Ihmiset lääppivät

pentuani

Hieman ärsyttää kun pienen pennun kanssa liikkuu, niin monet tuntemattomat ihmiset päättelevät että pennun olemassaolo riittää syyksi siihen että he saavat sitä tulla lähmimään. Minulle, omistajalle, ei välttämättä sanota edes sanaakaan, käsi ojossa vaan kumarrutaan pennulle lällyttämään kuin en olisi edes olemassa. Näin käy niin teiden varsilla kuin liikennevälineissäkin.

En haluaisi olla töykeä, joten otan vinkkejä vastaan miten ko. kaltaisille ihmisille voisi nätisti sanoa, että minä tai myöskään koira emme pidä siitä että ilman mitään esittäytymistä tullaan taputtelemaan.

Osa ihmisistä toki kysyy saako silittää jne. mutta ärsyttää siis nämä jotka olettavat että ilman muuta saavat alkaa pentua lääppiä.

23

1137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koiranp.omistaja

      Kun ihmisiä tulee lääppimään, yskäse vaikka hieman niin ehkä he sitten hieman tajuavat, että elämäähän on siellä hihnan toisessakin päässä.

      Onhan se mukavaa, että pentu saa paljon huomiota osakseen. Pennulle on tärkeää, että se näkee kaikenlaisia ihmisiä (vanhoja, lapsia, oudon näköisiä). Etkö halua kertoa mitään pennustasi? Useimmat ihmiset ovat oikeasti kiinnostuneet esimerkiksi että minkärotuinen tai minkä ikäinen pentu on. Jos he eivät kysy, niin avaa rohkeasti suusi. Jos et sitten halua niiden lellivän pentua, sano vaikka heille, että ei olisi tarkoitus pilata teiän seurustelua, mutta minulla on pennun koulutus kesken tai jokin muu syy. On sitten kumma jos eivät jätä rauhaan :)

    • X--X

      Minä sanon kaikille kysymättä koskeville, tai yrittäville, että ei viittis koskea, kun en ole lupaa siihen antanut. Ja sitten olen valistanut melko terävään sävyyn, että koskaan ei saa mennä vierasta koiraa koskeman tuolla tavalla, se voi purra.

      Mulla on nykyään koira, joka tasan puree, jos vieras sormillaan sohii. Se on itse enkeli, jos se jätetään rauhaan, mutta vieraiden lääppimisen kokee uhkaksi, eikä ei ole koskaan sitä sietänyt. Sen vuoksi olen äärimmäisen tarkka siitä, että siihen ei todellakaan kukaan vieras koske. Vieraasta koirasta ei koskaan voi tietää, miten se reagoi. Siksi olen ehdottoman tiukka, ja tarpeen mukaan myös todella ilkeä.

      • hkdj

        Onpas kummallisia nirppanokkia :S Minusta on kiva ku koirani näkee muitakin ihmisiä ja saa haistella heitä. Oletko jotenki mustasukkainen jos koirasi tykkääkin vieraasta?


      • en ole silti nirppis
        hkdj kirjoitti:

        Onpas kummallisia nirppanokkia :S Minusta on kiva ku koirani näkee muitakin ihmisiä ja saa haistella heitä. Oletko jotenki mustasukkainen jos koirasi tykkääkin vieraasta?

        Et oikein tainnut tajuta viestiä, kyse ei ole siitä että olisi syytä johonkin "mustasukkaisuuteen", vaan että ihmiset kysymättä mitään alkavat taputella koiraa, joka ei välttämättä edes pidä siitä että ohikulkijoiden kädet vain laskeutuvat sen niskaan. On koirallekin eri asia tavata ihmisiä ja tutustua heihin (haistella ensin jne.) kuin olla vapaasti jokaisen lääpittävänä. Koirani on kyllä tavannut monia erilaisia ihmisiä.


      • Hukka-Musti
        en ole silti nirppis kirjoitti:

        Et oikein tainnut tajuta viestiä, kyse ei ole siitä että olisi syytä johonkin "mustasukkaisuuteen", vaan että ihmiset kysymättä mitään alkavat taputella koiraa, joka ei välttämättä edes pidä siitä että ohikulkijoiden kädet vain laskeutuvat sen niskaan. On koirallekin eri asia tavata ihmisiä ja tutustua heihin (haistella ensin jne.) kuin olla vapaasti jokaisen lääpittävänä. Koirani on kyllä tavannut monia erilaisia ihmisiä.

        Entä jos ihmiset kysyvät lupaa?


      • lupaa pitäisikin kysyä
        Hukka-Musti kirjoitti:

        Entä jos ihmiset kysyvät lupaa?

        Niin minusta tosiaan pitäisi tehdä, kuten aloitusviestistäni käy varmasti ilmi jos sen luit. Vastaus kysymykseen on sitten joko että a) ei, nyt ei ole oikein hyvä hetki tai b) kyllä, mutta anna pennun haistella ensin ja jos se perääntyy niin ei väkisin saa silittää. Yllättävän moni ei kuitenkaan sano minulle mitään vaan lähestyy suoraan koiraa käsi jo ojennettuna, mikä on minusta epäkohteliasta sekä minulle että koiralle.


      • X--X
        hkdj kirjoitti:

        Onpas kummallisia nirppanokkia :S Minusta on kiva ku koirani näkee muitakin ihmisiä ja saa haistella heitä. Oletko jotenki mustasukkainen jos koirasi tykkääkin vieraasta?

        Niin minäkin olisin iloinen, et koirani olisi kaiken kansa kaveri, mut kun se ei ole. Vaikka on yritetty siedättää, saa aina joku näpeilleen. Jos lupaan silittää, ja koiraa näpäyttää, olen minä syypää. Pääsen helpommalla, jos kiellän, enkä ota riskiä, et se näpsii. Jää meinaan mustelma siitä.

        Tekee se sitäkin, että itse tekee aloitteen lähestyä ihmistä. Saattaa jopa antaa leuan alta rapsuttaakkin, mutta jos kädet erehtyy liikkumaan vähääkään liian ronskiotteisiksi, hampaat tulee. Olen nähnyt viisaimmaksi antaa turhat lääppimiset olla, koska se ihan selvästi ei siitä pidä.

        En tiedä, missä kohtaan olisin mustasukkainen, siitä mustelmastako, vai mistä?


    • lääpykkä

      Tasan sama juttu täällä! Asutaan kerrostalolähiössä, missä porukkaa lähestulkoon aina pihalla. Eniten inhottaa ja vituttaa naapurirapun pennut: ne hyökkäävät heti välittömästi pennun nähtyään sen luokse, silittämään ja hyppimään ympärille. Pentu ei kusta uskalla! Olen pari kertaa kovaäänisesti niille pennuille ärähtänyt, ettei tämän koiran luokse ole mitään asiaa, jos ja kun näette sen pihalle saapuvan! On koiran koulutus kesken ja oppii vasta sitä perusasiaa, että pihalle tullaan tarpeille, EI leikkimään ja pentujen paapottaviks! Ja vielä ärsyttää suunnattomasti sekin, miten näitten penikoitten äiteet vaan ovat ja istuuvat, eivät mitään kuria niille pennuille saa! (niille tiedoksi, jotka leimaavat minut nyt tämän kommentin perusteella lastenvihaajaksi, sitä en ole, lapsia on omasta takaakin, mutta he osaavat kyllä käyttäytyä!)

    • ----,,,,----

      Kiellät sen ehdottomasti etenkin jos koirasi on hihnassa. Ei niillä ole mitään oikeutta tulla koirasi luokse ilman lupaa. Minä en anna, sanon kylmästi ei ja tämä on ihan sen takia että kun koira siitä kasvaa niin sille joutuisi sitten opetamaan ettei kaikki vastaantulijat sitä halua moikata, joten tuolla pienellä kieltämisellä pystyy yhden ongelman tulevaisuudesta poistamaan.
      Toinen on vastaan hyppiminen. Kiellän koiraa ja ihminen sitten sanoo ettei se häntä haittaa... Kysy silloin että (jos on iso koira) sanotko sille noin vuoden päästä kun se painaa 40 kiloa ja tassut on kuraset. Pennulle kannattaa pitää säännöt selkeänä jos pienestä pitäen elikkä se mikä on kielletty aikuisena, on myös pentuna. Sillä tavalla sitä pennusta kasvatetaan tasapainoista yksilöä.
      Nämä kaikki olen kantapään kautta aikoinaan oppinut itsekin...

    • Muutamille lopulta

      aloin, sanoa "Ei nyt, meillä on vähän kiire" tai "Ei nyt, me harjoitellaan ohikävelemistä" mutta s eon hemmetin rasittavaa, kun ei saa rauhassa koiransa kanssa kävellä. Ja varsinkin, kun ei edes lupaa kysytä, saati että osaisivat lähestyä koiraa! Sieltä tullaan käsi räkää valuen, huutaen, juosten, ihan miten vaan. Jossain vaiheessa aloin olla myös niin vit...tuneen näköinen, kun joku lähestyi että tajusivat silloin jättää väliin. Joku nimittäin sanoi, että olen ite niin helposti lähestyttävän oloinen. Joskus käänsi kohdalla törkesäti selän ja sanoin koiralle "älä välitä, mennään rauhassa ohi vaan" tms. Tuo niin rasittavaa käytöstä muilta ihmisiltä! Haluan ite valita tilanteet ja ihmiset, miten koiraani sosiaalistan. Ja se on nykyään __erittäin__ sosiaalinen.

    • Sanot NAPAKASTI, että "me harjoittelemme ohituksia, pentuun ei saa missään tapauksessa juuri nyt koskea". Sitten kaunis hymy ja hyvän päivän toivotukset. Jos joku siitä suuttuu, suuttukoot, pääasia, että pennun ja sinun yhteiselo alkaa hyvin.

      Miksi pentue ei tarvitse koko kulmakunnan sitten lääppiä? Syitä on lukuisia:
      1. Koiran ohjaajan tulee aina ja kaikkialla on koiralle se maailman Ihanin Asia, Kaiken Hyvän A ja O. Tämän aseman saavuttaakseen ohjaaja suojelee koiraa ja kertoo sille miten toimitaan. Tuntemattomista ihmisistä emme voi tietää mitään. He saattavat hyvinkin lähestyä pentua aivan väärin, pentu saattaa kokea uhkaa ja pelkoa. Moni myös silittää pentua päälaelta, joka on sangen alistava ele. Silityspaikan tulee olla esim. pennun kaulan alta ja käsi lähestyy pentua alakautta, ei suoraan tai yläkautta. Kun pennun ohjaaja sitten sallii lääppimisen, usein aivan vääränlaisen lähestymisen, niin pentu pelkää. Se kokee, että ohjaaja ei auta sitä, vaan jättää yksin pelkäämään. Tämä vaurioittaa ohjaajan ja koiran luottamussuhdetta ja vaikeuttaa koulutusta.

      2. Kun koira pentuna oppii, että kaikkia saa moikata, se jatkaa samaa tapaa aikuisenakin. Miten pentu tajuaa kokonsa ja muotonsa muuttuvan? Ei koira sitä ymmärrä. Ja kun se somana pentuna saa moikkailla kaikkia ja kaikkea vastaantulevaa, se tekee sitä jatkossakin. Ja ohikulkijat suuttuvat syliin punkevalle koiralle ja ohjaaja on ihmeessään. Reilu ohjaaja on johdonmukainen: Kerran kielletty on aina kiellettyä ja kerran sallittu on aina sallittua. Kun pentu siis saa pienenä moikkailla kaikkia, se sama tulee sallia jatkossakin. Ja kuka vieras haluaa aikuisen rapatassun hyppimään päälleen?

      3. Koiran sosiaalistaminen EI IKINÄ tarkoita sitä, että sen tulee saada moikkailla kaikkia ja kaikkea. Sosiaalistaminen tarkoittaa sitä, että koira opetetaan kulkemaan yhteiskunnassa neutraalilla asenteella. Koira siis opetetaan ohittamaan ihmiset ja koirat kauniisti. Ja miten tämän opettaa, kun ne ihmiset tulevat lääppimään? Ei mitenkään.

      Siis napakka kielto lääppijöille, sinun tulee olla pentusi puolustaja!

      • Mietteisä....

        Koiran ohjaajan tulee aina ja kaikkialla on koiralle se maailman Ihanin Asia, Kaiken Hyvän A ja O.
        :Sinun kannattaisi hankkia palvelukoiran tyylinen rotu... Ne kun ajattelevat että olet se maailman ihanin.. Terrierrit puolestaan ajattelevat toisin
        Vai ajatteletkos kenties ITSE että SINUN täytyy olla koirallesi kaikkein rakkain x)))?

        Tuntemattomista ihmisistä emme voi tietää mitään. He saattavat hyvinkin lähestyä pentua aivan väärin, pentu saattaa kokea uhkaa ja pelkoa.
        :Tiesitkös että koirat tottuvat käsittelyyn, esim. karvan nyppiminen, joista eivät kaikki pidä. Tutustuminen on myöskin rikkautta ja koirasi oppii siitäkin!

        Moni myös silittää pentua päälaelta, joka on sangen alistava ele.
        :Edelliseen viitaten se on koirasta kiinni miten se on oppinut käsiteltävän....

        Kun pennun ohjaaja sitten sallii lääppimisen
        :totta, omistaja sen päättää.

        usein aivan vääränlaisen lähestymisen, niin pentu pelkää.
        : .......... Oletan että tarkoitat tällä juosten tai äkkipikaisten elein....

        Se kokee, että ohjaaja ei auta sitä, vaan jättää yksin pelkäämään. Tämä vaurioittaa ohjaajan ja koiran luottamussuhdetta ja vaikeuttaa koulutusta.
        :Tuskin kukaan koirastaan niin kaukana on etteikö se voisi juosta omistajansa jalkaväliin turvaan ja kyllä sellaiset omistajat joilla aivosoluja on jälellä, sen myös hoksaavat!!!

        Kun koira pentuna oppii, että kaikkia saa moikata, se jatkaa samaa tapaa aikuisenakin
        :TOTTA! Vaan on myös muunkinlaisia koulutus keinoja kuin sinun antamasi!

        Ja kuka vieras haluaa aikuisen rapatassun hyppimään päälleen?
        :Aina voi koittaa opettaa "ei hypi" ksäkyn......


      • asiaa :)

        Yhdyn täysin, juuri noin pitäisi olla ja meillä ON ja tulee olemaan kohta saapuvan uudenkin pennun kanssa :)


      • Mietteisä.... kirjoitti:

        Koiran ohjaajan tulee aina ja kaikkialla on koiralle se maailman Ihanin Asia, Kaiken Hyvän A ja O.
        :Sinun kannattaisi hankkia palvelukoiran tyylinen rotu... Ne kun ajattelevat että olet se maailman ihanin.. Terrierrit puolestaan ajattelevat toisin
        Vai ajatteletkos kenties ITSE että SINUN täytyy olla koirallesi kaikkein rakkain x)))?

        Tuntemattomista ihmisistä emme voi tietää mitään. He saattavat hyvinkin lähestyä pentua aivan väärin, pentu saattaa kokea uhkaa ja pelkoa.
        :Tiesitkös että koirat tottuvat käsittelyyn, esim. karvan nyppiminen, joista eivät kaikki pidä. Tutustuminen on myöskin rikkautta ja koirasi oppii siitäkin!

        Moni myös silittää pentua päälaelta, joka on sangen alistava ele.
        :Edelliseen viitaten se on koirasta kiinni miten se on oppinut käsiteltävän....

        Kun pennun ohjaaja sitten sallii lääppimisen
        :totta, omistaja sen päättää.

        usein aivan vääränlaisen lähestymisen, niin pentu pelkää.
        : .......... Oletan että tarkoitat tällä juosten tai äkkipikaisten elein....

        Se kokee, että ohjaaja ei auta sitä, vaan jättää yksin pelkäämään. Tämä vaurioittaa ohjaajan ja koiran luottamussuhdetta ja vaikeuttaa koulutusta.
        :Tuskin kukaan koirastaan niin kaukana on etteikö se voisi juosta omistajansa jalkaväliin turvaan ja kyllä sellaiset omistajat joilla aivosoluja on jälellä, sen myös hoksaavat!!!

        Kun koira pentuna oppii, että kaikkia saa moikata, se jatkaa samaa tapaa aikuisenakin
        :TOTTA! Vaan on myös muunkinlaisia koulutus keinoja kuin sinun antamasi!

        Ja kuka vieras haluaa aikuisen rapatassun hyppimään päälleen?
        :Aina voi koittaa opettaa "ei hypi" ksäkyn......

        Eipä ihme, että ihmisillä on nykyään niin valtavasti ongelmia koiriensa kanssa, kun ihan perusasioidenkin opetus on hukassa! Viestisi saattaa olla ihan Porvoosta päivää! Ja toivon mukaan myös on, nimittäin niin moni seikka siinä heittää häränpyllyä. Toivon aina, että jokainen koiranomistaja hankkii tietoa, asiallista, oikeaa tietoa koiran kanssa elämisestä ja koiran koulutuksesta, jotta yhteiselo olisi mahdollisimman mukavaa.

        Ihan sama onko koira rotikka vai terrieri, samalla tavoin tulee olla johdonmukainen. Laumanjohtajan tulee aina olla johdonmukainen ja reilu. Mitä reilua ja johdonmukaista on siinä, että pentuna koira saa hyppiä vasten tuntemattomia ihmisiä, mutta aikuisena taas ei? Koira kun ei itse ymmärrä muutosta. Aina voi koettaa opettaa "ei hypi" käskyn, mutta miksi sen koiran pitää alunperin sallia hyppivän vieraiden päälle? Miksi koiran pitäisi ymmärtää, että nyt mä saan hyppiä, nyt mä en saa hyppiä? Miksi pitää sallia jotakin sellaista mikä myöhemmin on kiellettyä? Onko se vaan tapa kyykyttää koiraa? Miksi koiralle ei voi alunperin opettaa kauniita ohituksia?

        Pikkukoirien omistajilla tuntuu olevan paljon omituisia näkemyksiä siitä miten koiraa kasvatetaan, eli sitä ei kasvateta lainkaan. Ajatellaan, että "tämä nyt on tällainen rotu, että ei sitä vaan kiinnosta ohjaajan tekemiset". Ja piutpaut. Se on helppo TEKOSYY sille miksi koira saa kasvaa pellossa. Jokaista koiraa 100% varmuudella kiinnostaa ohjaaja, kunhan ohjaaja on kiinnostuksen arvoinen. Ei kait koiraa kiinnostakaan sellainen ohjaaja, joka ei koiraa suojele? Silloin koira ottaa paikan laumanjohtajana ja ohjaaja on laumassa koiran alapuolella. Ja koira ei kuuntele laumassa alapuolellaan olevien piiperryksiä. Siten pohditaan MIKSI se terrieri on niin ärrieri, haukkuu ja räkyttää kaikille ja kaikelle. Oliskohan koulutuksessa mennyt jokin pieleen silloin?

        Myös pieni koira ON koira ja se ansaitsee tapakoulutuksen. Juuri se, että sitä omaa pentua ei suojella, vaan annetaan sen yksin pelätä ja naureskellaan, että "kun tää meirän Fifi on nyt vähän tällänen ujo, hehhhe". Todellisuudessa pentu ei luota pätkän vertaan ohjaajaansa, joka päästää kaikki ääliöt pennun iholle ja pentu joutuu pelkäämään, myöhemmin räkytyksellään häätämään itse tunkeilijat, kun ohjaaja ei siihen pysty.

        Koira tulee totuttaa vieraisiin ihmisiin ja käsittelyyn. Se on aivan selvä. Mutta ei siten, että kuka tahansa, missä tahansa tulee iholle ja ohjaaja piutpaut välittää. Pentu tutustuu uusiin ihmisiin rauhassa niin, että vieraat osaavat rauhassa tervehtiä koiraa. Päälaelta silittäminen ON aina alistava ele koiralle, ihan sama vaikka omistaja onkin pakottanut koiran sen hyväksymään, eleenä se kuitenkin alistaa.


      • ....
        rottweiler-mami kirjoitti:

        Eipä ihme, että ihmisillä on nykyään niin valtavasti ongelmia koiriensa kanssa, kun ihan perusasioidenkin opetus on hukassa! Viestisi saattaa olla ihan Porvoosta päivää! Ja toivon mukaan myös on, nimittäin niin moni seikka siinä heittää häränpyllyä. Toivon aina, että jokainen koiranomistaja hankkii tietoa, asiallista, oikeaa tietoa koiran kanssa elämisestä ja koiran koulutuksesta, jotta yhteiselo olisi mahdollisimman mukavaa.

        Ihan sama onko koira rotikka vai terrieri, samalla tavoin tulee olla johdonmukainen. Laumanjohtajan tulee aina olla johdonmukainen ja reilu. Mitä reilua ja johdonmukaista on siinä, että pentuna koira saa hyppiä vasten tuntemattomia ihmisiä, mutta aikuisena taas ei? Koira kun ei itse ymmärrä muutosta. Aina voi koettaa opettaa "ei hypi" käskyn, mutta miksi sen koiran pitää alunperin sallia hyppivän vieraiden päälle? Miksi koiran pitäisi ymmärtää, että nyt mä saan hyppiä, nyt mä en saa hyppiä? Miksi pitää sallia jotakin sellaista mikä myöhemmin on kiellettyä? Onko se vaan tapa kyykyttää koiraa? Miksi koiralle ei voi alunperin opettaa kauniita ohituksia?

        Pikkukoirien omistajilla tuntuu olevan paljon omituisia näkemyksiä siitä miten koiraa kasvatetaan, eli sitä ei kasvateta lainkaan. Ajatellaan, että "tämä nyt on tällainen rotu, että ei sitä vaan kiinnosta ohjaajan tekemiset". Ja piutpaut. Se on helppo TEKOSYY sille miksi koira saa kasvaa pellossa. Jokaista koiraa 100% varmuudella kiinnostaa ohjaaja, kunhan ohjaaja on kiinnostuksen arvoinen. Ei kait koiraa kiinnostakaan sellainen ohjaaja, joka ei koiraa suojele? Silloin koira ottaa paikan laumanjohtajana ja ohjaaja on laumassa koiran alapuolella. Ja koira ei kuuntele laumassa alapuolellaan olevien piiperryksiä. Siten pohditaan MIKSI se terrieri on niin ärrieri, haukkuu ja räkyttää kaikille ja kaikelle. Oliskohan koulutuksessa mennyt jokin pieleen silloin?

        Myös pieni koira ON koira ja se ansaitsee tapakoulutuksen. Juuri se, että sitä omaa pentua ei suojella, vaan annetaan sen yksin pelätä ja naureskellaan, että "kun tää meirän Fifi on nyt vähän tällänen ujo, hehhhe". Todellisuudessa pentu ei luota pätkän vertaan ohjaajaansa, joka päästää kaikki ääliöt pennun iholle ja pentu joutuu pelkäämään, myöhemmin räkytyksellään häätämään itse tunkeilijat, kun ohjaaja ei siihen pysty.

        Koira tulee totuttaa vieraisiin ihmisiin ja käsittelyyn. Se on aivan selvä. Mutta ei siten, että kuka tahansa, missä tahansa tulee iholle ja ohjaaja piutpaut välittää. Pentu tutustuu uusiin ihmisiin rauhassa niin, että vieraat osaavat rauhassa tervehtiä koiraa. Päälaelta silittäminen ON aina alistava ele koiralle, ihan sama vaikka omistaja onkin pakottanut koiran sen hyväksymään, eleenä se kuitenkin alistaa.

        Missähän vaiheessa tuossakin luki että on saanut hyppiä?!?
        Ja missähän vaiheessa tuossakin luki että jätetään se yksin?!?
        Joko sinulla on tosi paha luki härö tai et ymmärrä lukemaasi!


    • mutta totta

      Aina kun vieraat kädet yrittävät lääppiä pentuasi, niin käännä tunkeilijoille selkäsi,
      tai pakene ja ole kuin et olisi huomaavinaankaan heitä, niin mäkin teen ja se taika toimii!!!!!

      • Heh heh

        Tuntemattomista ihmisistä emme voi tietää mitään. He saattavat hyvinkin lähestyä pentua aivan väärin, pentu saattaa kokea uhkaa ja pelkoa.

        EIKÖ ole hyvä että se juurikin oppisi ettei tuntemattomia tarvitsisi pelätä....


        Käännä tunkeilijalle selkäsi... Mitähän tuttavasi sinusta ajattelevat?!Et varmaan ole puhe ihmisiä...


    • Pennun omistaja

      Miksi täällä ruikutat?!
      Puhu rohkeasti ja ystävällisesti ihmisille! Ennemmin he tajuavat suoraan kasvotusten puhettasi, kuin täällä kyselläksesi kepposia heitä kohtaan!

      Ja tuskin niistä innokkaista silitteliöistä kukaan saa negatiivistä tunnetta koirallesi?! näköään ainoastaan SINULLE!

      • aiheesta

        Mitä ihmeen kepposia? En tiedä kenelle noin vastaat mutta ilmeisesti et kenellekään tässä ketjussa, kukaan ei ole mistään kepposista nimittäin kysellyt.

        Ja tosiaan, koirani ei innostu ihan kaikista ventovieraista jotka varoittamatta ohimennessään alkavat käpälöidä. Jos sinä ja oma koirasi pidätte sellaisesta, niin se on teidän asianne.


    • pihisti

      en usko että ainakaan aikuiset ymmärtää tai edes kuuntelee vaikka yrittää nätisti sanoa, joten ihan pakko on sanoa pahasti.
      Jos ei kuitenkaan halua sanoa pahasti, niin koita välttää tilanteita
      - älä ota vastaan tuleviin ihmisiin katsekontaktia
      - pidä nameja mukana, ja keskity koiran kouluttamiseen, jotkut aikuiset ihmiset voivat tämän tajuta ja ymmärtävät jättää teidät rauhaan, mutta tämä ei tehoa kaikkiin
      - tuolla aikaisemmin mainittu selän kääntäminen tuntematonta koti ja pois käveleminen voisi myös tehota
      - liikennevälineissä voisi kokeilla laittaa käden väliin ja sanoa lääppijälle "anteeksi, mutta pentuni harjoittelee nyt rauhoittumista"

      Niille joiden mielestä tämä on vähän tylsää, kun ei saa vieraat lääppiä, niin en minäkään itse ihmisenä tykkää jos joku vieras tulee ihan liki, saati jos hän rupeisi koplaamaan kampaustani tai kaivelemaan taskujani.

      Jokaisella, niin myös eläimillä, on oma "turva-alueensa" ja se pitäisi ymmärtää.
      Ja vaikka koiraa kuinka vieraat pentuna lääppisi, se ei tarkoita että se aikuisena sen enää sietäisi, aikuistuessaan ja saatuaan riittävästi itsevarmuutta voi lääppijät sitten saada hammasta. Lääppiminen ei kaikille koirille todellakaan ole niitä hyviä kokemuksia, joita pentuna tulisi saada.

      Minulle on pentu tulossa ensivuonna, joten ihan tätä samaa olen jo jonkinaikaa miettinyt.

    • :DDD

      Valitkaa sellainen rotu, jota ihmiset jo valmiiksi kammoksuvat. Itselläni on rotikka ja ollaan jo saatu ihan rauhassa kävellä, kun pojalla alkaa olla ikää ja kokoa, niin annetaan olla rauhassa :D ja ikää vasta puoli vuotta.

      Mutta olen jo pennusta pitäen jok`ikiselle sanonut että kun koira on hihnassa siihen ei kosketa eikä teitä kiinnosta sitä vuoden päästä lässytellä joten älkää koskeko ja piste.

      • Niin, varmaan osa roduista on enemmän pentumagneetteja kuin osa. Tosin omat kokemukseni kyllä ovat sellaisia, että kyllä rotojakin tullaan lääppimään - niin pentuina kuin aikuisinakin. Kun kaikkihan eivät onneksi rotojaa kammoa, eikä kaikkia rotoja olekaan syytä kammota :) Ihan hyvän periaatteen olet ottanut noihin lääppimisiin - hihnassa olevaan koiraan ei kosketa.


      • :DDD
        rottweiler-mami kirjoitti:

        Niin, varmaan osa roduista on enemmän pentumagneetteja kuin osa. Tosin omat kokemukseni kyllä ovat sellaisia, että kyllä rotojakin tullaan lääppimään - niin pentuina kuin aikuisinakin. Kun kaikkihan eivät onneksi rotojaa kammoa, eikä kaikkia rotoja olekaan syytä kammota :) Ihan hyvän periaatteen olet ottanut noihin lääppimisiin - hihnassa olevaan koiraan ei kosketa.

        Ja on paljon paljon ihanampaa kävellä koiran kanssa kun sitä ei kiinnosta vastaantulijat taikka jutella jonkun ihmisen kanssa ja pentu istuu kiltisti vieressä eikä sählää siinä ympärillä :) Mutta kokemuksen kautta tämä on opittu kuten moni muukin asia koirien kanssa ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2201
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1700
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe