Hyvä hauki/kuha uistin

HaukiKuha

No niin me ollaan isän kanssa siirtämässä venettä tämmöseen lievästi rehevään ja ruskeahkoon järveen ja ois ihan kiva tietää hyvii hauki ja kuha uistimii hittokalastuksee

14

2132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja sitäpaitsi

      haukihan iskee, vaikka metrin pölliin kiini, mutta kuha onkin sitten arvoitus, kuulemma suattaa ottoo auringon laskiessa läheltä pintaa, ja keltafluorisoivaan muuten ihan normaali vaappuun.

      Kuhan jigittämisestä oli juttua metsästys-ja kalastus lehdessä.

      • vihto10

        sininen jesse on hyvä


    • veikkis

      "papukaija"räsänen toimii ku häkä siihe kolmihaara ruohosuojatukoukku ni ei jää mihkää ees kii paitsi mammahaukii:)))

    • kuhailija

      Antaa kuhaa ja syvännemalli myös päivällä, uipi 5:ssä metrissä vedossa 11.senttinen ja 14-senttinen vähän syvemmässä. Hauetkin on joskus riesana. Punakeltainen väri 18 voisi olla hyvä.

    • kalaseppo

      Muistakaa sitten aivan yölläkin että kuhaa ette aina saa pinnasta. Tänä vuonna on kaikki kuhat tullut yli 5 metrin vedestä aivan pohjasta. Oli sitten aamu, päivä, ilta tai yö. Hyviä kuha vaappuja on nyt vaikka muille jakaa, jesse ehkä tunnetuin ja sen myötä paras. Rapalat saat unohtaa heti.

      • jerkkutus

        Alkaapi olleen se aika vuodesta et Hauvet tulloo taas matalampiin paikkoihin rohmuumaan syötövää. Ite tilasin just JSB Fishinkistä jerkkipaketin, alle 3e kappale postimaksuineen tuli maksamaan! Huomenna niitä tesmailee järvelle, kyl pitäs jotain alkaa jyrähteleen... Ja onhan mulla tietennii noit perusjerkkei jo ennestään (Busterit, Jesset ja Nilsut) jos JSB:t onki ihan hanurista.


    • Harjoittelija.

      Tänä kesänä olen saanut neljästä ison hauen tärpistä 2 ylös. Kaksi katkaisivat siiman. Ensimmäinen monofiilin ja toinen 23 kilon kuitusiiman. Ylös tulleet ovat 3,8 ja 2. Toinen karanneista oli 4 kilosta ylöspäin ja toinen 2-4 kiloa.

      Ja se viehe. Joka kerralla mitätön jigi. 3,5 g ja 4 g. llman peruketta ja ensimmäisellä kerralla vielä siimakin jotain 5 kilon monofiilia. Tietenkin katkesi. Ja kuitusiima ei näköjään kestä hauen hampaita vaikka omilla hampailla sitä ei saa poikki. Jigin uittelu tapahtui välivedessä pompotellen kun hauet kävivät. Pohjaa koluten tuli vain ahvenia.

      Tai no tulihan lipalla pari puolikoloista, mutta niitä ei lasketa.

      • pulkkinent

        kun paiskot uistinta rannalta ja tavoitteena on hauki niin ehkä kuitenkin käytät sellasta siiman metalli lanka jatketta joka on noin 10-15cm pitkä se laitetaan siiman kiinni ihan normaalilla tavalla niin sitten kun tulee iso hauki niin siima ei katkee....... ja uistimiksi suosittelen räsäsen helmeä, rapalan minnow spoonia ja beten kroktiiliä


      • harjoitteleva
        pulkkinent kirjoitti:

        kun paiskot uistinta rannalta ja tavoitteena on hauki niin ehkä kuitenkin käytät sellasta siiman metalli lanka jatketta joka on noin 10-15cm pitkä se laitetaan siiman kiinni ihan normaalilla tavalla niin sitten kun tulee iso hauki niin siima ei katkee....... ja uistimiksi suosittelen räsäsen helmeä, rapalan minnow spoonia ja beten kroktiiliä

        Tässä on noin vuosi vierähtänyt harjoittelun aloittamisesta. Muutaman kerran on päässyt heittelemään tänä kesänä ja vajaa kymmenen kilosta kahteenpuoleen kiloon on otettu ylös haukia. Jigeillä. Nyt kun paikat ovat selvillä taidan kokeilla lusikoitakin.

        Jigeihin olen järkännyt viime aikoina jonkinlaisen perukkeen. Fluorokarbonia 8 kg esimerkiksi. On kuitenkin halvempaa kuin jättää sekä peruketta että jigiä pohjaan. Vahvoja monofiilimyttyjä olen myös ottanut talteen. Monofiili näkyy sietävän hampaita varovaisessa väsyttelyssä.


    • lotto

      tosi vaikea sanoa mikä on hyvä sun täytyy itse kokeilla..mutta no yks ainaki on nää jessen vaaput ,kuusamo...kaikista legendaarisin on tottakai bete lotto 12gr ph värillä

    • Ken

      laittakaa se 45cm peruke,niin saatte ne isommatkin ylös!

    • MarTekMan

      ERÄ-lehden haukitestien voittaja - Niksi Haukitiikeri.
      Myös muut Niksi-uistimet, toimivat sekä järvessä että merellä.

      Mallisto löytyy: www.martekman.tk

    • Kalamijes1

      Hauellle paras on kuparinvärinen/kuparinkirkas uistin. Itselläni kuparin värinen atemi jossa pari punaista täplää. Toimii loistavasti.

      • Salaisuudet ulos

        Jos tätä ketjua nyt sattuu vielä joku lukemaan niin kirjoitetaan vähän kokeneemmankin haukimiehen silmin.

        Haukiuistimen valinta riippuu ihan siitä, minkäkokoista haukea lähdet hakemaan, ruokakalaa vai ennätyskalaa. Uistimen väri taasen riippuu järven kirkkaudesta, säästä, kuunkierrosta, ilmanpaineesta ym. ym. Eli hommaa yhtä uistinmallia ainakin muutamana värinä. Esim. yksi luonnollinen-, yksi tumma- ja yksi ärsykeväri.

        Niin kuin tuossa yllä onkin firma mainostanut, niin haukitiikeri ja haukimyrsky -lipat toimii hauelle tosi hyvin, mutta näillä saatavat hauet ovat sitä mallia "ruokakala". Itse käytän kyseistä lippaa yleensä aluksi, jotta saan fiiliksen päälle muutamasta parin kilon sinturasta.

        Jos taasen kalastat ruokahaukea ruohikosta, niin valitse minnow spoon, eli "minnari". Hyvä alotusväri on FLP, eli ahvenen väri. Toinen hyvä väri on kulta, sitä ei tosin joka kaupasta saa. Minnareitakin on eri kokoisia, itse suosin suurinta mallia koska muutkin käyttämäni uistimet ovat isoja, jolloin siima, kela ja vapa passaa parhaiten yhteen. Tosin kannattaa pitää pienille lipoille ja uistimille omaa vaihtokelaa/koko vierveliä mukana, jolloin pienet uintivälineet saavat asianmukaisen kyydin järvessä (ei liian järeät vehkeet ym.)


        Jos haluat isoa haukea 5-15 kg, niin unohda edellä mainitut lipat ja siirry joko
        A)jerkkeihin B)spinnereihin tai C)suspijigeihin.

        A)Jerkit toimivat isolle hauelle etenkin merellä mutta myös järvissä. Kalastajan pitää itse tehdä vavalla uintiliike uistimelle. Tämä vaati pienen perehtymisen ennen veneeseen hyppäämistä. Esim. YouTubesta löytyy tähän varmasti joku opetusvideo.

        B)Spinnerit. Uusin villitys keksitty jotta kalastajilta saadaan viimeisetkin rahat pois mutta tuntuu toimivan. Itse en ole kuitenkaan lähtenyt tähän mukaan, riittää kun lähtee joka toiseen villitykseen. Niitä tulee noin 5 vuoden välein..

        C)Suspijigi, eli suspendin swim shad, eli hitaasti uppoava kalajigi. (Suspin tuo pitkä nimi vaihtelee sen mukaan kuinka nopeasti uppoava malli on kyseessä).

        Tämä kalajigi on ehdotonta eliittiä jos isoa haukea haeskelet! Hauki käy todella ärhäkästi kiinni, pitää olla pitkät pihdit mukana jotta saa jigin kurkusta pois. Yleensä puolet perukkeestakin on suussa.

        Tämäkin vaatii jerkin tavoin tietyn uittamistekniikan. Esim. kolme tosi nopeaa kelan pyöräytystä ja 10 sekunnin tauko jne. (Riippuu syvyydestä ja vuodenajasta taukojen pituus). Uiton olisi tarkoitus tapahtua mahd. lähellä pohjaa. Kannattaa katsoa tästäkin joku video netistä. Syvyyskartta on myös perusväline mukana, retkikartta.fi sivuilta löydät melkein järven kuin järven syvyydet, tulosta sieltä tai katso älypuhelimesta. Suosi syvyyserokohtia. Yli 3 metrin syvyydessä alkaa yli 5 kiloiset kalat. Tuurilla joskus myös matalammalla kun käyvät syömässä ahvenia. Kaikkia neuvoja en jaksa tähän skriivata kun tämä oli uistinkeskustelu:)

        Suspin ainoa huono puoli on niiden huono kestävyys. Eli kun tämä kumikala on parin hauen suussa vieraillut niin sen voi heittää roskiin. Yhden kumin hinta on reilu 5 e (2kpl paketeissa n.11e), mutta vastineena lähes aina kalan koko on sanotaanko yli 4 kiloa.

        Itse ostan aina suurinta kokoa olevaa suspia, joka kaupassa näitä ei kylläkään saa. Perusväri joka toimii järvissä, on ahvenen väri. Osta kerralla pari pakettia.

        Vaihda siimaksi powerpro-kuitusiima jonka vetokestävyys 20 kiloa tai yli, vaihda vavaksi sellainen joka on takoitettu suurille uistimille, yli 50g:n uistimille siis. Mielellään raskaaseen hauenkalastukseen tarkoitettu jigivapa (ei saa joka kaupasta).

        Perukkeeksi jos et itse jaksa valmistaa niin kuusamon titaaniperuke reilu 10e 2kpl.

        Kelaksi jos avokelalla olet tottunut kalastamaan niin Daiwan Legalis 2500, 3000 tai isompi. Hyrräkelaa jos käytät niin sitten oletkin jo edistyneempi kalastaja ja tiedät itse mikä kela toimii turha pistää vinkkiä:)

        Jos näitä neuvoja noudatat ja käyt kalassa perusjärvellä kesän aikana vaikkapa 10 kertaa 4h niin takaan että saat kesän aikana yhden yli 10 kilosen, neljä 5-10 kiloista jne.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6382
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4106
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      265
      2529
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1498
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      96
      1348
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1001
    Aihe