Sähköskootteri...

kiinnostaisi, mutta...

Sähköskootterista kiinnostuneena ajattelin ryhtyä seuraamaan sähköskootterien ja varsinkin niiden akkujen tekniikan ja hinnan kehitystä.

Olisin kiinnostunut sähköskoottereilla ajavien kokemuksista.

Lisäksi pari asiaa pohdituttaa, koska asun kerrostalossa eikä minulla ole autopaikkaa.

Onko tosiaankin niin, että nykyisin tarjolla olevissa malleissa akun lataaminen tapahtuu niin, että laturi kiinnitetään suoraan pyörään? Kätevää olisi, jos akun voisi irrottaa ja ladata kotona (turvallisesti) seuraavaksi päiväksi. Skootteri ilman akkua tuskin houkuttelee pitkäkyntisiä.

Lisäksi kiinnostavaa olisi tietää, miten pelastuslaki suhtautuu sähköskootterin säilyttämiseen esim. pyörävarastossa? Bensatankkia siinä ei ole, ja olenko oikein ymmärtänyt, ettei myöskään moottori tarvitse öljyä?

33

14245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sähkömoottori tietty kun kyseessä niin eihän siihen taida öljyjä tarvita, paitsi korkeintaan perävälityksiin.

    • se sähköskootterin akku on niin iso ja painava että tuskin kukaan sitä joka ilta viitsii sisälle raaha varsinkin kun akkua ladaessa tulee höyryjä joita ei saa päästää normaaliin kodin ilmanalaan eli muistaakseni ohjeissakin lukee jotta hyvin ismastoidussa eli paikassa jossa ei ole kipinöintiä ja "riittävä" ilmanvaihto eli ulkona... esim lämpötolpasta...
      Sähköskootterissa ei ole öljyjä saati muitakaan "nesteitä" ellei akku ole kyseiseistä mallia jossa akku sisältää happoa kuten muutkin akut...

      • ...vastauksista

        Kiitoksia vastauksista.

        Kuten kirjoitin, niin seuraan mielenkiinnolla sähköskootterien tekniikan kehittymistä. Toivottavasti sähköskootterien kehittäjät pääsivät joskus siihen pisteeseen, että akun voisi kätevästi irrottaa ja turvallisesti ladata. Saapi nähdä. Olis munkin tilanteessa mahdollista hankkia ekoajokki :)


      • ergegh
        ...vastauksista kirjoitti:

        Kiitoksia vastauksista.

        Kuten kirjoitin, niin seuraan mielenkiinnolla sähköskootterien tekniikan kehittymistä. Toivottavasti sähköskootterien kehittäjät pääsivät joskus siihen pisteeseen, että akun voisi kätevästi irrottaa ja turvallisesti ladata. Saapi nähdä. Olis munkin tilanteessa mahdollista hankkia ekoajokki :)

        On ehkä parempi kuin pelkkä sähköskode, nettimotossakin hybridiskode löytyy.


      • ...vaihtoehto myös.
        ergegh kirjoitti:

        On ehkä parempi kuin pelkkä sähköskode, nettimotossakin hybridiskode löytyy.

        Tuotakin vaihtoehtoa tarkastelin, mutta sen säilyttämistä pyörävarastossa tuskin hyväksytään. Hybridi tosin latautuu ajon aikana, mikä on tosi hyvä juttu. Voisi olla vaihtoehto myös, jos olisi paikka, jossa voisi säilyttää.

        Huomasin, että sähköavusteisissa polkupyörissä on jo lataukseen irrottettavia akkuja. En tosin tiedä niiden latauksesta tai turvallisuudesta. Hmmm... olisiko mahdollista, jos skootteriin saisi esim. kaksi ladattavaksi irrotettavaa kevyempää akkua ajon aikana latautuvan kiinteän akun lisäksi?


      • ...vaihtoehto myös. kirjoitti:

        Tuotakin vaihtoehtoa tarkastelin, mutta sen säilyttämistä pyörävarastossa tuskin hyväksytään. Hybridi tosin latautuu ajon aikana, mikä on tosi hyvä juttu. Voisi olla vaihtoehto myös, jos olisi paikka, jossa voisi säilyttää.

        Huomasin, että sähköavusteisissa polkupyörissä on jo lataukseen irrottettavia akkuja. En tosin tiedä niiden latauksesta tai turvallisuudesta. Hmmm... olisiko mahdollista, jos skootteriin saisi esim. kaksi ladattavaksi irrotettavaa kevyempää akkua ajon aikana latautuvan kiinteän akun lisäksi?

        polkupyörä mikä toimii sähköllä... no ne akut on ensiksi kokoluokkaa noin 1,5ltr maitopurkki... ja fillarilla pääsee n.35-40km
        moposkootterin ja polkupyörän tyhjäpainoero on niin huomattava että kyseisien akkujen kapasiteetti ei mitenkään voisi toimia vaikka ne fillarissa avustaakin polkijaa... sanoisin jotta lisäakun tuoma hyöty on kuin lehmänhenkäys poutasäässä...


      • ...odotellessa :)
        PappaSkootteri kirjoitti:

        polkupyörä mikä toimii sähköllä... no ne akut on ensiksi kokoluokkaa noin 1,5ltr maitopurkki... ja fillarilla pääsee n.35-40km
        moposkootterin ja polkupyörän tyhjäpainoero on niin huomattava että kyseisien akkujen kapasiteetti ei mitenkään voisi toimia vaikka ne fillarissa avustaakin polkijaa... sanoisin jotta lisäakun tuoma hyöty on kuin lehmänhenkäys poutasäässä...

        Ehkä tänä päivänä, muttei enää tulevaisuudessa? Toivoisin vain, että sähköskoottereiden ja akkujen kehittäjät ottaisivat huomioon myös ihmiset, joilla ei ole sitä autopaikkaa tai latauspaikkaa kodin ulkopuolella. Itse en enää aio autoa hankkia ja ylläpitää enkä myöskään mitään sellaista menopeliä hankkia, josta irtoaa päästöjä ilmaan. Mielelläni kuitenkin ajaisin työmatkat osan vuodesta skootterilla, koska aikaa säästyisi jopa puoli tuntia per suunta - varsinkin kesäaikaan, kun julkisia kulkee harvemmin ja vaihdot saattavat joskus kestää...


      • ...odotellessa :) kirjoitti:

        Ehkä tänä päivänä, muttei enää tulevaisuudessa? Toivoisin vain, että sähköskoottereiden ja akkujen kehittäjät ottaisivat huomioon myös ihmiset, joilla ei ole sitä autopaikkaa tai latauspaikkaa kodin ulkopuolella. Itse en enää aio autoa hankkia ja ylläpitää enkä myöskään mitään sellaista menopeliä hankkia, josta irtoaa päästöjä ilmaan. Mielelläni kuitenkin ajaisin työmatkat osan vuodesta skootterilla, koska aikaa säästyisi jopa puoli tuntia per suunta - varsinkin kesäaikaan, kun julkisia kulkee harvemmin ja vaihdot saattavat joskus kestää...

        "Itse en enää aio autoa hankkia ja ylläpitää enkä myöskään mitään sellaista menopeliä hankkia, josta irtoaa päästöjä ilmaan"

        Jos noin tarkkaan olet asian miettinyt niin tutkippa samaan syssyyn akkujen valmistajien päästöjä... kiinasta tuotavien sähköskootterien laivojen hiilidioksidi yms päästöt, millä sähköllä lataat. kumikin on raaka-aine jota kuluu ajettaessa ja kuluttaa luonnonvaroja, metallinlöuhinnasta ja sulattamisesta kulloisenkin laitteen runkomateriaaleihin jne jne

        Vaikka itsekkin olen noihin perehtynyt niin luonnon "säästäminen" ei ole ihan noin helppoa että vain lupaa itselleen käyttää laitteita jotka eivät saastuta tai irtoa päästöjä...

        Käveleminen ilman kenkiä voisi olla ratkaisu ongelmaasi jos ilman päästöjä meinaat tulla toimeen... kaikki vaikuttaa kaikkeen...


      • otek
        ...vastauksista kirjoitti:

        Kiitoksia vastauksista.

        Kuten kirjoitin, niin seuraan mielenkiinnolla sähköskootterien tekniikan kehittymistä. Toivottavasti sähköskootterien kehittäjät pääsivät joskus siihen pisteeseen, että akun voisi kätevästi irrottaa ja turvallisesti ladata. Saapi nähdä. Olis munkin tilanteessa mahdollista hankkia ekoajokki :)

        mennä pitkään ennenkuin ilmestyy tehokkaat ja kevuet irroitettavat akut. Nyt on jo makrkkinoilla tehokkaat veneperämoottorit jossa irroitettavat akut.


      • ...pysty ratkaisemaan
        PappaSkootteri kirjoitti:

        "Itse en enää aio autoa hankkia ja ylläpitää enkä myöskään mitään sellaista menopeliä hankkia, josta irtoaa päästöjä ilmaan"

        Jos noin tarkkaan olet asian miettinyt niin tutkippa samaan syssyyn akkujen valmistajien päästöjä... kiinasta tuotavien sähköskootterien laivojen hiilidioksidi yms päästöt, millä sähköllä lataat. kumikin on raaka-aine jota kuluu ajettaessa ja kuluttaa luonnonvaroja, metallinlöuhinnasta ja sulattamisesta kulloisenkin laitteen runkomateriaaleihin jne jne

        Vaikka itsekkin olen noihin perehtynyt niin luonnon "säästäminen" ei ole ihan noin helppoa että vain lupaa itselleen käyttää laitteita jotka eivät saastuta tai irtoa päästöjä...

        Käveleminen ilman kenkiä voisi olla ratkaisu ongelmaasi jos ilman päästöjä meinaat tulla toimeen... kaikki vaikuttaa kaikkeen...

        Asetan ilmastonmuutosasiassa rajat siihen, mihin pystyn vaikuttamaan - edes hiukan.

        Jos saan akkuni ladattua kotona, niin silloin siihen virtaa ns. vihreää sähköä ;). Irrotettava ja laadukas akku toisi sähköskootteriin sellaista käytännön lisäarvoa, jonka perusteella pelin hankkisin. Ja jos hyvän menopelin saisin kohtuuhintaan kotimaisena, niin sen parempi.


      • testissä
        PappaSkootteri kirjoitti:

        polkupyörä mikä toimii sähköllä... no ne akut on ensiksi kokoluokkaa noin 1,5ltr maitopurkki... ja fillarilla pääsee n.35-40km
        moposkootterin ja polkupyörän tyhjäpainoero on niin huomattava että kyseisien akkujen kapasiteetti ei mitenkään voisi toimia vaikka ne fillarissa avustaakin polkijaa... sanoisin jotta lisäakun tuoma hyöty on kuin lehmänhenkäys poutasäässä...

        oli vertailu näistä sähköavusteisista pyöristä. Testin perusteella parhaimpien pyörien sähkönavustuksesta oli todellakin hyötyä. Sanottiin niiden olevan kuin jatkuva hyvä myötätuuli tai alamäki normaalipyörällä. Suuremmat mäetkin pystyi polkemaan hengästymättä ja yhdellä kädellä rennosti tangosta pitäen.

        On näissä ideaa. Postihan on käyttänyt jo pitemmän aikaa sähköautoja ja pyöriä.
        Itse vielä kun laitaisi irroitettavan akun työmaalla tai aurinkosähköllä niin ei tulisi edes niitä kuluja.


      • Anonyymi
        ...vastauksista kirjoitti:

        Kiitoksia vastauksista.

        Kuten kirjoitin, niin seuraan mielenkiinnolla sähköskootterien tekniikan kehittymistä. Toivottavasti sähköskootterien kehittäjät pääsivät joskus siihen pisteeseen, että akun voisi kätevästi irrottaa ja turvallisesti ladata. Saapi nähdä. Olis munkin tilanteessa mahdollista hankkia ekoajokki :)

        semmoinen on jo keksitty


    • Ja tehokas

      Pyörillä oleva aggregaatti saattaisi olla ratkaisu latauspulmiin. Oletko harkinnut sellaista? :D

      • idea

        aggrekaatti vie 0,5-1l tunnissa ja akku lataantuu 6 - 8 tunnissa siis 4 - 11 euroa maksaa ajaa 40 - 50km. tosi edullista. Vertailun vuoksi dieselauto vie ka. 6L sataselle eli 50 km 3L eli vajaat 3 euroa ilman dieselveroa. joo, ymmärsin, että huumorilla heitit


    • Pekka. Porvoo

      Meillä on ollut kesästä asti kiinalainen sähköskootteri. Kilometrejä on kertynyt 1800. Laite on Vespan näköinen ja painaa n. 120 kg. Akkuja on neljä. Melko pienikokoisia mutta huoltovapaita. Kolme on satulan alla ja yksi jalkatilan alla kyljellään. Ei voi helposti irroittaa. Lataus pistoke on satulan alla ja sinne voi laittaa myös laturin. Akkujen luvataan kestävän 500 latausta ja kolmisen vuotta lienee realistinen käyttöikä. Tällä hetkellä setti maksaa kolmise sataa mutta lienevät kolmen vuoden kuluttua jo melko paljon halvemmat. Mopo kiihtyy hyvin ja kulkee sen 45 km/h ja vähän päälle. Yhdellä latauksella olen ajanut reilusti yli 50km vaihtelevaa ajoa. Ekan kerran Helsingistä Porvooseen. Käytännössä laturi tulee kytkettyä aina kun ollaan kotona.
      Laite on lähes äänetön ja täysin hajuton. Yhtä pientä kosketushäiriötä etsiessäni purin mopon olohuoneen matolla. Hain mopon Tukholmasta ja hinta matkoineen jäi alle kahden tonnin - mielestäni kohtuullinen.
      Kaiken kaikkiaan meillä ollaan sähköskootteriin erittäin tyytyväisiä. Aivan mahtava laite.

      • Olisiko sinulla laittaa linkkiä kyseiseen kauppaan/paikkaan mistä hommasit sen sähköskootterin.... suomenpuolella kyseisiä laitteita ei joka maahantuojalta löydykkään joten luulisi olevan kiinnostusta muitakin ajatellen...


      • Pekka. Porvoo
        PappaSkootteri kirjoitti:

        Olisiko sinulla laittaa linkkiä kyseiseen kauppaan/paikkaan mistä hommasit sen sähköskootterin.... suomenpuolella kyseisiä laitteita ei joka maahantuojalta löydykkään joten luulisi olevan kiinnostusta muitakin ajatellen...

        Se on el-scooter.se mutta niillä ei ole enää yhtään moposkootteria. Viimeiset perusmallit löytyy täältä:
        http://web.me.com/pekka.tapiomaki/E-skobo/Teknistä.html


      • Pekka. Porvoo
        PappaSkootteri kirjoitti:

        Olisiko sinulla laittaa linkkiä kyseiseen kauppaan/paikkaan mistä hommasit sen sähköskootterin.... suomenpuolella kyseisiä laitteita ei joka maahantuojalta löydykkään joten luulisi olevan kiinnostusta muitakin ajatellen...

        Täältä löytyy vielä mutta saksalainen laatu on kallista
        http://www.elfordonsbutiken.se/


      • hhelminen
        Pekka. Porvoo kirjoitti:

        Täältä löytyy vielä mutta saksalainen laatu on kallista
        http://www.elfordonsbutiken.se/

        Täältä löytyy vielä mutta saksalainen laatu on kallista
        Noita e-max sähköskoottereita on saanut jo jonkin aikaa Suomestakin http://www.aas.fi/e-max/index.html
        Itse omistan tuon 90s mallin ja olen erittäin tyytyväinen, varsinkin kun voimaa ja vääntöä mopoksi tuossa on todella riittävästi.
        e-max mallistosta löytyy myös city jossa on irroitettava akku esim kotona lataamista varten http://www.aas.fi/e-max/city.html


      • kivaa ekoilua
        hhelminen kirjoitti:

        Täältä löytyy vielä mutta saksalainen laatu on kallista
        Noita e-max sähköskoottereita on saanut jo jonkin aikaa Suomestakin http://www.aas.fi/e-max/index.html
        Itse omistan tuon 90s mallin ja olen erittäin tyytyväinen, varsinkin kun voimaa ja vääntöä mopoksi tuossa on todella riittävästi.
        e-max mallistosta löytyy myös city jossa on irroitettava akku esim kotona lataamista varten http://www.aas.fi/e-max/city.html

        Hei!

        Juuri ostin Ylöjärveltä www.sisilisko.net osoitteesta sähköskootterin. Malli on retro, ja siinä on suunnilleen nuo ominaisuuudet kuin edellä kerrottiin, paitsi 3000 W moottori ja nestejarrut, painoa 129 kg akkujen kanssa (geeliakut). Hinta 2250 nyt alkuun, vars. hinta 2500, sinne on myös tulossa muita malleja, ja litiumakullisia.
        Kiva peli, alan itsekin etsiä tietoja ja käyttökokemuksia, tähtään litiumakkuihin joskus tulevaisuudessa, nyt harjoitellaan näillä. Tuulienergiavaraus kodin sähkösopimuksessa on sitten kiva lisä.


      • prv
        kivaa ekoilua kirjoitti:

        Hei!

        Juuri ostin Ylöjärveltä www.sisilisko.net osoitteesta sähköskootterin. Malli on retro, ja siinä on suunnilleen nuo ominaisuuudet kuin edellä kerrottiin, paitsi 3000 W moottori ja nestejarrut, painoa 129 kg akkujen kanssa (geeliakut). Hinta 2250 nyt alkuun, vars. hinta 2500, sinne on myös tulossa muita malleja, ja litiumakullisia.
        Kiva peli, alan itsekin etsiä tietoja ja käyttökokemuksia, tähtään litiumakkuihin joskus tulevaisuudessa, nyt harjoitellaan näillä. Tuulienergiavaraus kodin sähkösopimuksessa on sitten kiva lisä.

        Porvoosta löytyy sähköskoottereita myös, www.fixceltech.com


    • ulle69

      Kokeilin kaverin sähkö skobaa tnä oli aika rento todellakin, itse ostan mopon en skootteria mutta jos skoban ostaisin nii se toimisi sähköllä! pieni lista tiedoista ja hyvistä puolista=)

      Sähköskootteri on perinteiseen bensiinikäyttöiseen skootteriin verrattuna sekä ympäristöystävällinen, että käyttökustannuksiltaan edullinen. Keewayn sähköskootteri kuluttaa sähköä keskimäärin 4 kWh 100 kilometrin ajomatkalla. Näin ollen kustannus sadalla kilometrillä on suunnilleen 0,40 euroa. Samalla matkalla bensiinillä toimiva skootteri kuluttaa polttoainetta noin 3,60 euron edestä. Sähköskootterin käyttökustannuksia laskevat tämän lisäksi myös edullisemmat määräaikaishuollot, pienemmät varaosakulut sekä ilman öljyä toimiva moottori.
      Sähköskootteri on ekologinen ja edullinen kulkuneuvo kaiken ikäisille. Tämän lisäksi skootteri on sähkömoottorin ansiosta käytännössä äänetön.

      • Los Coyotes

        EL MOPO on erinomainen kulkuväline modernille, tiedostavalle ja ennen kaikkea huolettomalle liikkujalle. Myös ekologisilta ominaisuuksiltaan EL MOPO -sähköskootteri on ylivoimainen polttomoottorilliseen vastineeseensa verraten. Pienennät kulkiessasi sekä hiilijalanjälkeäsi että ajokustannuksiasi: sähkömopolla ajat 100 kilometrin matkan liioittelematta alle eurolla – tyylistä, katu-uskottavuudesta tai ajomukavuudesta tinkimättä.

        www.elmopo.fi


    • ....

      Moposkootteri kuluttaa sähköä joka tuotetaan ydinvoimalla... kumpi on parempi? se että kaikki ajaa sähkö skoottereilla eikä tule hiilidioksidipäästöjä mutta tulee kauheat kasat ydinjätteitä vai että kaikki ajelee bensa skoottereilla ja tulee hiilidioksidi päästöjä mutta ei ydinätteitä sen enempää kuin nykyäänkään. Ja jos kaikki rupeaa ajamaan sähköajoneuvoilla niin sähkön hinta moninkertaistuu joten se ei ole sen halvempaa ajaa sähköllä kuin bensalla.

      • Isäkin mopoilee

        Höpö höpö. Näitä kommentteja voidaansitte alkaa jakaa vaikkapa lihansyönnistä vs. Kasvisruuasta? Totuus on että sähköskootteri on vaan halpa käyttää ja huoleton. 0.40€ / 100 km ja huoltovapaa moottori. Vanhemman( maksajan ) näkökulmasta aivan jumalattoman järkevä vaihtoehto. Sitäpaitsi todella mukava ajaa ilman sitä pärinää ja sinisiä savupilviä alituista huoltamista . Lapsella jo siis sellainen on, ja jää kyllä perheeseen kiertoon. Voisin hyvinkin hommata itselleni oman. Todella näpsäkkä kaikkeen kaupunkiajoon. Ruuat esim. kulkee todella helposti jaloissa kaupan 1euron kassissa Tulevaisuuden teknologiaa jo tänään saatavilla. Akuista ei mitään valittamista. 50km matkaan kaupunkiajossa täytyy oikein yrittää kurvailla. Ja akkuteknologiaa vielä kiivaasti kehitetään koko ajan. Voin suositella kaikesta sydämestä!


      • 9+8=17
        Isäkin mopoilee kirjoitti:

        Höpö höpö. Näitä kommentteja voidaansitte alkaa jakaa vaikkapa lihansyönnistä vs. Kasvisruuasta? Totuus on että sähköskootteri on vaan halpa käyttää ja huoleton. 0.40€ / 100 km ja huoltovapaa moottori. Vanhemman( maksajan ) näkökulmasta aivan jumalattoman järkevä vaihtoehto. Sitäpaitsi todella mukava ajaa ilman sitä pärinää ja sinisiä savupilviä alituista huoltamista . Lapsella jo siis sellainen on, ja jää kyllä perheeseen kiertoon. Voisin hyvinkin hommata itselleni oman. Todella näpsäkkä kaikkeen kaupunkiajoon. Ruuat esim. kulkee todella helposti jaloissa kaupan 1euron kassissa Tulevaisuuden teknologiaa jo tänään saatavilla. Akuista ei mitään valittamista. 50km matkaan kaupunkiajossa täytyy oikein yrittää kurvailla. Ja akkuteknologiaa vielä kiivaasti kehitetään koko ajan. Voin suositella kaikesta sydämestä!

        nii,i kuten tuolla aikaisemmin luit tai olisi pitänyt ymmärtää että tankkaus kestää aina tunteja(latausaika) ja et esim voi lähteä minnekkään pidemmälle kuin sen 25-30km/suunta
        suuntaus on kyllä hyvä mutta se ei mitenkään ratkaisevasti muuta sitä ongelmaa että akun kapasiteetti on pieni ja hiemankaan pidemmillä matkoilla on polttomoottorilla käyvä ehdoton ratkaisu... toki kaupassa voi käydä sähköskootterilla... mutta ratkaiseeko se koko ongelmaa?


    • matrix electric

      Maksaa 250 € noi akut ihan minimissään kierros. Kestävät ehkä 2-3 vuotta, kunnes alkaa matkat lyhentyä.

      Matka-ajossa pitää huomioida myös mahd vastatuuli, joka lyhentää matkaa tehokkaasti.

      Päädyin bensapeliin, koska 50 kilsaa mökille pitäisi pystyä ajamaan yhtäkyytiä. Voi olla että sähkövehkeellä ei joka olosuhteissa pääse perille asti. esim. Kova vastatuuli ja loppumatkan isot mäet...???

      Mutta on taatusti kätsy peli tuollainen akkuvehje lyhyeeseen sukkulointiin, en epäile hetkeäkään.

    • sumppi-1

      Itselläni on sähkömopo, toivottavasti ei häiritse bensamopolla ajavia, samoin kuin eivät nekään minua. Muu on jo täällä sanottu ja tiedossa, eri asia uskooko kukaan mitään ja milloinkaan. Sitten kun ajamisesta maksetaan alkaa kenties vasta kiinnostamaan.

      Lisään vain sen, ettei se lataaminen maksa välttämättä YHTÄÄN MITÄÄN. Työpaikoilla voi saada ihan vaan kysymällä asiaa ladattua firman piikkiin. Meidän taloyhtiössä on vuokrattava ruutu sähkötolppineen. Kun auto on joka tapauksessa niin piti vuokrata. Sähkön käyttö kuuluu parkkiruudun vuokraan, joten yhtään mitään lisäkulua ei tule vaikka lataisi kellon ympäri. Tietenkin joku talopoliisi voi tulla lataamisesta nillittämään mutten aio asioida sellaisten kanssa kuin viranomaisen välityksellä, mitä muuten odottelenkin. Vainoaminen on ymmärtääkseni kriminalisoitu.

    • kysymys:)

      tarviiko sähkoskoottereille ikärajoitusta niinku bensa käyttösille

    • dghbdgsnh

      Maaseudulle ja matka-ajoon ei sähköskopa oikein sovellu ,lyhyisiin kaupunkipyörityksiin kylläkin.
      ja joo, mopokortin vähintään tarvii.

    • katja11

      Muuten kuulostaa todella houkuttelevalta tuo sähköskootteri! Vain se asia, ettei sillä voi ajaa kuin ehkä max. 80km yhtäjaksoisesti sillä uudella ja kalliimmalla/kevyemmällä akulla.. Pystyykö sen akun vaihtamaan ajon aikana? Eli olisi vara-akku mukana? Onhan se kumma, ettei tällaisia asioita jo järjestetä sähkökäyttöisille skoottereille ja varsinkaan informoida enemmän... !

      • kokemustietoa

        Jos saa sovitettua isomman Ah (Ampeeritunnin) akut, niin pitenee ajomatka, tosin samalla painokin lisääntyy ja mäennousukyky alenee. Yksi vaihtoehto akkujen isontamiselle voisi olla hyvin pieni ns. salkkumallin polttomoottorikäyttöinen agregaatti (sähköntuottolaite), jolta saa virtaa akkulaturille. Niiden painolisä on isompien akkujen painoeron luokkaa, mutta ajanoloon tulee halvemmaksi tilapäislaturina, kuin kalliit akut.
        Myöskin on hyvä muistaa mahdollista talvikäyttöä ajatellen, että vakiona olevat lyijygeeliakut antavat kylmänä virtaa huonosti.
        Tietääkseni Trane-merkkiset smf (sealed maintenance free) lyijyhappoakut ovat fyysiseltä kooltaan ja painoltaan kaikkein pienimpiä, mutta sähköisiltä arvoiltaan TM-testivoittajia kahdesti 2000-luvulla. Käytän näitä skootterissani kesät ja talvet, käyttöikäkin on 2-3 kertainen verrattuna geeliakkuihin, hinnasta puhumattakaan.
        Mutta olipa kyseessä mikä tahansa lyijyakku, niin se on mitä todennäköisimmin seisonut pitkähkösti tukku / jälleenmyyntiliikkeen varastossa ilman jälkilatausta, puhumattakaan ylläpitolatauksesta, joten sulffatoituminen on jo alkanut (käyttöiän lyhentyminen).


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5088
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3337
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1010
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe