Mistä saa ostaa nokkamukin

nestevajaus

alzheimer-vanhukselle, jossa on hyvä kansi, jonka voi pestä tiskikoneessa ? Tänks

14

5338

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • om.hoitaja

      käytetään ihan lasten nokkamukia, tavarataloissa myytävänä!

      • nestevajaus

        Prismassa oli tilanne, että siellä oli vain "hentosia" baby-mukeja, jotka ei tuntunut soveltuvan kovemmille purulihaksille ja tarttumiselle, mutta varmasti jostain se vielä löytyy. Tattista vaan.


      • honkabarca
        nestevajaus kirjoitti:

        Prismassa oli tilanne, että siellä oli vain "hentosia" baby-mukeja, jotka ei tuntunut soveltuvan kovemmille purulihaksille ja tarttumiselle, mutta varmasti jostain se vielä löytyy. Tattista vaan.

        Hyvä nokkamuki senioreille löytyy ainakin tuosta osoitteesta http://www.dementiaonlineshop.com/Nokkamuki


    • Lusiina

      Moni vanhus juo parhaiten tavallisesta mukista, siis mitään nokallista kantta ei tarvita. Puheterapeutin mukaan parhaiten myös nieleminen onnistuu tavallisesta kupista ryyppäämällä kuin nokallisesta mukista, josta juoma saattaa nielurefleksiä ajatelleen mennä liian syvälle nieluuun ennen nielemistä ja näin aiheuttaa aspiraatiovaaran.

      • tarpeen mukaan

        Nokkamukia vanhukset tarvitsevat varsinkin, kun tarvitsee juoda nestettä lääkkeenoton yhteydessä sängyssä maaten. Ei siinä haluta saada nestettä päälleen. Kokeilepa juoda maatessa.


      • H9987
        tarpeen mukaan kirjoitti:

        Nokkamukia vanhukset tarvitsevat varsinkin, kun tarvitsee juoda nestettä lääkkeenoton yhteydessä sängyssä maaten. Ei siinä haluta saada nestettä päälleen. Kokeilepa juoda maatessa.

        Kun juodaan maatessa niin sängyn yläpää nostetaan tarvittaessa vaikka pystysuoraan ( tai modernimmat sängyt voidaan kääntää ja vääntää juuri sopiviksi ) Nokkamukia käytettäessä et näe miten neste kulkee mutta ihan tavallinen kirkas lasi on kaikkein paras.
        Jos nokkamukin kansi on huonosti kiinni se aukeaa joten aina piti varmistaa että keittiöhenkilökunta on laittanut sen kunnolla kiinni.

        Nokkamukin on hyvä ainoastaan siinä tapauksessa kun autettava haluaa itse juoda sängyssä maaten niin käsien täristessä tai otteen pettäessä ei kaikki ole heti rinnuksilla.


      • omaishoitaja,,,,,,
        H9987 kirjoitti:

        Kun juodaan maatessa niin sängyn yläpää nostetaan tarvittaessa vaikka pystysuoraan ( tai modernimmat sängyt voidaan kääntää ja vääntää juuri sopiviksi ) Nokkamukia käytettäessä et näe miten neste kulkee mutta ihan tavallinen kirkas lasi on kaikkein paras.
        Jos nokkamukin kansi on huonosti kiinni se aukeaa joten aina piti varmistaa että keittiöhenkilökunta on laittanut sen kunnolla kiinni.

        Nokkamukin on hyvä ainoastaan siinä tapauksessa kun autettava haluaa itse juoda sängyssä maaten niin käsien täristessä tai otteen pettäessä ei kaikki ole heti rinnuksilla.

        Käytännössä tuo nokkamuki on osoittautunut tarpeelliseksi. Vanhus haluaa itse juoda siitä. Hänellä on järki edelleen tallella eikä kädetkään tärise, vaikka 92-vuotias. Katsoin tätä ketjua, kun hän haluasi lasten mukin sijaan toisenlaisen. Kotona pääosin asuvalle ei ole keittiöhenkilökuntaa. Pitäisi kuunnella vanhuksen tahtoa, eikä hoitajien tapan olla sanelemassa.


      • omaishoitaja,,,,,, kirjoitti:

        Käytännössä tuo nokkamuki on osoittautunut tarpeelliseksi. Vanhus haluaa itse juoda siitä. Hänellä on järki edelleen tallella eikä kädetkään tärise, vaikka 92-vuotias. Katsoin tätä ketjua, kun hän haluasi lasten mukin sijaan toisenlaisen. Kotona pääosin asuvalle ei ole keittiöhenkilökuntaa. Pitäisi kuunnella vanhuksen tahtoa, eikä hoitajien tapan olla sanelemassa.

        En usko etä hoitajatkaan ilkeyttään sanelevat vanhusten juomamukeistakaan. Hoitajien kuuluu paitsi kuulla vanhuksen toiveet mutta myös tarkkailla juomisen onnistumista turvallisesti. Selällään ei ole hyvä juoda oli muki mikä tahansa. Ja monet vahukset kokevat nokkamukin loukkauksena. Kun kerran juominen onnistuu ihan kahvikupistakin vielä.


      • H9987
        mrshedgehog kirjoitti:

        En usko etä hoitajatkaan ilkeyttään sanelevat vanhusten juomamukeistakaan. Hoitajien kuuluu paitsi kuulla vanhuksen toiveet mutta myös tarkkailla juomisen onnistumista turvallisesti. Selällään ei ole hyvä juoda oli muki mikä tahansa. Ja monet vahukset kokevat nokkamukin loukkauksena. Kun kerran juominen onnistuu ihan kahvikupistakin vielä.

        Ei hoitaja niitä mukeja valitse vaan se iso pomo keittiössä. Oli se sitten keittäjä, sairaanhoitaja tai paikan omistaja. Omaishoitajalla on oma valta valita mitä haluaa ja olla se keittiöhenkilökunta.
        Kerroin vain sen minkä olen kentällä nähnyt ja olen tuleva omaishoitaja ja olen jo omaishoitajien liitossakin mukana koska haluan kuulla miten asiat ovat mahdollisimman monelta eri kantilta.

        "Kotona pääosin asuvalle ei ole keittiöhenkilökuntaa. Pitäisi kuunnella vanhuksen tahtoa, eikä hoitajien tapan olla sanelemassa. " --> tämä lause kertoo todella paljon sinun ajatusmaailmasta ja vannon etten koskaan tule tulevaisuudessa olemaan minäminäminä-asenteella oleva omaishoitaja joka lukee lähihoitajan tekstiä kuin piru raamattua. Jos haluaa keskustelua niin ei kannata hyökätä muiden keskustelulijoiden kimppuun. Ne hyvät ohjeet ja neuvot loppuvat..


      • H9987 kirjoitti:

        Ei hoitaja niitä mukeja valitse vaan se iso pomo keittiössä. Oli se sitten keittäjä, sairaanhoitaja tai paikan omistaja. Omaishoitajalla on oma valta valita mitä haluaa ja olla se keittiöhenkilökunta.
        Kerroin vain sen minkä olen kentällä nähnyt ja olen tuleva omaishoitaja ja olen jo omaishoitajien liitossakin mukana koska haluan kuulla miten asiat ovat mahdollisimman monelta eri kantilta.

        "Kotona pääosin asuvalle ei ole keittiöhenkilökuntaa. Pitäisi kuunnella vanhuksen tahtoa, eikä hoitajien tapan olla sanelemassa. " --> tämä lause kertoo todella paljon sinun ajatusmaailmasta ja vannon etten koskaan tule tulevaisuudessa olemaan minäminäminä-asenteella oleva omaishoitaja joka lukee lähihoitajan tekstiä kuin piru raamattua. Jos haluaa keskustelua niin ei kannata hyökätä muiden keskustelulijoiden kimppuun. Ne hyvät ohjeet ja neuvot loppuvat..

        Minulleko?
        No tuo lainauksesi ei kyllä ollut minun kirjoittamani, vaan kuten voit itsekin lukea, se oli tuon omaishoitajan. Minä tietääkseni en ole hyökännyt vaan kertonut näkemykseni asiasta.

        Hoidettavat laitoksissa on hoitajien vastuulla, ei keittiöhenkilökunnan.Omaishoitaja kotona tekee niin kuin tykkää, toivon mukaan hoidettavaa mahdollisuuksien mukaan myös kuullen.


    • jjkl

      kaupasta

    • Omaishoitaja61
    • glupglup

      Minun omainen ei osaa oikein enää lasista juoda ja puoliso juottaa hänelle lusikalla kaiken nesteen. On vähän vaivalloista.

      Olin nuorena kesätöissä vanhusten vuodeosastolla, ja kyllä nokkamuki oli siellä ihan normaalissa käytössä. Kyllä hoitaja pystyy arvioimaan kallistuksen määrän, kun nokkamukilla juottaa nestettä. Sikäli pidän hätävarjelun liioitteluna tuota, että nokkamuki olisi vaarallinen, ainakin jos toinen juottaa.

    • apuvälineitä' ruokailuun ja juomiseen löytyy hyvin, tuossa aiempana olikin muutama hyvä linkki niiden jälleenmyyjiin. Eilen olin käymässä Kouvolassa Centtilän kirppiksellä, siellä mm. osui silmiini vanhusten käytössä olleita tarvikkeita (mm. nokkamukeja, ruokailuvälineitä ym). Kannattaa myös kokeilla lisäksi esim. tori.fi laittaa ilmoitus jos kaipaa jotain apuvälineitä, niitä turhaan heitetään pois vanhuksen kuoltua. Esim. itse löysin äidilleni ulkokäyttöön tarkoitetun kelkkamallisen rollaattorin tori.fi kautta, eikä ollut edes kallis hankinta. Sisällä äidilläni onkin käytössä apuvälinelainaamosta haettu pikkurollaattori.
      Vanhukselle on tärkeää säilyttää oma kyky tehdä edes ne pienet asiat itse mitkä vielä onnistuu, nöyryyttävintä on joutua täysin toisen autettavaksi esim. ruuan tai juomien suhteen. Kannattaa siis rohkeasti etsiä ja katsella eri vaihtoehtoja. Ruokailuvälineitä löytyy esim. paksumpivartisina (ns. reumapotilaalle tarkoitettuja) mutta soveltuvat hyvin kaikille vanhuksille joilla tarttumiskyky jo heikentynyt. Niistä saa hyvän otteen ja kestävät konepesua.
      Lisäksi sokeain apuvälinemyymälässä (näkövammaisten keskusliitto) löytyy ruokailuvälineiden varteen pujotettavia varren paksunnoksia, joilla potilas saa hyvän otteen, paksunnos siis käytössä vain ruokailun ajan ja sen voi kostealla pyyhkäistä tahroista puhtaaksi (ei kestä konepesua). Nokkamukeissakin on yksi- ja kaksikorvaisia versioita, yksikorvaisella pärjää usein hyvin pitkälle mutta jos käsissä on voimakasta vapinaa, kannattaa suoraan hankkia molemminpuolisella korvalla varustettu muki.
      Apuvälinemyymälöissä on runsas valikoima erilaisia tuotteita, kannattaa rohkeasti vertailla niitä ja kysellä niistä tarkemmin (monilla myymälöillä on myös verkkokauppa, jossa on tuotteet esillä ja niiden käyttötarkoitus). Vaikka tuote on ensisijaisesti tarkoitettu johonkin tiettyyn tarkoitukseen, sitä toki voi rohkeasti kokeilla moneen muuhunkin tarkoitukseen (kokeilemallahan kaikki selviää).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1829
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe