Paraisille asumaan ??

prozent

Millainen paikka toi parainen oikein on?Olis tarkoitus tulla joskus asumaan sinne ehkä...

32

6658

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sarttza

      kannattaa muuttaa, hyvä paikka asua.. ite olen asunu 18vuotta.. ihana rauhallinen ja välillä tietenkin riehakkaampi kun suuria "juhlia" paraisilla. kannattaa käydä ainakin.. kesällä :)

      • 7771aaa

        Ainakin aluksi ajattelimme hakea vuokra-asuntoa, katsotaan sitten myöhemmin. Mutta kertoisiko joku, että mistä sieltä saisi vuokrattua pienen viihtyisän kaksion?


    • paikkakuntalainen

      Jos olet perheellinen niin Parainen on ihanteellinen paikka lapsille, koska löytyy paljon erilaista toimintaa lapsille varsinkin jotka harrastaa urheilua, musiikkia ym.
      Jos taas olet nuori ilman lapsia niin silloin tämä paikka voi tuntua tylsältä, koska täällä ei ole kun yksi disko ja pari kuppilaa.
      Jos kuulut vanhempaan sukupolveen niin löytyy kaikenlaista kerhotoimintaa jne.
      Mutta bussit kulkee täältä Turkuun, jos ihan mahottoman ankeaksi menee;)

      • ___

        Paraisilla v 64-75 ja silloin oli Norma, Airisto ja Rottis. Eikö nyt todellakaan ole enempää baareja ? Hotelli, Rantakadun paikat ? Olen joskus tullut sunttiin veneellä ja kävellyt vähän ympäriinsä niin ainakin kesällä tuntui olevan kuppiloita, oliko vaan kesäpaikkoja ?
        Kaunis pieni rantakaupunki, voisin jopa itsekkin muuttaa takaisin ellen asuisi jo sellaisessa.


      • Päivis**
        ___ kirjoitti:

        Paraisilla v 64-75 ja silloin oli Norma, Airisto ja Rottis. Eikö nyt todellakaan ole enempää baareja ? Hotelli, Rantakadun paikat ? Olen joskus tullut sunttiin veneellä ja kävellyt vähän ympäriinsä niin ainakin kesällä tuntui olevan kuppiloita, oliko vaan kesäpaikkoja ?
        Kaunis pieni rantakaupunki, voisin jopa itsekkin muuttaa takaisin ellen asuisi jo sellaisessa.

        Hotellissa on edelleen baari, Harry's lienee nykyään nimeltään.
        Vanhan Norman paikalla oli vuosia Pireus, joka muutti VPK-talon viereen entisen Alvarin tiloihin jokunen vuosi sitten. Alvari lähti Paraisilta kokonaan pois. Kyseisellä Norman paikalla on nykyisin joku kebab paikka.
        Tommy's house pisti pillit pussiin ja paikalla on nykyään joku kahvila?
        Satamassa on kesäisin terassi, samoin vanhaa Normaa vastapäätä, entinen City-terassi, nykyistä funktiotaan/nimeään en ole tarkistanut kun ei ole ollut sinne asiaa :)
        Se yksi ainot tanssi/discopaikka on monien nimenmuutosten jälkeen edelleen samalla paikalla.
        Airisto on olemassa juu..
        Flash lopetti saaristotien varrelta.
        Tennbyn kaupan vieressä oli Old Forest, en tiedä onko enää.
        Siinäpä ne sitten vissiin olivatkin?
        :)


    • saaristokaupunki

      Nuo muut jo kommentoivatkin keskustaa

      Itsekin olen asunut Paraisilla 30 vuotta.
      Rauhallisella merenrannalla, lähin naapuri yli kilometrin
      päässä, ihan manterella autotien päässä kuitenkin ollaan.
      Rauhallista, puhdasta luontoa riittää.
      Ai tosiaan, ei onneksi kapakoita lähimaillakaan.

      • kkkkkkkkppp

        Sellainen paikka kiinnostaa. Löytyisiköhän vuokra-asuntoa sellaisesta ihanasta paikasta. Tupakoimattomat ja siistit.


      • kesä ja nautinto
        kkkkkkkkppp kirjoitti:

        Sellainen paikka kiinnostaa. Löytyisiköhän vuokra-asuntoa sellaisesta ihanasta paikasta. Tupakoimattomat ja siistit.

        on pireus hyvä ja siisti kuppila,paraisten suosituin taitaa olla.tullut käytyä kesäisin,kun olen mökkeilemässä siellä.harry´s enemmän rantaruotsalaisten paikka.tommy´s housen kaverilta taisi homma karata käsistä...mutta paikka oli aina melko tyhjä,vain muutama kanttis notkui jakkaroilla.

        luotsiasema toimi yhden kesän pireuksen vanhoissa tiloissa,meni myyntiin,tokko sitä kukaan ostikaan.jokin kesäterassi näytti olevan kanavan rannassa,kun tultiin kaveriporukalla veneellä siitä ohitse.

        hieno kesäkaupunki ja naistakin tuntuu tarjolla,jos siihen on tarvetta :-) nuoren miehen näkökulmasta ihan mukava kylä.


      • saaristokaupunki
        kkkkkkkkppp kirjoitti:

        Sellainen paikka kiinnostaa. Löytyisiköhän vuokra-asuntoa sellaisesta ihanasta paikasta. Tupakoimattomat ja siistit.

        Parainen on laaja pinta-alaltaan.

        Tämäkin paikka vaikka onkin Paraista on ihan "korvessa"
        ainakin cityihmisen mielestä.
        Ei täällä vuokra-asuntoja ole, mitä nyt joku joskus kesämökkiään vuokraa.

        Oma auto on pakko olla ja talvella hyvät suhteet traktorin omistaviin
        maajusseihin jotta tie pysyy auki.

        Mutta minä pidän tästä ja tosiaan, kapakoita ei ole
        10 km:n säteellä.


      • waltteri 22

        kuka tai ketkä omistiva sen lomamökkipaikan kun tullaan paraisille ja on oikealla puolella,soitin sinne ja kuullostivat ihan vietnamilaisilta, olis kiva tietää entiset omistajat,tai puh no


      • solliden2
        waltteri 22 kirjoitti:

        kuka tai ketkä omistiva sen lomamökkipaikan kun tullaan paraisille ja on oikealla puolella,soitin sinne ja kuullostivat ihan vietnamilaisilta, olis kiva tietää entiset omistajat,tai puh no

        www.solliden.fi


    • Honkakolistaja

      Tjoo, reilu 6 vuotta Paraisilla asuneena voin kerrata plussia ja miinuksia.

      Plussat:
      -luontopolkua, uimarantaa, harrastusmahdollisuuksia
      -Kansalaisopiston kurssit
      -Suht hyvä asuntotarjonta(?)

      Miinukset
      -Aika sisäänpäin lämpiävää sakkia, varsinkin suomenkielisiä kohtaan.
      -Uskomattomat kyläjuorut (Kyllä, tämä tuppukylä on pahin mitä olen koskaan asian tiimoilta nähnyt), parempi vain sanoa "en mä vaan tiedä, kysy kylältä"
      -Bättre Folk asenne, melko yleinen

      Tässäpä näitä :)

      • Kiitos ja heippa !!

        Parainen on aina ollut vittumainen syrjäkylä ja hävettää vieläkin sanoa olevansa sieltä kotoisin. Vuosi vuodelta autioituu ja velkaantuu ja pommin saisi koko kylän kohdalle laittaa.


      • ikuinen trauma

        Olipa mukava lukea että mikään ei ole 30 vuodessa muuttunut. Itse asuin Paraisilla olosuhteiden pakosta eli teini-ikäisestä aikuisuuteen 60-luvun alusta 70-luvun loppuun. Juuri tuota kerrottavaa minullakin on siitä ajasta. Yhtään ystävää ei niistä ajoista jäänyt.

        Sittemmin mökkiläisenä käyn Paraisilla mutta en juurikaan keskustassa käy. On sen verran ikävät muistot.

        Parainen olisi kaunis paikka ilman yhtään paraislaista.


    • pargas guru

      Joo.Itse siellä nuoruusvuoteni märäntyneenä tiedän miltä tuntuu asua paraisilla.Kersana paikka ok ja oppii rantaruotsia vaikka se onkin ihan oma kielensä.Kiire tulee jos meinaa pärjätä sen solkotuksen kanssa Tukholmassa.va kostade haukikilo i dag...Nykyään paatti Airistolla ja tulee käytyä joskus paraisten kaupoissa ellei oo Kaarinassa tullu pistäydyttyä.Kassa jonossa näkee betre folke porukan hyysäämisen,kassa piru parka joutuu sanomaan summan sekä ruotsin että suomen kielellä.Ketähän sekin homma palvelee.Svedut ahvenanmaalle ja saari upoksiin.

      • Haukitonni

        Eipähän tuo kassaparka tiedä tuppisuusta asiakkaasta, kummalla suunsa avaa, joten virallinen ens ja torellinen perään. Suomalaiset eivät yleensä vedä tästä pulttia, vaan annas sen kerran jonkun svekomaanin osua kohdalle, kun lausut kaksikymmentäneljä euroa ja viisikymmentä senttiä, niin urasi päättyy.

        Olipa kerran, ei niin kauaa sitten, kun erääseen J- ja L- kirjaimien välissä olevaa kirjainta tunnuksenaan käyttävään marketiin tuli suomenkielinen kauppias. Kyseinen putiikki tunnetaan tietyn kieliryhmän omana, ehkä siitä syystä, että samassa talossa on systembolaget, eli Alko ja kaiken pahan lisäksi kauppias ei ollut urospuolinen. Voi geezuz, mikä savustus alkoi. Pahimmillaan kirjoiteltiin yleisönosastoon siitä, että joku tuote, jossa oli suomi toisella ja ruotsi toisella puolen, oli laitettu hyllyyn suomi ulospäin ja arvostettu asiakas ei tämän takia löytänyt tuotetta. Jonkin verran paikallisia kauppoja kolunneena pidän suurimpana syntinä sitä, että päiväykset ovat seinään päin, pikkukauppiasmentaliteettia, eli maitohyllyssä asiointi tarvitsee pitkää käsivartta takariville kurkotellessa, ellet juo viittä litraa maitoa päivässä.

        Nyt on J:n ja L;n välissä rauhallista ja hinnatkin voi pitää katossa, uudet kauppiaat esiteltiin natiiveiksi useammassa lehtijutussa ja vaimonpieksentäkossun voi taas hakea rauhallisin mielin kaupan päädystä kauppareissun varjolla ilman Kaarinan pitkäripaisen kierrosta.

        Kaksikielisyys on rikkaus, ainakin kauppiaalle. Moni ei vaan kertakaikkiaan uskalla ylittää riippusiltaa suureen pahaan maailmaan, joten ostosreissu tehdään minimarketissa hyvällä hinnalla.


      • Savonmaalta
        Haukitonni kirjoitti:

        Eipähän tuo kassaparka tiedä tuppisuusta asiakkaasta, kummalla suunsa avaa, joten virallinen ens ja torellinen perään. Suomalaiset eivät yleensä vedä tästä pulttia, vaan annas sen kerran jonkun svekomaanin osua kohdalle, kun lausut kaksikymmentäneljä euroa ja viisikymmentä senttiä, niin urasi päättyy.

        Olipa kerran, ei niin kauaa sitten, kun erääseen J- ja L- kirjaimien välissä olevaa kirjainta tunnuksenaan käyttävään marketiin tuli suomenkielinen kauppias. Kyseinen putiikki tunnetaan tietyn kieliryhmän omana, ehkä siitä syystä, että samassa talossa on systembolaget, eli Alko ja kaiken pahan lisäksi kauppias ei ollut urospuolinen. Voi geezuz, mikä savustus alkoi. Pahimmillaan kirjoiteltiin yleisönosastoon siitä, että joku tuote, jossa oli suomi toisella ja ruotsi toisella puolen, oli laitettu hyllyyn suomi ulospäin ja arvostettu asiakas ei tämän takia löytänyt tuotetta. Jonkin verran paikallisia kauppoja kolunneena pidän suurimpana syntinä sitä, että päiväykset ovat seinään päin, pikkukauppiasmentaliteettia, eli maitohyllyssä asiointi tarvitsee pitkää käsivartta takariville kurkotellessa, ellet juo viittä litraa maitoa päivässä.

        Nyt on J:n ja L;n välissä rauhallista ja hinnatkin voi pitää katossa, uudet kauppiaat esiteltiin natiiveiksi useammassa lehtijutussa ja vaimonpieksentäkossun voi taas hakea rauhallisin mielin kaupan päädystä kauppareissun varjolla ilman Kaarinan pitkäripaisen kierrosta.

        Kaksikielisyys on rikkaus, ainakin kauppiaalle. Moni ei vaan kertakaikkiaan uskalla ylittää riippusiltaa suureen pahaan maailmaan, joten ostosreissu tehdään minimarketissa hyvällä hinnalla.

        Ja ne bätre folk kansalaiset ostavat autonsakin paikalliselta "bisnesmieheltä" jonka hän hankkii Åolannista tai turusta.Tuntuu mukavammalta kun kusetetaan rååtsinkielellä eikä SUOMEKSI!


      • moni kakku päältä kaunis
        Savonmaalta kirjoitti:

        Ja ne bätre folk kansalaiset ostavat autonsakin paikalliselta "bisnesmieheltä" jonka hän hankkii Åolannista tai turusta.Tuntuu mukavammalta kun kusetetaan rååtsinkielellä eikä SUOMEKSI!

        Mikäli tarkoittanen tätä S-kirjaimella alkavaa.. saman nimisen tienvarrella olevaa autoliikettä niin kusetusta todellakin. Äijä myy paskoja autoja sikahintaan ja tulee paikalle sitten kun huvittaa. Ei silloin kun on aukioloaika tai asiakas olisi paikalla.


    • Paraislainen

      Aika hiljainen kyläpahanen. Viikonloppuna keskustassa vaan muutama koiranulkoiluttaja. Ihmiset aika arkoja ja tarkkoja yksityisyydestään. Hyvä täällä on elää jos pitää rauhasta ja merestä...

      • Tuppukyläläinen

        Kesäisin keskusta on aivan kuollut paikka.


    • eläkeläinen

      Olen asunut koko aikuisikäni ja nyt jo eläkkeellä. Suomenkielisenä ei aina niin helppoa virkamiehet yleensä asettuvat ruotsinkielisten puolelle jos on valintatilanne. Työhistoriani olen tehnyt muualla ja käynyt vain nukkumassa kotona, mutta olen kiintynyt paikkakuntaan ja rauhalliseen asuinpaikkaani sekä mereen

      • vähemmistöläinen

        no mutta!! eikös ruottalaiset aina puolusta kauheesti vähemmistöjen oikeuksia??


    • eläkeläinen

      Se on valintatilanne aina vain vähemmistökieliryhmän eduksi mutta se ei haittaa kun sen etukäteen tietää. Muuten hyvä

      • Pargas Port

        On se kumma että ne ruotsin tapaista sönköttävät ovat saaneet niin ylivallan
        Paraisilla sillä ei sillä kielellä mitä ne höpöttää kuitenkaan pärjäisi Ruotsissa,
        että ei siinä Suomenkielisten tarvitse todellakaan tuntea mitään alemmuuden
        kompleksiä antaa niiden muka "bättre folkkien" jäykistellä omassa piirissään.

        Muutenhan Parainen on nätti kylä ainakin kesällä ja passelin lähellä Turkua.


    • Pargas1

      Mikä ihme teitä ihmisiä oikeen vaivaa??? Parainenhan on aivan mahtava paikka! Itse olin kesätöissä siellä, paras kesä takana. Mahtavat työkaverit, mahtava vapaa-aika!! Paikan tarjonta nyt ei mitä parhain ole, mutta kyllä mulla ainaki aina hauskaa oli! Teillä vaan jääny paha maku suuhun, koska teillä ei oo ollu siellä kavereita, kai nyt siellä elämä käy tylsäksi jos ei kavereita ole.

      Ihmiset aivan mahtavia, avoimia ja lojaaleja. Itekki suomenkielinen, eli ei ne mitenkää kielteisesti suhtaudu suomenkielisiin!!! Ehkä se suhtautuminen johtuu siitä minkälainen ihminen olet, ei siitä että oot suomenkielinen!

      Teidän kannattaisi vaan kattoa ihan peiliin eikä solvata paraislaisia :))))

      Kiitoshei

    • Kaksikielinen tua

      Hyvä paikka asua ja ollla,kunhan ruotsinkieliset painuvat pois ahvenanmaalle.

      Kyllä sitten kelpaa suomenkielisten asua paraisilla,kun ei tarvitse kuunneella kamalaa ruotsinkieltä,kun se paraisten ruotsi ei kelpaa edes tukholman kauppoihin,ne ei ymmärrä siellä tollaista paraisten ruotsia!

      Siis Parainen suomenkielisille ja Paraisten hurrit ahvenanmaalle forever!

    • Oi kesää Oi merta

      Nyt olisi tulevana kesänä myöskin tarvetta kesäasunnolle Paraisista! Osaisiko joku neuvoa, että ketä kannattaisi lähestyä? Asumisen suhteen en oo mitenkään ronkeli. Kiitos! :)

    • Saaristo 2013

      Parainen on nykyään muuta kuin Parainen, eli kaikki saaristo- ent kunnat Nauvo , Korppoo, Houtskari ja Iniö kuuluu nyt Paraisille, näin se on :( mutta tervetuloa Saaristokaupungille Parainen !

    • TURKULAINEN 63

      Itse olen aikoinani sanonut että Paraisille en koskaan muuttaisi, en vaan pitänyt paraislaisista, opiskelin paraisilla silloin!! Nyt olen asunut muutaman vuoden täällä ja viihdyn todella hyvin, muutin tänne koska mulle oli täällä töitä ja rakkaus! Turku sopivan lähellä ja niin myös saaristo!!

    • eläkeläinen

      Kyllä Parainen ihan hyvä paikka on ja päättäjät ovat ymmärtämässä sen että vetoapua talouden kuntoonsaattamisessa on saatavissa pienimuotoisesta yrittäjyydestä ja niille täytyy luoda toimintaedellytyksiä sekä toimitiloja ja tontteja.Tähän asti kaikki toiminta on nojautunut paikakunnan kaivostoimintaan ja sen sivutoimintaan, on viimein tajuttu että tämän pohjalle ei voi pidemmän päälle rakentaa vaikka se vahvan rungon kunnan olemassaololle antaakin. Paikkakunnan pienyritäjyyden arvo on huomattu ja sen puitteissa on virinnyt uusia toimintoja onnea ja menestystä vaan toimijoiden polulle

    • Mökilläni viihdyn

      Parainen on mukava kesäkaupunki, mutta en sinne muuttaisi. Kaksikymmentä vuotta olen siellä mökkeillyt. Kuppilana Pireus on ihan jees, Harry´s todellakin rantaruotsalaisten paikka. Hienot merimaisemat, mökkini on melko rannassa.

      En ikinä muuttaisi Turusta Paraisille. Sulkeutunut kyläpahanen. Mökkitonttien hinnat ovat nousseet todella hurjasti, siksi on käynyt mielessä, jos myisi paikan pois ja hankkisin mökin Turun saaristosta.

    • seutuakin

      ruotsinkielistä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5500
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3517
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1642
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      205
      1604
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1058
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe