pentua hankkimassa

EnsiKertalainen.

eli koiranpentua olisin hankkimassa poikaystäväni kanssa kerrostalokämppään, joka on kooltaan 40m2. Kummallakaan ei ole aiemmin ollut koiraa, kissoja kyllä (ei siis täällä kerrostalossa).

Molemmat ollaan eläinrakkaita ja minä olen sukulaisten ja naapureiden koiria hoitanut (ruokinnat, lenkkeilyt, harjaukset ja ulkohäkin hoito). Mutta nämä eivät tietenkään takaa täyttä osaamista koiran kanssa, varsinkaan koulutuksessa.

Joten kysynkin nyt teiltä ketkä asiasta tietävät enemmän, että minkä rotuinen koira meille sopisi?
ja jos saisi vielä jonkinlaisia perusteluita, niin tiedän ettei se ole vain sinun lempirotusi yms.

Emme mitään hirveän pientä koiraa halua, esim. cottonia tai mopsia.

Molemmilla meillä on aikaa pennulle, minun työt on todella joustavat joten pentu ei joutuisi olemaan yksin.

Kiitos jo etukäteen järkevistä vastauksista! :)

8

282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joo.pa.joo.

      Kyllä teidän täytyy se rotu ihan itse selvittää.

      Menkää vaikka johonkin koiranäyttelyyn tutustumaan eri rotuihin, niiden luonteeseen sekä taipumuksiin, keskustelkaa ja kyselkää omistajilta teitä askarruttavista asioista koiran suhteen.

      Ei täällä kukaan vieras ihminen osaa teille oiekata rotua suositella - jokainen suosittelee omaansa tietysti.

      Tai sitten kirjastosta hakemaan koirakirjoja ja niitä tutkimaan; luonteita yms.

    • trikki pk. collie

      Jos ette kerran halua pientä koiraa ni ostakaa collie, todella ihana rotu, minulla on. Oppii todella nopeesti perusasiat ja paljon muutakin, alykäs,viisas koira :) Ja kun kerran sanoit et oot sukulaisten,naapureiden koiria hoitanut,harjannut ni varmasti tykkäisit hoitaa, harjata myös collieta. Kyllähän collie myös viihtyy kerrostalossakin kunhan vaan saa riittävästi lenkkeilyjä ja muuta toimintaa..

      Mut jokaisen on tietty hirveän vaikea sanoa mikä sinulle,poikaystävällesi sopisi koska kaikki riippuu siitä mistä rodusta eniten pidätte että onko sillä väliä muuta kuin et ei hirveän pientä koiraa, eli pitääkö koiran olla paimenkoira kuten collie vai vahtikoira kuten sakemanni??

    • pelokasko

      mutta sen verran neuvon, että kun pentua haette, niin katsastakaa ensin emä ja huolehtikaa siitä, että pentu juoksee teitä vastaan. Jos emä on arka ja välttelee ihmisiä, niin se opettaa pennutkin sellaisiksi. Sellaista arkuutta/pelokkuutta ette saa ikinä siitä koirasta pois ja se voi ilmentyä ongelmakäyttäytymisenä. En tarkoita pelotella, suurin osa koirista on ihan ok, mutta tätä neuvoa olisin itse tarvinnut, kun pentua viimeksi hankin. Toki olisi myös hyvä, jos voisi kasvattajan kanssa sopia, että hän auttaa, jos tulee vaikeuksia, siis AUTTAA eikä syyllistä teitä kasvatuksesta. Koira on ihana kaveri, itse en osaisi olla ilman. Onnea matkaan ja onnellisia hetkiä koiranne kanssa.

    • Maanantai-painos

      Ihan ensimmäisiä kysymyksiä on käyttötarkoitus. Millaiseen toimintaa aiotte koiran viedä. Kaikkien rotujen taustalla on käyttötarkoitus, mihin ne on jalostettu. Tätä kannattaa tarkastella ja kunnioittaa. Karrikoidusti: ts. jos teillä ei ole tarkoitus mennä esim. metsälle, beagle tai ajokoira tuskin on teidän rotu silloin. Jos tulee vain seuraksi, rajaa rotuvalikoimaa. Käyttötarkoituksen merkitys on äärimmäisen tärkeä rodun valinnassa. Ihmiset eivät tätä aina ymmärrä, vaan ottavat koiran ulkonäön perusteella, ja sitten ollaan vaikeuksissa, ellei suostuta itse muuttumaan. Toimintahaluinen metsäkoira kun ei ole se, joka muuttuisi pelkäksi seurakoiraksi vain sen vuoksi, että omistaja ei välitä käydä metsällä.

      Toinen kysymys on asuinolosuhteet. 40 m2 on pieni jopa kahdelle ihmiselle, joten ei mielestäni kannata lähteä kovin isoa rotua hankkimaan. Kerrostalossa on ääniä, joten haukkuherkkä ja kovin reviiritietoinen rotu ei voi olla, ellei halua ongelmia jo alkuun. Naapureiden valitukset ja jopa uhkaukset eivät päivää paranna.

      Kolmas on karvanlähtöön yms. liittyvät kysymykset. Koiristahan lähtee aina jonkin verran karvaa, mutta toiset karvaavat toisia enemmän. Jos koirasta lähtee paljon karvaa, pienessä asunnossa se tulee näkymään entistä enemmän kuin isommassa. Jos ei välitä, ei siinä sit mitään.

      Neljäs on se, miten paljon olette valmiit tekemään mm. karvan kanssa.

      Tässä alkua ja raapasua valintaan.

      • tämä ensikertalainen

        Vinkeistä oli paljon apua, kiitos kaikille! tosin tuo ensimmäinen vastaus oli odotettua nyrpeämpi...

        Roduista ei oikein kunnolla tiedetä mitään, joten pitääpi ottaa selvää.
        Ja metsälle ei olla menossa, joten koirasta tulisi meijän perheen "lapsi", seurakoira siis, jonka kanssa käydään pitkillä lenkeillä, ei näyttelyissä. Eikä tuo karvanlähtö mitään haittaa, kerta mun kissastakin lähtee eniten paljon karvaa :)

        Saa toki laittaa lisempää vinkkejä ja omia kokemuksia, kaikki tieto on hyvästä ja olen sitä mieltä ettei ole tyhmiä kysymyksiä..


      • superkoira123
        tämä ensikertalainen kirjoitti:

        Vinkeistä oli paljon apua, kiitos kaikille! tosin tuo ensimmäinen vastaus oli odotettua nyrpeämpi...

        Roduista ei oikein kunnolla tiedetä mitään, joten pitääpi ottaa selvää.
        Ja metsälle ei olla menossa, joten koirasta tulisi meijän perheen "lapsi", seurakoira siis, jonka kanssa käydään pitkillä lenkeillä, ei näyttelyissä. Eikä tuo karvanlähtö mitään haittaa, kerta mun kissastakin lähtee eniten paljon karvaa :)

        Saa toki laittaa lisempää vinkkejä ja omia kokemuksia, kaikki tieto on hyvästä ja olen sitä mieltä ettei ole tyhmiä kysymyksiä..

        Jos ette halua, että koirasta lähtee paljon karvaa, ostakaa villakoira, koska siitä ei lähdet karvaa ollenkaan, koska se vaan kasvaa ja kasvaa, (sen takia se onkin kiharaa karvaa) ja se on myös helppo kouluttaa. On olemassa Kolme, tai neljä kokoa, koska joissakin kirjoissa kerrotaan, että on iso, pieni, kääpiö ja keskikokoinen villakoira, ja joissakin taasen iso, pieni ja kääpiö villakoira. Tämä olisi hyvä rotu, jos karvan trimmaaminen ei olisi ongelmana. Varoitan myös, että kun ostatte koiranne, niin Kannattaa ostaa suomalainen koira, koska netissä on miljoonia ilmoituksia koirista, jotka ovat tuotu Virosta, taikka Venäjältä. Muistakaa että pentutehtailu on väärin, ja myös rikos, koska se on eläinrääkkäystä!!!


    • superkoira123

      Jos ette halua, että koirasta lähtee paljon karvaa, ostakaa villakoira, koska siitä ei lähdet karvaa ollenkaan, koska se vaan kasvaa ja kasvaa, (sen takia se onkin kiharaa karvaa) ja se on myös helppo kouluttaa. On olemassa Kolme, tai neljä kokoa, koska joissakin kirjoissa kerrotaan, että on iso, pieni, kääpiö ja keskikokoinen villakoira, ja joissakin taasen iso, pieni ja kääpiö villakoira. Tämä olisi hyvä rotu, jos karvan trimmaaminen ei olisi ongelmana. Varoitan myös, että kun ostatte koiranne, niin Kannattaa ostaa suomalainen koira, koska netissä on miljoonia ilmoituksia koirista, jotka ovat tuotu Virosta, taikka Venäjältä. Muistakaa että pentutehtailu on väärin, ja myös rikos, koska se on eläinrääkkäystä!!!

    • Hukka-Musti

      Koira kuin koira sopii tietysti kerrostaloon, kunhan ei ole haukkuherkkä.

      Mutta koira, joka yleensä hyväksyy talon muut lemmikit, joka on ihmisrakas, ei mahdottoman pieni ja josta ei juurikaan lähde karvaa, niin on minun mielestäni tässä tapauksessa irlanninterrieri. Tutustukaahan hiukan tähän rotuun. Ja katsokaahan myös walesinterrieriä, bedlingtoninterrieriä, ceskyterrieri ja irlanninvesispanielia. Liikunnallisia ja aktiivisia rotuja ovat kyllä, mutta mikäs sen mukavampaa kuin oman koiran kanssa liikkuminen ja harrastaminen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      279
      3060
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1555
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      38
      1288
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1200
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1197
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1119
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1097
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe