starttirahan maksu?

uusiyrittaija

Kuinka kauan kestää, että työkkäri maksaa tilille starttirahan? Miten kauan teillä muilla kestänyt?
Kestääkö ensimmäisen hakemuksen käsittely kauemmin kuin jatkohakemukset?
Palautin 10päivää sitten starttirahahakemuksen, ja rahoja ei näy.
Miten tässä pitäisi vuokrat ja laskut saada maksettua kun starttirahoja ei näy eikä kuulu.

15

5772

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hinni

      Eli hakemus ja tilitys on kaksi eri asiaa. Hakemuksen jätettyäsi saat päätöksen. Tilitys tapahtuu aina jälkikäteen. Eli jos tilityskausi on 1.10.-31.10. niin ko. ajan starttiraha maksetaan 30.10. jälkeen. Käsittelyajoista en osaa sanoa.

      • jklkljj

        Itse muutama vuosi sitten sain starttirahaa... kun tilityksen toimitti heti kuukauden alkupäivinä työkkäriin, oli rahat tilillä 15-20 päivä, riippuen miten viikonloput osui.
        Tiukalla budjetillapa olet liikkeellä, jos se on starttirahasta kiini.


    • th

      Starttiraha pitäisi olla tilllä 14.lokakuuta, mutta ei näkynyt ei vielä tänä aamunakaan.
      Tilityslaput vein postiin jo 2. päivä.
      Miten muilla? Onko kukaan saanut sitä?

    • puolikuollut

      Minulla vei päivälleen 5kk saada pelkkä kirjallinen päätös.

      Se oli kielteinen. Puhelimessa aikaisemmin lupasivat , joten tein hankinnat, enkä hakenut töitä.

      Käsittämätöntä ettei kaikille myönnetä, koska summa on pienempi kuin työttömyyskorvaus.

      Päätöksen odotteluaika 5kk kulutti 500:aa päivää, eli minun työkkärikausi on max 350 päivää. Enhän voi päätöstä odottaessa hakea töitä. Se olisi täysin kornia, omituista ja epäeettistäkin.

      • hölmömaa

        Suomessa suhtaudutaan omatoimisuuteen ja yrittäjyyteen melko vihamielisesti. Lähes kaikki tuet katkeavat kuin seinään ja aivan kuin tämä "työtön" olisi yhtäkkiä vaurastunut niinkin paljon, ettei nyt tarvitsisi tilapäisesti tukea. Hohhoijaa...

        Mutta odotapas vaan, täysin toimeton saa kaiken tuen...


      • missään muodossa
        hölmömaa kirjoitti:

        Suomessa suhtaudutaan omatoimisuuteen ja yrittäjyyteen melko vihamielisesti. Lähes kaikki tuet katkeavat kuin seinään ja aivan kuin tämä "työtön" olisi yhtäkkiä vaurastunut niinkin paljon, ettei nyt tarvitsisi tilapäisesti tukea. Hohhoijaa...

        Mutta odotapas vaan, täysin toimeton saa kaiken tuen...

        Silloin kun sinulla on työpaikka, voit sen ohessa opiskella ja tehdä sivutöitä joko palkansaajana tai yrittäjänä. Jos menetät sen työpaikan ja haet työttömyyskorvausta, muuttuu opiskelu helposti te-toimiston näkökulmasta päätoimiseksi opiskeluksi ja yritystoimintakin pyritään katsomaan päätoimiseksi. Voit EHKÄ saada työttömyyskorvaukset niistä huolimatta, jos jaksat valittaa, selittää ja odottaa riittävän kauan (=vuosia).

        Jos erehdyt aloittamaan opiskelun, yritystoiminnan tms. työttömänä ollessasi, korvaukset kaikilta luukuilta katkeavat välittömästi. Työtön on alistettu jonkinasteista sairaalloista vallanhalua potevien byrokraattien pompoteltavaksi - se näkyy juuri siinä, että osoittaakseen valtaansa heikommassa asemassa olevaa kohtaan, he pyrkivät osoittamaan hänelle mahdollisimman epäsopivaa työtä, epäsopivaan aikaan tai sitten koulutusta, josta henkilö ei ole kiinnostunut. Alistettuun asemaan joutuneen työttömän ei missään nimessä sallita tekevän mitään oma-aloitteisesti. Mitä tahansa työtön kertoo, se on vain säälittävää selittelyä näille vallanhalukomplikaatioon sairastuneille...ja selittely tulkitaan työhaluttomuudeksi ja yritetään keksiä syy karenssille.


      • pahoinvoinnin lähde

        Viranomaiset käyttävät jatkuvasti henkistä väkivaltaa asiakkaitaan kohtaan; varsinkin, jos asiakas on heikommassa asemassa, esimerkiksi työtön. Pienellä haulla löysin osuvan linkin, jossa on muutama esimerkki erilaisista tilanteista.
        http://blogit.yleradio1.yle.fi/kirsivirtanen/viranomainen


      • Ja soita
        pahoinvoinnin lähde kirjoitti:

        Viranomaiset käyttävät jatkuvasti henkistä väkivaltaa asiakkaitaan kohtaan; varsinkin, jos asiakas on heikommassa asemassa, esimerkiksi työtön. Pienellä haulla löysin osuvan linkin, jossa on muutama esimerkki erilaisista tilanteista.
        http://blogit.yleradio1.yle.fi/kirsivirtanen/viranomainen

        Miksi täältä kyselet? Soitto työkkäriin ja asia selviää.


      • juupati

        Itse juuri mietin kannattaako starttirahaa edes vaivautua hakemaan..?
        Aion aloittaa yritykseni toiminnan jokatapauksessa joulukuun puolestavälistä, (liiketila ja rahoitus kunnossa) eli olenko edes oikeutettu starttirahaan? Olin lukevinani että myöntämisen edellytyksenä on "ettei yritys pystyisi aloittamaan toimintaansa ilman starttirahan myöntämistä", eli aloittavan yrityksen on oltava täysin riippuvainen starttirahasta? Toisekseen päätöksen pitäisi tulla mulle kuudessa viikossa, sillä toimintansa jo aloittaneelle yritykselle ei enää myönnetä starttirahaa. Taitaa olla yhtä tyhjän kanssa tässä vaiheessa, olisi varmaan parempi välttää koko taistelu ja paperisota.
        Toki jos en kertoisi aikovani aloittaa toimintaa kuuden viikon kuluttua ja toivoisin sormet ristissä et päätös tulee ennen sitä??? Ei taida maksaa vaivaa.
        ps. tiedän että olisi pitänyt hakea aiemmin (jos välttämättä starttirahaa halajaa), mut on sekin nyt ihan perseestä ettei lainkaan voi tietää meneekö päätökseen 1 vai 5 kk, ja sen vuoksi joutuu pitkittämään yrityksen aloittamista.


      • Potentiaalinen yritt
        pahoinvoinnin lähde kirjoitti:

        Viranomaiset käyttävät jatkuvasti henkistä väkivaltaa asiakkaitaan kohtaan; varsinkin, jos asiakas on heikommassa asemassa, esimerkiksi työtön. Pienellä haulla löysin osuvan linkin, jossa on muutama esimerkki erilaisista tilanteista.
        http://blogit.yleradio1.yle.fi/kirsivirtanen/viranomainen

        Meilläpäin starttirahan saamisen ehtona on yrittäjäkurssi (Eu-rahoitteinen), 2 kertaa viikossa lähiopiskelua ja muutoin etäopiskelua. Ja on maksullinen, nappaa matkakuluineeen ainakin yhden kuukauden starttirahan. Etukäteen ei välttämättä tarkasti tiedä mihin sitoutuu ja kuin pitkäksi aikaa, myöhemmin voidaan lätkäistä nenän eteen paperi, jossa sitoutetaan tähän koulutukseen. Poissaoloille täytyy olla jatkossa hyvät perustelut, muutoin starttiraha voidaan periä takaisin (perusteluksi ei välttämättä riitä se, ettei ole rahaa). Kyseiset koulutukset eivät ole useinkaan kovin tasokkaita, perusasioiden läpikäymistä, jotka saa selville helposti netistä. Kannattaa kerätä itsellesi jonkinlainen alkupääoma, jos mahdollista. Tällöin ei ole te-toimiston mahdollisesti kaistapäisen johtajan tai (anteeksi) joskus vallan imelien ja typerien yritysneuvojien mielivallasta riippuvainen. Ja muuten aloittavilla yrittäjillä on sellaista tietoa ja henkistä pääomaa, jota yritysneuvojat yrittävät noukkia käyttöönsä, pitävät huolen, että hyötyvät enemmän kuin asiakas. On tosin hyviäkin yritysneuvojia. Onnekas se, jolla on vara valita. Täällä ei.


      • VieläYrittäjä
        juupati kirjoitti:

        Itse juuri mietin kannattaako starttirahaa edes vaivautua hakemaan..?
        Aion aloittaa yritykseni toiminnan jokatapauksessa joulukuun puolestavälistä, (liiketila ja rahoitus kunnossa) eli olenko edes oikeutettu starttirahaan? Olin lukevinani että myöntämisen edellytyksenä on "ettei yritys pystyisi aloittamaan toimintaansa ilman starttirahan myöntämistä", eli aloittavan yrityksen on oltava täysin riippuvainen starttirahasta? Toisekseen päätöksen pitäisi tulla mulle kuudessa viikossa, sillä toimintansa jo aloittaneelle yritykselle ei enää myönnetä starttirahaa. Taitaa olla yhtä tyhjän kanssa tässä vaiheessa, olisi varmaan parempi välttää koko taistelu ja paperisota.
        Toki jos en kertoisi aikovani aloittaa toimintaa kuuden viikon kuluttua ja toivoisin sormet ristissä et päätös tulee ennen sitä??? Ei taida maksaa vaivaa.
        ps. tiedän että olisi pitänyt hakea aiemmin (jos välttämättä starttirahaa halajaa), mut on sekin nyt ihan perseestä ettei lainkaan voi tietää meneekö päätökseen 1 vai 5 kk, ja sen vuoksi joutuu pitkittämään yrityksen aloittamista.

        Itse erehdyin starttirahaa hakemaan ja näin jälkikäteen oli todella huono päätös.

        Piti kaikenmaailman markkinointitutkimuksia tehdä ja monen asiantuntijan lausunto hakea. Aivan turhaa työtä. Silloin kun myönteinen päätös oli tehty, niin vasta silloin uskalsin tilata verkkokaupparatkaisut palvelun tarjoalta. Tähän meni 3 kuukautta että sain kaupan tilattua ja avattua. Myös muita hankintoja tein mitä pientoimistossa tarvitaan.

        Juuri siihen aikoihin kun olin kauppaa avaamassa ja kun olin lähetellyt tilitietoja työkkäriin, niin sieltä tuli päätös että starttiraha peruttu koska firmalla ei ole mitään toimintaa ja yritys "on vain tuhlannut rahaa".

        Oli vähän että WTF olo ja todella huono maku jäi koko hommasta.


      • ölkökö
        VieläYrittäjä kirjoitti:

        Itse erehdyin starttirahaa hakemaan ja näin jälkikäteen oli todella huono päätös.

        Piti kaikenmaailman markkinointitutkimuksia tehdä ja monen asiantuntijan lausunto hakea. Aivan turhaa työtä. Silloin kun myönteinen päätös oli tehty, niin vasta silloin uskalsin tilata verkkokaupparatkaisut palvelun tarjoalta. Tähän meni 3 kuukautta että sain kaupan tilattua ja avattua. Myös muita hankintoja tein mitä pientoimistossa tarvitaan.

        Juuri siihen aikoihin kun olin kauppaa avaamassa ja kun olin lähetellyt tilitietoja työkkäriin, niin sieltä tuli päätös että starttiraha peruttu koska firmalla ei ole mitään toimintaa ja yritys "on vain tuhlannut rahaa".

        Oli vähän että WTF olo ja todella huono maku jäi koko hommasta.

        Miten yleensä verkkokaupalle voi saada starttia, kun niitä on pilvin pimein muutenkin?


      • VieläYrittäjä
        ölkökö kirjoitti:

        Miten yleensä verkkokaupalle voi saada starttia, kun niitä on pilvin pimein muutenkin?

        Tämä oli vuonna 2002.


    • Tyytyväinen

      Onhan tää nyt ihan mieletöntä hei että on olemassa joku starttiraha. Huhhuh. Jos sen maksu viivästyy tai kestää, niin entäs sitten? Lähtökohtaisesti yrittäjyyden ei kuulukaan olla vakaata perustuloa, vaan se perustuu riskiin ja siitä mahdollisesti saatavaan voittoon - ei siihen, että valtio tai kukaan muukaan takaa toimeentuloa.

      Itselleni myönnettiin starttiraha omasta mielestäni hyvin nopeasti (kaksi viikkoa), joka helpottaa elämää aivan mielettömästi. En silti pidä sitä minään itselleni kuuluvana perusoikeutena, vaan suurena siunauksena ja Suomen tarjoamana etuoikeutena.

      • nbvnhjmkjbv

        "suuri siunaus" "suomen tarjoama etuoikeus" Saat kuulostamaan joltakin lottovoitolta ja suurelta armonpalalta tuon 30 euroa arkipäiviltä puolenvuoden ajan. Sen jälkeen yrittäjältä verottaja repii kaiken mahdollisen, osin mahdottomankin joka ainut kuukausi. Vaikuttaa siltä, että olet keltanokka, ehkä nainen, jolle realiteetit valtion ihanuudesta vasta paljastuvat tulevaisuudessa. Siihen asti ole kiitollinen niistä pikkupennosista, joita saat ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      279
      3060
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1555
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      38
      1288
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1200
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1197
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1119
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1097
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe