Lopetan lääkkeet

Iinu -86

Nyt kyllä lopetan kaikkien lääkkeiden syömisen. Eivät ne auta kuitenkaan ja kuka tietää, vaikka pahentaisivat vain ahdistusta ja masennusta. Ainakin nyt on niin kamala olo, että en tiedä, miten päin olla ja pää räjähtää. Olen niin levoton ja masentunut samaan aikaan ja tekisi vain mieli tyhjentää tili ja lentää johonkin kauas. Ja jos lopetan absenorin, niin voin taas luovuttaa verta ja juoda alkoholia vapaammin. Ja voin kuvitella olevani terve, kun ei ole lääkitystä. Täytyy kai kuitenkin ottaa parina päivänä pienempi annos, ettei tule pahoja vierotusoireita?

16

1812

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bippolin

      Usko vanhemman bipolaarin neuvoa: Älä lopeta lääkitystäsi. Jos tuntuu siltä, ettei lääkitys auta, mene psykiatrisi vastaanotolle vaihtamaan lääkitystä. Vain asianmukaisella lääkityksellä sairautesi pysyy kurissa. Olen lukenut satoja tarinoita siitä, miten lääkityksensä lopettaneet bipot ovat tehneet itsemurhan tai sotkeneet omansa ja muiden elämän. Lääkityksen lopettaminen ei tee sinusta tervettä, vaan vielä sairaamman.

      Mitä toiveisiisi alkoholin käytön mahdollisuuteen tulee, sopivalla lääkityksellä kohtuullinen alkoholin käyttö on mahdollista. Ilman lääkitystä bipon ei tule alkoholiin vilkaistakaan.

      Älä lopeta lääkitystäsi. Jaksamista sinulle.

    • bipopipo

      Minä lopetin kesällä kertaheitolla lääkityksen. Aurinkoa riitti ja olokin oli kuin Euroopan omistajalla. Sitä riemua kesti noin kolme päivää, sitten alkoi oireilut. Palasin melko nopeasti takaisin lääkepurkkien luokse.
      Voihan sitä varovasti yrittää lopettaa, mutta jos tauti on oireet kyllä tulevat aikanaan takaisin. Mieti tarkkaan ja jos kaipaat alkoholia ressiä helpottamaan pyydä sellaset lääkkeet joiden kanssa voi välillä juopotella.

    • MD5

      Mä lopetin lääkkeet vuosi sitten. Hyvin on elämä mennyt sen jälkeen mutta en ole kyllä koskenut alkoholiinkaan tai muihin päihteisiin. En usko pystyneeni siihen ilman hengellistä kokemusta, joten en tiedä kannattaako noin niinkus ilman elämänasennemuutosta lääkkeitä pois ottaa. Lisäksi minulta menee aikaa aina joka päivä hengellisen elellyn rituaaleissa, ovat riittäneet tähän asti pitämään tämän taudin kurissa.

      Taudin tasosta vielä senverran että olen ollut suljetulla 3kk ja päiväsairaalassa 3kk sekä työkyvyttömyyseläkkeelle on kerran kirjoitettu. Ei mennyt läpi.

      Tällä hetkellä olen töissä koulutustani vastaavassa asemassa, vakituisena.

      • Ei se jumala oo se lääkäri

        tuntuu että jokaisen lääkärikäynnin jälkeen on taas nippu reseptejä.
        Nyt valitin tuota oloani ahdistusta , pahempi paniikkihäiriötila vaikka vuoden söin MIRTAZAPIINIA 30 joka ilta.
        Aloin pelätä jo oman postiluukkuni kolahdusta.
        Sitten sain KETIPINOORIA sitä söin tasan kaksi nappia ja heitin ne roskiin.
        Jos kärsii unettomuudesta niin ei kai lääkärin tarkoitus ole laittaa ihminen tajuttomaksi yhdeksäksi tunniksi?
        Päätä särki niin kuin pahemmassa krapulassa ja olin melkein koko seuraavan päivän toimintakyvytön zombi.

        Jollekkin tuo Mirta varmaan sopii, mutta itse aloin sitä hiljaa epäilemään.
        Teki vaan huonommaksi.
        Jouduin lääkäriin työuupumuksen ja työpaikkakiusaamisen vuoksi, siinä samalla diagnosoitiin tää kaksisuuntainen, sitä en lainkaan kiistä.
        Mutta nyt olen jättänyt kahvin lähes kokonaan pois.
        Ja ylläri pylläri, kun Mirtaa en syö, ahdistuskin on vähentynyt.

        Hmm.. nyt kun asiaa näin ajattelen eihän se erikoislääkäri ole kertaakaan kysellyt ja kyseenalaiastanut elintapojani.
        Lisää vaan lääkkeitä.
        Alkoholia en voi jättää pois kun en ole sitä nauttinut vuosikausii.
        Depraa syön, sitäkin napin vähemmän kuin lääkäri määrää.
        Sanoin etten tahdo olla ihan turta ja kerroin että kokeilemani lääkemäärä riittää.


    • Iinu -86

      No niin, meinasin siis lopettaa lääkitykseni ja olin jo alkanut vähentämään sitä, kun äiti päätti, että olen tarpeeksi huonossa kunnossa ja että nyt olisi osastoreissun paikka. Olen siis ollut nyt avoimella osastolla reilun viikon ja vielä ainakin viikon jatkuu hoito. Lääkkeet vaihdettiin, nyt menee Abilify 15mg (nostetaan 20:en) ja Seroquel prolong 200mg ja lisäksi Opamox tarvittaessa. Diagnoosikin on nyt varmistunut ja tällä hetkellä on mitä ilmeisimmin menossa sekamuotoinen jakso.

      • Samaa saanut

        Moi!
        Mihin aikaan vrk:sta otat Abilifyn?
        Entäs muut lääkkeet?

        Miltä vaikuttaa Abilify? Väsyttääkö tai heikottaako, tuntuuko jotain? Paljonko painat?

        Meillä Abilify juuri aloitettu ja kiinnostaa miten muut sen kokevat?


      • Iinu -86
        Samaa saanut kirjoitti:

        Moi!
        Mihin aikaan vrk:sta otat Abilifyn?
        Entäs muut lääkkeet?

        Miltä vaikuttaa Abilify? Väsyttääkö tai heikottaako, tuntuuko jotain? Paljonko painat?

        Meillä Abilify juuri aloitettu ja kiinnostaa miten muut sen kokevat?

        Otan abilifyn aamulla ja hirvee levottomuus ja ärtysyys on sivuvaikutuksena. Seron otan illalla. Nyt painan 71kg mutta 2 vuotta sitten painoin 58kg eli olen lihonut jonkun verran jo ennen abilifyn aloittamista. Pelkään kyllä, että seroquel lihottaa, mutta abilifyssahan ei sellaista haittavaikutusta yleensä vissiin ole...?


      • bipoboy84
        Samaa saanut kirjoitti:

        Moi!
        Mihin aikaan vrk:sta otat Abilifyn?
        Entäs muut lääkkeet?

        Miltä vaikuttaa Abilify? Väsyttääkö tai heikottaako, tuntuuko jotain? Paljonko painat?

        Meillä Abilify juuri aloitettu ja kiinnostaa miten muut sen kokevat?

        Abilify ei lihota, se on siitä hyvä neurolepti. Alussa tosiaan tulee joillakin levottomuus mutta se taitaa olla ohimenevää.


      • LAihisluihis
        Iinu -86 kirjoitti:

        Otan abilifyn aamulla ja hirvee levottomuus ja ärtysyys on sivuvaikutuksena. Seron otan illalla. Nyt painan 71kg mutta 2 vuotta sitten painoin 58kg eli olen lihonut jonkun verran jo ennen abilifyn aloittamista. Pelkään kyllä, että seroquel lihottaa, mutta abilifyssahan ei sellaista haittavaikutusta yleensä vissiin ole...?

        Mulla paino putosi 7kg kahessa viikossa, kun aloitin abilifyn. Sain sellaisen harvinaisen sivuoireen ettei voinut niellä kunnolla ja meni soppa hommiksi. 3 viikkoa kiduttua sain lääkäriltä luvan lopettaa. :O


    • hemmetissä

      älä nyt hyvä ihminen lopeta omin nokkinesi lääkitystä! kokemusta on useampi kerta ja voin sanoa että ei kannata. Mielummin painaa vähän enemmän ja juon vähemmän kuin viettää pitkiä aikoja suljetulla.

      • Konkaribipo

        Äläkä vaan lopeta lääkkeitten syömistä. Jos joku ei toimi, mene lääkärin luo keskustelemaan vaihdosta. Tiettyjä haittavaikutuksia on aina alussa. Niitä on myöhemminkin, jos käy itseään tarkkailemaan. Ja niitä on OIKEASTIKIN pitempäänkin, mutta on pakko miettiä kompromissejä..seuraukset ilman lääkkeitä, ehkä itsetuhoisuus???
        Rehellisesti voin sanoa, että must-lääkkeeni Litium on aiheuttanut minulle käsien vapinaa(ammatin ja harrastusten muutos), painonnousua ja kilpirauhasen vajaatoiminnan(Thyroxinia on syötävä). Silti en pärjää ilman sitä. Vain se estää maniat turruttamatta minut zombieksi.Tällä hetkellä säädän kahdeksan lääkkeen kanssa. Eipä sillä hurrata, mutta nielen ne nöyrästi, koska näin pysyn toimintakykyisenä ja työelämässäkin.
        Hyväksy lääkitys yhtenä hoitomuotona. Meillä bipoilla ei aivokemia toimi tavalliseen tapaan ja sitä on pakko korjata napeilla. Ei kai kukaan diabeetikkokaan voi tulla toimeen ilman insuliinia tai sen pitoisuuden tarkkailua?


    • LääkkeetAjaaSutQmoon

      Hei mikkihiiret mulle diagnosoitiin kaksisuuntainen 4v sitten 3v en ole lääkärin määrämiä lääkkeitä syönyt enkä ole vastaanotoillakaan käynyt.. Kaikki on kiinni siitä miten asiat ajattelet..

      -E

    • möllö

      mulla on diangnosoitu syömishäiriö ja vakava masennus, kuitenkin sain keväällä "terveen" paperit.. Nyt olen alkanut kuulla kavereilta ja tutuilta kommentteja oikeasta elämästäni ja "harhaelämästäni". Elän kuulemma kahta elämää, enkä tiedä enää mikä on totta ja mikä ei. Kannattaskohan sitä mennä johkin?

    • bnoremma

      Täällä tämmönen tarina : Diagnosoitu minulla kaksisuuntainen mielialahäiriö, se hypomania -masennus -homma, koska ikinä ei ole varsinaista maniaa ollut,

      Sanoin lääkärille syksyllä 2008, että aion vähentää lääkkeitä ja lopulta lopettaa kokonaan.
      Hän sanoi että lähes poikkeuksetta tarvitsee vähintään 300mg-400mg kaksisuuntainen potilas, tai muuten alkaa mennä päin mäkeä.. mutta minä sanoin etten usko ennen kuin kokeilen.
      Tuolloin annokseni oli 650 mg , vaikuttava aine on ollut kokoajan ketiapiini. Aloitin helmikuun 10.pvä 2006.
      Nyt annokseni on 150 mg, olen vähentänyt siis 77 % , päivääkään en ole voinut huonosti vaan koko ajan paremmin.

      Nyt loppuja on ollut vaikeampi pudottaa, vuoteen en ole mitään pudottanut.
      Olen silti varma että onnistun, sillä oikeastaan kaksisuuntaiseen tarvitsee sen diagnostiikan mukaan tosiaan vähintään 300mg vrk, minulle on näin sanottu.

      Minulla ei ole varsinaisesti mielialanvaihteluja, vaan eri elämäntilanteet ovat vaikuttaneet elämääni. Harkitsen elämääni ja päätöksiäni, ja nukkumiseen kiinnitän huomiota, koska se on sellainen mikä vetää huonommaksi olon.

      Tämä kuulostaa sitten arveluttavalta mutta en oikeastaan usko että minulla on kaksisuuntaista ollenkaan. Minulla ei ole oireita ja voin hyvin.
      En tosin vielä voi tietää, vasta sitten kun olen kokonaan ilman lääkkeitä.

      Haluan jokatapauksessa lääkkeistä erittäin paljon eroon. En näen niissä mitään hyvää, en koe että ne olisivat koskaan auttaneet minua, olisin päässyt nuoruusiän ongelmista muutenkin. 650 mg on sellainen määrä lääkkeitä, että silloin olin todella väsynyt ja söin aika paljon siihen että olin väsynyt.

      Tiedän että en ole ollut helppo potilas, mutta itse olen tähän asti parhaiten tiennyt. Ja tosiaan lääkkeiden vähentäminen on vaikuttanut elämääni ainoastaan positiivisesti. Joskus yöllä kun en saa unta joudun ottamaan lisää, tätä on harvemmin onneksi.

      En puolla psyykelääkitystä mutta olen varma että jossain tapauksissa se on välttämätön. Terapiassakaan en näen minkäänlaista ideaa, jos potilas itse ei katso sitä hyödylliseksi. Puhuminen on joskus niin vaikeaa, että väkisin ei kannata puhua, vaan vasta sitten kun on valmis.

      Olin 1, 5 vuotta sairaalahoidossa joten tiedän mistä puhun. Mutta mielipiteitähän nää vaan on, en ole lääkäri, joten en ole pätevä arvioimaan muuten kuin kokemuksen pohjalta.

    • bix4

      Kaksisuuntainen kuitenkin vääristää kokemuksia. Silloin kun tunnet olevasi elämäsi kunnossa saatat olla hypomaniassa tai maniassa. Et sinä itse välttämättä huomaa tilaasi, ennen kuin on jo liian myöhäistä. Jos pienellä lääkityksellä asiat ovat hyvin, niin miksi ihmeessä haluat lopettaa lääkityksen kokonaan. Ajatus kuulostaa rehellisesti sanottuna aika sairaalta. Sairausjaksot sitten pahentuvat kerta kerralta, ensi kerralla olet sitten varmaan vähintään 2 vuotta sairaalahoidossa.

    • Hankala syödäkin

      Kyllä Abilify minua lihotti 16 kg ja pätki yöunet katkonaisiksi, muuten olis ollut hyvä.
      Myös kolesterolit nousi pilviin.

      Lopetin lääkkeen, laihduin takaisin ja sain hyvät yöunet, mutta riemua kesti vain muutaman kuukauden. Nyt psykoottinen toiminta taas päällä. Jotain lääkettä pitäis saada, mutta mitä, kun en halua taas lihoa ja saada muita fyysisiä tauteja veriarvojen vuoksi.

      Mistä lääkkeestä olette saaneet avun, kun Abilify ei sovi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      3228
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2141
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1915
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe