
        PPH.n ei tarvitse ohjata kuin neljää lasta kerrallaan>
        pedagogista koulutusta ei tarvitse olla, koska kyseessä on perhepäivähoito.
        Kunnat ovat alkaneet ryhdistäytyä tässä ja nyt on suuntaus se, että ryhmiksiinkin tehdään ROPS.


      • hoitajana toiminut
        paikkaansa... kirjoitti:

        ruoka/siivous>ainakin meillä ruoka tulee muualta ihan valmiina, ei tarvitse kuin laittaa esille
        siivous>joissakin paikoissa ostopalveluna, joissain paikoissa kunnan omat, itse ei tarvitse siivota.
        PPH.n ei tarvitse ohjata kuin neljää lasta kerrallaan>
        pedagogista koulutusta ei tarvitse olla, koska kyseessä on perhepäivähoito.
        Kunnat ovat alkaneet ryhdistäytyä tässä ja nyt on suuntaus se, että ryhmiksiinkin tehdään ROPS.

        Entä jos on kysymyksessä yksityinen ryhmäperhepäivähoito? Kuka valvoo? Niin ja siivoo, laittaa ruoan, ym. ja kun toinen hoitaja on pois, sairaana. Kuka valvoo et on sijainen?


    • tyytyväinen äiti

      oli ryhmiksessä 3-vuotiaasta eskarin alkuun. 2 hoitajaa olivat pysyviä ja kolmas vaihtui pariin otteeseen. Tykkäsin kodinomaisuudesta ja pienestä ryhmästä. Hoitajat olivat vähän vanhempia rouvia ja heillä oli kypsä ote hoitotyöhön. Turvallista ja lapsentasoista, maalaisjärkistä! Itse olen päiväkodissa lastenhoitajana ja näen ryhmiksen lapselle paremmaksi, vaikkei ryhmässä LTO;a olekaan!

    • j k1´´´´´´´´´´´´

      vai n iin

    • argumentti1

      Olipas se lyhyt ketju! :D Onnea vaan luotettavan tutkimusaineiston keräämiseen vuonna 2009, tällaiselta pilipali foorumilta!

      • TUTKI-MUS

        olipa pitkä tai pätkä, otappa silimä näppiin ja lue uudelleen, ei ollut tarkoitusta kirjoittaa TUTKIMUSta vaan tutkielma, joka on ihan eri asia.


        "Tutkielma on määräaiheesta laadittu tutkimusraportti tai suppeahko pohtiva kirjoitus, essee.[1][2]

        Akateemisessa tutkielmassa tutkitaan jotain tutkimusongelmaa tai hypoteesia (oletusta)."
        Hää varmaan aatteli pohtia asiaa paperille...ei kirjoittaa tieteellistä todistelua vaativaa työtä.
        JA:
        "Tutkimus tarkoittaa järjestelmällistä, erityisesti tieteellistä, toimintaa jonkin asian selvittämiseksi[1]. Tutkimuksen käsitettä käytetään monenlaisissa yhteyksissä tarkoittamaan selvityksen tekoa ja siihen liittyviä järjestelyjä, joilla pyritään saamaan lisätietoa aiheesta tai edistämään (tutkimus)ongelman ratkaisemista. Tutkimustoimintaa luonnehditaan yleensä sen laadun sekä luonteen perusteella."


    • äiskä 76

      Itse olen työskennellyt sekä useissa päiväkodeissa, ryhmiksissä että perhepäivähoitajana kotona. Mun kokemuksen mukaan pienelle lapselle viihtyisin ja stressittömin ympäristö on tietysti paikka missä viihtyy, mutta mahdollisimman pieni ryhmä. Isoissa päiväkodeissa ryhmäkoot on isoja ja pienet lapset kaipaa vielä hyvin paljon perushoitoa ja tukea joka on aina hankalempaa mitä enemmän lapsia ryhmässä on. Kaikille ei tahdo riittää aika ja tilanteet on usein lennokkaita.

      Oman lapseni haluan joko pph:lle tai ryhmikseen. Menisin myös itse mieluiten ryhmikseen töihin, kun taas työelämään palaan. Mulla on sekä perhepäivähoitajan ammattitutkinto ja lähihoitajan perustutkinto sekä vuosien työkokemus ja näin olen ajatellut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4702
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1472
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1452
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      344
      1430
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1367
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1257
    Aihe