Suolapellet

suolisti

Jokos alkaa teillä paskanlevittäjillä olla kikulit pystyssä, se on kohta taas se aika vuodesta kun pääsette levittämään sitä paskamössöänne tielle yötäpäivää. Hankkisitte tänä talvena vaikka elämän.

53

2221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rautaa renkaisiin

      Ehkä siitä suolasta voisi luopua, kun kitkapellet älyäisivät hankkia pitävät renkaat.

      • Kitkapelle

        Itse asiassa ne kitkat pitävät aika hyvin suolaamattomilla teillä. Kun siirtyy suolatulta tieltä suolaamattomalle, saa olla hetken varuillaan. Suolatut renkaat ovat aika niljakkaat. Vaikka olisi nastatkin.


      • Suolaus on laillinen ympäristörikos
        Kitkapelle kirjoitti:

        Itse asiassa ne kitkat pitävät aika hyvin suolaamattomilla teillä. Kun siirtyy suolatulta tieltä suolaamattomalle, saa olla hetken varuillaan. Suolatut renkaat ovat aika niljakkaat. Vaikka olisi nastatkin.

        Suolasta ei martti merkonomit luovu ikinä, ei kenelläkään ole nykyisin aikaa opetella ajamaan autolla. Helpompi vaan istua kyydissä kun auto vie. Voi vaikka samalla meikata tai mesettää. Tai kattoa homo BB-ohjelmaa siittä naviradiosta. Sinne vaan töihin, noita suolaauto kuskin paikkoja on taas vapaana, kohta alkaa puolen vuoden sesonki. Ei tartte aivoja, pomo vaan kattoo kalenterista paljon laitetaan.


      • Jalaa
        Suolaus on laillinen ympäristörikos kirjoitti:

        Suolasta ei martti merkonomit luovu ikinä, ei kenelläkään ole nykyisin aikaa opetella ajamaan autolla. Helpompi vaan istua kyydissä kun auto vie. Voi vaikka samalla meikata tai mesettää. Tai kattoa homo BB-ohjelmaa siittä naviradiosta. Sinne vaan töihin, noita suolaauto kuskin paikkoja on taas vapaana, kohta alkaa puolen vuoden sesonki. Ei tartte aivoja, pomo vaan kattoo kalenterista paljon laitetaan.

        Voi voi, kun se pipo on kireellä, vaikka gramaakaan suolaa ei oo teille heitetty. Nää samat keskustelut käydään joka kerta, kun talvi lähestyy. Antakaa ihmisten ajaa sellaisilla renkailla, kuin tykkäävät. Itteeni muuten vituttais kuunnella nastojen rapinaa kuivalla/märällä asfaltilla. Siis suosin kitkoja. Itellä ei oo tarve ajaessa tehdä muuta kuin ajaa. Eiks se oo pääasiallinen tarkotuskin?


      • Savolaistollo
        Jalaa kirjoitti:

        Voi voi, kun se pipo on kireellä, vaikka gramaakaan suolaa ei oo teille heitetty. Nää samat keskustelut käydään joka kerta, kun talvi lähestyy. Antakaa ihmisten ajaa sellaisilla renkailla, kuin tykkäävät. Itteeni muuten vituttais kuunnella nastojen rapinaa kuivalla/märällä asfaltilla. Siis suosin kitkoja. Itellä ei oo tarve ajaessa tehdä muuta kuin ajaa. Eiks se oo pääasiallinen tarkotuskin?

        Olipahan jo sen verran kosteaa ja kylmää keliä tiistaiyönä, että ainakin Pohjois-Savossa suolattiin paikoin. Näin korkealle se etelärannikon rappio on jo ehtinyt. Ja tänä yönä suolaliemi valuu taas säiliöstä tielle.


      • vaihtanut nastat alle? Eikö ole vähän liian aikaista?


      • ehkä jo kylvetty
        Jalaa kirjoitti:

        Voi voi, kun se pipo on kireellä, vaikka gramaakaan suolaa ei oo teille heitetty. Nää samat keskustelut käydään joka kerta, kun talvi lähestyy. Antakaa ihmisten ajaa sellaisilla renkailla, kuin tykkäävät. Itteeni muuten vituttais kuunnella nastojen rapinaa kuivalla/märällä asfaltilla. Siis suosin kitkoja. Itellä ei oo tarve ajaessa tehdä muuta kuin ajaa. Eiks se oo pääasiallinen tarkotuskin?

        Täällä etelässäkin Kehä II oli merkillisen märkä viime perjantaiaamuna, vaikka oli ihan kuiva aamu ja hieman pakkasella. Epäilen vaan että oli suolaa ehditty levittää tielle ...


      • truck driver

        Voika poika-parka kun 60 tonnisen talvirengastaminen kustantaa niin palajon että halavemmaksi tulee soittaa lisää suolaa tielle,jos et usko niin tässä artikkeli tiehallinnon sivulta.

        Tiehallinnon suunnittelupäällikkö Olli Penttisen vastauksia yleisimmin kysyttyihin teiden suolaukseen liittyviin kysymyksiin.

        Miksi suolataan, kun sataa lunta?

        Joskus suolataan, joskus ei. Pääasiallinen syy on seuraava:

        Jos arvioidaan, että lumi tulee liikenteen alla tarttumaan ja tiivistymään tien pintaan ja muodostamaan liukkaan pinnan, tie kannattaa suolata joko juuri ennen sadetta tai heti sen alettua, joskus samasta syystä myös myöhemmin sateen aikana. Vaikka suolauksesta aiheutuu hetkellisesti inhottavaa loskaa, tie on monesti kuitenkin helpommin ajettavissa kuin kiillottuneella lumipinnalla. Näin on erityisesti raskaan liikenteen osalta, joiden pyörien pito ei tällaisessa tilanteessa aina riitä pienenkään mäen ylittämiseen, jos vauhti välillä pysähtyy.


      • gendrive
        truck driver kirjoitti:

        Voika poika-parka kun 60 tonnisen talvirengastaminen kustantaa niin palajon että halavemmaksi tulee soittaa lisää suolaa tielle,jos et usko niin tässä artikkeli tiehallinnon sivulta.

        Tiehallinnon suunnittelupäällikkö Olli Penttisen vastauksia yleisimmin kysyttyihin teiden suolaukseen liittyviin kysymyksiin.

        Miksi suolataan, kun sataa lunta?

        Joskus suolataan, joskus ei. Pääasiallinen syy on seuraava:

        Jos arvioidaan, että lumi tulee liikenteen alla tarttumaan ja tiivistymään tien pintaan ja muodostamaan liukkaan pinnan, tie kannattaa suolata joko juuri ennen sadetta tai heti sen alettua, joskus samasta syystä myös myöhemmin sateen aikana. Vaikka suolauksesta aiheutuu hetkellisesti inhottavaa loskaa, tie on monesti kuitenkin helpommin ajettavissa kuin kiillottuneella lumipinnalla. Näin on erityisesti raskaan liikenteen osalta, joiden pyörien pito ei tällaisessa tilanteessa aina riitä pienenkään mäen ylittämiseen, jos vauhti välillä pysähtyy.

        jos suolattaisiin vaan joskus. täällä etelä-suomessa suolaus aloitetaan hyvissä ajoin jo silloin kun lämpötila alittaa 5 astetta, on kuulemma teoreettinen mahdollisuus että tiet jäätyvät jopa 7 asteen lämpötilassa. tämä on tiehallinnon nettisivuilta luettua.
        käytännössä tämä tarkoittaa että soossin levitys alkaa suunnilleen syyskuun alussa ja päättyy joskus huhtikuussa.


      • dshdthd
        truck driver kirjoitti:

        Voika poika-parka kun 60 tonnisen talvirengastaminen kustantaa niin palajon että halavemmaksi tulee soittaa lisää suolaa tielle,jos et usko niin tässä artikkeli tiehallinnon sivulta.

        Tiehallinnon suunnittelupäällikkö Olli Penttisen vastauksia yleisimmin kysyttyihin teiden suolaukseen liittyviin kysymyksiin.

        Miksi suolataan, kun sataa lunta?

        Joskus suolataan, joskus ei. Pääasiallinen syy on seuraava:

        Jos arvioidaan, että lumi tulee liikenteen alla tarttumaan ja tiivistymään tien pintaan ja muodostamaan liukkaan pinnan, tie kannattaa suolata joko juuri ennen sadetta tai heti sen alettua, joskus samasta syystä myös myöhemmin sateen aikana. Vaikka suolauksesta aiheutuu hetkellisesti inhottavaa loskaa, tie on monesti kuitenkin helpommin ajettavissa kuin kiillottuneella lumipinnalla. Näin on erityisesti raskaan liikenteen osalta, joiden pyörien pito ei tällaisessa tilanteessa aina riitä pienenkään mäen ylittämiseen, jos vauhti välillä pysähtyy.

        Hevonpazkaa olen joutunut ajamaan kuorma-auto liikennettä autokoulun ensi tunnista nollakelin tamppaantuneesta lumesta lähtien aina talvella ja se ajaminen sujuu ihan normaalisti lumella ilman suolaa.


    • Fakiiri Gronblom

      Kun nuo kitkoilla ajavat pellet soittavat ja valittelevat teiden liukkautta. Pakko lähteä.

      • haittaa ketään

        Ei suolaaminen ketään haittaa , ainoastaa soppakaukalossa lienee terveydelle haitallista.


      • Suolaus on ...
        haittaa ketään kirjoitti:

        Ei suolaaminen ketään haittaa , ainoastaa soppakaukalossa lienee terveydelle haitallista.

        Eli on ihan okei jos kippaan suolakasan sun autos päälle ? Laitappa rekkaris esille tänne. Etkä sitten vasikoi


      • suola ok
        Suolaus on ... kirjoitti:

        Eli on ihan okei jos kippaan suolakasan sun autos päälle ? Laitappa rekkaris esille tänne. Etkä sitten vasikoi

        jos suola mädännyttää mun autoni! Sillä siitä selviää.


      • NaCl
        suola ok kirjoitti:

        jos suola mädännyttää mun autoni! Sillä siitä selviää.

        Lukekaapa tämän päivän Aamulehti. Tulevana talvena sitä vasta suolaa levitetäänkin.


      • Ei mitään haittaa
        NaCl kirjoitti:

        Lukekaapa tämän päivän Aamulehti. Tulevana talvena sitä vasta suolaa levitetäänkin.

        Eli tuolle asialle ette vastustajat mitään voi. 10 Prosenttia kasvaa suolausmäärät tänä talvena. Lisäkustannuksia tästä syntyy 8 miljoonaa euroa. Kiitos Olli Penttinen ja Tapani Angervuori. Hienoja ihmisiä oikeassa työssä.

        http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1741742


      • srevird

        Kitkapelle ? = 10 pyöräinen kuljetusalustako ? no joopa eipä suuremmalti ole näkynyt hyötyajoneuvoissa nuita piikkejä alla joten ainakin heidän osalta säästyy päälyste urattomana joten kiitos heille siitä :D


    • Jotenkin tuntuu oudolta lukea tuollaista, kun me jotka sitä levitämme teemme sitä työksemme. Jos jotain muutoksia haluaa, niin eiköhän silloin pitäisi olla yhteydessä tiehallintoon eikä duunareihin jotka tekevät työtä esimiesten käskystä. Emmehän mekään tule teille suolan vastustajille sanomaan, että voisitteko lopettaa sen työntekonne ja ihan samalla tavalla se suola ruostuttaa meidän autot myös, mutta pakko sitä on kylvää jos töissä haluaa pysyä.

    • TT..

      yksi liikenne kuolema maksaa 2milj eur eli homma kannattaa jos säästyy 4 henkeä. muistakaa että kitkan lisääntyminen pelastaa monelta onnettomuudelta talvella kuiteskin. kannatan talvihoidon tason nostoa! katsotaan keväällä mikä on saldo!

      • hyvin,

        mutta kun asfaltin sietokyky on rajallinen suolaliemen suhteen. Joka talvi ollut sama tilanne kun tarpeeksi on kylvetty, niin jossain vaiheessa on jäätynyt petollisen liukkaaksi. Eipäs siloin ole näkynyt suola-autoa.
        Viime talvena sitten sen seurauksena tuli ruumis. Eikä muuten ollut yhtään raskaan liikenteen autoa ojassa.

        Samaisella tieosuudella on myös kyltti jossa varoitetaan vähennetystä suolauksesta pohjavesialueella, muttta käytäntö näyttää olevan aivan muuta.


      • mieti..

        Liukkailla teillä ajetut kolarit ei ole niin pahoja kuin pitävään aikaan.
        Nopeudet muuttuu vastaavasti korkeammiksi kun pitoa löytyy, ja pelkkä pelti ei riitä...


    • masta

      Ajelin yhtenä talvena Lahdesta Helsinkiin yöllä. Lunta oli satanut aika lailla. Suola-autot olivat kylväneet suolat moottoritien oikealle kaistalle, mutta aurattu ei oltu. (Kyllä ne kurat siitä sitten pois roiskuu kun liikenne vilkastuu.) Kaistalla oli tolkuttoman hankala ajaa paksun kuran vuoksi. Ajoin auraamatonta ja suolaamatonta vasenta kaistaa Helsinkiin asti. Hyvin sujui.

      • Arjupa

        kyllä täytyy sanoa, että huuhtelen mieluummin tuulilasista kuraa, kun jonottelen jossain mäissä juuttuneen raskaanliikenteen takia. Aika paljon mukavampi on ajaa, kun ei tarvi pelätä (niin paljon), että rekka kaarteessa ei pysykään omalla puolellaan liukkauden takia.


      • Suolius
        Arjupa kirjoitti:

        kyllä täytyy sanoa, että huuhtelen mieluummin tuulilasista kuraa, kun jonottelen jossain mäissä juuttuneen raskaanliikenteen takia. Aika paljon mukavampi on ajaa, kun ei tarvi pelätä (niin paljon), että rekka kaarteessa ei pysykään omalla puolellaan liukkauden takia.

        Eipä vaan tiellä 120 näkynyt suolaa, eli tie oli joidenkin mielestä surkeassa kunnossa, minusta asiellä oli ihan hyvä ajaa kun oli talvirenkaat ja osasi sovitaa nopeuden tilanteen mkaan, mutta silti tielle olisi kaivattu suolaa, koska osalla olivi vielä suvikumit, muuten ei.


      • Anti-kaistavaras

        No tota.

        Että ajelit yhtenä talvena, ja hankalaa oli.

        Minä taas olen ajanut Lahdesta Helsinkiin varmasti satoja kertoja. Yöllä ja päivällä. Näin kokeneempana kuljettajana haluaisin antaa sinulle vähän palautetta. Kaikessa ystävyydessä.

        Jos ajaminen on kovin hankalaa, niin aja hiljempaa. Se on hyvä ohje. Ja muista riittävät turvavälit. Osaltaan niiden anioista olen itsekin näin vanhaksi elänyt, suosittelen! Mutta jos se ajaminen on kertakaikkiaan liian hankalaa, älä lähde liikenteeseen ollenkaan. Kyllä asiat voivat odottaa huomiseenkin.

        Ja se moottoritien vasen kaista, se ei ole siellä niitä varten, joiden mielstä oikeanpuoleinen kaista on liian hankala. Se on tarkoitettu ohittamiseen. Ohittamisen jälkeen palataan taas oikeanpuolimmaiselle kaistalle. Ei kuitenkaan ihan siihen ohitettavan eteen, ettei se suolakura tule ohitettavan tuulilasiin, vaan pidetään ne turvavälit molempiin suuntiin. Varsinkin huonolla kelillä, kun ajaminen on "tolkuttoman hankalaa", on hyvä noudattaa näitä perussääntöjä. Ja muutenkin. Meitä on siellä tien päällä monta.

        Kiitos ymmärtämyksestäsi.


      • Muutan lappiin
        Anti-kaistavaras kirjoitti:

        No tota.

        Että ajelit yhtenä talvena, ja hankalaa oli.

        Minä taas olen ajanut Lahdesta Helsinkiin varmasti satoja kertoja. Yöllä ja päivällä. Näin kokeneempana kuljettajana haluaisin antaa sinulle vähän palautetta. Kaikessa ystävyydessä.

        Jos ajaminen on kovin hankalaa, niin aja hiljempaa. Se on hyvä ohje. Ja muista riittävät turvavälit. Osaltaan niiden anioista olen itsekin näin vanhaksi elänyt, suosittelen! Mutta jos se ajaminen on kertakaikkiaan liian hankalaa, älä lähde liikenteeseen ollenkaan. Kyllä asiat voivat odottaa huomiseenkin.

        Ja se moottoritien vasen kaista, se ei ole siellä niitä varten, joiden mielstä oikeanpuoleinen kaista on liian hankala. Se on tarkoitettu ohittamiseen. Ohittamisen jälkeen palataan taas oikeanpuolimmaiselle kaistalle. Ei kuitenkaan ihan siihen ohitettavan eteen, ettei se suolakura tule ohitettavan tuulilasiin, vaan pidetään ne turvavälit molempiin suuntiin. Varsinkin huonolla kelillä, kun ajaminen on "tolkuttoman hankalaa", on hyvä noudattaa näitä perussääntöjä. Ja muutenkin. Meitä on siellä tien päällä monta.

        Kiitos ymmärtämyksestäsi.

        Onko se katusuola jo korvannut aurat kolat ja muut lumenluonti vehkeet. Joku juippi ajoi moneen kertaan suola-autollaan tossa korson aseman ympäristössä pitkin autoteitä, lunta ei kyllä ollut mitä nyt vähän sateli taivaalta. Kuka sen palkan sille maksaa ja millä perusteella. Ihan oikeita töitä tekeviä on lomautettuna niin että risoo sitten nämä. Viemäriverkosto ruostuu, autot ruostuu, sitä suolasontaa tulee rappuun ja sisälle asti, eläinten tassut kärsivät ja tulehtuvat. Ei vaan haittaa mitään, ajatellaan vain että olisi turvallisempaa sompailla liikenteessä kun etelässä konsanaan missä ei ole talvea.

        Onko suomessa enää alkuperäiskansaa jäljellä ollenkaan vai kaikki päättäjät maahanmuuttajia jotka ei lumesta ja liukkaudesta mitään ymmärrä ?


      • fdsgvbzcx
        Muutan lappiin kirjoitti:

        Onko se katusuola jo korvannut aurat kolat ja muut lumenluonti vehkeet. Joku juippi ajoi moneen kertaan suola-autollaan tossa korson aseman ympäristössä pitkin autoteitä, lunta ei kyllä ollut mitä nyt vähän sateli taivaalta. Kuka sen palkan sille maksaa ja millä perusteella. Ihan oikeita töitä tekeviä on lomautettuna niin että risoo sitten nämä. Viemäriverkosto ruostuu, autot ruostuu, sitä suolasontaa tulee rappuun ja sisälle asti, eläinten tassut kärsivät ja tulehtuvat. Ei vaan haittaa mitään, ajatellaan vain että olisi turvallisempaa sompailla liikenteessä kun etelässä konsanaan missä ei ole talvea.

        Onko suomessa enää alkuperäiskansaa jäljellä ollenkaan vai kaikki päättäjät maahanmuuttajia jotka ei lumesta ja liukkaudesta mitään ymmärrä ?

        Asiaa


      • ENDAKSI.
        fdsgvbzcx kirjoitti:

        Asiaa

        Kyllä ilman maantiesuolaa olis talvella pitkälläautolla ajaminen aika jännää.Kyllä rekka menee liukkaalla mut kun tulee mäki vastaan ja tarvis saada vauhtia,onkin edessä joku henkilöauto, joka ei uskalla mennä vauhdilla mäkeä ylös.Jos se mäki on suolattu,niin on jotain mahdollisuutta päästä ylös.Jollei ole, on syytä rukoilla,esim Herra siunaa ruokamme on nopea sanoa.Kyllä suola-auto on rekan paras kaveri talviliukkailla.


      • rekka reiska
        ENDAKSI. kirjoitti:

        Kyllä ilman maantiesuolaa olis talvella pitkälläautolla ajaminen aika jännää.Kyllä rekka menee liukkaalla mut kun tulee mäki vastaan ja tarvis saada vauhtia,onkin edessä joku henkilöauto, joka ei uskalla mennä vauhdilla mäkeä ylös.Jos se mäki on suolattu,niin on jotain mahdollisuutta päästä ylös.Jollei ole, on syytä rukoilla,esim Herra siunaa ruokamme on nopea sanoa.Kyllä suola-auto on rekan paras kaveri talviliukkailla.

        Kyllä täällä pohjoisessa selvitään ilman suolaa yhdistelmälläkin. joten harjoittele ajamista vaikka pulla-autolla ennen kuin lähdet tosimiesten hommiin. kuopiosta se yleensä alkaa toi paskan kylväminen tielle ja pahenee koko ajan etelää kohti


      • sfdafasdt
        rekka reiska kirjoitti:

        Kyllä täällä pohjoisessa selvitään ilman suolaa yhdistelmälläkin. joten harjoittele ajamista vaikka pulla-autolla ennen kuin lähdet tosimiesten hommiin. kuopiosta se yleensä alkaa toi paskan kylväminen tielle ja pahenee koko ajan etelää kohti

        Kyllä täytyy kadehtia teitä siellä pohjoisessa. Millä tänne etelään saataisiin myös sitä järkeä päähän tuon suolauksen suhteen ?


      • Korpivaara
        sfdafasdt kirjoitti:

        Kyllä täytyy kadehtia teitä siellä pohjoisessa. Millä tänne etelään saataisiin myös sitä järkeä päähän tuon suolauksen suhteen ?

        Pitkä pakkasjakso loppui mutta ei sillä ollut juuri vaikutusta. Pahimmillaan ajoi suola-auton takana duuniin 21 asteen pakkasessa. Kuskilla tuskin oli vilkut ja sirotin päällä vahingossa. Ilmeisesti vaan ajetaan suolaa se 180 päivää vuodessa kalenterin mukaan alkaen 1 marraskuuta.

        Taitaa olla niin.


      • saltteri1
        Korpivaara kirjoitti:

        Pitkä pakkasjakso loppui mutta ei sillä ollut juuri vaikutusta. Pahimmillaan ajoi suola-auton takana duuniin 21 asteen pakkasessa. Kuskilla tuskin oli vilkut ja sirotin päällä vahingossa. Ilmeisesti vaan ajetaan suolaa se 180 päivää vuodessa kalenterin mukaan alkaen 1 marraskuuta.

        Taitaa olla niin.

        Talvikausi avattu ja uusimaa saanut suolakuorrutuksen. Onko sinun tuttavasi vuoro olla suolauksen aiheuttaman kolarin uhri tänä talvena ?


    • Turhin "ammatti"

      Mikäs nyt tuli, pkseudulla ollut jo 40 minuuttia tiet valkoisena, eikö jo ole kiire ajamaan sitä suolaa että päästään aamulla lukemaan loskakolareista työmatkaliikenteessä ?

    • Tuusulantien suolape

      Syksyn ensimmäinen räntäsade ja 10 km matkalla bongattu 2 kuorma autoa kusenkeltaiset vilkut välkkyen levittämässä suolaa vesisateessa. Räntä suli pihasta alle tunnissa ihan itsestään että miten se on mahdollista kun en suolannut pihaani. Johtuisiko siitä että ulkolämpötila nousee useita asteita plussalle .

    • Ensimmäinen talvi su

      Juslan suolasankarit aloittaneet tehosuolauksen. Vuorokaudessa ajettu jo yöllä 02.00 jälkeen ensimmäinen reissu ja sitten perään klo 18.00 uudelleen.

      Miksi ette aja sitä suolaa kerralla niin paljon ettei tarvitsis olla uudelleen 10 tunnin päästä levittämässä. Vedättääkö joku kenties palkkioita =?

      Noita suola-autoja pörrää vantaalla yhtä ahkerasti kun busseja, eikö ne osaa hommiaan ?

    • Liikanen7

      Suolapelle vesisateessa korson kulmilla. Järkee vai ei. Viikon satanut vettä eikä pakkasta ole luvattu.

    • talvi, ei kesä

      Joka talvinen ärsytys on tosiaan taas liikenteessä eli suola-auto. Mitään hyötyä en moisesta näe kunnon auraukseen verrattuna. Yksi aamu lumisateen jälkeen kun lähdin ajoon niin lähitie oli loistava ajaa kun oli vain aurattu. Saapuessa sitten isommalle tielle niin voi sitä loskan määrää. Töihin kiersinkin sitten pitemmän kautta kun sai ajaa ilman sitä loskaa vaikka aikaa menikin enemmän. Aurattu tie, puhtaan valkoista eikä sitä ripulipaskan väristä loskaa.

      Pitäisi kaikkien ymmärtää että talvi on talvi ja siihen kuuluu se että ajetaan talven ehdoilla. Jos on liukasta niin ajetaan sen mukaan että jarrutusmatkat on pitempiä ja ei tehdä äkkinäisiä liikkeitä. Opetellaan myös hallitsemaan omaa autoaan liukkaalla niin tietää mitä tehdä jos varovaisuudesta huolimatta auto lähtee heittelemään.

      Korjattaisiin teitä mielummin niillä rahoilla mikä menee turhaan suolaamiseen.

    • anon111

      Tätä itsekkin olen ihmetellyt että heti ollaan sitä suolapaskaa levittämässä tielle kun lämpötila on 0 tai -2pakkasella, jolloin ei ole edes liukaskeli, miten hyvä on ajella sellaisella tiellä joka on aurattu ja kuiva eikä ole suolapaskaa levitetty tielle, autokin pysyy puhtaampana ja tiekin kestää näin pitempään kun se ei ole jatkuvasti märkänä ja eroosia kuluta tietä märkä tie joka jäätyy ja taas sulaa kun kylvetään suolaa

      • Rävän Tuuhein S T I

        Suolapaskaa levitetään, koska varmasti 80% pk-seudun tumpeloista kuvittelee, että talvella voi / saa / pitää ajaa aivan samoilla tilannenopeuksilla kuin kesällä. Ja sitten itketään, päivitellään, tuomitaan ja haetaan päitä vadille iltapaskalehtien lööpeissä jos (kun) pari-kolme tuollaista tumpeloa kolaroi keskenään jossain Kehän aamuruuhkassa. Tervetuloa nautiskelemaan Kehä III:n "turvaväleistä" aamu / iltapäiväruuhkassa.

        Viime talvena (talvi 2013-2014) suolapaskaa levitettiin Länsiväylällä -15 C pakkasessa keskellä selkeää päivää. Lumisateesta tai nollakelistä ei tietoakaan. Moista en ole aiemmin ollut todistamassa 15 vuotisen ajourani aikana.

        Tää liikenneturvallisuudella ratsastaminen, oli kyseessä sitten verotus tai suolaus, on täysin naurettavaa. Faktoja ei hyväksytä, iltapaskalehtien toimittajille ne ovat utopiaa, skeidaa levitellään sen mitä keretään.

        Jännä homma kuinka edellisenä kunnon talvena (talvi 2012-2013 täällä pk-seudulla) jengi ajeli ihan rauhassa lumipolanteisilla kehäteillä sekä -kaduilla eikä minkäänlaisista joukkokolareista tai vastaavista ollut tietoakaan. Kun kadut / kehätiet eivät ole suolattu vesipaskaksi niin jossain vaiheessa se tyhminkin liisaritumpelo osaa tiputtaa sitä älytöntä nopeuttaan ja ehkä jopa jättää edes hieman turvaväliä.


      • Bonuksia ropisee
        Rävän Tuuhein S T I kirjoitti:

        Suolapaskaa levitetään, koska varmasti 80% pk-seudun tumpeloista kuvittelee, että talvella voi / saa / pitää ajaa aivan samoilla tilannenopeuksilla kuin kesällä. Ja sitten itketään, päivitellään, tuomitaan ja haetaan päitä vadille iltapaskalehtien lööpeissä jos (kun) pari-kolme tuollaista tumpeloa kolaroi keskenään jossain Kehän aamuruuhkassa. Tervetuloa nautiskelemaan Kehä III:n "turvaväleistä" aamu / iltapäiväruuhkassa.

        Viime talvena (talvi 2013-2014) suolapaskaa levitettiin Länsiväylällä -15 C pakkasessa keskellä selkeää päivää. Lumisateesta tai nollakelistä ei tietoakaan. Moista en ole aiemmin ollut todistamassa 15 vuotisen ajourani aikana.

        Tää liikenneturvallisuudella ratsastaminen, oli kyseessä sitten verotus tai suolaus, on täysin naurettavaa. Faktoja ei hyväksytä, iltapaskalehtien toimittajille ne ovat utopiaa, skeidaa levitellään sen mitä keretään.

        Jännä homma kuinka edellisenä kunnon talvena (talvi 2012-2013 täällä pk-seudulla) jengi ajeli ihan rauhassa lumipolanteisilla kehäteillä sekä -kaduilla eikä minkäänlaisista joukkokolareista tai vastaavista ollut tietoakaan. Kun kadut / kehätiet eivät ole suolattu vesipaskaksi niin jossain vaiheessa se tyhminkin liisaritumpelo osaa tiputtaa sitä älytöntä nopeuttaan ja ehkä jopa jättää edes hieman turvaväliä.

        Osittain voi syynä olla se, että jos tästä show'sta luovuttaisiin, porukkaa jäisi työttömiksi, joten jatketaan entiseen malliin.


    • Juslanvarikko

      Nyt lähti henki isältä ja pojalta. Kukas kävi suolailemassa siellä loskakelin ? Onko nyt hyvä ja turvallinen fiilis ? "Kyllä kelillä voi uskoa olleen vahvasti osuutta asiaan. Tie oli täynnä sohjoa, sillä eilen tuolla tuli lunta taivaan täydeltä ja lämpötila oli miinus kaksi, rikoskomisario Markku Vornanen Hämeen poliisista kertoo."

    • Kitkattit

      Vantaalla Jumbon ympäristössä aivan järjetöntä touhua,mitä hemmetin hyötyy ajaa kolmella kuorma-autolla peräkkäin,eka suolaa,toinen auraa komas suolaa,nopeusrajoitus alueella 40 kmh.Nyky renkaat ja autot ovat kehittyneet huimasti 90 luvun jälkeen,uusissa nastarenkaissa on piikkejä yhteensä keskimäärin 600kpl per setti ja raskas kalustokin pysyisi noissa nopeuksissa lapasissa.Itse ajan kitkoilla enkä kaipaa suolaa ollenkaan.Meillä ei ole kuin yksi pohjavesi,joka tulee olemaan öljyä arvokkaampaa,mutta suolaantuneena arvotonta.

    • järki.hoi

      Henkilöautot ja pakut pärjää oikein hyvin suolaamattomilla teillä, mutta mikä neuvoksi näille rekoille, ne kun ei pärjää ilman suolausta, vaan sutivat mäkisissä maastoissa suistuen monesti tie puoleen. Voisko rekkakuskit kertoa, onko se tosi, ettei rekka kykene lumisilla teillä kulkemaan, jos tietä ei ole suolattu. Pelottaa nuo jättirekat, että miten ne selviää talven liukkailla, sillä joka paikassa ei onneksi suolausta harrasteta, siis vähempi liikenteisillä osuuksilla.
      Niinhän ne viisaat väittää, ettei suolan käytölle ole vaihto ehtoja. Jos sen joku keksisi, niin saisi ison raha palkinnon. Tottakait suolapaska tiellä on niin inhottavaa henkilö autoilijalle kuin olla ja voi, mutta eihän sitä suolausta ole aina tehty ja on selvitty. Minun vaihto ehtoinen konsti on yksinkertainen. Jyrätään so.karhutaan teitä vuorokaudet ympäriinsä, niin ei tarvitse suolalla sotkea.. Täytyy vain panostaa polanteen jatkuvaan poistoon ja hiekoitukseen, niin se riittää, mutta kun sehän on tapa, että mennään siitä mistä aita on matalin

    • suola-syö

      Suolauksen varmaan maksaa autoliikkeet ja korjaamot. Niin paljon se syö autoja jotta yksikäöäön ei ole ruosteeton 3-5 talvea ajettuaan eteläsuomessa. Itse ostin pakun Sodankylästä ja se oli koko ajan ollut vain Lapissa ajossa ja 2001 mallin Hiacessa ei ruostepilkkuakaan eikä ollut uutena edes ruostesuojattu pohjaakaan. Nyt edin siihen suojauksen kun keskisuomeen toin auton ja veikkaan suolan takia se alkaa ruostumaan parissa vuosessa kun Lapissa se kesti 18 vuotta ruostumatta. Sähköautot kun tulee niin on kaupungeissa kadutkin vovilla koska ne painaa puolet enemmän kuin vastaavan kokoinen bensiini auto ja suolaista tarvitaan enemmän jotta ne edes liikkuu.

    • Pakotettu

      Nastarenkaiden käytön vuoksi nastapöly joudutaan sitomaan suolaliuoksella. Pölykausi alkoi 1.3.2019 ja suolan levitys alkaa maanantaina jatkue noin 2 kuukautta.

    • SiksiMiksi

      Korroosion kannalta maatiesuolalla kyllästetyt nastapölypaakut auton alustassa ja lokasuojissa, sekä suolalaiset nastapölykerrokset korin pinnoilla ovat katasrofi auton korin kestävyydelle. Siksi ostin Saksasta käytetyn ja ruosteettoman auton, koska siellä eivät nastarenkaat ole sallittuja, vain suolaa levitetään paljon. Suola ei vaikuta korin kestävyyteen kun se ei kerrostu minnekään ja se huuhtoutuua sadekellillä ja pesussa helposti vesiliukoisena pois. Meillä nastojen irroittama bitumiliima pitää nastapölyn tiukasti korissa, eikä se irtoa hankaamatta.

      • näinhän.se.on

        Ettei suola muka yksinään vaikuttaisi auton peltejä tuhoavasti?
        Tuota nyt et usko itsekään.
        Kyllä sitä "sidepölyä" tulee aivan riittämiin muualtakin kuin talvisiin olosuhteisiin ainoista turvallisista nastarenkaista.


      • Anonyymi

        Sidepöly ei riitä, nasta on jalometallipala joka muodostaa sähköisen parin auton pellin kanssa ja sähkö kulkee maalipinnan läpi.


    • Anonyymi

      Ymmärrän, että tienhoito ja lumenpoisto voivat aiheuttaa turhautumista, mutta ne ovat välttämättömiä tehtäviä turvallisen liikenteen varmistamiseksi talvella. Toivottavasti tieyhtiöt tekevät parhaansa pitääkseen tiet turvallisina. Jos sinulla on huolia tai ehdotuksia liittyen tienhoitoon, voit ottaa yhteyttä paikallisiin viranomaisiin tai tieyhtiöihin ja ilmaista näkemyksesi rakentavasti.

    • Anonyymi

      Kannata lakialoitetta kahden sähkömittarin sallimiseksi samassa taloudessa. Yksi mittaisi pörssisähköä sen ollessa halpaa ja toinen sopimussähköä sen ollessa halvempaa.
      Nykyinen laki kieltää kahden mittarin käytön!!
      https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/12663

    • Anonyymi

      Yle.fi
      Moottoriteiden suolaukset aloitettiin lokakuun alkuviikoilla. Moottoritieverkolla on urakoitsijoilla niin sanottu nolla toimenpideaika. Liukkaita hetkiä ei lähtökohtaisesti saisi olla lainkaan.

      Suolaa levitetään 35–100 kiloa kilometrille
      Levitettävän suolan annostus tiestölle on tyypillisesti 70 kiloa per kilometri.

      Aamuyöllä oli satanut 0.5cm "lunta" jonka jälkeen alle tunnissa oli sivutietkin suolattu. Mihin tarvitsette talvirenkaita ?

    • Anonyymi

      Hannu Karpo teki vuosien aikana useita ohjelmia ja -juttuja tiesuolasta. Tässä suolaamisen erikoisjaksossa pohditaan onko liukkaudentorjunta suolaa käyttämällä hyvä teko yleisen turvallisuuden lisäämiseksi vai vakava ympäristörikos, jonka seuraukset ulottuvat vuosikymmenien päähän?

      Suolaa suolaa enemmän suolaa! | Karpolla on asiaa
      https://youtu.be/a-vI6lWKQWU?si=DqnC3aA1BxikwTVh

    • Anonyymi

      Paras talvi ikinä pk-seudulla. Useita viikkoja pitänyt yli -10 eikä ruskean tien ritarit ole saaneet suolavuorestaan mitään irti. Nyt autoilijat ovat jo huomanneet etteivät tarvitse suolan levittäjiä ollenkaan vaikka liukasta onkin. Lahjoitetaan suola autot kuskeineen ukrainaan etulinjaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1729
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1644
    3. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1482
    4. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1478
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1370
    6. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      89
      1344
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      17
      1332
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      18
      1186
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe