Valtava niskaturvotus..

Pelokas :(

Olin pari päivää sitten nt-ultrassa vko 11 6.. Huomasimme heti, että lapsella oli paljon niskaturvotusta..Kätilö kutsui jopa lääkärin paikalle joka sai niskaturvotuksen mitaksi 6,8mm.. Kätilö sai 8,3mm..Heti tarjottiin aika lapsivesipunktioon jossa tarkastetaan kromosomit. Olen 21-vuotias, terve eikä suvussani eikä miehenikään suvussa ikinä ole ollut kromosomihäiriötä..Kerta se on tietenkin ensimmäinenkin ja nyt pelottaa ihan hirveästi.. :( Kysyisinkin onko kellään kokemuksia tämän luokan niskaturvotuksesta ja lapsi on kuitenkin ollut terve...? Nenäluunkin olivat näkevinään ja kuulemma hyvä merkki,mitä sitten tarkoittakaan.. Liikkui paljon, mutta sydänääniä lääkäri kuunteli vaikka kuinka ja kauan..

41

21204

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaeltajana

      tapauksen jossa niskaturvotus oli tota luokkaa ja lapsi olikin ihan terve. En ole gynekologi, mutta terveysalalla.

      Nenäluun kehittyminen on hyvä merkki ja sitä aina syynätään, koska se kuvaa kasvua ja korreloi useammin terveen lapsen kuin sairaan lapsen puolesta.

      Mene ihmeessä istukkabiopsiaan tai lapsivesipunktioon niin saat asiaan selvyyden, muuten se vaivaa läpi raskauden , itsen menin suoraan istukkabiopsiaan aikanani. Tietty itse ratkaiset mitä teet, mutta varmasti tuo löydös jäi vaivaamaan ja sitä en ihmettele yhtään.

      Sanoiko lääkäri mitään sydänäänistä? Olivatko liian hitaat tai nopeat? Saitko biopsia tai punktioajan?

      • juupajuuuupa

        takia itse en ottanut mitään tuollaisia testejä..


      • ei-moralisti
        juupajuuuupa kirjoitti:

        takia itse en ottanut mitään tuollaisia testejä..

        Haluat ennemmin, että down-lapsi tulee yllätyksenä? Se on tosi kiva tilanne, kun ihmiset soittelevat ja onnittelevat iloisesta perhetapahtumasta ja itse on ihan shokissa. Usko pois, parasta on aina jos on osannut varautua etukäteen! Jos raskauden annetaan jatkua, olisi myös hyvä, että down-raskautta päästäisiin seuraamaan tarkemmin neuvolassa, että osattaisiin varautua mahdollisen sydänsairauden hoitoon. Down-raskauksista 30-40 % menee kesken ihan itsestään ja jos itse olisin siinä tilanteessa, haluaisin saada tuon tiedon, että olisin edes jollakin lailla henkisesti valmistautunut mahdolliseen raskauden keskeytymiseen.


      • minäkään mihinkään
        ei-moralisti kirjoitti:

        Haluat ennemmin, että down-lapsi tulee yllätyksenä? Se on tosi kiva tilanne, kun ihmiset soittelevat ja onnittelevat iloisesta perhetapahtumasta ja itse on ihan shokissa. Usko pois, parasta on aina jos on osannut varautua etukäteen! Jos raskauden annetaan jatkua, olisi myös hyvä, että down-raskautta päästäisiin seuraamaan tarkemmin neuvolassa, että osattaisiin varautua mahdollisen sydänsairauden hoitoon. Down-raskauksista 30-40 % menee kesken ihan itsestään ja jos itse olisin siinä tilanteessa, haluaisin saada tuon tiedon, että olisin edes jollakin lailla henkisesti valmistautunut mahdolliseen raskauden keskeytymiseen.

        testeihin mennyt.. enkä varmaan mene seuraavissakaan jos tämä syntyyy terveenä. Se on jokaisen oma asia meneekö seulontoihin, ei sitä mitenkään voi valmistella että sairas lapsi tulee. Sen miten siihen sitten suhtautuu näkee sitten.. eihän kukaan esim. voi valmistautua mahdolliseen synnytyksen jälkeiseen masennukseenkaan, joka voi tulla ihan terveenkin lapsen vanhemmalle. Minulla on ainakin ihan sama mikä sieltä tulee, silti pidetään iloiset perhe juhlat :)

        aloittajalle: Koita jaksaa seuraaviin tuloksiin asti! Voimia myös isälle!


      • juuuuuuu
        ei-moralisti kirjoitti:

        Haluat ennemmin, että down-lapsi tulee yllätyksenä? Se on tosi kiva tilanne, kun ihmiset soittelevat ja onnittelevat iloisesta perhetapahtumasta ja itse on ihan shokissa. Usko pois, parasta on aina jos on osannut varautua etukäteen! Jos raskauden annetaan jatkua, olisi myös hyvä, että down-raskautta päästäisiin seuraamaan tarkemmin neuvolassa, että osattaisiin varautua mahdollisen sydänsairauden hoitoon. Down-raskauksista 30-40 % menee kesken ihan itsestään ja jos itse olisin siinä tilanteessa, haluaisin saada tuon tiedon, että olisin edes jollakin lailla henkisesti valmistautunut mahdolliseen raskauden keskeytymiseen.

        niin se vaan menee, että jos lapsi ei ole terve niin se ei ole terve. Tuollaisia testejä ennen ollut edes keksitty, turhaan huolestuttaa ihmisiä. Kivaa odotusta sitten vaan.


      • *Järki käteen*
        juuuuuuu kirjoitti:

        niin se vaan menee, että jos lapsi ei ole terve niin se ei ole terve. Tuollaisia testejä ennen ollut edes keksitty, turhaan huolestuttaa ihmisiä. Kivaa odotusta sitten vaan.

        Lapsihan on terve siitäkin huolimatta, että hänellä on kromosomipoikkeavuus. En tiedä voiko syntyvällä lapsella olla flunssaa, oli hän vammainen tai ei-vammainen. Epäilen asiaa. AP:lle toivon kaikkea hyvää!


    • rv38

      Itse halusin mennä kaikkiin tutkimuksiin juuri sen takia, että ehtisi valmistautua edes jotenkin jos olisikin tulossa esim. down-lapsi. Eihän nuo tutkimukset 100%:n varmoja ole, eli vaikka kaikki vaikuttaisikin nt-ultrassa tai rakenneultrassa olevan kunnossa voi silti olla sikiössä jokin häiriö. Valitettavasti tuo niskaturvotus on suuri joten suuri mahdollisuushan on, että lapsella on jotain, mutta toivotaan parasta. Eihän tuo turvotus silti takaa, että lapsellanne olisi kromosomihäiriö. Kannattaa muuten käydä verneri.net -sivustolla, sillä sieltä löytyy kaikenlaisia kysymyksiä koskien tuota niskaturvotusta.

      • Pelokas :(

        No hyvä, että edes yksi sellainen tapaus tiedetään jossa lapsi on ollut ihan terve :)
        Kyllä mä sain ajan 14.10 lapsivesipunktioon ja oonkin sinne menossa, en kestä tällaista epätietoisuutta ja huolehtimista..

        Vaeltajana: se lääkäri teki sanelun ja olin kuulevinani "Av-läpässä pientä vuotoa ajoittain" mutta kun kysyin siitä niin hän sanoi, että koska sydän on vielä niin pieni niin mitään ei voi sanoa varmaksi.. En sitten tiedä kuinka vaarallista tuollainen vuoto on..

        Mutta sittenhän se selviää kun tulokset saadaan :) Kurjaa vaan elää epätietoisuudessa vielä 5-6 viikkoa :(


      • ---------------
        Pelokas :( kirjoitti:

        No hyvä, että edes yksi sellainen tapaus tiedetään jossa lapsi on ollut ihan terve :)
        Kyllä mä sain ajan 14.10 lapsivesipunktioon ja oonkin sinne menossa, en kestä tällaista epätietoisuutta ja huolehtimista..

        Vaeltajana: se lääkäri teki sanelun ja olin kuulevinani "Av-läpässä pientä vuotoa ajoittain" mutta kun kysyin siitä niin hän sanoi, että koska sydän on vielä niin pieni niin mitään ei voi sanoa varmaksi.. En sitten tiedä kuinka vaarallista tuollainen vuoto on..

        Mutta sittenhän se selviää kun tulokset saadaan :) Kurjaa vaan elää epätietoisuudessa vielä 5-6 viikkoa :(

        tiedän monia tapauksia, jossa niskaturvotusta on ollut suunnilleen 3-4 mm (eli yli rajojen) ja lapset olleet terveitä kaikki. mutta ihan yhtä suurta lukemaa kuin teillä en tiedä. mutta silti uskoisin että mahdollisuuksia on!! todella harmillinen tilanne ja tuo punktion odottaminenkin on varmasti todella vaikeaa. kaikkea hyvää teille!


      • vaeltajana
        Pelokas :( kirjoitti:

        No hyvä, että edes yksi sellainen tapaus tiedetään jossa lapsi on ollut ihan terve :)
        Kyllä mä sain ajan 14.10 lapsivesipunktioon ja oonkin sinne menossa, en kestä tällaista epätietoisuutta ja huolehtimista..

        Vaeltajana: se lääkäri teki sanelun ja olin kuulevinani "Av-läpässä pientä vuotoa ajoittain" mutta kun kysyin siitä niin hän sanoi, että koska sydän on vielä niin pieni niin mitään ei voi sanoa varmaksi.. En sitten tiedä kuinka vaarallista tuollainen vuoto on..

        Mutta sittenhän se selviää kun tulokset saadaan :) Kurjaa vaan elää epätietoisuudessa vielä 5-6 viikkoa :(

        välisessä läpässä siis. Sitä se tarkoittaa, mutta todella pienestä vauvasta on kyse eli ei voi vuodosta sanoa mitään varmaksi.

        tarkin tutkimus on se lapsivesipunktio tai istukkabiopsia joista saa kromosomiston määrityksen. hyvä kun sait ajan siihen, vastaukset tulee yleensä n 2 vkon kuluttua. lisäksi tod näk sua ultrataan ja vauvan kehitystä seurataan tiheemmin.

        Kannattaa miettiä etukäteen haluatko , että raskaus jatkuu jos todetaan, että lapsi on kehitysvammainen. Vaikea , surullinen ja eettinen kysymys, mutta fakta on faktaa ja hyvä että saat tietää totuuden lapsesi tilasta.


      • ---annie---
        vaeltajana kirjoitti:

        välisessä läpässä siis. Sitä se tarkoittaa, mutta todella pienestä vauvasta on kyse eli ei voi vuodosta sanoa mitään varmaksi.

        tarkin tutkimus on se lapsivesipunktio tai istukkabiopsia joista saa kromosomiston määrityksen. hyvä kun sait ajan siihen, vastaukset tulee yleensä n 2 vkon kuluttua. lisäksi tod näk sua ultrataan ja vauvan kehitystä seurataan tiheemmin.

        Kannattaa miettiä etukäteen haluatko , että raskaus jatkuu jos todetaan, että lapsi on kehitysvammainen. Vaikea , surullinen ja eettinen kysymys, mutta fakta on faktaa ja hyvä että saat tietää totuuden lapsesi tilasta.

        down lapsi kyseessä. tuttavani sai down lapsen ja muistaakseni niskaturvotus oli tuota luokkaa. mutta aivan ihana ja valloittava pikkutyttö heillä on ja vanhemmat ovat nyt ikionnellisia kun päättivät pitää tytön. mutta tottakai se on jokaisen oma päätös. jaksamista!


      • sirukka79
        ---annie--- kirjoitti:

        down lapsi kyseessä. tuttavani sai down lapsen ja muistaakseni niskaturvotus oli tuota luokkaa. mutta aivan ihana ja valloittava pikkutyttö heillä on ja vanhemmat ovat nyt ikionnellisia kun päättivät pitää tytön. mutta tottakai se on jokaisen oma päätös. jaksamista!

        onko tulleet jo sen seulonta verikokeen tulokset, hälyttikö seula? eikös se oteta tuon nt-ultran yhteydessä.


      • Pelokas :(
        sirukka79 kirjoitti:

        onko tulleet jo sen seulonta verikokeen tulokset, hälyttikö seula? eikös se oteta tuon nt-ultran yhteydessä.

        Lääkäri soitti tänään ja kertoi sen mitä jo tiesinkin eli, että seula oli positiivinen. Sanoi riskiluvuksi 1:5 mutta koitan ajatella positiivisesti, että 80%:n mahdollisuus saada terve lapsi.. Yritin kysyä veriseulan tuloksista, mutta lääkäri ei siihen vastannut.. Kuitenkin tuo 6,8mm:n niskaturvotus nostaa jo riskin melko korkeaksi ilman veriseulaakin.. Jostain olen lukenut monia kirjoituksia joissa nt n.4mm luokkaa ja silti riski 1:5 eli toivon ainakin etteivät veriseulan tulokset niin huonoja olleetkaan.. :)


      • sirukka79
        Pelokas :( kirjoitti:

        Lääkäri soitti tänään ja kertoi sen mitä jo tiesinkin eli, että seula oli positiivinen. Sanoi riskiluvuksi 1:5 mutta koitan ajatella positiivisesti, että 80%:n mahdollisuus saada terve lapsi.. Yritin kysyä veriseulan tuloksista, mutta lääkäri ei siihen vastannut.. Kuitenkin tuo 6,8mm:n niskaturvotus nostaa jo riskin melko korkeaksi ilman veriseulaakin.. Jostain olen lukenut monia kirjoituksia joissa nt n.4mm luokkaa ja silti riski 1:5 eli toivon ainakin etteivät veriseulan tulokset niin huonoja olleetkaan.. :)

        Tänä päivänä tutkitaan todella tarkasti ja paljon hyvää nuo seulat ovat tuoneet (esim. osataan valmistautua paremmin erikoislapsen syntymään, lääkäri valmiina paikalla tms.) Mutta mielestäni nuo seulat aiheuttavat myös paljon turhaa pelkoa ja stressiä. On tapauksia, joissa niskaturvotus ja seulat ovat olleet normaalit ja silti on syntynyt esim. down-lapsi. Eli ei kaikkea voi tietää ennalta. Mukavaa odotusaikaa kaikesta huolimatta! Ja jos jaksat, tulehan kertomaan tänne kun tiedät jotain enemmän.


      • anzika8
        Pelokas :( kirjoitti:

        No hyvä, että edes yksi sellainen tapaus tiedetään jossa lapsi on ollut ihan terve :)
        Kyllä mä sain ajan 14.10 lapsivesipunktioon ja oonkin sinne menossa, en kestä tällaista epätietoisuutta ja huolehtimista..

        Vaeltajana: se lääkäri teki sanelun ja olin kuulevinani "Av-läpässä pientä vuotoa ajoittain" mutta kun kysyin siitä niin hän sanoi, että koska sydän on vielä niin pieni niin mitään ei voi sanoa varmaksi.. En sitten tiedä kuinka vaarallista tuollainen vuoto on..

        Mutta sittenhän se selviää kun tulokset saadaan :) Kurjaa vaan elää epätietoisuudessa vielä 5-6 viikkoa :(

        Niin niskaturvotuksesta. Nyt 2 päivän päästä tulee kaksi viikkoa ensimmäisestä ultrasta ja sieltä "löytyi" niskaturvotusta 5mm, joka on tosiaan rutkasti yli rajojen!! Lääkäri sanoi, että terve lapsi voi silti olla tulossa 70-80 prosenttisesti, mutta nyt on asiat näin.
        Verikokeita ei otettu muuta, kun veriryhmä, koska turvotusta niin paljon.
        Äkkiä istukkanäytteeseen ja tuloksen sain sitten jo kolmessa päivässä, kun oli soittoaika. Terve poika olisi tulossa.Ihanaa!!

        Halusin vain siksi kirjoittaa, ettet pelästyisi tota turvotusta, kun se ei kerro mitään kuitenkaan mistään.

        Mutta, kun nyt on sun kirjotuksesta jo kuukausi, niin olet varmaan viisaampi, jos menit tutkimuksiin.
        Mutta halusin kirjottaa silti sulle.


    • Misu-78

      Hei pelokas!

      Meillä oli eilen niskaturvotus-ultra ja mekin saimme suruksemme huonoja uutisia.... np oli 6,04 : (
      Nyt olemme huolesta sekaisena yrittäneet etsiä kaiken mahdollisen tiedon asiaan liittyen ja yritämme jaksaa odotella veriseulan tuloksia. Muuten kätilön mukaan sikiö oli oikein hyvin kehittynyt ja eloisa veijari, mut eipä juuri ne sanat lohduttaneet! Meillä menossa raskauviikko 12 3 ja meilläkään ei suvussa ole aikaisempaa poikkeavuutta. Itse olen 31-vuotias. Meille ei vielä tuota puktioaikaa annettu, sanoivat että ensin odotellaan veriseulan tulokset?!.... Sydämmestä kätilö ei puhunut mitään enkä siinä hetkessä tajunnut sitä kysyäkkään, nyt asia vaivaa kyllä ja paljon.... kyllä se siellä ainakin näkyi lyövän.
      On ihan järkkyä odottaa tietämättömänä ja yrittää vaan kestää, tuntuu aivan kohtuuttomalta kun yritimme lasta useamman vuoden ja monet hedelmöityshoidot läpikäyneenä, että nyt ei olekkaan lapsi sitten terve!!!! Kyllä elämä on sitten välillä epäreilua! Jaksamisia pelokas! Samassa veneessä ollaan!

      • aikoinaan...

        Voimia teille kaikille. Käykää sivulla verneri.fi. Itsellä seula hälytti suhde 35/100 ja lopulta 10/100. Menin lapsivesinäytteeseen, jonka mukaan ei kromosomeissa häikkää. Rakenneultran mukaan ei muuallakaan. Mutta silti se ei takaa tervettä lasta, sen näkee vasta synnytyksen jälkeen. Nt ei ollut suuri ja toinen lääkäri ei saanut turvotusta, joten.....mutta veriarvot olivat pyllylleen. Tsemppiä vastausta odotellessa ja voimia päätöksen tekoon, se on teille se oikea, oli se sitten mikä hyvänsä. Odotellessa on aikaa miettiä ja punnita asioita ja ottaa niistä selvää.


      • ---------
        aikoinaan... kirjoitti:

        Voimia teille kaikille. Käykää sivulla verneri.fi. Itsellä seula hälytti suhde 35/100 ja lopulta 10/100. Menin lapsivesinäytteeseen, jonka mukaan ei kromosomeissa häikkää. Rakenneultran mukaan ei muuallakaan. Mutta silti se ei takaa tervettä lasta, sen näkee vasta synnytyksen jälkeen. Nt ei ollut suuri ja toinen lääkäri ei saanut turvotusta, joten.....mutta veriarvot olivat pyllylleen. Tsemppiä vastausta odotellessa ja voimia päätöksen tekoon, se on teille se oikea, oli se sitten mikä hyvänsä. Odotellessa on aikaa miettiä ja punnita asioita ja ottaa niistä selvää.

        yllättävän paljon olen kuullut viime aikoina tuttavapiiristä, että seula on hälyttänyt tai nt-ultrassa ollaan huomattu turvotusta. välillä melkein tuntuu että seulominen on turhaa, koska suurin osa noista hälytyksistä on vääriä. mutta tottakai asia mietityttää. tuttavani on raskaana ja nt oli siinä 5 mm paikkeilla. olen yrittänyt olla parhaani mukaan tukena tälle äidille, vaikkei vielä ole läheskään varmaa että lapsi on vammainen. enne vanhaan ei olla tiedetty mitään, eikä näin ollen huolehdittu etukäteen.


      • Eihän..
        --------- kirjoitti:

        yllättävän paljon olen kuullut viime aikoina tuttavapiiristä, että seula on hälyttänyt tai nt-ultrassa ollaan huomattu turvotusta. välillä melkein tuntuu että seulominen on turhaa, koska suurin osa noista hälytyksistä on vääriä. mutta tottakai asia mietityttää. tuttavani on raskaana ja nt oli siinä 5 mm paikkeilla. olen yrittänyt olla parhaani mukaan tukena tälle äidille, vaikkei vielä ole läheskään varmaa että lapsi on vammainen. enne vanhaan ei olla tiedetty mitään, eikä näin ollen huolehdittu etukäteen.

        ne seulonnat nykyäänkään ole mitään pakollisia.. Siksihän ne seulonnat on, että sinne voi mennä ne ketkä haluaa. Ei tosiaankaan kaikki niissä edes käy.


    • Misu-78

      Hei Pelokas!

      Joko saitte punktion vastauksen? Meillä oli punktio viikko sitten ja vielä siis viikonverran ainakin odottelua lisää jäljellä : ( Meidänkin kohdalla veriseula ja niskaturvotus antoi tuloksen 1:5.
      Toivottavasti me molemmat saisimme kaikesta huolimatta hyviä uutisia!!!!

      • Ei enää niin pelokas

        Olen siis ensimmäisen viestin kirjottaja ja oli pakko tulla kirjoittamaan uutisista :)
        Eli kävin siis viikolla 16 lapsivesipunktiossa, jonka tulokset tulivat sitten viikolla 18. Niskaturvotustahan oli siis 6,8mm ja riskisuhteeksi sain 1:5. Kromosomit olivat kuitenkin normaalit!! Tulin jo pelkästään tästä niin iloiseksi ja huojentuneeksi etten voinut kuvitellakaan miltä tuntui mennä ultraan seuraavana päivänä, jolloin katsottiin mm.sydäntä tarkemmin, eikä lääkäri löytänyt mitään poikkeavaa koko pikku tytöstämme.. :) Uusi ultra on vielä viikolla 21, jolloin katsellaan vielä lisää. Lääkäri laittoi mut myös verikokeisiin, josta tarkastetaan olisiko turvotus mahdollisesti johtunut esim.virusinfektiosta...Tutkitaan mm.parvorokko,toksoplasmoosi ja listeria.. Halusin kirjoittaa tämän siksi, että vaikka nt.ultrassa tulisikin murskaavia uutisia, niin asiat voivat käänytä hyväksikin :)!!


      • 22+1
        Ei enää niin pelokas kirjoitti:

        Olen siis ensimmäisen viestin kirjottaja ja oli pakko tulla kirjoittamaan uutisista :)
        Eli kävin siis viikolla 16 lapsivesipunktiossa, jonka tulokset tulivat sitten viikolla 18. Niskaturvotustahan oli siis 6,8mm ja riskisuhteeksi sain 1:5. Kromosomit olivat kuitenkin normaalit!! Tulin jo pelkästään tästä niin iloiseksi ja huojentuneeksi etten voinut kuvitellakaan miltä tuntui mennä ultraan seuraavana päivänä, jolloin katsottiin mm.sydäntä tarkemmin, eikä lääkäri löytänyt mitään poikkeavaa koko pikku tytöstämme.. :) Uusi ultra on vielä viikolla 21, jolloin katsellaan vielä lisää. Lääkäri laittoi mut myös verikokeisiin, josta tarkastetaan olisiko turvotus mahdollisesti johtunut esim.virusinfektiosta...Tutkitaan mm.parvorokko,toksoplasmoosi ja listeria.. Halusin kirjoittaa tämän siksi, että vaikka nt.ultrassa tulisikin murskaavia uutisia, niin asiat voivat käänytä hyväksikin :)!!

        Onneksi kaikki oli kunnossa =)


      • ohjaaja1
        22+1 kirjoitti:

        Onneksi kaikki oli kunnossa =)

        Hienoa, että kaikki on kunnossa. Vaikka itse kehitysvamma-alalla olen työskennellyt vuosikymmeniä ja tiedän, että downit ovat kaikinpuolin kivoja ja hurmaavia ihmisiä, niin yhteiskuntamme ei aina ole heitä valmiita hyväksymään muiden joukkoon. Siksikin tämä oli iloinen uutinen.


      • rv16+5
        Ei enää niin pelokas kirjoitti:

        Olen siis ensimmäisen viestin kirjottaja ja oli pakko tulla kirjoittamaan uutisista :)
        Eli kävin siis viikolla 16 lapsivesipunktiossa, jonka tulokset tulivat sitten viikolla 18. Niskaturvotustahan oli siis 6,8mm ja riskisuhteeksi sain 1:5. Kromosomit olivat kuitenkin normaalit!! Tulin jo pelkästään tästä niin iloiseksi ja huojentuneeksi etten voinut kuvitellakaan miltä tuntui mennä ultraan seuraavana päivänä, jolloin katsottiin mm.sydäntä tarkemmin, eikä lääkäri löytänyt mitään poikkeavaa koko pikku tytöstämme.. :) Uusi ultra on vielä viikolla 21, jolloin katsellaan vielä lisää. Lääkäri laittoi mut myös verikokeisiin, josta tarkastetaan olisiko turvotus mahdollisesti johtunut esim.virusinfektiosta...Tutkitaan mm.parvorokko,toksoplasmoosi ja listeria.. Halusin kirjoittaa tämän siksi, että vaikka nt.ultrassa tulisikin murskaavia uutisia, niin asiat voivat käänytä hyväksikin :)!!

        Oli kiva kuulla kuulumisenne ja vieläkun olivat näin mukavat!
        Oikein ihanaa odotuksen jatkoa :D


      • 12+0
        Ei enää niin pelokas kirjoitti:

        Olen siis ensimmäisen viestin kirjottaja ja oli pakko tulla kirjoittamaan uutisista :)
        Eli kävin siis viikolla 16 lapsivesipunktiossa, jonka tulokset tulivat sitten viikolla 18. Niskaturvotustahan oli siis 6,8mm ja riskisuhteeksi sain 1:5. Kromosomit olivat kuitenkin normaalit!! Tulin jo pelkästään tästä niin iloiseksi ja huojentuneeksi etten voinut kuvitellakaan miltä tuntui mennä ultraan seuraavana päivänä, jolloin katsottiin mm.sydäntä tarkemmin, eikä lääkäri löytänyt mitään poikkeavaa koko pikku tytöstämme.. :) Uusi ultra on vielä viikolla 21, jolloin katsellaan vielä lisää. Lääkäri laittoi mut myös verikokeisiin, josta tarkastetaan olisiko turvotus mahdollisesti johtunut esim.virusinfektiosta...Tutkitaan mm.parvorokko,toksoplasmoosi ja listeria.. Halusin kirjoittaa tämän siksi, että vaikka nt.ultrassa tulisikin murskaavia uutisia, niin asiat voivat käänytä hyväksikin :)!!

        Tuli hyvä mieli teidän puolesta! Tiedän liian hyvin mitä se pelko ja epävarmuus on, käyn itse parhaillaan läpi samaa - tosin pienemmillä riskilukemilla mutta varmaan aivan sama kauhu välillä valtaa mielen. Vauvan odotus onkin aika rankkaa puuhaa, en olisi osannut arvata. Kevensi vähän omaakin mieltä kun kuuli tuon teidän tarinan!


      • Misu-78
        12+0 kirjoitti:

        Tuli hyvä mieli teidän puolesta! Tiedän liian hyvin mitä se pelko ja epävarmuus on, käyn itse parhaillaan läpi samaa - tosin pienemmillä riskilukemilla mutta varmaan aivan sama kauhu välillä valtaa mielen. Vauvan odotus onkin aika rankkaa puuhaa, en olisi osannut arvata. Kevensi vähän omaakin mieltä kun kuuli tuon teidän tarinan!

        Hei!

        Onneksi olkoon Pelokas! Meidän tarinassamme ei valitettavasti käynyt niin hyvin kuin teillä.... : (
        Meidän tytöllämme todettiin 21-trisomia, eli downin syndrooma. Elämä tuntuu tällähetkellä niin kovin epäreilulta, mutta ei tässä ole muute vaihtoehtoa kuin hyväksyä tuo tosiasia.
        Kaikkea hyvää teille ja muillekkin odottaville äideille!


      • anzika8
        Ei enää niin pelokas kirjoitti:

        Olen siis ensimmäisen viestin kirjottaja ja oli pakko tulla kirjoittamaan uutisista :)
        Eli kävin siis viikolla 16 lapsivesipunktiossa, jonka tulokset tulivat sitten viikolla 18. Niskaturvotustahan oli siis 6,8mm ja riskisuhteeksi sain 1:5. Kromosomit olivat kuitenkin normaalit!! Tulin jo pelkästään tästä niin iloiseksi ja huojentuneeksi etten voinut kuvitellakaan miltä tuntui mennä ultraan seuraavana päivänä, jolloin katsottiin mm.sydäntä tarkemmin, eikä lääkäri löytänyt mitään poikkeavaa koko pikku tytöstämme.. :) Uusi ultra on vielä viikolla 21, jolloin katsellaan vielä lisää. Lääkäri laittoi mut myös verikokeisiin, josta tarkastetaan olisiko turvotus mahdollisesti johtunut esim.virusinfektiosta...Tutkitaan mm.parvorokko,toksoplasmoosi ja listeria.. Halusin kirjoittaa tämän siksi, että vaikka nt.ultrassa tulisikin murskaavia uutisia, niin asiat voivat käänytä hyväksikin :)!!

        Oikein oikein paljon onnea, ei se lukema itsessään tosiaan mitään merkkaa varmasti!!!! Nyt on ainakin tutkittu paremmin kuin voi ja olla varmempi monista asiosta kuin "tavalliset odottajat."

        Itse kirjoittelin 5 mm turvotuksesta ja rakenneultra oli viimeviikolla. Kaikki oli mallillaan, ei mitään löytynyt ultrasta. Kyllä tämmönen kaikkia kovin pelästyttää.

        Nyt sitten vaan odotellaan!!


    • apsuu

      Vähän vanhoja viestejä täällä, mutta haluisin kertoa oman tähänastisen tarinan, kävin tuossa pari pv sitten ekassa ultrassa, rv 11 4 ja nt 4,1mm... oon kuullut, että jollain oli kymmenisen milliä, ja täysin terve vauva tuli, ja nyt kun luin tämän, niin helpottaa vähän tätä omaakin pelkoa... täällä päin suomea siis raja on 3mm. Myös se tieto helpotti, että ehdottomasti suurin osa "hälytyksistä" on vääriä. Saa nähdä nyt sitten... odottelen aikaa punktioon, jotenkin sekin tuntuu niin uhkaavalta, että pitää lähteä eri kaupunkiin parin tunnin ajomatkan päähän tutkimuksiin : / sieltä joko tulee terve tai ei-terve, ei siihen itse voi vaikuttaa ja sen takia se tuntuukin niin kamalalta... Mutta onhan tuo meidän pienokaisen nt pienempi kuin useammankin muun lapsen, jotka syntyvät täysin terveenä. Mun motto kuitenkin tuntuu olevan se "pessimisti ei pety", tuli heti se tunne, että automaattisesti lapsellani on Downin oireyhtymä koska niskaturvotusta oli n. millin verran liikaa. Ei se oireyhtymä siltä vauvalta stressaamalla häviä, mutta ei se kyllä sitä pahennakaan, ja olen luonteeltani hyvin helposti stressaava. Toivon vaan niin paljon, että kaikki olis hyvin...

    • huit

      Hei,

      vähän vanha pino mutta eksyin itsekin tänne koska minulla sama tilanne :(
      Kävimme viime ti nt-ultrassa jossa nt 6.0 ja rv 11 3. Me päästiin jo heti seuraavana päivänä istukkanäytteeseen ja nyt odotellaan tuloksia..piinaavaa aikaa :(
      Ihan samoja mietteita sinun kanssa apsuu...pari päivää itkin ja märehdin asiaa ja nyt olen sillä mielellä että ei se surkuttelu auta kun sille asialle en voi yhtään mitään..yritän siis olla normaalisti vaikka taka-alalla koko ajan asia onkin.S aan olla tyytyväinen että on edes yksi terve lapsi jo syntynyt..olen jo minäkin valmistatutunut pahimpaan kun olen stressailija tyyppiä..oli se tulos nyt sitten huono tai hyvä niin haluan silti miettiä asioita etukäteen et jollain tavalla pystyy sit mennä eteenpäin :( voihan tässä vielä hyvin käydäkin mutta jotenkin olen jo "pessimisti ei pety" asenteella :( Voimia ja jaksamista sinulle apsuu..toivottavasti olet saanut jo ajan punktioon tai jopa vastauksen?

    • apsuu

      No sentään aika punktioon on tullut, eli se on 17.9... eli siihenkin on vielä muutamia päiviä, ja sitten aletaankin odottelemaan tuloksia! Aika tuntuu ihan älyttömän pitkältä! Kerroppa sitten mitkä tulokset saat/sait! :) ja kiitoksia, eipä tässä voi muuta kuin stressata ja odottaa... Toivottavasti tulokset tulee sitten mahd. pian.. :)

      • huit

        Sain tuloksen viikko sitten. Terveet kromosomit! Yksi huoli vähemmän mutta silti stressaan ihan hirveesti että mitä sieltä seuraavasta ultrasta voikaan löytyä :(
        Tsemppiä sinulla apsuu punktioon!! :) Toivoa on vielä ja sinulla tuo lukema ei ollut niin suuri kuin minulla..


    • apsuu

      Hih, onneksi olkoon, ja samassa veneessä ollaan! :) eilen tuli alustavat tulokset lvp:stä ja trisomiat 13-, 18- ja 21, eli yleisimmät on tutkittu ja poissuljettu! :) itseäkin pelottaa rakenneultra ja ne lopulliset tulokset jotka tulee 2-4vkn päästä näytteenotosta. Mutta eniten pelkäämäni, yleisimmät ja pahimmat saa nyt unohtaa :) tietenkään lapsen terveyttä ei voi 100-prosenttisesti varmistaa ennen syntymää millään kokeella tai näytteellä, mutta uskoisin että meidän vauvat tulevat olemaan kunnossa :) jos sunkin vauvalla olis joku vakavampi sairaus, niin tuskin se olisi selvinnyt kaiken maailman turvotuksista ja näytteenotoista... Niin haluan omalla kohdallakin uskoa, vaikka oonkin huolissani r.ultrasta ja koko ajan ylipäätään siitä, onko vauva edes elossa, kun en tunne liikkeitä vieläkään... tosin harvempi ensisynnyttäjä tunteekaan viikoilla 16 4, vaikka kuinka tunnustelee. Mutta nyt kun joutui tuota kromosomi-tulosta stressaamaan niin kauan ja niin paljon, niin on vaan tosi hankala uskoa että yhtäkkiä kaikki huolenaiheet olisi pyyhkäisty pois... ja stressiä juuri pitäis välttää. Arg! :D

      • huit

        Heippa apsuu, Onneksi olkoon sinullekkin :)
        Ihana uutinen! On se hyvä kun tutkitaan koko kromosomisto varmuuden vuoksi ja luulen että sullakin täysin normaalit tulee olemaan! Onko sulla ollenkaan ultria tässä välissä? Mä kävin viikko sit rv15 ultrassa ja siellä näytti kaikki olevan mallillaan ja koko vastasi täysin viikkoja.. mutta silti pelottaa se rakenneultra kun näkee sydämmenkin tarkemmin :( Multa otettiin myös verikokeet joissa selvitetään oisko se turvotus johtunu mun jostain tulehduksesta yms.. Mä sain tänään kaverilta dopplerin niin voi kuunnela sydänääniä sillä, en aiemmin uskaltanut kun en tiedä miten tän raskauden kanssa kävisi mutta nyt mieli rauhottunut sen verran että uskallaan kuunnella :) Mä tunnen välillä pieniä hipasuja( toinen lapsi tulossa) mutta joo niin sama fiilis kyllä vielä että ei uskalla huokaista / tuulettaa kun pelkää vielä tulevia ultria ja löydöksiä.. Koitetaan jaksaa kaikesta huolimatta ja voiton puolella näyettäis olevan kuitenkin :)


    • apsuu

      Mulla on ultrattu vaan siinä ennen lvp:tä, eli rv 15 2 ja silloin kuulin hoitajien keskenään mutisevan että "aivot on symmetriset... ja sydämessä on 2 kammiota ja 2 eteistä niiku pitääkin..." ja sitten sanoivat mulle että kaikki näyttäis rakenteissa tällä hetkellä olevan kunnossa mut se selviää kunnolla sitte ku tuut rv 20 rakenneultraan. Vauvan koko on vastas viikkoja, ja kun kävin neuvolalääkärillä viikolla 13, niin kehui että mulla on oikein mallikelposen kokonen kohtu viikkoihin nähden... :D mulle ei oo kyllä ehdotettu mitään tutkintaa mistä turvotus olis johtunu, mut ei kai sillä ole enää niin merkitystäkään kun se oli kuulemma jo kokonaan hävinny kun sitä näytettä ruvettiin ottamaan :) ja ite mietin ensin dopplerin hommaamista, mut sitten aloin epäröimään kun mullehan iskis hirveä paniikki jos en vahingossa löytäiskään ääniä.. ja kohtahan ne liikkeetkin alkaa tuntua niin tässä vaiheessa dopplerin ostaminen olis jo aika turhaa. Mutta joo, jaksamisia sinnekin päin ja pahin on kummallakin ohi, eli se kromosomi-tulosten odottelu. Tai itse ainakin koin sen pahimpana vaiheena... :)

    • apsuu

      Ja jaksamisia muillekin joilla on sama tilanne, odottelu on aivan kamalaa, mutta onneksi se useimmiten palkitaan hyvillä uutisilla. : ) en aio sanoa "älkää stressatko ennenkuin tiedätte tulokset", niinkuin joku "viisas", "hyvä rauhoittelija" sanoisi. Aivan varmasti stressaa joka ikinen siinä tilanteessa kun omalta pienokaiselta löytyy turvotusta. Myöskään sillä, onko se 3.4mm tai 10.4mm ei tunnu olevan merkitystä, luin tarinoita, joissa 3.2mm turvotuksella tuloksena oli poikkeavat kromosomit, ja sitten taas lähempänä kymmentä milliä täysin terve, eli vaikka mun pienokainen oli tympeän ultraajan mielestä jo 99% varmasti menossa kesken, ja ellei sitä, niin vammaisena syntyy (niskaturvotuksen paksuuden perusteella), niin terveet kromosomit sain tulokseksi 5.3mm niskaturvotuksenkin toteamisen jälkeen : ) tsemiä kaikille, ja vaikka tulosten odottelu on pitkää ja raastavaa aikaa, niin ei sekään ikuisuutta oikeasti kestä! :)

    • miuskis

      On se kummallista, miten joistakin odottajista kuoriutuu tuollaisia apsuun kaltaisia tapauksia.

      Onko se nyt suurikin ihme, että on olemassa myös odottajia, jotka eivät stressaa tuollaisista.


      Suru ehtii tulla ilman etukäteisvalmistelujakin.

    • apsuu

      Juu, kyllä tosiaan jotkut toivovat Down-lasta, mitä siitä nyt stressaamaan jos omalla lapsella on niskaturvotusta, pyh pah!

    • huit

      Heippa apsuu! Jos luet vielä tätä palstaa..

      Miten sinun raskaus on edennyt? Oletko käynyt jo rakenneultrassa?
      Minä kävin viime viikolla ja kaikki oli mallillaan, voi sitä helpotuksen tunnetta, nyt tuntuu että voi nauttia kunnolla raskaudesta :) suuri turvotuksen syy johtui imunestekierron tilapäisestä häiriöstä ilmeisesti koska muuta syytä ei löytynyt..

    • apsuu

      Moi, juu käyn täällä välillä vielä kattelemassa muidenkin kokemuksia.. :)

      Raskaus on edennyt ihan mukavasti, nyt tosin oon kuumeessa... : / kävin rakenneultrassa ja kaikki oli kunnossa. :) mulle sanottiin että turvotuksen syytä ei osata kertoa, mutta että sitä voi olla enemmänkin, ihan vain sattumalta, vaikka lapsi olisikin terve. Ja kuului olevan tuo meidän pikkuinen :) kovasti potkii ja välillä jopa toivon että rauhoittuisi edes vähän, pitäisi päästä nukkumaan tai keskittymään töihin vielä toistaiseksi... :D

    • shehin

      niska turvous oli 7,1 ja riski luku 1.5

      mutta olen saanyt ihan terve pikka kun kohta täyttä 6 kk .-)
      toivoa aina piti olla.

    • Moomin14

      Meidän pojalla oli turvotusta 5,3 mm. Riskiluvuksi saatiin 1:30, eikä nenäluuta varmuudella nähty missään vaiheessa. Pelko ja huoli oli valtava. Synnytykseen asti olimme varpaillaan. Pian vauva on kaksi kuukautta, eikä mitään selitystä turvotukselle löytynyt. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      110
      1947
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      9
      1669
    3. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      15
      1618
    4. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1517
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      151
      1475
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      107
      1390
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1357
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      650
      1271
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      17
      1203
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      10
      1158
    Aihe