Unikon kasvatus

Sitkeä yrittäjä

Olen ostanut monenlaisia unikon siemeniä syksyllä ja keväällä ja yrittänyt kylvää suoraan maahan, mutta sillä tavalla en saa kuin pari unikkoa kerralla.
Nyt ostin upean unikon siemeniä ja idätän ne ruukussa ja olen kouluttanut myös. Onko tosi, että ne kantsii laittaa maahan nyt elokuussa vielä ja mihin muuallekaan ne nyt panisin?
Siemenpussissa liki, että kylvetään keväällä, mutta kukkakaupan myyjä sanoi, että juuri nyt on oikea aika. Mikä on totuus?
Voinhan viedä alut vaikka kellariin ja aloittaa taas keväällä.Antakaa vinkkiä, olkaa kilttejä.

19

18896

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kasvattajankokemus

      Joidenkin unikkojen siementen itäminen vie useita vuosia. Itse kylväisin keväällä. Ovatkohan yksi- vai monivuotisia? Jos monivuotisia, niin laita vaan maahan hetimiten, ehtivät juurtua ennen talvea. Jos yksivuotisia, niin saat jatkumoa ainoastaan kukinnan jälkeisistä siemenistä, joten koita saada kukkimaan ennen talvea.

      • mättää? Minusta unikko on ihan helpoin kukka kasvattaa. Nytkin otin keväällä niitä viimevuotisista siemenkodista siemenet, ja kylvin neljä pitkää riviä kasvimaanloppuun. Kerran harasin rivivälit, muuta en ole tehnyt, ja voi mikä kukkien paljous, ja värien runsaus. Ja en tiedä mitään unikkoa, joka pitäisi kylvää syksyllä. Idän unikotkin olen kylvänyt keväällä, istuttanut taimet, ja kukkii sen jälkeen joka kevät. Jospa ne sinun siemenesi ei itäneet kunnolla, jos esimerkiksi ovat kostuneet, tai saaneet kylmää syksyllä. Mutta yritä vaan ensi keväänä uudestaan. Harjoitus tekee mestarin!


      • unikko asiaan
        marja-liisa41 kirjoitti:

        mättää? Minusta unikko on ihan helpoin kukka kasvattaa. Nytkin otin keväällä niitä viimevuotisista siemenkodista siemenet, ja kylvin neljä pitkää riviä kasvimaanloppuun. Kerran harasin rivivälit, muuta en ole tehnyt, ja voi mikä kukkien paljous, ja värien runsaus. Ja en tiedä mitään unikkoa, joka pitäisi kylvää syksyllä. Idän unikotkin olen kylvänyt keväällä, istuttanut taimet, ja kukkii sen jälkeen joka kevät. Jospa ne sinun siemenesi ei itäneet kunnolla, jos esimerkiksi ovat kostuneet, tai saaneet kylmää syksyllä. Mutta yritä vaan ensi keväänä uudestaan. Harjoitus tekee mestarin!

        Pitäisi tietää, tarkoitatko yksivuotisia vain monivuotisia unikoita.


      • Aloittaja
        unikko asiaan kirjoitti:

        Pitäisi tietää, tarkoitatko yksivuotisia vain monivuotisia unikoita.

        Kyllä tässä on kysymys monivuotisista unikoista ja taimet ovat nyt sisällä noin 3 cm pitkiä ohuita alkuja.


      • maahan heti
        Aloittaja kirjoitti:

        Kyllä tässä on kysymys monivuotisista unikoista ja taimet ovat nyt sisällä noin 3 cm pitkiä ohuita alkuja.

        Laita kiireesti maahan kasvamaan, ehtivät vielä vahvistua ennen talvea. Minulla kyllä itävät kun itsekseen putoilevat maahan.


      • tarjamaire
        marja-liisa41 kirjoitti:

        mättää? Minusta unikko on ihan helpoin kukka kasvattaa. Nytkin otin keväällä niitä viimevuotisista siemenkodista siemenet, ja kylvin neljä pitkää riviä kasvimaanloppuun. Kerran harasin rivivälit, muuta en ole tehnyt, ja voi mikä kukkien paljous, ja värien runsaus. Ja en tiedä mitään unikkoa, joka pitäisi kylvää syksyllä. Idän unikotkin olen kylvänyt keväällä, istuttanut taimet, ja kukkii sen jälkeen joka kevät. Jospa ne sinun siemenesi ei itäneet kunnolla, jos esimerkiksi ovat kostuneet, tai saaneet kylmää syksyllä. Mutta yritä vaan ensi keväänä uudestaan. Harjoitus tekee mestarin!

        Kyllä on unikoita jotka pitää istuttaa syksyllä. Tai sitten kylmäkoulutus
        jääkaapissa.
        Esim sinivaleunikko ja jättivaleunikko.....


      • Valetarhuri
        tarjamaire kirjoitti:

        Kyllä on unikoita jotka pitää istuttaa syksyllä. Tai sitten kylmäkoulutus
        jääkaapissa.
        Esim sinivaleunikko ja jättivaleunikko.....

        Ei kai ne ole unikoita ollenkaan?


      • ================????
        tarjamaire kirjoitti:

        Kyllä on unikoita jotka pitää istuttaa syksyllä. Tai sitten kylmäkoulutus
        jääkaapissa.
        Esim sinivaleunikko ja jättivaleunikko.....

        Mikähän on jättivaleunikko, ei ainakaan google tiedä mitään `?


    • Puutarhan hoitaja.

      Kertokaapa minulle joku miksi vaaleanpunainen unikkoni sekä oranssi tosivanha sellainen on alkanut kiukutella ja kuivattaa lehdet ennen kukintaa. Aikaisemmin kukkinut tosi runsaasti. Tämä sama ilmiö toistui jo viime vuonna.

      • O-mukulakiurunkannus

        Minulla kävi tänä vuonna idänunikon (?) kanssa ihan samalla tavalla. Ei kukkia, lehdet vaan kuihtuivat. Myönnettäköön kyllä, että kyseinen kukkamaa on sekä huonosti hoidettu että ylikansoitettu. Lannoitin kyllä keväällä ihan normaalisti. Saattaa olla, että en kuitenkaan kastellut tarpeeksi sitten. Muut siinä asustavat kukat kyllä kasvavat ja kukoistavat ihan niin kuin pitääkin. Elän kuitenkin siinä uskossa, että unikkokokin sieltä taas ensi vuonna nousee.

        Kyseessä on siis se unikko, joka leviää ihan holtittomasti maavarsiensa avulla. Olen huomannut, että se on kova sopeutumaan: jos kosteutta ja ravinteita on niukemmin, kukinnoista ei tule niin kerrotut kuin hyvällä hoidolla ja luonnollisesti myös kukkien määrä on silloin pienempi.


    • Pioni

      Viime vuonna eivät siemenet itäneet. Kylvin kolme pussia, vain edellis vuosien maahan varisseet nousivat (onneksi!) ja kukkivat.

      Tänä vuonna kylvin keväällä yksivuotiset ja monivuotisen samaan aikaan suoraan maahan. Kaikki itivät. Siirrän monivuotisen omaan penkkiinsä ja istutan koulitut leijonankidat taimetuspaikalle.
      Epäilen viime vuonna epäonnistumisen syynä olleen siementen laadun ja liian kylmän ja märän maan. Unikot viihtyvät laihassa ja hiekkaisessa, minulla ei ole sellaista tarjota.
      Eli aloittaja, jos vielä kasvatat unikkoja, älä lannistu, kyllä ne jossain vaiheessa vielä nousevat maasta ja kukkivat.

    • pupu ja käpy

      minä olen jo monena vuotena yrittänyt saada kaupan siemenistä kasvatettua, mutta ei onnaa, ei sitten millään.Olen ostanut sellaisia upeita ihan tummia pioniunikon siemeniä ja sellaisia mistä pitäisi tulla monenvärisiä, nämä yksivuotisia ja sitten monivuotisen idänunikon siemeniä myöskin, mikään ostettu siemen ei ole itänyt. Vain oma keräämät siemenet itävät, vaaleanpunainen yksinkertainen sekä kerrottu, eli pioniunikko ja tulipunainen yksinkertainen joka on kuvioiltaan samanlainen kuin monivuotinen idänunikko, eli on ne tummat merkit kukan sisällä, nämä olen saanut kasvatettua omista siemenistä joka vuosi, mutta ei onnistu kaupan siemenistä.Haluaisin niitä tummia, lähes tummansuklaan värisiä ja sinisiä.... mutta kun ei niin ei.Välillä tuntuu että on vaikeimpia kasvatettavia mitä maa päällään kantaa.Ilmeisesti minua ei ole tarkoitettu hoitamaan muita unikoita kuin ne mitä onnistuu.Se ihana vaaleanpunainen tummin merkein varustettu monivuotinen idän unikko kyllä kasvaa, sen olen saanut jakotaimena ystävältäni, mutta siemenestä ei.Nyt tilasin puutarhalehden kautta 2 eriväristä monivuotista unikkoa, tulee vasta syyskuussa kun olivat loppuneet kesken.

    • Perehdy kylvämiseen

      Unikonkylväjälle: oletko kylvövaiheessa käännelly maata tarpeeksi ja harannut tai peittänyt sopivasti kylvämisen jälkeen? Maapintaa vähän koukkimalla ei tule hyvä tulos. Siemenet itävät vain rikotussa maassa. Ei tietenkään puolta metriä syvälle tarvitse maata käännellä, jonkun verran kuitenkin ja harata multakokkareet rikki.
      Niin saavat kasvit hyvän alun. Kasvit juuret tekevät maan sisään hämmästyttävän syvälle "hiusjuuristoja", jotka edesauttavat kasvua, kosteuden imemistä maasta.
      Unikot itävät melko helposti, jos sinulla ei onnistu, tulee mieleen, että ongelma on kylvämisessä.
      Kaupan siementen itävyys ei ole aina ole sitä pussin päällä sanotaan, mutta että monena vuonna ei onnistu, se on kumma. Muokkaa hyvin kylvömaa ja vaihda firmaa, mistä ostat siemenesi. Samoja siemenpusseja myydään tietenkin joka puolella, mutta ehkä ne on säilytetty väärin (mihin en oikein usko)

    • pupu ja käpy

      siis kaikki, tai ainakin suurin osa itää ja kasvaa sellaisista siemenistä mitkä on itse kasvatettu tai saatu joltakin toiselta joka on itsekasvattanut.... vain ne ostetut ei idä.Tai ei voi sanoa ettei idä... on kuin onkin 1 ainoa, siis yksi kpl. itänyt ja on tumma violetin värinen kukka jota nyt hoivaan kuin kipeää vattua, jotta siitä siemeniä saisin ja ensi keväänä sitte olisi niitä omia siemeniä jotka kasvaisikin. Siis 1 kukka monesta siemen pussista.... onhan se hyvä saalis jos kasvavia siemeniä sattuu saamaan.Näissä omatuottoisissa ei ole mitään itävyysongelmaa, kasvaa jopa pelkässä kivikossa johon tuuli on siemeniä lennättänyt ja mitä ihmeellisemmissä paikoissa nousee jossa ei kuvittelisi minkään kasvavan.Mutta näille ostosiemenille ei vaan kelpaa mikään kasvualusta.

      • jaki 1966

        niinpä... itselläkin kaikki..ei kaupallisilta saadut itänyt tosi hyvin..nyt sitten kerännyt itse siemeniä vähän..hukun niihin.siis omista kukista saatuja..kohta siemen kauppias.


    • pupu ja käpy

      niin on minullakin suuret määrät näitä omista ja saaduista tulleita siemeniä, olen laittanut ne kaikki omiin erillisiin paketteihin jotta ensikesänä tiedän mitä missäkin on ja värit osuu oikeaan paikkaan kun kylvän.Siitä yhdestä violetista ostetusta tuli hieman siemeniä, tiedä sitten kasvaako vai ei.... osahan on siten jalostettu jotta niistäö ostetuista ei saa itäviä siemeniä.... se on jollain kirjaimella merkitty siemenpussiin mutta enpä muista millä... koskee kaikkia siemeniä, ei vain unikoja.

    • Ppvrsomnie

      Vanha aihe, mutta herätellään.

      Olen aina vaan heittänyt siementä maahan. Karhittuun multaan jossa rikkaruohot kerätty tarkkaan pois. Eka Kylvä kun routa lähtenyt ja toinen äitienpäivänä. Aluksi huolehdin et maa pysyy kosteana kunnes siemen itää.

      Rikkaruohot pois alkuvaiheessa ja myöhemmin uudestaan. Aika vähän vaivaa.
      Lannoitusta Pklla ja hevonkukulla.

      Syksyllä korjaan sadon ja keväällä aina edellisen vuoden siemenistä uutta.

      Ei voi epäonnistua.

      • pupu-ja-käpy

        Noinpa juuri ja taattu tulos...nyt eivät vaan ole oikein hyvin itäneet kun on niin kuivaa ja kuumaa ollut. Viime viikkoisen sateen jälkeen on joitakin jo noussut.


    • Anonyymi

      Itsellä suunnitteilla kylvää vähässä käytössä oleva nurkka mökinpihalta unikkoniityksi. Googlailin neuvoja että ihmisten kokemuksia ja tämä ketju tuli vastaan. Mielenkiintoisia vinkkejä, mutta löysin muualta netistä ohjeen että myös kaupan maustehyllyn unikonsiemenet ovat itävää tavaraa joten ostin purkillisen lähimarketista ja sirottelin alueella, oli muuten riittoisa purkki! ensi kesänä sitten selviää miten käy. Onko kenelläkään muulla kokemuksia miten ovat kaupan maustehyllyn unikot itäneet ja kukkineet?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe